“Azərbaycan kinosunda kadr demək olar ki, yox
dərəcəsindədir”
Ənvər Əbluc: “Elə filmlər
çəkək ki, yüksək səviyyəli festivallardan
Azərbaycan kinosunun səsi gəlsin”
Əməkdar
incənət xadimi, kinorejissor Ənvər Əbluc
6 yanvar 1947-ci ildə Beyləqanda anadan olub. M.A.Əliyev
adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunda (1964-1968), Moskva
Ümümittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun
rejissorluq fakültəsində təhsil alıb (1968-1973). 1993-cü ildən
Dövlət İncəsənət Gimnaziyasında rejissorluq
sənətindən dərs deyir. Ə.Əbluc “Dənizə
çıxmaq qorxuludur”, “Firəngiz”, “Qara gölün cəngavərləri”,
“Bircəciyim”, “Pəncərə”, “Ağ atlı oğlan”
filmlərini çəkib. Onun dublyaj sahəsində də
çox xidmətləri var.
“İnanmaq
istəyirəm ki, yeni İttifaq kino işçilərinin həm
yaradıcılığı, həm də sosial vəziyyətləri
ilə məşğul olmağa cəhd göstərəcək”
-Ənvər
müəllim, ondan başlayaq ki, bu yaxınlarda ənənəvi
İttifaqı tərk edənlərdən biri də siz
oldunuz.
-Ənənəvi
İttifaqdan çox şeylər gözləyirdik, amma o
süst bir vəziyyətə
düşmüşdü. Demək olar ki, kino işçilərinə
istər sosial, istər yaradıcılıq cəhətdən
arxa dayaq ola bilmirdi. İndi Azərbaycan Respublikası
Kinematoqrafçılar İttifaqı yaranırsa, bu, bizdə
böyük ümid yaradır. İnanmaq istəyirəm ki,
yeni İttifaq şəxsi
ambisiyaları kənara qoyub - istər sədr, istər katiblər- kino işçilərinin,
yaradıcı insanların həm
yaradıcılığı, həm də sosial vəziyyətləri
ilə məşğul olmağa cəhd göstərəcək.
Alınacaq, alınmayacaq deyə bilmərəm, amma
ümidvaram ki, alınacaq.
-Bəs yeni İttifaqa üzv olmusunuzmu?
-Müraciət
etmişəm. Qəbul etsələr, üzv olacam.
-Rejissor kimi Azərbaycan kinosunun
indiki durumu, peşəkar ssenari seçimi, kadr təminatı
sizi qane edirmi?
-Son
vaxtlar kinomuzda əsasən gənclərə yol
açılmışdı. İndi ara- sıra yaşlı
rejissorları da yada salmağa başlayıblar. Eşitdiyimə
görə gənclər müəyyən festivallardan
mükafatlar alırlar. O gün olsun, onlar Kann, Venesiya
festivallarından mükafatlarla dönsünlər. Yəni,
biz eləyə bilmədiyimizi gənclər etsinlər.
Dövlət tərəfindən kinoya diqqət və qayğı
artmağa başlayıb. Məsələn, filmin çəkilişi
üçün ayrılan vəsait bunu deməyə əsas
verir. Mən 1994-cü ildə “Ağ atlı oğlan” filmini
cüzi maliyyə vəsaiti ilə çəkmişdim. Filmin
rejissoru olsam da tam dəqiqliyi ilə bilmədim ki, həmin
filmə konkret nə qədər vəsait
ayrılmışdı. Son məqamda quruluşçu rejissor
kimi mənə verilən qonorar təxminən 170 dollar
civarında idi. Amma sonuncu çəkdiyim “Tərsinə
çevrilən dünya” filminə dövlət tərəfindən
950 min manat vəsait ayrılmışdı. Bunun müəyyən
hissəsi vergilərə ayrılırdı. Orta təminat
üçün həmin məvacib yararlı idi. İndi kinoya ayrılan vəsait
artıb. Filmin yaxşı alınması həm də maliyyədən
asılıdır. Çünki maliyyə olmayanda kinoda istədiyini
edə bilmirsən. Amma hələ ki, onu geri qaytarmaq, hələ
üstəlik qazanc əldə etməkdən söhbət
getmir. Çünki kinoteatrlarımız yox dərəcəsindədir.
Tamaşaçılar kinoteatrlara getməyi
yadırğayıblar. Ümid
edirəm ki, tədricən dövlətin film
üçün ayırdığı vəsait
özünü doğruldacaq. Yəqin
ki, kinostudiya yenidən təmir olunacaq, texnika alınacaq, bu da
yeni, keyfiyyətli filmlərin yaranmasına stimul olar.
“Fitri istedadı olan gənc olsa
gözüm üstə yeri var”
-Tamaşaçılar
kinoteatrlara getməyi yadırğasalar da, öz filmlərimizə
baxmağı yadırğamayıblar.
-Azərbaycan
tamaşaçılarının əksəriyyəti
keçmiş filmlərimizə daha çox
üstünlük verirlər. Təbii ki, Azərbaycan kinosunun
keçmişi yaxşı olub. O dövrdə çəkilən
filmlər həqiqətən gözəl idi. Xalq tərəfindən
bəyənilən həmin filmlər müxtəlif
festivallarda mükafatlar da alırdı. Müstəqillik illərinin
ilk mərhələsində, ilk dövründə bir qədər
kino istehsalı səngidi. Bu dövrlərdə əsasən
Qarabağ savaşından bəhs edən “Fəryad”, “Ağ atlı oğlan” və s.
kimi filmlər çəkildi. Müasir dövrdə çəkilən
filmlərin o dövrdə çəkilən filmlərlə
müqayisəsini aparanda o vaxtlar professional sənətkarlar,
rejissorlar, dahi aktyorlarımız var idi. Təəssüf ki,
onların əksəriyyəti artıq dünyalarını dəyişiblər.
Yeni dövrdə artıq professional kino təhsili alan
rejissorlarımız, eləcə də digər
kadrlarımız demək olar ki, yox dərəcəsindədir. Çünki sovet dövründə
hər il ya da iki ildən bir
bütün dünyada məşhur olan Moskva Ümumittifaq
Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutuna, Leninqrada təhsil
almağa göndərilən tələbələr var idi.
Onların peşəkarlıq səviyyəsi çox yüksək
idi. Bunların arasında
operatorlar, rejissorlar, rəssamlar,
kinoşünaslar var idi. Mən bildiyim qədər hələ
ki, Moskvaya təhsil almaq üçün göndərilənlər
yoxdur. Mən üç il Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetində dərs dedim və
çox təəssüfedici mənzərə ilə
qarşılaşdım. Əfsus ki, universitetdə texniki təchizat
çox aşağı səviyyədədir. Bu universitetin
qayğısı deyil, buna dövlət dəstək
olmalıdır. Biz Moskvada oxuyanda artıq birinci kursdan
qısametrajlı, səssiz filmlər çəkir, çəkdiyimizi
montaj edirdik. Orada
mini kinostudiyamız, laboratoriya,
pavilyon var idi. Dekorasiyalar tikilirdi, kino lentə çəkilirdi.
Bu şərait Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetində yoxdur.
Fala baxmaqla dərs oxumaq olmaz. Bu yaxınlarda Kşiştof Zanussini
master -klass üçün
Bakıya dəvət
etmişdilər. O da gəldi, kinonu necə çəkdiyindən
danışdı, getdi.
Tələbə görməlidir
nə, necə çəkilib. Çəkilən
filmlərə baxmaq, düzgün istiqamət vermək lazımdır. İndiki halda bizdə tələbənin
belə imkanı, universitetin də belə texniki imkanları yoxdur. Tələbə
bilavasitə kino lenti ilə təmasda olmursa effekt olmur. Səhv
etmirəmsə, 2009-cu ildə
ÜDKİ -nin 90 illiyi
qeyd olunurdu, fikir verdim ki,
oranı tamamilə yeni texnika ilə təmin ediblər. Hesab edirəm ki, hər halda
tələbələr təcrübəli
müəlliminin başçılığı
altında kinonu dərindən öyrənməli,
təcrübə keçməlidirlər. Səhv eləyə-eləyə öyrənməlidirlər.
-Ənvər müəllim, siz fikirləşirsiniz ki, gənclərə
yaşlı nəsildən
daha çox imkanlar yaradılıb?
-Bilirsiniz, gənclərə
çəkməyə film verirlər, amma bəziləri montajın əlifbasını bilmir,
aktyorla işləməyi,
peşəkar kadr qurmağı bacarmır. Düzdür, bu sözü bütün gənclərə aid eləmirəm,
çünki aralarında
çox istedadlıları
da var. Əksəriyyəti, hələ
kino sahəsində bişmədiklərindən, professionallıq
səviyyələri aşağı
olduğundan keyfiyyətli,
dəyərli filmlərin
səviyyəsi hələ
ki, aşağıdır.
Amma mən ümidvaram ki, bizdən sonrakı nəsillər getdikcə daha da püxtələşəcək,
bir neçə film çəkəndən sonra,
istehsalatla əlaqədar
təcrübə topladıqdan
sonra Azərbaycan filmlərinin yeni yaradıcıları olacaq,
yeni-yeni uğurlu filmlərə imza atacaqlar. Daha çox qeyri-peşəkarlıq
telekanallarda nümayiş
olunan seriallarda çox hiss olunur. Ümidvaram ki, gələcəkdə seriallar
peşəkar şəkildə
çəkiləcək. Universitetin kino və televiziya üzrə ixtisasları texniki vəsaitlə təchiz olunmalıdır.
Onda yəqin ki, büdrəyə-büdrəyə
gənclərimiz peşəkarlaşarlar,
həqiqətən yüksək
səviyyədə filmlər
çəkməyə qadir
olarlar. Fitri istedadı olan gənc olsa gözüm üstə yeri var. Amma hər halda yaşlı nəsli də unutmamaq lazımdır. Şəxsi ambisiyalar hesabına kiməsə
ad, prezident təqaüdü
verirlər.
-Son filminizi keçən il təhvil verdiniz. Filmdən özünüz
razı qaldınızmı?
-15 il idi ki,
bədii film çəkmirdim. Amma “Azərbaycantelefilm” Yaradıcılıq
Birliyində görkəmli
şəxsiyyətlər haqqında
on iki sənədli
film çəkmişəm. Bu illər ərzində Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinə müxtəlif mövzular təklif edirdim. Amma mənim təkliflərim kino şöbəsinin qurduğu
planlara uyğun gəlmirdi. Birincisi ssenarini Əkrəm Əylisli ilə işləmişdim. Onun çox gözəl bir povesti var
- “Kür qırağının
meşələri”, çox
əla əsərdir,
psixoloji mövzudadır.
İkinci ssenarim Natiq Rəsulzadənin “Xor müğənnisi” əsəri idi. Onu böyük məmnuniyyətlə çəkmək
istərdim. Sonra nazirlik mənə “Tərsinə çevrilən
dünya”nın
ssenarisini təqdim
etdi. Heç kim öz ayranına
turş demir. Yaxşı filmdir, kimlərə həsr olunubsa, onların da çox xoşuna
gəldi. Biz bacardığımızı
eləmişik.
“Uşaqlar üçün filmlər
tək milli ruhda deyil, hər mövzuda olmalıdır”
-Uşaqlardan film çəkən
bir rejissor kimi sizcə, uşaq kino sahəsini necə
inkişaf etdirə bilərik?
Biz milli uşaq filmlərimizi çəkmədikcə,
uşaqlar başqa mədəniyyətləri aşılayan
filmlərin təsiri altında böyüyür.
-Mən
bunu bir neçə dəfə demişəm. Amerika
dünyaya filmləri ilə əxlaqsızlıq,
zorakılıq aşılayır. Bu cür filmlər nəinki uşaqların,
bütün dünyanın əxlaqını, tərbiyəsini
pozur. Əlbəttə, humanizm
ruhunda çəkilən, insanlara sevgi, məhəbbət
aşılayan, səviyyəli filmlər də var. Amma əksəriyyəti kino sənayesinə
qazanc mənbəyi kimi baxır, yüz milyonlarla artıq pul
qazanır, bunun müqabilində isə insanları vəhşiləşdirir,
quduzlaşdırırlar. Qaldı ki, öz filmlərimizə.
Bir deyim var: “Uşaqlar
üçün yazmaq lazımdır. Böyüklər
üçün yazılandan da yaxşı yazmaq
lazımdır”. Uşaqlar üçün film mütləq çəkilməlidir.
Bu filmlər tək milli ruhda
deyil, hər mövzuda olmalıdır. İstər əyləncə,
nağıl, istər problem xarakterli, istər vətənpərvərliyə
səsləyən filmlərin olmasına çox ehtiyac
var. Düşünün, məktəb
problemlərini ekranda əks etdirən filmlər olsa, necə
gözəl olar. Müsabiqə elan edib, bir neçə uşaq
mövzusunda yaxşı film çəkmək
lazımdır. Əvvəllər hər il olmasa da, iki ildən
bir uşaq mövzusunda filmlər çəkilirdi. Təəssüflər
olsun ki, indi uşaq filmi
yoxdur. Amma düşünməliyik
ki, bu gün onların tərbiyəsi, əxlaqı,
dünyagörüşünün inkişafı ilə məşğul
olmasaq, gələcəkdə peşman olarıq. Ona görə
də uşaq filmlərinin çəkilməsi
üçün yaxşı
ssenarilər yazılmalı, müsabiqələr təşkil
olunmalıdır.
-Qarşıdan Milli Kino
günü gəlir. Kinomuza nə arzu edərdiniz?
-Özümə
də, həmkarlarıma da bir arzum var. Elə filmlər
çəkək ki, yüksək səviyyəli festivallardan Azərbaycan kinosunun səsi gəlsin..
Nərmin MURADOVA
Paritet.-2012.-24-25 iyul.-S.9.