Azərbaycandan
“beyin axını”nın
qaranquşlarından biri
İstər
Türkiyədə, istərsə də Avropa və
Amerikanın elmi dairələrində böyük alim Əhməd
Cəfəroğlunun fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilib
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan üçün ən ağır zərbələrdən
biri də yüzlərlə elm-bilim adamının mühacirət
etməsi oldu. Əslində bu dövr Azərbaycandan “beyin
axını”nın başlanğıcı idi. Həmin
intellektuallarımız Vətənimizdə
yaşayıb-yaratsaydılar, bu gün Azərbaycan elmin
inkişaf səviyyəsinə görə daha da yüksəkdə
durardı. Çünki, qürbətdə yaşamaq məcburiyyətində
olan bu Vətən oğulları ömürlərinin sonuna
kimi qələmi əldən yerə qoymayıb, daimi
intellektual yaradıcılıqla məşğul olublar. O
mühacirlərdən biri də 20-ci yüzil Azərbaycan
filoloji fikrinin dünyaca məşhur nümayəndələrindən
olan Əhməd Cəfəroğludur. Belə dəyərli
şəxslərin həyat və
yaradıcılığını öyrənmək, bizdən
sonra gələn soylara çatdırmaq sabahımız
üçün çox gərəklidir.
Filologiya elmləri namizədi,
araşdırmaçı Elşən Əbülhəsənli
“Əhməd Cəfəroğlunun ədəbiyyatşünaslıq
irsi” kitabında alimin həyat və
yaradıcılığı haqda maraqlı faktlar yer alıb.
O hesab edir ki, Ə.Cəfəroğlunun adı onilliklər
boyu həmvətənləri üçün naməlum qalsa
da, istər onun ömrünün sonuna qədər
yaşayıb-yaratdığı Türkiyədə, istərsə
də Avropa və Amerikanın elmi dairələrində
böyük alimin şəxsiyyəti tanınıb,
ictimai-pedaqoji və elmi fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilib:
“Artıq 50-ci illərin sonlarından başlayaraq Ə.Cəfəroğlu
haqqında meydana çıxan və nüfuzlu
araşdırmaçıların qələminə məxsus
yazılar onun dünya türkologiyasının
inkişafındakı rolu və özünəməxsus
mövqeyinin etiraf olunması demək idi. Azərbaycanda Ə.Cəfəroğlu
ilə bağlı yazılar yalnız son dövrdə mətbuat
səhifələrində görünməyə
başlayıb. 1990-cı ildə “Xəzər” dərgisi, ilk
dəfə olaraq tarix elmləri namizədi Hüsaməddin Məmmədovun
təqdimatı və ön sözü ilə məşhur
türk yazıçısı Samim Qocagözün öz
müəllimi Ə.Cəfəroğlu barədə xatirəsini
dərc edib. Lakin Ə.Cəfəroğlunun elmi-ədəbi
ictimaiyyətə, həmçinin, geniş oxucu kütləsinə
tanıdılması sahəsində ilk ciddi addım professor
Vilayət Quliyevin 1991-ci ilin martında “Ədəbiyyat qəzeti”ndə
dərc edilmiş irihəcmli məqaləsi oldu. Gərgin
axtarışların məhsulu olan bu məqalədə Ə.Cəfəroğlunun
ömür yolu barədə müfəssəl məlumat
verilir, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə və
folklorşünaslığına dair tədqiqatlarından bəhs
olunur”. Araşdırmaçı bu qənaətdədir ki, 80
illik ömründə Ə.Cəfəroğlu elmin zirvəsinə
ucala bilmişdi: “Bu zirvənin arxasında müxtəlif elm
sahələrində gərgin axtarışlarla, məhsuldar fəaliyyətlə,
mübarizələrlə dolu keşməkeşli bir həyat
dayanır”
İstiqlal
uğrunda silahlı mübarizə yolu..
Əhməd
İsmayıl Cəfərzadə (Cəfəroğlu) əksər
qaynaqların məlumatına əsasən, 1899-cu il aprelin 17-də
Azərbaycanın qədim mədəniyyət mərkəzi Gəncədə
anadan olub. Ə.Cəfəroğlu 1905-1909-cu illərdə Səmərqənddə
yaşayıb, ibtidai təhsilini də orada alıb. 1909-cu ildə
ailə yenidən Gəncəyə qayıdır. Məlumdur
ki, 1918-ci ilin mayında Gəncə Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda mübarizənin mərkəzinə
çevrilmişdi. Bu tarixi hadisələrin şahidi və
bilavasitə iştirakçısı olan Ə.Cəfəroğlu
tərəddüd etmədən mövqeyini birdəfəlik
müəyyənləşdirdi və istiqlal uğrunda
silahlı mübarizəyə qoşuldu. Elə həmin il
milli hökumətin dəvətilə Azərbaycana gəlmiş
Nuru Paşanın komandanlıq etdiyi Qafqaz İslam Ordusuna
könüllü yazılanlardan biri də Ə.Cəfəroğlu
idi. O, orduda topçu onbaşısı vəzifəsini
almış, bir sıra mühüm döyüşlərdə,
o cümlədən, Bakının azad olunmasında iştirak
etmişdi.
1919-cu
ildə milli hökumətin qərarı ilə Bakıda
universitet açılır və Ə.Cəfəroğlu həmin
universitetin tarix-ədəbiyyat fakültəsinin Şərq
bölməsinə daxil olur: “Lakin 1920-ci il aprelin 28-də
bolşeviklər Bakıda hakimiyyəti ələ aldıqda Ə.Cəfəroğlu
Azərbaycanı tərk etmək məcburiyyətində
qalır və Türkiyəyə gedərək İstanbul
Universitetinin ədəbiyyat fakültəsində təhsilini davam
etdirməyə başlayır. Qəzalə xanımın
xatirələrinə görə, Ə.Cəfəroğlu Azərbaycanı
tərk edərkən yeznəsi və bibisi oğlu Hacımirxəlilə
əmlakını idarə etmək üçün vəkalətnamə
verir. Lakin tezliklə bolşeviklər tərəfindən
sıxışdırılan Hacımirxəlil də ailəsilə
İrana, oradan da Türkiyəyə köçür. Ə.Cəfəroğlu
daha Vətənə dönə bilmir və 1931-ci ildə
Türkiyə vətəndaşlığını qəbul
edir”.
Ə.Cəfəroğlu
1924-cü ildə İstanbul Universitetini bitirir və bir
müddət ilahiyyat fakültəsinin kitabxanasında, daha
sonra Türkiyyat mərkəzində işləyir: “1925-ci ilin
sonlarında Ə.Cəfəroğlu Almaniya Xarici İşlər
Nazirliyinin təqaüdçüsü kimi bu ölkəyə
gedir, əvvəlcə Berlin, sonra isə Breslau Universitetində
oxuyub, əsaslı türkologiya təhsil alır. Berlin
Universitetində oxuduğu bir semestr ərzində V.Banq-Kaup,
A.Fon Le Koç, Vesterman, Breslau Universitetində oxuduğu
beş semestr ərzində isə F.Gize, K.Brokelman, Diels,
Şader kimi tanınmış alimlərin mühazirələrini
dinləyir. 1929-cu il mayın 15-də Ə.Cəfəroğlu
Breslau Universitetində məşhur şərqşünas
Fridrix Gizenin rəhbərliyi altında yazdığı “Gəncə
dialektində 75 Azərbaycan bayatısının dil
baxımından təhlili” mövzusunda dissertasiyanı
uğurla müdafiə edib filologiya doktoru elmi dərəcəsi
alır. Yarım il sonra onun bu əsəri ayrıca
kitabça şəklində Berlində nəşr
olunur”. E.Əbülhəsənlinin
kitabında alimin həyat yolu haqda daha sonra bildirilir: “1929-cu ildə
İstanbula qayıdan Ə.Cəfəroğlu bir vaxtlar tələbəsi
olduğu İstanbul Universitetinin ədəbiyyat fakültəsinin
Türk dili tarixi kafedrasına dosent təyin olunur. 1936-cı
ildə isə həmin kafedranın professoru olur. 1946-cı ildə
Ə.Cəfəroğlu müəllimi M.F.Körpülüdən
sonra həmin kafedranın müdiri seçilir və
1973-cü ilə qədər bu vəzifədə
çalışır. 1966-1973-cü illərdə o, eyni
zamanda Türkiyyat İnstitutuna da rəhbərlik edib. Ə.Cəfəroğlu
həm də Türk Dil Qurumunun yaradıcılarından biri
olmuşdu və ömrünün sonuna qədər həmin
qurumun həqiqi üzvü idi. O, 50 ildən artıq müddətdə
olduqca məhsuldar elmi-pedaqoji fəaliyyət göstərmiş
və dünya türkologiyasının nüfuzlu və aparıcı
simalarından birinə çevrilmişdi.
Türkologiyanın. demək olar, bütün sahələrinə
aid sanballı araşdırmaları, elmi kadrların yetişməsindəki
əvəzsiz xidmətləri ona beynəlxalq şöhrət
qazandırmışdı. Bu istiqamətdə, onun
özünün də qeyd etdiyi kimi, ən mühüm nailiyyəti
Birinci Beynəlxalq Türkologiya Qurultayının təşkili
və keçirilməsi idi. Alim uzun illər qəlbində
daşıdığı bu istəyini yalnız 1973-cü ildə
reallaşdıra bilmiş və onu həyatında ən əlamətdar
hadisələrdən biri kimi qiymətləndirmişdi”.
1973-cü
ildə avqust ayında Ə.Cəfəroğlu 27 il müddətində
fasiləsiz olaraq rəhbərlik etdiyi İstanbul Universiteti
Türk dili tarixi kafedrasından təqaüdə
çıxır: “Alimin həyatının son günləri
və vəfatının təfsilatı barədə Osman
Fikri Sərtqaya ətraflı məlumat verir: “Yeni ilin (1975-ci
il) ilk çərşənbə günü fakültəyə
gələrkən bir az yorğun görünürdü. O
gün Türk Dil Qurumunun sifariş etdiyi, amma müxtəlif səbəblər
üzündən çapı gecikən “Orxon abidələri”
adlı kitabından bəhs edərkən çox əsəbiləşdi:
“Mən öləcəyəm. Vəsiyyət edirəm, əgər
bu kitabımın nəşri üçün
ölümümdən sonra çalışmasanız, sənə
də, Məhərrəmə də, Nəcməddinə də
haqqımı halal etmərəm...” kimi sözlər söylədi”.
Qeyd edək ki, Ə.Cəfəroğlu 1975-ci il yanvarın
6-da dünyasını dəyişib.
1923-1969-cu illərdə onun
müxtəlif ölkələrdə və dillərdə 350
əsəri çıxıb
Filologiya
elmləri namizədi Məsiağa Məhəmmədlinin
fikrincə isə, Ə.Cəfəroğlu Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatının ictimai və pedaqoji
fəaliyyətinin zənginliyi və genişliyi, elmi
yaradıcılığının miqyası və məhsuldarlığı
baxımından xüsusi tədqiqatlara layiq simalarından
biridir. Onun qənaətincə, Ə.Cəfəroğlu XX əsr
Azərbaycan ictimai, elmi və ədəbi fikir tarixinin ən
görkəmli nümayəndələrindən biri
sayılmalıdır: “Həyatının əsas hissəsini
doğma yurdundan uzaqlarda keçirsə də, Ə.Cəfəroğlu
bir an belə Azərbaycanın siyasi və mədəni həyatına
biganə qalmamış, xalqının dilinə, ədəbiyyatına,
tarixinə, etnoqrafiyasına saysız-hesabsız elmi əsərlər
həsr etməklə, çoxlarına nümunə ola biləcək
bir şəkildə öz milli borcunu yerinə yetirmişdir.
Təəssüf ki, bütün varlığı ilə
torpağına bağlı olan bu böyük şəxsiyyətin
adı uzun illər yasaq edilmiş, ara-sıra ancaq
“düşmən” kimi xatırlanmışdır. Dünya
elmi dairələrində yaxşı tanınan Ə.Cəfəroğlunun
adı yalnız son illərdə öz vətənində də
tez-tez anılmağa başlamış, onun haqqında
dövri mətbuatda məqalələr dərc edilmiş, elmi
konfrans və simpoziumlarda məruzələr oxunmuşdur. Lakin
əsasən tanıtma və təqdimat xarakteri daşıyan
bu məqalə və məruzələr Ə.Cəfəroğlunun
elmi-ədəbi və publisistik irsinin həqiqi öyrənilməsi
üçün, olsa-olsa, zəmin və təkan rolunu oynaya
bilər”.
M.Məhəmmədliyə
görə, ensiklopedik zəkaya və heyrətamiz erudisiyaya
malik Ə.Cəfəroğlunun yaradıcılığı
olduqca müxtəlif elm sahələrini əhatə edir: “Və
bu irsin həqiqi mənada öyrənilməsi və qiymətləndirilməsi
həmin elm sahələrində çalışan mütəxəssislərin
birgə səyləri ilə mümkün ola bilər. Ə.Cəfəroğlunun
ədəbiyyatşünaslıq sahəsindəki əsərlərinin
tədqiqi də gələcəkdə həmin vəzifənin
həllini asanlaşdıra biləcək bir addım kimi əhəmiyyət
kəsb edir”.
“Əhməd
Cəfəroğlunun folklorşünaslıq irsi” adlı
araşdırmanın müəllifi, mərhum Gülağa
Hüseynov isə yazır: “Əhməd Cəfəroğlu
özünün dilçilik, ədəbiyyatşünaslıq,
etnoqrafiya, folklorşünaslıq və s. sahələrdəki
araşdırmaları ilə təkcə Türkiyədə
deyil, eləcə də Avropada şöhrətləndi. Azərbaycan
bu gün öz görkəmli oğlunun elmi-mədəni irsinə,
o cümlədən folklorşünaslıq irsinə sahib
durmalıdır. Həcm və sanbal baxımından çox
nəhəng və dərin olan, görkəmli adlarla təmsil
olunan mühacir folklorşünaslıq elminin
yaradılması və inkişaf etdirilməsində Ə.Cəfəroğlunun
çox böyük əməyi olub. Azərbaycan sovet
folklorşünaslığının siyasi-ideoloji təzyiqlər
nəticəsində ümumtürk konteksindən çəkinərək
folklorun nəşri və araşdırılması sahəsində
bəlli hüdudlar daxilində hərəkət etdiyi,
sosioloji təhlillərə üstünlük verdiyi 30-50-ci
illərdə Əhməd Cəfəroğlu milli-mənəvi
yaddaş problemlərini diqqət önündə saxlayan
işlərlə məşğul olub. Onun başqa elmi istiqamətlərdə
olduğu kimi folklorşünaslığa dair
gördüyü işlər də Azərbaycanın
istiqlalı ideyasına xidmət məqsədi ilə həyata
keçirilib. Gəncə kimi zəngin folklor mühitindən
çıxmış bu insan mühacirətə təkcə
Vətən sevgisi ilə dolu ürəyini yox, həm də zəngin
folklor yaddaşını apardı”.
“Vikipedia”ya
görə, 1923-1969-cu illər arasında Əhməd bəyin
müxtəlif ölkələrdə və dillərdə 350
əsəri çıxıb: “Cəfəroğlu
Avropanın aparıcı universitetlərində türk dilinə
və türkologiyaya dair mühazirələr oxuyub. Roma
universitetində bir müddət çalışıb da.
Dünyanın ən məşhur elmi cəmiyyətlərinin,
akademiyalarının üzvü idi.
Ə.Cəfəroğlu
Türk Dil Qurumunun həqiqi üzvü idi. 30-cu illərdə
bu qurumun Mustafa Kamal Atatürkün iştirakı ilə
keçirilən toplantılarına da qatılıb. 1955-ci ildə o İspaniyanın
“De Alfonso el Sabio” ordeninə
layiq görülüb. Ə. Cəfəroğlu bir sıra türk dillərindən başqa,
rus, fars, alman, fransız dillərini yaxşı bilirmiş”.
O, Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixini, folklorunu da araşdırararq “Azərbaycan xalq ədəbiyyatında Aşıq
Qərib dastanı”, “Azəri ədəbiyyatında
istiqlal mücadiləsi”,
“XVII əsr azəri şairi Məlik bəy Avçı”, “Böyük azəri türkçüsü Mirzə
Fətəli” və
s. kimi əsərlər
yazıb. Onun türk dilinin
tarixi və türk dialektologiyasına
dair araşdırmaları
təkrar-təkrar çap
edilərək, indiyədək
dərslik kimi istifadə olunur.
Fuad HÜSEYNZADƏ
Paritet.-2012.-17-19 mart.- S.12.