Heykəltəraş
Cəlal Qaryağdının yaradıcılıq aləmi
Heykəltəraş Cəlal Qaryağdı
özünəməxsus dəst-xəttə, üsluba malik,
romantik ruhlu, ehtiraslı və cəsarətli plastik formalara
meyil göstərən sənətkar olmuşdur. Hələ
ibtidai məktəbdə oxuduğu zaman Cəlal
Qaryağdı şəkil çəkmək işinə
böyük həvəs və maraqla yanaşıb. Odur ki, məktəbi
bitirdikdən sonra onu Bakıya-Rəssamlıq Texnikumuna
göndərmişlər. Daha sonra isə o, öz təhsilini
Tiflis Rəssamlıq Akademiyasında heykəltəraş
İ.Nikolodzenin sinfində davam etdirib. 1937-ci ildə Cəlal
Qaryağdı Bakıya qayıtmış, elə bu ildən
də müstəqil olaraq yaradıcılıq fəaliyyətinə
başlamışdır. Heykəltəraşın bu illərdə
yaratdığı M.Əzizbəyovun, İ.Fioletovun,
A.Caparidzenin portretlərinə xarakterin sənədli təcəssümü,
quruluq, xalis xarici oxşarlığın verilməsinə həddən
artıq aludəçilik xasdır. Bu dövrdə
C.Qaryağdı barelyef sahəsində (A.S.Puşkinin, Şota
Rustavelinin, barelyef portretləri) və fiqurlu plastika üzərində
xeyli iş aparır.
Nizami muzeyinin lojasında yerləşdirilmiş heykəlləri
qeyri-qanuni, təsadüfi bəzək təsiri
bağışlamır, onlar tikintinin ideyasını
açıqlayır və memarlıq baxımından
bütöv bədii obraz yaradır. Burada heykəllərin
kompozisiyaları bütövlüklə memarlıq abidəsinin
ideyasından asılıdır və onunla sıx surətdə
bağlıdır. Cəlal Qaryağdı isə M.P.Vaqifin surətində
ehtiraslı şair qəlbinin incə, lirik
duyğularının incəliklərinə nüfuz etmək
istəyini ifadə edib. C.Qaryağdının portretlərindəki
plastikanın impulsivliyini, temperamentliyini müqayisə etmək
kifayətdir. C.Qaryağdının məsələnin həllinə
yanaşma tərzinin özü başqa yaradıcılıq
üsulundan xəbər verir. O, müharibə illərində
çoxtirajlı qəzetdə hərbi rəssam kimi işlərkən
etdiyi cəbhə qeydlərində müharibədən
sonrakı illərdə portret janrı sahəsində işlərkən
istifadə etdi. Həmin dövrlərdəki işlərində
heykəltəraş barelyefə böyük diqqət yetirir.
O, Sovet İttifaqı qəhrəmanı İsrafil Məmmədova
həsr olunmuş “Bizim dövrün Koroğlusu” barelyefini
yaradır. Özünün ölçüsünə
görə böyük olmayan barelyef monumentallıq cəhəti
daşıyır. Döyüşçünün fiquru
doğru və ifadəli, obraz psixoloji baxımdan
inandırıcı, emosionaldır. Plastik tərzin təmkinliyi
formanı ümumiləşdirir və bununla yanaşı dərk
edilmənin bütövlüyünə köməklik
göstərir. Məhz bu illərdə C.Qaryağdının
yaradıcılığında portretçilik siması
formalaşır. Sənətkar naturanı ciddi tərzdə
daim öyrənir, yalnız portret oxşarlığında
deyil, həm də müasirlik mənəvi aləmini
açıqlamağı vacib problem sayırdı.
C.Qaryağdı Nizami Gəncəvinin “Xosrov və
Şirin” poeması əsasında “Fərhad Bisütun
dağını yarır” (1945) barelyefini yaradıb. Bu
barelyefin mərkəzi kompozisiyasında əlində
külüng olan Fərhad təsvir olunmuşdur. Heykəltəraş
qəhrəmanını Bisütun dağını yaran zaman
yaradıb. Simasından müəyyən edilir ki, heç
zaman öz əqidəsindən dönməyən qəhrəman
obrazı gözümüz önündə canlanır. Bu
barelyef Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinin interyerinin mərkəzində
divarda qurulmuşdur.
Böyük iş həvəsi
ilə işləyən heykəltəraş C.Qaryağdı
təsvir etdiyi insanın xarakterini, təbiətini aydın və
bitkin dillə açmağa çalışır. Bu
dövrdə onun tərəfindən yaradılan portretlər
dövrün sınaqlarına tab gətirə bilib. Obrazın
lakonikliyi və kəskin emosionallığı bu heykəltəraşlıq
işlərinin əsas xarakterik xüsusiyyətləridir. Onun
yaradıcılığı iki əsas tendensiyanı
xarakterizə edir. Hər insanda o qəhrəmanlığın
gizli cizgilərini tapıb onları aşkar edir.
Kompozisiyanın aydınlığı və sadəliyi onun
yaradıcılıq manerasının əsas cizgilərini təşkil
edir.
Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyətinin
binasından Gənclik meydanına qədər
yaşıllığa bürünmüş böyük bir
sahə Nizami meydanının yaşıl kompleksi ilə
üzvü surətdə birləşib. Bu
yaşıllığın yuxarı hissəsində düz
qala divarlarının yanında kiçik bir bağ yerləşir.
Hələ 1922-ci ildə memar Q.Əsgərovun layihəsi əsasında
salınmış bu bağda böyük Azərbaycan
şairi Mirzə Ələkbər Sabirin heykəli ucaldılıb
(heykəltəraş Y.Kelixis, memar Y.Sirişev). 1950-ci illərdə
bağın sahəsi daha da genişləndirilmiş, orada
yenidənqurma və yaşıllaşdırma işləri
aparılmışdır. Bağın yenidən qurulması və
qədim qala divarlarına açılan maraqlı
görünüş sayəsində ərazinin memarlıq təsiri
daha da güclənib. Şairin heykəltəraş Kelixis tərəfindən
işlənmiş heykəli o qədər də uğurlu həll
edilməmişdi və buna görə də şairə yeni
abidə yaradılması tələbatı ortaya
çıxdı ki, bu işin də öhdəsindən heykəltəraş
Cəlal Qaryağdı memarlar Q.Əlizadə və
E.İsmayılovla birgə çox məharətlə gəldi
(1958). Özündən əvvəlki heykəlin yerində
yerləşdirilmiş bu abidə ölçüsünə,
işlənmə üsuluna görə nisbətən kamera
xarakterli olsa da, ətraf mühitlə, onu əhatə edən
memarlıqla səsləşməsi baxımından uğurlu
həll olunmuşdur. Nə İstiqlaliyyət küçəsinin
qaynarlığı, nə Elmlər Akademiyasının qotika
təmtərağı, nə də qədim Qala
divarlarının sərt görkəmi heykəlin
görünüşünə xələl gətirmir. Ətrafında
şairin dövrünə uyğun lampalar asılmış
heykəl İçərişəhər divarlarının
arxitektura tikintisinin estetik ifadəliyinə böyük təsir
göstərir. Görkəmli satirik şair M.Ə.Sabirin abidəsini
heykəltəraş şairin “Bənzərsən bir qocaman
dağa ki, dəryada durar” məşhur kəlamının təsiri
ilə yaradıb. Qaryağdı abidəni intim səpkidə
həll etmiş, oturmuş halda verilən heykəli kiçik
xiyabanın mənzərəsi ilə əlaqələndirməyə
çalışmışdır. Əlində kitab xəyala
dalmış şairin mülayim, düşüncəli, kədərli
nəzərləri irəli dikilib. Onun sifətində,
oturuş tərzində, libasında milli cizgilər
mühüm rol oynayır. Qaryağdının
yaratdığı Sabir surəti dərin zəkalı, ictimai
ədalətsizliyə qarşı barışmaz mübariz, vətənpərvər
şair surətidir. Bu mübariz ruh heykəlin həm ümumi
kompozisiyasında, həm də şairin məğrur
simasında duyulur.
M.Ə.Sabirin abidəsi Cəlal Qaryağdının ən
uğurlu əsərlərindən biridir və şəhərimizin
mühitinə uyğunlaşmaqla ona özünəməxsus
gözəllik verir. Abidənin müvəffəqiyyətinin əsas
səbəblərindən biri, mən deyərdim ki, heykəlin
ətraf mühitlə son dərəcə səlis
qovuşması və harmonik
bağlılığıdır.
Monumental heykəltəraşlığımızda
möhtəşəmliyi ilə diqqəti özünə cəlb
edən heykəllərdən biri də Nəriman Nərimanovun
heykəlidir. Bu abidəni heykəltəraş
C.Qaryağdı və memar T.Abdullayev çox məharətlə
həll etmişlər. Yüksək bir təpənin
üstündə ucaldılmış heykəlin postamenti heykələ
nisbətən çox alçaqdı, ancaq bu abidə
aşağıdan müşahidə edəndə tam
tarazlıq özünü göstərir. N.Nərimanovun
obrazı heykəltəraş tərəfindən müəyyən
mənada tam əhatə olunmuşdur. Onun xarakterik geyim tərzi,
iti nəzərlərlə irəliyə baxması hər bir
xırda detallardan uzaq durmaqla əsas məqamı vurğulayan
heykəltəraşın yapılarında aydınca oxunur.
Burada monumentallıq zahiri görünüşlə əlaqədar
olmaqdan daha çox obrazların məzmun qarşısına
qoyduğu məqsədini ucaldılan abidədə yerinə
yetirdiyinin şahidi oluruq. Abidədə əllərin jesti, qamət,
personajın mürəkkəb səciyyəsi plastik vasitələrlə
verilib. Aydın məsələdir ki, 1970-cı illərdə
bütün sovet vətəndaşları, o cümlədən
heykəltəraş Cəlal Qaryağdı da 1917-ci ildə
baş verənləri inqilab kimi dərk və qəbul edirdi.
Burada heykəltəraşın Nərimanovun obrazında
açıqladığı inam məhz oktyabr
inqilabının qəti qələbəsinə olan inamı
ifadə edir. Bu heykəli kommunist ideologiyasına qulluq edən
bir insanın obrazı kimi qiymətləndirmək
yanlış olardı, çünki Nəriman Nərimanov Azərbaycan
ədəbiyyatı, maarifi, elmi və xalqı
üçün böyük işlər
görmüşdür. Son zamanlar yüksək mərtəbəli
binaların tikilməsi çox müsbət hal kimi qiymətləndirilir.
Ancaq harada gəldi tikilənlər sənət
adamlarını narahat etməyə bilməz. N.Nərimanov
heykəlinin düz qarşısında yüksək mərtəbəli
bina inşa edilib. Bu da heykəlin kənardan
görünüşünün qarşısını
alır. Bununla da şəhər mühitində heykəltəraşlıq
abidələrinin açıq-aydın pozulduğunun
şahidi oluruq.
Həmçinin heykəltəraş Cəlal
Qaryağdı Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun,
Bülbülün, Niyazinin, Cahangir Cahangirovun və
başqalarının büstlərini yaradıb, Üzeyir
Hacıbəylinin, Yusif Məmmədəliyevin, Həzi
Aslanovun ölümlərindən sonra gipslə
maskalarını çıxarıb. Bəli, əsl sənətkar
heç vaxt ölmür, çünki o, özündən
sonra böyük sənət qoyub gedir. Heykəltəraş Cəlal
Qaryağdı da belələrindəndir.
Samir SADIQOV
Paritet.- 2012.- 8-9 yanvar.- S. 16.