Mordvadan Bakıya
Stepan Erzyanın Azərbaycan heykəltəraşlığında rolu
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti
qurulduğu ilk gündən ideoloji sahəyə xüsusi diqqət
yetirilib. 1920-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
devrildikdən və bolşeviklər hakimiyyəti zəbt
etdikdən sonra Azərbaycanda da “Monumental təbliğat”
planı sovet incəsənətinin, o cümlədən heykəltəraşlığının
təməl prinsipinə çevrildi. Siyasi və ideoloji məqsəd
daşıması ilə bərabər, bu təbliğat
planı heykəltəraşlığın sürətli
inkişafına təkan verdi. Azərbaycan heykəltəraşlığının
zəngin tarixi ənənələrə malik olmasına
baxmayaraq, XX əsrin əvvəllərində respublikamızda
heykəltəraşlığın səviyyəsi dünya,
o cümlədən Rusiya hüdudları
ilə müqayisədə
xeyli aşağı idi.
Ölkəmizdə peşəkar heykəltəraş kadrlarının
hazırlanmasına ehtiyac vardı. Bu mənada Azərbaycanda
peşəkar heykəltəraşlığının təşəkkülü
və inkişafında ölkəmizə dəvət
edilmiş sənətkarların zəhməti
danılmazdır. Təsviri sənətin bu sahəsində
böyük təcrübəyə malik olan heykəltəraşlardan
Y.Keylixis, E.R.Tripolskaya, S.D.Erzya sovet hakimiyyətinin ilk illərində
respublikamızda çalışaraq
milli kadrlar hazırlığına səy
göstərmişlər.
1923-cü ilin axırlarında
heykəltəraş mordvamənşəli(fin-uqor
mənşəli xalq-red.) heykəltəraş Stepan
Dmitrieviç Erzyanın
Bakıya dəvət olunması Azərbaycan heykəltəraşlığında
müsbət hadisələrdən biri oldu. Xalq Maarifi
Komissarlığı S.Erzyanı Bakı ali rəssamlıq məktəbinin
nəzdində heykəltəraşlıq fakültəsinin təşkili məqsədilə
dəvət etmişdi.
Erzyanın emalatxanasında
ilk milli heykəltəraş qadınımız
Zivər Məmmədova, İbrahim Quliyev kimi milli kadrlar təcrübə
keçirdilər. Leninqradlı heykəltəraş, sonralar
SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının müxbir
üzvü olmuş Vladimir İnqalın da yaradıcılıq yolu bu emalatxanadan
başlamışdır.
Bakı Ali Rəssamlıq Məktəbində pedoqoji fəaliyyətlə
məşğul olan Erzya eyni
zamanda Bakının memarlığına bir gözəllik verən
heykəl əsərləri üzərində də işləmişdir.
Bakıda Erzyanın yaradıcılığı o zaman Həmkarlar
İttifaqının yerləşdiyi binanın tərtibatı
ilə bağlı olur. O, burada ilk dəfə olaraq fəhlə
sinfinə həsr olunmuş çoxsaylı fiqurlar yaradır
və bu heykəllər Bakı şəhərində
böyük əks-səda doğurur. Azərbaycan həmkarlar
ittifaqının tapşırığı ilə,
1925-ci ilin əvvəllərində
Erzya Həmkarlar İttifaqının yerləşdiyi
binanın (Sahil bağı ilə üzbəüz) xaricdən
və daxildən bəzəmək üçün bir
neçə heykəltəraşlıq işləri
görmüşdür. Bu işlərə kömək etmək
üçün Erzya tərəfindən heykəltəraşlar
V.İnqal, D.Demyonov və eləcə də Bakı rəssamlıq
məktəbinin tələbələri dəvət
olunmuşdular. Azərbaycanın ilk heykəltəraş
qadını Zivər Məmmədova və qrafik rəssam Ələkbər Rzaquliyev
də bu tələbələr cərgəsində
olmuşlar.
1920-30-cu illərdə bu heykəlləri görmək
üçün şəhərin müxtəlif yerlərindən,
eləcə də Abşeron qəsəbələrindən
Xaqani küçəsi 27-də yerləşən binanın
qarşısına gəlirdilər. Bu cür böyük
maraq onunla izah olunur ki, bu fiqurlar həm o dövrdə
şəhərin simvoluna
çevrilmiş neftçilərə
həsr olunub.
Dartalçı-neftçi fəhlədir. Bu
fiquru Həmkarlar İttifaqının binası
qarşısında fəhlə sinfinin rəmzi kimi ucaltmaq nəzərdə
tutulmuşdur. Heykəl hər hansı təntənəlikdən
məhrumdur. O, ciddi həll olunub və daha çox rəmzi
xarakter daşıyır. Onun mahiyyəti əsasən iş
prosesindən ibarətdir. Fəhlə dartaylama ilə məşğuldur,
xüsusi vedrə-jalonkanın köməyi ilə neft
çıxarır. Jalonkanı vaxtında çıxarmaq
lazımdır ki, o ilişməsin. Fəhlənin gərgin
diqqəti buradan yaranır. Onun xarici
görünüşü, geyimi, baş geyimi,
çarığı, kəməri fəhlənin milli mənsubluğunu
bildirir. Heykələ baxmaq üçün açıq ərazi,
boşluq, məsafə tələb olunurdu. Bir müddət
sonra onu binaya gətirib divarda oyuğa yerləşdirəndə,
o özünün təsvir bütövlüyünü
itirdi. Bədənin sərbəst hərəkəti yox oldu,
baxış rakursu məhdudlaşdı və yeri onu
sıxırdı. Bunu Erzyanın emalatxanasındakı
“Dartalçı”nın şəkli ilə oyuqdakı
“Dartalçı”nın şəklini müqayisə etməklə
açıq şəkildə görmək olar. Bununla belə,
bu işin uğuru Erzyanın monumental heykəltəraşlıq sahəsindəki
sonrakı işini müəyyənləşdirdi.
Həmkarların rəhbərliyi dartalçının
heykəli ilə tanış olduqdan sonra və onlar bu işin
geniş ictimai əks-səda doğurduğunu gördükdə,
heykəltəraşa binanın fasadında fəhlələrin
yeni heykəllərinin layihəsini hazırlamağı təklif
edirlər. Sifarişin icrası zamanı Erzya arxitektura və
heykəlin sintezi problemi ilə qarşılaşır. Məlum
olduğu kimi, hər bir tarixi dövr incəsənətin bu iki
növünü necə uyğunlaşdırmaq məsələsini
öz dövrünə uyğun həll etmişdir. Yeni ictimai
quruluşda incəsənətin sintezi məsələsi yenicə
yaranırdı və hələ tam həll
olunmamışdı. Buradan da heykəltəraşın
qarşılaşdığı maneələr və çətinliklər
tam aydın olur. Fasadın bütün heykəl işləri
üç horizonta bölünüb və hər biri
özündə bir məna daşıyır. Alt
sıra-ağılı və gücü, orta sıra-sənayeni,
yuxarı sıra-xalqların dostluğunu və birliyini tərənnüm
edir. Fiqurların işlənməsi və yerləşdirilməsi
mərhələli həyata keçirilirdi. İlk növbədə
alt sırada olan fiqurlar “Dəmirçi” və “Çəkicdöyən”
tamamlanır. Növbəti mərhələdə
“Qazmaçılar” üzərində iş başa
çatdırılır. Nəhayət, 1925-ci ilin mayında
Erzya ansamblın üst qrupunu-əlində bayraq tutan fəhlələri
tamamlayır. Alt sıradakı iki fiqur “Dəmirçi” və
“Çəkicdöyən” sanki özlərində fəhlə
sinfinin fiziki və mənəvi gücünü, layaqətini
tərənnüm edir. Əlindəki dəmirçi
maşası və kronsirkulla zindanın qarşısında
dayanıb materialı yoxlayır. Onun diqqətli
baxışı və başının əyilməsi
işçinin özünü tam şəkildə işə
vurduğunu göstərir. Sərbəst və təbii
duruşu isə onun daxili fərəhindən və məğrurluğundan
xəbər verir. “Dəmirçi”nin yüksək ustalıqla
həll olunmuş əlləri diqqəti cəlb edir. Bunlar
işləməkdən kobudlaşmış güclü
adamın əlləridir. “Çəkicdöyən”
gücü tərənnüm edir. O, özündə
xalqın gücünü
və məğlubedilməzliyini
büruzə verir. Sol
ayağı sərbəstdir.
Eyni zamanda o, sanki qələbə hissi ilə təntənəli dayanıb.
Qarşımızda Azərbaycan
xalqının nümayəndəsidir.
Bunu onun paltarı və üz cizgilərindən görmək olar.
Fasadın orta xəttində
yerləşdirilmiş heykəllər,
frontonda qurulmuş fiqurlardan və binanın kənarlarında-karnizlərin
altında yerləşdirilmiş
heykəllərdən ibarətdir.
Frontondakı fiqurlar kifayət qədər canlı kompozisiya təşkil edirlər; iki fəhlə kəmərləri vintilləyir,
onların hərəkətlərində
həmrəylik, fiziki
gərginlik hiss olunur.
Karnizlərin altında
yerləşdirilmiş fiqurlar
tamamilə eynidir. Onlar eyni model əsasında hazırlanıblar.
Heykəllərə baxanda
hiss olunan fərq isə onların ikiplanlı yerləşdirilməsi
sayəsində yaradılıb.
Bu kompozisiyada kəmərlərin
bərkidilməsi ilə
məşğul olan qazmaçılar təsvir
olunub. Binanın frontonundakı bütün
kompozisiyanı əllərində
bayraq tutmuş iki fəhlənin fiquru tamamlayır. Birinci sol əlinin dinamik hərəkəti ilə uzağı göstərir, ikinci isə yoldaşına tərəf əyilərək
onun əlinin istiqamətində baxır.
Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, heykəltəraş işlərin
hazırlanmasında özünəməxsus
materialdan istifadə edib. Çətin dövr idi. Bürünc yox idi, mərməri Uraldan gətirmək lazım idi. İxtiraçı olmaq gəlirdi. Erzya əvvəllər istifadə etdiyi varianta əl atır. Beləliklə,
ilk olaraq “Dartalçı”,
sonra isə qalan bütün fiqurlar güclü tərkibi olan kislatada isladılmış
sement və metal apilkadan tökülür.
Fiqurların üzəri
məsaməli alınır
və uzun müddət xoşagələn
yaşıl rəngə
çalır.
Erzya
1923-ci ilə - Bakıya
gələnə qədər
şöhrətli bir
sənətkar kimi Avropada ad qazanmışdı.
Onun emalatxanasında çalışan tələbələr
heykələ nə lazımdır, hamısını
özləri düzəldirdilər.
Sonralar ilk heykəltəraş
qadın Zivər Məmmədova Erzyanın
deyimini həmişə
xatırlarmış. O deyərmiş
“heykəltəraş olmaq
üçün həm
dülgər, həm çilingər, həm də dəmirçi olmalısan və heykəltəraş fəhlədən
asılı olmamalıdır.”
Şəhərimizdə ucaldılmış bu kompleks əsəri
deyildiyi kimi, tanınmış bir sənətkarın yadigarıdır.
Əsərin heykəltəraşlıq
sənəti tariximizdə
öz danılmaz yeri var. Sənətkarın
bədii irsinin qorunması, gələcək
nəsillərə saxlanması,
göründüyü kimi,
gərəkli bir işdir və keçmişimizə, mədəni
irsimizə hörmətin
ifadəsidir.
Samir Sadıqov,
sənətşünas
Paritet.- 2012.- 26-27 yanvar.- S.14.