Böyük azərbaycanlı
“O, yeni Şərq tarixində insanları
azadlığa çağıran birinci
şəxs idi və bu
yolda ilk şəhid də
o oldu”
(əvvəli 24-25 yanvar (¹07
(1728) sayımızda)
Q.Mürşüdlü
yazır ki, Hindistanda ingilislərin tətbiq etdiyi qanuna görə,
qəzetin bir sayı tapılan şəxsə iki il həbs və
100 sterlinq cərimə kəsilirdi: “O cümlədən,
ingilislərin Misir Şurasına da göstərdiyi təzyiqlərin
nəticəsində, qəzetin ölkəyə gətirilməsini
yasaqlayan və üstündə qəzetin bir sayının
tapıldığı insanlara beş Misir lirəsindən
iyirmi beş lirəyə qədər cərimə
olunmasını nəzərdə tutan qərar qəbul olundu.
Bununla da qəzetin müsəlman ölkələrdə
yayılmasının qarşısını aldılar. Beləliklə.
“Əl-Ürvətül-vüksa”nın nəşri müxtəlif
maneələr və maddi sıxıntılar üzündən
1884-cü ilin oktyabrında dayandı. Həftəlik qəzet
kimi nəzərdə tutulsa da, səkkiz ay müddətində
cəmi 18 sayı işıq üzü gördü”. Dosent
qeyd edir ki, bütün təzyiqlərə rəğmən “Əl-Ürvətül-vüksa”
müsəlmanların şüurunun oyanmasına təsir
göstərdi.
Livanlı
alim Hüseyn əl-Cisr “Əl-Ürvətül-vüksa”nın əhəmiyyəti haqqında
deyirdi: “Qəzetin islam dünyasında bir inqilab meydana gətirəcəyi
xüsusunda kimsənin şübhəsi yoxdur”.
Onun
ingilislərə qarşı mübarizəsinin
qarşısını almaq üçün İngiltərə
hökuməti C.Əfqanini V.S.Blant vasitəsilə İngiltərəyə
gətirərək ondan Sudandakı Mehdi hərəkatının
yatırılmasında kömək etməyi istədi, əvəzində
isə Sudan krallığını vəd etdi. O isə, bu təklifi
rədd edərək deyir: “Sudan ingilislərin malı deyil ki,
taxtını istədiklərinə verə bilsinlər”.
Qəzetin
antiingilis istiqaməti və C.Əfqaninin ingilis müstəmləkələrinə
qarşı yazdığı məqalələri oxuyan
İran şahı Nəsrəddin şah C.Əfqanini
İrana dəvət edir. Parisdən Ərəbistana getməyi
planlaşdıran Şeyx, bu təklifi qəbul edir.
Q.Mürşüdlü məqaləsində Şahın C.Əfqanini
özünə müşavir təyin etdiyini yazır. Onun
qeydlərinə görə, C.Əfqani şahın
müşaviri olduğu zaman şahın diqqətini ölkədə
islahatların keçirilməsinə yönəldir: “Hakimiyyətdə
xalqın da iştirakını təmin etməyə
çağırır. Şah isə bu təklifi rədd edərək,
onu gizli olaraq izlətməyə başlayır. Əfqani isə
öz fəaliyyətindən geri dönmür. Digər tərəfdən
ona düşmən münasibət bəsləyən vəzir
Əminüssultan və bir sıra saray adamları da ona
qarşı kampaniya aparırlar. Nəyahət, onu İrandan
uzaqlaşdırmağa nail olurlar”.
C.Əfqani
hələ Parisdə tanış olduğu “Russkiy vestnik” qəzetinin
baş redaktoru M.Katkovun dəvəti üzrə 1887-ci ildə
Rusiyaya yola düşür. Moskvaya gələn Şeyxin gəlişi
haqqında məqalələr dərc olunur və iyul
ayında Əfqaninin antiingilis müsahibəsi dərc olunur. Həmin
il iyul ayında isə, M.Katkov vəfat
etdikdən sonra Peterburqa yola düşür. Rusiyada olduğu
zaman dövlət adamları ilə görüşən
Şeyx onları şərqdə qərblilərin meydan
oxumasına qarşı mübarizə aparmağa
çağırır. Bu fikirlərinə görə onu rəğbətlə
qarşılayırlar.
Peterburqda
rus dilini öyrənən C.Əfqani 1888-ci ilin sentyabr
ayında İmperator Rus Arxeoloji Cəmiyyətinə üzv
seçilir. Sonradan İran şahına verdiyi təklifləri,
yəni ölkənin idarə olunmasında xalqın da iradəsinin
nəzərə alınması təklifini çar III
Aleksandra da edir.
Q.Mürşüdlü
yazır ki, təəssüf ki, çar da İran
şahının mövqeyindən çıxış edərək
onu Rusiyadan uzaqlaşdırır. 1889-cu ilin yayında Paris
yarmarkasını görmək üçün Rusiyadan
ayrılan C.Əfqani yolüstü Münhendə olarkən Nəsrəddin
şahla rastlaşır. Şah ona baş nazir vəzifəsini
vəd edərək yenidən İrana qayıtmasını təklif
edir.
Edam cəzası sürgünlə
əvəz edilir...
Q.Mürşüdlü
qeyd edir ki, bəzi mənbələrə görə, şah
bunu ingilislərin xahişi ilə edir: “Digər mənbələrdə
isə deyilir ki, şah ingilislərə etdiyi güzəştlərə
görə ondan narazı qalan ruslarla münasibətlərini
C.Əfqani vasitəsilə düzəltməyi
planlaşdırdığı üçün, həm də
Şeyxin Rusiyada antiiran əhval-ruhiyyəsi yaratmasının
qarşısını almaq məqsədilə belə bir təklif
verir. Əfqani İran şahının təklifini qəbul
edərək, Avropadan Rusiya yolu ilə, Tiflisdən və
Bakıdan keçərək İrana dönür. Lakin
Şeyxi İrana gətirən şah öz vədinə əməl
etmir. Əvəzində onu nəzarətdə saxlayır.
Şeyx isə öz ideyalarından dönmür. Nəsrəddin
şah isə onu Tehrandan uzaqlaşdıraraq Quma göndərilməsinə
göstəriş verir. Vəziyyətin çətinləşdiyini
və həyatı üçün təhlükələrin
olduğunu görən Şeyx, Tehran
yaxınlığında toxunulmaz sayılan Şah Əbdüləziz
türbəsinə sığınır. Türbədə
yaşadığı yarım il ərzində tərəfdarları
yenə onun ziyarətinə gəlirlər. Onlar arasında
yüksək dövlət qulluqçusundan tutmuş, adi sənətkara
qədər var idi. Şaha qarşı olan gizli vərəqlərin
yayılmasından sonra isə, 500 nəfərlik süvari ilə
türbəyə hücum edən şah Şeyxi həbs edir.
1891-ci ildə onu Osmanlı İraqına sürgün edirlər”.
Məmməd
Əmin Rəsulzadə isə “İran inqilabi tarixçəsi”
məqaləsində C.Əfqaniyə əvvəlcə edam cəzası
verildiyini yazıb. Məqalədə göstərilir ki,
Şeyxi qatıra mindirərək Tehranın küçələrində
nümayiş etdirirlər. Amma Fransa səfirinin müdaxiləsindən
sonra bu cəza dəyişdirilərək onu sürgün
edirlər.
İraqa
sürgün edilən C.Əfqani Bəsrədə yerləşir.
Burada yenidən Nəsrəddin şaha qarşı mübarizəyə
başladı. Onun mübarizəsinin nəticəsi olaraq
İranda “tütün inqilabı” kimi tarixə düşən
etirazlar başladı və ingilislərin İranla
tütün ticarətinə son qoyuldu. 1891-ci ilin
payızında Londona gedən Şeyx, burada da şaha
qarşı mübarizəsini davam etdirir. İngilis qəzetlərində
İrandakı rejim haqqında məqalələr çap
etdirir. “C.Əfqaninin həyat fəaliyyəti” adlı məqalədə
deyilir ki, Londonda iranlı maarifçi ilə Mirzə
Mülküm xanla görüşən C.Əfqani ona “Qanun”
adlı qəzetin nəşrində yardım edir: “1892-ci ilin
mart ayında isə Həbib Antun Salmanla birlikdə ərəb
və ingilis dilində “Ziya ül-Hafiqeyn” adlı həftəlik
dərgi nəşr etdirir. Lakin dərginin bir neçə
sayı çapdan çıxdıqdan sonra ingilis hökuməti
onun nəşrini dayandırır. Şeyx bu dərgidə məqalələrini
“Seyid əl-hüseyni” imzası ilə yazırdı. Həmin
ilin ikinci yarısında isə, Sultan II Əbdülhəmidin
israrlı dəvəti ilə İstanbula gedir”.
O, İslam ölkələrinə,
birliyə çağıran 600-ə qədər məktub
yazır...
Məqalədə
göstərilir ki, C.Əfqani xilafətin mərkəzində
“islam birliyi” yaratmaq üçün sultandan dəstək almaq
məqsədilə getmişdi: “Sultanın da məqsədi
gücdən düşmüş Osmanlı imperiyasını
xilas etmək üçün C.Əfqaninin islam birliyi
ideyasından bəhrələnərək şeyxin
nüfuzundan istifadə edərək sünni-şiə
yaxınlaşmasını təmin etmək idi. Əfqani
şahın zülmündən baş götürüb
İrandan qaçan ziyalılarla görüşərək
“İttihadi-islam” adlı siyasi cəmiyyət yaradır. Cəmiyyətin
əsas məqsədi müsəlmanlar arasında dini
ixtilafları, xüsusən də sünni-şiə
ixtilaflarını aradan qadırmaq və bütün müsəlmanları
Qərb müstəmləkələrinə qarşı
mübarizəyə qaldırmaq idi. Sultan da onun bu fəaliyyətini
təqdir edir. Ona islami birlik yaratmaq üçün islam
ölkələrinə məktublar yazaraq əlaqələr
qurmağı tapşırır. Əfqani də 20 nəfərlik
bir qrup yaradaraq islam ölkələrinə islami birliyə səsləyən
600-ə qədər məktub yazır. 200-ə qədər məktuba
cavab gəlir”. Lakin onun bu fəaliyyəti də
yarımçıq qalır. Belə ki, saray əyanları
Şeyxə qarşı birləşərək onun gözdən
salınması üçün fəaliyyətə
başlayırlar. Sultana C.Əfqaninin gizli olaraq xilafəti
qurmaq, ölkədəki ziyalıları, gəncləri sultan
hakimiyyətinə qarşı qaldırmaq istədiyini
inandıra bilirlər. Nəticədə, hər şeydən
tez şübhələnən sultan C.Əfqaniyə nəzarəti
gücləndirir. O isə, bu cür yaşaya bilməyəcəyini
görüb, sultandan İstanbulu tərk etməsi ilə
bağlı icazə istəyir. Sultan əvvəlcə icazə
vermək istəsə də, sonunda fikrindən
daşınır və Şeyx ömrünün son günlərini
nəzarət altında keçirir. 1896-cı ilin mayında Nəsrəddin
şahın Əfqaniyə yaxın olan Mirzə Məhəmməd
Rza Kirnami tərəfindən öldürülməsi isə
ona qarşı ittihamların çoxalmasına səbəb
olur.
Nəhayət,
mübarizələrdə keçən böyük
ömür sona çatır. Şeyx 1897-ci ildə
İstanbulda üzünün bir hissəsini bürüyən
xərçəng xəstəliyindən vəfat edir. Bəzi
mənbələrdə isə, onun ölümündə
Sultanın da əli olduğu, Şeyxin xərçəng xəstəliyinə
tutulmasına səbəb isə Sultanın onun fəaliyyətindən
qorxaraq ona zəhər verməsi ehtimalları da göstərilir.
Ölümündən
sonra C.Əfqanini İstanbulda-Maçkada “Şeyxlər” məzarlığında
dəfn edirlər. 1944-cü ildə isə böyük
mütəfəkkirin sümükləri
çıxarılıb Əfqanıstana aparılır və
Kabildə torpağa basdırılır.
Tarixə
İslamın islahatçısı kimi düşən,
ömrü boyu müstəmləkəçilərə
qarşı mübarizə apararaq, sadə xalqın
hüquqlarını müdafiə edən bu böyük azərbaycanlını
xarakterizə edən Şeyx
Mustafa Əbdülrəzzaq yazır: “Seyid Cəmaləddinin əzəmətindən
və böyüklüyündən danışarkən təkcə
bunu demək kifayətdir ki, o, yeni Şərq tarixində
insanları azadlığa çağıran birinci şəxs
idi və bu yolda şəhid də o olmuşdur”.
Asif NƏRİMANLI
Paritet.-2012.-28-30 yanvar.- S.11.