Mircavad Mircavadov- Ölümlə
söhbət
«…Yuxum ərşə
çəkilib. Beynimə min cür fikir dolur. Yanıma gələn
yoxdur. Hamı məni unudub, heç kimə
lazım deyiləm. Yalnız arvadım –
Allahın fağır və ən yazıq bəndəsi gecə-gündüz
başımın üstünü kəsdirib məni
ölümün cəngindən qoruyur.
Bir gün palatada Şeytan
peyda olur və elə astanadaca onun dediyi ilk sözlər belə
səslənir:
- Maşallah! Heç ölən
adama oxşamırsan!
Tablolarımda min dəfə
ölmüşəm, bircə dəfə ölməyə nə
var?..»
Yuxarıda deyilənlər, rəssam Mircavadın yaşadığı anın sözlə təsviridir. «Ömrümdə birinci və yəqin ki, axırıncı dəfə, necə deyərlər «ədəbiyyata» əl atıram – bu, doğrudan da mənim işim deyil» – özünün etiraf etdiyi kimi ədəbiyyat onun işi olmasa da, lakin qələmə aldığı fikirləri yaratdığı əsərləri kimi dəyərli və əbədidir. Çünki o, kənardan cəhənnəm əzabı kimi görünən həyatından aldığı zövqü, dərin düşüncəsini, bir sözlə Mircavad ruhunu mükəmməl şəkildə sözlə çəkə bilib. Heyif ki, rəssamın fikirləri yalnız bircə dəfə söz halında özünü tanıtdı. Əlbəttə, söz və rəngə çevrilən ifadənin eyni beyindən paralel şəkildə dünyaya gəlməsi o qədər də yüksək nəticə vermir. Sadəcə, ona təəssüflənirsən ki, bu cür düşüncə tərzində olan insanlar yer üzünə nadir hallarda göndərilir.
Qəribədir, Mircavadın ilk və sonuncu dəfə yazdığı fikirləri nə qədər rəvan dildə ifadə olunsa da, onun rəng vasitəsilə gələn fikirlərini hər tamaşaçı olduğu kimi qavraya bilmir. Baxmayaraq ki, gördüyü dünyanı kompozisiya və rəng baxımından yüksək peşəkarlıqla təsvir edib. Odur ki, rəssam öz sağlığında yaratdıqlarının cəfasını, demək olar, ömrünün son illərinə kimi çəkməli oldu. İstedad, qeyri-adi yanaşma tərzi olan yerdə qısqanclığın yaranması təbii proses kimi qəbul edilsə də, rəssamın sağlığında sevilməməsinin əsas səbəblərindən biri yaşadığı rejim idi. O, sovet ideologiyasını qəbul etmədiyindən əsərlərinin böyük qismi Kommunist Partiyasının yaratdığı ölkənin güzgüsü rolunu oynayırdı və rejimə qarşı heç bir kompromisə getməyən rəssam həmin dövrdə acınacaqlı həyat tərzini sürməli oldu. «Mən xoşbəxt adam olmuşam. Bu gərdişə də bir gün gəlib çıxmalı idim. Taleyin işidir. Başlıcası odur ki, heç zaman vicdanıma xəyanət etməmişəm. Etmərəm də! Necə istəmişəmsə, elə də yaşamışam. Allahın yaratdığı nə varsa hamısını sevə-sevə demək olar ki, bütün ömrümü təbiətin qoynunda keçirmişəm. Günəşin alovunu içə-içə rənglərin alovunu kətana köçürmüşəm. Ürəyimin, ruhumun enerjisini rənglərə qatıb neçə-neçə tablolar yaratmışam; o enerji indi də tamaşaçı əzmini üstələyə bilir. Ancaq kimə lazımdır onlar?..» Rəssamın gördüyü «dünya»nı Sovet dönəmində yalnız onu sevənlər dəyərləndirə bilərdilər. Bu auditoriyanın sayı nə yazıq ki, o qədər də çox deyildi.
Ən təəssüf
doğuran hal insanı anlaya-anlaya onu inkar edilməsidir. Bu isə
bütün dövrlərdə mövcud olduğundan təəccüblənməyə
dəyməz. «Qədim əcdadlarımız
bizə iki, bəzən yeddi, doqquzdan da çox dünyadan xəbər
verib gediblər. Bu haqda bütün
xalqların dastanlarında deyilir; bunu Şərqin şairləri
də söyləyirdi. Bunu Rable də,
Svift də deyirdi, müasir rəssamların əsərləri
də bunu etiraf edir; fiziki və metafiziki dünya. Ancaq rəsmlərimi başa düşmək istəmirlər.
Ən dəhşətlisi də budur ki, istəmirlər! İnsanlar xəstədir, onlara pəhriz yeməyi,
incəsənət horrası lazımdır ki, boğazdan
rahat keçsin. Onlar özləri-özlərini başa
düşmürlər, dünyanı necə anlasınlar?..» Həqiqətən də,
insan çox mürəkkəb bir varlıqdı. Bəzən
eyni ailədə dünyaya gələn, eyni tərbiyə və
savadı alan övladların həyata
baxışı müxtəlif olur. Görünür,
Allah da yaradıcı insanlar kimi həmişə
axtarışdadır. Bu baxımdan,
Mircavadın, qardaşı Tofiq Cavadovla nəinki fikir
ayrılığı, hətta yaradıcılıqlarında
üslub baxımından bir-birilərindən fərqlənməsi
söylədiyimiz fikri təstiqləyir. Ümumiyyətlə,
Mircavadın öz dövründə həmfikirlərinin
olmasına baxmayaraq, o, öz dünyasında tək idi. Hətta yaxın qohumu Rasim Babayevin rəngkarlıq
nümunələrində Mircavadın
yaradıcılığına xas olan müəəyən məqamlar
olsa da, əsərlərə diqqətlə baxanda həm
mövzu, həm də texnika baxımından fərqlilik
açıq-aydın sezilir. Məsələn,
Rasim Babayev əsərlərində yumşaq yaxmadan istifadə
edirdisə, Mircavad əksinə, sərt yaxmaya
üstünlük verirdi. Bu da Mircavadın
mövzuya daha sərt yanaşmasından irəli gəlirdi.
O, sanki əsərləri ilə mübarizəyə
qalxırdı. Rejimin bütün eybəcərliyini
çılpaqlığı ilə təsvir edib
tamaşaçısının deyil, məhz Zamanın
ixtiyarına buraxırdı. Əlbəttə,
indi söylənilən fikirlərlə razılaşmayanlar
tapıla bilər. Amma unutmayaq ki, fikirlər
insanlar kimi müxtəlif olur.
Mircavadın əsərlərilə,
onun həyat tərzi ilə daha yaxından
Qeyd edək ki, Mircavad mükəmməl
təhsilini rəssamlıq məktəbində deyil,
oxuduğu kitablardan,
Neçə
yüz illiklər, bəlkə də min illiklər keçəndən
sonra Buzovnada arxeoloji qazıntılar zamanı Mircavadın
yaratdıqları üzə çıxanda, görəsən,
insanlar onu hansı əsrin nümunəsi kimi qəbul edəcəklər?
Çünki
Mircavad bütün zamanları özündə birləşdirə
bilən sənətkarlardan idi. Bayaq da qeyd etdiyimiz kimi
onun rəngkarlıq əsərlərinə baxanda
düşünürsən ki, o, hansısa Zamandan, dünyadan
ayrılıb gəlmiş bir varlıqdır. Dünyanın insanlara məlum olmayan məqamları
sanki Mircavadın ruhunda, yaddaşında üzə
çıxırdı. Bu yaddaş
sahibinin yaşadığı real dünya isə rəssamın
üzünə yalnız ömrünün son illərində
xoş baxdı. Böyük
qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatovla
Bakıda görüşü onun
yaradıcılığının tanınması və dəyərləndirilməsində
böyük rol oynadı. Bu məqamda rəssamın
əsərlərini vaxtında qiymətləndirən və
onu geniş ictimaiyyətə tanıtmasında bəlli
işlər görən Xalq Yazıçısı Anarın
əvəzsiz xidmətini qeyd etməmək günah olardı.
Sovet sisteminin
buzu yavaş-yavaş əridikcə rəssamın əsərləri
də dünya işığına çıxırdı. Təşkil
olunan fərdi sərgilər təbii ki, onun həyatının
rifahına və ən əsası sənətinin
nümayişinə gətirib çıxarırdı. Lakin bu da çox uzun sürmədi, sanki beynində
dolaşdığı hansısa dünya və ya zaman ondan
intiqam alırdı. Bu isə rəssamın
beyninin getdikcə çürüməsinə səbəb
olurdu. Əlbəttə, bütün bu
ağrılarla rəssamla bərabər onun
ömür-gün, sənət yoldaşı Lyubov Mircavadova
da mübarizə aparırdı. Ümumiyyətlə,
Mircavadın həyatının ən çətin günlərində
həyat yoldaşı ona böyük dayaq olub. Həyatın çətin sınaqlarından
çıxan hər iki rəssam Avropaya üz tutub
ölümlə «dil tapmağa» çalışsalar da,
alın yazısını dəyişmək mümkün
deyildi. Kopenhagen – Moskva qatarında
dünyasını dəyişən Mircavad çətinliklərlə
Bakıya gətirilib səssiz-səmirsiz torpağa
tapşırıldı. Qəribədir
ki, həyatdan nakam getmiş rəssam qardaşı Tofiq Cavadov
da Moskva qatarında relysin altına düşüb həlak
olmuşdu. Həyatda,
yaradıcılıqda fərqlənən qardaşların son
məqamlarının oxşarlığının görəsən,
bir izahı varmı?
«…Rəssama uzun ömür
lazımdır – bu isə absurddur. Çünki
rəssam hər əsəri ilə öz ömrünü
xırıd edir. Rəssam öz
ömrünü xərcləyə-xərcləyə öz rəsmlərində
yaşamağa başlayır. Özü
yana-yana ətrafa işıq saçır…» – Mircavad bu cür
düşünürdü və Azərbaycan da daxil olmaqla
dünyanın bir çox məkanlarında onun əsərləri
tamaşçısını həmişəki kimi
düşündürməkdədir.
Ülviyyə Heydərova
Pəncərə mədəniyyətə baxış:
jurnal.- 2010.- ¹23.-
S. 25-31