Müstəqilliyimiz əbədidir
XX əsr dünyanın siyasi xəritəsində böyük dəyişikliklərlə müşayiət olundu. Əsrin əvvəlləri yeni siyasi-hərbi blokların yaranması, bu blokların münaqişəsi ilə başladı və müharibəsi ilə bitdi. Nəticədə, Rusiya, Osmanlı, Avstriya-Macarıstari, Almaniya imperiyalarının süqut etməsi yeni dövlətlərin yaranmasına gətirib çıxardı. Bu da dünyanın siyasi xəritəsini koklü şəkildə dəyişdi.
Azərbaycan tarix boyu yadelli dövlətlərin hücumuna məruz qalıb. Əlbəttə ki, bunun əsas səbəbi dövlətimizin əlverişli coğrafi, şəraiti, zəngin təbii sərvətləri, çox önəmli ticarət yollarının üzərində yerləşməsidir. Daha bir amil isə Azərbaycanın regionda söz sahibi olmaq istəyən aparıcı dövlətlərin maraqlarının kəsişdiyi mövqedə yerləşməsidir. Azərbaycanı işğal etmək istəyən qüvvələr öz maraqlarını bəzən öz aralarındakı müharibə ilə təmin etməyə çalışırdılar. Bu təbii ki, olduqca ədalətsiz müharibələr idi. 1804-1813 və 1826-1828-ci illərdəki Rus-İran müharibələri buna misaldır. Nəticədə, Azərbaycan təcavüzkar dövlətlər arasında ədalətsizliklə iki yerə bölündü. Bu bir xalqın 200 ilə yaxın bir dövrdə, öz iradəsindən asılı olmayaraq parçalanması demək idi. .
XX əsrin başlanğıcı xalqımızın taleyində böyük rol oynayıb. "Antanta" və "Üçlər ittifaqı"nın dünyaya ağalıq etmək uğrunda başlanan dünya müharibəsindən Rusiya daxildəki ziddiyyətli vəziyyətə görə çıxmalı oldu. Bu da Çar Rusiyasının süqutu ilə nəticələndi. Həmin dövrdə Rusiya əyalətlərində milli-azadlıq hərəkatları başladı. Lakin bu, yekdil xarakter daşımırdı. Müxtəlif fraksiyalar- liberallar, menşeviklər, bolşeviklər, eserlər, müsavatçılar, daşnaklar arasında kəskin mübarizə gedirdi.
Qafqazda ən
güclü fraksiya müsavat idi. Müsavət öz siyasi platformasına görə
çox liberal partiya idi. Elə bu səbəbdən də
Qafqazda sosial bazasına görə ən böyük partiya
Müsavat partiyası oldu.
1917-1918-ci illərdə
baş verən hadisələr Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranmasına güclü təkan verdi. Rusiya müvəqqəti
hökumətinin işini yüngülləşdirmək
üçün, hüquqi hakimiyyət qurulana qədər
Qafqazda Zaqafqaziya Komitəsi, Zaqafqaziya Komissarlığı və
Zaqafqaziya Seymi quruldu. Müvəqqəti hökumətin
Rusiyaya daxil olan keçmiş əyalətləri idarə etməyə
gücü yox idi. Vahid idarəçiliyin olmaması siya-si
böhranın artmasına gətirib çıxardı.
Müxtəlif birləşmələr yaranırdı.
Daşnaksütyun da belə hərbi birləşmələrdən
biri idi. Bu partiyanın rəhbərləri
"bolşevik" pərdəsi arxasında millətçilik
siyasəti yeridirdi. 1918-ci il 31 mart soyqırımını
törədən, yaşından asılı olmayaraq
bütün Qafqaz türklərini yalnız türk olduğuna
görə qıran, bu genosid nəticəsində Qafqazı
türksüzləşdirmək istəyən
Daşnaksütyun kimi quldur dəstələrə
qarşı mübarizədə vahid Azərbaycan dövlətinin
yaranması tarixi zərurət idi. 31 mart soyqırımı
azərbaycanlıları yekdilliklə birləşdirdi və
Cümhuriyyətin yaranma prosesini daha da sürətləndirdi.
1918-ci il 26 may tarixində
Zaqafqaziya Seyminin sonuncu iclası keçirildi. Gürcüstan
öz müstəqilliyini elan etdi. May ayının 28-də isə
Azərbaycan Cümhuriyyəti Tiflisdə öz dövlət
müstəqilliyini elan etdi. Cümhuriyyətin Tiflis
dövrü 18 gün çəkdi. 18 gündən sonra
Cümhuriyyətin paytaxtı Bakı işğaldan azad olunana
qədər Gəncə şəhəri elan edildi. Azərbaycan
Xalq cümhuriyyəti Şərqdə ilk qurulmuş demokratik
dövlət oldu. İlk diplomatik addımlardan biri olaraq may
ayının 30-da Azərbaycanın müstəqilliyinin elan
olunduğu barədə Nazirlər Şurasının sədri
F.X.Xoyskinin
imzaladığı bəyanatın radioteleqrafla
bütün ölkələrin xarici işlər nazirliklərinə
göndərilməsi oldu. İstanbul, Berlin,
Vyana, Paris, Tehran, Madrid,
Haaqa, Moskva, I Kopenhagen, Vaşinqton, Stokholm, Kiyev və başqa şəhərlərə
göndərilən məlumatda deyilirdi:
"Gürcüstanın ittihaddan çıxması üzərinə
Zaqafqaziya Seymi süqut elədi. May ayının 28-də Azər-baycan
xalqı öz Cümhuriyyətini elan etdi. Cümhuriyyəti idarə edən
müvəqqəti orqan Milli Şuradır. Milli Şura
Parlaman çağırılana qədər yeganə
hüquqi hökumətdir. Cümhuriyyətin müvəqqəti
olaraq paytaxtı Gəncədir".
Bu, cümhuriyyətin beynəlxalq
aləmdə qazandığı ilk uğur idi. İyun
ayının 4-də Osmanlı imperiyası ilə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti arasında Batumda "Dostluq müqaviləsi"
imzalandı. Bu sənəd Azərbaycan Demokratik Respublikası
üçün həyati əhəmiyyət daşımaqla
yanaşı onun diplomatik aləmdə imzaladağı ilk sənəd
kimi tarixə düşdü. Bununla da cümhuriyyət
Osmanlı imperiyası kimi müttəfiq qazandı.
Cümhuriyyətin fəaliyyəti çox ziddiyyətli bir
dövrə təsadüf edirdi. Çünki Dünya hələ
müharibəsi bitməmişdi, Müharibə dünyada
baş verən bütün siyasi hadisələrə
birbaşa təsir edirdi. Zaqafqaziya Seymi dağılandan sonra
yaranan üç dövlətin üçü də
özünə hərbi müttəfiq tapdı.
Gürcüstan hərbi müttəfiq kimi Almaniya ilə
müqavilə imzaladı, Ermənistanın hərbi
gücü isə daşnak dəstələri və qeyri-rəsmi
olsa da ruslar vasitəsi ilə tənzimlənirdi. Belə bir vəziyyətdə
cümhuriyyətə Osmanlı imperiyası kimi bir dövlətdən
hərbi dəstək alması zəruri idi.
Batum müqaviləsinin 5-ci
maddəsində yazılmışdı ki, "Osmanlı
imperiyası lazım olarsa cümhuriyyətə hərbi
yardım edə bilər". Burada almanların marağı
vardı. Almaniya Bakı neftinə və Azərbaycanın
strateji mövqeyinə ehtiyac duyurdu. Azərbaycan elə bir
mövqedə yerləşirdi ki, buradan İrana və Rusiyaya
nəzarət edə bilərdi. Amma osmanlıların Azərbaycanla
bağlı maraqları Milli Şuranın istəkləri ilə
üst-üstə düşürdü. Cümhuriyyətin hərbi
dəstəyə böyük ehtiyacı vardı.
Çünki, Bakı hələ də XKS-nin
işğalı altında idi. Elə bu səbəbdən
Osmanlı imperiyasının Müdafiə Naziri olan Ənvər
paşanın göstərişi ilə Nuru paşa Azərbaycana
göndərildi.
Cümhuriyyət
yaşadağı dövrdə bir sıra uğurlar qazandı.
Bunlardan üçü daha əsas idi. Tarixdə ilk dəfə
müstəqil demokratik Azərbaycan dövləti yarandı.
Cümhuriyyətin ikinci böyük uğuru Bakını
daşnak-bolşevik tör-töküntülərindən təmizləmək
və onu paytaxt elan eləmək oldu. Bakı böyük sənaye
şəhəri idi. XIX əsrdən etibarən Bakıda o
dövrün standartlarına cavab verən infrastruktur
vardı.Cümhuriyyətin üçüncü böyük
uğuru isə demokratik parlamenti çağırması oldu.
Cümhuriyyətə qədər Azərbaycan tarixində
yalnız icraedici və məhkəmə orqanları fəaliyyət
göstərmişdir ki, məhkəmə də icraedici
orqandan asılı olmuşdu. Parlament Qərb
demokratiyasında qanunları hazırlayan yegənə orqan idi
və Cümhuriyyət də bu vasitədən uğurla
istifadə etdi. Parlamentə seçkilər zamanı isə
yalnız yaş senzi qoyulmuşdu.
Qanuna əsasən təkpalatalı
parlament 120 nəfərdən ibarət olmalı idi. 80 yer azərbaycanlılara,
qalan yerlər digər xalqlar və təşkilatlar
üçün nəzərdə tutulmuşdu. Parlament 1918-ci
il dekabr ayının 7-də öz işinə başladı.
Ə.Topçubaşov
parlamentin sədri, H.Ağayev isə sədr müavini təyin
olundu. Parlamentin fəaliyyət göstərdiyi 17 ay ərzində
130 iclas keçirilmişdi. Parlamentə 270-dən çox
qanun layihəsi təqdim olunmuşdu. Onlardan 230-a yaxını
qəbul olunmuşdu.
Cümhuriyyətin
böyük uğurlarından biri də onun müstəqilliyinin
dünya tərəfindən tanınması oldu. Bunun
üçün cümhuriyyətin seçdiyi xüsusi
nümayəndə heyəti Paris sülh konfrasına göndərildi.
Nümayəndə heyətinin qarşısında duran ən
böyük vəzifə Cümhuriyyətin defakto
tanınması idi və nümayəndə heyəti bu vəzifənin
öhdəsindən layiqincə gəldi. Cümhuriyyət
1920-ci il 11 yanvar tarixində Antanta və onun müttəfıqləri
tərəfindən defakto tanındı.
Cümhuriyyətin
qazandığı uğurlar bəzi
qonşularımızı çox narahat edirdi. Birinci dünya
müharibəsinin mənfi nəticələri Cümhuriyyətə
də təsir etdi. Mudros müqaviləsinə əsasən
Osmanlı-qoşunları Qafqazdan və digər torpaqlardan
çıxmağa məcbur oldu. Bu xəbər əlbəttə
ki, qonşularımızı sevindirdi. Rusiyada fevral
inqilabından sonra ikihakimiyyətlilik yaranmışdı. Bu
da vətəndaş müharibəsinə gətirib
çıxartmışdı. Bolşeviklərin vətəndaş
müharibəsində qazandığı uğurlar onların
Azərbaycana təzyiqlərini gücləndirdi. 1920-ci il
yanvar- aprel aylarında RSFSR ilə Cümhuriyyət arasında
qarşılıqlı nota mübadiləsi oldu. Bu Azərbaycan
tarixində ilk "diplomatiya müharibəsi" kimi yadda
qaldı.
"Diplomatiya müharibəsi"nə
bəhanə Denikin idi. RSFSR-in xarici işlər komissarı
Çiçerin 1920-ci ilin 2 yanvar tarixində göndərdiyi
notada tələb edirdi ki, cümhuriyyət Denikinə
qarşı müharibəyə qoşulsun. F.X.Xoyski isə
cavab notada bunun Rusiyanın daxili işi olduğunu və
cümhuriyyətin bütün qonşu dövlətlərlə
dost münasibət saxladığını bildirirdi.
Bolşeviklər buna qane olmayaraq diplomatik münaqişəni
daha da gərginləşdirdilər. Əlbəttə ki,
Denikin məsələsi sadəcə bir bəhanə idi. Əsas
məqsəd Azərbaycandakı mövcud hakimiyyəti devirib
RSFSR-ə birləşdirmək idi. F.X.Xoyskinin və digər
hakimiyyət nümayəndələrinin Denikinə
qarşı birgə mübarizəyə razılıq verməməsinin
səbəbi Azərbaycanın daha Rusiyanın əyaləti
olmaması idi. Azərbaycan müstəqil bir dövlət
olduğuna görə dostlarını və düşmənlərini
də özü müəyyənləşdirməli idi.
Heç bir dövlət bu mənada ondan ordu tələb edə
bilməzdi.
Amma RSFSR bununla qənaətlənməyərək,
əzəli və əbədi nökərləri erməniləri
Azərbaycanın Qərb sərhədlərinə yönəltdilər.
Cümhuriyyət isə Qərb sərhədlərində əminamanlıq
yaratmaq məqsədi ilə ordunun böyük bir qismini Qərb
sərhədlərinə göndərməli oldu. Bunun nəticəsində
Şimal sərhədləri müdafiəsiz qaldı. Aprel
ayından etibarən Azərbaycanda siyasi sabitlik
pozulmağa başladı. Əvvəla, 1920-ci ilin fevralında RSFSR-in
göstərişi ilə Azərbaycanda "beşinci
kolon" olan Kommunist Partiyası yaradıldı ki, onun əsas
məqsədi siyasi sabitliyi pozmaq idi. Yerli partiyalar arasında
da münaqişələr mövcud idi. İttihad partiyası
ilə Müsavat arasında fikir ayrılığı yaranmışdı.
İttihad partiyası hətta RSFSR ilə hərbi ittifaq barəsində
müqavilə belə imzalamaq istəyinə
düşmüşdü. Bütün bunlardan əlavə
beşinci hökumət kabineti buraxıldıqdan sonra, yeni
kabi-netin yaradılması Y.H.Hacınskiyə
tapşırıldı. O isə kommunistlərlə
danışıqlara girərək yeni hökumətdə
kommunistlərə yer təklif etdi. Komunistlər isə buna
razılıq vermədilər. Bundan sonra, Y.H.Hacınski
parlamentə yeni hökumətin yaradılmasının
mümkün olmadığını bildirdi.
Bütün bu faktlar
cümhuriyyətin süqutunu tezləşdirdi. Aprel
ayının 27-də AK(b)P MK və RK(b)P tə-rəfindən
cümhuriyyətə hakimiyyətin təhvil verilməsi barədə
ultimatum verildi. Saat 23:00-da parlament sonuncu iclas üçün
yığışdı. Gərgin müzakirələrdən
sonra qan tökülməsin deyə hakimiyyətin dinc yolla
AK(b)P-yə verilməsi razılaşdırıldı. Aprel
ayının 27-də müəyyən şərtlərlə
hakimiyyət təhvil verildi. Aprelin 28-də isə RSFSR-in təcavüzkar
siyasəti nəticəsində Azərbaycan işğal
olundu. Müsavatın irəli sürdüyü heç bir
şərtə isə əməl olunmadı.
Azərbaycan 71 il SSRİ-nin əsarəti
altında qalsa da əsrin sonlarında öz müstəqilliyini
yenidən bərpa etdi.
Müstəqilliyimizin ilk illərində
Azərbaycana rəhbərlik edən səriştəsiz
iqtidarların günahı üzündən yenidən
suverenliyimizi itirmək təhlükəsi ilə üzləşsək
də, 1993-cü ilin iyun ayında dünya şöhrətli
siyasətçi və görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin xalqın xahişi və tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışı Vətənimizi və
xəlqımızı bütün bəlalardan qurtardı. Azərbaycanda
demokratik hüquqi və dünyəvi dövlət quruldu.
Ölkəmiz dünya birliyində öz layiqli yerini tutdu. Ulu
öndərimizin müdrik siyasi kursu Azərbaycanın
bütün sahələrdə möhtəşəm
uğurlar əldə etməsinə gətirib
çıxardı. Bu gün ölkəmiz ümummilli
liderimizin layiqli siyasi varisi, Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə dünyanın iqtisadi cəhətdən ən
inkişaf edən dövlətlərindən biridir. Regionda
siyasi və iqtisadi çəkimiz daim artır. Bütün
bunlar bir daha təsdiqləyir ki, müstəqilliyimiz əbədidir.
Nihad MUSTAFAZADƏ
Respublika.- 2010.- 1 iyun.- S. 4.