Əlilliyi olan insanların hüquqlarının
müdafiəsində milli insan hüquqları təsisatlarının
rolu
5 may- Avropa Əlilliyi olan İnsanların
Hüquqlarının Müdafiəsi Günüdür
Əlilliyi doğuran səbəblərin
aradan qaldırması, bu qəbildən olan insanların
hüquqlarının müdafiəsi, reabilitasiyası, onlara
ictimai həyatın bütün sahələrində
iştirak etmək üçün bərabər imkanların
yaradılması, öz fərdi qabiliyyətlərinə və
maraqlarına müvafiq surətdə dolğun həyat
sürmələri üçün zəruri olən tədbirlərin
görülməsi demokratik dövlətləri, beynəlxalq
təşkilatları, milli insan hüquqları və vətəndaş
cəmiyyəti institutlarını düşündürən,
narahat edən problemlər kimi daim diqqət mərkəzindədir.
Belə ki, 1993-cü ildə
müxtəlif kateqoriyadan olan 500-ə yaxın əlil insan
Brüsseldə Avropa Parlamentinin plenar otağında
toplaşaraq ilk dəfə Avropa Əlilliyi olan
İnsanların Hüquqlarının Müdafiəsi
Gününü keçirmişlər. Elə həmin
gün orada qəbul edilmiş qətnaməyə əsasən
üzv dövlətlərə BMT Baş Məclisi tərəfindən
1993-cü il 20 dekabr tarixində qəbul olunmuş, əlilliyi
olan insanlara bərabər imkanların yaradılması üzrə
standart qaydalarını həyata keçirmək, bərabər
hüquqlara əsaslanmış qanunvericilik qəbul etmək, əlilliyi
olan insanların hüquqlarını tədqiq edərək bu
sahədə məruzələr etmək və sonradan Amsterdam
müqaviləsi olacaq sənədə bu əsasda
ayrı-seçkiliyi qadağan edəcək maddənin
salınması və s. bu kimi bir sıra tövsiyələr
verilmişdir.
Beləliklə də 5
may günü bayram kimi deyil, bütün Avropa ictimaiyyətinin
diqqətini əlilliyi olan insanların hüquqlarının
müdafiəsinə yönəltmək məqsədi ilə
hər il müxtəlif səviyyələrdə keçirilməkdədir.
Ötən dövr ərzində
əlilliyi olan şəxslərin insan hüquqlarının
beynəlxalq hüquqi müdafiəsi istiqamətində istər
BMT, istərsə də Avropa Şurası tərəfindən
bir sıra mütərəqqi tədbirlər həyata
keçirilmiş, mühüm əhəmiyyətə malik
olan sənədlər qəbul edilmişdir.
BMT-nin Baş Məclisi
tərəfindən 2006-cı il 13 dekabr tarixində "Əlillərin
hüquqları haqqında" Konvensiya (Konvensiya) və bu sənədin
Fakültativ Protokolunun, Avropa Şurasının Nümayəndələr
Komitəsinin 2006-cı il 5 aprel tarixli, 961-ci iclasında isə
Avropa Şurasının üzvləri üçün "Əlil
insanların hüquqlarının və cəmiyyətdə
tam iştirakının dəstəklənməsi: 2006-2015-ci
illər ərzində əlil şəxslərin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması üzrə Avropa
Şurasının Tədbirlər Planının qəbul
edilməsi bu qəbildən olan insanların
hüquqlarının müdafiəsi baxımından olduqca
mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Yeri gəlmişkən,
Müvəkkilin təşəbbüsü əsasında və
təkliflərinin böyük bir hissəsi nəzərə
alınmaqla, ölkə Prezidentinin 2006-cı il 28 dekabr tarixli
sərəncamı ilə təsdiq edilmiş, Azərbaycan
Respublikasında İnsan Hüquqlarının Müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının (MFP) 3-cü bəndində
dövlətimizin insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində tərəfdar çıxmadığı
beynəlxalq və regional konvensiyaların nəzərdən
keçirilməsi, həmin sənədlərə qoşulma
istiqamətində tədbirlərin görülməsi bir
sıra dövlət qurumlarına həvalə edilmiş, eyni
zamanda bu fəaliyyətin həyata keçirilməsi Azərbaycan
Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə
Müvəkkilinə (Ombudsmana) tövsiyə edilmişdir.
Dövlətimizin əlilliyi
olan şəxslərə diqqəti nəticəsində
adıçəkilən Konvensiya və onun Fakültativ
Protokolu Azərbaycan Respublikasının 2008-ci il 2 oktyabr
tarixli qanununa əsasən müvafiq bəyanatla ratifikasiya edilərək
ölkəmizə münasibətdə 28 yanvar 2009-cu il tarixdən
qüvvəyə minmişdir.
Sözügedən
Konvensiyanın məqsədi onun 1-ci maddəsində göstərildiyi
kimi, "bütün əlil insanların insan hüquqları
və əsas azadlıqlarına tam və bərabər
imkanlarla yararlanmalarına təkan vermək, bunu müdafiə
və təmin etmək, habelə onların ləyaqətinə
hörmətlə yanaşılmasını dəstəkləməkdir".
Nəzərə almaq
lazımdır ki, Konvensiyanın 35-ci maddəsinə əsasən
2011-ci ilə qədər Azərbaycan hökuməti tərəfindən
Əlillərin hüquqları üzrə Komitəyə
(Komitə) dövlətimizin üzərinə
götürdüyü Öhdəliklərin yerinə yetirilməsi
istiqamətində görülən tədbirlər və bu sənədin
qüvvəyə minməsindən sonra iki il ərzində əldə
olunan inkişaf haqqında ətraflı məruzə təqdim
edilməlidir.
Konvensiyanın "Milli
səviyyədə həyata keçirilmə və
monitorinq" adlanan 33-cü maddəsinə əsasən
iştirakçı dövlətlər milli səviyyədə
öz hüquqi və inzibati sistemlərinə müvafiq olaraq
bu Konvensiyanın həyata keçirilməsinin təşviqi,
müdafiəsi və monitorinqi üçün bir və ya
bir neçə mexanizmlərdən ibarət strukturu dəstəkləyir,
möhkəmləndirir; təyin edir və ya təsis edirlər.
Bu cür mexanizmin təyin və ya təsis edilməsi
zamanı insan hüquqlarının müdafiəsi və
mükafatlandırılması ilə məşğul olan
milli təsisatların statusuna və fəaliyyətinə aid
olan Paris Prinsiplərini də nəzərə alırlar.
Paris Prinsipləri
adlandırılan Milli Təsisatların Statusu ilə
Bağlı Prinsiplər BMT Baş Məclisi tərəfindən
1993-cü ilin dekabrında qəbul olunmuşdur. Geniş və
ümumi formada yazılmış Paris Prinsipləri
bütün növ MİHT-lərə münasibətdə tətbiq
oluna bilər. MİHT-lərin milli səviyyədə beynəlxalq
insan hüquqları hüququnun həyata keçirilməsində
oynaya biləcəyi vacib rolu təsdiq olunur. Paris Prinsiplərində
təklif olunur ki, MİHT-lər digər məqsədlər
arasında, milli qanunvericiliyin beynəlxalq insan hüquqları
normalarına uyğunlaşdırılması
üçün işləməli, beynəlxalq insan
hüquqları sazişlərinin ratifikasiyasını dəstəkləməli,
insan hüquqları sahəsində təhsilə yardım etməli,
insan hüquqları məsələləri üzrə
araşdırmalar aparmalı, insan hüquqlarının təşviqi
və müdafiəsi ilə əlaqədar məsələlər
üzrə müvafiq dövlət orqanlarına məruzələr
və ya tövsiyələr təqdim etməli, habelə
milli, regional və beynəlxalq səviyyədə insan
hüquqları fəaliyyətinə cəlb olunan digər
subyektlər ilə əməkdaşlıq etməlidirlər.
Paris Prinsiplərinə
uyğun fəaliyyət göstərən dünyanın
bütün akkreditə olunmuş MİHT-ləri İnsan
Hüquqlarının Təşviqi və müdafiəsi
üzrə Milli insan Hüquqları Təsisatlarının
Beynəlxalq Əlaqələndirmə Komitəsini (BƏK)
semişlər..
BƏK-in ən vacib vəzifələrindən
biri onun Akkreditə üzrə Alt komitəsi tərəfindən
yerinə yetirilir. MİHT-lərin BƏK tərəfindən
akkreditə olunması o deməkdir ki, onların mandatı və
fəaliyyəti Paris Prinsiplərinə uyğun
olmalıdır. Akkreditə üçün müraciət edən
əhəmiyyətli sayda MİHT-lər Alt komitə tərəfindən
nəzərdən keçirilir və nəticədən
asılı olaraq MİHT-lərə ən yüksək
"A" statusu və ya müvafiq olaraq "B" statusu
verilir.
Yeri gəlmişkən,
2006-ci ildə ölkəmizin Ombudsman təsisatı BƏK tərəfindən
Avropanın 10 nüfuzlu ombudsman institutları sırasında
"A" statusu ilə akkreditasiya olunmuşdur. Ombudsman
Aparatının MİHT kimi, fəaliyyətinin Paris Prinsipləri
ilə tam uyğunluqla aparıldığının göstəricisi
olan bu yüksək status Azərbaycan Respublikasının
Ombudsmanına başqa səlahiyyətləri ilə
yanaşı, BMT-nin saziş qurumlarına, eləcə də
insan Hüquqları Şurasının (İHŞ) və BƏK-in
işində bilavasitə iştirak etmək, həmin qurumlara
hökumət tərəfindən təqdim olunan
hesabatların hazırlanması işində iştirak etmək,
bu hesabatlarla bağlı öz rəyini bildirmək, alternativ
hesabatlar hazırlamaq və insan hüquqları sahəsində
dövlətin iştirakçısı olduğu beynəlxalq
müqavilələrin monitorinqini həyata keçirmək səlahiyyətləri
verir. Bu hüquqdan istifadə edərək, Ombudsman adı
çəkilən təşkilatlarla daim sıx əlaqə
saxlayır və onların tədbirlərində fəal
iştirak edir.
İştirakçı
dövlətlər inzibati və hüquqi sistemlərindən
asılı olaraq Konvensiyanın 33-cü maddəsində nəzərdə
tutulmuş funksiyanın həyata keçirilməsi
üçün məsul olan yeni müstəqil dövlət
qurumları da yarada bilərlər. Lakin hazırda insan
hüquqlarının müdafiəsi məsələləri
ilə məşğul olan mütəxəssislər
arasında mövcud olan əsas fikir, dünyanı
bürümüş indiki qlobal maliyyə böhranı şəraitində
yeni bir müstəqil təsisatın yaradılmasına
ehtiyacın olmamasından ibarətdir.
Qeyd etmək istərdik
ki, BMT-nin nüfuzlu strukturlarından biri olan Uşaq Fondunun
(UNİCEF) Azərbaycandakı nümayəndəliyi tərəfindən
ölkəmizin Prezidentinə ünvanlanmış 2008-ci il 12
dekabr tarixli müraciətdə "Əlillərin
hüquqları haqqında" Konvensiyanın yerli və mərkəzi
səviyyədə müxtəlif dövlət qurumları
arasında əlaqələndirməni təmin etmək məqsədilə
hökumətdə əlaqələndirici şəxsin təyin
olunması və əlaqələndirmə mexanizminin
yaradılması (maddə 33.1), Konvensiyanın həyata
keçirilməsinin təşviqi və monitorinqi (maddə
33.2) məqsədilə Ombudsman Aparatında müvafiq
bazanın yaradılması üçün adekvat tədbirlərin
görülməsi təklif edilmiş və UNİCEF-in bu
istiqamətdə hökumətimizə dəstək vermək
niyyətində olduğu ifadə edilmişdir.
Heç də təsadüfi
deyildir ki, ölkədə fəaliyyət göstərən
bir sıra qeyri-hökumət əlil təşkilatını
öz ətrafında birləşdirən Azərbaycan Əlil
Təşkilatları İttifaqı da ölkə Prezidentinə
ünvanladığı müraciətində Ombudsman təsisatı
fəaliyyətinin bütövlükdə Paris Prinsiplərinə
tam cavab verən bir səviyyədə olduğunu qeyd edərək,
müstəqil milli monitorinq mexanizmi funksiyalarını yerinə
yetirən məsul təsisat qismində məhz bu qurumun müəyyən
edilməsini və nəzarət prosesində vətəndaş
cəmiyyəti institutlarinın fəal iştirakının təmin
edilməsini təklif etmişdir.
Müvəkkil də
öz növbəsində ölkəmizin hazırkı
hüquqi və inzibati sistemini, habelə "Əlillərin
hüquqları haqqında" Konvensiyanı ratifikasiya
etmiş ölkələrin təcrübəsini nəzərdən
keçirərək hesab edir ki, həqiqətən də
Konvensiyanın müstəqil milli monitorinq mexanizmi
funksiyalarmın statusuna görə müstəqil, insan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində kifayət
qədər səlahiyyətlərə və təcrübəyə
malik olan mövcud milli insan hüquqları təsisatına həvalə
edilməsi, bu fəaliyyətdə vətəndaş cəmiyyətinin
iştirakının təmin edilməsi əhəmiyyətlidir
və bu mexanizmin yaradılması olduqca səmərəli nəticələr
verəcəkdir.
Ölkə Prezidentinin
BMT-nin "İşgəncə və digər qəddar,
qeyri-insani və ya ləyaqəti alçaldan rəftar və
ya cəza əleyhinə Konvensiya"sının Azərbaycan
Respublikasının 2008-ci il 2 dekabr tarixli 724-IIIQD nömrəli
Qanunu ilə təsdiq edilmiş Fakültativ Protokolunun
icrasını təmin etmək məqsədi ilə
imzaladığı 2009-cu il 13 yanvar tarixli sərəncamına
əsasən həmin protokolda nəzərdə tutulmuş
milli preventiv mexanizmin (MPM) funksiyalarını yerinə yetirən
təsisat qismində Ombudsman müəyyən edilmişdir.
Hazırda Ombudsman təsisatı MPM funksiyasını
uğurla yerinə yetirməkdədir.
Eyni zamanda qeyd etmək
istərdik ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Administrasiyasının rəhbərinin müvafiq sərəncamı
əsasında əhalinin müxtəlif qruplarının, o
cümlədən əlilliyi olan insanların
hüquqlarının müdafiəsinə və maarifləndirilməsinə
yönəlmiş tədbirlərin də əks olunduğu
MFP-nın həyata keçirilməsinin əlaqələndirilməsi
məqsədilə aidiyyəti dövlət qurumları və
QHT nümayəndələrindən ibarət tərkibdə
yaradılmış İşci qrupunun fəaliyyətinə rəhbərliyin
həyata keçirilməsi Ombudsmana tövsiyə
edilmişdir.
Fəaliyyəti
dövründə əlilliyi olan insanların
hüquqlarının müdafiəsi ilə bağlı məsələləri
həmişə diqqət mərkəzində saxlayan Müvəkkil,
hələ 2005-ci il tarixli sərəncamı ilə əhalinin
müxtəlif kateqoriyalarının hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi işinin əlaqələndirilməsinin
təmin edilməsi məqsədilə, Ombudsman yanında fəaliyyət
göstərən və Aparatın əməkdaşları
sırasından ixtisaslaşdırılmış
müşavirlər təyin etmişdir. Mütəmadi olaraq
müvafiq sahələr üzrə milli qanunvericilik və beynəlxalq-hüquqi
aktların, bu sahədə ölkədəki vəziyyətin
təhlil edilməsi, ayrı-ayrı istiqamətlər üzrə
təkliflər və tədbirlər planının
hazırlanması ixtisaslaşdırılmış
müşavirlərə bir vəzifə olaraq
tapşırılmışdır. İnsan
hüquqlarının müdafiəsinin ayrı-ayrı sahələri,
o cümlədən əlillərin hüquqları üzrə
ixtisaslaşdırılmış müşavirin təyin
edilməsi əhalinin müxtəlif qruplarının
hüquqlarının qorunması və ümumiyyətlə,
bu sahədə mövcud vəziyyətin təhlil edilərək
öyrənilməsinə zəmin yaratmışdır.
"Əlillərin
hüquqları haqqında" BMT Konvensiyasında təsbit
olunmuş müddəalar nəzərə alınmaqla yeni
dövlət proqamının hazırlanması, əlillik dərəcəsinin
müəyyən edilməsi ilə bağlı tibbi sosial
ekspert komissiyalarında vətəndaşlara qarşı yol
verilən neqativ halların aradan qaldırılması ilə əlaqədar
zəruri tədbirlərin görülməsi, dayaq-hərəkət
sistemi pozulmuş və buna görə də araba ilə hərəkət
etmək məcburiyyətində olan əlillərin sərbəst
hərəkət etməsi üçün küçələrdə,
yolüstü və yolaltı keçidlərdə
pandusların qurulması, ictimai nəqliyyat parkının
yeniləşdirilməsi zamanı müasir beynəlxalq
standartlara cavab verən, hərəkəti məhdud olan
insanlar üçün də münasib şəraitə
malik, xüsusi vasitələrlə təchiz olunmuş
avtobusların və taksilərin alınması, araba ilə hərəkət
edən əlillər üçün münasib
hündürlükdə telefon avtomatlarının
quraşdırılması və bütün rabitə müəssisələrinin
yerləşdiyi binaların giriş hissəsində
pandusların qurulması, istər paytaxtda, istərsə də
respublikanın regionlarında nəqliyyat vasitələrinin hərəkət
intensivliyi yüksək olan küçə və prospektlərində
gözdən əlillər üçün səsli
işıqforların və əlavə yol
nişanlarının quraşdırılması, əlillərin
və sağlamlıq imkanları məhdud 18 yaşınadək
uşaqların problemləri üzrə Vahid Məlumat
Bazasının yaradılması, həmçinin əlillərin
hüquqlarının müdafiəsinə yönəlmiş
bir sıra digər tədbirlərin həyata keçirilməsinin
zəruriliyini ehtiva edən təkliflər bu qəbildəndir.
Müvəkkil ölkədə
əlillərin hüquqlarının müdafiəsi işinin
daha da təkmilləşdirilməsinə, bu sahədə fəaliyyət
göstərən dövlət, qeyri-hökumət və beynəlxalq
təşkilatlar arasında qarşılıqlı əməkdaşlıq
əlaqələrinin inkişaf etdirilməsinə, dövlətin
və cəmiyyətin diqqətini bu qəbildən olan
insanların problemlərinin həllinə cəlb etməklə
onların konstitusion hüquqlarının daha səmərəli
təmininə nail olmaq imkanlarının birgə müzakirə
edilməsinə yönəlmiş digər tədbirlərin də
keçirilməsinə böyük önəm vermişdir.
Bu günlərdə
Müvəkkilin təşəbbüsü ilə ənənəvi
olaraq 5 May - Avropa Əlilliyi olan İnsanların
Hüquqlarının Müdafiəsi Gününə həsr
olunmuş "Əlillərin hüquqlarının müdafiəsində
əlaqələndirmə və monitorinq mexanizmlərinin
rolu" mövzusunda "Dəyirmi masa" keçirildi. Həmin
tədbirdə Milli Məclisin Sosial siyasət komitəsinin sədri
Hadi Rəcəblinin, BMT-nin Azərbaycandakı rezident-əlaqələndiricisi
vəzifəsini icra edən Mark Herevardın, BMT İnsan
Hüquqları üzrə Ali Komissarlığının və
İctimai informasiya Departamentinin ölkəmizdəki təmsilçiləri,
ATƏT-in Bakı Ofisinin şöbə müdiri, həmçinin
dövlət orqanları və qeyri-hökumət təşkilatlarının,
KİV-in nümayəndələrinin iştirak etdiyi həmin
tədbirdə bir sıra səmərəli təkliflər irəli
sürmüşdür.
Ombudsmanın fəaliyyəti
ölkəmizin qeyri-hökumət təşkilatları,
xüsusilə də əlilliyi olan insanların birləşdikləri
ictimai birliklər tərəfindən də yüksək qiymətləndirilmişdir.
Belə ki, Əlil Təşkilatları İttifaqı
İdarə Heyətinin qərarına əsasən əlillərin
cəmiyyətə inteqrasiyasına, hüquqlarının
qorunmasına və təşkilatlanmasına göstərdiyi
fəal dəstəyə görə ölkə Ombudsmanı
bu qurumun fəxri fərmani ilə təltif edilmişdir.
Müqalib MAHMUDOV
Respublika.- 2010.- 5 may.- S. 6.