Heydər Əliyev və azərbaycançılıq
ideologiyası
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini
qazandığı, müasir
dünya ilə çoxşaxəli əlaqəiərini
qurub inkişaf etdirdiyi dövrdə azərbaycançılığın iqtisadi, sosioloji və politoloji aspektləri diqqəti daha çox cəlb edir. Azərbaycançılığın bir ideologiya
olaraq məqsədi bir sıra elmlərin
nəticələrindən istifadə etməklə Azərbaycan və azərbaycanlılar həqqında
elmi təsəvvür
yaratmaq və onun dünyadakı
universal mövqeyini müəyyənləşdirməkdir.
Bu istiqamətdə ulu öndərimiz Heydər Əliyevin apardığı məqsədyönlü,
uzaqgörən siyasəti
tariximizin silinməz şanlı səhifələrinə
və dövlətçilik
ideologiyasının əsas
bazasına çevrilmişdir.
Müxtəlif dövrlərdə görkəmli
elm və mədəniyyət
xadimlərimiz azərbaycançılıq
ideyasını əsərlərində
özgün tərzdə
ifadə etmişlər. Əsrin əvvəllərindən
azərbaycançılıq ətrafında gedən ideya və fikir
mübarizələrinə nəzər saldıqda aydın olur ki, azərbaycançılıq
ideyasının təkamül
prosesi çoxşaxəli
və ziddiyyətli olmuşdur. Azərbaycan milli dövlətçilik
hərəkatının qabaqcıl
nümayəndələrinin və Xalq Cümhuriyyətinin
qurucularının konsepsiyasına
görə müstəqillik
ideyası ölkədə
yaşayan bütün
xalqların hüquq bərabərliyinin tanınmasına
əsaslanırdı. Onun fəlsəfi əsası
azərbaycançılıq, islamçılıq və
mü-asirləşmə şüarından
ibarət idi. Bu şüar Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
rəsmi doktrinasını
təşkil edirdi.
Azərbaycançılıq ideologiyası ayrı-ayrı
şəxslərin düşüncə
və duyğularına
hakim kəsilən təsəvvürlərin məcmusunu,
onların özlərinin,
ailələrinin, xalqının,
Vətəninin sabahı
naminə arzulannı əks etdirir. ideologiya dövləti
yaradır, dövlət
isə siyasi ideyanı məqsədyönlü
istiqamətə yönəldir.
Lakin bu prosesə birdən-birə yaranan, necə deyərlər, yoxdan var olan
bir hadisə kimi baxmaq olmaz.
Azərbaycançılığın turançılıq, islamçılıq kimi ideyalardan faydalandığını
da danmaq olmaz. Azərbaycan milli hərəkatının
ilk tədqiqatçılarından olan Mirzə Bala Məhəmmədzadənin
qeyd etdiyi kimi, hələ 1905-ci ilə qədər Azərbaycan cəmiyyətində
milli birlikdən daha çox dini birlik anlayışı
üstünlük təşkil
edirdi.
Azərbaycançılıq ideyasını
ilk dəfə yaradı-cılığının
ana xəttinə çevirməkdən çəkinməyən
Cəlil Məmmədquluzadənin
özü də əsərlərində islam və Şərq siyasi mənliyinin ideoloqu kimi çıxış edirdi. XIX əsrin ortalarında Mirzə Fətəli tərəfindən
qaldırılmış, 1926-cı ildə Bakıda keçirilmiş birinci türkoloji qurultayın qərarı ilə rəsmiləşdirilmiş latın
əlifbası məsələsi
sonradan gerçəkləşdirilməmiş,
əksinə, 1939-cu ildə
Azərbaycan xalqının
milli iradəsi əleyhinə olaraq mərkəzdən çıxarılmış
xüsusi qərarla xalqımız üçün
yad olan yeni bir əlifbaya—kirilə keçilmişdi.
XX,əsrin sonlarına qədər bir çox milli əhəmiyyətli problemlər kimi latın qrafikalı əlifba məsələsi
də öz öktuallığını itirməyərək
həllini gözləyirdi.
Məsələni ümummilli liderimiz
Heydər Əliyevin tarixi qətiyyəti həll etdi. Belə ki, latın qrafikalı Azərbaycan əlifbasının
tətbiqi ilə bağlı 18 iyul 2001-ci il tarixli fərman
imzalamaqla iki əsrə qədər uzun bir zaman
ərzində həll
olunmamış bu problemin aradan qaldırılmasında həmişə
olduğu kimi, qətiyyətli mövqeyini
nümayiş etdirdi. "Dövlət dilinin tətbiqi işinin təkmilləşdirilməsi
haqqında" fərmanı
və xüsusilə latın qrafikalı əlifbaya keçid Heydər Əliyevin özünün dediyi kimi "milliliyimizi, azərbaycançılığımızı
göstərən çox
mühüm bir amil kimi" qiymət-ləndirilməlidir. Dövlətimizin qurucusunun
həmin ilin 9 avqustunda "Azərbaycan əlifbası və Azərbaycan dili gününün təsis
edilməsi haqqında"
növbəti fərmanı
ilə 1 avqust günü əlifbamızın
və dilimizin bayramı kimi rəsmiləşdirildi ki,
bu da azərbaycançılığın
yeni bir bayramı oldu.
Azərbaycanın böyük tarixi şəxsiyyətlərinin hər
biri azərbaycançılığı
bir ideya olaraq görürdü. Heydər Əliyevin
isə onlardan böyük fərqi ondan ibarət oldu ki, o azərbaycançılığı
dövlət ideologiyasına
çevirdi. O deyirdi:
"Müstəqil Azərbaycan
dövlətinin əsas
ideyası azərbaycançılıqdır.
Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə
görə qürur hissi keçirməlidir".
Heydər Əliyev məhz siyasətçi idi və ömrünün sonuna qədər də öz vətəninin çiçəklənməsi,
bütün dünyada
layiqincə tanınması
və qəbul olunması yolunda yorulmadan mübarizə apardı. O öz çıxışlarında dəfələr-lə
qeyd edirdi: "Azərbaycan Respublikasının
dövlət müstəqilliyi
1918-ci ildə yaranmış
ilk Azərbaycan Demokratik
Respublikasının ənənələri
əsasında müasir
tələblərlə, dünyada
gedən proseslərlə
bağlı olaraq təmin olunmalıdır.
Bu sahədə mən daim çalışacağam
və heç kəsin şübhəsi
olmasın ki, ömrümün bundan sonrakı hissəsini harada olursa-olsun, yalnız və yalnız Azərbaycan Respublikasının müstəqil
dövlət kimi inkişaf etməsinə həsr edəcəyəm".
Heydər Əliyevin şəxsiyyətində təzahür
edən milli iradə, möhtəşəm
xalq ruhudur ki, Azərbaycanı hər cür iqdisadi, sosial-siyasi problemlərdən çıxararaq
gələcəyə-əbədi müstəqilliyə aparır,
Türk dünyasının fəxri
olan Heydər Əliyev zəmanəmizin
yetirdiyi dahi şəxsiyyətlərdəndir.
Heydər Əliyev hər
dövrü, hər mərhələsi məktəb olan həqiqətən
qeyri-adi bir ömür yaşamış, yalnız mənsub
olduğu Azərbaycan xalqının, türk xalqlarının
deyil, ümumən dünya xalqlarının təsəvvüründə
özünün mükəmməl obrazını, aydın
cizgiləri ilə seçilən möhtəşəm
portretini yaratmışdır.
Müasir dünya
yalnız iqtisadi, sosial-siyasi münasibətlər
dünyası deyil, həm də etnik münasibətlər
dünyasıdır. Odur ki, bu və ya digər xalqın
ön sıralarda getməsi üçün tarixən
qazandığı etnik potensialdan tələb olunan səviyyədə
istifadə etməsi lazım gəlir.
Azərbaycanlılar
dünyanın müxtəlif ölkələrində-Azərbaycanda,
İranda, Rusiyada Türkiyədə, Gürcüstanda,
ABŞ-da, Kana dada,
Hollandiyada, Ukraynada, Belarusda, ingiltərədə,
Almaniyada və digər yerlərdə yaşasalar da, onları
bir-birinə bağlayan olduqca möhkəm mənəvi-ideoloji
vasitələr vardır: Bu, ana dilidir, ata yurdu Vətəndir,
tarixən formalaşmış etnik-mədəni sistemdir. Eyni
zamanda milli liderdir! Heydər Əliyevin siyasi fəaliyyətində
müstəqil Azərbaycan dovlətinin daxili möhkəmliyin
beynəlxalq nüfuzunu qorumaq nə qədər möhtəşəm
yer tutursa, dünya azərbaycanlılarının milli birliyi,
dünya xalqları arasında özünəlayiq movqe
qazanması da o qədər mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Görkəmli siyasi xadim dəfələrlə
qeyd edirdi ki, müstəqil Azərbaycan Respublikasının inkişafında dünyanın
müxtəlif ölkələrinə yayılmış azərbaycanlıların həmrəyliyi, mənəvi-ideoloji siyasi köməyi
böyük rol oynayır. Bir xalq olaraq əsas vəzifələrimizdən
biri həm həmrəyliyi gücləndirməkdən, həmin
köməyin daha ardıcıl, daha intensiv xarakter
almasını təmin etməkdən ibarətdir.
Dünyanın müxtəlif ölkələrinə səfərlərində
Azərbaycan icmalarının nümayəndələri ilə
görüş onlara hərtərəfli dəstək verən
ulu öndərimiz dünya azərbaycanlılarının
milli bir uğrunda mübarizəni Azərbaycan dövlətiı
siyasəti səviyyəsinə qaldırmışdır. Heydər
Əliyev elə bir proqram hazırlamışdır ki, ondan
sonra da bu siyasətin istiqamətləri aydın və məqsədyönlüdür.
Biz 1993-cü ilin
sonlarından etibarən milli ideologiyanın, azərbaycançılıq
ideologi sının müasir elmi-nəzəri standartlar sayəsində
formalaşmasının şahidiyik. Azərbaycançılıq
bu gün milli ənənələri və cc-yanları, dini və
praqmatik nəzəriyyələri, manın tələbinə
uyğun iqtisadi prosesləri, miyyətin inkişafının
bütün çalarlarını özü birləşdirir.
Bütün bunlar ulu Öndərimizin xalqı
qarşısında tarixi xidmətləridir.
Sədaqət MƏMMƏDOVA
Respublika.- 2010.- 15 may.- S. 3.