Dahi Üzeyir bəyi əbədiləşdirən
abidə
Üzeyir Hacıbəyli
Azərbaycanın, bütün Şərq
dünyasının dahi bəstəkarı, görkəmli
musiqişünas alim, publisist, dramaturq, pedaqoq və ictimai
xadim, müstəqil Azərbaycan Respublikasının him-ninin
(musiqisinin) müəllifı kimi tanınmış tarixi bir
şəxsiyyətdir. O, Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafı naminə misilsiz töhfələr verərək
müstəsna xidmətlər göstərmişdir. Üzeyir
Hacıbəyli ölkəmizdə müasir professional musiqi sənətinin
banisi olmaqla yanaşı, Füzulinin poeması motivində
yazdığı libretto əsasında 1908-ci ildə
"Leyli və Məcnun" operasını yaratmaqla, nəinki
Azərbaycanda, həm də bütün müsəlman aləmində,
Şərqdə notla yazılmış ilk operanın banisi
olmuşdur. Bu operanın musiqisi, əsasən, muğam və
təsniflər üzərində qurulmuşdur. Burada
muğamlardan məharətlə, müəyyən səhnənin,
obrazın xüsusiyyətlərinə uyğun improvizasiya
vasitə-si kimi istifadə edilmiş, onlar əsərdə
klassik ariya, ariozo, reçitativ və ansamblları əvəz
etməklə dramaturji əhəmiyyət kəsb etmişdi.
Bu isə o dövr üçün opera musiqisi sahəsində
çox əlamətdar, dünya səviyyəli bir yenilik idi.
Üzeyir Hacıbəyli muğam, aşıq musiqisi, xalq
musiqisi üzərində qurulmuş daha beş muğam
operası bəstələmişdir: "Şeyx Sənan"
(1909-cu il), "Rüstəm və Söhrab (1910-cu il),
"Şah Abbas və Xurşud banu" (1912-ci il), "Əsli
və Kərəm" (1912-ci il), "Harun və Leyla"
(1915-ci il). Bu operaların librettolarını o, xalq
dastanları və rəvayətlər, Firdovsinin
"Şahnamə" əsərinin motivləri əsasında
yazmışdır. Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycanda
musiqili komediya janrının yaradıcısıdır. Onun
"Ər və arvad" (1909-cu il), "O olmasın, bu
olsun" (1910-cu il) və dünyada tanınmış
"Arşın mal alan" (1913-cu il, 1946-cı ildə ona
eyni adlı filmin musiqisinə görə SSRİ-nin
Stalin-DÖvlət mükafatı verilmişdir) musiqili komediyalarında
o dövrkü Azərbaycan məişəti, xalq adət və
ənənələri əksini tapmışdır. Sovet
hakimiyyəti dövründə Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycanda
musiqi təhsilinin inkişafına böyük töhfələr
vermişdir: musiqi məktəbi yaratmış, 1938-1948-ci illərdə
Azərbaycan konservatoriyasının professoru və direktoru
olmuşdur. 1931-ci ildə Üzeyir Hacıbəyli xalq musiqisi
alətləri orkestrini, 1936-cı ildə Dövlət xorunu təşkil
etmiş, 1945-ci ildən isə Azərbaycan SSR Elmlər
Akademiyasının Azərbaycan İncəsənətinin
Elmi-Tədqiqat İnstitutuna rəhbərlik etmişdir.
Üzeyir Hacıbəyli ilk milli kütləvi mahnıları
və kamera instrumental əsərləri, xalq alətləri
orkestri üçün iki musiqi fantaziyası, kantataları bəstələmişdir.
Onun yaradıcılığının zirvəsi
"Koroğlu" operasıdır (1937-ci il, 1941-ci ildə Stalin
mükafatı)—XVII əsrin sonu, XVIII əsrin əvvəllərində
kəndli üsyanı barədə xalq dastanı əsasında
epik əsər. Opera möhtəşəm musiqisi, xalq
obraz-intonasiya quruluşu və klassik ifadə vasitələri
ilə fərqlənir. Operanın musiqili
dramaturgiyasının əsasını monumental xor səhnələri
təşkil edir. 1941-1945-ci illər Böyük Vətən
müharibəsi illərində bəstəkar vətənpərvər
ruhlu əsərlər: "Çağırış",
"Yaxşı yol", "Ananın oğluna nəsihəti",
"Şəfqət bacısı",
"Döyüşçülər marşı" və
sairə mahnılar, xalq çalğı alətləri orkestri
üçün "Cəngi" (1941-ci il) pyesini, "Vətən
və cəbhə" kantatasını bəstələmişdir.
O, eləcə də Nizaminin şeirlərinə "Sənsiz"
(1941-ci il) və "Sevgili canan" (1943-cü il) romans-qəzəllərini
bəstələmiş və uzun illər üzərində
işlədiyi "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"
(1945-ci il) fundamental tədqiqat əsərini başa
çatdırmışdır. Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan
SSR-in himninin (1945-ci il) musiqisinin, ədəbi əsərlərin
müəllifıdir. O, SSRİ-nin xalq artisti (1938-ci il), Azərbaycan
SSR Elmlər Akademiyasının akademiki (1945-ci il), I və II
çağırış SSRİ Ali Sovetinin deputatı idi. SSRİ-nin
orden və medalları ilə təltif edilmişdi.
Üzeyir Hacıbəyli
ölümündən sonra da xalqın yaddaşından silinməmişdir.
Dahi şəxsiyyətlərin xatirələrinin əbədiləşdirilməsi
üsullarından biri onların şərəfinə
monumental abidənin ucadılması və onun qoyulması
üçün layiqli bir yerın seçilməsidir. Bu tələblər
nöqteyi-nəzərindən, Üzeyir Hacıbəylinin
monumental abidəsinin yaradılması və yerləşdirilmə
yerinin müəyyənləşməsi çox uğurlu
olmuşdur. Heykəl, Şəmsi Bədəlbəyli
küçəsi-98 ünvanında, Üzeyir Hacıbəyli
adına muasir Bakı Musiqi Akademiyasının portiki, əsas
girişinin—ön qapısının
qarşısındakı meydançada qoyulmuşdur. Lakin qeyd
etmək lazımdır ki, bu heykəlin yaradılması və
açılışı barədə məlumat geniş
yayılmayıb, bu səbəbdən müasirlərimiz, cavan
nəsil üçün bu yubiley günləri xüsusilə
böyük maraq kəsb edir.
Üzeyir Hacibəylinin monumental abidəsinin yaradılması heykəltəraş T.Məmmədova və memar Q.Muxtarova tapşırılmışdı. Abidə yaratmaq işinə başlayarkən, Tokay Məmmədov 1957-ci ildə dahi bəstəkarın icrası böyük oxşarlığı ilə fərqlənən portretini yaradır. Portretın fərdi mənalılığı, səlisliyi, dəqiq tapılmış detallarla ifadə olunmuşdur. Tuncda icra edilmiş portretin fakturası elə bil canlı və gözəçarpan, toxunmaqla hiss olunan vəziyyətdədir. Üzün cizgiləri detallaşdırılmayıb, lakin cidiyyətlə təsirli işlənilmişdir, portretin səciyyələndirilməsində daxili ruhu, qüvvənin ifadəsi çox kəskin surətdə dərhal anlanılır, qavranılır ki, bu da heykəltəraşa əsərin parlaq psixoloji həllinə nail olmaq imkanı vermişdir. Heykəltəraşın Üzeyir Hacıbəylinin obrazı üzərində bütün sonrakı işi-bu yaradıcı insanın, Azərbaycanın ən yaxşı operalarının müəllifi, ictimai xadimin mürəkkəb dünyasının açılması axtarışlarından ibarətdir. Heykəl üzərində yaradıcı işin gedişini izləyərkən, tədricən obrazın getdikcə kristallaşdığı, onun təsvirinin dəqiqləşdiyi müşahidə olunur. T.Məmmədov möhkəm və ifadəli şəkildə abidənin konstruktiv əsasını qurur. Kresloda oturmuş fiqurun plastik tamlığı, qapalı və demək olar ki, onun ayrı-ayrı elementlərinin statistik düzəlməsi, obraza boyük sakitlik cizgiləri əlavə edir. Bu tələblərə heykəlin plastik ritmlərinin tarazlığı cavab verir ki, bunlar da tamaşaçı tədricən heykəlin ətrafına dolanarkən sezilir, hiss olunur. Fiqurda bəstəkarın psixoloji vəziyyətini səciyyələndirərkən, sanki onun musiqi səslərinə diqqətlə qulaq asdığı müşahidə olunur. Korifeyin obrazını yaratmış heykəltəraş T.Məmmədov üçün, çənəyə yaxınlaşdırılmış əlin jesti, hərəkəti, dərin düşüncə vəziyyətini ifadə edir, fiqurun karandaş sıxan sağ əli isə onun dizləri üzərində qoyulmuş not vərəqlərinə istinad edir kı, bu da düşüncə məqamını daha bariz ifadə edir. Oturmuş fiqur kompozisiyasının yığcamlığı, plastik formaların ciddi gözəlliyi, heykəltəraşa obrazın vəziyyətini və səciyyəvi strukturunu aşkara çıxarmaqla, əhval-ruhiyyənin müəyyənlik vəziyyətini yaratmağa imkan verir. Memar Q.Muxtarov da heykəlin postamentini uğurla yaratmışdır. Postamentin hamarlanmış, dəyirmiləşdirilmiş xətləri monumental abidənin bütün obraz cərgəsi, quruluşu ilə heyrətamiz bir harmoniya təşkil edir (abidənin posta-mentlə hündürlüyü 6 metr, oturmuş fiqurun hündürlüyü isə 2 metr 90 santimetrdir). Abidənin ətrafına dolanmaq, onu uzaqdan və yaxından seyr etmək mümkündür. Dəqiq siluet, ifadəli jest, modelləşmənin incəliyi və gözəlliyi, zərifliyi, monumental abidənin kompozisiyasını zənginləşdirir. Abidə konservatoriya binasının altı sütunlu portik-eyvanı fonunda gözəl, baxımlı görünür. Abidə canlı naturanın özünəməxsusluğunu aşkarlayan plastik ümumiləşmənin tamlığı ilə tamaşaçını valeh edir. Həm də hiss olunur ki, heykəlin yerləşdirildiyi məkanın qapalılığı, ayrılığı, heykəltəraşı bu yaradıcı problemin bir qədər məhrəmanə həllinə təlqin etmişdir. Memar tərəfindən tətbiq edilmiş bir üsul: abidənin qoyulduğu meydançaya küçədən girişdə və konservatoriyaya tərəf çıxışda iki geniş daş pilləkənlərin yaradılması, onların pillələri, heykəlin qarşı tərəfdən postamentinin yüksəlməsi illüziyasını yaratmaqla yanaşı, ümumiyyətlə, həm qarşıdan, həm də arxadan tamaşaçı üçün müşahidə imkanlarını artırır. Abidənin yerləşdiyi meydançanın özü və buna yapışıq ərazi, dəfələrlə tədbir yeri, konsertlər üçün orkestr meydançası olmuşdur.
Üzeyir Hacıbəylinin monumental abidəsinin təntənəli açılışı 1960-cı il aprel ayının 30-da olmuşdur. Sovet dövru ənənələrinə uyğun olaraq bu mərasim belə keçirilmişdi: - Bu böyük musiqiçinin, Azərbaycanda professional-peşəkar musiqiçıliyin banisinin adını daşıyan konservatoriyanın önündə Bakı ictimaiyyətinin çoxsaylı nümayəndələri-incəsənət və ədəbiyyat xadimləri, elmi işçilər, sənaye və tikinti müəssisələrinin nümayəndələri, təhsıl alan gənclər toplaşmışdılar. Heykəlin açılışında Azərbaycan KP MK katibi N.M.Hacıyev iştirak edirdi. Üzeyir Hacıbəylinin heykəlinin qoyulmasına həsr olunmuş mitinqi giriş sözü ilə Azərbaycan SSR-in mədəniyyət naziri A.S.Bayramov açmışdı. O, Azərbaycan xalqının özünün görkəmli oğlu Üzeyir Hacıbəyliyə olan dərin məhəbbəti və minnətdarlığı barədə danışdı və qeyd etdi ki, bu şəxsiyyət, onun obrazı və ölməz əsərləri tükənməz ilham mənbəyi, xalqa xidmətin parlaq nümunəsidir. Sonra Azərbaycan Bəstəkarlar ittifaqının sədri, SSRİ xalq artisti Qara Qarayev çıxış etdi və qeyd etdi ki, abidənin qoyulması ilə "dahi bəstəkara və insana böyük hörmətimizi bildirərək, gələcək nəsillər üçün onun obrazını əbədiləşdiririk". Daha sonra o, Partiya və sovet hökumətinə "Azərbaycan xalqının incəsənətinin görünməmiş çiçəklənməsinin təmin olunması üçün" gördükləri bütün işlərə görə minnətdarlığını bildirdi. Bu fikirlər SSRİ xalq artisti Bülbülün, respublikanın xalq yazıçısı Süleyman Rəhimovun, "Leninneft"in 8-ci mədəninin rəisi, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Musa Bayramovun, professor K.Səfərəliyevanın, SSRİ xalq artisti Niyazinin çıxışlarında da səslənmişdir. Şair Əliağa Kürçaylı dahi Azərbaycan bəstəkarına ithaf etdiyi şeirini oxudu. Mitinq qurtardıqdan sonra heykəl üzərindən ağ örtük yavaş-yavaş sürüşərək götürüldü. Tədbir iştirakçılarının baxışları qarşısında dərin yaradıcılıq düşüncəsındə, kresloda oturmuş vəziyyətdə təsvir olunmuş dahi bəstəkarın tunc abidəsi göründü. Üzeyir Hacıbəylinin heykəlinin fiquru Azərbaycan SSR Bədii Fondunun əritmə emalatxanasında tuncdan tökülərək hazırlanmış və tünd qəhvəyi çalarları olan çəhrayı rəngli qranitpostament - özül üzərində qoyulmuşdur. Postamentin frontonunda qranitdə çapılmış, kiril əlifbasının hərfləri ilə Azərbaycan dilində yazılmış sadə bir mətn var: "Üzeyir Hacibəyov 1885-1948". Bu "Konservatoriya qarşısında abidə" zaman keçdikcə Bakının əlamətdar, görməli yerlərindən birinə çevrilmişdir.
Artıq 50 ildir ki, Üzeyir Hacıbəylinin monumental abidəsi Azərbaycan xalqının dahi övladının xatirəsini əbədiləşdirir, onun zəngin istedadının, musiqisinin pərəstişkarlarını sevindirir və buraya insan axını tükənmir.
Müstəqil Azərbaycan Respublikası da xalqımızın dahi bəstəkarının xidmətlərini unutmur, onun xatirəsini əziz tutur, yaradıcılıq irsindən tükənməz bir sərvət kimi istifadə edir. Bu il Üzeyir Hacı-bəylinin yubiley ilidir, məhz bunu nəzərə alan Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev 2010-cu il fevralın 23-də xüsusi bir sənəd: "Üzeyir Hacıbəylinin 125 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin sərəncamını imzalamışdır. Bu sənədlə ölkəmizin aidiyyəti təşkilatlarına yubileyi layiqli keçirmək məqsədi ilə tədbirlər planı hazırlamaq və onu icra etmək tapşırıqları verilmişdir. Yubiley tədbirlərinin ən zirvə məqamları 1918-ci ildən qəbul olunmuş təqvimin yeni stilinə uyğun olaraq, dahi bəstəkar Üzeyir Ha-cıbəylinin anadan olduğu günə— sentyabrın 18-nə təsadüf edir. Yubiley tədbirlərindən bəzisi "konservatoriyanın", onun adını daşıyan hazırkı Bakı Musiqi Akademiyasının qarşısındakı Üzeyir Hacıbəylinin monumental abidəsinin önündə keçirildi, orada musiqiçilər və müğənnilər çıxış etdi, onun möhtəşəm musiqisi—simfonik, klassik və başqa əsərləri, uvertüraları və mahnıları səsləndi. Bu da dahi bəstəkara olan məhəbbətin təntənəsidir.
Nizami AĞAYEV
Respublika.- 2010.- 24 sentyabr.- S. 2.