İşıqlı ömür
dastanı
Altay Məmmədov
Azərbaycan milli nəsrinin lirik təcrübəsini, poetik
təhkiyə ənənəsini
davam etdirmiş dəyərli yazıçılarımızdandır.
Altay Məmmədov nəsrinin özəlliyi ondadır ki, müəllif "məni" eşidilən
və görümlüdür. Təhkiyə - süjet boyu müəllif obrazının
"görümlü" olması mətnə ayrıca romantik aura gətirir.
Mətnlərin içinə səpələnmiş
lirik ricətlər dil-üslub
ekspressivliyini artırır. Məsələn:
"Geri qaytarılması mümkün
olmayan, həmişəlik
itirilmiş aləmin xatirələri. Zilnur, sakit küçə
və mən ..."
- bu, təhkiyəyə
müəllif müdaxiləsidir.
Bu nəsrin pafosu
simvolik oxucuyla (həmsöhbət, dinləyici
ilə )
paylaşmaq zərurəti
ilə şərtlənmişdir,
çünki xatirə
möhürü vurulur,
unudulmaq təhlükəsi
olan günlərin bədii hesabatı kimi təqdim olunur. Yazıçını qadın personajların
bioloji təbiəti deyil, mənəvi mahiyyəti maraqlandırır
-bu, yaddaşda lirik başlanğıcın
üstünlüyündən irəli gəlir.
A.Məmmədov üçün yaddaşın
funksiyası və vəzifəsi şahidlik etməkdir, özünün
təbiri ilə desək, "qaranlıq ulularının keçdiyi
yola baxmaqdır". Qəhrəmanların taleyi səbəb-nəticə
müstəvisində verilir.
"Yadigar bulaq" povestinin poetik girişi göstərir ki, lirika epos olmağa, eposa çevrilməyə
nə qədər çalışsa da, poeziya ilkinliyindən qətiyyən qurtula bilmir. Epik təhkiyə "peyzaj xatirəsinin" ritmi ilə köklənir. Diqqət
yetirək:
"Yollar, dağ yolu. Aşağıda,
lap aşağıda, dərənin
dibi ilə, başlanğıcını çeşmələrdən
alan çay
qıjıldayır, yuxarıda,
lap yuxarıda, uca dağın boyunca sarılmış dolay-dolay
yol ağarır".
"Səs həmişə keçmişdən
gəlir, Bu, yaddaşın
səsidir, əcdadların
səsidir". Əslində deyimlər sistemi,
dialoqlar, müəllif
ricətləri keçmişin
səsləridir.
Göz-baxış personajların yaşını
göstərmir, həm
də tale əlaməti
kimi çıxış
edir. Göz taleyin metonimiyasıdır.
"Baxışlarım xırnik ağacının
yarasında dondu.
Az sonra
onun yerində topa-topa buludlar göründü. Xatirələr
dünyasının üfüqlərindən
mənə sarı on
üç yaşlı
bir qız yüyürürdü... Gözləri
dumduru, gözləri mavi dəniz..." Narıncın taleyi də gözlərindən
oxunur: "Narınc sanki nəzərlərini səfərbər elədi,
bulanıq gözlərinə
azacıq parıltı
gəldi. Hələ də məni
tanıya bilmirdi.
Gözlərinin altı
qırışlarla örtülmüşdü..."
Bu nəsrin təhkiyəsində
Gəncə "impressionizmi"
"hakimi-mütləq"dir. Elə burdaca qeyd edim ki,
nədənsə Gəncə
şairləri ömrün
şeiriyyətini melanxolik
ovqatda verirlər ( Nizami Gəncəvi, Mirzə Şəfi Vazeh, Nigar Rəfibəyli
poeziyasının melanxolik
havası hələ də yadımızdadır).
Altay Məmmədovun təhkiyəsinə
keçən günün
nostaljisi və kədəri hopubdur. Ancaq bu kədər işıqla qarışıqdır. Kədər halal
olanda xatirə və yazıçı təhkiyəsi işıqlı
olur. Müharibə
dövrünün sıxıntıları,
məişət çətinlikləri,
uşaqlıq qayğıları
pozitiv-işıqlı fonda verilir. Bu işığı və pozitivliyi gətirən ümid hissidir.
Bəlkə də hər şeyi, hər bir hadisəni melanxolik ovqatda hiss etdiyindəndir ki, dünya başqa cür-işıqda görünür. Bir kitabının
"Xatirələr işığında"
adlanması təsadüfi
deyil.
Yazıçı hekayələrində, xatirələrində
fərdi mifoloji təfəkkürü, tarixi
araşdırmalarında etnik
mifoloji təfəkkürü
bərpa edir. ("Oğuz
səltənəti", "Kəngərlər")
Altay Məmmədovun
bütün əsərləri
(hekayələri, povestləri,
dramları) lirik ömür dastanının,
"ailə sədası"nın fraqmentləridir,
boyları-qollarıdır.
Bu lirik dastanın havası onun tarixi araşdırmalarına
da təsir etmiş, etnik keçmişə yanaşmanın
"metodologiyasını" müəyyən etmişdir.
A.Məmmədov "Kəngərlər"i dövlət
kimi bəyan və təqdim etsə də, araşdırmanın içindən
şəcərə tarixi
boylanır.
A.Məmmədov üçün tarixi-mifik
əcdadların şəcərəsi
etnik özünüdərkin,
tarixi bilginin ilkin qeydiyyat formasıdır. Qohumluq-doğmalıq münasibətləri soy-nəsil əlaqələr
sistemini formalaşdıran
əsas kateqoriyalardır.
Ata-oğul, qadın-kişi
münasibətləri və
nikah (evlənmə) münasibətləri bir-birinə
bağlı olmasa da, həm zaman
üzrə nəsillərin
əlaqəsini yaradır,
həm də məkanda bütövlüyün
əsas şərtidir.
Türk soylarının mənşəyi
və tarixi ilə bağlı mifoloji tarixi hadisələrin, faktların
seçimi və təqdim prinsipi yazıçı fəhmi
və araşdırmanın
daxili məntiqi gerçəkləşib. Bu məntiq həm mifoloji, hətta deyərdim ki, nostaljilirik xarakterə malikdir.
Mifik əcdadlar, sülalə əlaqələri, tayfa-nəsil
tarixində baş vermiş mühüm hadisələr təhlilə
cəlb edir, paralellər aparır, nəsil-sülalə tarixini
dövlətçilik tarixi
ilə (müharibələr,
sosial ierarxiyanın dəyişməsi və s.)
əlaqələndirir. Etnosun taleyi
fərdin, konkret bir ailənin taleyi kimi araşdırılır.
Oğuz əcdad arxetipinin daşıyıcısı kimi
oğuz səltənətini
mifik statusdan azad edib, ona
tarixi gerçəklik
statusu verməyə çalışır.
Tarixçi-filoloq A.Məmmədovun üslubunu
bir tərəfdən
tarixi faktların konkretliyi, xronoloji dəqiqlik formalaşdırırsa,
digər tərəfdən
ritorik tonallıq, poetik obrazlılıq bu əsərləri oxunaqlı edir. Məsələn:
"Dədə Qorqud"
eposu tarix okeanının ən dərin qatlarına enə bilən batiskafa bənzəyir. Onun vasitəsilə müəyyən
qatları aydınlaşdırmaq,
onun hansı dövrlərlə bağlı
olduğunu öyrənmək
mümkündür" ("Oğuz səltənəti").
Yazıçı fəhmi və tarixi duyumu, landşaft həssaslığı
türk tayfalarının
yerini, yürüş
istiqamətini görməyə
imkan verir. "Kerçdən, Azov sahillərindən Zaqafqaziyaya
kimmerlərin keçdiyi
yol nisbətən çətin olsa da, daha yaxındı.
İşquzlar onları
izləsəydilər hətta
30-40 il sonra
onların ardınca gedəsi olsaydılar belə qısalığına
görə həmin yolu seçməli idilər. Lakin İşpakanın başçılığı altında işquzlar uzaq, təhlükəsiz bir yol seçmişlər.
Onlar Qara dəniz sahilinə yaxın yola da, Xəzər
boyu yola da eyni dərəcədə
bələd idilər".
("Oğuz səltənəti")
Qəribədir: Altay Məmmədovun
xronotop (zaman) - dəyər fəlsəfəsində
ilk görüş müsbət
dəyərə malikdir.
"İlk görüş"
həmişə yadındadır.
N.Hikmətə həsr olunmuş
xatirə-povestində bir
detal diqqəti cəlb edir. "Axırıncı görüşün
ili, ayı yadımda deyil. "İNTURİST"in
birinci mərtəbəsində
görüşdük..."
Etnosların tarixi də eyni zaman ilə
eyni dəyəri ilə yaşanılır. Etnosun tarix
səhnəsinə gəlişini
sanki bilir, ("İki min dörd yüz il əvvəl"
Kəngərlərin tarixi
belə başlayır)
ancaq "səhnədən
getdiyini unutduğundan,
bu tarixi bərpa etmək istəyir.
Hər şeyin mahiyyəti mütləq işıqla
vəhdətdədir. Bir-iki misal gətirək: "amma mən görmüşəm,
mənim anamın saçları qara işıq idi, gündüzün özü
qaranlıq, anamın qara, zil saçlarısa
işıq idi, gözqamaşdıran işıq.
O qara saçlarda elə parlaqlıq, elə işıltı, elə şəfəq vardı ki, indiyə qədər onları heç bir maddədə görməmişəm..."
("Anam qocalmışdı"),
yaxud: "Bir dəfə işıq keçəndə hörüyün
birinin ucunu gül dəstəsi kimi burnuma yaxınlaşdırdım...
İşıq yanan kimi mən hörüyü iki partanın arasına saldım. Pəncərədən bir
cüt qara göz baxdı, təmiz işıqlı...
" ("Narınc")
Altay Məmmədovun ən çox sevdiyi metafora "işıq"
metaforasıdır. O, Üzeyir
bəyin ömrünü
işığa bənzədir:
"Üzeyirin qəlbində
bu işıq el üçün yanmışdır...
Bu işıq xalqa verilməli idi, lakin bu işığı
bəsləmək, daha
da böyütmək istəyirdi..."
Altay Məmmədovun
"Ömür dastanı"
da beləcə işıqlıdır.
Rüstəm KAMAL
Respublika.-
2011.- 6 yanvar.- S.3.