İstiqlal şairi
Xəlil Rza
Ulutürk XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi, ədəbiyyatşünas–alim,
ictimai–siyasi xadim, milli–demokratik hərəkatımızın
mücahidi, Azərbaycan poeziyasında görkəmli ədəbi
simadır. Xəlil Rza Ulutürk həm də ədəbiyyatımızda
istiqlalçılıq, türkçülük, vətənçilik,
azərbaycançılıq məfkurəsinin
davamçısıdır. Onun poeziyası milli ideallarla
aşılanmış, xalq məfkurəsi və taleyini daha
canlı əks etdirmişdir.
XX əsrin
50–80–ci illər əsərlərində şairin milli məfkurəsinin
doğuşu və inkişafını aydın müşahidə
edirik. İstiqlal məfkurəsi Xəlil Rza Ulutürk
özünüdərkinin mənbələrindən biridir. “Afrikanın səsi” (1960), “Gözün aydın, Azərbaycan”
(1968), “Yetkinləş, Xəlil” (1968) və başqa əsərlərdə
Xəlil Rzanın həm milli, həm də bəşəri
fikir və düşüncələri, habelə, Quzeylə
Güneyin birləşdirilməsi— bütöv Azərbaycan
ideyası əksini tapıb. “Quzeylə Güneyi birləşdirməyə
fəxr elə, ey Vətən, Şəhriyar gəlir”, —deyən
şair ayrılıq sədlərinin lay–lay
söküldüyündən sevinir, yurdunun
yarısının ona dar gəldiyindən darılır, kədərlənir.
Xəlil
Rzanın 50–60–cı illərdən başlanğıc
götürən istiqlal fikir və düşüncələri
həm də Azərbaycanın ərazi–mənəvi
bütövlüyü ideyasıdır. Şair 60–cı illər
şeirlərindən Cənuba üz tutub. “Qatar gedər” və
“Gedər” şeirlərində “Araz”, “Təbriz” obrazları
çox şairlərdə olduğu kimi Xəlil Rza kədərinin
də ideya daşıyıcısı olub:
Kirpiyimi uzadıb göz qoyaram Araza
Azərbaycanı görər, kim
gözümü arasa
İçim deyə bir ovuc ləpələnən
axından,
Əyilərəm, Araza baxaram lap
yaxından…
(“Qatar gedər”)
Hələ yer görməyib mənim dizlərim
Əsrlər dalından gəlir izlərim.
—Təbriz, Təbriz! —deyə gülsə
gözlərim,
Göy–göl gözlərimin
yaşında gedər.
(“Gedər”)
70–ci illərdə yazdığı
şeirlərində Xəlil Rza Ulutürkün istiqlal motivləri
güclənib. “Səməndər quşu kimi”
(1970), “And içirəm” (1974), “Millət mücahidləri”,
“Dincəl, əllərim, dincəl” (1974), “Səlahiyyət istəyirəm”
(1979), “Məsləklə yaşayanda” (1979), “Saçlara dən
düşür” (1979), “Mən Azərbaycanam” (1979), “Heç
ola bilməz ki” (1979) və başqa şeirlərdə milli
istiqlalı bəsləyən şair siyasi məfkurə
duyğusunun doğurduğu ehtizazları, mübarizlik ruhunu
qabarıq əks etdirib.
Xəlil Rzanın “Kəşf”, “Gözəl
yaşamaq”, “Hər şeyin yaxşısı” (1970) kimi
şeirlərində istiqlal məfkurəsi insanın gözəllik
idealından doğulur:
Görünür yaşamaq qanunları
var,
Beşikdən qəbrəcən yol
gedirik biz.
Dünyada ən böyük gözəllikləri
Ömür bahasına kəşf
edirik biz.
(“Kəşf”)
“Bağda xəzan düşüncələri”
(1959), “Sonsuz qüvvət” (1962), “Göyçayda payız səhəri”
(1963), “Dağlara qalxıram” (1965), “Aç qoynunu, ana torpaq”
(1968), “Hər şeyin yaxşısı” şeirlərində
təlqin olunan ideya mənəvi gözəlliyə yetmək,
onun naminə fəaliyyət göstərmək və
mübarizə aparmaqdır.
Şairin mənlik şüurunda
ülviyyəti dərk etmək idraka doğru gedilən yoldur,
seyrçi təfəkkür deyildir. Şairə
görə gözəllik idealını dəyərləndirmək
yalnız sevinc emosiyasına görə yox, həm də
müqəddəs Vətən, millət kədərinə
yiyələnmək, onun məna və mahiyyətini dərk
etmək, Vətən ruhunda tərbiyə olunmaqdır.
Haqsızlıq və ədalətsizliklər
güc–qü
drət kimi Xəlil
Rzanın damarlarına sıxılmış, onun ruhunu,
emosiyasını gərgin saxlamış və mübarizələrə
hazırlamışdır.
Xəlil Rzanın azadlıq
haqqında fikirləri yalnız müasirlik mənasında
aydınlıq tapmayıb qədim, tarixi, əfsanəvi hadisələrdə
belə təcəssüm etdirilib. Spartak, Babək,
Koroğlu cəngisi, Nəbi nərəsi, Misri qılınc
şair idealının hərəkətverici qüvvəsi
olub. “Babək”, “Gedər”, “Əbədi məşəl”
(1963–64) “Məşəl silahlar” (1977) və başqa şeirlərdə
azadlıq ideyası tarixi motivlər əsasında ümumiləşdirilib.
Həmin şeirlərdə milli şüur və mənəvi
məfkurəni oyadan rəmzlər Cavanşir, Babək, Misri
qılınc, Nəsimi, Sabir, Od, Təbriz
xalısı, Dədə Qorquddur.
Xəlil Rzada istiqlal məfkurəsi
50–70–ci illərin şeirlərində, əsasən, mücərrəd
məna daşıyıb, həyat hadisəsindən gəlməyib,
faktlaşmayıb; sadəcə, təfəkkür məzmunu
daşıyıb kişiləri məsləkə, əqidəyə
hazırlayıb. “Əbədi məşəl”,
“Kişilər” şeirlərində olduğu kimi:
Kişilər başını əyməmiş
yada,
Xosrova göstərmiş fərhadlığını.
Qolları zəncirli dustaq olsa da,
Qorumuş təfəkkür
azadlığını.
(“Kişilər”)
Sənətkar milli azadlıq, əsarətdən
qurtuluş düşüncələrini 70–ci illərin
şeirlərində milli hüdudlarda ifadə etməyib; o,
beynəlxalq, qlobal mövzuda yazdığı şeirlərində
belə özünün milli ruhunu əks etdirib; bəşəridə
milli, millidə bəşəri ideal axtarıb.
Xəlil Rzanın milli istiqlal məfkurəsinin
daxili tutumu, onun hüdudları genişdir. Hər bir xalqın təcrübəsi, azadlıq
idealı onun üçün sadəcə şüar,
anlayış deyildir, mənəvi zənginlik, ləyaqət
və bəşəri dəyərdir; düzlük, mərdlik,
həqiqət, cəsarət, cəsurluq onun daxili təkanları,
hərəkətverici qüvvələri, milli xarakterin
davamlı mənəvi keyfiyyətlərindəndir. Qətiyyət,
dözüm, mərdlik, barışmazlıq və
mübarizlik pafosu şairin “Əyilmə” (1962), “Şəlalə
kimi” (1962), “Təmizlik uğrunda” (1970), “Sarsılma” (1970), “Kəsə
yol” (1982), “Min bir dərdin dərmanı” (1982), “Düzlük”
kimi şeirlərində mənəvi–əxlaqi
düşüncələrdən ayrılmazdır.
60–70–ci illərin şeirlərində
milli istiqlal məfkurəsi ilə bağlı
düşüncələr, ideyalar candan sızmalar şəklində
özünü göstəribsə, 70–ci illərin
axırları, 80–ci illərin əvvəllərindəki
şeirlərdə etirafa, elana çevrilib. Şair “Mən”i milli məramından söz
açıb; milli məram fərd, sonra isə məmləkət
və millət hüdudlarına qədər genişlənib.
“Oğlum Təbrizə” (1964), “Təbrizli
şairin düşüncələri” (1970), “Xiyabani yurdunda”
(1975) “Mən Azərbaycanam” (1979) və başqa əsərlərində
istiqlal məfkurəsi Güney və ya Quzey
azadlığı demək deyildir; şair Azərbaycanı
bütöv dərk edir, onun təqdimatı belədir:
Ey bala Təbrizim, gün o gün olsun,
Ana Təbrizimə mən azad deyim.
Baban Şəhriyara kürəkən ol sən,
Qovuşsun Təbrizə Şəhrizad
deyim.
(“Oğlum Təbrizə”)
80–ci illərdə Xəlil Rza
Ulutürk bir ideoloq, azadlıq mücahidi, istiqlal məfkurəsinin
əzabkeşi olaraq poetik proqramını elan edib. Şair milli ideallarında mübarizəni, əqidə
və məsləki əsas götürüb, milli
bütövlüyü təcəssüm etdirib. 60–70–ci illərin əsərlərində milli mənlik
şüur və məfkurəsinin təzahürü sətiraltı
fikir qatlarında ifadə olunubsa, 80–90–cı illərin
şeirlərində milli şüur birbaşa
özünü göstərib. Həmin məfkurənin
təcəssümü, əsasən, imperiyanın kəskin
ifşası, —yəni mübarizə ideologiyası, Azərbaycan
xalqının müstəqilliyi, suverenliyi, —yəni milli
istiqlaliyyəti ilə bağlı olub.
80–ci illərin şeirlərində
qüdrətli çağırış ruhu fərdi
xüsusiyyətdir. Bu bədii keyfiyyət
40–50–ci illər poeziyasının poetik ruhu deyildi. Bu
dövrün çağırış ruhu milli qayə, məram
və ideallarla aşılanmış qətiyyətli sənətkar
mövqeyi idi:
İlk Allahım, son Allahım —Mübarizə!
Mənə bənzə!
Doğransam da xıncım–xıncım, zərrə–zərrə,
rizə–rizə,
Məramımdır Mübarizə! Mənə
bənzə!
(“Mənə bənzə”)
Mübarizə şairin həyat
idealı olub. Həmin məqsəd və
məram birdən–birə hasil olmayıb, milli “Mən” bunun
üçün gərgin hazırlıq illəri keçib.
Xəlil Rzanı mübarizəyə qaldıran
mənəvi–daxili təkan geniş mənada müqəddəs
milli kədərdir.
İstiqlal yolunda tərəddüdlər,
büdrəmələr də şair varlığına yad
olmayıb. Onun millilik uğrunda mübarizəsi əvvəl
özündən, “Bir mən vardır məndə məndən
içəri” deyən təsəvvüf şairi Yunus İmrə
kimi iç “Mən”indən başlayıb. “Əyilmək
qorxusu” (1973), “Gücüm, gücsüzlüyüm” (1978),
“Çılğınlıqdan dözümə keçid”
(1984), “Dözümlü ol, dəli könül” (1984)
şeirlərində olduğu kimi:
Döyüş amansızdır, yoxdur orta
yol:
Ya cəsur olmalı, ya da ağciyər
Ya mərd yaşamalı, ya da birtəhər.
Ya baş girləməli, ya baş
olmalı!
Cahana arkadaş, qardaş olmalı!
Şairin milli istiqlal məfkurəsində
hələ qorxu ilə qorxusuzluq məsafəsi vardır. Milli “Mən”
həmin qorxu məsafəsini qət etmək, qorxusuzluq
mövqeyində dayanmaq istəyir:
Mən qorxuyla qorxusuzluq arasında
yaşayıram,
Sanki bəbir bəbəyində,
şir ağzında yaşayıram.
Mövcud “Mən”in qorxuları “Azərbaycan
çörəyinə, onun dadına, duzuna layiq ola bilməmək qorxusudur”. Belə
təzaddan sənətkar fikrinin, idealının psixoloji,
hissi–məntiqi halları başlayır. Şair
oxucusuna, vətəndaşlara ibrət dərsləri verir.
Qorxaqlıq,
gözüqıpıqlıq şair nəzərində
qarasudur, traxomadır. Nə qədər ki,
milli heysiyyətimizdə, canımızda qorxu yaşayır, o
qədər özümüzdən əvvəl mənliyimizi,
mərdliyimizi, insanlığımızı
öldürürük. Nə qədər
ki, qəzəbimizi, qeyzimizi uduruq, bir o qədər nifrətimizi
öldürürük; biganələşirik,
arxayınlaşırıq, adiləşirik. Sənətkar həqiqət sərvətini oxucusuna
təzad şəklində təqdim edir. Bu
təzad əslində şərəfli həyatla şərəfsizliyin
barışmazlığıdır.
Şairin milli “Mən”i ideal yolunda
ölümdən qorxmayıb. Buna görə
də məfkurə mövqeyi onda obyektiv həsəd
qayğısı doğurub: “Müşfiqdənmi
artığam, ya Şandor Petefidən?!”. Əlbəttə, onu ölüm yox, ideal təşnəsi
düşündürüb.
80–ci illərin ədəbi məhsulu
olan “Məndən başlanır Vətən” şeirlər
kitabının səhifələri həyat eşqi, vətənpərvərlik
və mübarizlik, vətəndaşlıq və
ziyalılıq baxışları ilə zəngindir. Həyat eşqi, vətənpərvərlik elə
bir qüvvədir ki, insan təbiətindəki qorxu hissi onu nə
qədər izləsə də, həmin səddi keçə
bilmir; şair “Mən”i inkarı inkar etmək əzmində, qətiyyətində
qalır. “Məndən başlanır Vətən”
(1983), “Gözəl yaşamaqdan əl çəkmək olmaz”
(1984) şeirlərində məhz belədir.
80–ci illərin şeirlərində
şair “Mən”nin mənəvi–psixoloji məqamları ilk əvvəl
daxilə, mövcud mühitə tənqidi, ifşaçı
baxışdan müəyyənlik alıbsa, həmin tənqid
və ifşa bir çox hallarda həcvləşib, daha nifrətli
şair mövqeyi ilə reallaşıbsa (“Bilmirsən, deyim
öyrən” (1980), “Açıq konuşma” (1984), “Barı
tanıya bil” (1984), “Bədxaha açıq məktub” (1984), “Mənim
işim səndən keçir” (1984), “Sənin
ölümünü gözləyənlər var” (1986),
“Toxunmadım ilana” (1986), “Sən inanma məddahlara” (1986),
“Türk sözündən qorxan gəda” (1986), “Lənət”
(1986), “Hər şey gəldi–gedərdi”, “Təslimçi”
(1986), “Bəs niyə susdun” (1986), “Yunsaqqal” (1986), “Sən
alçaqsan”, “Sağlıq dilərəm sənə” (1987),
“Mən sənə güvənirdim” (1987), “Məddah” (1987),
“Başkəsən” (1987), “Haçan, hansı yerdə?” (1987) və s.), 80–ci illərin axırlarına
doğru Azərbaycanın milli həyatında mürəkkəb
ictimai–siyasi hadisələrin baş verməsi ilə əlaqədar
olaraq milli “Mən” bilavasitə, istiqlalçı, yəni
sovet imperiyasına qarşı mübariz kimi konkretlik alıb.
Bu illərin poeziyasında şairin “Mən”i təlatümlü,
qaynar lirik polifoniyadan çıxaraq, onlarla birlikdə
üsyankar, patetik–publisistik özünəməxsusluğu
doğurub. Sənətkarın milli “Mən”i sərt, ağır
günlərdə Ali Baş Komandan olsa da, olmasa da, Azərbaycan
adından əmr edib: Silahlan! Fərsiz rəhbərliklərin
göstərişləri nəticəsində ov tüfəngləri
belə əllərindən alınmış xalqına qərar
verib: “Topdan, tüfəngdən üstün, tankdan, raketdən
güclü qeyrətinlə silahlan!”.
Qərar verib ki, “Xiyabani ruhunu nəfəsinlə
alışdıran cürətinlə, düşmənə
nifrətinlə silahlan! Çünki o, “36–da batmış,
46–da vurulmuş nəsillərdən güclüdür!”. İstiqlalçı şair
bu səbəbdən dünyaya məhəbbəti ilə
silahlanan xalqını “hayqıra–hayqıra” səsləyib.
Səsləyib ki, “sən tək deyilsən, yer
də, göy də sənindir. Bayraq elə
özünsən. Qalx döyüşə, silahlan! Sən qalib gələcəksən!” Beləliklə,
Xəlil Rza Ulutürkün, qəhrəmanın idealından, kişi bağrından Vətənin mənəvi
övladları doğulub. Şairdən Vətən, Azərbaycan
başlayıb!
Xəlil Rza Ulutürk qələmi və
qanı ilə mücadilə etmiş üç istiqlal
şairindən: M.Hadi, Ə.Cavad və M.Biriyadan biridir. Bu il görkəmli sənətkarın 80
yaşı tamam olur.
Respublika Prezidenti cənab İlham Əliyevin
sərəncamı əsasında şairin yubileyi dövlət
səviyyəsində keçiriləcək. Azadlıq mücahidinin 80–illik yubileyi günlərində
xalqımız, Xəlil Rza poeziyasevərlərini təbrik
edir, onlara böyük uğurlar arzulayır.
Əlizadə Əsgərli,
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun
baş elmi işçisi,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Respublika.-
2012.- 23 avqust.- S. 6.