Xalqın sevdiyi sənətkar
Kinoya, teatra olan həvəsi gənc Yusifi Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrına gətirib çıxardı.
Orada onun istedadını, həvəsini nəzərə
alıb müxtəlif tamaşalarda kütləvi səhnələrdə
çıxışlar verdilər. Qısa bir müddətdə
rejissorların, yaşlı aktyorların hörmətini
qazandı, onun gələcəyinə ümidlə
baxdılar. Gənc aktyor Bakı Teatr Texnikumunda təhsil
almağı qərara aldı. Yusif Vəliyev 1936–cı ildə
teatr texnikumunu bitirib Şəki Dövlət Dram Teatrında
yaradıcılıq fəaliyyətinə başlayır.
Teatrın səhnəsində Aydın (“Aydın”), Oktay (“Oktay
Eloğlu”), Elxan (“Od gəlini”) kimi parlaq obrazlar yaradır.
C.Cabbarlı əsərləri ilə
qazandığı uğurlar Yusif Vəliyevə populyarlıq
gətirir.
Sonralar, qırxıncı illərin sonunda Azərbaycan
Dövlət Rus Dram Teatrında işləyir.
Əllinci illərdən başlayaraq Gənc
Tamaşaçılar teatrında çalışır.
Burada “Vaqif” tamaşasında Vaqif, “Yaşar”da İsmayıl,
“Bəxtsiz cavan”da Hacı Kərim, “Ovod”da Ovod, “Söhrab və
Rüstəm”də Rüstəm, “Hacı Qəmbər”də
Hacı Qəmbər və başqa tamaşalarda faciəvi,
romantik, eyni zamanda realistik səpkili obrazlar yaradır.
Teatrda olduğu kimi kinoda da Yusif Vəliyevin
özünəməxsus yeri var. İlk dəfə kinoya
1955–ci ildə “Bəxtiyar” musiqili filmində kiçik bir rolda
—komissiya üzvü rolunda çəkilib. Onun müxtəlif
illərdə ekranda yaratdığı Əliağa
Şıxlinski (“General” — 1970–ci ildə), Topal Teymur (“Nəsimi”
—1974), Qılınc Qurban (“Tütək səsi”— 1975)
obrazları unudulmazdır.
Rejissor H.Seyidbəyli “Nəsimi” filmini çəkərkən
Teymurləng rolunu Yusif Vəliyevə həvalə etdi. Filmdə
həqiqətən uğurlu aktyor oyunları çoxdur. Amma
Yusif Vəliyevin ustalıqla yaratdığı Teymurləng
surəti xüsusi diqqətəlayiqdir.
1394–cü ilin əvvəllərində
Teymurləng Bağdad səfərindən
Azərbaycana qayıtdığı vaxtlar
bir tərəfdən fanatik
xurafat müdafiəçiləri və yerli feodallar, o biri tərəfdən
teymurilər hürufilərin, o cümlədən
Nəsiminin məhvinə fitva vermişdilər. Filmdə Nəsimi
ilə Teymurləngin görüşü,
müxtəlif qütblərdə dayanan
şairlə dünyanı qılınc gücünə fəth
etməyə çalışan qəsbkarın üz–üzə
gəlməsi ən dramatik səhnələrdən
biridir. Teymurləng böyük
sərkərdədir, eyni zamanda
zalım hökmdardır. Yusif Vəliyev qəhrəmanının
psixoloji və fəlsəfi
dünyasını tamaşaçılara məhz bu nöqteyi–nəzərdən təqdim edir. Müəlliflər və aktyor
hökmdarı tarixi–fəlsəfi baxımdan məhkum olunmuş kimi göstərirlər.
O, təlaş içindədir, ona elə
gəlir ki, dünya
dağılır, onun fikirləri alt–üst olur.
Oğlanları kefdədir, nəvələri Nəsiminin “kafir” şeirlərini oxuyurlar.
Teymurləng sanki özünün
faciəvi məhvə məhkum edildiyini düşünür. Ona
görə də öz qəzəbini heç bir günahı olmayan insanlardan
çıxır. Teymurləngin iti
baxışları, səsindəki amiranəlik, onun axsaya–axsaya
gəzməsi aktyor tərəfindən təbii
şəkildə təsvir olunur,
hökmdarın qəddar təbiətinin bütünlüklə
açılmasına imkan verir.
Yazıçı İsa Hüseynovun ssenarisi üzrə çəkilmiş
“Tütək səsi” filmindəki hadisələr II Dünya müharibəsi dövründə kiçik bir Azərbaycan
kəndində cərəyan edir. Namus və namussuzluq, amirlik və hüquqsuzluq
məsələləri bu filmdə son dərəcə kəskin şəkildə
üz–üzə dayanır. Cəbhəyə gedib
həlak olan əsgərin dul
qalmış arvadı ilə evlənmək istəyən kolxoz sədri Cəbrayılın kənd
camaatı arasında qınaq obyektinə çevrilməsi filmin əsas süjet xəttini
təşkil edir. Kolxoz
sədrini bu işdə
günahlandıranlardan biri də
Qılınc Qurbandır.
Qılınc Qurban
obrazını yaradan Yusif
Vəliyevin oyunu həm maraqlıdır, həm
də inandırıcıdır. Onun
traktovkasında Qılınc Qurban öz kəskin çıxışları ilə
heç də pis,
daşqəlbli adam təsiri
bağışlamır. Bu adam tez–tez
mübahisə edir, qarşı tərəfin
mühakimələrində ziddiyyət axtarıb tapır. Öz fikrini
başqalarına qəbul etdirməyə
çalışır. Elə bu tünd, mürəkkəb xasiyyətinə
görə də kənd, camaatı, İsfəndiyar kişi Qılınc Qurbanı danlayır,
hadisələrdən tələsik nəticə
çıxarmamağı məsləhət görür,
səbirli olmağa
çağırır. Sənətşünas
İlham Rəhimli “Ümidlərin
poeziyası” resenziyasında qeyd edir ki, “Tütək səsi”ndəki
sərt, qeyrətli, namuslu, el dərdi çəkən və bəzi
xırda səhvləri də doğma
xalqına məhəbbətdən, torpağına
bağlılığından irəli gələn
Qılınc Qurban aktyorun
sənətdə yeni sözü
kimi qeyd oluna bilər.
Yusif
Vəliyev çəkildiyi filmlərdə incə psixologizmi, emosionallığı, ifadə
vasitələrinin dəqiqliyi ilə seçilən
maraqlı obrazlar yaradıb: Şirməmməd
(“Sən niyə susursan”) sərxoş (“İstintaq davam edir”), epizod (“Poçt qutusu”), baş iş
icraçısı (“Uşaqlığın son
gecəsi”), Səfərəli (“Bir cənub
şəhərində”), pristav (“Dəli Kür”), halvaçı
(“Qatır Məmməd”), Fəttah (“Arxadan
vurulan zərbə”) aktyorun
kinoda ifa etdiyi rolların heç də
tam siyahısı deyil.
“Bir cənub
şəhərində” filmində böyük
şəhərin məhəllələrindən birində baş verən hadisələrdən söhbət
açılır. Bu məhəllənin
öz yazılmamış qanunları var. Həbsxanadan yenicə buraxılan Ağabala arvadını yoldan
çıxarmış pivə satan Səfərəlinin
dərsini verməlidir, yəni onu namus üstündə öldürməlidir. Həmin səhnədə Səfərəlinin — Y.Vəliyevin
necə həyəcan keçirdiyinin şahidi oluruq. Ölümünü gözünün
qarşısına gətirən Səfərəlinin gözləri
bərələ qalıb. Ölümqabağı keçirdiyi psixoloji
sarsıntılar onun nə qədər riyakar, rəzil məxluq olduğunu
göstərir. Səfərəli rolu epizodik olsa da,
aktyorun istedadlı oyunu
sayəsində yadda qalıb.
Y.Vəliyevin “Dəli Kür” filmində kiçik
bir epizodda
oynadığı pristav rolu
da maraqlıdır. Film Moskvada
təhvil verilərkən onun finalı, məhz
Y.Vəliyevin iştirakı ilə çəkilmiş epizod məcburən dəyişdirilib. Əvvəlki
finalda pristavın— Y.Vəliyevin göstərişi
ilə kazaklar Cahandar ağaya məxsus qoruğun
böyük bir hissəsini
ölçüb Qafqaz
canişini üçün
ayırırlar. Bunu görən Cahandar ağa
ağacın altında uzanmış pristava
buradan rədd olub getməsini
əmr edir. Bu zaman pristav “Deyəcən
könlündən Sibir keçir,
dəli müsəlman”—deyib onu vurmaq istəyərkən Cahandar
ağa pristavı qabaqlayıb onu güllələyir. Həmin epizodda Y.Vəliyevi çar
məmurunun rolunu o qədər
təbii oynayır ki, onun
ifası, hirsindən qan çəkmiş
gözləri, sifətinin haldan–hala düşməsi və gərgin vəziyyətdə
olması tamaşaçının yaddaşında həkk olunur.
Aktyorun “Arxadan vurulan zərbə” psixoloji detektivində yaratdığı Fəttah
dayı—Qurd Cəbrayıl obrazı onun kinoda ən uğurlu
işlərindən biridir. Bu filmdə aktyor qəhrəmanının
bir–birindən fərqli ikili
simasını ustalıqla ifa edir. Birinci halda
qoca Fəttah ətrafındakılara
qarşı çox
qayğıkeşdir, üzüyola
insandır. Lakin onun mehriban siması, yumşaq
baxışları aldadıcıdır. Vaxtilə quldurluq edən, Qurd Cəbrayıl
kimi ad
çıxarmış Fəttah dayı onu
tanıyacaq adamı görcək daxilindəki vəhşi təbiəti
baş qaldırır və şahidi ortadan
götürməyə çalışır. Bu halda da
aktyor ifrata varmır,
artıq hərəkətlərə yol vermir. Düşməni görəndə Fəttah
dayı daxilən dəyişir, əvvəlki
maskalanmış simasını itirir.
Yusif Vəliyevin
sənət dünyasında səs, aydın diksiya,
danışıq tembri xüsusi
yer tutur. Bir çox filmlərin Azərbaycan
dilinə dublyajı onun səsləndirdiyi
rollar sayəsində xüsusilə uğurlu alınıb. Bundan
başqa o bir çox Azərbaycan
filmlərində də nəinki xarici, hətta
yerli aktyorları peşəkarcasına,
mükəmməl və dəqiqliklə səsləndirir. “Bizim küçə” filmində Lars, “Sehrli xalatda”
İo Kio, “Dağlarda döyüş”də Sərxan, “Həyat
bizi sınayır”da Sadiq,
“Möcüzələr adası”nda Cabbar,
“Dədə Qorqud”da Bayandur xan və s. obrazlar Yusif
Vəliyevin səsi ilə danışırlar. Bir aktyorun oyunu
ilə digər aktyorun obrazlı
danışığının üst–üstə
düşməsi heç də asan məsələ deyil.
Yalnız dublyaj edənin peşəkarlığı
sayəsində həmin obraz
baxımlı olur. Məsələn,
“Axırıncı aşırım” filmində A.İsgəndərov
Kərbəlayı İsmayıl rolunda
çəkiləndən sonra rejissor K.Rüstəmbəyovdan xahiş etmişdi ki, onun yaratdığı
obrazı Yusif Vəliyev səsləndirsin.
Nəticədə bu surət bütün əzəməti ilə ekranda canlandı.
Yusif Vəliyev
1941–1943–cü illərdə Böyük Vətən müharibəsinin
iştirakçısı olub. Görkəmli
sənətkar teatr və kinoda
qazandığı uğurlara görə
1960–cı ildə Azərbaycan Respublikasının əməkdar
artisti, 1978–ci ildə
isə xalq artisti fəxri
adına layiq görülüb.
O, ifa etdiyi rollarda təkrarolunmaz
səsi, bənzərsiz oyunu ilə seçilir. Bu aktyoru ekranda görən,
səsini eşidən heç vaxt onu unutmur.
Ona görə ki, o, bütün bu keyfiyyətləri ilə xalqına xidmət
edib, xalqa xidmət edənlər
isə unudulmurlar, sevilirlər, xalqın sevimlisi olmaq isə hər
sənətkara nəsib olmur.
Fəxrəddin Mustafayev
Respublika.- 2012.- 17 iyul.- S.8.