Ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinə
yönəlmiş mütərəqqi islahatlar
Yeni dünya
nizamı insan hüquq
və azadlıqlarının etibarlı təminatı məsələsini
hər bir dövlətin demokratik
inkişafının ayrılmaz hissəsinə çevirmişdir. Bütün sivil
dövlətlərdə ümumi
qayğı və məsuliyyət predmeti
kimi nəzərdən keçirilən bu meyar son
20 ildə hüquqi dövlət quruculuğu yolu ilə inamla irəliləyərək ciddi
uğurlara imza
atmış müstəqil Azərbaycanın ictimai–siyasi həyatında da
özünə möhkəm yer
tapmışdır. Respublikamızın ötən
müddətdə inanılmaz inkişaf yolu keçməsi, qlobal miqyasda mövqelərini, nüfuzunu
möhkəmləndirməsi, ilk növbədə
qanunların aliliyinin təminatı, məhkəmə–hüquq
islahatlarının həyata keçirilməsi keyfiyyəti və
ədalət mühakiməsinin beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması tədbirləri
ilə sıx şəkildə bağlı olmuşdur.
İnkişaf etmiş
ölkələrin təcrübəsi sübut
edir ki, ictimai–siyasi həyatın bütün sahələri üzrə hüquqi bazanın möhkəm təməllər
üzərində qurulması, ədalət prinsiplərinə
ciddi şəkildə riayət
olunması sabitliyin, vətəndaş həmrəyliyinin
və dinamik iqtisadi
inkişafın
başlıca təminatlarından biri kimi çıxış edir.
Müasir Azərbaycan dövlətinin qurucusu,
ümummilli lider Heydər
Əliyev xalqın təkidi ilə hakimiyyətə
qayıtdığı ilk gündən bu reallığı düzgün
müəyyənləşdirərək respublikada
dövlət–vətəndaş münasibətlərinin hüquq müstəvisində tənzimləndiyi,
insan hüquq və
azadlıqlarının maksimum dərəcədə
qorunduğu, liberal
ideyalarının möhkəm təmələ çevrildiyi sivil cəmiyyətin
yaradılması, demokratik ənənələrin
ictimai şüurda
möhkəmləndirilməsi istiqamətində
genişmiqyaslı islahatlar həyata keçirmişdir.
Yüksək
bəşəri dəyərlərə hörmət ulu öndər Heydər Əliyev
dühasının daxilən azad şəxsiyyət
olmasından, yüksək demokratizmindən, vətəndaşlıq
məsuliyyətindən irəli gəlmiş, böyük
strateq hər bir fərdin
maraq və mənafeyinin, qanuni
hüquqlarının təminatını dövlətin ali vəzifəsi saymışdır. Bu mənada,
xalqımızın ictimai şüurunda
əsrlər boyu
aktuallığını qoruyub
saxlamış, insanların can
atdığı ali ideallardan
birinə çevrilmiş “ədalətli
rəhbər” arzusu məhz Heydər Əliyevin
parlaq şəxsiyyətində real təcəssümünü tapmış,
ümummilli lider humanizm və insanpərvərlik prinsiplərinə
əsaslanan mükəmməl hüquqi mexanizmlərin
formalaşdırılmasına böyük
həssaslıqla, diqqətlə yanaşmışdır.
Cəmiyyətdə
hüquq qaydalarının möhkəmləndirilməsini
milli inkişaf
strategiyasının üstün istiqamətlərindən
biri kimi diqqətə
çəkən böyük strateq bu istiqamətdə
ardıcıl, sistemli və məqsədyönlü
islahatların həyata keçirilməsini təmin etmişdir. “Cinayətkarlığa qarşı
mübarizənin gücləndirilməsi, qanunçuluğun
və hüquq qaydasının möhkəmləndirilməsi
haqqında” 9 avqust 1994–cü
il tarixli fərmanla
cinayətkarlığa qarşı mübarizə tədbirləri
gücləndirilmiş, hüquq–mühafizə
orqanlarının bu istiqamətdə
uzunmüddətli dövr üçün fəaliyyət proqramı
müəyyənləşdirmişdir. Fərman ölkədəki
daxili ictimai–siyasi durumun sabitləşdirilməsi
və ümumi situasiyaya
nəzarətin gücləndirilməsi baxımından ilk mühüm sənəd
olmuşdur.
Azərbaycanda
hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasına doğru
uzanan mürəkkəb prosesin
məhz 1995–ci il 12 noyabr tarixdə ümumxalq
səsverməsi yolu ilə qəbul edilmiş ilk milli Konstitusiyaya əsaslandığını
xüsusi xatırlatmağa ehtiyac yoxdur. Kommunizm quruculuğunu özünün
ali məqsədi elan etmiş keçmiş sovet konstitusiyalarından fərqli olaraq, müstəqil Azərbaycan
Respublikasının ilk Konstitusiyası insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsini dövlətin ali məqsədi
kimi bəyan etmişdir.
Konstitusiya insan və
vətəndaş hüquqlarını,
azadlıqlarını gözləməyi və
qorumağı qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarının üzərinə vəzifə olaraq qoymuşdur. Hüquqi dövlətin mühüm
prinsiplərindən olan “Hamının məhkəmə
və qanun qarşısında bərabərliyi
prinsipi” Azərbaycan Konstitusiyasının
25–ci maddəsində dəqiq təsbit olunmuşdur. Bu maddə özündə hər bir
kəsin qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərliyini, kişi
ilə qadının eynihüquqluluğunu,
irqindən, milliyətindən, dinindən, dilindən, cinsindən,
mənşəyindən, siyasi əqidəsindən
asılı olmayaraq hüquq
və azadlıqlarının bərabərliyinə təminat
verilməsi prinsiplərini özündə ehtiva
edir.
1998–ci ilin 22 fevralında ümummilli lider Heydər Əliyev
“Azərbaycan Respublikasında insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində tədbirlər haqqında” fərman
imzalamış, bu mühüm
sənəddə insan hüquqlarının
təminatı yönümündə həyata keçirilən tədbirlərin mahiyyəti
və konsepsiyası səhih şəkildə müəyyən
edilmişdir. İnsan
hüquqları sahəsində proqram rolunu oynayan bu sənədlə insan
hüquqları məsələsi ümumdövlət səviyyəsinə
qaldırılmışdır. Sözügedən
fərmanın müəyyənləşdirdiyi mühüm məqsəd və vəzifələrə,
ümumilikdə, Azərbaycanın yeni inkişaf mərhələsinə adekvat olaraq insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
həyata keçirilən tədbirlərin səmərəliliyini
artırmaq məqsədi ilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti 18 iyun 1998–ci il
tarixdə daha bir sərəncam
imzalamışdır. Strateji əhəmiyyətli
bu sərəncamla “Azərbaycan
Respublikasında İnsan
hüquqlarının müdafiəsinə dair
Dövlət Proqramı” təsdiq olunmuşdur.
Dövlət Proqramına əsasən, Azərbaycanın
qoşulduğu konvensiyalara,
qəbul etdiyi qanunvericilik
aktlarına, eyni zamanda
Konstitusiyanın müddəalarından irəli gələn tələblərə
müvafiq olaraq insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
görülən işlərin səmərəliliyi daha da
artırılmışdır.
Müxtəlif
idarəetmə forması və hüquq sistemi olan 100–dən
artıq dövlətdə təşəkkül
tapmış ombudsman təsisatının
ölkəmizdə yaradılması Azərbaycanda
ardıcıl surətdə aparılan demokratik
və hüquqi islahatların məntiqi
davamı olmuşdur. Bununla bağlı dövlət, ictimai
və beynəlxalq təsisatlarla sıx əməkdaşlıq
şəraitində iş
aparılmış, mövcud xarici təcrübə təhlil edilərək,
konkret strategiya müəyyən
olunmuş, nəticədə “Azərbaycan
Respublikasının İnsan
hüquqları üzrə müvəkkili (Ombudsman)
haqqında” 28 dekabr 2001–ci
il tarixli Konstitusiya Qanunu qəbul edilmişdir.
1996–2000–ci illərdə respublikamız insan
hüquq və azadlıqlarının,
habelə demokratik təsisatların
inkişafının təminatı ilə bağlı bir sıra beynəlxalq konvensiyalara,
sazişlərə qoşulmuşdur. Nəticədə
1996–cı ildən təşkilatda “xüsusi
qonaq” statusu ilə təmsil
olunan Azərbaycan 2001–ci
ilin 17 yanvarında Nazirlər Komitəsinin
qərarı ilə Avropa
Şurasının tamhüquqlu
üzvlüyünə qəbul edilmişdir.
Təşkilata üzvlüklə bağlı
Azərbaycanın 2001–ci ildə “İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında” Avropa
Konvensiyasını ratifikasiya etməsi
ölkə vətəndaşlarına pozulmuş
hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsi ilə bağlı Avropa İnsan Hüquqları Məhkəməsinə
birbaşa müraciət etmək imkanı
yaratmışdır. 15 aprel 2002–ci il tarixdə ratifikasiya sənədi depozitə edilmək üçün Avropa
Şurasının Baş Katibinə təqdim
olunmuş, bununla da ölkə vətəndaşlarının
belə bir müraciət imkanı
reallaşmışdır.
Azərbaycanda
insan hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsi istiqamətində
həyata keçirilən hüquqi
islahatların və milli qanunvericiliyin
beynəlxalq, Avropa standartlarına
uyğunlaşdırılması prosesinin
məntiqi davamı olaraq 24 dekabr 2002–ci il tarixdə qəbul edilmiş
“Azərbaycan Respublikasında insan hüquq və azadlıqlarının həyata
keçirilməsinin tənzimlənməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Qanunu da tənzimlədiyi
məsələlərin dairəsinə görə mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Azərbaycanda yeni dövrün tələblərinə
cavab verən müstəqil məhkəmə
hakimiyyətinin formalaşdırılması istiqamətində
həyata keçirilən addımlar özünün
konseptual mahiyyəti ilə diqqət
çəkmişdir. Qanunun aliliyinin təmin edilməsi, məhkəmə
hakimiyyətinin dövlət idarəçilik mexanizmində nüfuzlu təsisat kimi təşəkkül
tapması, ədalət mühakiməsinin həyata
keçirilməsi zamanı insan hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsinin yüksək səviyyədə təşkili,
cinayət və mülki mühakimədə demokratik prinsiplərin qorunması, peşəkar
hakim korpusunun
formalaşdırılması, məhkəmələrin fəaliyyətində
şəffaflığın təmin edilməsi və digər
məsələlərin həlli bu
islahatların başlıca qayəsini təşkil etmişdir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin 21 fevral
1996–cı il tarixli sərəncamı
ilə yaradılmış Hüquq İslahat Komissiyasında dünya
standartlarına uyğun şəkildə
hazırlanmış “Məhkəmələr və hakimlər
haqqında” qanun layihəsinin 1 dekabr 1998–ci il tarixdə imzalanaraq
qüvvəyə minməsi məhkəmə fəaliyyətinin hüquqi
tənzimlənməsinə, eləcə də hakim vəzifəsinə seçkilərin
tamamilə şəffaf, demokratik şəkildə
həyata keçirilməsinə imkan vermişdir. “Məhkəmələr
və hakimlər haqqına” qanuna müvafiq olaraq hakimlərin
test üsulu ilə
seçilməsi üçün ölkə
Konstitusiyası ilə təsbit olunmuş
hər üç hakimiyyət qolu ilə qarşılıqlı fəaliyyət
göstərən yeni qurum
– Məhkəmə–Hüquq Şurası
yaradılmışdır.
Ulu öndər Heydər Əliyevin “Azərbaycan
Respublikası məhkəmələrinin fəaliyyətinin
yaxşılaşdırılması və hakim
vəzifəsinə namizədlərin seçilməsi
haqqında” 17 yanvar 2000–ci
il tarixli fərmanına
və Məhkəmə–Hüquq Şurasının 11 aprel 2000–ci il
tarixli qərarı ilə təsdiq edilmiş
“Hakimliyə namizədlərin seçilməsi qadaları”na əsasən,
2000–ci ildə ilk dəfə
test üsulu və
müsabiqə əsasında hakimlərin şəffaf seçimi həyata keçirilmişdir.
Bu əlamətdar hadisə məhkəmə
hakimiyyətinin müstəqilliyinin təmin edilməsi
baxımından ölkədə müsbət təcrübənin
formalaşmasına yaxşı imkanlar
açmışdır.
Azərbaycanda
insan hüquq və
azadlıqlarının təminatına xidmət edən məhkəmə–hüquq
islahatları statik xarakter
daşımır, cəmiyyətin inkişaf
dinamikasına uyğun olaraq
müasirləşir, yeni forma
və məzmun kəsb edir. 2003–cü ildən bu
islahatları daha yüksək dinamizmlə
davam etdirən Prezident İlham
Əliyevin siyasi iradəsilə məhkəmə
orqanlarının fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
sahəsində gerçəkləşdirilən
genişmiqyaslı islahatlar ardıcıl
və davamlı səciyyə daşıyır.
Ölkə
başçısı ədalət mühakiməsinin tamamilə
şəffaf, demokratik, obyektiv
şəraitdə həyata keçirilməsi, bu prosesdə insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının maksimum səviyyədə qorunması
baxımından hakim korpusunun
sağlamlaşdırılması tədbirlərini daim diqqət mərkəzində
saxlamışdır.
Təsadüfi deyildir ki, Prezident İlham
Əliyevin 2006–cı il 19 yanvar
tarixli “Azərbaycan Respublikasında məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi və
bəzi qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər
və əlavələr edilməsi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun tətbiq edilməsi
barədə” fərmanında Məhkəmə–Hüquq
Şurasına tövsiyələrdən biri
də məhz məhkəmələrdə hakimlərin
sayının artırılması ilə bağlı olmuşdur.
Prezident İlham Əliyevin 2006–cı il 17 avqust tarixli
“Azərbaycan Respublikası məhkəmələri hakimlərinin
sayının artırılması və məhkəmələrin
ərazi yurisdiksiyasının müəyyən edilməsi
haqqında” fərmanı ilə respublika
məhkəmələri hakimlərinin sayı 153 ştat vahidi
artırılmışdır. Fərmanın icrası ilə
bağlı son illər Məhkəmə–Hüquq
Şurası tərəfindən həyata keçirilən tədbirlər
hakim vəzifəsinə seçkilərin
tamamilə azad, obyektiv
və ədalətli keçirilməsinə, bu
məsul vəzifəyə layiqli
insanların seçilməsinə xidmət etmişdir.
Seçim prosedurları zamanı hakim vəzifəsini tutacaq
şəxsin qanunları mükəmməl bilməsi, geniş dünyagörüşə, yüksək
insani keyfiyyətlərə malik olmasına, cəmiyyətdə müsbət
reputasiya ilə tanınmasına xüsusi diqqət yetirilmişdir.
Seçki prosesinin tam şəffaflığının və obyektivliyinin təmin edilməsi üçün Avropa
Şurasının tövsiyələrinin nəzərə
alınması da prosesin
səmərəliliyinə yaxşı təsir göstərmişdir.
Xatırlatmaq
lazımdır ki, Azərbaycan Avropa Şurasına üzvlüyünə qəbul
edilərkən götürdüyü
öhdəliklər sırasında hakimlərin müstəqilliyinin
artırılması məqsədilə onların təyinat
müddətinin və seçim prosedurunun yenidən nəzərdən
keçirilməsi məsələsi
də var idi. Əvvəllər
hakimlər birinci instansiya
məhkəmələrinə 5 il,
yuxarı instansiya məhkəmələrinə
10 il müddətinə təyin edilirdilər.
Lakin aparılan mütərəqqi məhkəmə
islahatları nəticəsində son illər
hakimlərin ən yüksək həddədək – müddətsiz
təyinatı müəyyən olunmuş,
habelə seçim prosedurları təkmilləşdirilmişdir.
Avropa
Şurasının Ədalət mühakiməsinin səmərəliliyi
üzrə Komissiyasının ekspertləri respublikamıza
çoxsaylı səfərlər edərək hakimlərin
seçilməsi prosedurlarını yaxından izləmiş,
Azərbaycanın bu sahədəki
uğurlarını digər ölkələrə örnək
kimi göstərmişlər.
Son 5 ildə bu
istiqamətdə həyata keçirilən islahatların digər
bir mühüm istiqaməti
regionlarda yaşayan əhalinin
məhkəmələrə müraciət imkanlarının
asanlaşdırılması olmuşdur. Bu məqsədlə
Lənkəran, Gəncə və Şəkidə
ağır cinayətlər məhkəmələri, habelə
7 bölgədə yerli iqtisad
məhkəmələrinin əsasında inzibati–iqtisadi məhkəmələr
yaradılmışdır. 2011–ci il yanvar ayının 1–dən
iqtisadi xarakterli
işlərə ümumi yurisdiksiyalı
məhkəmələrdə deyil, inzibati–iqtisadi məhkəmələrdə
baxılır. Bu, iqtisadi
xarakterli mübahisələrin
ixtisaslaşmış birinci məhkəmə
instansiyasında tam, ədalətli, obyektiv araşdırılmasına, qanunamüvafiq şəkildə
baxılmasına, ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılmasına xidmət edir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2010–cu il 9 avqust
tarixli “Azərbaycan Respublikası apelyasiya instansiyası məhkəmələrinin,
ağır cinayətlər məhkəmələrinin,
inzibati–iqtısadi məhkəmələrinin və hərbi məhkəmələrinin
ərazi yurisdiksiyası haqqında” fərmanı da mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Fərmanla Azərbaycan Respublikası apelyasiya
instansiyası məhkəmələrinin, ağır cinayətlər
məhkəmələrinin, inzibati–iqtisadi məhkəmələrinin və hərbi
məhkəmələrinin ərazi yurisdiksiyası təsdiq edilmişdir.
Ümumiyyətlə,
regionlarda apelyasiya,
ağır cinayətlər, hərbi və inzibati–iqtisadi məhkəmələrin
yaradılması yeni dövrün
tələblərindən irəli gələn sosial tələbatdır. Son
illər bu məqsədlə
imzalanmış qanun və fərmanlar, sərəncamlar
yalnız bir məqsədə – regionlarda yaşayan əhalinin
hüquq və mənafeyinin etibarlı
qorunmasına xidmət edir. Bu ali məqsədin uğurla reallaşdırılması üçün həm də məhkəmələrin
maddi–texniki
bazasının möhkəmləndirilməsi, iş
şəraitinin yaxşılaşdırılması istiqamətində
sistemli addımlar həyata keçirilir. Məhkəmə Aparatı
işçilərinin 75 faiz
artırılması, hakimlər üçün
köməkçi ştatının ayrılması, məhkəmələrin
müasir texnologiyalarla
təmin edilməsi də son illərin mühüm uğurları
sırasındadır.
Prezident İlham Əliyevin
xüsusi diqqət və
qayğısı ilə məhkəmələrin yeni bina və inventarla təmini, onların iş
şəraitinin yaxşılaşdırılması istiqamətində
də mühüm addımlar
atılır. Bu qəbildən olan məsələlər
dövlət başçısının hələ 2009–cu il 6 fevral
tarixli sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan ədliyyəsinin
inkişafına dair 2009–2013–cü illər üçün
Dövlət Proqramı”nda da geniş əksini tapmışdır. Dünya Bankının dəstəyi ilə Ədliyyə
Nazirliyi tərəfindən həyata
keçirilən “Ədliyyə sektorunun
müasirləşdirilməsi” layihəsinin əhəmiyyəti
də bu baxımdan xüsusi
vurğulanmalıdır. Layihəyə əsasən
17 yeni məhkəmə binasının tikintisi, bir çox məhkəmə binalarının əsaslı
təmiri, onların texniki cəhətdən
müasirləşdirilməsi, Konstitusiya
Məhkəməsinin və Ali Məhkəmənin
müasir avadanlıqla təchiz edilməsi
və digər tədbirlərin maliyyələşdirilməsi
nəzərdə tutulmuşdur.
Möhtərəm
Prezident İlham Əliyev
məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi
işinin davamlı proses
olduğunu xüsusi
diqqətə çəkir: “…Azərbaycanda məhkəmə
sisteminin müasirləşdirilməsi işi sürətlə gedir.
Azərbaycan öz dövlət müstəqilliyini
əldə etdikdən sonra ölkədə
məhkəmə–hüquq islahatları aparılmağa
başlanmışdır. Bu işlər ulu öndər Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə
başlanmışdır və bu gün uğurla davam etdirilir. Çünki məhkəmə–hüquq sisteminin təkmilləşməsi hər bir ölkənin inkişafında çox böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Hətta inkişaf
etmiş ölkələrdə də bu proses daim
gedir. Yəni bu prosesin əvvəli var, amma sonu yoxdur…
Ölkəmizdə demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu
prosesi, təbii ki, məhkəmə–hüquq
sisteminin islahatları ilə bərabər
aparılmalıdır. Çünki bu amillər bir–birindən çox
asılıdır”.
Göründüyü kimi, ölkə
başçısı İlham Əliyev
Azərbaycanda ədalət mühakiməsinin səmərəliliyinin
artırılması, məhkəmə hakimiyyətinin tam müstəqilliyinin təmin edilməsini sonu görünməyən hüquqi
islahatlar prosesi kimi dəyərləndirir. Davamlı şəkildə
həyata keçirilən islahatlar isə
bir daha təsdiqləyir
ki, Azərbaycanda məhkəmə
orqanlarının dövlət idarəçilik mexanizmində
nüfuzlu təsisat kimi
təşəkkül tapması, ədalət mühakiməsinin
reallaşdırılması zamanı insan
hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsinin yüksək səviyyədə
təşkili, peşəkar hakim korpusunun formalaşdırılması, məhkəmələrin
fəaliyyətində şəffaflığın təmin
edilməsi və digər konseptual məsələlərin
həlli dövlət başçısının xüsusi diqqət mərkəzindədir.
Eynulla Vəliyev,
Bakı Ağır Cinayətlər
Məhkəməsinin
Hakimi
Respublika.-
2013.- 24 aprel.- S. 6.