Haqqa yürüyən ömür
karvanı
Azərbaycan humanitar–filoloji fikrinin daha bir ömrü—filologiya elmləri doktoru, professor İsrafil Abbaslı əbədiyyətə qovuşdu…
O, folklorşünas–alim kimi tarixi–filoloji məktəbin nümayəndəsi idi. Yaradıcılığında folklora münasibətdə tarixi yanaşma əsas aspekti təşkil edirdi. Folklor mətninin poetik strukturu onun üçün bütün hallarda tarixi inkişafın prosessual fakturası idi. İ.Abbaslı folklor faktını təhlil edərkən həmişə onun “şərti başlanğıc nöqtəsini” axtarırdı. Belə bir nöqtəni tapana qədər folklor faktı onun üçün “şərti təsadüf” olaraq qalırdı. Lakin təsadüfi heç nə yoxdur. Hər bir fakt müəyyən sistemin tərkib elementi olub, həmin sistemin tarixi inkişaf dinamikasının məhsuludur. Tarixi–filoloji məktəbin klassik ənənələri əsasında formalaşmış professor İ.Abbaslının düşüncə məntiqi “tarixi olmayan” faktı və “tarixiliyi olmayan” faktşünaslığı (elmi) sağlam elmi məntiqi və etibarlı bünövrəsi olmayan hadisələr kimi elm müstəvisindən kənara itələyirdi.
Tarixi–filoloji düşüncənin sakit, təmkinli yanaşma tərzi professor İ.Abbaslının yaşam və elm tərzinə çevrilmişdi. Mən İ.Abbaslının uşaqlığını və gəncliyini, təbii olaraq, görməmişəm. Ancaq ona rast gələni İsrafil müəllimi həmişə sakit və təmkinli halda görmüşəm. Bəzən əsəbləşməklərini də görmüşəm. Bu zaman onun daha bir keyfiyyətinin mədəniyyətinin şahidi olmuşam. 1938–ci ildə İrəvan şəhərində doğulan İ.Abbaslı şəhər mədəniyyətini–qədim türk yurdu İrəvanın elitar davranış tərzini bütün ömrü boyu heç bir vəziyyətdə itirmədi. Bütün həyati durumlarda, hətta ən gür, coşqun məclislərdə belə onun sakitliyi və təmkini heç vaxt pozulmadı.
İsrafil müəllim bir keyfiyyəti ilə xüsusilə maraqlı insan idi. O, yeri gələndə, uyğun şərait olanda əsərlərini oxuduğum, üzlərini isə fotolarda gördüyüm, bəzilərinə isə ömürlərinin son çağlarında təsadüf etdiyim görkəmli folklorşünaslar, ədəbiyyatşünaslar haqqında xatirələr danışmağı sevirdi. Həmin insanlar sovet dönəminin ağır dövrlərini—qanlı repressiyalarla dolu 30–cu illəri və ağır müharibə dövrünü yaşamış alimlər olublar. İ.Abbaslı ömrünün gənclik və erkən müdriklik dövrünü onlarla birgə keçirib: ekspedisiyalarda, konfranslarda, səfərlərdə olub. Mən həmişə bu söhbətlərə qulaq asanda deyirdim ki, İsrafil müəllim, bəs bunları niyə qələmə almırsınız? Axı bunlar bizim filologiyanın, folklorşünaslığın canlı tarixidir. Gələcək nəsillər bu həqiqətlərdən heç vaxt xəbər tutmayacaq. O isə gah “yazacağam” deyir, gah da özünəməxsus şəkildə təmkinlə gülərək, “hər şeyi yazmaq olmaz, bəzi şeylərin yazılmaması onların yazılmasından daha faydalıdır”, – deyirdi.
Yaşadıqca, yaşımın üstünə yaş gəldikcə İsrafil müəllimin bu məntiqini az–çox anlamağa başlayıram. Anlayıram ki, bizim şahid olduğumuz hadisələri yazıb–yazmamağımızdan asılı olmayaraq, onları sözün hər mənasında “Yazan” var: “əvvəldən” yazılan “sonradan da” yazılır. Heç nə və heç kim Onun iradəsindən kənarda deyil. İsrafil müəllim də çox şeyi tarixin öhdəsinə buraxmışdı. Bilirdi ki, tarix bir karvandır, kimin onu hayana döndərmək istəyindən asılı olmayaraq, o öz yolunu gedəcək…
Elə alimlər
var ki, onların
qiymətini tarix—zaman verir. Bəzən “indi”nin bu qiyməti
verməyə sözün
hər mənasında
gücü çatmır.
Azərbaycan filoloji–folklorşünaslıq fikrinin görkəmli nümayəndəsi professor İ.Abbaslı
da belə alimlərdən idi. Onun yaradıcılığı zamanla
öz qiymətini alacaqdır. O, sovet dönəmində tarixi
XIX əsrdən başlanan
və XX əsr boyunca davam edərək
sabitləşmiş filoloji–folklorşünaslıq
ənənələrini uğurla
davam etdirən, yazdıqları ilə bütün hallarda xalqının, millətinin
mənafeyinə xidmət
edən və elmin gələcəyinə
inanan “klassik” alim idi. Bu inam
tükənməz enerji
mənbəyi kimi ona özünün bütün intellektual–mənəvi
qüvvəsini XX əsrin
sonu—XXI əsrin başlanğıcı dövrünün
istiqlal mücadiləsi
zamanında sistemi dağılmış, əlaqələri
pozulmuş, tərkib elementləri daha çox özünüqoruma
və özünüyaşatma
instinktləri ilə dünyanın, əsasən,
türkdilli məkanına
səpələnmiş filoloji–folklorşünaslıq
fikrini öz məhvərində saxlamaq
kimi çətin və mürəkkəb bir işə sərf etməyə də kifayət etdi.
Müstəqillik dönəmində formal strukturu etibarilə müstəqilləşsə də,
məzmun və mündəricəsi etibarilə
hələ də “filoloji” olaraq qalan Azərbaycan folklorşünaslığı bu gün nə
qədər davam edəcəyini hələ
heç kəsin təxmin edə bilmədiyi özünüaxtarış
və özünüqoruma
dövrünü yaşayır.
Bu dönəmin də daha çox
milli xarakterin patalogiyaları ilə müəyyənləşən ağır şərtləri
İ.Abbaslının elmi
fəaliyyət ritmini
məhvərindən qopara
və yad yola döndərə bilmədi. Baş və ailə
saxlamağın xüsusilə
maddi baxımdan çətinliyi ucbatından
cavanların elmdən
üz döndərdiyi
bir zamanda İsrafil müəllim məhz onun boynuna düşən məsuliyyət yükünü
hamıdan daha artıq anladı və çəkdi.
Cavanlığında XX əsrin
görkəmli alimləri
ilə birgə işləmiş, onlardan elmin hər “hərfi” üzərində
“əsməyi” alim obrazının kristal
prinsipi kimi əxz etmiş İsrafil müəllim bu qanunları cismində və yaradıcılığında yaşadan tək–tük alimlərdən olduğunu
çox yaxşı başa düşürdü.
Bundan irəli gəlməklə yaşamaq,
yaşatmaq və aldığı əmanəti
gələcək nəsillərə
çatdırmaq onun üçün millətə
və onun elminə xidmət etməyin ən ali prinsipi
idi.
Professor İ.Abbaslı elə alimlərdəndir ki, onun yaradıcılığı
uzun zamanlar üçün aktual qalacaqdır. O zamanlar üçün ki, onda İsrafil müəllimin, ən azı, erməni arxivlərindən topladığı
Azərbaycan folkloru mətnləri tutiyaya dönəcək. Bu zaman isə, düşünərəm ki,
tezliklə gələcək.
Əgər kimsə güman edirsə ki, bir vaxtlar
erməni arxivləri açılacaq və Azərbaycan alimləri bu arxivlərdə Azərbaycan–türk folklor
tarixinin erməni əlifbası ilə qeydə alınmış
inciləri ilə tanış ola biləcəklər, onlar yanılırlar. Amma İ.Abbaslı ötən əsrin
60–cı illərindən başlayaraq
tarixi mədəniyyət
mərkəzlərindən olub bu gün
qürbətdə qalmış,
doğulub ağuşunda
böyüdüyü İrəvan
şəhərinin uyğun
arxiv və fondlarında məqsədyönlü
elmi axtarışlar aparmış, folklorumuza, klassik poeziyamıza və bütövlükdə
mənəvi irsimizə
aid çoxsaylı poetik
inciləri üzə
çıxarıb Azərbaycan
elmi dövriyyəsinə
gətirmişdir.
İ.Abbaslının erməni arxiv və fondlarından əldə etdikləri elə folklor mətnləridir ki, onlar bu gün,
sözün həqiqi
anlamında, əvəzsiz
qiymətə malikdir. Məsələn, erməni əlifbası ilə yazıya alınmış Azərbaycan
xalq dastanları içərisində yarandığı
tarixi kəsimdə geniş yayılıb kütləviləşmiş, saz–söz
məclislərinin bəzəyi
olmuş, sonralar isə nisbətən unudularaq dinləyici auditoriyasından kənarda
qalmış dastanlara
da təsadüf edilməkdədir. Azərbaycan
eposşünaslığı üçün naməlum
qalan bu əsərlər içərisində
“Xan Çoban”, “Qul Mahmud”, “Aslan–Nazənin”,
“Əşrəf–Zöhrə”, “Aslan–Gülbahar” dastanları
mühüm yer tutur. Müəllifin yaradıcılığında
haqqında “Unudulmuş
məhəbbət dastanları”
başlığı altında
bəhs olunmuş bu dastanlar hələ
də çap olunmayaraq, İ.Abbaslının
arxivində öz nəşr gününü
gözləməkdədir. Həmin arxiv müəllifin bütün elmi fəaliyyətini Azərbaycan
folklorşünaslığının mühüm bir səhifəsinə çevirməklə
yanaşı, “Azərbaycan
filoloji düşüncə
tarixi və İsrafil Abbaslı” mövzusunun da bir düşüncə konsepti və araşdırma problemi kimi perspektivləri üzərinə işıq
salır.
Azərbaycan elmi ictimaiyyətinin daha çox folklorşünas alim kimi tanıdığı
professor İ.Abbaslı, əslində,
zəngin filoloji yaradıcılığa malik
idi. Neçə–neçə monoqrafiya və monoqrafik araşdırmaların,
o cümlədən ömrünün
sonlarına doğru çap olunmuş ikicildlik “Folklorşünaslıq
axtarışları” kitablarının,
elmi məcmuə və toplularda çap olunmuş 25–dən
çox akademik məqalənin, toplama–tərtib
kitablarında çap
olunmuş 40–dan çox
izah, qeyd, “son söz”, “ön söz”, redaktor yazılarının, elmi və kütləvi jurnallarda çap olunmuş 30–dan çox məqalənin, qəzetlərdə
çap olunmuş
35–dən çox məqalənin
müəllifi olan İ.Abbaslı həm də 40–dan çox kitabın məsul redaktoru, ixtisas redaktoru və redaktoru, 30–dan çox kitabın rəyçisi idi. Çoxsaylı fəlsəfə doktoru və elmlər doktoru işlərinə rəhbərlik
və opponentlik etmiş, dissertasiya və avtoreferatlara rəy vermişdir.
Azərbaycan folklorşünası kimi
İ.Abbaslı da “Koroğlu” dastanının
cəzbindən kənarda
qala bilməmişdi. Ancaq bir
çox həmkarlarından
fərqli olaraq, bu cazibə onun alim taleyinə
çevrilmişdi. İ.Abbaslının məzmun və mündəricə baxımından
çoxyönlü və
zəngin yaradıcılığında
“Koroğlu” dastanı
ilə bağlı tədqiqatlar uzun illəri əhatə edən və sanballı araşdırmalarla
təmsil olunan müstəqil elmi istiqamətdir.
Professor İ.Abbaslının folklorşünaslıq yaradıcılığı
folklor poetikasına dair orijinal nəzəri
qənaətlərlə zəngindir. O, bu qənaətlərə nəzəri
kitabları “oxuya–oxuya”
yox, folklor mətnini “oxuya–oxuya” gəlmişdi. Folklor mətnlərini “oxuya bilmək” asan məsələ deyil. Bundan ötrü gərək İ.Abbaslı kimi ömründən keçəsən,
mənbəşünaslığın bir abzasını yazmaq üçün “iynə ilə yer qazıb”, bundan ötrü istirahətini, əyləncəni
allergen tozlu kitablar arasında keçirmək
“komfortuna” dəyişəsən.
İsrafil Abbaslı Uca Allahın ona əmanət etdiyi ömür çərçivəsində
bunları etdi…
Könüllü etdi və ən başlıcası,
nəyin naminə etdiyini bilərəkdən
etdi…
Ondan çox xahişlər etmişdim: gördüyü
hadisələr haqqında
xatirələr yazmasını,
erməni arxivlərindən
topladığı Azərbaycan
dastanlarının nəşrini…
Axırıncı dəfə “Koroğlu”
dastanı haqqındakı
tədqiqatlarını bir
kitabda sistemləşdirməsini
istədim. Sevinirəm
ki, məni qırmadı…
Təşəkkürlər, İsrafil müəllim!
Təkcə özün üçün
yox, bizlər üçün, millət
üçün yaşadığın
ömrünə, həmişə
bizim üçün
əziz olacaq “sönməz” xatirənə
və irsinə görə…
Seyfəddin RZASOY
Respublika.- 2013.- 25 aprel.- S. 15.