ERMƏNİLƏR
VƏ HƏQİQƏTLƏR
(əvvəli 24
və 27 aprel tarixli
saylarımızda)
Bax
bu əzmlə fransızların namuslu olduqları
mövzusunda şübhələr oyandıran bu hadisəyə
dəlalət verənlərin şiddətlə cəzalandırılmalarını,
məzlum və çarəsiz fəlakətzadələrin
maddi və mənəvi zərərlərinin
qarşılanmasını və belə acınacaqlı hadisələrin
təkrar olmaması üçün səbəb və təsirlərin
bütünü ilə kökündən yox edilməsini təkidlə
tələb edirik.
Antep
İslamiyyə Cəmiyyətinin rəisi
Ədib
BOA.HR.SYS.
2543–11 / 19–24
Arxiv
sənədlərinin tədqiqatı nəticəsində
ortaya çıxarılan bu əsər erməni tarixinin
bilinməyən səhifələrini geniş oxucu kütləsinə
təqdim edir. Əslində, biz dünya ictimaiyyətini əmələ
gətirən informasiya vasitələrini, gənc nəsilləri,
bu mövzularla əlaqəli təşkilatları və ya
şəxsiyyətləri tamamilə uydurma, həqiqətlərdən
uzaq və müəyyən məqsədlər
üçün hazırlanmış əsərlərlə
baş–başa buraxmamalıyıq, həqiqətləri onlara
anlatmağa məcburuq. Qoy onlar müzakirə və mübahisə
etsinlər, həqiqətləri araşdırsınlar, sonra
vicdanla qərar versinlər. Yəni atılacaq hər bir
addım, deyiləcək hər bir söz tarixin həqiqi məlumatları
olmaqla, tarixi mənbələrə, yəni arxiv sənədlərinə
dayanmalıdır. Sənədsiz tarix yazılmaz və hadisələrin
həqiqi yönləri gün işığına
çıxarıla bilməz. Arxiv sənədləri olmadan
tarix yazmaq, müəyyən bir dövr haqqında hökm vermək,
bir dövrü və ya hadisələri dəyərləndirmək
tarix elminin lazım bildiyi tərəfsizliyə və elmi həqiqətlərə
sığmaz.
Sovet
hakimiyyətinin qurulması erməniləri əsrlərlə
arzusunda olduqları məqsədlərinə
çatdırdı. V.İ.Lenin başda olmaqla Sovet
Rusiyası və ermənilərin çoxluq təşkil
etdikləri SSRİ rəhbərliyi tamamilə ermənilərin
tərəfində idi. 1920–ci ilin axırlarında indiki Ermənistanda
Sovet hakimiyyətinin elanından sonra ermənilər Zəngəzur,
Dərələyəz, Göyçə və b. əraziləri
çox asanlıqla ələ keçirdilər. Onlar imkan
varkən Naxçıvanı və Qarabağı da Azərbaycandan
qoparmağa çalışırdılar. Naxçıvanda
istədiklərinə nail ola bilməsələr də,
1923–cü ildə Dağlıq Qarabağa muxtariyyət statusu
verdirə bildilər.
Bu da
bir həqiqətdir ki, Sovet hakimiyyətinin 70 ili ərzində
ermənilər, bir tərəfdən Azərbaycan
torpaqları hesabına öz ərazilərini genişləndirir,
digər tərəfdən də Ermənistan SSR ərazisində
tarixi–etnik torpaqlarında yaşayan etnik azərbaycanlıları
müxtəlif yollarla həmin ərazilərdən sıxışdırıb
çıxarırdılar.
Bütün
bunların nəticəsi idi ki, SSRİ Nazirlər Sovetinin
İ.Stalin tərəfindən imzalanmış 1947–ci il 23
dekabr tarixli, 4083 nömrəli və 1948–ci il 10 mart tarixli, 754
nömrəli “Ermənistan SSR–dən kolxozçuların və
digər azərbaycanlı əhalinin Azərbaycan SSR–in
Kür–Araz ovalığına köçürülməsi
haqqında”kı qərarı Sovet hakimiyyətinin Azərbaycan
xalqına qarşı həyata keçirdiyi növbəti
cinayət aktı idi. Təəssüflər olsun ki, 1991–ci
ildə dövlət müstəqilliyini əldə etdikdən
sonra da ermənilərin xalqımıza qarşı ərazi
iddiaları ilə apardığı açıq müharibə,
ölkəmizin ərazisində kütləvi terror əməliyyatları
həyata keçirildiyi bir vaxtda belə, respublikamızda buna
qarşı mübarizə ümumxalq, ümumdövlət
siyasəti səviyyəsinə
qaldırılmamışdır.
Yalnız
1997–ci il may ayının 27–də —”Respublika günü”
münasibəti ilə keçirilən təntənəli
yığıncaqda çıxış edən ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev bu problemə çox kəskin və
doğru–düzgün qiymət verdikdən sonra həmin məsələyə
ümumdövlət siyasəti səviyyəsində ciddi surətdə
fikir verilməyə başlandı. Ulu öndərimiz
yığıncaqdakı nitqində demişdi: “Azərbaycan
xalqına bu dövrdə vurulan ən böyük zərbələrdən
biri 1947–1948–ci illərdə Azərbaycan xalqına
qarşı Sovet hakimiyyəti tətəfindən edilmiş ən
böyük ədalətsizlikdir.
Təəssüflər
olsun ki, tarixçilərimiz və hamımız, nədənsə
bu hadisəyə o vaxtlar da, indi də, xüsusilə dövlət
müstəqilliyimizi əldə etdikdən sonra da
doğru–düzgün qiymət verə bilməmişik…” Ulu
öndərimiz öz çıxışına belə davam
etmişdir: “Təəssüflər olsun ki, biz tarixin cürbəcür
mərhələlərində belə hadisələri
lazımi qədər təhlil edə bilməmişik və
xalqımıza edilən bu ədalətsizliklərə
qarşı öz səsimizi lazımi qədər
qaldırmamışıq. Məhz bunların nəticəsində
1988–ci ildə Ermənistan Azərbaycana təcavüz edibdir. O
dövrdə Ermənistan ərazisində qalmış azərbaycanlılar
qısa müddətdə Ermənistandan zorla
çıxarıldılar…” (“Azərbaycan” qəzeti, 28 may
1997).
Ümummilli
liderimizin bu iradından sonra göstərilən məsələyə
münasibət kökündən dəyişmiş, ona
böyük diqqət yetirilmiş və o, 1997–ci il dekabr
ayının 18–də “1948–1953–cü illərdə azərbaycanlıların
Ermənistan SSR ərazisindəki tarixi–etnik torpaqlarından
kütləvi surətdə deportasiyası haqqında” fərman
imzalamışdır. Fərmanda deyilir: “Son iki əsrdə
Qafqazda azərbaycanlılara qarşı məqsədyönlü
şəkildə həyata keçirilmiş etnik təmizləmə
və soyqırımı siyasəti nəticəsində
xalqımız ağır məhrumiyyətlərə, milli
faciə və məşəqqətlərə məruz
qalmışdır. Mərhələ–mərhələ
gerçəkləşdirilən belə qeyri–insani siyasət
nəticəsində doğma tarixi–etnik torpaqlarından didərgin
salınaraq kütləvi qətl və qırğınlara məruz
qalmış, xalqımıza məxsus minlərlə tarixi–mədəni
abidə və yaşayış məskənləri
dağıdılıb viran edilmişdir” (“Azərbaycan” qəzeti,
19 dekabr 1997). Ulu öndərimiz deyirdi: “Tarixi olduğu kimi qəbul
etmək, dərk etmək və olduğu kimi qiymətləndirmək
lazımdır. Tarixi təhrif etmək də olmaz, tariximizdəki
qara ləkələri, qara səhifələri unutmaq da olmaz”
(Əliyev H.Ə. “Müstəqillik yolu” (Seçilmiş
fikirləri) B., 1997).
Ermənilərin
çar Rusiyasına və ruslara qarşı yeritdiyi ikiüzlü
siyasəti barəsində ikinci Rusiya–İran müharibəsi
zamanı Rusiyanın İrandakı səfiri və ermənilərin
Güney Qafqaza köçürülməsində xüsusi
rolu olmuş A.Qriboyedov öz məktublarında məlumat
verirdi. O, hətta ermənilərin Qafqaza
köçürülərək burada yerli müsəlmanların
malikanələrində yerləşdirildiklərində yerli əhaliyə
şübhə ilə yanaşaraq, gələcəkdə
onlarla müsəlmanlar arasında münaqişələrin
yaranacağından ehtiyatlandığını bildirirdi.
(Qriboedov A.S.Soçineniə, t.II, M., 1971). A.Qriboyedov
yazırdı: “Erməniləri burada müvəqqəti yerləşdirdiyimizə
inanmayan müsəlmanlar ehtiyat edirlər ki, ermənilər
ilk dəfə buraxıldıqları yerlərə sonralar həmişəlik
sahib olurlar” (Qriboedov A.S.Soçineniə, t.II, M., 1971;
Azerbaydjanskaə Demokratiçeskaə Respublika.
Zakonodatelğnıe Aktı (1918–1920).B.,”Azerbaydjan” 1998, s. 560).
İlk
dəfə olaraq ermənilərin İrandan
köçürülərək Güney Qafqazda yerləşdirilməsi
məsələlərindən geniş surətdə bəhs
edən S.N.Qlinka isə göstərirdi ki, rus ordusunun
komandanı qraf İ.Paskeviç tərəfindən Təbrizə
komendant təyin edilmiş erməni mənşəli
Q.Lazarevin dəvəti ilə hər tərəfdən buraya
axışan ermənilər ondan xahiş edirdilər ki, Rusiya
imperatoruna çatdırsın ki, onlar “çar həzrətlərinin
dövri–səltənətində yaşamağa və ölməyə
çox sevinərlər!” Xoy erməniləri isə bildirirdilər
ki, “Biz İranın çörəyini yeməkdənsə,
Rusiyanın ot–ələfini yeməyi üstün tuturuq”(Azərbaycan
tarixi (XIX əsr) IV cild. Bakı “Elm” 2000, s.358).
Artıq
XIX əsrin axırlarında Güney Qafqazda ermənilər
özlərinin həqiqi sifətlərini göstərməyə
başladılar. Təsadüfi deyildir ki, məhz bu vaxtlarda
V.L.Veliçko, İ.Çavçavadze, N.Şavrov və
başqa müəlliflər öz əsərlərində
erməni rəzaləti, ikiüzlülüyü,
satqınlığı haqqında açıq–aşkar
yazmağa başladılar. N.Şavrov öz əsərində
ermənilərin ruslar tərəfindən xristian dininə mənsub
bir xalq kimi buraya köçürülərək yerləşdirildikləri
barədə geniş məlumat verərək göstərmişdi
ki, XX əsrin əvvəllərində “Güney Qafqazda olan
bir milyon 300 min erməninin bir milyonundan çoxu yerli əhali
olmamış və Rusiya hökuməti zamanında bu yerlərdə
məskunlaşdırılmışdır” (Şavrov N.İ.
Novaə uqroza russkomu delu v Zakavkazğe. S.P., 1911)
Bu da
bir həqiqətdir ki, arxiv sənədləri 1918–1920–ci illərdə
daşnak–quldur dəstələrinin azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri vəhşilikləri təkzib
edilməz faktlarla sübut edir. İrəvan quberniyası
müsəlman yerliləri idarəsinin sədri T.Makinskinin
1919–cu il 4 yanvar tarixli məlumatında deyilirdi: “1917–ci ilin
dekabr ayından 1918–ci ilin iyun ayına qədər İrəvan
quberniyasında erməni qoşun hissələri tərəfindən
200–dən çox müsəlman kəndi
dağıdılmış, yandırılmış, əhalisinin
bir hissəsi məhv edilmiş, bir hissəsi isə dağlara
qaçaraq, oralarda aclıqdan və soyuqdan məhv
olmuşdur. Hazırda ermənilər müsəlmanların
yaşadıqları Sürməli qəzasını tamamilə,
İrəvan, Eçmiədzin və Şərur qəzalarının
isə bir hissəsini tutaraq Naxçıvana doğru hərəkət
edirlər. Günahsız müsəlman əhalisi ya
qılıncdan keçirilir, ya da öz kəndlərindən
qovularaq dağlardan keçib İrana qaçırlar ki, bu da
onları labüd ölümlə hədələyir. Zorla
boşaldılmış ərazilərə isə Türkiyədən
gəlmiş ermənilər yerləşdirilir” (Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin Xarici İşlər Nazirliyi [ARDA]
—f.970, siy.1, iş 202, v.468)
Ermənilər
təkcə bu gün Ermənistan adlanan ərazidə deyil, həm
də Azərbaycana gəldikləri və həmişə
azlıq təşkil etdikləri ərazilərdə də
xalqımıza qarşı vaxtaşırı
qırğınlar və talanlar törətmişlər. Bu ərazilər
Bakı quberniyasının Bakı, Quba, Şamaxı,
Göyçay qəzalarının kəndləri idi.
1917–1920–ci illərdə ermənilər Azərbaycanın, demək
olar ki, bütün ərazisində azərbaycanlılara
qarşı çox qəddarlıqla qırğınlar,
talanlar, yanğınlar, terror və digər zorakılıq
aktları həyata keçirmişlər. Bu hadisələr
kütləvi şəkildə Şamaxı, Quba,
Göyçay və Azərbaycanın digər qəzalarında
davam etdirilərək Qarabağ, Zəngəzur,
Naxçıvan, xüsusilə indiki Ermənistan ərazisində
qeyri–adi bir qəddarlıqla davam etdirilmişdir. Erməni
vandalları bu ərazilərdə on minlərlə dinc azərbaycanlı
əhalini yalnız milli mənsubiyyətinə görə vəhşicəsinə
qətlə yetirmiş, onların yaşayış yerlərini
talan edərək yandırıb viran qoymuş,
xalqımızın minlərlə milli mədəniyyət
abidələrini, məscidləri dağıtmış və
yandırmışlar. Ermənilərin bu dövrdə
xalqımıza qarşı törətdikləri
qırğınların və soyqırımların mahiyyəti
ondadır ki, onun “bolşevik” S.Şaumyan, vəhşi Andranik,
Daşnaksütyunun şovinist rəhbərləri tərəfindən
törədilməsindən asılı olmayaraq, bu
qırğın bir məqsədə —əzəli Azərbaycan
torpaqlarının etnik cəhətdən azərbaycanlılardan
təmizlənməsi və erməniləşdirilməsinə,
ermənilərin Azərbaycanda iqtisadi və siyasi
ağalığının təmin edilməsinə, azərbaycanlılara
qarşı əsl soyqırım siyasətinin həyata
keçirilməsinə xidmət etmişdir. Bu işə əvvəlcə
S.Şaumyana təqdim edilən xüsusi mandatla Sovet
Rusiyası xeyir–dua vermişdir. Şaumyan isə Bakıda azərbaycanlılara
qarşı başlatdığı soyqırım siyasətini
Şamaxı, Quba və Göyçayda davam etdirərək
estafeti Zəngəzurda cəllad Andranikə vermiş, onun
işini isə əvvəlcə şovinist daşnakların
yaratdıqları Ararat Respublikası, sonra isə Sovet Ermənistanının
daşnak xislətli kommunist rəhbərləri davam
etdirmişlər.
Uydurulmuş
“erməni məsələsi” qarşısında, başda
türk ictimaiyyəti olmaqla, mövzu ilə maraqlananları,
idarəçiləri və dünya ictimaiyyətini həqiqətlərlə
aydınlatmağa və illərcə davam etdirilən erməni
terrorunu bütün açıqlığı ilə ortaya
qoymağa ehtiyac və zərurət vardır.
Bu
gün Azərbaycan türkü ilə erməni
çatışmalarına mənbə olan məsələlərin
təməlində, heç şübhəsiz, ermənilərin
Azərbaycan torpaqlarını ələ keçirərək
“böyük Ermənistan” qurmaq xəyalı yatmaqdadır. Bu
da bir həqiqətdir ki, insan haqlarının dünya ictimaiyyətinin
gündəmində ilk sırada yer aldığı bir
dövrdə Azərbaycan türkünə qarşı
törədilən erməni vəhşiliyi öz
damğasını silinməyəcək bir şəkildə
tarixə vurmuş, dünən olduğu kimi bu gün də
özünə arxa çıxanları insanlıq tarixi
qarşısında əfv edilməyəcək bir şəkildə
məhkum etmişdir.
Qərb
və Şərq də yaxşı bilir ki, Osmanlı
Türkiyəsində, o cümlədən Azərbaycanda ermənilərin
genosidi yox, müsəlmanların genosidi olub. Ermənilər
osmanlıların dünya müharibəsində hərbi
uğursuzluğundan istifadə edərək yüz illər
boyu yaxşılıq gördükləri xalqa qarşı
xain çıxmış, yüz minlərlə türkü
və kürdü görünməmiş vəhşiliklə
qətlə yetirmişlər. Bütün Qərbi Türkiyədəki
məzarlıqlar bu soyqırımına sübutdur. Fəqət
erməni məzarlıqlarını görmək
üçün Türkiyəyə gələn ermənipərəst
əcnəbilər öz siyasətləri xeyrinə bir
sübut tapa bilmirlər. Burada Ərzurumun bələdiyyə
başqanı olmuş Zakir bəyin ermənipərəst əcnəbilərə
dediyi sözləri xatırlatmaq yerinə düşər: “Hər
yerdə bizim türk məzarlıqlarıdır. Erməni
qırğını baş vermişdisə, bəs
onların məzarlıqları hanı? Ermənilər öz
ölülərini yemədilər ki…”
Bu da
bilinməlidir ki, erməni uşağı doğulan gün
anası onun qulağına “Türk sənin düşmənindir”
—deyərək, türk millətinə qarşı nifrət
ruhu ilə böyüdür. Buna görə onlar, hansı vəzifədə
işləsələr də, istər gizli, istər
açıq, yenə də öz pozucu terror hərəkətindən
dönməyərək türklərin
sayılıb–seçilən şəxslərini məhv edəndə
sanki arzularına çatırlar, amma yenə də ürəkləri
soyumur.
366–cı
alayın sıravi hərbi qulluqçusu rabitəçi Afik
İsabeliyevin məlumatına görə o, fevralın 24–də
(1992) kapitan İ.İxodeyin komandasında topçu dəstəsində
vuruşub və Xocalının işğalında iştirak
edib. O, “Siz necə vuruşdunuz?” —sualına belə cavab verib: Əlimizə
keçəni məhv edirdik. Bəzən küləkdən tərpənən
ağaclar, xışıldayan yarpaqlar da bizi qorxuya
salırdı… Mən bilmirəm Azərbaycan xalqı məni
bağışlayacaqmı?.. Anam azərbaycanlılara
qarşı ermənilərlə əlbir olub vuruşduğum
üçün məndən imtina edib… Artıq evə gedə
bilmirəm, hamı məndən üz döndərib. Amma məni
məcbur etdilər, əmr verdilər. Biz isə əmrə
tabe idik… Artıq məni heç kəs
bağışlamır…”
(davamı növbəti
saylarımızda)
Fazil QARAOĞLU,
professor.
Respublika.- 2013.- 30 aprel.- S. 11.