Tolerantlıq təlimi:
Qərb–Şərq anlamında
Tolerantlığın
tarixi və etimoloji mahiyyəti
Məna, mahiyyət və etimoloji baxımdan tolerantlıq ictimai–siyasi fikirdə, fəlsəfədə, dinşünaslıqda, tarixşünaslıqda, etnoqrafiya və sosiologiyada daha çox rastlaşdığımız mövzulardandır. Hər bir elm sahəsində bu məfhum və anlayış, demək olar ki, oxşar formada işlədilir. Bunun üçün anlayışın kəsb etdiyi məna yükünə, onun etimoloji, sosioloji və etnoqrafik mahiyyətinə diqqət yetirək. Hər bir millət və xalq tolerantlığı özünün qrammatik və etimoloji dəyərlərinə uyğun olaraq mənalandırmış və qiymətləndirmişdir. Biz bunu tolerantlığa aid mövcud izah və şərhlərdə daha aydın formada görürük. Belə ki, Azərbaycan dilinin leksikasında tolerantlıq—dözülə bilmə, yol vermə, hesablaşma, dözüm və səbir mənalarında işlədilir. Rusiya ictimai fikrində tolerantlıq—terpimost (dözümlülük) mənasını daşıyır.
İnkarolunmaz faktdır ki, sosioloji baxışlar, mövqe və anlayışlar hələ çox qədimlərdən Hindistanda, Yunanıstan və Çində mövcud olmuşdur. Lakin bu təlimlər elmi forma və məzmun daşıya bilməmişlər.
Sosiologiyanın elmi anlamı sonrakı tarixi dövrlərdə vətəndaşlıq mövqeyi qazanmışdır. Məlumdur ki, ilk dəfə XIX əsrdə böyük fransız filosofu və sosioloqu Oqüst Kont “Pozitiv fəlsəfə kursu” əsərində bu haqda yazmışdır. Eyni sözləri tolerantlıq haqqında da söyləmək olar.
Tolerantlıq təliminin dini, ictimai–siyasi, etnoqrafik mahiyyətinin elmi qiymətləndirilməsi ictimai fikir tarixində, bir qayda olaraq, XVII–XVIII əsrə aid edilir.
Tolerantlıq təlimindən bəhs edərkən belə bir cəhəti nəzərə almaq lazımdır ki, bu təlim həm xristian dinli, həm də İslam dinli Şərq xalqlarının ictimai–siyasi, dini və sosial həyatlarında xüsusi mərhələ təşkil etmişdir.
Lakin Şərq və Qərbin, xristian və İslam dinli xalqların qəbul etdikləri tolerantlıq arasında həm oxşar, həm də fərqli cəhətlərin olduğu faktını da inkar etmək olmaz.
Bu baxımdan bu münasibətlər haqqında danışmaq üçün ictimai–siyasi fikir tarixinin bəzi məqamlarına diqqət yetirək.
İlk əvvəl mövcud ədəbiyyatda tolerantlığa verilən məna və mahiyyətdən söhbət açaq. Sözün geniş mənasında yanaşsaq, tolerantlıq anlayışının tarixi çox qədimdir. Lakin bununla yanaşı, qeyd etmək gərəkdir ki, bu məfhum müxtəlif dövrlərdə fərqli məna yükü daşımışdır. Burada iki fərqli cəhəti xüsusilə qeyd etmək vacibdir.
Bunlardan birincisi tolerantlığın ilkin və ibtidai formada cəmiyyətdə oynadığı roldur, ikincisi isə bu təlimin elmi, fəlsəfi, dini–siyasi və sosioloji baxımdan kəsb etdiyi məna və mahiyyətdir.
Bu baxımdan tolerantlığı “sosiologiya” və sosioloji təlimlər arasında mövcud olan münasibətlərlə müqayisə etmək olar. Belə ki, hələ sinifli cəmiyyətin formalaşdığı dövrdə həm tolerantlıq və həm də sosioloji baxışlar ictimai quruluşların inkişafı prosesində sosial–iqtisadi dəyişikliklər üçün cəmiyyətin üzvləri arasında münasibətlərin tənzimlənməsində şəksiz rol oynamışdır. Təbiidir ki, bu mövqe və baxışlar, sözün geniş mənasında, indiki anlamdan uzaq olmuşdur.
Bunun əyani nümunəsi ilə biz Hindistan, Çin və digər qədim dövlətlərin ictimai fikir tarixində rastlaşırıq. Bu da inkarolunmaz faktdır ki, həm tolerantlıq, həm də sosiologiyanın ilkin elmi məna və mahiyyəti ilk dəfə Avropa mütəfəkkir və filosofları tərəfindən açılmışdır və bu, XVII–XVIII əsrlərə aiddir.
Belə ki, əgər sosiologiyanın elmi anlayışı ilk dəfə XIX əsrin ortalarında fransız filosofu, böyük maarifçi, ictimai fikir tarixində “utopik sosialist” təliminin yaradıcılarından biri olan Sen–Simonun köməkçisi və şagirdi Oqüst Kontun (1798–1857) çoxcildli “Pozitiv fəlsəfə kursu” əsərində verilmişdirsə, tolerantlığın ilkin elmi şərhi də XVII əsr böyük ingilis filosofu, iqtisadçısı və tarixçisi Con Lok tərəfindən verilmişdir.
Qərb mənbələrində tolerantlıq sosioloji termin kimi səciyyələndirilir. Onun mahiyyətinə və mənasına gəldikdə isə, tolerantlıq başqalarının davranış qaydalarına, həyat tərzinə, adət və ənənələrinə, dünyabaxışlarına və dini etiqad formalarına inam forması kimi səciyyələndirilir.
Bir çox mənbələrdə tolerantlıq həm də dözümlülüyün sinonimi kimi ifadə olunur.
Burada biz ilk növbədə rus ictimai–siyasi, etimoloji və etnoqrafik fikrində tolerantlığa münasibəti qeyd etməli olacağıq.
Mövcud ədəbiyyatda qeyd olunduğu kimi, burada rus ictimai fikrinin görkəmli nümayəndələri Vladimir Dalin və M.V.Semaşkonun adlarını çəksək, yerinə düşər. Görkəmli rus alimi, dilşünası, etnoqrafı, folklorşünası, Rusiya tarixində 12 dildə danışan türkoloqu Vladimir Dalinin (1801–1872) xidmətlərini xüsusi qeyd etmək gərəkdir.
Dalin
tolerantlığı rəhmdillik forması kimi səciyyələndirir.
Başqa rus alimi Semaşko isə tolerantlığa münasibətdə
bir qədər fərqli mövqedən çıxış
edir. Onun əqidəsinə görə, tolerantlıq bizi əhatə
edən reallıqlara qeyri–fəal, passiv mövqe bildirmək
kimi anlaşılır. Rus ictimai fikrində
tolerantlığın meydana çıxması və
formalaşması tarixinə nəzər salsaq, görərik
ki, burada da tarixi reallıq birmənalıdır: bir elmi məfhum
və anlayış kimi tolerantlıq XVIII əsrdə meydana
çıxmış və formalaşmışdırsa, bu təlim
Rusiyanın liberal mətbuatında XIX əsrdə özünə
yer tapmışdır.
Lakin nisbətən
sonrakı dövrlərdə, daha dəqiq desək, XX əsrin
30–cu illərində siyasi leksikadan
çıxarılmışdır.
Belə vəziyyət
sonrakı dövrlərdə də davam edib. Bu təlimə
qeyri–elmi münasibət bəslənilmiş və o,
mövcud fəlsəfi, dini, etnoqrafik və digər ictimai–siyasi
mövqeli nəşrlərdən ayrı
salınmışdır. Burada bir səciyyəvi misalı
xatırlamaq yerinə düşər: təkcə tarixi, dini,
etnoqrafik və sosioloji tədqiqatlarda deyil, eyni zamanda nəşri
on il davam edən (1960–1970), fundamental tədqiqat əsəri
sayılan beşcildlik “Fəlsəfə ensiklopediyası” kimi
sorğu kitabında da tolerantlıq anlayışına, onun
tarixinə və mahiyyətinə aid yazıya rast gəlmirik.
Lakin
dünyada gedən ideoloji, dini–siyasi ziddiyyət və
qarşıdurmaların kəskinləşdiyi indiki məqamda
tolerantlıq təlimi yenidən aktuallıq kəsb etmiş,
sözün geniş mənasında, ictimai fikir tarixində
özünə vətəndaşlıq hüququ
qazanmışdır.
Bunun da
öz səbəbləri vardır. Şübhəsiz, buna da
səbəb, artıq qeyd etdiyimiz kimi, müasir dövrdə Qərblə–Şərq,
xristianlıqla–İslam və bu dinlərə etiqad edən
millətlər, xalqlar və onların yaratmış
olduqları mədəniyyət və sivilizasiyalar arasında
dialoqdan uzaq gərginlik və qarşıdurmaların meydana
çıxmasıdır.
Tolerantlığı
müxtəlif və fərqli dünya görüşləri
sistemini əsaslandırıb təbliğ edən fəlsəfi,
dini–siyasi, sosioloji təlimlərə söykənən
dünya görüşləri və mövqelər
arasında yaxınlıq və həmrəylik yaratmaq istəyini
təbliğ etmək vasitəsi kimi də qiymətləndirirlər.
Tolerantıqla dialoq arasında oxşar cəhətlər
çoxdur; belə ki, onların hər ikisi də
güclü və gücsüz, qalib və məğlub tərəflər
arasında dözümlülük və sülhməramlı
mövqe və baxışları təbliğ edir. Bu amilin hər
ikisi əsrlərdən bəri, millətlər, hegemon
dövlətlər, fərqli dini etiqad formaları, müxtəlif
maddi–mənəvi dəyərlər və sivilizasiyalar
arasında baş verən ziddiyyətlərin həlli yolunda
mühüm rol oynayan vasitədir.
Bu prinsiplərə
əməl edilmədiyi halda həm dinlər, həm də bu
dinlərin təmsilçiləri olan xalqlar və dövlətlər
arasında ixtilaf və münaqişələr baş verir.
Məhz
bu baxımdan zəmanəmizdə həm tolerantlıq, həm
də dialoq dövrün ən əsas sülhməramlı təbliğat
formasına çevrilmişdir.
Tolerantlıq
təlimini daha ətraflı, elmi və praktiki anlam baxımdan
dərk etmək üçün yaxşı olar ki, xristian
dini etiqad formalı təlim və baxışlara müraciət
edək.
Tolerantlığın
tarixi köklərini, ideya istiqamətlərini və müasir
anlamını şərh etmək baxımından diqqətimizi
rus filosofu, REA–nın müxbir üzvü Vladislav
Aleksandroviç Lektorskinin (1932) mövqe və
baxışları daha çox cəlb edir. Lektorskinin fikrincə,
“tolerantlı düşüncə tərzi cəmiyyətin
tarixi inkişaf mərhələsinin məhsuludur; müxtəlif
mədəniyyətlərin və cəmiyyətlərin
mövcudluğunun nəticəsidir”.
Lektorskinin
əqidəsinə görə, “tolerantlığın
mövcudluğu üçün müxtəlif mədəniyyətlərin
prinsipləri mühüm rol oynamışdır. Yunan–Roma
sivilizasiyası üçün dini dözümlülük əsas
amil olmuşdur. Hind fəlsəfəsi və mədəniyyətinin
tolerantlığın formalaşmasındakı rolu fərqlidir”.
Filosofun
fikrincə, hind ictimai fikrindəki tolerantlığın
müxtəlifliyi və fərqli cəhətləri
özünü ilk növbədə Mahatma Qandi təlimində,
bütün canlılara qarşı rəhmlilik təbliğ
edən buddizmdə, materialist baxış, rasionalizm və dini
plüralizmdə özünü göstərir. Professor
Lektorski orta əsr dövrü tolerentlığından bəhs
edərkən onu mənəvi comərdlik kimi səciyyələndirmişdir.
Yeni dövr ictimai fikir tarixində tolerantlığın elmi
anlamının verilməsi Lektorskinin tolerantlıq
haqqındakı mövqeyində xüsusi mərhələ təşkil
edir.
Oxucu
üçün maraq doğuran cəhət ondan ibarətdir
ki, əsərləri üzərində araşdırma
apardığımız rusiyalı filosof Lektorski xristian dinli
Avropa xalqlarının böyük bir nəsil
filosoflarının ictimai–siyasi və dini xadimlərinin
tolerantlıq haqqındakı təlim və
dünyabaxışlarını sistemli şəkildə tədqiqata
cəlb edə bilmişdir. Onlar bir deyil, beş deyil,
onlarcadır! Bu isə, heç şübhəsiz, yetkin bir təlim
kimi tolerantlıq haqqında biliklərimizi daha da genişləndirir.
Təbiidir
ki, bu da tolerantlığın tarixi, fəlsəfi, dini–siyasi və
sosioloji baxımdan qiymətləndirilməsində əsas rol
oynayır.
Xüsusilə
vurğulamaq gərəkdir ki, bəşər tarixinin yeni
dövr adlanan inkişaf mərhələsində ilk dəfə
tolerantlığın elmi, tarixi, dini–siyasi mahiyyətini
açan və təhlil edən tanınmış ingilis
filosofu, ictimai–siyasi xadimi və iqtisadçısı Con Lokk
(1632–1704) olmuşdur. Müəllifin fikrincə, tolerantlıq
təliminin elmi əsasını Con Lokk özünün
“Tolerantlıq haqqında müraciətnamə” adlı tarixi əsərində
vermişdir. Con Lokkun tolerantlıq haqqında mövqeyinə
münasibət bildirən Lektorski yazır: “Əgər dində
sevgi və mərhəmət yoxdursa, o saxtadır”. Rus filosofu əsərində
sonrakı tarixi dövrdə də tolerantlığın
dövrünün aktual məsələsi olduğunu
vurğulayır.
Məlumdur
ki, orta əsr feodal münasibətlərinin hökmran
olduğu dövrlərdə və eyni zamanda tarixin yeni
dövründə də tolerantlıq bir tarixi, dini–siyasi,
sosioloji və hətta ideoloji mövqe və baxışlar
forması kimi mərhələli inkişaf yolu
keçmişdir.
Artıq
bu gün 2000 illik tarixi keçmişi arxada qoyan və 1400
illik tarixin astanasına çatan xristianlıq və islam kimi
dünya dinlərindən daha qədim, 2600 ildən artıq
tarixə malik olan buddizm kimi dünyəvi dində
insanlığı qarşıdurmaya və savaşa deyil,
dözümlülüyə, qarşılıqlı güzəştlərə,
əmin–amanlığa çağıran tolerantlıq
formalı düşüncə tərzi mövcud olmuşdur.
Bu
inkarolunmaz bir faktdır ki, ümumbəşər elminin fəlsəfə
və dini–siyasi təlimlərinin böyük dühaları tərəfindən
bütövlükdə tolerantlıq, onun tarixi
keçmişi və bugünü haqqında zəngin irs
hazırlayıb ərsəyə gətirmişlər. Bu irs
şübhəsiz, bütün tədqiqatçılar
üçün zəngin və ilkin ideya mənbəyi
olmuşdur.
Təbiidir
ki, bu irsdən tolerantlıqla bağlı
yaradıcılığına müraciət etdiyimiz
rusiyalı filosof Lektorski də bəhrələnmiş və
öz tədqiqatının mərkəzi məsələsinə
çevirmişdir. Bu ideya daşıyıcılarının
bəzilərini yada salaq. Kimlərdir bu müdrik tarixi şəxsiyyətlər,
dini–siyasi xadimlər və filosof tarixçilər?
XV əsr
böyük alman filosofu, teoloqu və kilsə siyasi xadimi
Nikolay Kuzanski (1401–1464) və öz dövrünün
böyük mütəffəkiri və humanisti Erazm Rotterdamski
(1467–1536) özlərinin fəlsəfi və dini–siyasi təlimlərində
yeri gəldikcə tolerantlığın tarixi köklərindən
və kəsb etdiyi məna və mahiyyətindən bəhs
etmişlər.
Daha sonra
Lektorskinin tolerantlıq haqqındakı
dünyagörüşünün əsasını müxtəlif
dövrlərin zəngin fəlsəfi irsləri təşkil
etmişdir.
O,
ictimai–siyasi, fəlsəfi–sosioloji və kultoroloji fikir tarixində
“klassik fəlsəfədə obyekt və subyekt” problemi,
“klassik və qeyri–klassik” elistimologiya və “müasir mədəniyyətdə
rasionallığın transformasiyası” kimi problemlərlə
yanaşı, tolerantlığın tarixi, dini, sosioloji və
fəlsəfi problemləri ilə yaxından məşğul
olmuşdur.
Daha sonra
Lektorskinin tarixi, fəlsəfəsi, dini–siyasi təlimlər
sistem kimi təqdim olunan və araşdırılan, zaman–zaman
fasilələrlə ortaya atılan, bir çox hallarda
müxtəlif xalqların və dövlətlərin mənafeyi
baxımından siyasiləşdirilən və hətta ideologiyalaşdırılan
tolerantlıq haqqında elmi baxışların ingilis filosofu,
məntiqçisi, iqtisadçısı və pozitivizm fəlsəfi
təliminin təbliğatçısı Con.Mil—Con Stüart,
ingilis filosofu, iqtisadçısı və siyasi xadimi Con Lokk,
ingilis burjua inqilabının müasiri F.Qobbsun, ingilis nəzəriyyəçisi
və hüquqşünası İ.Bentonun, fransız filosofu,
yazıçısı, ensiklopedisti D.Didronun, tolerantlıq
haqqındakı sistemli təlimlərindən və XXI əsr
ictimai–siyasi fikrin, tarixinin və fəlsəfəsinin liberalizm
fəlsəfi məktəbinin islahata uğramış
postmodernizm məktəbinin P.Rorti, M.Yolcer, B.Barber, M.Sendell kimi
filosoflarının təlimləri əsasında
formalaşdırmış və yeni məzmunlu tolerantlıq ənənələrini
ortaya qoymuşdur.
Şübhəsiz,
prof. Lektorskinin tolerantlıqla bağlı adlarını
çəkdiyimiz istinad etdiyi mütəfəkkirlərin
ideya–siyasi və fəlsəfi mövqelərinin
araşdırılması xüsusi tədqiqat tələb edən
ciddi bir mövzudur. Və özünün yeni
araşdırıcılarını gözləyən məsələdir.
Biz isə Avropanın böyük mütəfəkkirlərinin
və Lektorskinin tolerantlıqla bağlı nəzəri
müddəalarını qısa formada şərh etməyi
qarşımıza məqsəd qoymuşuq. Sual olunur?
Əcaba, rusiyalı filosofun tolerantlıq haqqındakı təlimi
hansı məna və mahiyyət daşıyır? Sualın
cavabı birmənalıdır. Rusiyalı filosof Lektorskinin
tolerantlıq haqqında mövqe və baxışları
aşağıdakılardan ibarətdir:
“Tolerantlıq,
dözümlülük, təsdiq, qəbul və fərqlər,
mənəvi, marksizm inancları və davranışları fərqlənir,
başqalarının hüquqlarının tanınması ilə
münaqişənin həlli üçün imkanlar
axtarır.
Tolerantlıq
dözmək imkanı anlamını verir. Tolerantlıq digər
fiziki və sosial qrupları ilə qarşılıqlı əlaqə
ilə ifadə edilir, fərdlərin və sosial qrupların
psixoloji və sosial–psixoloji xüsusiyyətləri kimi
baxıla bilər. Dözümlülük haqqında prinsiplər
bəyannaməsi 1995–ci ildə qəbul edilmişdir. “UNESKO”nun
baş konfransı tərəfindən belə nəzərə
alınması təklif olunur: Dünyanın zəngin mədəniyyətinə
hörmət, qəbul və qiymətləndirmə”.
Bütün
bunlar rusiyalı filosof Lektorskinin xristian dini etiqadlı Avropa
ölkələrində özünə yer tapmış,
tolerantlıq təliminin ictimai–siyasi fikir tarixində yeri və
mövqeyi haqqındakı baxışlarının qısa
şərhidir.
(davamı növbəti
saylarımızda)
Həsən HÜSEYNOV,
Azadə
QULİYEVA
Respublika.- 2013.- 4 iyul.- S. 5.