Ulu öndərin
Azərbaycan iqtisadiyyatında müəyyən etdiyi
düzgün və səmərəli inkişaf yolu uğurla
davam etdirilir
Şimali Azərbaycanın
iqtisadiyyatı çox çətin və mürəkkəb
inkişaf mərhələləri keçmişdir. Uzun
müddət məmləkətin ayrı–ayrı
xanlıqlarından ibarət əyalətləri çoxsahəli
əkinçilik–heyvandarlıq və müxtəlif sənətkarlıq
məhsulları istehsalı ilə məşğul olaraq,
iqtisadiyyatın öz maraqlarını təmin edən
inkişafını təmin etmişdir. XIX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan həyatında gözlənilməz təlatümlü
hadisələr baş verdi. Yüzilliyin əvvəlindən
başlayaraq bir–birinin ardınca bu ərazilər çar
imperiyası tərəfindən işğal edilərək
onun tərkibinə daxil edilir. Həmin dövrdən ölkənin
ictimai–mədəni həyatında müəyyən müsbət
dəyişikliklər baş versə də, müstəmləkə
sisteminin qanunlarına və onun mənafelərinə
uyğunlaşdırılan iqtisadiyyatın da müvafiq
inkişaf istiqamətləri yaranır. Baş verən
dönüş həm də dünyada iri maşınlı sənayenin
geniş inkişafı ilə müşayiət olunur.
Əslində bəşəriyyətə böyük tərəqqi vəd edən bu hadisə Azərbaycan həyatının çox sahələrində böyük inkişaf yarada biləcək dünyanın ilk ərazilərindən biri ola bilərdi. Çünki sənayenin miqyaslı yüksəlişinin mühüm amillərindən birini məhz duru yanacaq məhsullarının geniş istifadəsi təşkil edirdi ki, onun da çox zəngin ehtiyatları o zaman hələlik əsasən Azərbaycanda məlum idi. Doğrudan da, çox tezliklə Azərbaycan bu cəhətdən dünyanın diqqətini özünə cəlb etdi və XIX əsrin ikinci yarısından neftin burada sənaye üsulu ilə istehsalına başlandı. Bundan sonra Azərbaycanda neft sənayesi, xüsusən xammalın çıxarılması o qədər sürətlə genişləndi ki, (1871–ci ilə nisbətən 1901–ci ildə 589 dəfə artaraq 19,3 min tondan 10979 min tona çatdı) artıq bu dövrdə o, dünyada çıxarılan neftin yarıdan çoxunu verirdi. Lakin müstəmləkə asılılığında olan Azərbaycan öz neft sərvətinin istifadəsinin böyük imkanlarından milli tərəqqi üçün kifayət qədər bəhrələnə bilmədi.
Müstəqilliyin xalqın müqəddəratı ilə bağlı bir sıra çox vacib əlamətlərini bərpa edən və yenilərini yaradan tarixin qısa tarixi inkişaf mərhələsindən (Xalq Cümhuriyyəti dövrü) sonra Azərbaycan yenidən işğal edilərək Sovet dövlətinin tərkibinə qatıldı. Sovet İmperiyası da öz növbəsində Azərbaycanda daha çox neft sənayesinin inkişafına böyük önəm verdi. Onu demək kifayətdir ki, 1941–ci ildə respublikada neft hasilatı 1920–ci ilə nisbətən 9 dəfədən çox artaraq, 23,5 milyon tona çatdı. Bu, imperiyalar dövründə Azərbaycanda neft çıxarılmasının ən yüksək səviyyəsi idi. Ümumiyyətlə, Azərbaycan Sovet İttifaqının tərkibində olduğu əsas dövrlərdə ölkədə çıxarılan neftin 70–80 faizini vermişdir. Onun neft sənayesinin Sovet dövlətinin inkişafında, ölkənin təhlükəsizliyinin qorunmasında, xüsusən faşizm üzərində qələbənin təmin edilməsində müstəsna xidmətləri olmuşdur. Məhz imperiyanın maraqları naminə Azərbaycanda neft sənayesinin güclü inkişafının təzyiqləri altında respublikada başqa zəngin yerli sərvətlər zəif istifadə olunurdu, onun daxili tələbatını ödəmək üçün zəruri istehsal sahələri ya çox məhdud səviyyədə inkişaf etdirilirdi, ya da heç yaradılmırdı. Xeyli vaxt Azərbaycanda iqtisadiyyatın neft sənayesinin mütləq üstünlüyü ilə belə məhdud inkişafı gec–tez onun durumunda ciddi, ağır problemlər yaradacağı təhlükəsi həmişə gözlənilirdi.
Axır
ki, respublikada belə hadisə baş verdi. Təqribən
keçən əsrin 40–cı illərinin axırlarında və
50–ci illərin ortalarında həmyerlimiz, görkəmli alim
F.Salmanovun (Rusiya Elmlər Akademiyasının müxbir
üzvü) rəhbərliyi altında Azərbaycanın
böyük bir qrup geoloqları Rusiyanın Qərbi Sibir
regionunda çox zəngin neft yataqlarının kəşf
edilməsində əsl fədakarlıq nümunəsi
göstərdilər. Əfsuslar olsun ki, bu hadisə Azərbaycan
iqtisadiyyatının ikişafına qarşı “tutarlı” zərbə
vurmaq cəhdi kimi istifadə edildi. Onun neft sənayesinin Sovet
dövlətinin inkişafında əvvəlki əvəzsiz
xidmətləri tamamilə unudularaq o zamankı ölkə rəhbərləri
köhnə Bakı neft mədənlərində xammal
hasilatının yenicə kəşf edilmiş Rusiya mədənlərinə
nisbətən daha baha başa gəldiyini bəhanə edərək
respublika neft sənayesinin inkişafı üçün
lazım olan vəsaitin ayrılmasını ildən–ilə
azaltmağa başladılar. Lakin respublika mütəxəssisləri
və iqtisadçıları böyük səylə
göstərilən bu fitnəkar cəhdin
qarşısını ala bildilər. Onlar təkzibedilməz
dəlillərlə isbat etdilər ki, Bakıda neft hasilatı
Rusiya neftinə nisbətən baha başa gəlsə də,
onun çox yüksək keyfiyyətinə görə
emalı daha sərfəli və səmərəlidir.
Bundan
sonra respublikada neft sənayesinin inkişafına sərmayə
qoyuluşunun kəskin azaldılmasının
qarşısı alındı. Amma ayrılan vəsait sahənin
lazımi səviyyədə inkişafı üçün
kifayət qədər olmadığından respublikada neft
hasilatının ildən–ilə yenə də azalması davam
etdi. Belə ki, 1970–ci ildə 1941–ci ilə nisbətən neft
hasilatı təxminən 1,2 dəfə azalaraq 20,2 milyon tona
endi. Uzun müddət Azərbaycan iqtisadiyyatının
başlıca aparıcı sahəsi olan neft sənayesinin birdən–birə
belə xeyli tənəzzülü ilə bərabər,
respublika həyatı üçün çox vacib olan
başqa istehsal sahələrinin də zəif inkişafı
və ya heç olmaması onun iqtisadiyyatının
bütövlükdə son dərəcə ağır vəziyyətə
düşməsinə səbəb oldu. Artıq keçən
əsrin 60–cı illərində Azərbaycan həm
sosial–iqtisadi inkişafın ümumi səviyyəsinə, həm
də mühüm istehsal sahələrinin, xüsusən sənayenin
və kənd təsərrüfatının xeyli geri
qalmasına, habelə onların artım sürətinin
aşağı olmasına görə Sovet
İttifaqının müttəfiq respublikaları içərisində
ən axırıncı yerlərdən birini tuturdu.
Azərbaycanın
üzləşdiyi bu ağır vəziyyətdə növbəti
dəfə respublika rəhbərinin dəyişdirilməsi
onun ictimai–mədəni və sosial–iqtisadi həyatında ilk dəfə
görünməmiş dərəcədə düşərli
taleyüklü hadisə oldu. 1969–cu ildə seçilən
yeni rəhbəri Heydər Əliyev böyük vətənpərvər,
dərin bilikli, respublikanın geniş inkişaf
imkanlarını mükəmməl bilən, onların həm
gündəmdə olan, həm də gələcək problemlərinin
həlli yollarını müfəssəlliyi ilə aydın
görən, milli mənafeləri hər şeydən
üstün tutan əzmkar rəhbər kimi böyük
ümidlər vəd edən vəzifəsinin dərhal
icrasına başladı. İnsanlarda bu ümidverici ilk inam
onunla yarandı ki, iyulun 14–də Azərbaycan KP MK–nın
birinci katibi seçilən Heydər Əliyev heç bir ay
keçməmiş, avqustun əvvəllərində
partiyanın növbəti plenumunda Azərbaycan həyatının
bütün sahələrində qarşıda duran vəzifələri
son dərəcə aydın və dərin elmi əsaslı məruzəsi
ilə hamını heyran etdi.
Heydər
Əliyev fəaliyyətini onunla başladı və onunla da
davam etdirdi ki, elə Sovet İttifaqının öz mövcud
formal xarakter daşıyan və ancaq quru rəsmiyyət kəsb
edən qanunlarına istinadən Azərbaycanla ölkə
arasında qarşılıqlı münasibətlərin daha
ədalətli məcrada qurulması istiqamətində
çox vacib təşəbbüslər göstərdi, eyni
zamanda onların gerçəkləşməsi
üçün qəti cəsarətli addımlar atdı.
İlk növbədə Azərbaycanın əvvəlki illərdə
pozulan milli mənafelərinə və tələblərinə
çox qərəzli biganəliyə və laqeydliyə onun
rəhbərliyi dövründə xeyli zəiflədilərək,
onlara qarşı öz qorxmaz, fədakar fəaliyyətini həyata
keçirməyə başladı. Bundan başqa, əvvəllərdə
olduğundan fərqli olaraq, onun vaxtında da respublikada məsul
vəzifələrə mərkəzdən təyin olunan
imperiyanın “yolgöstərənlərinin” və nəzarətçilərinin
bu sahədə fəaliyyətləri qətiyyətlə məhdudlaşdırılaraq,
onların səylərinin əsasən Azərbaycanın
inkişafına yönəltməyə nail oldu.
Ulu
öndər fəaliyyətini ilk növbədə ondan
başladı ki, son dərəcə kəskin tənəzzül
vəziyyətinə düşmüş iqtisadiyyatı
böyük peşəkarlıqla və dərin biliklə
yüksək inkişaf səviyyəsinə qaldırdı.
Respublika həyatı üçün çox vacib olan bu
taleyüklü məsələ məhz Heydər Əliyevin
müdrikliyi və uzaqgörənliyi sayəsində onun
düzgün inkişaf istiqamətlərinin müəyyən
edilməsi nəticəsində çox sürətlə və
uğurla həll olundu. Qeyd etdiyimiz kimi, uzun müddət Azərbaycan
iqtisadiyyatının təməlində həmişə nisbətən
yüksək inkişaf səviyyəsi ilə seçilən
yanacaq sənayesi durmuşdur. Ulu öndər çox
yaxşı bilirdi ki, o zamankı mühitdə ancaq əsasən
bu sahənin ənənəvi (neftçıxarma) istiqamətinin
bərpasının təsiri ilə respublika
iqtisadiyyatının güclü inkişafı təmin oluna
bilməz və yanacaq istehsal kompleksinin dövrə münasib
daha məqbul inkişaf yönümünü müəyyənləşdirdi.
Heydər Əliyev Sovet dövlətinin sərəncamında
Qərbi Sibir kimi zəngin yeni neftçıxarma sənayesinin
varlığını nəzərə alaraq, başa
düşürdü ki, Azərbaycanın köhnə mədənlərinin
yenidənqurulmasına və müasirləşdirilməsinə
ölkə rəhbərliyi tərəfindən heç zaman
tələb olunan vəsait ayrılmayacaqdır. Uzaqgörənliklə
mənalandırılan bu vəziyyət, doğrudan da, sonralar
respublikanın inkişafında özünü aydın şəkildə
büruzə verdi. Belə ki, 1985–ci ildə 1970–ci ilə nisbətən
Azərbaycanda neft hasilatı daha 1,5 dəfədən çox
azalaraq, onun həcmi 13,1 milyon tona endi.
Azərbaycanda
neftçıxarma sənayesini dirçəltmək
üçün lazım olan vəsaitin ayrılmasının
mümkünsüzlüyü şəraitində yanacaq sənayesinin
o zaman üçün mümkün olan ən münasib
başqa inkişaf istiqamətləri ön plana çəkildi.
Hər şeydən əvvəl, Azərbaycanın zəngin
istehsal təcrübəsinə, mövcud maddi–texniki
bazasına, habelə əlverişli nəqliyyat–coğrafi
şəraitinin üstünlüklərinə əsaslanaraq
Heydər Əliyevin təşəbbüsü ilə yanacaq
kompleksinin respublikada inkişafını daha da gücləndirmək
və səmərəsini artırmaqla müasirləşdirməsi
ideyası qəbul edildi. Bu məqsədlə Bakıda inşa
edilən iki nəhəng neft emalı qurğusu paytaxtın
ekoloji mühitini yaxşılaşdırmaqla yanaşı,
Rusiyadan və Qazaxıstandan gətirilən neft
xammalının bir hissəsinin onlarda emalı da təmin
edildi. İlk dəfə Azərbaycanda daha güclü
müasir neft emalı sənayesi inkişaf etdirildi. Bundan
başqa, zəruri istehsal bazasının, respublikada uzun
müddətdir ki, yüksək ixtisaslı mühəndis–texniki
və fəhlə kadrlarının cəmləşdiyini və
onların zəngin istehsal təcrübəsini nəzərə
alaraq Azərbaycanın Sovet İttifaqının
başlıca neftmaşınqayırma sənaye mərkəzinə
çevrilməsi siyasəti çox sürətlə və
uğurla həyata keçirildi. Bununla da bütün ölkənin
bu mühüm sənaye sahəsinin maddi–texniki təminatının
Azərbaycandan asılılığı yarandı. Artıq
keçən əsrin ikinci yarısında Azərbaycan
neftmaşınqayırma sənaye məhsulu istehsalının
Sovet İttifaqında 80 faizə qədərini verərək,
onun inkişaf səviyyəsinə görə ABŞ–dan sonra
dünyada ikinci yerə qalxdı.
Nəhayət,
respublikada yanacaq sənayesinin ikinci çox vacib sahəsi olan
qaz hasilatının artırılmasına diqqət artırıldı.
Bu sahənin inkişafı o zamankı şəraitdə daha
çox milli maraqlara xeyli uyğun idi və hasilat
başlıca olaraq əsasən respublikanın yerli tələbatının
ödənilməsinə yönəldilirdi. Çünki həmin
dövr Sovet İttifaqının büdcəsinə
böyük gəlirlər gətirə biləcək
qazın ixracı üçün respublikada kəmərlər
şəbəkəsi hələ xeyli məhdud idi. Qaz
hasilatı 1985–ci ildə 1970–ci ilə nisbətən 2,6 dəfə
artaraq, 5,5–dən 14,4 milyard kubmetrə çatdı və
respublikanın əksər yaşayış məntəqələri
qazlaşdırıldı. O vaxtlar ərazilərin qazlaşması
səviyyəsinə görə Azərbaycan SSRİ–də ən
qabaqcıl yerlərdən birini tuturdu. Daha sonra Xəzərin
zəngin neft–qaz ehtiyatlarından kifayət qədər məlumatı
olan Heydər Əliyev onlarda gələcəkdə
hasilatı böyük həcmdə artımını təmin
etmək üçün Sovet İttifaqının valyuta
ehtiyatları hesabına Bakıda müasir nəhəng Dərin
Özüllər Zavodunu tikdirdi.
Beləliklə,
keçən əsrin 70–80–ci illərinin əsrlərə bərabər
iqtisadi yüksəlişin diqqətçəkən nəticələrindən
birini məhz yanacaq sənayesində uzun müddət
yaranmış durğunluq və geriləmə artıq aradan
qaldırıldı, onun o zamankı imkanlara və şəraitə
uyğun ən münasib artım istiqamətləri və
çox məqbul inkişaf səviyyəsi təmin olundu. Bu
da Azərbaycan iqtisadiyyatının neft ölkəsi kimi əvvəlki
şöhrətinin bərqərar olunması ilə nəticələndi.
Təbii
ki, o dövr Azərbaycan iqtisadiyyatının məftunedici
böyük uğuru isə ondan ibarət oldu ki, uzun illərdən
sonra ilk dəfə onun hərtərəfli kompleks
inkişafının nəhayət əsası qoyuldu. Qeyd
etdiyimiz kimi, əvvəllər Azərbaycanın iqtisadi
siması və əhəmiyyəti əsasən yanacaq sənayesinin,
xüsusən də neftçıxarmanın inkişaf səviyyəsi
ilə ölçülürdü. Keçən əsrin
ikinci yarısında bu sahənin ümumi məhsulunun həcminin
hətta 2 faiz civarında artmasına baxmayaraq, respublika sənayesinin
quruluşunda neft kompleksinin xüsusi çəkisi 1970–ci ildəki
20–dən 1985–ci ildə 11,3 faizə endi. Bu əsasən
çoxşaxəli qeyri–neft sektoru sənaye sahələrinin
daha miqyaslı və üstün artımı nəticəsində
baş verdi. Həmin dövrdə maşınqayırma sənaye
kompleksində ümumi məhsulun həcmi 2,5, qara və əlvan
metallurgiyada 2,7, elektrik energetikada 1,8, yüngül sənayedə
4,0, yeyinti sənayesində 4,5 dəfə və s. artdı. Məhz
bu sahələrdə istehsalın yüksək artımı nəticəsində
respublikada ümumi məcmuu məhsulun həcmi 2,7, o cümlədən
sənaye məhsulu 2,9 dəfə çoxaldı.
Əlamətdardır
ki, o dövr Azərbaycan iqtisadiyyatının bütün sahələri
də bu yüksək inkişaf yolunu keçdilər. Bunu kənd
təsərrüfatının bitkiçilik sahəsinin
timsalında daha aydın görmək olar. Həm də nəzərə
almaq lazımdır ki, həmin dövr əkin sahələri
cəmisi 10 faizə qədər genişləndiyi halda,
bitkiçilikdə ümumi məhsulun həcmi 2,7 dəfə
artdı. Bu, ilk növbədə bitkiçilik sahələrinin
təbii–iqtisadi cəhətdən onlar üçün ən
münasib ərazilərdə dərin ixtisaslaşması, əkinçilik
mədəniyyətinin yüksəldilməsi, suvarma şəraitinin
yaxşılaşdırılması və başqa zəruri
tədbirlər hesabına məhsuldarlığın xeyli
yüksəldilməsi nəticəsində əldə edildi.
Hətta 1970–ci ilin yüksələn istehsal nəticələrini
də üstə gəlsək belə, əvvəlki 15 ildə
(1956–1970–ci illər) çəki hesabı ilə
bitkiçilik məhsullarının respublikada ümumi həcmi
cəmisi 16,2 min ton təşkil etdiyi halda, sonrakı 15 ildə
(1971–1985–ci illər) isə bu göstərici 48,7 min tona (3 dəfə
çox) bərabər olmuşdur. Həmin dövr
ayrı–ayrı sahələrin inkişaf miqyası daha
böyük nailiyyətlərdə ifa olunurdu. Məsələn,
üzüm istehsalı 8,2, tərəvəz məhsulları
3,3, yaşıl çay yarpağı 3,5 dəfə çox
olmuşdur və s. Nəticədə Sovet İttifaqı ərazisinin
cəmisi 0,4 faizini əhatə edən Azərbaycan ölkədə
üzüm və tütün istehsalında birinci,
yaşıl çay yarpağı yığımında ikinci,
ipək xammalı tədarükündə
üçüncü, pambıq hasilatında
dördüncü, tərəvəz istehsalında beşinci
yeri tuturdu.
Respublikada
məhsudar qüvvələrin belə möhtəşəm
inkişafı onun sosial–iqtisadi və ictimai–mədəni həyatında
tam əhatəli köklü dəyişikliklərə və
müasirləşməyə səbəb oldu.
İqtisadiyyatın hərtərəfli inkişafı, ilk
növbədə, əvvəllər uzun müddət geri vəziyyətdə
saxlanılan respublika regionlarının sosial–iqtisadi və mədəni
inkişafının görünməmiş coşqun yeniləşməsini
və artımını təmin etdi. Bu böyük nailiyyətləri
iqtisadiyyatın aparıcı sahəsi olan sənayenin
nümunəsində daha aydın görmək olar. O ərəfədə
son zamanlara qədər respublika ümumi sənaye məhsulunun
cəmisi 10–15 faizə qədərini verən regionlar artıq
1985–ci ildə onun ümumi həcminin beşdə iki hissəsini
özündə cəmləşdirmişdi.
Sovet
hakimiyyətinin bütün 65 ilində tikilən 530 yeni sənaye
müəssisəsinin 232–i və ya 44 faizi təkcə
1970–85–ci illərdə yaradılmışdır ki, onların
da 70 faizdən artığı regionların payına
düşürdü. Həmin dövrlər Mingəçevirdə
tikilən nəhəng Dövlət Rayon İstilik Elektrik
Stansiyası, Şəmkir su elektrik stansiyası, Salyan plastik
kütlə emalı zavodu, Ağdam dəzgahqayırma zavodu,
Naxçıvan trikotaj fabriki, Gəncə qənnadı
fabriki, Xankəndi ayaqqabı fabriki, Naxçıvan mineral su
dolduran zavodları, xalça kombinatı və şüşə
zavodu, əksər rayonlarda yaradılan çoxlu konserv, şərabın
ilkin emalı, pambıqtəmizləmə müəssisələri,
ət–süd zavodları, çay emalı fabrikləri və
s. regionların sosial–iqtisadi inkişaf səviyyəsinin
yüksəlməsi sahəsində ilk addımlar kimi əvəzsiz
nəticələri ilə tarixə daxil oldu. Regionlarda
müxtəlif sənaye sahələrinin
(maşınqayırma, tikinti, yüngül, yeyinti sənayesi
və s.) geniş şəbəkələrinin
yaradılması və başqa istehsal sahələrinin
görünməmiş inkişafı, xüsusən kənd
təsərrüfatı sahələrinin məhsuldarlığının
və səmərəliliyinin yüksəlməsi əhalinin
maddi rifahının yaxşılaşması ilə
yanaşı, onun ümumi inkişaf səviyyəsinin, mədəni–intellektual
dünyagörüşünün xeyli artmasına səbəb
oldu.
Təəssüflər
olsun ki, bu əvəzsiz taleyüklü nailiyyətlər
keçən əsrin 80–cı illərinin ikinci
yarısından başlayaraq Sovet dövlət
başçılarının Azərbaycana qarşı daha
açıq qərəzlı və məkrli siyasətlərini
düşünmədən həyata keçirən respublika
başçılarının və müstəqilliyin ilk
dövründə gənc ölkənin hakimiyyət
orqanlarını ələ keçirən təsadüfi, məsuliyyətsiz,
səriştəsiz və savadsız vəzifə hərislərinin
səbatsız fəaliyyətləri nəticəsində Azərbaycan
iqtisadiyyatının mühüm sahələrinin çoxu
dağıdılaraq, ciddi tənəzzülə
uğradı. Xatırlamaq kifayətdir ki, bu dövrdə Azərbaycanda
ümumi istehsalın təxminən dörddə biri və sənaye
məhsulu yarıya qədər azaldı.
Azərbaycanın
ictimai–siyasi və sosial–iqtisadi həyatında yaranmış
bu ağır böhranlı vəziyyətdə tarixin
çox sınaqlarından həmişə mətinliklə
çıxmış müdrik xalqımızın təkidli
və ədalətli çağırışına cavab
olaraq yenidən ölkə rəhbərliyinə qayıdan ulu
öndər tezliklə təzəcə müstəqilliyini
qazanmış respublikanı düşdüyü ağır
bəladan qurtaran xilaskarlıq fəaliyyətinə
başladı. Heydər Əliyev ilk növbədə ölkədə
böyük hərc–mərclik yaratmış müxtəlif dağıdıcı
qüvvələrin təxribatlarını müdrik siyasi təsir
vasitələri ilə uzaqgörənliklə sülh müstəvisində
zərərləşdirərək, respublikada sağlam
ictimai–siyasi sabitlik yaratdı. Sonra təxirəsalmadan
iqtisadiyyatın dirçəlməsi imkanlarının
inkişaf istiqamətlərinin ən düzgün həlli
yollarını araşdırmağa başladı.
Əlbəttə,
o zaman bu, çox çətin və mürəkkəb vəzifə
idi. Bir tərəfdən, öz dövlət
istiqlalının yenicə bərpasına nail olmuş Azərbaycanın
əbədi sərbəst həyatının əsas təməl
tələblərindən biri olan etibarlı və dayanıqlı
iqtisadi inkişaf yollarının həllini yeni cəmiyyət
quruculuğunun elə başlanğıcında düzgün
müəyyən etmək, digər tərəfdən isə,
zəngin ölkə təsərrüfatının
ağır vəziyyətə düşməsi üzündən
kasıbçılığa düçar olmuş əhalinin
rifahının təxirəsalmadan yaxşılaşdırılması
tələb olunurdu. Bu hər iki vəzifənin eyni vaxtda
qarşılıqlı əlaqələndirilməsinin ən
münasib icrasının düzgün həllini tapmaq
lazım idi. Əslində qarşıda müstəqil ölkənin
iqtisadiyyatının həmişəlik rəvan
inkişafına dönməz xarakter verən həlledici tale məsələsi
dururdu. Bu da ulu öndərin dərin elmi mülahizələrə
söykənən və uzaqgörən düzgün
baxışları ilə müəyyən edildi.
Müstəmləkə
sisteminin sıxıntılarından yenicə azad olmuş Azərbaycanın
başlıca sərvətləri olan yanacaq
resurslarının istifadəsinin ancaq indi milli mənafelərə
uyğun yönəltmək məqamının nəhayət
artıq vaxtı çatdığını düzgün dəyərləndirən
Heydər Əliyev, hətta törədilən çox ciddi
daxili və xarici əngəlləri zərərsizləşdirərək,
ilk növbədə 1994–cü ildə nüfuzlu xarici şirkətləri
cəlb etməklə, gündəmə gətirdiyi “Əsrin
müqaviləsi” respublikanın çox möhtəşəm
əbədi iqtisadi tərəqqisinin möhkəm təməli
qoyuldu. Lakin ulu öndər onu da yaxşı bilirdi ki, bu
çox vacib, taleyüklü layihə hələ tezliklə
öz bəhrəsini verməyəcəkdir. Təbii ki, xarici
investorların fəaliyyətə başlaması,
yataqların istismara hazırlanması, ixrac boru kəmərləri
çəkilməsi və çoxlu başqa təşkilati
tədbirlər hələ çox uzun vaxt tələb edəcəkdir.
Doğrudan da, müqavilənin bağlanmasından keçən
dövrdə yanacaq sənayesinin inkişafında bir müddət
elə bir əhəmiyyətli irəliləyiş baş vermədi.
Müstəqilliyin əvvəllərində (1992–cı ildə)
hasil edilən 11 milyon ton neft 2000–ci ildə cəmisi 14 milyon
tona qalxdı, qaz istehsalı isə hətta 8–dən 5,6 milyard
kubmetrə düşdü.
Neft
strategiya layihələrinin gerçəkləşməyə
başlamasının ilk dövrü ilə onun sonrakı vəzifələrinin
başa çatması arasındakı vaxtda ağır tənəzzül
içərisində olan respublika iqtisadiyyatının
dirçəldilməsi və ən əsası isə onun
maddi rifahı kəskin pisləşən vətəndaşlarının
həyat səviyyəsinin tezliklə yaxşılaşdırılması
üçün eyni vaxtda təcili tədbirlər
görülməyə başlandı. O zamankı şəraitdə
ölkənin malik olduğu, lakin dağıdılmış
daxili imkanları qismən bərpa və səfərbər
edildi. Hazırlanmış mükəmməl hüquqi–normativ
sənədlər və qanunlar əsasında ardıcıl
olaraq özəlləşdirmə və bazar iqtisadi
münasibətlərinə uyğun başqa zəruri
islahatlar həyata keçirildi, xüsusən milli
sahibkarlıq fəaliyyətinin yaranması və sürətlə
genişlənməsi əsasında daha tez nəticələr
verən kənd təsərrüfatının, nəqliyyatın,
tikintinin, müxtəlif xidmət sahələrinin və ticarətin
inkişafına böyük önəm verilməsi
iqtisadiyyatın tezliklə dirçəlməsini təmin
etdi.
Artıq
90–cı illərin ikinci yarısından onun davamlı
inkişafı başlandı. Kəmərlərin tikintisinin
başa çatması ilə isə nəhayət, neft və
qaz hasilatı xeyli çoxaldı. Neft
çıxarılması xeyli sürətlə artaraq,
2006–cı ildəki 31,3–dən 2010–cu ildə 51 milyon tona
qalxdı, eyni vaxtda təbii qaz istehsalı da 17 milyard kubmetrə
çatdırıldı. Nəticədə maliyyə vəsaitlərinin
xeyli artması ilə Azərbaycan daha sürətli inkişaf
yoluna qədəm qoydu. İnkişafın sürətli
artımını təmin etmək üçün zəruri
bütün istehsal və sosial infrastruktur şəbəkələrinin
hər yerdə yeniləşdirilməsi, genişləşdirilməsi
və müasirləşdirilməsi əsasında yanacaq sənayesi
ilə bərabər, sahibkarlıq fəaliyyətinin
artırılması əsasında çoxşaxəli
qeyri–neft sektorunun ölkənin ümumi tərəqqisində əhəmiyyəti
xeyli artdı.
Əhalinin
ümumi inkişaf səviyyəsinin yüksəldilməsi məqsədilə
hakimiyyətdə olduğu bütün dövrlərdə ulu
öndər regionların sosial–iqtisadi və mədəni–intellektual
inkişafın dönməz dövlət siyasəti səviyyəsinə
qaldırdı və bu xətti ardıcıl davam etdirən
Azərbaycanın Prezidenti cənab İlham Əliyev ölkənin
imkanlarının artması ilə bu sahədə fəaliyyətin
daha miqyaslı, əhatəli və sürətli həyata
keçirilməsinə nail oldu. Prezident səlahiyyətlərinin
icrasına başladığının ilk dövründə
ölkə qarşısında duran ən mühüm vəzifələrdən
birini, məhz regionların hərtərəfli
inkişafının həlli ilə əlaqələndirdi.
Respublikanın başqa təbii sərvətlərinin və
inkişaf imkanlarının istifadəsinin genişləndirilməsi
hesabına qeyri–neft sektorunun şaxələnməsi ilk
növbədə regionların sosial–iqtisadi yüksəlişində
görünməmiş dönüş yaratdı.
Regionların sosial–iqtisadi inkişafının iki mühüm
Dövlət Proqramının qəbul edilməsi və onlarda
nəzərdə tutulan geniş əhatəli tədbirlərin
ardıcıl gerçəkləşdirilməsi ilk növbədə
yerlərdə istehsal imkanlarını xeyli artırdı,
ölkədə məşğulluq səviyyəsinin yüksəlməsinə,
yoxsulluğun kəskin azaldılmasına (47 faizdən 6 faizə
qədər) səbəb oldu.
Bu
proqramlarda nəzərdə tutulan miqyaslı tədbirlərin
uğurla həyata keçirilməsi bütün ölkəni
əhatə edən istehsal və sosial infrastrukturun yenidən
qurulması, genişləndirilməsi nəticəsində hər
yerdə əlverişli biznes mühitinin yaradılması ilə
sahibkarlığın böyük vüsət alması əsasında
iqtisadiyyatın hərtərəfli inkişaf imkanları
artırıldı. Ölkə başçısının
qeyd etdiyi kimi, biz görülən işlər nəticəsində
regionların inkişafında böyük xidmət göstərmişik,
regionlarla paytaxt arasındakı fərqi azalda bilmişik.
ABŞ–ın
Kaliforniya Texniki Universitetinin professoru, fizika üzrə Nobel
mükafatı Deyvid Qross Qəbələyə gedişinin
yekunu ilə bağlı demişdir: “Qəbələni
görməklə mən bir daha əmin oldum ki, ölkədə
yalnız paytaxt Bakı şəhəri deyil,
regionlarınız da sürətlə inkişaf edir”. Məlumdur
ki, 2013–cü ilin əvvəlində regionların sosial–iqtisadi
inkişafının ikinci Dövlət Proqramında nəzərdə
tutulan tədbirlərin icrası başa çatacaqdır.
Görülən işlərin nəticələri artıq
göstərir ki, Azərbaycan ərazilərinin bütün
hissələrinin hərtərəfli inkişafının
çox böyük fərəhli mənzərələri
xeyli heyranedici olacaqdır. Bu zəmin əsasında 2014–cü
ilin əvvəlində qəbul ediləcək yeni proqram
regionların çoxşaxəli inkişafının daha
yüksək mərhələsini təmin edəcəkdir.
Maliyyə
vasitələrinin artması ilə Azərbaycan nəhayət
kifayət qədər daxili investisiyalara malik olmaqla (onların
ümumi investisiyalar qoyuluşunda xüsusi çəkisi
2006–cı ildəki 47–dən 2011–ci ildə 80 faizə
qalxmışdır), ölkə öz tələbatlarına
uyğun hansı sahəni inkişaf etdirmək və hansı
ardıcıllıqla həll etmək imkanını əldə
etdi. Məhz bu əlverişli şəraiti bacarıqla istifadə
edərək qeyri–neft sektorunun ölkə üçün hər
mərhələdə ən vacib istehsal sahələrini
öz istəyinə uyğun olaraq növbə ilə
inkişaf etdirilməsi təmin edilir.
İqtisadiyyatın
hərtərəfli davamlı artımı və bu
inkişafda daxili investisiyaların əsas sərmayə
qoyuluşuna çevrilməsi, respublikanın valyuta
ehtiyatlarının böyük həcmə (45 milyarddan
çox) qalxması və s. nailiyyətlər Azərbaycanı
Cənubi Qafqazın ən qüdrətli dövləti səviyyəsinə
qaldırdı. Bu uğurlar eyni zamanda əhalinin gəlirlərinin
bir necə dəfə artmasını, onun rifahının
xeyli yaxşılaşmasını təmin etmiş və
respublikanı dünyanın artıq ortagəlirli ölkələri
sırasına çıxarmışdır. Ölkəmizin
bu böyük uğurlarını etiraf edən
saysız–hesabsız beynəlxalq reytinq agentlikləri, maliyyə
qurumları və dövlətləri Azərbaycanın
dünyada tüğyan edən maliyyə–iqtisadi böhrandan
şərəflə çıxdığını və
onun çox düzgün inkişaf yolunda olduğunu məmnunluqla
qeyd edirlər.
Azərbaycanın
zəngin imkanlarından getdikcə daha əhatəli və səmərəli
istifadə edilməsi əsasında respublika iqtisadiyyatı
düşünülmüş hərtərəfli dinamik
inkişafı öz fərəhli nəticələrini verməkdə
davam edir. Artıq arxada qoyduğumuz 2012–ci ilin yekunları bu
inkişaf meylinin dönməz olduğunu bir daha nümayiş
etdirdi. Ölkədə neft hasilatının 2011–ci ilə nisbətən
bir qədər aşağı düşməsinə
baxmayaraq (neft hasilatı 2011–ci ildəki 45,6–dan 2012–ci ildə
43,0 milyon tona enmişdir), ancaq qeyri–neft sektorunun 9,7 faiz
artması hesabına ÜDM–in həcmi 2,2 faiz
çoxalmışdır. Nəticədə bu gün
qeyri–neft sektorunun payı ümumi daxili məhsulda 53 faizə qədər
yüksəlmişdir.
Bugünkü
geniş istehsal fəaliyyəti ilə seçilən Azərbaycan
iqtisadiyyatının keyfiyətcə belə çox yüksək
inkişaf mərhələsinə qalxması, hər şeydən
əvvəl, Heydər Əliyevin adı ilə bilavasitə
bağlıdır. Hələ keçən əsrin 70–80–ci
illərində Sovet imperiyasının bir sıra müttəfiq
respublikalarına, o cümlədən Azərbaycana
qarşı yaratdığı süni məhdudiyyətlərin
və qadağaların çoxuna ulu öndər müdrikcəsinə
və böyük cəsarətlə müqavimət göstərərək
Azərbaycanda iqtisadiyyatın, xüsusən sənayenin son dərəcə
vacib taleyüklü istiqamətlərinin hərtərəfli
inkişafının, deyildiyi kimi, əsasını qoydu. Bu
vacib inkişaf meyli daha miqyaslı həyata keçirilməsinə
isə ancaq qısa müstəqillik dövründə nail
olundu. Nəticədə, xeyli şaxələnən qeyri–neft
sektoru öz inkişafında Azərbaycan iqtisadiyyatında
uzun müddət hakim mövqe tutan yanacaq sənayesini indiki mərhələdə
hətta bir qədər də üstələdi. Azərbaycanda
dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinə xas
olan mükəmməl və çoxşaxəli iqtisadi
sistemin dayanıqlı artımı indi də çox sürətlə
davam edir. Təqribi hesablamalar göstərir ki, bunun
müqabilində qarşıdakı yaxın bir neçə
ildə qeyri–neft sektorunun ÜDM–də xüsusi çəkisi
artıq 70 faizdən də yüksək olacaqdır. Bu bir daha
göstərir ki, ölkəmizin çox güclü və
geniş şaxəli iqtisadi potensialı böyük inamla
yaranmaqda davam edir.
Beləliklə,
Azərbaycanın həqiqi istehsal imkanlarını dərin
elmi biliklə, müasir iqtisadiyyatın dünya inkişaf
meyillərinə uyğun yüksək peşəkarlıqla,
ardıcıllıqla davam etdirildi. Onların gerçəklikləşdirilməsi
yollarını hərtərəfli mükəmməlliyi ilə
nəzərə alan Heydər Əliyevin müstəqil
ölkə üçün tərtib etdiyi ümumi inkişaf
strategiyasının ən əhəmiyyətli tərkib hissəsi
kimi iqtisadi tərəqqinin önəmli vəzifələrinin
ardıcıl olaraq mərhələ–mərhələ həyata
keçirilməsi öz gözlənilən böyük nəticələrini
verdi.
Azərbaycan
iqtisadiyyatının davamlı inkişafı böyük əzmkarlıqla
davam edir. “Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” inkişaf konsepsiyasının hazırlanması
və onun ölkə Prezidenti tərəfindən təsdiq
edilməsi bunun əyani sübutudur. Ölkənin real
imkanlarını nəzərə alaraq qarşıdakı 10
ildə ÜDM–in həcmi daha 2 dəfə artacaqdır. Bu əsasən
sənayenin, kənd təsərrüfatının,
informasiya–kommunikasiya texnologiyalarının, turizmin və
qeyri–neft sektorunun başqa mühüm sahələrinin daha
güclü inkişafı nəticəsində təmin ediləcəkdir.
Qeyd edilməsi xüsusilə çox vacibdir ki, bu dövr
iqtisadiyyatın aparıcı sahəsi olan sənayenin müxtəlif
sahələrini əhatə edən respublikada 500–dən
artıq müəssisə tikiləcəkdir.
Yeri gəlmişkən,
qeyd etmək lazımdır ki, müstəqilliyin
qarşıdakı təkcə 10 ilində
yaradıcılıq sənaye müəssisələrinin
sayı Sovet İmperiyasının bütöv 71 ilində
istismara verilən sənaye müəssisələrinin
miqdarına, demək olar ki, bərabərdir. Bu, həm də
Azərbaycanın daha güclü dövlətə
çevrilməsi imkanlarının hələ xeyli çox
böyük olduğunu bir daha ehtiva edir. Ümumiyyətlə,
Azərbaycanı əksər ölkələrdən fərqləndirən
mühüm üstünlüklərdən biri də ondan ibarətdir
ki, ölkə ən zəruri iqtisadiyyat sahələrinin
lazımi səviyyədə inkişafı üçün
kifayət qədər müxtəlif sərvət
ehtiyatlarına malik olmaqla, onların ərazi üzrə
paylanması da kafi dərəcədə qaneedicidir. Hər məkanda
yerli sənaye ehtiyatları iqtisadi inkişafın əsas həlledici
amilini təşkil edir. Uzun tarixi ədalətsizliklərin nəticəsi
olaraq belə imkanlar müqabilində imperiyalar dövründə
Azərbaycan regionlarının qeyri–bərabər
inkişafının, onların iqtisadiyyatının
quruluşunda sənayenin zəif təmsil olunmasının
müstəqillik illərində nizamlanmasına
başlanması ilə bu son dərəcə əlverişli
şərait indi uğurla istifadə edilir. Karbohidrogen sərvətlərinin
zəngin ehtiyatlarının istifadəsi nəticəsində
yüksək iqtisadi potensiala malik Abşeron iqtisadi regionu
yaranmış, müxtəlif filiz yataqları və başqa
təbii sərvətlər əsasında Gəncə–Qazax
iqtisadi regionu ölkənin ikinci mühüm sənaye mərkəzi
kimi təşəkkül edir.
Azərbaycanın
əksər iqtisadi regionlarında istehsalın inkişaf amillərindən
olan kənd təsərrüfatının müxtəlif sənaye
xammal ehtiyatları daha çox əhəmiyyətli hesab
olunur. Onların içərisində qarşıdakı illərdə
həm qeyri–neft sektorunun, həm də regionların
inkişafı baxımından miqyaslı genişlənməsinin
həyata keçirilməsi imkanları xüsusilə
böyükdür. Belə çoxlu istehsal sahələrindən,
ölkəmizin qədim ənənəvi sənaye
qollarından biri—təkcə çoxşaxəli
yüngül sənayenin timsalından görünür ki,
(xammalın ilkin emalı, toxuculuq, tikiş, ayaqqabı
istehsalı və s.) onun təkcə ancaq əvvəlki səviyyəsinin
bərpası hesabına inkişafı bütövlükdə
respublikada iqtisadiyyatın xeyli artımını təmin edəcəkdir.
Heç
az əhəmiyyət daşımayan bir mühüm məsələ
də bu cəhətdən nəzərdən
qaçırılmamalıdır ki, onun lazımi səviyyədə
inkişafı eyni zamanda respublikanın sahəcə ən
böyük regionu olan Aran, habelə Gəncə–Qazax,
Naxçıvan, Şəki–Zaqatala və başqa
regionlarının iqtisadi həyatında böyük
dönüş yaradacaqdır. Yaşlı nəslin
yaxşı yadındadır ki, uzun illərlə Azərbaycanın
yüngül sənaye xammal resurslarının əsasən
başqa yerlərdə emalının məhdudlaşdırılması
məhz keçən əsrin 70–80–ci illərində Heydər
Əliyevin inadlı cəsarəti ilə respublikanın
özündə onun geniş imkanlarından hərtərəfli
istifadə edilməyə başlandı. Bu fəaliyyətin
çox böyük önəmli nəticəsi onunla
yekunlaşdı ki, artıq 1985–ci ildə yüngül sənaye
məhsul istehsalına görə Azərbaycan sənayesinin
quruluşunda ikinci yeri (20 faizdən çox) tuturdu, onun müəssisələrində
regionlarda on minlərlə işçi
çalışırdı. Məlum səbəblər
üzündən tənəzzülə uğrayan bu sahə
2011–ci ilin məlumatına görə Azərbaycan sənaye məhsulunun
hələlik cəmisi 1 faizini verir və bu gün Azərbaycana
gətirilən malların tərkibində idxal olunan toxuculuq məmulatlarınının,
habelə ayaqqabı və başqa yüngül sənaye
mallarının böyük həcmdə 83 milyon dollardan
çoxdur. Halbuki insanların həyatında çoxişlənən
bu malların ən əsas xammal növlərinin kifayət qədər
artırmaq imkanına malik olan Azərbaycan və onun
çoxmilyonlu əhalisinin böyük tələbatı əsasında
yüngül sənaye elə yüksək səviyyədə
inkişaf edə bilər ki, yerli ehtiyacı ödəməklə
yanaşı, ölkə dünya bazarlarında
özünün rəqabətə davamlı müvafiq ucuz məhsulları
ilə tanına bilər.
Ümumiyyətlə,
nəzərə almaq lazımdır ki, hər hansı bir sahənin
inkişafı heç də həmişə bəzən təkcə
ölkə iqtisadiyyatının təkmilləşdirilməsi
zəruriyyəti ilə şərtlənmir, həm də bu
sahələrin özlərinin növbə ilə
inkişafı üçün əlverişli imkanların və
şəraitin yaranması da lazımdır. Bu gün Azərbaycanın,
xüsusilə regionların sənaye potensialının
müxtəlif sahələrinin, ilk növbədə isə
yüngül sənayenin əhəmiyyətli dərəcədə
gücləndirilməsinin belə zəmini artıq
mövcuddur. Hər şeydən əvvəl, ölkənin
böyük maliyyə resursları, onun iqtisadiyyatının
inkişafına sərmayə qoyuluşunda daxili
investisiyaların həlledici əhəmiyyət kəsb etməsi
bu cəhətdən xüsusilə önəmlidir.
Yeri gəlmişkən,
qeyd etmək lazımdır ki, müstəqilliyimizin ilk
dövrlərində respublika iqtisadiyyatını dirçəltmək
və inkişaf etdirmək naminə bəzən ölkə
xarici şirkətlərə müəyyən güzəştlərə
gedirdisə, indi bizimlə əməkdaşlıq edənləri
artıq milli maraqlarımıza uyğun olaraq əsasən
özümüz seçirik.
Respublikanın
bu gün iqtisadi inkişafını lazımi səviyyədə
inkişaf etdirmək üçün həm də çoxlu
şirkətlər, o cümlədən Dövlət
investisiya şirkəti, səhmdar cəmiyyətlər,
özünün 5 mindən çox sahibkarlıq subyektləri,
həmçinin 50–yə qədər assasiyanı birləşdirən,
habelə bütün regionları əhatə edən 10 ərazi
nümayəndəliyi olan Azərbaycan Respublikası Sahibkarlar
Təşkilatları Milli Konfederasiyası, Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondu və s. böyük fəaliyyət
göstərir. Artıq onlar ölkədə çox
böyük layihələrin həyata keçirilməsinə
tamamilə qadirdilər. Bu fəaliyyəti ildən–ilə
gücləndirmək üçün regionların
sosial–iqtisadi inkişafının iki dövlət proqramı əsasında
ölkə ərazisinin bütün hissələrində
infrastruktur sistemi şəbəkələrinin yeniləşməsi,
genişləndirilməsi və müasirləşdirilməsi
nəticəsində hər yerdə son dərəcə əlverişli
biznes mühiti yaradılmışdır.
Qeyri–neft
sektorunun regionlarda iqtisadiyyatın yüksək səviyyədə
artımını təmin etmək imkanına malik
mühüm istehsal sahələrindən biri olan yüngül
sənayenin respublikada son zamanlar inkişafı
üçün şərait də nəzərəçarpacaq
dərəcədə xeyli artmışdır. Hazırda
ölkədə bu sahənin sürətli inkişafına
başlamaq imkanı xüsusilə xeyli əlverişlidir.
İndi, müxtəlif ərazilərdə 177–ə qədər
yüngül sənaye müəssisəsi fəaliyyət
göstərir. Hələlik onların 140–dan çoxunu və
ya 79 faizini kiçik müəssisələr təşkil
edir. Onlarla bərabər, qarşıdakı 10 ildə
yüngül sənayenin mövcud sahələrinin məhz iri
müəssisələrinin fəaliyyətə
başlaması ilə regionların sosial–iqtisadi
inkişafında əsaslı dönüş yaranacaqdır.
Həm də qeyd etmək çox vacibdir ki, məsələnin
həllinin səmərəsini xeyli artıran və sürətləndirən
müstəsna əlverişli şərait də vardır.
Vaxtilə bu sahənin yaradılmış iri müəssisələri
indi də durur. Sadəcə olaraq, son elmi–texniki naliyyətlərə
əsaslanaraq, onları yeni texnologiyalarla silahlandırıb fəaliyyətlərini
bərpa etmək lazımdır.
İri
müəssisələrin məhsuldar qüvvələrin
inkişafına əsaslı təkan verən imkanları barədə
fikir ölkə başçısı cənab İlham Əliyev
tərəfindən də həmişə dəstəklənmişdir.
Cənab İlham Əliyevin sədirliyi ilə Nazirlər
Kabinetinin 2012–ci ilin doqquz ayının yekunlarına və
qarşıda duran vəzifələrə həsr olunmuş
iclasdakı yekun nitqində hörmətli Prezident bir daha
xatırlatmışdır ki: “Əlbəttə, bizə irihəcmli,
böyük potensiala malik olan sənaye müəssisələri
çox lazımdır. Çünki bu bizim qeyri–neft
istehsalımızı artıracaq, böyük iş yerlərinin
yaranmasına gətirib çıxaracaqdır. Bu barədə
mən artıq bir neçə dəfə demişəm, bir
daha demək istəyirəm ki, Azərbaycanda bir neçə
sənaye mərkəzi yaranır…. orada böyük müəssisələrin
fəaliyyəti nəticəsində kiçik və orta
şirkətlərin fəaliyyəti də çox uğurlu
ola bilər”.
Məlumdur
ki, dünyanın qabaqcıl ölkələrinin sahmanlı
iqtisadi inkişafının ən bariz əlaməti
onların sənayesinin quruluşunda emal sənaye sahələrinin
önəmli yer tutmasıdır. Qeyri–neft sektorunun
mühüm sahələrindən olan yüngül sənayenin
tələb olunan yüksək inkişafı respublika sənayesinin
quruluşunda emal sənaye sahələrinin xüsusi çəkisini
daha da artıracaqdır. Azərbaycan şəraitində bu
sahələrin lazımi səviyyədə inkişafı əmək
ehtiyatları sürətlə artan respublikada məşğulluğun
səmərəli tənzimlənməsində əhəmiyyəti
çox böyükdür. Çünki qeyri–neft sektorunun əksər
sahələri, xüsusən yüngül sənaye yüksək
əmək tutumluluğu ilə səciyyələnirlər.
Bunu respublikanın öz timsalından da aydın görmək
olar. Statistik materiallar göstərir ki, 2011–ci ildə Azərbaycanın
mədənçıxarma sənayesində bir milyon
manatlıq məhsul istehsalına orta hesabla cəmisi 1,3 nəfər
işçi tələb olunmuşdursa, emal sənaye sahəsində
bu məqsəd üçün 14 nəfər (10 dəfədən
çox) işçi cəlb edilmişdir.
Qeyri–neft
sektorunun regionlarda çoxşaxəli və miqyaslı
inkişafı əmək ehtiyatlarının təşəkkül
etdiyi regionlarda onları istehsala cəlb etməklə məşğulluğun
artırılmasına, bununla da ölkə ərazisi daxilində
əhalinin daha səmərəli məskunlaşmasına səbəb
olmaqla əhalinin paytaxda həddən artıq
sıxlığının da qarşısı qismən
alınar. Digər tərəfdən, regionlar arasında
ümumi sosial–iqtisadi inkişaf səviyyəsinə görə
fərqlərin xeyli azalması təmin edilər.
Nəhayət, “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” inkişaf konsepsiyasının qarşıya qoyduğu vəzifələrin uğurla yerinə yetiriləcəyinin fərəhli nəticələrindən biri də ondan ibarət olacaqdır ki, respublikamız bu dövr adambaşı ÜDM istehsalına (13 min ABŞ dolları) görə dünyanın yüksək gəlirli qabaqcıl ölkələri səviyyəsinə qalxacaqdır.
Qısa müddət ərzində ölkəmizin
müstəqilliyi sayəsində baş verən bu heyranedici
uğurların kökü bütün imkanlardan məqsədəuyğun
istifadə edilməsi, habelə dünya ölkələrinin
qabaqcıl təsərrüfat sisteminə qovuşması və
mütərəqqi beynəlxalq əməkdaşlıq təcrübəsindən
istifadə əsasında onun iqtisadi inkişafının milli
maraqlara cavab verən Heydər Əliyev kursuna söykənən
düzgün seçilmiş səmərəli istiqamətlərinin
icrasının yüksək siyasi iradə ilə təşkili
və idarəolunmasının müsbət nəticəsindədir.
Bu uğurların əsas mahiyyətini cənab İlham Əliyevin
sədirliyi ilə Nazirlər Kabinetinin 2012–ci ilin sosial–iqtisadi
inkişafının yekunlarına həsr edilmiş iclasda məhsuldar
qüvvələrin artım istiqamətlərinin dönməz
olduğunun təsdiqini ölkə
başçısının giriş nitqində söylədiyi
fikirlərlə tamamlamaq yerinə düşər: “…Bir daha
demək istəyirəm, iqtisadi siyasətimizin əsas mahiyyəti
ondan ibarətdir ki, iqtisadiyyatımız şaxələndirilsin
və biz qeyri–neft sektorunun inkişafına daha da böyük
həcmdə nail olaq. Ancaq eyni zamanda enerji məsələlərinin
həlli həm neft, həm də qaz hasilatı ilə bağlı
regional lahiyələrimiz gündəlik həyatda daim diqqət
altındadır”.
Asəf Nadirov,
akademik.
Respublika.- 2013.- 7 mart.- S. 2.