BAKIDA, ŞAMAXIDA VƏ QUBADA 1918–ci
İL MART–APREL SOYQIRIMI
1918–ci il mart–aprel soyqırımı xalqımıza
qarşı erməni təcavüzünün və erməni
cinayətinin qanlı səhifələridir. Bu
soyqırımı nəticəsində on minlərlə
soydaşımız xüsusi amansızlıqla qətlə
yetirilmiş, dədə–baba ocaqlarından, ev–eşiklərindən
və yurdlarından, doğma torpaqlarından qovulmuş,
yüzlərlə maddi–mədəni abidələrimiz vəhşicəsinə
dağıdılmış və məhv edilmişdir.
1918–ci ilin mart–aprelində Bakı şəhərində və
Azərbaycanın digər bölgələrində minlərlə
dinc azərbaycanlı əhalini yalnız milli mənsubiyyətinə
görə amansızlıqla məhv etmiş, evlərə və
tarixi abidələrə od vurmuş, insanları diri–diri
yandırmış, hamilə qadınların qarnını
yırtaraq körpə və südəmər
uşaqların başını nizəyə
keçirmiş, xəstələrə, qocalara—heç kimə
aman verməmişlər. Vəhşiləşmiş
erməni cəlladları Bakıda, Şamaxıda, Qubada,
Qarabağda, Zəngəzurda, Naxçıvanda, İrəvanda,
Lənkəranda və başqa yerlərdə
soyqırımı xüsusi qəddarlıqla həyata
keçirirdilər.
Əsrlər
boyu Azərbaycan torpaqlarına göz dikən fitnəkar və
araqarışdıran erməni millətçiləri
monoetnik və “türksüz Ermənistan” uğrunda qərinələr
boyu gizli və bəzən leqal müharibələr
aparmış, “Dənizdən–dənizə” böyük
imperiya yaratmaq üçün türk–Azərbaycan
xalqlarına qarşı soyqırımı siyasəti
yeritmişlər. Hiyləgər və riyakar ermənilər
tarix boyu ən alçaq və rəzil mübarizə
formalarından məharətlə istifadə edərək və
maskalanaraq bədnam və yalançı niyyətlərini
reallaşdırmağa cəhd etmiş, bu torpaqlara “qonaq” kimi
gəlib, sonradan onun “sahibi” kimi yalanlar uydurmağa
başlamışlar. Xüsusilə XIX–XX
yüzilliklərdə Qafqazda azərbaycanlılara
qarşı məqsədyönlü şəkildə həyata
keçirilmiş etnik təmizləmə və
soyqırımı siyasəti nəticəsində
xalqımız ağır məhrumiyyətlərə, milli
faciə və məşəqqətlərə məruz
qalmışdır. Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri, Heydər Əliyevin dediyi
kimi, mərhələ–mərhələ gerçəkləşdirilən
belə qeyri–insani siyasət nəticəsində azərbaycanlılar
öz doğma tarixi–etnik torpaqlarından didərgin
salınaraq kütləvi qətl və qırğınlara məruz
qalmış, xalqımıza məxsus minlərlə tarixi–mədəni
abidə və yaşayış məskəni
dağıdılıb viran edilmişdir. 31 mart–Azərbaycanlıların
Soyqırımı Günü ilə əlaqədar Azərbaycan
xalqına etdiyi müraciətdə Heydər Əliyev
demişdir: Hər il martın 31–ni Azərbaycanlıların
Soyqırımı Günü kimi qeyd etməklə biz bir
daha tarixi keçmişə qayıdır, xalqımıza
qarşı açıq şəkildə həyata
keçirilən genişmiqyaslı qanlı aksiyaları
ürək ağrısı ilə yad edirik”.
Ancaq
çox təəssüflər olsun ki, erməni millətçiləri
ağına–bozuna baxmadan tarixi saxtalaşdırır, gah
Türkiyəyə qarşı, gah Azərbaycana qarşı,
gah Gürcüstana qarşı, gah da Rusiyaya və
Dağıstana qarşı əsassız ərazi iddiaları
irəli sürür və beləliklə, sərsəm
“böyük Ermənistan” yaratmaq üçün müxtəlif
yalanlar uydurur, bəzən də ayrı–ayrı ölkələrdə
dövlət və hökumət rəhbərlərini öz
fırıldaqlarına inandıra bilirlər. Çünki
istər xasiyyətinə, istərsə də coğrafi vəziyyətinə
görə qədimdən ikiüzlü və riyakar, paxıl
və vəfasız, oğru və söyüş söyən,
yalanını işə keçirməyə
çalışan ermənilər hər cür bəhanə
tapıb bağırmağa bir candırlar (akademik
V.L.Veliçko). Zaman–zaman türklərə
və azərbaycanlılara qarşı dəhşətli
qırğınlar törədən erməni başkəsənləri
özlərinin yalançı tezisləri ilə
dünyanı aldadır və əslində tarixi
saxtalaşdırırlar. Lakin erməni
millətçiləri nəhayət, anlamalı və
başa düşməlidirlər ki, bəşər tarixində
ən real və düzgün həqiqəti zaman özü
verir. Çünki tarixi
saxtalaşdırmaq mümkün deyil, o, nə vaxtsa tarixi həqiqətləri
üzə çıxaracaq və kimin yalançı, kimin
doğru olduğunu faktlarla sübut edəcək. Çünki hər tarixin öz zamanı, hər
zamanın öz tarixi vardır. Bəli,
artıq həmin zaman gəlib çatmış, tarixi həqiqətlər
arxivlərin və mənbələrin dili ilə üzə
çıxmışdır. Erməni
daşnaqları özlərinin lideri və türk
dünyasının qatı düşməni olan daşnaq
S.Şaumyanın fitvası ilə 1918–ci ilin martında təkcə
Bakı şəhərində və şəhərətrafı
kəndlərdə 30 min azərbaycanlını qətlə
yetirdilər. Bu, əsl soyqırım idi.
Heydər
Əliyev tərəfindən imzalanan Prezident fərmanında
deyildiyi kimi, ermənilər minlərlə dinc azərbaycanlını
məhv etmiş, evlərə od vurmuş,
insanları diri–diri yandırmış, milli memarlıq abidələrini
dağıtmış, Bakının böyük bir hissəsini
və yüzlərlə azərbaycanlı kəndlərini
xarabalığa çevirmişlər. Ermənilərin
törətdikləri cinayətlər Azərbaycan
xalqının yaddaşında əbədi həkk
olunmuşdur.
Mart qırğını XX əsr Azərbaycan tarixinin ən
ağır və dəhşətli səhifələrindən
biri, xalqımıza qarşı törədilən qanlı
faciə və soyqırımdır. Azərbaycanda və
xaricdə bu faciə ilə bağlı xeyli tədqiqatlar
aparılmışdır. Çox təəssüf
ki, bu dəhşətli hadisə sovet tarixçiləri tərəfindən
saxtalaşdırıldığından, uzun müddət
xalqa yanlış şəkildə təqdim olunmuşdur.
Hətta hadisələrin cərəyan etdiyi
dövrdə belə “Naş qolos” qəzetindən başqa Azərbaycanın
bütün bolşevik təmayüllü mətbuatı mart
qırğınını “vətəndaş müharibəsi”
adlandırmışdı. “Naş qolos” qəzeti
bu hadisəyə milli ədavət kimi qiymət vermişdi.
Bakıda və Azərbaycanın digər
bölgələrində baş verən 1918–ci ilin mart–aprel
hadisələrini əsas tutan Amerika tarixçisi R.Syuni
“Bakı Kommunası”, 1917–1918–ci illər. Rus
inqilabında sinif və millət” adlı monumental tədqiqatında
müşahidə etmişdir ki, Zaqafqaziyada, xüsusilə
Bakıda inqilabi mübarizə sinfi mahiyyət
daşımamış, millətlərarası müharibə
zəminində baş vermişdir.
Son illərdə Azərbaycan tarixçilərinin tədqiqatlarında
bu faciənin mahiyyətinin işıqlandırılması
istiqamətində ciddi tədqiqatlar aparılmış,
fundamental kitablar yazılmışdır. Azərbaycan
milli hərəkatının inkişafına böyük təsir
göstərmiş mart hadisələrini Zaqafqaziyada cərəyan
edən hadisələrdən təcrid olunmuş halda qiymətləndirmək
olmaz.
“Müsavat”ın xalq arasında artan nüfuzundan qorxuya
düşən erməni milli partiyaları və bolşevik
cildinə girmiş ermənilər Bakıda hakimiyyət məsələsini
tam həll etmək, Azərbaycan xalqının milli ruhunu
öldürmək məqsədilə qırğın törətmək
kimi iyrənc üsula əl atmaqdan çəkinmədilər. Həmin dövrün siyasi
ab–havasını araşdırmış “Daşnaksütyun”
partiyasının lideri Ovanes Kaçazuni qeyd edirdi ki,
“bolşeviklərə yalnız iki partiya real qüvvə
çıxara bilərdi: “Müsavat” və
“Daşnaksütyun” partiyaları. “Daşnaksütyun”
belə hesab edirdi ki, “Müsavat”la onun dostluğu bolşevik təhlükəsi
olduqda lazımdır. Bakıda bizim köməyimizlə
bolşeviklər “Müsavat”ı darmadağın etdilər”.
Oktyabr hadisələrindən sonra Qafqazın sovetləşdirilməsi
problemi Rusiya bolşeviklərinin qarşısında duran
aktual məsələlərdən idi. 1917–ci il dekabr ayının
16–da Petroqrad Xalq Komissarları Soveti öz iclasını
“Qafqazda vəziyyət haqqında” məsələyə həsr
etmiş və Bakı Sovetinin sədri S.Şaumyan Qafqaz və
Qərbi Ermənistan üzrə fövqəladə komissar təyin
olunmuşdu. Bunun ardınca Bakı Soveti rəhbərliyi
şəhərdə qızıl ordu hissələri adı
ilə erməni qoşun birləşmələrini
yaratmağa başladılar. Bu iş erməni siyasi və
hərbçilərinin nəzarəti altında icra olunurdu. Daşnak Z.Avetisyan qızıl ordunun qərargah rəisi,
Hamazasp üçüncü briqadanın komandiri, polkovnik
Qazarov isə korpus komandiri vəzifələrini icra edirdilər.
Tarixi fakt və sənədlərin
araşdırılması mart qırğınının
qabaqcadan düşünülmüş, planlı surətdə
hazırlanmış və həyata keçirilmiş bir
soyqırım olduğunu sübut edir. Qanlı hadisənin
başlanmasından bir qədər əvvəl Bakı
Sovetinin iclaslarında və digər
yığıncaqlarında S.Şaumyan M.Ə.Rəsulzadə
və A.Kazımzadəni təhlükəli şəxslər
kimi qiymətləndirir, onlara məxsus silahlı qüvvələrin
Türkiyə sultanına arxalandığı fikrini təbliğ
edirdi.
1918–ci il mart ayının 15–də cəllad Şaumyan
Bakı Sovetinin iclasında çəkinmədən: “Bakı
Soveti Zaqafqaziyada vətəndaş müharibəsinin
başlıca istehkamına çevrilməlidir”,—deyə bəyan
etmişdi. Bir gün əvvəl, mart
ayının 14–də S.Şaumyanın əmri ilə erməni
cəlladı Əmirovun komandanlığı altında
Şamaxı şəhərinə bolşevik silahlı birləşmələri
göndərildi. Salyan, Hacıqabul, Muğan və Lənkəran
bölgələrinə silahlı bolşevik dəstələri
yeridildi. Toqquşmanı başlamaq
üçün bəhanə bu ərəfədə
H.Z.Tağıyevin oğlu Məhəmməd Tağıyevin cənazəsinin
“Evelina” gəmisində Lənkərandan Bakıya gətirilməsini
təşkil edən 48 nəfər hərbçinin gəlişi
oldu. Dəfndən sonra zabitlər həmin
gəmi ilə geri qayıtmalı idilər. Erməni daşnakları fitnəkarlıqla əsgər
və matroslar, eser və menşevik partiyaları, rus milli
şurası arasında şayiə yayırdılar ki,
“Evelina”dakı zabitlər guya ki, Muğandakı Malokan kəndlərini
dağıtmaq üçün xüsusi göstəriş
alıblar.
Erməni daşnaklarının rəhbərliyi və
iştirakı ilə şəhərin müxtəlif yerlərində
Azərbaycan türklərinin əleyhinə mitinq və
yığıncaqlar keçirilməyə başlandı. Bunun nəticəsində
Bakının bütün qeyri–türk siyasi birlikləri və
hərbi qüvvələri “Evelina”nın
tərk–silah edilməsi tələbini irəli sürdülər.
Mürəkkəb siyasi şərait yarandı.
Daşnakların zəhərli təbliğatı
“öz işini” görmüşdü.
Mart ayının 30–da ilk döyüşlər
başlandı. Döyüşlərə rəhbərlik
üçün S.Şaumyan, Q.Korqanov, İ.Suxartsev, S.Saakyan və
M.Yolçiyan daxil olmaqla Bakı Soveti yanında inqilabı
müdafiə komitəsi yaradıldı. Belə
bir müdafiə komitəsinin yaradılması hər
şeyin qabaqcadan düşünülmüş
qırğın planından xəbər verirdi. Ona görə ki, belə bir inqilabi komitənin
yaradılmasına qətiyyət ehtiyac yox idi.
Aparılmış tədqiqatlardan aydın olur ki,
türk xalqlarının qatı düşməni olan
daşnak Şaumyanın göstərişi ilə Bakı Sovetinin
sərəncamında olan hərbi qüvvələr, Xəzər
dənizi hərbi donanmasının gəmiləri və təyyarələri
döyüşə hazır vəziyyətə gətirilmişdi. Hətta rus əsgər
və matroslarına da belə bir yalançı təbliğat
aparılmışdı ki, guya müsəlmanlar rus əhalisini
qırırlar. Ermənilərin bu
yalanı baş tutdusa da, ancaq sonradan onun böhtan və təxribat
olduğunu bilən rus matrosları atəşi
dayandırdılar. Lakin erməni
silahlı dəstələri Bakı şəhərinin
müxtəlif məhəllələrində dinc müsəlmanların
qırğınını davam etdirirdilər. Hadisələrin şahidi N.Nərimanov olmuşdur.
Həmin gün saat 5–də açılan ilk atəş
Azərbaycan türklərinin üzləşdiyi
soyqırımının başlanğıcı oldu. Azərbaycan
ziyalıları bu faciənin qarşısını almaq
üçün əllərindən gələni edirdilər.
Bolşevik sıralarında fəaliyyət
göstərən N.Nərimanovun bu sahədəki xidmətləri
təqdirəlayiqdir. Bunu 1918–ci il
aprel ayının 1–də “Hümmət” qəzetində
çap olunmuş “Qanlı faciədən dörd saat qabaq”
adlı redaksiya məqaləsi də təsdiq edir.
M.Ə.Rəsulzadə
martın 30–da İnqilabi Müdafiə Komitəsində
Bakı Soveti rəhbərləri ilə keçirdiyi
görüşdə alınmış silahların “Hümmət”
təşkilatı vasitəsilə qaytarılması istiqamətində
razılığa nail olsa da, daşnak–bolşevik hökuməti
öz sözlərinə əməl etmədi. Çünki
onlar “Hümmət”ə inanmır, N.Nərimanovun isə
“sağ təmayülçü”lüyündən narazı
idilər.
Faktlar sübut edir ki, Bakı qırğınlarına
qatı cinayətkar cəllad Şaumyan özü rəhbərlik
edirdi. Həmin dövrün canlı şahidi və fəal
iştirakçısı, erməni bolşeviki H.Əsiryans
qeyd edirdi ki, “1918–ci ilin fevralında T.Əmirov bizi
yığıb bildirdi ki, S.Şaumyan və A.Caparidzenin
tapşırıqlarını yerinə yetirməliyik. S.Şaumyan əvvəlcədən bizə xəbər
vermişdi ki, gecə saat 1–də siqnal olacaq, bu xəbərdaredici
siqnaldan sonra biz hücum edib “Müsavat”ın qərargahını
tutmalı idik və belə də oldu.
Ermənilərin kütləvi qırğınına məruz
qalan türk–müsəlman əhalisi martın 31–də
müqavimət göstərməyi dayandırdı. Həmin gün cürbəcür
bəhanələrlə danışıqların müsbət
nəticələnməsinə mane olan İnqilabi Müdafiə
Komitəsi istədiyinə nail olduqdan sonra ultimatum verdi. Ultimatumda İnqilabi
Müdafiə Komitəsinin tələblərinin gündüz
saat 3–ə kimi yerinə yetirilməyəcəyi təqdirdə
müharibəni davam etdirəcəkləri qeyd olunurdu.
İnqilabi Müdafiə Komitəsi döyüşlərin
dayandırılması barədə göstəriş versə
də, bu göstəriş yalnız kağız üzərində
qaldı. Erməni birləşmələri müqavimət
göstərməyə qabil olmayan türk–müsəlman əhalisinə
divan tutmağa başladılar. Şəhərin
Məhəmmədli və Zibillidərə məhəllələrinin
əhalisi, demək olar ki, son nəfərinə qədər
qılıncdan keçirildi. Ermənilər
azərbaycanlılara məxsus bütün evləri, ictimai
binaları, məktəbləri, mədəniyyət
ocaqlarını dağıtdılar. “Kaspi” mətbəəsi,
“Açıq söz” qəzeti redaksiyası, “Müsəlman
Xeyriyyə Cəmiyyəti”nin yerləşdiyi
“İsmailiyyə” binası vəhşicəsinə
yandırılmışdı.
“Təzə pir” məscidinin minarələri mərmilərlə
dəlik–deşik edildi. Bir sıra yerlərdə döyüşən
əsgərlərə erməni ziyalılarının rəhbərlik
etməsi faciənin milli zəmin üzərində
qurulduğunu qəti sübut edirdi.
Bakıda törədilmiş qırğınlara şəxsən
Şaumyan özü rəhbərlik edirdi. Bolşevik
cildinə girmiş bu başkəsən erməni
yaranmış fürsətdən istifadə edərək
silahlı erməni yaraqlılarına bütün müsəlmanları
kütləvi şəkildə qırmağa göstərişlər
verirdi. Silahlı ermənilər və
yaxşı təlim görmüş daşnaq–bolşevik
qüvvələri müsəlmanların evlərinə
soxulur, sakinləri öldürür, onları xəncər və
süngü ilə doğrayır, uşaqları yanan evlərin
içinə atır, üç–dörd günlük
cocuqları süngülərin ucuna keçirirdilər.
Şəhərin bu hissəsində az adam
canını qurtara bildi. Sonralar təkcə bir
yerdən qulaqları, burunları kəsilmiş,
qarınları yırtılmış, təhqir edilmiş 57
müsəlman qadın meyiti tapılmışdır. Erməni vəhşiləri qətllər zamanı
heç kimə rəhm etmir, uşaqlara, ahıllara, xəstələrə
belə aman vermirdilər. Müsləman
meyitlərinin yandırılması və iyrənc formalara
salınması barədə Fövqəladə Təhqiqat
komissiyasının materiallarında və digər sənədlərdə
çoxlu faktlar vardır. Həmin
Komissiyanın materiallarında qeyd edilir ki, erməni silahlı
dəstələri Bakının bir çox küçələrində
bu cür amansız vəhşiliklər törətmişlər.
Hadisələrin
canlı şahidi olan görkəmli siyasi və ictimai xadim
S.C.Pişəvəri yazırdı ki, 1918–ci il
martın 30, 31–i və aprelin 1–də gecəli–gündüzlü
qırğınlarda çoxlu müsəlman
öldürüldü. Ölənlərin
sayı 10 mindən artıqdır. Pişəvəri
yazırdı ki, türk qadınlarını
saç–saça bağlayaraq çılpaq halda küçələrdə
gəzdirdikdən sonra açıq şəkildə onlarla təhqiramiz
hərəkətlər edirdilər. Mən
(yəni S.C.Pişəvəri) 1918–ci ildə ermənilərin
vəhşiliklərini, meyitlərin
yandırılmasını öz gözümlə
gördüm. Bu, çox faciəli və
nifrətedici bir hərəkət olmuşdur.
Erməni
vəhşiliklərini amansız şəkildə pisləyən
M.Ə.Rəsulzadə yazırdı: “Mart
qırğınları zamanı ermənilər Bakıda minlərcə
müsəlmanı, qadını, cocuğu öldürdü…
ermənilər müsəlman məhəllərinə soxulur,
adamların başına od yağdırırdılar… Ermənilər hamını atəş və
qılıncdan keçirir, südəmər cocuqları
süngü ucuna taxır, qadın və cocuqların ürəkparçalayan
iniltilərinə və ümidsiz nalələrinə
heç bir məhəl qoymur, özlərini qalib erməni
ordusu kimi aparırdılar”.
Üzeyir
Hacıbəyov yazırdı: “Başımıza mart fəlakəti
gətirib, Bakını xarabazara döndərdilər”. Yeri gəlmişkən, qeyd etmək lazımdır
ki, komissiyanın materiallarında qeyd edildiyi kimi, mart
qırğınları zamanı ruslar, yəhudilər və
gürcülər mümkün qədər azərbaycanlıları
xilas etmişlər. Ermənilər azərbaycanlılara
qarşı qırğını yalnız ermənilərə
qəti ultimatum vermiş 36–cı Türküstan polkunun tələblərinə
görə dayandırmışlar.
Şamaxı qırğını
Erməni cəlladlarının vəhşilikləri
onların yalnız Bakıda törətdikləri qanlı
faciə ilə bitmədi. S.Şaumyanın əmri
ilə qatı daşnak T.Amirov və türklərin qanına
susamış S.Lalayanın başçılığı ilə
erməni daşnak–bolşevik ordusu iki min nəfərlik
qüvvə ilə guya əksinqilaba qarşı mübarizə
aparmaq üçün Şamaxıya hücum etdilər.
Martın
18–də sübh çağı Şamaxı ətrafında
top atəşləri eşidilməyə başladı. Aydın oldu ki, gecə ikən şəhər ermənilər,
şimal–şərqdən isə molakanlar tərəfindən
mühasirəyə alınmışdır. Müsəlmanlar əvvəlcə müdafiə
olunmaq istəyirdilər, lakin topların qarşısında
dayana bilmədiklərinə görə geri çəkilməyə
məcbur oldular. Axşama yaxın ermənilər
şəhərin ən varlı hissəsi “Pirvan–Şirvan”a
daxil oldular. Evlər yandırılır,
yanan evlərdən çıxan kişilər, qadınlar,
uşaqlar güllələnirdi. Gecə
müsəlmanlar təslim olmaları barəsində ermənilərə
müraciət etsələr də, atəş
dayandırılmadı. Bu vəhşiliklər
bir neçə gün—Gəncədən müsəlman
qoşunları Şamaxı şəhəri və
Şamaxı qəzası əhalisinin köməyinə gələnə
qədər davam etmişdir.
Şamaxı əhalisinə qanlı divan tutan ermənilər
Şamaxı şəhərində və kəndlərində
16 mindən artıq günahsız azərbaycanlını
öldürdülər. Şamaxı qəzasının 72 kəndi
daşnak–bolşevik hərbi birləşmələri tərəfindən
dağıdılıb yandırılmışdı. Şamaxının sağ qalan azərbaycanlı əhalisi
baş götürüb qaçmağa başladılar.
Erməni quldurlarının 1918–ci ilin mart–aprel
aylarında törətdikləri qırğınlar barədə
Azərbaycan Cümhuriyyəti hökumətinin Fövqəladə
Təhqiqat Komissiyasının 925 səhifədən ibarət
təhqiqat materialları toplanmışdır. Arxivdə
saxlanan həmin sənədlərdə ermənilərin
törətdikləri vəhşiliklər və
ağılasığmaz cinayət əməlləri
haqqında çoxlu faktlar vardır. Komissiyanın
hazırladığı məruzədə bir çox məsələlər
aydın olur. Təhqiqat
Komissiyasının sədri Ə.Xasməmmədovun
hazırladığı məruzədə erməni vandalizmi
barədə çoxlu faktlar göstərilir. Ermənilər evlərə soxulur, qiymətli əşyaları
zorla qarət edir, sonra evləri qəddarlıqla
yandırır, adamları küçələrə
yığır, güllələyir, qadınların
yırtılmış qarınlarından uşaqları
çıxarıb nizəyə taxır, uşaqları
diri–diri yerə mıxlayırdılar. Ermənilərin
Şamaxı şəhərindəki bu vəhşilikləri
bir neçə gün davam etmişdir. Yalnız
Gəncədən azərbaycanlı silahlı dəstənin
Şamaxıya köməyə gəlməsi ilə qorxuya
düşən ermənilər qaçmışlar. Sonra yenə hücuma keçən ermənilər
böyük dağıntı yaradırlar.
Ermənilər Şamaxının qədim tarixi abidələrini,
13 məscidi, o cümlədən Cümə məscidini
yandırdılar. Şamaxı qəzasının 53 kəndində
8027 nəfər azərbaycanlını öldürdülər.
Son tədqiqatlarda qeyd olunur ki, ermənilər Şamaxıda 8
min, qəzalarda 8 min, bütövlükdə 16 min nəfərə
qədər azərbaycanlını qətlə yetirmişlər.
Quba qırğını
May ayının 1–də quldur daşnak zabiti Hamazaspın
başçılığı ilə ancaq ermənilərdən
ibarət olan böyük hərbi dəstə Qubanı
mühasirəyə alaraq, şəhəri toplardan və
plemyotlardan atəşə tutdular.
Hamazaspın
“cəza dəstəsi”ni Qubaya şəxsən
Şaumyan göndərmiş və bu barədə o, digər
komissarlarla heç məsləhətləşməmişdi.
Bu dəstəni təşkil edən isə hərbi
komissar erməni Qriqori Korqanov olmuşdur. Q.Korqanov
S.Şaumyanın təklifi ilə Hamazaspın dəstəsinə
yalnız “Daşnaksütyun” partiyasının üzvü olan
əsgərləri (iki min nəfər) daxil etmiş və ona
qatı millətçi Venuntsu dəstə komissarı, Nikolay
adlı hərbçini isə köməkçi təyin
etmişdir.
Hamazasp Qubanı işğal etdikdən sonra şəhər
camaatına hədə–qorxu məzmunlu müraciətində
onun dəstəsinin bu yerlərə hansı məqsədlə
göndərildiyi açıq şəkildə ifadə
olunmuşdu.
O vaxt Hamazasp demişdi: “Mən erməni xalqının qəhrəmanı
və onun marağının müdafiəçisiyəm. Mən buraya—Qubaya xüsusi cəza dəstəsilə
ona görə göndərilmişəm ki, iki həftə əvvəl
burada öldürülən ermənilərin
hayıfını sizdən alım. Mən
buraya qayda–qanun yaratmaq, Sovet hakimiyyətini qurmaq
üçün gəlməmişəm. Xəzər
dənizinin sahillərindən tutmuş Şah dağına qədər
olan ərazidə yaşayan bütün müsəlmanları
məhv etmək barədə mənə göstəriş
verilib. Mənə sizin yurd–yuvanızı
yerlə–yeksan etmək, Şamaxıda törətdiklərimizi
sizin də başınıza açmaq
tapşırılıb”.
Hamazaspın quldur dəstəsi istər Qubaya gələrkən
yolboyu, istər şəhərə girərkən, istərsə
də mahalın digər ərazilərində vəhşi hərəkətlər
etmişlər. Ermənilər qarşılarına
çıxan kəndləri, obaları, yurd yerlərini
dağıdır, yandırır, rastlaşdıqları
kişiləri, qadınları, uşaqları qəddarcasına
qətlə yetirirdilər. Qubada bir–bir evlərə
girib bəzən bütün ailəni məhv edən ermənilər
hətta hamilə və uşaqlı qadınlara belə rəhm
etməmişlər. Məsələn, onlar Kərbəlayi
Məmməd Tağı oğlunun 14 nəfərdən ibarət
ailəsini, Məhəmməd Rəsul oğlunun 5 nəfərlik
ailəsinin başlarını kəsmiş, Hacı
Dadaşbala Qasım oğlunun arvadı Bibixanım və
oğlu Əbdul Qasımı diri–diri oda ataraq
yandırmış, Kərbalayi Abuzər Məstan oğlunu və
iki qızı – Hökuməni və Bustanı
qucaqlarındakı körpələrlə birlikdə tikə–tikə
doğramış, Məşədi Qənbər Molla Məhəmməd
Saleh oğlunu, onun arvadını və beş körpə
uşağını şaqqalamışdılar.
Hər cür vəhşilik və talanlarla
yanaşı, ermənilər ən alçaq və rəzil hərəkətlərə
də əl atmaqdan belə çəkinməmişdilər. Hamazaspın cəza dəstəsi
Quba qəzasının 162 kəndini yandırdılar, 4 mindən
çox azərbaycanlını, 12 mindən çox müsəlman
ləzgini öldürdülər.
Erməni silahlı quldur dəstələri öz qəddarlığı
ilə seçilən qatı cinayətkar Hamazaspın
göstərişi ilə Quba qəzasında görünməmiş
vəhşiliklər törətmiş, müsəlman əhalini
diri–diri 4–7 metr dərinliyində olan quyulara dolduraraq
başlarına daşlar yağdırmış və
öldürmüşlər. 1918–ci ildə Quba qəzasında
törədilmiş cinayətlər barədə konkret və
real faktlara malik olan Azərbaycan Respublikası Baş
Prokurorluğunun mətbuat xidmətinin 2010–cu il aprelin 22–də
elan etdiyi məlumatda deyilir ki, 1918–ci il mayın 1–də səhər
vaxtı Hamazapsın rəhbərlik etdiyi cəza dəstələri
Quba şəhərini mühasirəyə alaraq şəhəri
top, pulemyot və digər atıcı silahlardan atəşə
tutduqdan sonra müqavimətsiz şəhərə daxil
olmuş, müsəlmanlara qarşı hər cür
zorakı hərəkətə yol vermişdir. Ermənilər
küçədə qarşılarına çıxan dinc əhalini,
o cümlədən uşaqları və qadınları xəncərlə,
tüfənglə qətlə yetirmiş, evlərə
soxularaq bütöv ailəni qırmış,
uşaqların başlarını kəsmiş, qadın və
qızları zorladıqdan sonra öldürmüş,
insanların əmlakını və evlərini, məscidləri
yandırıb talan etmişlər.
Həmin
hadisələr zamanı Quba şəhərində kütləvi
qırğın törədilərək 2000 nəfərdən
artıq müsəlman kişi, qadın və uşaq qətlə
yetirilmiş, 105 yaşayış evi
yandırılmışdır.
Erməni cəza dəstələri heç kimə rəhm
etmədən hamını ucdantutma öldürürdülər. Respublika Prokurorluğunun mətbuat
xidmətinin məlumatında tarixi həqiqətə uyğun
olaraq belə bir fakt da göstərilir ki, 1918–ci ilin mart və
aprel aylarında erməni qatilləri tərəfindən 104 nəfər
dağ yəhudisi, o cümlədən Qırmızı qəsəbə
sakinləri olan 18 nəfər yəhudi
öldürülmüşdür.
Erməni quldurları Hacıqabul, Kürdəmir, Salyan və
Lənkəran qəzalarında da dəhşətli faciələr
törətdilər. Bakı quberniyasında azərbaycanlıların
soyqrımı 1918–ci il sentyabr
ayının ortalarınadək yəni Nuru Paşanın rəhbərlik
etdiyi Qafqaz İslam ordusu tərəfindən azad edildiyi
dövrə qədər davam etmişdi. Erməni
millətçilərinin törətdikləri türk–müsəlman
soyqırımı zamanı 50 mindən çox azərbaycanlı
öldürülmüş, on minlərlə dinc əhali
öz doğma yurdlarından didərgin
düşmüşdü.
Erməni cəlladları bütün Cənubi Qafqaz ərazisində,
azərbaycanlılar yaşayan bütün bölgələrdə
kütləvi qırğınlar törətmiş, on minlərlə
dinc müsəlmanı qətlə yetirmişdilər. Ermənilər
azərbaycanlılar yaşayan kəndləri qarət
etmiş, dağıtmış və
yandırmışdılar. Faktlara müraciət edək:
Bakı quberniyasında 229 kənd, Gəncə
quberniyasında 272 kənd, İrəvan quberniyasında 211 kənd,
Zəngəzur qəzasında 115 kənd, Qarabağda 150 kənd,
Quba qəzasında 162 kənd, Şamaxı qəzasında 86
kənd, Vedibasar mahalında 118 kənd, Zəngibasar
mahalında 48 kənd, Dərələyəzdə 74 kənd,
Şərurda 4 kənd dağıdılmış və
yandırılmışdı.
1918–ci ilin mart qırğını Azərbaycanın
türk–müsəlman əhalisi üçün faciə ilə
nəticələnsə də, bu qanlı hadisə milli hərəkatı
boğa bilmədi, əksinə onun inkişafında
mühüm mərhələ oldu. Daşnak–bolşevik siyasi rəhbərləri
törətdikləri qanlı faciələrə baxmayaraq,
öz istədiklərinə nail ola bilmədilər.
Azərbaycanlılar arasında birlik ideyası
daha da gücləndi. Xalq başa
düşdü ki, onun nicatı yalnız özünə
arxalanmaqda, öz milli təşkilatının arxasınca
getməkdə və onun ətrafında möhkəm birləşməkdədir.
Bu hadisə Azərbaycanda milli siyasi partiyalar
arasında müstəqil dövlətçilik
ideyasını möhkəmləndirdi.
Qafqaza və Qarabağ torpaqlarına qonaq kimi gələn
ermənilər sonradan bu yerləri özününkü etməyə
çalışmış, etnik təmizləmə siyasəti
apararaq ötən əsrin 80–ci illərinin sonunda
“türksüz Ermənistan” dövləti yarada bilmişlər. Əvvəl “Şərq məsələsi”,
ondan sonra “erməni vilayəti”, sonra “erməni məsələsi”,
daha sonra “Qarabağ problemi” ilə dünya ictimaiyyətini
aldadan saxtakar erməni millətçiləri bir gün tarix
qarşısında cavab verməli olacaqlar. Ona
görə ki, dünyanın özü tarixi həqiqətlərdən
və canlı tarixin özündən ibrət dərsi
götürməli, tarixi həqiqətləri bilməli,
türk və Azərbaycan xalqlarının başına gətirilən
bütün müsibətləri və soyqırımları
anlamalı və obyektiv nəticələr
çıxarmalıdır. Hər
hansı bir tarixi hadisəni araşdırmaq tarixçilərin
işidir. Tarixi isə siyasiləşdirmək
olmaz və o, obyektiv tarixi həqiqətlərə əsaslanmalıdır.
ABŞ, Türkiyə, Rusiya, Fransa, Azərbaycan
alimləri külli miqdarda arxiv və rəsmi sənədlərə
söykənərək sübut etmişlər ki, 1915–ci ildə
heç bir erməni soyqırımı olmamışdır.
Bu, erməni milləçilərinin
uydurduğu yalançı və böhtançı bir təbliğatdır.
Çünki bağırmaqda bir can olan (akad. V.Veliçko)
və “müxtəlif tayfaların tör–töküntüləri
olan başkəsən ermənilər” (Strabon) özlərinin
yalanını dünyaya sırımağa öyrənmişlər.
Qədimdən “ikiüzlü və riyakar”, “hiyləgər
və kələkbaz adamlar olan” (Aleksandr Düma)
fırıldaqçı ermənilər bütün zamanlarda
türklərə və azərbaycanlılara qarşı
amansız olmuş, torpaqlarımızı zəbt etmiş,
soyqırım siyasəti aparmışlar. ABŞ, Avropa
və digər dünya ölkələrinin rəsmiləri
yaxşı bilirlər ki, ermənilər Xocalı
soyqırımını törətmiş,
torpaqlarımızın 20 faizini işğal etmiş, bir
milyondan çox insanın məcburi qaçqına və didərginə
çevrilməsinə bais olmuşlar.
Möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyevin dediyi kimi, bu gün Azərbaycan
hökumətinin qarşısında iki mühüm vəzifə
durur: Birincisi, ərazilərimizin işğaldan azad
olunması, məcburi köçkünlərin öz
doğma torpaqlarına qayıtmasına nail olmaq və ikincisi,
azərbaycanlıların soyqırımı haqqında həqiqətləri
dünya ictimaiyyətinə çatdırmaq, hiyləgər
erməni təbliğatının saxta tezislərini ifşa
etmək. Bəli, bu gün biz qabaqlayıcı
təbliğat maşınına, güclü və monolit
hücum taktikasına, əks–təbliğat orqanizminə malik
sağlam düşüncə potensialına əsaslanmaqla
tarixi həqiqətləri dünyaya
çatdırmalıyıq. Artıq
bugünkü Azərbaycan əvvəlki deyil, güclü
sosial–iqtisadi və hərbi potensiala malik qüdrətli bir
dövlətdir. Müstəqil Azərbaycan
Respublikası bu gün özünün güclü və
qüdrətli dövrünü yaşayır. Sosial–iqtisadi və hərbi inkişaf strategiyasına
malik olan dövlətimiz bölgədə aparıcı
qüvvəyə çevrilmişdir. 2013–cü il yanvarın 15–də Nazirlər Kabinetinin
iclasında Prezident İlham Əliyev demişdir ki, hazırda
bizim valyuta ehtiyatımız 46 mlrd. dollardır.
Builki dövlət büdcəmiz isə 20 mlrd.
manat təşkil edir. Hərbi büdcəmiz
3,7 mlrd. dollar təşkil
edir. Bu göstəricilər o deməkdir ki,
dövlətimiz bölgədə güclü və qüdrətli
dövlətdir.
Düşünürük ki, 1918–ci ildə azərbaycanlıların
soyqırımının təşkilatçıları olan
erməni daşnaqları və erməni millətçiləri
tarix qarşısında cavab verməlidirlər.
Nuru MƏMMƏDOV,
Professor
Respublika.- 2013.- 30 mart.- S. 5.