Sosial-iqtisadi inkişafın Azərbaycan
modelinin müəllifi
Müasir
Azərbaycanın inkişaf tarixinin ən məhsuldar və
qiymətli səhifələri XX əsrin 70–80–ci illəri
olmuşdur. Bu illər ərzində ulu öndər Heydər Əliyev
yaxın və uzaq gələcəyə istiqamətlənən,
müstəqilliyimizin bərpa olunmasına yol açan
inkişaf strategiyasını müəyyənləşdirmiş
və uğurla həyata keçirmişdir.
Ötən
əsrin 70–80–ci illərində Azərbaycanın inkişaf
tarixinin dinamikası onu deməyə əsas verir ki, ulu öndər
Heydər Əliyevin 1969–cu ildə ölkə rəhbərliyinə
gəlişindən sonrakı dövr əslində
respublikamızı müstəqil dövlət quruculuğuna
aparan yol olmuşdur. Ulu öndərin böyük zəhməti
nəticəsində keçmiş SSRİ məkanında
yaşayan respublikalar arasında ölkəmiz iqtisadi
inkişaf dinamikasına görə birincilər sırasında
yer almışdır. Heydər Əliyev həmin dövrü
belə xarakterizə etmişdir: “Azərbaycanın Sovet
dövründə inkişafının ən bariz nəticəsi
odur ki, həmin dövrdə yaranmış iqtisadi, elmi–texniki
və mədəni potensial respublikamızın tam müstəqil
dövlət kimi fəaliyyət göstərməsi
üçün möhkəm zəmin yaratmışdır”.
Bu baxımdan müasir Azərbaycan Respublikasının
inkişafı ulu öndərin yaşayıb
yaratdığı həmin illərin özülü üzərində
qurulmuş və bu təməl hazırda Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
daha da möhkəmləndirilmiş və uğurla inkişaf
etdirilir.
Heydər
Əliyev 1969–1982–ci illərdə bütövlükdə
postsovet məkanında və xarici ölkələrdə Azərbaycanın
iqtisadiyyatı ilə yanaşı, onun mədəniyyəti və
incəsənətinin qorunmasını təmin edirdi.
Heydər
Əliyevin 1969–1982–ci illərdə respublikamıza rəhbərliyinin
ən uğurlu göstəricisi Azərbaycanda sənayeləşmə
və aqrar sahənin inkişafı göstəricilərinin
SSRİ ölkələri arasında daha yüksək
olması idi. Bu dövrlərdə ulu öndərin rəhbərliyi
ilə ölkədə maşınqayırma və
elektrotexnika sənayesinin, neft emalı komplekslərinin
inşaası, kənd təsərrüfatında
üzümçülüyün,
pambıqçılığın, meyvə–tərəvəz
və digər bitkiçilik məhsullarının istehsal
göstəricilərinin rekord həddə
çatdırılmasına nail olunmuşdur.
Müdrik
xalqımızın təkidi ilə ulu öndər Heydər Əliyevin
ikinci dəfə 1993–cü ilin ortalarında ölkə rəhbərliyinə
qayıdışı Azərbaycanı xaosdan, siyasi hərc–mərclikdən
qurtardı. Bütün varlığını
xalqımıza həsr edən ulu öndər Heydər Əliyev
qısa zaman kəsiyində dövlət idarəçiliyi,
ordu quruculuğu sahəsində böyük nailiyyətlər
qazandı. Azərbaycanın sosial–iqtisadi, makroiqtisadi sabitliyini
yaratdı, Azərbaycan dövlətini qurdu. Ulu öndər
Heydər Əliyev uzunmüddətli sosial–siyasi sabitliyin və
iqtisadiyyatın dinamik inkişafının təmin edilməsini
ön plana çəkməklə prioritetlərin
düzgün müəyyənləşdirlməsini əsas
götürürdü və ölkədə böyük
islahatlar aparmağa başladı. Milli iqtisadiyyatın
inkişafı və dövlət quruculuğunun möhkəmləndirilməsi
naminə ilk növbədə beynəlxalq təcrübəyə
əsaslanan qanunvericilik bazasının yaradılması
lazım idi. Heydər Əliyev bütün sahələr
üzrə möhkəm normativ–hüquqi aktların qəbul
olunmasını təmin etdi və bu əsasda sahibkarlar
ordusunun formalaşmasına əlverişli şərait
yarandı. Ölkəyə xarici investorların cəlb
olunması üçün ilk növbədə onların
hüquqlarının qorunması və əlverişli
investisiya mühitinin yaranması tələb olunurdu.
1994–cü
il sentyabr ayının 20–də Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə xarici ölkələrin nüfuzlu şirkətlərinin
rəhbərləri və bir sıra beynəlxalq qurumların
iştirakı ilə “Əsrin kontraktı” adlanan neft
müqaviləsi imzalandı. “Əsrin müqaviləsi”nin
icrası ilə əlaqədar ölkəyə xarici
investisiyaların axını başlandı. 1994–cü ildən
başlayaraq Azərbaycanda baş verən iqtisadi proseslər və
aparılan iqtisadi islahatlar dövlət büdcəsinə,
onun gəlir və xərclərinin dinamikasına, strukturuna
öz təsirini göstərdi. 1995–ci ildən etibarən Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında iqtisadiyyatın
bütün sahələrində olduğu kimi maliyyə
sistemində də həyata keçirilən islahatlar nəticəsində
dövlət büdcəsinin gəlirlərində artım
müşahidə olunmağa başladı. Maliyyə sistemində
aparılan islahatlar müstəqilliyin ilk illərində maliyyə
qurumlarına qarşı yaranmış
inamsızlığı aradan qaldırmaqda mühüm rol
oynadı. Bu dövrdə müasir bank quruculuğu işlərinə
başlandı, ikipilləli bank sistemi formalaşdı. Sərbəst
bazar iqtisadiyyatı şəraitində 1991–1994–cü illərdə
öz işini qura bilməyən və rəqabətə
davam gətirə bilməyən bank sisteminin kapital bazası 5
dəfə artdı. İqtisadi inkişafı təmin edən
kapital qoyuluşunun artım dinamikası istehsala investisiya
qoyuluşlarının yönəldilməsinə mövcud
şərait yaratdı. Yeni müəssisələr və digər
sosial obyektlər tikilib istismara verildi, yeni iş yerləri
yaradıldı. Ona görə də Azərbaycanın iqtisadi
siyasətində ildən–ilə investisiyaların, əsasən
xarici investisiyaların həcmi artmağa başladı,
investisiyaların təşviqi və qarşılıqlı
qorunması haqqında xarici ölkələrlə ikitərəfli
sazişlər imzalandı.
Bu
dövrdə mənfəətin başqa valyutalara konvertasiya
edilməsi, xarici ölkələrə
köçürülməsi, yaxud reinvestisiya edilməsi ilə
bağlı bütün məhdudiyyətlər ləğv
edildi, bazar iqtisadiyyatı prinsipləri əsasında vahid
valyuta məzənnəsi formalaşdı. Bu tədbirlər
xarici investorlara, beynəlxalq maliyyə qurumlarına və
iqtisadi təşkilatlara Azərbaycana olan marağını
daha da artırmağa xidmət etdi. Aparılan iqtisadi təhlillər
göstərir ki, 1995–2003–cü illərdə ölkəyə
gətirilən xarici investisiyaların dinamikasında
böyük artım müşahidə olunurdu. Belə ki, əgər
1995–ci ildə ölkəyə 375.1 milyon ABŞ dolları məbləğində
xarici investisiya gətirilmişdirsə, 1996–cı ildə bu
göstərici 620.5 milyon, 2000–ci ildə 927.0 milyon, 2001–ci ildə
1091.5 milyon, 2002–ci ildə 2234.8 milyon və 2003–cü ildə
3371.0 milyon ABŞ dolları məbləğində
investisiyalar milli iqtisadiyyata yatırılmışdır.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin rəhbərliyi
dövründə 1995–ci ildən başlayaraq ölkəmizin
sosial–iqtisadi inkişafı və dünya təsərrüfat
sisteminə inteqrasiyası sahəsində çox
böyük nəticələr əldə olundu. Bu dövrdə
ölkəmizdə aparılan müstəqil dövlət
quruculuğu prosesində iqtisadi islahatların və
inkişafın mahiyyəti etibarilə yeni bir modeli — Azərbaycan
modeli yarandı. Bu əsasla iqtisadi inkişafın ikinci mərhələsində
ölkədə yeni modelin gerçəkləşməsinin
rəsmi bazası kimi bir çox irimiqyaslı siyasi sənədlər
— konsepsiya, strategiya və proqpramlar qəbul olundu. Azərbaycan
iqtisadiyyatına davamlı və dinamik inkişaf məntiqinə
əsaslanan yeni modelin strateji istiqamətləri: sərbəst
bazar münasibətlərinə əsaslanan və
özünün inkişaf qabiliyyətinə malik olan
sosialyönümlü bütöv iqtisadi sistemin—müstəqil
iqtisadiyyatın formalaşdırılması, ölkədə
mövcud olan təbii–iqtisadi, texniki–istehsal və elmi–texniki
potensialın fəal surətdə təsərrüfat
dövriyyəsinə cəlb olunması, milli iqtisadiyyatın
dünya təsərrüfat sisteminə səmərəli
şəkildə inteqrasiyasının təmin olunması
müəyyənləşdirildi.
Ulu
öndər Heydər Əliyev məktəbinin layiqli
davamçısı, onun strateji siyasətini və
ideyalarını müvəffəqiyyətlə həyata
keçirən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin elmə əsaslanan iqtisadi siyasəti
respublikanın sosial–iqtisadi inkişafı prosesində dinamizmi
və məqsədyönlülüyü təmin etmiş,
qarşıda duran vəzifələrin həllinə real
imkanlar açmış, cəmiyyətin ümumi
potensialının milli məqsədlər naminə səfərbər
olunmasına etibarlı zəmin
formalaşdırmışdır.
Prezident
İlham Əliyevin daxili və xarici siyasəti nəticəsində
son 10 ildə ictimai–siyasi, sosial–iqtisadi həyatın
bütün sahələrində uğurlar əldə
olunmuşdur. 2004–2008–ci və 2009–2013–cü illəri əhatə
edən regionların sosial–iqtisadi inkişafı Dövlət
proqramlarının qəbulu və müvəffəqiyyətlə
icra edilməsi ölkəmizin bütün sahələr
üzrə tərəqqisinə və iqtisadi inkişafına
böyük imkanlar yaratmışdır. Sürətli
sosial–iqtisadi inkişaf göstəricilərinə malik Azərbaycan
qazandığı nailiyyətlərin miqyasını mütəmadi
olaraq genişləndirməklə, yeni uğurların müəllifi
kimi çıxış etməkdədir. Artıq dinamik
sosial–iqtisadi tərəqqi sahəsində ulu öndər Heydər
Əliyev ideyalarına əsaslanan, öz modelini yaradan Azərbaycan
üçün əsas fərqləndirici xüsusiyyətlərdən
biri bu inkişafın davamlı xarakter daşıması,
möhkəm təməl üzərində
qurulmasıdır. Heç də təsadüfı deyil ki,
2008–ci ildən başlayaraq dünyada baş verən və bu
gün də davam edən maliyyə–iqtisadi böhran ölkəmizin
iqtisadiyyatına ziyan vurmadan yan keçdi, əksinə qlobal
maliyyə–iqtisadi böhranı şəraitində ölkəmizdə
aparılan uğurlu sosial–iqtisadi siyasətin nəticəsi
olaraq yeni iş yerləri açıldı, iri investisiya layihələri
icra olundu və bu layihələrin icrası uğurla davam
etdirilir. Dünyanın bir çox ölkələrini
sarsıdan qlobal böhrandan Azərbaycan iqtisadiyyatı sürətli
inkişaf tempini və dayanıqlılığını
qoruyub saxlamış və böyük artıma nail
olmuşdur.
Azərbaycanın
sosial–iqtisadi inkişaf sahəsindəki uğurları beynəlxalq
aləm tərəfındən təqdir olunduqca ölkəmizin
dünya birliyinin siyasi arenadakı nüfuzu daha sürətlə
artır. Dünyanın aparıcı beynəlxalq təşkilatları
və tanınmış siyasətçilər Azərbaycanın
reallaşdırdığı hərtərəfli
islahatları inkişaf etməkdə olan ölkələr
üçün nümunə kimi göstərirlər. Beynəlxalq
reytinq mərkəzləri və nüfuzlu kütləvi
informasiya vasitələri ölkəmizin müxtəlif sahələrdəki
uğurlarını yüksək qiymətləndirirlər. Azərbaycanda
həyata keçirilən düşünülmüş
çevik makroiqtisadi siyasət nəticəsində son illərdə
qiymətlərin sabitliyi qorunmuş, inflyasiya bir rəqəmli
səviyyədə olmuş, bank sektorunda maliyyə sabitliyi və
dayanaqlıq təmin edilmişdir. Qeyri–neft sektorunun iqtisadi
artımının, məşğulluğun, büdcə və
valyuta gəlirlərinin əsas mənbəyinə
çevrilməsi iqtisadi strategiyanın başlıca prioriteti
hesab edilir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında son onillikdə əldə olunmuş nailiyyətlər
bir daha təsdiq edir ki, Azərbaycan yeni
çağırışları qarşılamağa
hazırdır və bunun üçün adekvat inkişaf
strategiyasına malikdir.
Bu gün
qlobal iqtisadi inkişafın gələcəyini müəyyənləşdirən
texnologiyalar dünyanın ən aparıcı dövlətlərinin
həyata keçirdikləri siyasətdə əsas xətti təşkil
edir. Surətlə yayılmaqda olan informasiya–kommunikasiya
texnologiyaları və onların fonunda formalaşaraq yeni
inkişaf vüsəti qazanan qloballaşma prosesləri ölkənin
sosial–iqtisadi həyatına birbaşa təsir göstərməkdədir.
Heç də təsadüfı deyil ki, artıq dünya
dövlətlərinin iqtisadi üstünlüyü də məhz
texnologiyalara yiyələnməyə, onların mənimsəmə
gücünə əsaslanır. Bu baxımdan makro və mikro
iqtisadi göstəricilərin önündə bu gün məhz
həmin ölkələrdə
informasiya–texnologiyalarının tutduğu yer və onun
inkişafı durur. Bu reallıqları əsas tutaraq respublika
Prezidenti cənab İlham Əliyevin müvafiq sərəncamı
ilə 2013–cü il Azərbaycan Respublikasında
“İnformasiya–kommunikasiya texnologiyaları ili” elan edilmişdir.
Hər il
Azərbaycan Respublikasının sosial–iqtisadi
inkişafını göstərən makroiqtisadi göstəriciləri
artımla müşahidə olunur. Belə ki, ölkənin
inkişafını xarakterizə edən əsas makro iqtisadi
göstərici — ümumdaxili məhsul istehsalı — əgər
2000–ci ildə 5,3 milyard ABŞ dolları təşkil edirdisə,
bu göstərici 2010–cu ildə 10 dəfə artaraq 52,9 milyard
ABŞ dolları, 2011–ci ildə 64,8 milyard ABŞ dolları və
2012–ci ildə 69,0 milyard ABŞ dollarına çatmışdır.
Ümumdaxili məhsulun 50,0 faizdən artığı sənaye
sahələrində, 5,2 faizi kənd təsərrüfatı,
9,2 faizi tikinti kompleksində, 8,4 faizi ticarət və pullu xidmət
sahələrində, 5,5 faizi nəqliyyatda, 1,7 faizi rabitədə,
13,8 faizi digər xidmətlər və sosial sahələrdə
yaradılmışdır. 2010–cu ildə əhalinin sayına
görə hər nəfərə 5900 ABŞ dolları,
2011–ci ildə 7112,2 ABŞ dolları, 2012–ci ildə 7490,5
ABŞ dolları əlavə dəyər (ÜDM) istehsal
olunmuşdur. Son 3 ildə əhalinin orta aylıq əmək
haqqı artaraq 2010–cu ildə 422 ABŞ dolları, 2011–ci ildə
465 ABŞ dolları olmaqla 2012–ci ildə iqtisadiyyatın
ayrı–ayrı sahələrində işləyənlərin
orta aylıq əmək haqqı daha yüksək olmuş və
sənayedə 760 ABŞ dolları, informasiya və rabitə
sahəsində 790 ABŞ dolları təşkil etmişdir.
İqtisadi
təhlillər göstərir ki, son 2 ildə əhalinin gəlirləri
2011–ci il ilə müqayisədə 2012–ci ildə 13,8 faiz
artaraq 44,2 milyard dollara, adambaşına düşən məbləği
isə 12,2 faiz artaraq 4820,8 ABŞ dollarına
çatmışdır. Ümumdaxili məhsulun
istehsalında özəl sektorun payı 80 faizi
ötmüş, ümumdaxili məhsulun tərkibində
büdcədaxilolmaları və xərcləri beynəlxalq
normaya uyğunlaşaraq 30 faizi ötüb keçmişdir.
Son 3 ildə büdcə gəlirlərində böyük
artıma nail olunmuşdur. Belə ki, əgər 2010–cu ildə
dövlətin büdcə gəlirləri 14,6 milyard ABŞ
dolları təşkil edirdisə, bu göstərici 2011–ci ildə
20,0 milyard ABŞ dolları, 2012–ci ildə 22,0 milyard ABŞ
dolları məbləğində faktiki icra olunmuşdur.
2013–cü il üçün “Dövlət büdcəsi
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununa uyğun
olaraq 24,5 milyard ABŞ dollan məbləğində büdcədaxilolmaları
proqnozlaşdırılmışdır. Büdcə xərclərinin
50,0 faizə yaxını milli iqtisadiyyatın
inkişafına, 1,1 faizi təhsilə, 11,5 faizi sosial
müdafıə və sosial təminata yönəlmişdir.
Azərbaycan
son illərdə region dövlətlərinin real sektoruna
investisiya yatıran və iri infrastruktur layihələrini
maliyyələşdirən əsas investor ölkə kimi
özünü təsdiq etməkdədir. Azərbaycan
Türkiyə, Gürcüstan, Rumıniya, Moldova, Ukrayna,
Belarus, Slovakiya, İsveçrə və digər ölkələrin
sərmayə bazarlarında aktiv iştirak edən investor
sayılır. Ölkəmiz region ölkələrinin
neft–qaz, neft–kimya, yanacaq–energetika, sənaye, emal, infrastruktur sahələrinə
irihəcmli maliyyə vəsaitləri yönəldərək
iqtisadiyyatın inkişafına töhfəsini verir.
Bu gün
Azərbaycan dünyanın ən modern və potensial
investorlarından biri kimi qəbul edilməkdədir və
ölkəmizin sərmayəsini istəyən xarici dövlətlərin
sayı daim artmaqdadır. Hazırda Azərbaycan regionda irihəcmli
valyuta ehtiyatlarına malik ölkədir və 48 milyard ABŞ
dolları məbləğində kapital resurslarının
olması ölkəmizin maliyyə qüdrətinin
artmasında başlıca faktora çevrilmişdir.
Bütün
bunlar Azərbaycanın sürətli inkişaf yolunda
olduğunu əyani şəkildə nümayiş etdirməkdədir.
Qeyd etmək lazımdır ki, artıq özünəməxsus
iqtisadi uğur və inkişaf modelinin əsasını
qoymuş Azərbaycan dünya dövlətləri
üçün örnək olduğunu sübut edir.
Respublikamızda milli iqtisadiyyatın dinamik
inkişafının təmin olunması 90 illik yubileyini qeyd
etməyə hazırlaşdığımız təkrarolunmaz
dahi şəxsiyyət, ulu öndər Heydər Əliyev
strategiyasının — Azərbaycan iqtisadiyyatının
inkişaf modelinin müasir şəraitdə Prezident İlham
Əliyev tərəfındən böyük uğurla
davamının nəticəsidir.
Ulu
öndər Heydər Əliyev Azərbaycanın
inkişafı naminə bütün dövrlərdə
gördüyü işlərə və əvəzolunmaz xidmətlərinə
görə hər birimizin qəlbində daima yaşayır və
yaşayacaqdır. Bu gün onun ideyalarını və siyasətini
uğurla həyata keçirən və xalqının sosial
müdafiəsinin təminatçısı, ölkəmizi
işıqlı gələcəyə aparan Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev alternativsiz
liderimizdir.
Cəmilə Namazova,
Azərbaycan Dövlət İqtisad
Universiteti,
iqtisad elmləri
doktoru
Respublika.- 2013.- 3 may.- S. 6.