HEYDƏR ƏLİYEV
VƏ AZƏRBAYCANIN MÜASİR KONSTİTUSİONALİZM
İDEYASI
Konstitusiya Məhkəməsi
ölkəmizdə demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət
quruculuğu prosesində fəal iştirak etmiş, qəbul
etdiyi qərarlar ilə hər kəsin Azərbaycan
Konstitusiyasına, qanunlarına hörmət və
ehtiramının, ədalət, azadlıq və humanizm kimi
prinsiplərin möhkəmləndirilməsinə,
demokratiyanın və hüquqi mədəniyyətin
inkişafına, konstitusionalizm ideyalarının həyata
keçirilməsinə dəyərli töhfəsini
vermişdir.
Heydər ƏLİYEV
X
alqımız müstəqil müasir Azərbaycan dövlətinin
memarı və qurucusu, ulu öndər Heydər Əliyevin 90
illiyini qeyd etməyə hazırlaşır.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin inkişafı yolunda əvəzsiz
tarixi xidmətlərini nəzərə alaraq, milli dövlətçilik
ideyasının bərqərar olması və ölkəmizin
beynəlxalq aləmdə nüfuzunun artması naminə
misilsiz töhfələr vermiş Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri Heydər Əliyevin 90 illik yubileyinin ölkə
miqyasında layiqincə keçirilməsini təmin etmək
məqsədilə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
21 yanvar 2013–cü il tarixli sərəncam
imzalamışdır. Bu sərəncamda ulu öndər Heydər
Əliyevin Azərbaycan dövlətçiliyi
qarşısındakı xidmətlərinə xalq və
dövlət başçısı səviyyəsində
verilən ən yüksək qiymət öz əksini
tapmışdır.
Tarixdə
şəxsiyyətlərin rolu və onların dövlətin
inkişafına verdiyi töhfələr danılmazdır. Bu
mənada, Azərbaycan tarixinin otuz ildən artıq bir
dövrü və bu illər ərzində xalqın
ictimai–siyasi, iqtisadi və mədəni həyatının
bütün sahələrində dirçəlişi
böyük şəxsiyyət Heydər Əliyevin adı ilə
birbaşa bağlıdır. O, parlaq siyasi zəkası və
istedadı sayəsində yeni Azərbaycanı qurmaqla
yanaşı, dövlətimizi gələcəyə aparan
yolları da müəyyən etmişdir.
Ulu
öndərin hələ sovet hakimiyyəti zamanı
1969–1982–ci illərdə Azərbaycana rəhbərliyi
dövründə respublikamız qısa müddətdə
keçmiş SSRİ–nin geridə qalmış əyalətindən
qabaqcıl respublikalarından birinə çevrilmiş,
xalqın yaddaşının özünə
qayıdışı, milli özünüdərkin və
milli ruhun yüksəlişinin təmin olunması
mümkün olmuşdur.
Hakimiyyətə
gəldiyi ilk günlərdən Heydər Əliyevin dövlət
quruculuğunun əsasını təşkil edən strateji
proqramında Azərbaycan dili xüsusi diqqət mərkəzində
idi. Ulu öndərin respublikaya rəhbərliyi dövründə
Azərbaycan dilinə həqiqi dövlət dili statusu
qazandırmağa yönəlmiş fəaliyyətin bəhrəsidir
ki, 1978–ci il Konstitusiyasında Azərbaycan dilinin dövlət
dili statusu təsbit olundu. O dövrün reallıqları
baxımından bu addım, sözün əsl mənasında,
qəhrəmanlığa bərabər idi və gələcəyin
müstəqil Azərbaycanı naminə
atılmışdı. Azərbaycan dilinin idarəçilikdə
geniş tətbiqi, Azərbaycan mədəniyyətinin
ümumittifaq miqyasında təbliği, böyük klassiklərin
İttifaq miqyasında yubileylərinin keçirilməsi, elmi,
ədəbi, mədəni əsərlərin planlı tədqiqi
və nəşri – bütün bu sadalananlar Heydər Əliyevin
gələcək milli dövlətçiliyimizin ideya təməlində
dayanan siyasətinin əməli nəticəsidir.
Dünyanın
siyasi xəritəsində mühüm dəyişikliklərlə
yadda qalan XX əsrin sonlarında Azərbaycan dövlətçiliyi
üçün əlverişli və əvəzedilməz
tarixi şərait yarandı. 1991–ci il oktyabrın 18–də “Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyi
haqqında” Konstitusiya Aktının qəbul edilməsi ilə
Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi və
suverenliyi beynəlxalq aləmə bəyan edildi və həmin
gün çoxəsrlik dövlətçilik tariximizə
dövlət müstəqilliyinin bərpası günü
kimi daxil oldu.
Lakin
müstəqilliyimizin ilk illərindən Azərbaycanın
tarixində gərgin, mürəkkəb dövr
başladı, ölkəmiz hərbi təcavüz, iqtisadi tənəzzül,
siyasi qeyri–sabitlik kimi milli təhlükəsizliyi təhdid edən
ciddi problemlərlə qarşılaşdı. Azərbaycan
dövlətçiliyi üçün taleyüklü bir
dönəmdə qətiyyətli siyasi iradə nümayiş
etdirərək ölkənin milli maraqlarını təmin edə
biləcək böyük şəxsiyyətə olan ehtiyac,
Azərbaycan xalqının təkidli tələbi ilə Heydər
Əliyevin ölkə rəhbərliyinə
qayıdışı ilə nəticələndi.
Azərbaycan
üçün ağır, mürəkkəb vaxtda ölkəmizin
müstəqilliyinin və ərazi
bütövlüyünün ciddi təhlükə
qarşısında qaldığı anda Heydər Əliyevə
müraciət edən xalqımız əmin idi ki, ölkəmizi
düşdüyü bu ağır vəziyyətdən,
sosial–iqtisadi, hərbi–siyasi böhrandan yalnız Heydər Əliyev
xilas edə bilər, xalqımızı müstəqilliyin
azad inkişaf yoluna çıxara bilər. Bu çətin vəziyyətdə
xalqın tələbilə hakimiyyətə qayıdan Heydər
Əliyev öz müdrik siyasəti ilə Azərbaycanı vətəndaş
müharibəsi təhlükəsindən, ictimai–siyasi
anarxiyadan xilas etdi, xalqımızı müstəqil Azərbaycan
və azərbaycançılıq ideyası ətrafında
birləşdirərək öz tarixi missiyasını yerinə
yetirdi.
“Biz
bu çətin günləri keçib gedəcəyik,
müstəqil Azərbaycan Respublikası dünya birliyində
öz layiqli yerini tutacaq, hər bir Azərbaycan vətəndaşı
özünün bu müstəqil dövlətə mənsub
olduğunu böyük qürur hissi ilə bəyan edəcək”
– deyən ümummilli liderimiz Heydər Əliyev uzaqgörən
siyasəti ilə Azərbaycanı dinamik inkişaf edən bir
dövlətə çevirdi. Ölkənin xarici siyasəti
milli maraqlarımıza uyğun quruldu, uğurlu neft
strategiyası müəyyən edilib həyata keçirilməyə
başlandı, ictimai həyatın bütün sahələrində
hərtərəfli demokratik islahatlar aparıldı. Siyasi
plüralizm, söz və mətbuat azadlığı təmin
edildi, ölüm cəzası ləğv edildi, Azərbaycanın
gələcək inkişafını şərtləndirən
hərtərəfli şərait yaradıldı.
Heydər
Əliyev hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra davamlı
inkişaf strategiyası praktikada daha əsaslı surətdə
tətbiq edilərək həqiqi mənada ölkənin milli
yüksəlişinin qüdrətli amilinə çevrildi. XX
əsrin 90–cı illərinin əvvəllərinə xas olan
separatçılıq, etnik parçalanma meyillərinin
ölkənin varlığı üçün
yaratdığı real və ciddi təhlükə yalnız
ulu öndərin Azərbaycan rəhbərliyinə
qayıdışından sonra elan etdiyi və qətiyyətlə
həyata keçirdiyi azərbaycançılıq ideologiyası
sayəsində dəf olundu. Ölkənin ictimai–siyasi, sosial,
iqtisadi, mədəni həyatında, beynəlxalq əlaqələrdə
dönüş yaratmış, elmi əsaslarla, beynəlxalq
norma və prinsiplərə uyğun müstəqil dövlət
quruculuğu prosesi başlanmışdır. Ulu öndərin
həyata keçirdiyi təxirəsalınmaz tədbirlərin
nəticəsi kimi, bir tərəfdən, Milli Ordunun
formalaşdırılması, Azərbaycanın milli mənafelərini
qorumağa qadir nizami silahlı qüvvələrin
yaradılması, torpaqlarımızın müdafiə
olunması ilə bağlı mühüm addımlar
atılmış, digər tərəfdən, siyasi və
diplomatik vasitələrdən istifadə edilərək
1994–cü ilin may ayında ölkəmiz üçün həyati
əhəmiyyət kəsb edən atəşkəsə nail
olunmuşdur.
A zərbaycanda
dövlət quruculuğunun möhkəmləndirilməsində,
milli sərvətlərimizdən ölkənin və
xalqın mənafeyinə uyğun istifadə olunmasında
ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin uğurlu neft
strategiyası xüsusi rol oynamışdır. 1994–cü il
sentyabrın 20–də Bakıda dünyanın 11 iri neft şirkətinin
iştirakı ilə çağdaş tariximizə “Əsrin
müqaviləsi” adı ilə düşmüş neft
müqaviləsinin və 1999–cu il noyabrın 18–də ATƏT–in
İstanbul zirvə toplantısında Bakı–Tbilisi–Ceyhan əsas
neft ixrac boru kəmərinin inşa olunmasına dair
bağlanmış saziş Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinin möhkəmlənməsində xüsusi
əhəmiyyət kəsb etdi. Bununla da, Azərbaycan MDB məkanında
Qərbin neft şirkətləri ilə irimiqyaslı saziş
imzalayan ilk dövlət olmaqla Xəzər dənizində beynəlxalq
əməkdaşlığın bünövrəsini qoydu. “Əsrin
müqaviləsi”nin imzalanması respublikamızın
bugünkü və gələcək iqtisadi
uğurlarının əsasını qoymuşdur.
“Əsrin
müqaviləsi”nin və digər neft kontraktlarının,
iqtisadi və strateji baxımdan misilsiz əhəmiyyətə
malik neft kəmərinin reallaşması Heydər Əliyevin
xidmətidir. 1994–cü ildə çoxlarına əfsanə
kimi görünən layihələri yalnız ulu öndərimizin
şəxsi nüfuzu, qətiyyəti, uzaqgörənliyi sayəsində
reallaşdırmaq mümkün olmuşdur. Ümummilli
liderimizin gərgin əməyi sayəsində 1994–cü ilədək
davam edən iqtisadi tənəzzülə son qoyuldu,
makroiqtisadi göstəricilər ilbəil yüksəldi,
dinamik inkişaf dövrü başlandı.
Ölkədə
sabitlik əldə olunduqdan sonra dövlət quruculuğu
istiqamətində təxirəsalınmaz addımlar
atılmışdır. Azərbaycanda hüquqi dövlət
quruculuğu naminə görülmüş işlər
ölkəmizdə siyasi, iqtisadi və hüquqi sistemin
kökündən demokratikləşməsi istiqamətində
əsaslı dəyişdirilməsindən ibarət olmuş,
həm də bu proses mahiyyət etibarilə dövlət və
cəmiyyət həyatının bütün sahələrini
əhatə etmişdir.
Ölkəmizdə
başlanılmış islahatlar fonunda ən mühüm
hadisələrdən biri müstəqil Azərbaycan dövlətinin
yeni Konstitusiyasının qəbul edilməsi oldu. Azərbaycan
Respublikasının ilk milli Konstitusiyasının qəbulu
xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin
tarixi xidmətlərindən biri olmuşdur. 1991–ci il
fevralın 19–da Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinin qərarı
ilə yeni Konstitusiyanın hazırlanması məqsədilə
yaradılmış 74 nəfərdən ibarət
işçi komissiyasının fəaliyyəti gözlənilən
nəticəni verməmişdi. Məhz ümummilli lider Heydər
Əliyevin hakimiyyətə qayıdışından sonra,
onun təşəbbüsü ilə müstəqil Azərbaycanın
yeni Konstitusiya layihəsinin hazırlanmasına
başlanıldı. İşçi komissiyasının tərkibi
Prezident tərəfindən parlamentə təqdim edilmiş və
Milli Məclis 1995–ci il mayın 2–də müvafiq qərar qəbul
etmişdir. Komissiya Prezidentin sədrliyi ilə 33 nəfərdən
ibarət idi. Komissiyaya qanunvericilik, icra və məhkəmə
hakimiyyəti orqanlarının nümayəndələri ilə
yanaşı, ölkənin hüquq ictimaiyyətinin
tanınmış simaları da daxil idilər. 1995–ci il iyul
ayının 5–də komissiyanın ilk iclası baş
tutmuşdur. Bu iclasda ümummilli liderimiz Heydər Əliyev bir
sıra dəyərli tövsiyələrini, məsləhətlərini
vermişdir. Ulu öndər cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrinin
iştirakı ilə Konstitusiya layihəsinin açıq
müzakirələrini təşkil etməklə onun
müasir dəyərləri özündə ehtiva edən ən
yetkin formada qəbul edilməsini təmin etmək üçün
gərgin əmək sərf etmişdir.
N əhayət,
Konstitusiyanın layihəsi ümumxalq müzakirəsi
üçün 15 oktyabr 1995–ci ildə dərc edilmiş və
12 noyabr 1995–ci il tarixdə keçirilmiş referendumda
seçicilərin 94,8 faizi Konstitusiyanın qəbul edilməsinin
lehinə səs vermişlər. Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası 27 noyabr 1995–ci il tarixdən
qüvvəyə minmişdir. Ulu öndər Heydər Əliyevin
bilavasitə rəhbərliyi ilə gərgin səylərin nəticəsi
olan bu ümummilli əhəmiyyətli sənədin qəbulu
dövlətçiliyimizin inkişafı tarixində yeni səhifə
açmışdır.
Qeyd
edilməlidir ki, ölkəmizin Əsas Qanunu hazırlanarkən
ənənəvi hüquqi dövlət ideyaları ilə
yanaşı, bu ideyaların inkişaf meyilləri də nəzərə
alınmış, onlar özünəməxsus milli dəyərlər
və artıq təsdiq olunmuş müasir yanaşmalarla zənginləşdirilmişdir.
Konstitusiyanın qəbul edilməsi xalqımızın tarixi ənənələrinə
uyğun olan və eyni zamanda ölkəmizdə müasir
dünyanın hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu tələblərinə cavab verən
dövlətçiliyin formalaşdırılması, siyasi
sistemdə və hüquq sistemində möhkəm
özülün yaradılması işində mühüm
addım olmuşdur.
Müstəqil
Azərbaycanın ilk Konstitusiyasının ərsəyə gəlməsində
danılmaz rolu olan ulu öndər Heydər Əliyev
bildirmişdir ki, “Azərbaycanın ilk demokratik
Konstitusiyası xalqımızın demokratiya, milli dövlətçilik
yolu ilə getməsini təmin edəcək və gələcək
nəsillərə sivilizasiyalı, yüksək səviyyəli,
dünya demokratiyasında özünəməxsus yer tutan
müstəqil Azərbaycan dövləti miras qoyacaqdır”.
B
öyük öndər ədalətli idarəçilik
sistemi yaratmadan cəmiyyətin dövlətə etimad və
inamının formalaşdırılmasını
qeyri–mümkün hesab etmiş, bunun üçün, ilk
növbədə, məhkəmə–hüquq sistemində
dövrün tələblərinə cavab verən mütərəqqi
islahatların aparılmasına nail olmuşdur. Heydər Əliyev
demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu istiqamətində
davamlı siyasət yeridərək ölkədə insan
hüquq və azadlıqlarının başlıca prinsiplərinin
bərqərar olması üçün əsaslı zəmin
yaratmışdır.
Ümummilli
liderimiz insan hüquqlarını müxtəlif iqtisadi və
siyasi sistemlərin, ideologiyaların və mədəniyyətlərin
mövcud olduğu dünyada toplumları, xalqları, cəmiyyətləri
birləşdirən, onlara humanist dəyərləri
aşılayan əsas meyar kimi dəyərləndirmişdir.
Qanunçuluq
və hüquq qaydalarının hələ tam
oturuşmadığı bir dövrdə 1993–cü ildə
ölüm hökmü cəzasının tətbiqi üzərində
moratoriumun qoyulması, 1998–ci ildə bu hökmun ləğv
edilməsi ulu öndərin yüksək humanizminin təzahürü
kimi diqqətəlayiqdir.
Tarixə
nəzər salsaq, görərik ki, Azərbaycanın müstəqil
qanunvericilik praktikasının əsası 1921–ci il may
ayının 19–da qoyulmuşdur. Bundan bir qədər əvvəl
23 ay mövcud olmuş Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinə
Əsas Qanunu qəbul etmək müyəssər olmadı.
Bundan sonra Azərbaycan SSR Konstitusiyasının yeni
redaksiyaları 1925–ci və 1937–ci illərdə
dördüncü və doqquzuncu Ümumazərbaycan Sovetlər
Qurultayında qəbul edilmişdir. Azərbaycan SSR–in sonuncu Əsas
Qanunu 1978–ci il aprelin 21–də qəbul edildi və onun öz sələflərindən
prinsipal fərqi ondan ibarət idi ki, o vaxt Azərbaycana milli
özünüdərk və özünəqayıdış
proseslərinə böyük önəm verən Heydər Əliyev
rəhbərlik edirdi və artıq
vurğuladığımız kimi, məhz onun qətiyyəti
sayəsində Konstitusiyaya Azərbaycan dilini dövlət dili
elan edən 73–cü maddə əlavə olundu.
Konstitusiya
ölkənin gələcək inkişaf prioritetlərini
müəyyənləşdirməklə yanaşı, insan
hüquq və azadlıqlarının təminatını
dövlətin başlıca məqsədi kimi ön plana
çıxarmışdır. 1995–ci il noyabrın 24–də
keçirilmiş yığıncaqda ümummilli liderimiz Heydər
Əliyev bu tarixi sənədi belə dəyərləndirmişdir:
“Yeni qəbul olunmuş Konstitusiya Azərbaycanın müstəqilliyini,
ərazi bütövlüyünü təmin edən
Konstitusiyadır və əminəm ki, bu, daimi olacaqdır.
Xalqımız bu Konstitusiyanın müddəalarından
istifadə edərək, Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyini əbədi edəcəkdir. Yeni Konstitusiya
Azərbaycanda demokratik, hüquqi dövlətin qurulması,
demokratik vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması üçün əsaslar yaratmış,
bütün təminatları vermişdir. Bizim borcumuz bu təminatlardan,
Konstitusiyanın bizə verdiyi qanuni əsaslardan səmərəli
istifadə etmək və ölkəmizdə hüquqi, demokratik
dövlət yaratmaq, vətəndaşların, insanların
hüquqlarının qorunmasını təmin etməkdən
ibarətdir”.
K
onstitusiya Azərbaycanın hüquqi sisteminin inkişafinda
keyfiyyətcə yeni mərhələnin
başlanğıcını qoydu və qanunvericiliyin
bütün sahələrinin inkişafına impuls verdi.
Ölkəmizin Əsas Qanununun hətta inkişaf etmiş
dövlətlərin konstitusiyaları ilə müqayisədə
kifayət qədər mütərəqqi hesab edilə biləcək
müddəalarından biri Konstitusiyada sadalanan insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələrə uyğun tətbiq edilməsi
ilə bağlıdır. Bu norma özündə insan
hüquqlarının beynəlxalq standartlara uyğun tətbiqinə
imkan verən mühüm prinsipi əks etdirir. Belə ki, qeyd
olunan prinsip ölkəmizdə insan hüquq və
azadlıqlarının hamılıqla qəbul edilmiş beynəlxalq
hüquq normalarında və insan hüquqlarına dair beynəlxalq
müqavilələrdə nəzərdən tutulduğundan
daha artıq məhdudlaşdırılmasına imkan vermir. Bu
prinsip eyni zamanda insan hüquqlarının tətbiqi ilə
bağlı milli qanunvericilik tənzimlənməsindən kənar
qalmış hər hansı məsələyə Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələrin birbaşa tətbiqini
qanuniləşdirir.
Konstitusiyada
hakimiyyət bölgüsü hakimiyyət qolları
arasında qarşılıqlı nəzarətin yaranması
məqsədilə əks edildi. Qarşılıqlı nəzarət
dövlət hakimiyyətinin məhdudlaşdırılması
mexanizmi, ilk növbədə, insan hüquqlarının
qorunmasına xidmət edən vasitədir. Hələ
Konstitusiya layihəsi hazırlanarkən Komissiyanın sədri
Heydər Əliyev öz tövsiyələrini verərək
qeyd edirdi: “Azərbaycanda insan azadlığı, təşəbbüs
azadlığı, din azadlığı, sahibkarlıq
azadlığı – bütün azadlıqlar təmin olunub.
İnsan haqları qorunmalıdır, Azərbaycan müstəqil
dövlət kimi öz vətəndaşlarının
hüquqlarını qorumağı əsas vəzifələrindən
biri hesab etməlidir”.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyası müstəqil dövlətimizin inkişafının əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirən hüquqi prinsipləri özündə ehtiva edən tarixi sənəd olaraq xalqın rifahına xidmət göstərən dövlət idarəetmə mexanizminin təməlinə çevrilmişdir. Sonrakı illərdə qəbul olunan çoxsaylı qanunların da kökündə məhz insan şəxsiyyətinə hörmət amili dayanmışdır.
Konstitusiyanın qəbulundan sonra ayrı–ayrı sahələr üzrə qanunlar yaradılmağa başlamış, yeni qanunlar Konstitusiyanın müddəalarına uyğun işlənmişdir. 1997–ci ildə “Məhkəmələr və hakimlər haqqında” qanun qəbul edilmiş, 2000–ci ildə Cinayət, Cinayət–Prosessual, Mülki, Mülki–Prosessual və digər məcəllələr, qanunlar qəbul olunmuşdur. Məhkəmələrin fəaliyyətində səmərəliyi artırmaq üçün Azərbaycan–Avropa Şurası İşçi Qrupu yaradılmışdır. İnsan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təminatlı müdafiəsi üçün üçpilləli məhkəmə sisteminin yaradılması da Konstitusiyamızda əks olunan mühüm müddəalardan biridir. İnsanlara hüquqi xidmətin keyfiyyətini yüksəltmək üçün hakim korpusunun yeni forma və metodlarla formalaşdırılması da həyatımızda tamamilə yeni olmuş, ötən illər bu seçimin səmərəliyini təsdiqləmişdir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının dövlət və hüquq sistemimizə gətirdiyi mühüm yeniliklərdən biri də dövlət hakimiyyətinin ali orqanları sistemində müstəqil məhkəmə hakimiyyətinin mövqeyinin gücləndirilməsi olmuşdur. Çünki müasir sivil cəmiyyətlərdə güclü və müstəqil məhkəmə hakimiyyəti insanların dövlətə olan etimadının, vətəndaş sülhünün təminatının, vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun, hətta iqtisadi inkişafın vacib şərtlərindən biri kimi çıxış edir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev şəxsiyyət və lider kimi dövlət idarəçiliyində daim hüququn, qanunun aliliyini rəhbər tutmuş, hər bir vətəndaşın hüquq və azadlıqlarının təminatını dövlətin ali vəzifəsi saymışdır. Heydər Əliyev ədalətli və müdrik rəhbər kimi yaxşı bilirdi ki, qanunların və hüquq qaydalarının işləmədiyi bir dövlətdə sosial–ictimai dayaqların möhkəmliyindən, dayanıqlı sabitlikdən, yüksək sosial–maddi rifahdan danışmaq mümkün deyildir.
Azərbaycan Konstitusiyası hüquqi və sosial dövlətin formalaşmasına, cəmiyyət həyatının demokratik formalarının inkişafına və insan hüquqlarına əməl edilməsinə yönəlmişdir. Son illər ərzində məhkəmə sisteminin inkişafı, insanın və vətəndaşın hüquq və azadlıqlarının, konstitusiya quruluşunun qorunması, vahid hüquqi məkanın təmin olunması naminə öz səlahiyyətlərini reallaşdıran müstəqil məhkəmə hakimiyətinin təsdiqi üzrə real tədbirlər görülmüşdür. Kostitusiyamızda bunun üçün dəyərli hüquqi imkanlar təsbit edilmişdir. Konstitusiyanın ruhu və hər kəlməsi ölkəmizdə dünyaya yüksək səviyyədə açıqlığı təmin etməyə və real dövlət subyektivliyini qoruyub saxlamağa imkan verir.
Məhkəmə–hüquq islahatları dairəsində həyata keçirilən islahatlar qanunun aliliyi, vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının qorunması, cinayətkarlıqla mübarizənin səmərəsinin artırılması, hüquq–mühafizə orqanlarında xidmətin saf mənəviyyat əsasında qurulmasını təmin edir.
Konstitusiyanın milli hüquq sistemimizə gətirdiyi mühüm yeniliklərdən biri də Əsas Qanunun ehtiva etdiyi dəyərlərin müdafiəsinin və dövlətin hüquqa bağlılığının təmin edilməsinin mühüm vasitələrindən biri kimi Konstitusiya Məhkəməsinin yaradılması olmuşdur. Beləliklə, 1998–ci il iyunun 14–də Azərbaycanda müasir hüquqi dövlətin vacib institutlarından biri olan Konstitusiya Məhkəməsi fəaliyyətə başladı.
Ötən illər ərzində Konstitusiya sosial–iqtisadi, siyasi, dövlət–hüquqi inkişafın tələbatına uyğunlaşdırılmışdır və Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi bunun ən mühüm təşkilati elementidir. Qanunvericilikdə Konstitusiya Məhkəməsinin əsas məqsədləri Konstitusiyanın aliliyinin təmin edilməsi və hər kəsin hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi kimi müəyyənləşdirilmişdir. Məhkəmə müstəsna olaraq, Konstitusiyanın və qanunların ona verdiyi səlahiyyətlər çərçivəsində qəbul etdiyi qərarlarla bu məqsədləri həyata keçirir və milli hüquq sistemimizə öz töhfəsini verir.
Fəaliyyətə başladığı ilk dövrdən Konstitusiya Məhkəməsi üzərinə düşən vəzifələrin öhdəsindən layiqincə gəlməyə çalışmış, insan hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli həyata keçirilməsinə imkan verən qərarları ilə qısa müddətdə ictimaiyyətin etimadını qazanmışdır.
T əməli ulu öndər Heydər Əliyevin əvəzsiz əməyi ilə qoyulmuş Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsi 2003–cü ildə yaranmasının beşillik yubileyini qeyd etmişdir. Yarandığı dövrdən fəaliyyəti ölkə başçısının daim diqqət və qayğısı altında olan konstitusiya nəzarət orqanının beşillik yubileyində ümummilli lider Heydər Əliyev Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət edərək, yarandığı tarixdən etibarən ölkəmizdə demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət quruculuğu prosesində fəal iştirak etdiyini, qəbul etdiyi qərarlarla hər kəsin Azərbaycan Konstitusiyasına, qanunlarına hörmət və ehtiramına, ədalət, azadlıq və humanizm kimi prinsiplərin möhkəmləndirilməsinə, demokratiyanın, hüquqi mədəniyyətin inkişafına və konstitusionalizm ideyalarının həyata keçirilməsinə dəyərli töhfə verdiyini vurğulamışdır. Məhz ulu öndər Heydər Əliyevin tövsiyələrinə uyğun olaraq Konstitusiya Məhkəməsi bu gün Konstitusiyasının aliliyini qoruyur və onun keşiyində durur.
Ötən illər ərzində Məhkəmə ümumilikdə 246 qərar və 56 qərardad qəbul etmiş və bu qərarların böyük bir hissəsi birbaşa və ya dolayısı ilə məhz insan hüquq və azadlıqlarının həyata keçirilməsi ilə bağlı olmuşdur. Qəbul edilmiş qərarlardan 85–i, qərardadlardan isə 39–u fərdi şikayətlər əsasında qəbul edilmişdir ki, bu da ümumilikdə Konstitusiya Məhkəməsinin qəbul etdiyi qərarların 34,8 faizini təşkil edir.
Konstitusiya Məhkəməsi zamanın tələbindən çıxış edərək yarandığı gündən beynəlxalq əlaqələrə, xarici ölkələrin Konstitusiya məhkəmələri ilə, Avropa Şurası, ATƏT, Amerika Hüquqşünaslar Assosiasiyası, Almaniya Texniki Əməkdaşlıq Cəmiyyəti və başqa beynəlxalq təşkilatlarla əlaqələrin möhkəmləndirilməsinə və genişlənməsinə böyük diqqət yetirir.
Konstitusiya Məhkəməsinin dəvəti ilə Türkiyə, Rusiya, Almaniya, Belçika, Çexiya, Slovakiya, Macarıstan, Sloveniya, Norveç, İspaniya, Ukrayna, Gürcüstan, Moldova, Litva, Latviya və digər ölkələrin konstitusiya nəzarəti orqanlarının, o cümlədən İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin hakimləri və əməkdaşları ölkəmizə rəsmi səfərlər etmişlər.
Xarici ölkələrin Konstitusiya Məhkəmələrinin, həmçinin beynəlxalq təşkilatların dəvəti ilə son dövrlər Konstitusiya Məhkəməsinin hakimləri və əməkdaşları Türkiyə, ABŞ, Rusiya, Fransa, İtaliya, Almaniya, Slovakiya, Çexiya, Polşa, İspaniya, Belçika, Rumıniya, Albaniya, Moldova, Ukrayna, Cənubi Koreya, İndoneziya və digər ölkələrə rəsmi səfərlər etmişlər.
Konstitusiya Məhkəməsinin beynəlxalq hüquqa və xarici məhkəmə praktikasına böyük diqqət yetirdiyini nəzərə alaraq, Azərbaycan Respublikasının qoşulduğu beynəlxalq sazişlər, İnsan Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsinin və Avropa konstitusiya nəzarət orqanlarının qərarları mütəmadi olaraq öyrənilir və Konstitusiya Məhkəməsinin qərarlarında onlara istinad edilir.
“Dövlət yalnız iki halda sarsıla bilər: cinayət cəzasız qalanda və günahsız cəzalandırılanda” – deyən ümummilli liderimiz ədalətli idarəçilik sistemi yaratmadan cəmiyyətin dövlətə etimad və inamının formalaşdırılmasını da qeyri–mümkün hesab etmiş, bunun üçün ilk növbədə məhkəmə–hüquq sistemində dövrün tələblərinə cavab verən mütərəqqi islahatların aparılmasına nail olmuşdur.
2002–ci ildə ölkəmizin beynəlxalq birliyə inteqrasiyası və hüququn müasir inkişafı şəraitində konstitusiya islahatlarının aparılması, Konstitusiyanın özünün də təkmilləşdirilməsi kimi mühüm tədbirlərin həyata keçirilməsi zərurəti ortaya çıxdı. Bu baxımdan, 2002–ci il avqust ayının 24–də keçirilmiş referendum nəticəsində Konstitusiyaya edilmiş əlavə və dəyişikliklər mühüm əhəmiyyətə malik olmuş və Konstitusiya Məhkəməsinin fəaliyyətinin keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm qoymasına səbəb olmuşdur.
Keçirilmiş referendumla Əsas Qanunun mətninə cəmiyyətin inkişafından doğan və Konstitusiyanın, qanunların, bütövlükdə hüquq sisteminin təkmilləşdirilməsi, demokratikləşdirmə proseslərinin dərinləşdirilməsi və insan hüquqlarının daha səmərəli müdafiə edilməsi zərurətindən irəli gələn bir sıra dəyişikliklər edilmişdir. Bu dəyişikliklər bütövlükdə ölkəmizin “İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında” Konvensiyaya qoşulmasından, məhkəmə islahatlarının həyata keçirilməsindən irəli gələn öhdəliklərə əməl edilməsi, Milli Məclisin fəaliyyətinin və seçki sisteminin təkmilləşdirilməsi, insan hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli müdafiəsi və dövlət hakimiyyəti orqanları arasında fəaliyyətin və qarşılıqlı əlaqənin konstitusiya mexanizmlərinin daha da təkmilləşdirilməsi zərurətindən irəli gəlmiş və sadalanan məqsədlərə xidmət etmişdir.
“Referendum ilk növbədə, xalqın öz iradəsini sərbəst ifadə etməsi deməkdir. İqtidar, əkselita və cəmiyyət bu yolla dövləti inkişaf etdirmək məqsədi ilə qarşılıqlı fəaliyyət göstərir. Mən bu referendumu ölkənin modernləşdirilməsi, demokratik dəyişikliklərin intensivləşdirilməsi və təbii ki, ölkədə sabitliyin qorunub saxlanması istiqamətində irəliyə doğru bir addım kimi qiymətləndirirəm. Qlobal və lokal transformasiyalar, yeni çağırışlar nəzərə alınmaqla Konstitusiyaya dəyişikliklər edilməsi vətəndaşın hüquq və azadlıqlarının müdafiəsini təkmilləşdirməyə, ən başlıcası isə, Azərbaycan dövlətçiliyinin davamlı və səmərəli inkişafını təmin etməyə imkan verir” – deyən ümummilli lider Heydər Əliyev qeyd etmişdir ki, “Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər edilməsi haqqında” referendum aktı layihəsinin hüquqi qüvvəyə minməsini təmin edən bu ümumxalq səsverməsi demokratik inkişaf istiqamətində mühüm addım olmaqla, respublikanın sivil Avropa dəyərlərinə sadiqliyini bir daha təsdiqləmişdir.
Mühüm dəyişikliklərdən biri Konstitusiyanın 105–ci maddəsinə edildi. Əvvəlki varianta əsasən Azərbaycan Respublikası Prezindeti vaxtından əvvəl vəzifədən getdikdə onun səlahiyyətlərini Milli Məclisin sədri icra edirdi. Lakin səlahiyyətlərin Prezidentdən Milli Məclisin sədrinə ötürülməsi barədə əvvəllər Konstitusiyada nəzərdə tutulmuş bu müddəa hakimiyyət bölgüsü prinsipi ilə ziddiyyət təşkil edirdi. Milli Məclis rəhbərinin həm qanunverici, həm də icra hakimiyyətinin səlahiyyətlərini müvəqqəti də olsa, öz əlində cəmləşdirməsi, istər–istəməz hakimiyyətin iki qanadı arasında tənzimlənmə prosesini çətinləşdirirə bilərdi. Məlumdur ki, həm Prezident, həm də Baş nazir icra hakimiyyətinin nümayəndələri olduğundan, birincinin hansısa səbəbdən öz vəzifəsini icra edə bilməməsi halında səlahiyyətlərin icra hakimiyyətinin digər nümayəndəsinə verilməsi məntiqi və qanunauyğundur.
Ümumilikdə, Konstitusiyaya edilmiş dəyişikliklərin ayrıca bir qrupu Konstitusiya Məhkəməsinin statusu və səlahiyyətinə aid idi. Siyasi partiyaların və ictimai birliklərin ləğvi ilə bağlı səlahiyyət Konstitusiya Məhkəməsindən alınaraq, ədliyyə orqanlarına və məhkəmələrə verildi. Çünki əvvəlki halda əks tərəfin digər instansiyaya şikayət vermək hüququ olmurdu. İndi belə hal yaranarsa, siyasi partiyanın Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət etmək hüququ yaranır.
Referendumla təsbit edilmiş digər yenilik məhkəmələrə, vətəndaşlara və Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkilinə (Ombudsmana) Konstitusiya Məhkəməsinə birbaşa müraciət etmək hüququnun verilməsidir. Bu dəyişikliyə qədər vətəndaşların hüquq və azadlıqları pozulduqda onlar müvafiq məhkəmələrin vasitəsilə Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsinə müraciət edərək, məsələnin Konstitusiya Məhkəməsinə sorğu vermək yolu ilə göndərilməsini xahiş edirdilər. Beləliklə, həmin müraciət uzun bir yol keçdikdən və xeyli vaxt itkisindən sonra Konstitusiya Məhkəməsinə çatırdı.
Konstitusiyaya edilən dəyişikliklərə əsasən hər kəs onun hüquq və azadlıqlarını pozan qanunvericilik və icra hakimiyyəti orqanlarının normativ aktlarından, bələdiyyə və məhkəmə aktlarından qanunla müəyyən edilmiş qaydada pozulmuş insan hüquq və azadlıqlarının bərpa edilməsi məqsədi ilə Konstitusiya Məhkəməsinə şikayət verə bilər. Vətəndaşların Konstitusiya Məhkəməsinə birbaşa müraciət edə bilməsi müddəası Əsas Qanunda təsbit olunmaqla, insan hüquqlarının və azadlıqlarının qorunmasına xüsusi təminat yaratdı.
Bu şikayətlər məhkəmə qərarlarından verilən apelyasiya və kassasiya şikayətlərindən fərqli olaraq, konkret işlər üzrə qərarların ləğv edilməsi və ya dəyişdirilməsi məqsədi ilə deyil, yalnız insan hüquq və azadlıqlarını pozan aktların Konstitusiya və qanunlara zidd hesab olunması məqsədi ilə verilir.
Ombudsman insan hüquq və azadlıqlarını pozan aktlardan Konstitusiya Məhkəməsinə sorğu verə, məhkəmələr isə Konstitusiya Məhkəməsinə insan hüquq və azadlıqlarının həyata keçirilməsi məsələləri ilə bağlı Konstitusiya və qanunların şərh edilməsi haqqında müraciət edə bilərlər.
Konstitusiya islahatlarının ardınca qəbul edilmiş “Konstitusiya Məhkəməsi haqqında” yeni qanunda digər müddəalarla yanaşı, yeni subyektlər tərəfindən Konstitusiya Məhkəməsinə müraciət edilməsi və həmin müraciətlərə baxılması prosedurları müəyyənləşdirildi. Bu gün Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi geniş səlahiyyətlər dairəsinə malik müasir konstitusiya nəzarəti orqanıdır.
Əminliklə demək olar ki, ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu hüquq islahatları keyfiyyətcə yeni mərhələdə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən inamla davam etdirilir. Azərbaycanın müasir inkişafı dövründə hüquqi dövlət quruculuğu və insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərin gücləndirilməsi dövlət siyasətinin əsas istiqamətlərindən biri kimi diqqətə çəkilmişdir.
Ölkəmizdə həyata keçirilən irimiqyaslı qanunvericilik və institusional islahatlar, sürətli beynəlxalq inteqrasiya və sosial–iqtisadi inkişaf yeni konstitusiya islahatlarının reallaşdırılması zərurətini ortaya qoymuşdur. Bu məqsədlə Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi tərəfindən 26 dekabr 2008–ci il tarixdə hüquqi nöqteyi–nəzərdən Konstitusiyanın bir çox normalarını təkmilləşdirmək məqsədi daşıyan, əsasən dövlətin sosialyönümlüyünün artırılmasına, insan hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli müdafiə və təmin olunmasına, ali dövlət hakimiyyəti orqanlarının, habelə məhkəmə hakimiyyəti orqanlarının və bələdiyyələrin işinin, qanunvericilik sisteminin təkmilləşdirilməsinə yönəlmiş “Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına əlavələr və dəyişikliklər edilməsi haqqında” Referendum Aktının layihəsi qəbul edildi. 18 mart 2009–cu il tarixdə həmin akt ümumxalq səsverməsində Azərbaycan xalqının böyük əksəriyyəti tərəfindən dəstəkləndi və keçirilmiş referendumla zamanın tələbindən irəli gələrək Konstitusiyaya edilmiş əlavə və dəyişikliklər onun çox mühüm əhəmiyyətə malik yeni müddəalarla zənginləşməsi ilə nəticələndi.
2009–cu ildə keçirilmiş referendumda ciddi ictimai dəstək almış yeniliklər hüquqi baxımdan Konstitusiyanın bir çox normalarını yeni dövrün tələblərinə uyğunlaşdırmaq məqsədi daşıyaraq, insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təmini sahəsində dövlətin məsuliyyətini artırmış, onun üzərinə bir sıra yeni hüquqi öhdəliklər qoymuşdur. Konstitusiya islahatı milli qanunvericiliyin beynəlxalq konvensiya və sazişlərə uyğunlaşdırılması prosesində keyfiyyətcə yeni mərhələnin əsasını qoymuşdur.
Bu gün Azərbaycan dinamik inkişaf edən, dünya birliyində layiqli yer tutan, müstəqil siyasət yürüdən bir dövlətdir. Ümummilli liderimizin siyasi kursunu bütün sahələrdə uğurla davam etdirən dövlət başçısı cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə xalqımız tarixi nailiyyətlərə imza atır, Azərbaycan öz inkişafının keyfiyyətcə yeni, daha yüksək mərhələsinə qədəm qoyur. Bütün bu qazanılmış uğurların təməlində isə xalqımızın əbədiyaşar lideri Heydər Əliyevin islahatlar siyasəti dayanır.
Azərbaycan dövlətinin başçısı kimi Heydər Əliyevin çoxəsrlik dövlətçilik tariximizdə müstəsna yeri vardır. Ulu öndərimizin fəaliyyəti öz əhəmiyyəti baxımından Azərbaycanın hüdudlarından çox–çox kənarlara çıxır.
Müasir Azərbaycanda dövlət quruculuğunun, iqtisadi dirçəlişin, siyası şüurun, siyasi həyatın 30 ildən artıq bir dövrünü əhatə edən zaman kəsiyi böyük siyasət xadimi kimi tanınan və dərin zəkaya, ensiklopedik biliyə, geniş dünyagörüşünə malik olan tarixi şəxsiyyətin – Heydər Əliyevin adı, əməli fəaliyyəti ilə gerçəkləşdirdiyi konkret işlərlə bağlıdır. Bu mürəkkəb proseslər isə onun həm əməli fəaliyyətində, həm də fəlsəfi məfkurəsində, milli dirçəliş fəlsəfəsində öz əksini tapmışdır.
Ulu öndərimiz özündən sonra layiqli siyasi varis qoyub getdi. Böyük öndərimiz seçkilər ərəfəsində xalqa ünvanladığı müraciətində cənab İlham Əliyevi dəstəkləməyə çağırır və əminliklə bildirirdi ki, onun başladığı işləri xalqın köməyi və dəstəyi ilə cənab İlham Əliyev başa çatdıra biləcək.
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin memarı, qurucusu, dövlətçiliyimizin ən böyük təminatçısı, ulu öndər Heydər Əliyevin anadan olmasının 90–cı ildönümü gününü böyük qürur və iftixar hissi ilə qarşılayırıq. Bu gun bütün dünyada səsi, sözü eşidilən, iqtisadi inkşaf tempinə görə dünyada ön sıralara keçən, Cənubi Qafqaz regionunda liderə çevrilən müstəqil Azərbaycan Respublikası siyasi reallıq kimi bu fenomenal şəxsiyyətin əsəridir.
Bu gun ölkəmizdə ümummilli liderimiz Heydər Əliyev tərəfindən əsası qoyulmuş demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlətin və vətəndaş cəmiyyətinin quruculuğu prosesi ölkə Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilir.
Fərhad Abdullayev,
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin Sədri
Respublika.- 2013.- 4 may.- S. 7; 9.