Ümummilli
liderin hüquqi baxışlarının Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında təzahürü
Dövlət və hüququn ictimai–iqtisadi quruluşa xas olan bir formasından digərinə keçid mahiyyətinə görə olduqca mürəkkəb, çoxtərəfli, dövlət və hüquqda, həmçinin ictimai–siyasi həyatda baş verən kifayət qədər ziddiyyətli prosesdir. Bu prosesin mərkəzində dayanıb və bir qayda olaraq prosesə böyük təsir göstərən dövlət bir–biri ilə qarşılıqlı əlaqədə olan və bir–birini tamamlayan iki qrup kompleks vəzifəni həll edir. Bu vəzifələrdən bir qrupu dövlət mexanizminin — onun mahiyyətinin, məzmununun, formasının, fəaliyyət metodunun, strukturunun yenidən qurulması ilə əlaqədardır. Digər qrup vəzifələr cəmiyyətin dəyişdirilməsinə, iqtisadiyyatda islahatlar, xarici və daxili siyasətin yeni istiqamətlərinin müəyyən edilməsi, yeni rəsmi idealogiyanın yaradılması ilə bağlıdır.
Keçid dövründə dövlətin fəaliyyətinin əsas istiqamətləri qarşıda duran vəzifələrin xarakter və növündən birbaşa asılıdır. Dövlətin fəaliyyətinin əsas istiqamətlərinin məzmunu və həll etdiyi vəzifələr konkret cəmiyyətin inkişafının tarixi təcrübəsi, konkret ölkənin iqtisadiyyatının inkişaf səviyyəsi, cəmiyyətdə formalaşmış münasibətlərin xarakter və növü ilə şərtlənir.
Dövlətin qarşısında yeni maliyyə sisteminin yaradılması zəruriliyi, ölkənin təhlükəsizliyinin təmini, hüquq sisteminin köklü dəyişikliyi kimi xüsusi vəzifələr durur. Dövlət bu dövrdə həyata keçirilən iqtisadi və sosial–siyasi islahatların dinamizmini, cəmiyyət daxilində və dövlətdə stabilliyi təmin etməklə yanaşı, həyatın bütün sahələrində tam müstəqilliyini qorumalı və xarici təsirlərdən qeyri–asılılığı təmin etməlidir.
Keçid dövründə dövlət və cəmiyyətdə əvvəllər heç vaxt olmayan inamsızlıq və tərəddüdlər baş verdiyinə, mərkəzdənqaçma qüvvələri gücləndiyinə, dağıdıcı proseslər sürətlə inkişaf etdiyinə görə dövlətin dağılması və cəmiyyətin süqutu ehtimalı dəfələrlə artır. Odur ki, həmin mərhələdə dövlət yalnız yenidənqurma fəaliyyətinə deyil, həm də mühafizə funksiyasına önəm verməli, özünü, iqtisadiyyatı və cəmiyyəti süqut etməkdən qorumalıdır.
Ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycanda yenidən hakimiyyətə qayıdışı ölkənin ağır keçid dövrünə təsadüf etdi. Tarix üçün son dərəcədə qısa olan bir müddətdə keçid dövrünün səmt küləklərinin hakimiyyətə gətirdiyi, dövlət idarəçiliyi sahəsində təcrübəsi olmayan insanların ölkəni böhrandan çıxarmaq üçün rəhbərliyə dəvət etdikləri ulu öndərin qarşısında çətin — müstəqilliyin qorunub saxlanılması, erməni təcavüzünün dayandırılması, vətəndaş müharibəsinin qarşısının alınması, ərazi bütövlüyünün təmini, cinayətkarlıqla mübarizə, dağılmış iqtisadiyyat və maliyyə sisteminin bərpası, sabitliyin təmini, hüquq sistemində dəyişikliklərin həyata keçirilməsi, yeni qurulan demokratik dövlətin hüquqi əsaslarının yaradılması kimi vəzifələr dururdu. Dövlətin hüquqi əsaslarının yaradılması müstəqil, demokratik Azərbaycan dövlətinin konstitusiyasının hazırlanıb qəbul edilməsi ilə birbaşa bağlı idi.
Ulu öndər konstitusiya komissiyasının ilk iclaslarında komissiyanın sədri kimi Azərbaycanın əvvəlki konstitusiyalarının təhlilini verərək yeni qurulan müstəqil Azərbaycan Respublikasının konstitusiyasının qəbul edilməsinin zəruriliyini əsaslandırmış, konstitusiyada ifadəsini tapmasını vacib hesab etdiyi əsas məqamları komissiya üzvlərinin nəzərinə çatdırmışdı: “İndi biz müstəqil Azərbaycan Respublikasının, Azərbaycan dövlətinin ilk konstitusiyasını qəbul edirik. Bizim yeni konstitusiyamız, şübhəsiz ki, birinci növbədə Azərbaycan Respublikasının dövlət müstəqilliyini, bu müstəqilliyin əbədi olduğunu və dövlət müstəqilliyini qoruyub saxlamaq, yaşatmaq üçün bütün prinsipləri əks etdirməlidir. Yeni konstitusiyamız demokratik prinsipləri özündə əks etdirməlidir. Yəni dünya demokratiyasının əldə etdiyi bütün nailiyyətlərdən, demokratiya sahəsində inkişaf etmiş dövlətlərin konstitusiya təcrübəsindən istifadə etməli və Azərbaycan Respublikasının özünəməxsus tarixi, milli ənənələrini əks etdirən prinsipləri özündə cəmləşdirməlidir”.
Ulu öndər konstitusiyanın demokratik, hüquqi, sivilizasiyalı dövlət quruculuğu proseslərini və bunu təmin etmək üçün bütün şərtləri, müddəaları özündə əks etdirməli olmasını ümumi şəkildə qeyd etməklə kifayətlənməyib, həmin məfumların nəyi ifadə etməsini sadə, anlaşıqlı dildə izah edirdi: “Demokratiya prinsipləri geniş məfhumdur. Əgər bu, bir tərəfdən insanların, vətəndaşların hüquqlarının təmin edilməsi prinsipləridirsə, ikinci tərəfdən dövlətçiliyin qurulmasını, dövlət quruculuğu prosesinin aparılmasını, inkişaf etdirilməsini və Azərbaycanda həm dövlətin, həm xalqın, həm də hər bir vətəndaşın hüquqlarının qorunmasına təminat verə bilən dövlətin qurulub yaranmasını təmin edən prinsiplər olmalıdır.
Konstitusiya gərək elə bir konstitusiya olsun ki, bir tərəfdən insanların hüquqlarını qorusun, insan azadlıqlarını, demokratiyanı təmin etsin, siyasi plüralizmi təmin etsin, mətbuat, söz, din, dil azadlığını təmin etsin, ikinci tərəfdən isə dövləti, cəmiyyəti idarə etmək üçün təsisatların yaranmasını təmin etsin”.
Müstəqil Azərbaycan dövlətinin konstitusiyasında ifadəsini tapan bir çox müddəalar, əslində Ulu öndərin ideya və baxışlarının, hüquqi düşüncələrinin, uğrunda mübarizə apardığı, xalqının xoşbəxt gələcəyini gördüyü amalların hüquq normalarında təcəssümü idi.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin bilavasitə rəhbərliyi ilə hazırlanan konstitusiya bir sıra xüsusiyyətləri ilə səciyyələnirdi.
Əvvəla, Konstitusiya xalqın iradəsini əks etdirməklə xalqın dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi olmasını hüquqi cəhətdən rəsmiləşdirdi.
Heç vaxt özünü xalqdan ayırmayan, daim xalqına, onun gücünə və qüdrətinə arxalanan ulu öndər xalqın iradəsi ilə və xalqa xidmət etmək üçün hakimiyyətə gəlməsini təkrar–təkrar qeyd edir, — həyatının son dəqiqəsinədək xalqına xidmət edəcəyini və ömrünün sonrakı illərini də xalqına bəxş etdiyini bildirirdi. “Azadlıq, müstəqillik ideyası bizim, xalqımızın ideyasıdır…Öz müstəqilliyini möhkəmləndirmək və onu bu müstəqillikdən məhrum etmək üçün indən belə heç kimə imkan verməmək — Azərbaycan xalqının iradəsidir”, — deyən ulu öndərin kəlamları bir vaxtlar Amerika Birləşmiş Ştatlarının prezidenti A. Linkolnun söylədiyi və indi demokratik dövlətin devizi kimi qəbul edilən “…xalqın idarəçiliyi, xalqın iradəsi və xalq naminə görülən işlər heç vaxt yer üzündən silinməyəcəkdir” ifadəsi ilə həmahənglik təşkil edir. Məhz bu baxımdan Konstitusiyanın birinci fəslinin xalq hakimiyyətinə həsr olunması və 1–ci maddədə “Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi Azərbaycan xalqıdır” ifadəsinin əks olunması həm Azərbaycan xalqının, həm də bu xalqın ümummilli lideri statusunu qazanmış Heydər Əliyevin iradəsinin ifadəsi kimi qəbul olunmalıdır. Ümummilli lider konstitusiya layihəsindən bəhs edərkən göstərirdi ki, layihənin “əsas məzmunu ondan ibarətdir ki, o, xalqın iradəsini ifadə edir, Azərbaycanın dövlət quruluşunun təsirlərini, hüquqi əsaslarını yaradır, Azərbaycanda dövlətin idarəetmə prinsiplərini əks etdirir, dövlət ilə xalq arasında olan münasibətləri əks etdirir və müstəqil Azərbaycan Respublikasında hüquqi, demokratik, dünyəvi dövlətin qurulması üçün bütün hüquqi əsasları yaradır. Onun bütün maddələri xalqın iradəsini ifadə edir. Hakimiyyətin mənbəyi xalqdır — bu əsas anlayış burada bariz şəkildə öz əksini tapıbdır”.
Ulu öndər hesab edirdi ki, yeni yaranan konstitusiya müstəqil Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası olması və Azərbaycan xalqının iradəsini ifadə etməsinə görə əvvəlki bütün konstitusiyalardan fərqlənir və tarixi əhəmiyyət kəsb edir.
“Dövlət xalqsız ola bilməz. Xalq isə ayrı–ayrı insanlardan, vətəndaşlardan ibarətdir… Azərbaycan xalqı vahid xalqdır. Azərbaycanın dövlət siyasəti azərbaycançılıq əsasında qurulubdur. Biz hamımız, hansı bölgədən olmağımızdan asılı olmayaraq, azərbaycanlı kimi on illərlə, yüz illərlə belə böyümüşük. Heç vaxt deməmişik bunun kökü nədir” – deyən ulu öndər Heydər Əliyevin fikirləri Konstitusiyanın 5–ci maddəsində aşağıdakı kimi ifadəsini tapmışdır: “Azərbaycan xalqı vahiddir. Azərbaycan xalqının vahidliyi Azərbaycan dövlətinin təməlini təşkil edir. Azərbaycan Respublikası bütün Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının ümumi və bölünməz vətənidir”.
İkincisi, konstitusiya vasitəsi ilə dövlət və ictimai quruluşun yeni hüquqi bazası — konstitusiya əsasları yaradıldı.
Konstitusiyanın dövlətin əsaslarını müəyyən edən fəslinin birinci (Konstitusiyanın 7–ci) maddəsində Azərbaycan dövlətinin demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar respublika olması ifadəsi əksini tapdı. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin demokratik dövlət quruculuğu yolu ilə inkişafa, nailiyyətə qovuşacağını ulu öndər hələ sovet hakimiyyətinin süquta uğradığı ilk illərdən müəyyən etmişdi: “Azərbaycanın demokratiya yolu ilə getməsi üçün ilk addımları mən atdım. Azərbaycanda hörmətli adam olduğuma görə Kommunist Partiyasının və Sovet İttifaqının dağılması haqqında mənim çıxışlarım insanları inandırırdı. Mən o vaxtdan Azərbaycanı demokratik, müstəqil dövlət görmək istəyirəm”.
Müstəqilliyi xalq, dövlət üçün ən ülvi dəyər hesab edən ulu öndər göstərirdi: “…bizim xalqımızın tarixində, ölkəmizin tarixində dövlət müstəqilliyini əldə etmək kimi bir nailiyyət olmayıbdır. İndiyə qədər hər bir azərbaycanlı üçün bu qədər böyük xoşbəxtlik — dövlət müstəqilliyi kimi böyük bir xoşbəxtlik olmayıbdır”. Ulu öndərin müstəqilliyə bu cür dəyər verməsi müstəqilliyi demokratik dövlət quruculuğunun ilkin şərti hesab etməsi ilə bağlı idi. Təbii ki, müstəqil olmayan, daxili və xarici siyasətini müstəqil müəyyən edə bilməyən dövlətdə demokratiyanın bərqərar olması, insanların dövlətin idarəçiliyində birbaşa iştirakı, ictimai–siyasi həyatın vacib məsələlərini xalqın iradəsi, fikir müxtəlifliyinin nəzərə alınması əsasında həll edilməsi mümkün deyildir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev ilk növbədə respublikamızın müstəqil bir dövlət kimi hansı siyasi, ictimai, iqtisadi sistem üzrə gedəcəyinin mühüm əhəmiyyətini vurğulayaraq qeyd edirdi: “Yolumuz demokratiya yoludur, biz demokratiya yolundan dönməməliyik. Bizim yolumuz siyasi plüralizm yoludur, biz bu yoldan dönməməliyik. Biz Azərbaycanda çoxpartiyalı sistem, çoxpartiyalı cəmiyyət üçün şərait yaratmalıyıq. Əmin olun ki, mən bu mövqeyimdən dönməyəcəyəm. Azərbaycanda insan azadlığı, təşəbbüs azadlığı, din azadlığı, dil azadlığı, sahibkarlıq azadlığı — bütün azadlıqlar təmin olunub. İnsan hüquqları, insan haqları qorunmalıdır. Azərbaycan müstəqil dövlət kimi öz vətəndaşlarının hüquqlarını qorumağı əsas vəzifələrindən biri hesab etməlidir. Azərbaycan keçmiş kommunist rejiminə, sosialist sisteminə, keçmiş iqtisadi–siyasi sistemə qayıtmamalıdır”. Ulu öndər eyni zamanda demokratik prinsiplərin bərqərar edilməsini dövlətin bütün vəzifəli şəxslərinin, dövlət orqanlarının və dövlətin əsas vəzifəsi hesab edirdi: “Azərbaycan bundan sonra öz dövlətini demokratik prinsiplər əsasında qurmalıdır və dövlət orqanları cəmiyyətdə demokratik prinsiplərin bərqərar olması üçün təminat yaratmalıdırlar… Azərbaycan Respublikası bundan sonra bütün demokratik prinsiplərə sadiq qalacaq, onların həyata keçirilməsini təmin edəcəkdir və hamımız birlikdə Azərbaycanı böyük bir demokratik respublika kimi dünya demokratiyasına uyğun səviyyəyə çatdıraraq dünya mədəniyyətinə, dünya ictimaiyyətinə tanıtdıra biləcəyik… Azərbaycan Respublikası demokratiya yolu ilə getməlidir və heç vaxt totalitar sistemə, kommunist rejiminə qayıtmamalıdır. Azərbaycan Respublikasında siyasi partiyaların fəaliyyət göstərməsinə şərait yaranmalıdır və siyasi plüralizm hökm sürməlidir. Hürriyyət insan üçün ən əsas şərtlərdən biridir. İnsan hüquqlarının qorunması bizim əsas məqsədlərimizdən biri, dövlət orqanlarının, hüquq — mühafizə orqanlarının əsas vəzifələrindən biri olmalıdır”.
Dövlətin mövcudluğunun maddi əsasını onun müəyyən əraziyə malik olması təşkil edir. Ərazi toxunulmazlığı və bütövlüyü dövlətin mövcudluğunun təbii və zəruri şərtidir. Ərazi bütövlüyü prinsipi dövlətin ərazi aliliyinə əsaslanan dövlət suverenliyindən irəli gəlir, dövlətin öz ərazisi üzərində hökmranlığını təmin edir. Konstitusiya müəyyən edir ki, Azərbaycan Respublikasının ərazisi özgəninkiləşdirilə bilməz, vahid, toxunulmaz və bölünməzdir. Dövlət sərhədləri xalqın iradəsinə zidd olaraq dəyişdirilə bilməz.
Ulu öndər Konstitusiyada Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyünün, respublikamızın bölünməzliyinin, hakimiyyətin heç bir qüvvə tərəfindən mənimsənilə bilməzliyinin ifadəsini tapmasına da önəm verirdi: “Bu konstitusiya layihəsinin ən əsas mahiyyəti ondan ibarətdir ki, Azərbaycan Respublikasının tam müstəqilliyini təmin edir, ölkəmizin ərazi bütövlüyünü təmin edir, Azərbaycan xalqının hüquqlarının toxunulmazlığını təmin edir, vətəndaşlarımızın hər birinin hüquqlarının qorunmasını təmin edir və Azərbaycan xalqının, respublikamızın bölünməzliyini, hakimiyyətin heç bir qüvvə tərəfindən mənimsənilə bilməzliyini təmin edir”.
Dövlətin əsasları ilə bilavasitə bağlı olan dövlət dili, silahlı qüvvələr, dövlətin rəmzləri ilə əlaqədar məsələlərə Ulu öndər önəm verirdi.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasının 21–ci maddəsi dövlət dilinin Azərbaycan dili olmasını təsbit etdi. Ulu öndər Azərbaycan dili məsələsini təkcə dil məsələsi deyil, azərbayçanşılıq məsələsi kimi dəyərləndirirdi: “Millətin milliliyini saxlayan onun dilidir. Şübhəsiz ki, musiqi də, ədəbiyyat da, ayrı–ayrı tarixi abidələr də millətin milliliyini təsdiq edir. Amma millətin milliliyini ən birinci təsdiq edən onun dilidir. Əgər Azərbaycan dili olmasa, Azərbaycan dilində ədəbiyyat da olmaz, Azərbaycan dili olmasa, Azərbaycan dilində mahnılar olmaz, musiqi olmaz. Bunlar hamısı biri–biri ilə bağlıdır. Ona görə bu beş ildə Azərbaycan dilinin dövlət dili kimi yaşaması, möhkəmlənməsi, inkişaf etməsi də bizim ən böyük nailiyyətlərimizdən biridir. Bu, təkcə dil məsələsi deyil, azərbaycançılıq məsələsidir”.
Konstitusiya müəyyən etdi ki, Azərbaycan dövləti öz təhlükəsizliyini və müdafiəsini təmin etmək məqsədi ilə silahlı qüvvələr və digər silahlı birləşmələr yarada bilər. Ulu öndər öz növbəsində ordunun yaradılmasını, dövlətin təhlükəsizliyinin təminini ən əsas vəzifə kimi dəyərləndirir, bunu müqəddəs borc, müstəqilliyin əsas şərtlərindən biri hesab edirdi: “Ordu quruculuğu, ordu yaratmaq hər birimizin müqəddəs borcudur. Biz bunu bilməliyik. Xüsusən müstəqillik haqqında həddindən artıq düşünən, müstəqillik arzusunda olan adamlar bilməlidirlər ki, güclü ordusuz müstəqillik ola bilməz. Ordunu yaratmaq, onu həqiqi orduya, torpaqlarımızı etibarlı müdafiə edə bilən qüdrətli orduya çevirmək bizim müqəddəs borcumuzdur. Ola bilər çörəyimiz də olmasın, yeməyimiz də olmasın. Ola bilər ac qalaq, ola bilər paltarımız da olmasın, amma gərək ordumuz olsun…Biz müstəqil dövlətik. Müstəqil dövlətin özünəməxsus qüdrəti olmalıdır. Bu qüdrətin əsasını xalq və onun bir hissəsi olan ordu təşkil edir. Bizim güclü ordumuz olmalıdır. Güclü ordu ona görə lazımdır ki, biz sülh danışıqlarını cəsarətlə apara bilək. Qüdrətli ordumuz olmalıdır ki, biz ərazimizin təhlükəsizliyini daim qoruya bilək, öz torpaqlarımızı, ölkəmizi müdafiə edək. Bizim qüdrətli, möhkəm ordumuz olmalıdır, ona görə ki, müstəqil Azərbaycan dövləti daim qüdrətli olsun”.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının “Dövlətin əsasları” fəslində dövlətin rəmzləri kimi Azərbaycan Respublikasının Dövlət bayrağı, Azərbaycan Respublikasının Dövlət gerbi və Azərbaycan Respublikasının Dövlət himninə yer ayrılmışdır. Ulu öndər Azərbaycan Respublikasının dövlət rəmzlərinə hörməti Vətənə, xalqa, dövlətə olan məhəbbət və hörmətə bərabər tuturdu: “Azərbaycanın bayrağı sadəcə bayraq deyil. O bizim dövlətçiliyimizin, müstəqilliyimizin rəmzidir… Hansı ölkəyə gediriksə–gedək, Azərbaycan bayrağının o ölkədə asılması həm Azərbaycanın orada təmsil olunmasını göstərir, həm də bizim ölkəmizi tanıdır, eyni zamanda bizdə böyük iftixar hissi doğurur.
Bu bizim müstəqilliyimizin rəmzidir. Ona görə də gərək hər bir Azərbaycan vətəndaşı, xüsusən gənc nəsil bunu dərk etsin, qiymətləndirsin. Onda bayrağa olan məhəbbət eyni zamanda Vətənə, xalqa dövlətə olan məhəbbətə bərabər olsun.
Azərbaycanın gerbini təbliğ etmək lazımdır. Azərbaycanın gerbi bayraq ilə bərabər, bizim dövlət müstəqilliyimizi təmsil edən atributdur. Azərbaycanın gözəl himni var…Hər ölkənin himni özünə görə əzizdir.. Öz xalqının musiqisini, mənəvi xüsusiyyətlərini əks etdirir. Bu təbiidir… Himn çalınan vaxt insanlar sözlərini oxumalıdırlar. Bunlar da insanlarda vətənpərvərlik hissinin daha da möhkəmlənməsinə kömək edir. Eyni zamanda bu ona görə vacibdir ki, himnimizə xüsusi hörmətin təzahürüdür”. Hazırda Azərbaycan bayrağının dünyada ən uca qüllədən dalğalanması, dünyanın müxtəlif ölkələrində keçirilən beynəlxalq tədbirlərdə, idman yarışlarında Azərbaycanın Dövlət himninin səslənməsi beynəlxalq aləmdə Azərbaycan dövlətinin tutduğu mövqeyi, qazandığı uğurlara görə Azərbaycan xalqına hörmətin təzahürü kimi qiymətləndirilməlidir.
Üçüncüsü, konstitusiya cəmiyyətdə iqtisadi münasibətlərin yeni sisteminin yaradılması üçün hüquqi əsasları müəyyən etdi.
Azad bazar iqtisadiyyatına keçid zamanı iqtisadiyyatın dövlət bölməsinin azalması, bazar infrastrukturunun, müxtəlif mülkiyyət formalarının yaranması onlar arasında qarşılıqlı əlaqələrin tənzimlənməsi, sosial, iqtisadi münasibətlərin yeni qanunverici və digər prosedurlarının hazırlanması zəruriliyini meydana çıxardı. Bunlar əslində kifayət qədər çətin və ağrılı proseslər olmaqla dövlət idarəçiliyində qətiyyət tələb edirdi. Məhz böyük dövlət xadimi Heydər Əliyevin demokratik yol ilə irəliləməkdə əzmkarlığı, ardıcıl, dönməz, məqsədyönlü addımlar atması dövlət idarəçiliyində, demokratik dövlətin hüquqi əsaslarının yaradılmasında və Azərbaycan dövlətinin bu yol ilə inamla irəliləməsində uğurların əldə olunmasına səbəb oldu.
Ulu öndər 19 noyabr 1993–cü il tarixdə keçirilən ümumrespublika müşavirəsində iqtisadi sahədəki problemlərlə əlaqədar qeyd edirdi: “Respublikamız ağır iqtisadi böhran vəziyyətindədir. Ölkədə gedən müharibə iqtisadiyyatın vəziyyətinə də ciddi təsir göstərir. Bütün bunlar isə bir sıra ciddi, əsaslı tədbirlər görülməsini tələb edir. Çalışmalıyıq ki, bu tədbirlər iqtisadiyyatda böhran prosesinin qarşısını alsın, iqtisadi potensialdan səmərəli istifadə olunmasına lazımi şərait yaratsın… İqtisadi sahədə yeni qanunlar qəbul edilməli, qəbul edilmiş qanunlar bugünkü tələblərə uyğun deyildirsə, onlara yenidən baxılmalıdır…Əsas məsələlərdən biri özəlləşdirmədir. Bu, asan proses deyildir. Bu işdə risk etmək lazımdır. Bunsuz bir şeyə nail ola bilmərik…Şübhəsiz ki, özəlləşdirmə mərhələ–mərhələ getməlidir”.
Ulu öndər iqtisadi sahədə dəyişiklikləri, cəmiyyətdə iqtisadi münasibətlərin yeni sisteminin yaradılmasını demokratik dövlət quruculuğu ilə əlaqələndirirdi: “Demokratiyanın təmin edilməsi üçün onun iqtisadi əsası bazar iqtisadiyyatıdır. Bazar iqtisadiyyatının özü demokratiyanın bir hissəsidir…biz bir iqtisadi sistemdən başqa iqtisadi sistemə, bazar iqtisadiyyatına, yeni iqtisadi qurumlara keçirik. Mülkiyyət formaları dəyişir. Bunların da hamısı əzab–əziyyətli, çətin proseslərdir. Bu prosesləri keçmək bizim taleyimizə düşübdür. Ancaq bilin ki, biz bu çətin yollardan keçəcəyik. İşıqlı gələcəyə, — geniş yola çıxacağıq. Azərbaycan iqtisadiyyatı yüksək səviyyəyə qalxacaqdır. Amma ona gəlib çatmaq üçün biz bu əzab–əziyyətli yolu keçməliyik”.
Cəmiyyətdə iqtisadi münasibətlərin yeni sisteminin hüquqi əsaslarının yaradılması ilk növbədə konstitusiyada mülkiyyətin dövlət mülkiyyəti, xüsusi mülkiyyət, bələdiyyə mülkiyyəti növündə olmasının, Azərbaycan Respublikasında mülkiyyətin toxunulmazlığı və dövlət tərəfindən müdafiə olunmasının elan edilməsində ifadəsini tapdı. Hər kəsin mülkiyyət hüququ vardır. Mülkiyyətin heç bir növünə üstrünlük verilmir. Mülkiyyət hüququ, o cümlədən xüsusi mülkiyyət hüququ qanunla qorunur. Heç kəs məhkəmənin qərarı olmadan mülkiyyətindən məhrum edilə bilməz.
Konstitusiya həmçinin elan edirdi ki, Azərbaycan Respublikasında iqtisadiyyatın inkişafı müxtəlif bazar münasibətləri əsasında iqtisadiyyatın inkişafına şərait yaradır, azad sahibkarlığa təminat verir, iqtisadi münasibətlərdə inhisarçılığa və haqsız rəqabətə yol vermir.
Ulu öndərin müdrikliyi, əzmkarlığı sayəsində keçid dövrünün digər ağır problemlərinin həlli ilə yanaşı, iqtisadi sahədə irəliləyişlərə nail olundu. Sonralar o qeyd edirdi: “Biz birinci növbədə, mülkiyyətin özəlləşdirilməsini təmin etdik. Kənd təsərrüfatında torpaq islahatı keçirdik. Torpağı onun sahibinə, kəndlilərə payladıq. Özəlləşdirmə, torpaq islahatı, xarici ticarətin, ümumiyyətlə ticarətin liberallaşdırılması, xarici investisiyaların cəlb olunması — bunlar hamısı qısa bir zamanda Azərbaycanın iqtisadiyyatının ardıcıl surətdə inkişaf etməsinə şərait yaratdı”.
Hazırda Azərbaycan Respublikası möhtərəm cənab Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə dünya miqyasında iqtisadi uğurlara imza atır. Ölkə iqtisadiyyatının günü–gündən inkişafı Azərbaycan Respublikasını beynəlxalq səviyyədə iqtisadi cəhətdən tanınan ölkələr sırasına çıxarmış, ölkəmiz xarici ölkələrə sərmayələr yatıran donor ölkələr arasında yerini möhkəmlətməkdədir.
Dördüncüsü, Konstitusiyada dövlət və ictimai–siyasi həyatın təşkili və fəaliyyətinin yeni prinsipləri ifadəsini tapdı.
Hər şeydən əvvəl Konstitusiyada hakimiyyətin bölgüsü prinsipinin ifadəsini tapması dövlət hakimiyyətinin həyata keçirilməsinin mütərəqqi prinsipi kimi nəzərdən keçirilməlidir. Konstitusiya müəyyən etdi ki;
Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyəti daxili məsələlərdə yalnız hüquqla, xarici məsələlərdə isə yalnız Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrdən irəli gələn müddəalarla məhdudlaşır.
Azərbaycan Respublikasında dövlət hakimiyyəti hakimiyyətlərin bölünməsi prinsipi əsasında təşkil edilir:
— qanunvericilik hakimiyyətini Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisi həyata keçirir;
—icra hakimiyyəti Azərbaycan Respublikasının Prezidentinə mənsubdur;
— məhkəmə hakimiyyətini Azərbaycan Respublikasının məhkəmələri həyata keçirir. Bu Konstitusiyanın müddəalarına əsasən qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyətləri qarşılıqlı fəaliyyət göstərir və öz səlahiyyətləri çərçivəsində müstəqildirlər.
Hakimiyyətlərin bölünməsi prinsipinin əsas mahiyyəti ondadır ki, dövlət hakimiyyəti bir əldə, yaxud hakimiyyətin ayrı–ayrı qolunda — qanunverici, icra, məhkəmə — cəmləşməməli, əksinə həmin hakimiyyət qolları arasında tarazlaşdırılmış şəkildə bölünməlidir. Bu cür bölgü isə zəruri olduqda hakimiyyətin ayrı–ayrı qollarının bir–birini çəkindirib saxlamasına şərait yaradır. Bununla bağlı ulu öndər qeyd edirdi: “Hakimiyyətin təşkil olunması Konstitusiyada hakimiyyətin səlahiyyət bölgüləri əsasında nəzərdə tutulubdur: qanunvericilik hakimiyyəti, icra hakimiyyəti, məhkəmə hakimiyyəti. Bu prinsip XVIII əsrdə fransız filosofları Jan Jak Russo, Monteskye, Didro və digərləri tərəfindən sübut olunub, əsrlərin sınağından keçib, dünyanın demokratiya sahəsində inkişaf etmiş ölkələrində hökm sürür və biz də bu prinsipi demokratik hüquqi dövlət yaratmaq üçün və respublikamızda demokratiyanı inkişaf etdirmək üçün, vətəndaşların, insanların hüquqlarını qoruyub təmin etmək üçün əsas götürmüşük. Konstitusiyamızda bu prinsip əsasında hakimiyyət bölgüsü tam demokratik olaraq öz əksini tapıbdır və bizim də vəzifəmiz, borcumuz konstitusiyaya riayət etmək və konstitusiyanın müddəaları əsasında hakimiyyətin təşkilini bundan sonra da təmin etməkdən ibarət olacaqdır”.
Konstitusiyada vətəndaşların cəmiyyətin və dövlətin siyasi həyatında, o cümlədən dövlətin idarə olunmasında iştirak hüququ öz ifadəsini tapmışdır. Azərbaycan Respublikası vətəndaşları dövlətin idarə olunmasında iştirak etmək hüququnu bilavasitə və ya nümayəndələr vasitəsilə həyata keçirə bilərlər.
Ulu öndər qeyd edirdi ki, Konstitusiyada Azərbaycanın həm dövlət quruculuğu, həm respublikamızın iqtisadiyyatının qurulmasının əsas prinsipləri, hakimiyyətin bölgüsü: qanunvericilik, icra hakimiyyəti, məhkəmə hakimiyyətinin səlahiyyətləri və onların müstəqilliyi, qarşılıqlı fəaliyyəti öz əksini tapıbdır. Onlar hamısı birlikdə ahəngdar fəaliyyət göstərməlidir.
Beşincisi, konstitusiyada insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının təsbitinə və təminatına mühüm yer verilmişdir.
Müasir dövrün diqqət mərkəzində olan aktual problemlərdən biri də insan hüquq və azadlıqlarıdır. İnsan hüquqları dünyanın müxtəlif regionlarında bu və ya digər sivilizasiyanın xarakterini müəyyən edən mədəniyyət, din, ictimai dünyagörüş, əxlaqa müvafiq yaranır və inkişaf edir.
Hüquqi dövləti səciyyələndirən cəhətlərdən biri də hüququn aliliyinin tanınması, insan hüquq və azadlıqlarına hörmətdir. Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarını ali dəyər kimi qiymətləndirərək, insan hüquq və azadlıqlarının qorunmasını qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti orqanlarının vəzifəsi kimi müəyyən etməklə insan hüquqlarına hörmət yolunu seçməsini bəyan etdi.
Azərbaycan Respublikasının 2001–ci ilin yanvar ayının 25–də Avropa Şurasına daxil olmaqla və “İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında” Avropa Konvensiyasına qoşulmaqla demokratik ənənələrə, ədalətə, yurisdiksiyası altında olan insanlar üçün fundamental hüquq və əsas azalıqların təmininə sadiqliyini bir daha ifadə etdi.
Müstəqilliyin ilk illəri Azərbaycan Respublikasının universal və regional xarakterli beynəlxalq təşkilatlara daxil olması və çoxsaylı beynəlxalq müqavilələrə qoşulması ilə səciyyələnir. Həmin müqavilələrin mühüm bir hissəsi insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinə yönəlmişdir.
İnsan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi sahəsində görülən tədbirlərin bir hissəsini də milli qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi, insan hüquqlarının müdafiəsinə xidmət edən mexanizmlərin yaradılması və yenidən qurulması, məhkəmələrin fəaliyyətinin dövrün tələblərinə uyğunlaşdırılması, məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi təşkil edir.
İnsan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının dövlət müdafiəsini təmin etmək üçün Konstitusiya həmin vəzifənin həyata keçirilməsinin müxtəlif üsul və vasitələri də daxil olmaqla təminat sistemini nəzərdə tutur. İlk növbədə onu qeyd etmək lazımdır ki, insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının dövlət təminatı yalnız demokratik siyasi və hüquqi rejimin mövcud olduğu şəraitdə mümkündür. İnsan və vətəndaş hüquq və azadlıqları tarixən demokratiyanın inkişafı ilə əlaqədar yaranmış və yalnız demokratik cəmiyyətdə həyata keçirilə bilər.
Konstitusiyanın 7–ci maddəsinə əsasən Azərbaycan dövlətinin demokratik, hüquqi, dünyavi, unitar respublika elan edilməsi insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının dövlət təminatının mühüm şərtidir. Demokratik hüquqi dövlətdə insan hüquqlarının tanınması, hüququn aliliyi, hakimiyyətin bölgüsü insan hüquq və azadlıqlarının dəqiq fəaliyyət göstərən dövlət təminatının vahid sisteminin yaradılması ilə müşayiət olunmalıdır. İnsan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi hər kəsin qanunla qadağan olunmayan bütün üsul və vasitələrlə müdafiə olunmaq üçün müstəqil fəaliyyət göstərməsini istisna etmir. Bu cür yanaşma insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarını qorumaq üçün geniş imkanlar açır.
İnsan hüquq və
azadlıqlarının təmininin demokratik dövlətin əsas
vəzifələrindən biri hesab edən ulu öndər
qeyd edirdi: “İnsan, vətəndaş hüquqlarının,
azadlıqlarının qorunmasına konstitusiyanın çox
hissəsi, demək olar ki, üçdə bir hissəsi həsr
olunubdur. Bu da təbiidir. Biz keçmişdən, totalitar sistemdən
yeni bir sistemə keçirik. Biz
demokratiyanı inkişaf etdirməliyik, xalqımızı
demokratiya yolu ilə aparmalıyıq, insanların
hüquqlarının qorunmasının hər yerdə, hər
sahədə təmin olunması üçün əsaslar
yaratmalıyıq. Bütün bu əsasları da yeni qəbul
olunmuş konstitusiya verir və bütün təminatları
biz konstitusiyanın maddələrindən almışıq… Bu da onu sübut edir ki, bu konstitusiya Azərbaycan vətəndaşlarının
azad, sərbəst yaşaması üçün
bütün şəraitləri yaradan bir konstitusiyadır”.
Altıncısı, konstitusiyada insan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının elan edilməsi ilə
yanaşı, onların məhdudlaşdırılması, həmçinin
vətəndaşların vəzifələri də ifadəsini
tapdı.
Azərbaycan Respublikasında qəbul edilmiş qanunlar
ölkənin Konstitusiyasında, həmçinin beynəlxalq
müqavilələrdə ifadəsini tapmış insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarını aradan
qaldırmamalı və məhdudlaşdırmamalıdır. Konstitusiyada təsbit
olunmuş insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının hər hansı bir qanunla məhdudlaşdırılmasına
yalnız buna Konstitusiya normalarının icazə verdiyi
hallarda yol verilə bilər. Əgər
Konstitusiyada həmin hüquq və azadlığın məhdudlaşdırılması
nəzərdə tutulmamışdırsa, heç bir qanun həmin
hüququn məhdudlaşdırmasını nəzərdə
tuta bilməz.
Hər bir hüquqi, demokratik dövlətdə müəyyən
məhdudiyyətlərin olması zəruridir. Onlarsız cəmiyyətdə
ictimai qaydanın təmin olunması, cəmiyyətin
bütün üzvlərinin əsas hüquq və
azadlıqlarına hörmətin təmin edilməsi
mümkün deyildir. İnsan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının müəyyən hissəsinə
mütləq və qeyri–məhdud hüquq kimi baxıla bilməz.
Hər bir fərd müəyyən cəmiyyətdə
yaşayır və müəyyən kollektivdə fəaliyyət
göstərir üzvlərinin müəyyən qaydalara riayət
etmədiyi, hər hansı vəzifə
daşımadığı normal fəaliyyət göstərən
cəmiyyəti təsəvvürə gətirmək
mümkün deyildir. İnsan və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının qanunla nəzərdə
tutulan müəyyən məhdudiyyətləri ümumi rifah,
hər şeydən əvvəl, şəxsiyyətin
hüquqlarının təmini, cəmiyyət və dövlətin
normal inkişafı üçün zəruridir.
İnsan hüquq və azadlıqların məhdudlaşdırılmasına
yalnız müəyyən şərtlərə əməl
edildikdə yol verilə bilər. Əvvəla, məhdudiyyət
qanunla nəzərdə tutulmalıdır. Burada “qanun” ifadəsi Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı
beynəlxalq müqavilələri də əhatə edir.
İkincisi, məhdudiyyət hüquq və
azadlıqların əsas məzmununa hörməti
qorumalıdır. Bu tələbin məqsədi — əsas
hüququn ləğv edilməsinə səbəb ola bilən hədsiz məhdudiyyətə yol
verilməməsini nəzərdə tutur. Üçüncüsü,
hər bir məhdudiyyət proporsionallıq prinsipinə
müvafiq olmalıdır. Hüquq və
azadlıqların həyata keçirilməsinin məhdudlaşdırılmasına
münasibətdə proporsionallıq prinsipi hər hansı məhdudiyyətin
onun qarşısında qoyulan məqsəddən irəli getməməsini
bildirir. Başqa sözlə, daha ciddi məhdudiyyət
tədbirinə yalnız yumşaq tədbirlər səmərəli
olmadıqda yol verilə bilər. Dördüncüsü,
məhdudiyyət zəruri olmalıdır. Zərurət şərtləri o deməkdir ki, hər
hansı məhdudiyyətə yol verilməsi üçün
konkret ictimai problem kimi obyektiv səbəblər mövcud
olmalıdır. Bu şərt hüquq və
azadlıqların özbaşına məhdudlaşdırılması
imkanını istisna etməyə yönəlmişdir. Beşincisi, məhdudiyyət yalnız qanuni məqsədlə
qoyula bilər. Məhdudiyyətin
qoyulması başqa şəxslərin hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsi və ya ümumi mənafeyə
xidmət etməlidir.
Vətəndaş və dövlət Azərbaycan
Respublikasında qarşılıqlı hüquq, vəzifə
və məsuliyyətlə biri–biri ilə əlaqədədirlər. İnsan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarına təminat
verməklə onların müdaifəsini təmin etməklə
dövlət ölkənin müdafiəsi və dövlətin
təhlükəsizliyinin təmini məqsədilə qanunla
hüquq və azadlıqları məhdudlaşdıra və
konstitusiya quruluşunun əsas dəyərlərinə zərər
vuran qəsdən törədilmiş əməllərə
görə cinayət məsuliyyəti də nəzərdə
tuta bilər. Eyni zamanda ayrı–ayrı fərdlərin
özlərinin konstitusiya hüquq və azadlaqlarını
hüquqauyğun surətdə həyata keçirməsi
dövtən suverenliyinə qəsd edən əməl kimi
qiymətləndirilə bilməz və onun üçün əlverişsiz
hüquqi nəticələrə səbəb
olmamalıdır.
İnsana öz hüquqlarını müstəqil
müdafiə etməkdə geniş seçim imkanı
verilir. Lakin
onun hərəkətləri cəmiyyətdə müəyyən
edilmiş qanunlara zidd olmamalıdır: ictimai qaydanı pozmaq
olmaz, hüquq–mühafizə orqanları və digər müəssisələrin
işinə dağıdıcı təsir göstərmək,
insanların həyat və sağlamlığı
üçün qorxu törədən şərait yaratmaq
yolverilməzdir.
Ulu
öndər qeyd edirdi: “Konstitusiya insan, vətəndaş
hüquqlarının, azadlıqlarının təminatı
ilə əlaqədar vətəndaşların
qarşısında duran böyük vəzifələri də
ətraflı əks etdiribdir. Hər bir vətəndaşın
hüququ var, o hüquqlar qorunmalıdır… Ancaq
hər bir vətəndaşın vətəndaşlıq vəzifəsi
var, borcu var. Vətən qarşısında borcu var, vəzifəsi
var. Bunlar da konstitusiyada öz əksini tapıbdır”.
Yeddincisi, konstitusiyada məhkəmə hakimiyyətinin həyata
keçirilməsinin əsas prinsipləri və şərtləri
ifadəsini tapdı.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 7–ci maddəsinin
3–cü hissəsinə müvafiq olaraq məhkəmə
hakimiyyəti hakimiyyətin qollarından biridir. Ona görə də məhkəmə
hakimiyyəti dövlət hakimiyyətinin bir qolu kimi gerçəkliyə
həqiqi təsir göstərmək imkanı olmadan mövcud
ola bilməz.
Ulu
öndər demokratik dövlət quruculuğu prosesini ölkədə
məhkəmə hüquq islahatlarının həyata
keçirilməsi ilə əlaqələndirirdi: “Müstəqil
Azərbaycan Respublikasının ilk konstitusiyasının həyata
keçirilməsi prosesi hər birimizin əsas vəzifələrindən
biridir. Bu baxımdan məhkəmə,
hüquq–mühafizə orqanlarının islahatı ilə əlaqədar
qanunların hazırlanması, qəbul olunması çox
mühüm əhəmiyyət kəsb edir”. Ulu öndərin ideyaları əsasında məhkəmə–hüquq
sistemində ardıcıl olaraq həyata keçirilən
islahatlar məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin
və insan hüquqlarının təmininə, ədalət
mühakiməsinin müasir standartlara
uyğunlaşdırılmasına, məhkəmə qərarlarının
müasir dövrün tələblərinə cavab verən səviyyədə
olmasına, həmin qərarların vaxtında icrasına, vətəndaşların
məhkəmələrə inamının artmasına səbəb
olmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında məhkəmə
hakimiyyətinin və onun daşıyıcıları kimi
hakimlərin statusunun əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəldilməsi üçün müvafiq qanunvericilik
bazası formalaşdırılmış, məhkəmə
hakimiyyətinin səmərəli işinə zəmin yaratmaq
məqsədilə təminatlar nəzərdə
tutulmuşdur.
Məlumdur ki, müstəqil məhkəmə hakimiyyəti
olmadan ədalətli cəmiyyət yaratmaq mümkün
deyildir. Məhkəmə hakimiyyətinin vəziyyəti cəmiyyəti
xarakterizə edən cəhətlərdən biridir. Məhkəmə hakimiyyətinin vəziyyətini
müəyyən etməyin əsas meyarı fiziki və
hüquqi şəxslərin hüquq və qanuni mənafelərinin
müdafiəsi üçün məhkəmə müdafiəsinin
əlçatan olması, istifadə edilən prosedurların ədalətliliyi
və hakimlərin qərəzsizliyidir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 125–ci
maddəsinə müvafiq olaraq Azərbaycan Respublikasında məhkəmə
hakimiyyətini ədalət mühakiməsi yolu ilə
yalnız məhkəmələr həyata keçirirlər. Bu isə ona dəlalət
edir ki, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsi
dövlət hakimiyyətinin müstəqil orqanı kimi məhkəmələrin
əsas konstitusiya funksiyasıdır.
Demokratik hüquqi dövlət quruculuğu ictimai həyatın
digər sahələrində olduğu kimi, məhkəmə–hüquq
sistemində islahatların həyata keçirilməsini tələb
edirdi.
Məhkəmələrin müstəqilliyinin, qərəzsizliyinin,
ədalət mühakiməsinə hər kəsin müraciət
etmək imkanının, mübahisələrə
qanunamüvafiq qaydada baxılmasının və vaxtında həllinin
təmin edilməsi məhkəmə islahatlarının
keçirilməsinin əsas məqsədini təşkil edir. Ümummilli
liderin məhkəmə–hüquq islahatları sahəsində
həyata keçirdiyi dövlət siyasəti Azərbaycanda
müstəqil məhkəmə hakimiyyəti
formalaşdırılmasının və demokratik prinsiplərə
əsaslanan məhkəmələrin yaradılmasının əsasını
qoydu.
Ulu
öndər qanunvericilik sahəsində aparılan işin
vacibliyini məhz ölkədə demokratik hüquqi dövlət
quruculuğu ilə əsaslandırırdı: “Biz hüquqi
dövlət qururuq. Hüquqi dövlətin də əsasını
təşkil edən qanunlardır… Ölkəmizdə
qəbul edilən qanunlar Avropa Şurası ekspertlərinin
bilavasitə iştirakı ilə hazırlanır.
Hüquq islahatları nəticəsində hər bir insan
şəxsiyyət azadlığı və
toxunulmazlığına, barəsində
qaldırılmış işin müstəqil və qərəzsiz
məhkəmə tərəfindən ədalətlə və
açıq şəkildə araşdırılmasına,
hüquq müdafiəsinə təminat almışdır… Demokratiya hərc–mərclik, özbaşınalıq
deyil, əksinə, qayda–qanunun daha etibarlı qorunması, ona
hamının əməl etməsi deməkdir”.
“Məhkəmələr
və hakimlər haqqında”, “Konstitusiya Məhkəməsi
haqqında”, “Vəkillik və vəkillik fəaliyyəti
haqqında”, “Məhkəmə qərarlarının icrası
haqqında”, “Məhkəmə və hüquq — mühafizə
orqanları işçilərinin dövlət müdafiəsi
haqqında” Azərbaycan Respublikasının qanunları məhkəmə
islahatları sahəsində islahatların hüquqi
bazasını yaratmaqla hazırda müstəqil məhkəmə
sisteminin uğurlu fəaliyyətinə xidmət edir.
Məhkəmə–hüquq sistemində
aparılmış islahatlar ilkin olaraq özünü birinci,
apelyasiya və kassasiya instansiyaları kimi fəaliyyət
göstərən üçpilləli məhkəmə
sisteminin yaradılmasında təzahür etdirdi. Bu vətəndaşlara
birinci instansiya məhkəməsi qərarlarının
apelyasiya qaydasında yenidən mübahisələndirmək,
həmçinin kassasiya instansiyası məhkəməsində
apelyasiya instansiyası məhkəməsi tərəfindən
maddi və prosessual hüququ normalarının düzgün tətbiq
edilib–edilməməsini yoxlamaq imkanı yaratdı. Beləliklə, ölkəmizdə məhkəmə
sistemi beynəlxalq səviyyədə sınaqdan
çıxmış üçpilləli məhkəmə
sistemlərinə uyğunlaşdırıldı. Son nəticədə məhkəmədə işlərin
düzgün, hərtərəfli və obyektiv həllinə
nail olunması, məhkəmə qərarlarının qətiliyi,
müstəqilliyi və onlara hörmət edilməsi, məhkəmə
sisteminə etimadın artması üçün zəmin
yarandı.
Məhkəmələr tərəfindən hər kəsin
ədalətli məhkəmə baxışına olan
hüququnun təmin edilməsi məhkəmə–hüquq
islahatlarının bir istiqamətini təşkil edir. Məhkəmə
hakimiyyətinin səmərəliliyi müəyyən
edilmiş prosedurun ədalətliliyi şəraitində
mümkündür. Ədalətli məhkəmə
baxışı hüququ Azərbaycan Respublikasının 25
yanvar 2001–ci il tarixdə qoşulduğu
“İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında” Avropa
Konvensiyasının 6–cı maddəsində ifadəsini
tapmışdır.
Ədalətli məhkəmə baxışı ədalət
mühakiməsinin həyata keçirilməsi zamanı həmçinin
qərəzsizlik və obyektivliklə də bağlıdır.
Məhkəmələrdə işlərə obyektiv
baxılması məhkəmənin işə münasibətdə
qabaqcadan müəyyənləşdirilmiş mövqeyinin
olmamasında, işin hallarını gerçəkliyə tam
uyğun surətdə müəyyən edilməsi və qiymətləndirilməsində
öz ifadəsini tapır. Bu isə məhkəmədən
iş barədə qabaqcadan müəyyən fikirdə
olmamağı, məcmudan qoparılmış ayrı–ayrı
fakt və sübutlara deyil, onların məcmusuna istinad etməyi
tələb edir.
Məhkəmələrin
işlərə qərəzsiz baxması onda öz ifadəsini
tapır ki, hakimin baxdığı iş üzrə ədalət
mühakiməsini həyata keçirməkdən başqa
heç bir marağı olmur.
Ədalət mühakiməsi yalnız o vaxt həqiqi ədalət
mühakiməsi hesab oluna bilər ki, o özünün mahiyyəti
etibarı ilə ədalətlilik tələblərinə
cavab versin və hüquqların səmərəli bərpasını
təmin etsin.
Ədalətli məhkəmə baxışı beynəlxalq
müqavilələrdə və ya konstitusiya prinsipi ilə nə
qədər çox müdafiə və mühafizə olunsa
da, son nəticədə yalnız hakimlik işinin keyfiyyəti
ədalətliliyin məhkəmələrin fəaliyyətində
real kök salmasına rəvac verəcək.
Ulu öndərin ideyaları əsasında məhkəmə–hüquq
sistemində ardıcıl olaraq həyata keçirilən
islahatlar məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin
və insan hüquqlarının təmininə, ədalət
mühakiməsinin müasir standartlara
uyğunlaşdırılmasına, məhkəmə qəraralarının
müasir dövrün tələblərinə cavab verən səviyyədə
olmasına, həmin qərarların vaxtında icrasına, vətəndaşların
məhkəmələrə inamının artmasına səbəb
olmuşdur.
Məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyinin təmin
olunması, məhkəmələrin fəaliyyəti
üçün yüksək standartlara cavab verən şəraitin
yaradılması, hakimlərin onlara qarşı irəli
sürülən tələblərə cavab verməsi məqsədilə
məhkəmə hakimiyyətinin özünüidarə
orqanı olan Məhkəmə–Hüquq Şurası səmərəli
fəaliyyət göstərir. Məhkəmə
hakimiyyətinin müstəqilliyinin təmin olunmasında
hakimlərin şəffaf və obyektiv seçiminin müstəsna
rolu vardır. Avropa Şurası ilə birgə
aparılmış iş nəticəsində hakimliyə
namizədlərin ən mütərəqqi və şəffaf
üsullarla seçilməsi qaydası müəyyən
edilmişdir.
Ulu öndər Heydər Əliyev ədalət
mühakiməsinin həyata keçirilməsi zamanı məhkəmələrin
müstəqilliyinin təmin olunmasına xüsusi önəm
verir, məhkəmələrin fəaliyyətinə
müdaxilə edilməsini yolverilməz hesab edir, məhkəmənin
qərarının yalnız məhkəmə tərəfindən
dəyişdirilə biləcəyini qeyd edirdi.
Məhkəməyə müraciətin əlçatan
olması, əhalinin müraciətinin
asanlaşdırılması məqsədilə regionlarda
apellyasiya və ağır cinayətlər məhkəmələrinin,
həmçinin ölkə ərazisində yeni inzibati məhkəmələrin
yaradılması məhkəmə–hüquq
islahatlarının davamlılığına və bu sahədə
ulu öndərin ideyalarının həyata keçirilməsinin
təmininə dəlalət edir.
Ədliyyə Nazirliyi tərəfindən həyata
keçirilən layihə çərçivəsində məhkəmələrin
Vahid İnformasiya İnfrastrukturu strategiyası
hazırlanmışdır. Strategiya ölkədə
fəaliyyət göstərən bütün müxtəlif
instansiyalı məhkəmələri, məhkəmə
özünüidarə orqanları və Ədliyyə
Nazirliyi üçün əlverişli olan
qarşılıqlı əlaqəli kommunikasiya sistemlərinin,
avtomatlaşdırma vasitələri komplekslərinin,
informasiya resurslarının yaradılmasını əhatə
edir. Bu texnoloji sistem qanunvericiliyə dair məlumat
bankına, məhkəmə təcrübəsinin, xüsusilə
hüququn yeni və inkişaf edən sahələrində
ümumiləşdirmə materiallarına çevik
çıxışı təmin etməklə, analitik tədqiqatların
imkanlarını artırır, məhkəmə
kargüzarlığının unifikasiyasına, məhkəmə
sənədlərinin icrasının yüksək keyfiyyətini
təmin etməyə imkan yaradır. Bundan
əlavə, qanunvericilik aktlarına
çıxışın əldə olunmasının
yalnız hakimlər, prokurorlar, vəkillər və digər
hüquqşünaslar üçün deyil, həmçinin
vətəndaşlar üçün zəruriliyi nəzərə
alınaraq, bütün əhalinin bazaya pulsuz
çıxışına imkan yaradılmışdır.
Azərbaycan Respublikası Ali Məhkəməsində
də bu sahədə əhəmiyyətli işlər
görülmüşdür. Tərəflərin,
ictimaiyyətin, kütləvi informasiya vasitələrinin məhkəmə
baxışının vaxtı və yeri barədə məlumatlandırılması
üçün müasir texniki vasitələrdən istifadə
olunur, Ali Məhkəmənin xüsusi internet səhifəsində
işlərə baxılması vaxtı barədə məlumatlar
verilir. Ali Məhkəmənin qərarları
bütünlüklə internet səhifəsində dərc
olunur. Ali Məhkəmədə elektron sənəd
dövriyyəsi tətbiq olunmuş, iclasların video
yazısı aparılır, iclas zallarında tərcümə
xidmətini təmin edən sistem fəaliyyət göstərir.
Ali Məhkəmədə yaradılmış
kommunikasiya sistemi müxtəlif idarələrlə
video–konfransların keçirilməsinə imkan yaradır.
Məhkəməyə müraciətin əlçatan
olması, əhalinin müraciətinin
asanlaşdırılması məqsədilə Ali Məhkəmədə
internet portal fəaliyyət göstərir. İnternet
portalda məhkəmədə baxılan işlər,
çıxarılan qərarlar, qəbul günləri və
sair barədə məlumatlar öz əksini tapır.
Səkkizincisi, konstitusiyada onun birbaşa hüquqi
qüvvəsi və beynəlxalq hüquq normalarının
qanunvericilik sistemində yeri müəyyən edildi.
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasının
147–ci maddəsinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası Azərbaycan
Respublikasında ən yüksək və birbaşa hüquqi
qüvvəyə malikdir.
Azərbaycan Respublikasının qanunvericilik sisteminə
daxil olan normativ hüquqi aktlar ilə (Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası və referendumla qəbul
edilən aktlar istisna olmaqla) Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı dövlətlərarası
müqavilələr arasında ziddiyyət yaranarsa, həmin
beynəlxalq müqavilələr tətbiq edilir.
Dünya birliyinin vahidliyi, dövlətlərin
qarşılıqlı asılılığının
möhkəmlənməsi sosial–iqtisadi və siyasi–hüquqi
sistemlərin biri–birinə təsir etmək imkanında
olmasını tələb edir. Dövlətlərarası
münasibətlərin hüquqi tənzimləyicisi kimi beynəlxalq
hüququn hazırkı mövqeyi dövlətləri beynəlxalq
hüquq normalarınının hüquq sistemlərinə
inplementasiyasının təmini üçün yeni qayda və
mexanizmlər yaratmaq, beynəlxalq öhdəliklərin yerinə
yetirilməsinin üzərində nəzarəti həyata
keçirmək zərurəti qarşısında qoyur.
Beynəlxalq
hüquq normalarının hüquq tətbiqedici orqanları tərəfindən
tətbiq edilməsinin zəruriliyi “Azərbaycan Respublikası
Ali Məhkəməsi Plenumunun “İnsan hüquqları və
azadlıqlarının müdafiəsi haqqında” Avropa
Konvensiyası müddəalarının və İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsi presedentlərinin
tətbiqi haqqında” 30 mart 2006–cı il tarixli qərarında
göstərilir ki, “beynəlxalq hüququn səmərəliliyi,
beynəlxalq müqavilələrin müddəalarının
həyata keçirilməsi və beynəlxalq öhdəliklərə
əməl olunması dövlət daxilində həyata
keçirilən təşkilati və hüquqi tədbirlərdən
asılıdır.
İnsan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi
sahəsində bağlanmış müqavilələrdə
dövlətlərin üzərlərinə
götürdüyü öhdəliklər
iştirakçı dövlətlərə deyil, onların
yurisdiksiyası altında olan insanlara ünvanlanmaqla
ayrı–ayrı fərdlərin hüquqlarının müdafiəsinə
yönəlmiş olur. Respublikamızda müqavilələr icra
olunmalıdır prinsipinə müvafiq olaraq beynəlxalq
öhdəliklərin yerinə yetirilməsi prosesi davam etməkdədir.
İnsan hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsi sahəsində beynəlxalq öhdəliklərin
yerinə yetirilməsi məqsədilə görülən tədbirlərin
bir hissəsini də məhkəmələrin fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi, məhkəmə sisteminin
müasirləşdirilməsidir. Ölkəmizdə
həyata keçirilən məhkəmə–hüquq
islahatları uğurla davam etdirilməkdə, məhkəmələr
tərəfindən beynəlxalq hüquq normaları tətbiq
olunmaqdadır”.
Ulu
öndər beynəlxalq müqavilələrə
qoşulmağın, həmçinin insan hüquqları sahəsində
beynəlxalq standartlara riayət edilməsinin zəruriliyinin
demokratik yol ilə irəliyə gedən dövlət
üçün əhəmiyyətli hesab edir və Avropa dəyərləri
ilə milli dəyərləri birləşdirən cəhətləri
axtarıb tapmağı və onlara söykənməyi vacib
hesab edirdi: “Azərbaycanın Konstitusiyası beynəlxalq
hüququn üstünlüyünə təminat verir. Biz indiyədək
Avropa Şurasının 15 konvensiyasına qoşulmuşuq… Bu, ilk növbədə insan hüquqlarına dair
Avropa Konvensiyasına və onun protokollarına aiddir.Biz fərqləri
ziddiyyətə çevirməməli, əksinə, bu fərqlər
içərisində bizi birləşdirən cəhətləri
axtarıb tapmalı və onlara söykənməliyik. Biz müxtəlif xalqlar olsaq da, bir dildə — vahid
Avropa dilində, azadlıq, demokratiya və qanun dilində
danışmalıyıq”.
Təbii ki, bir məqalə çərçivəsində
ulu öndərin Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının hazırlanması və qəbul edilməsi
sahəsində xidmətlərini tam əhatə etmək, onun
ideyalarının konstitusiyada ifadəsini tam
işıqlandırmaq mümkün deyildir. Lakin danılmaz həqiqətdir
ki, ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında təzahürünü
tapan ideya, fəlsəfi və hüquqi baxışları
uzun illər ərzində Azərbaycan xalqına, Azərbaycan
vətəndaşlarına xidmət edəcək, xalqın
azad, firavan yaşamasına, Azərbaycan dövlətinin
dünya birliyində layiqli yerini tutmasına zəmin
yaradacaqdır. Xalqın işıqlı gələcəyi
isə bu ideya və baxışların həyata keçirilməsindən
asılıdır. Bunun üçün yenə ulu
öndərin tövsiyələrinə istinad etmək, onlara
söykənmək, orada ifadəsini tapanlara riayət etmək
lazımdır: “Hər bir şeyi itirmək olar… insan gərək
mənəviyyatını itirməsin, bütün çətinliklərin
qarşısını alsın, onların
qarşısında əyilməsin, sınmasın. Öz iradəsi
ilə yaşasın, böyüsün, cəmiyyətə
fayda versin.
Həyatın
mənası təkcə insanın bu həyatda
yaşaması deyildir… Nə qədər çox, firavan, zəngin
yaşasa da, …insan həyatın mənasını
bunda görürsə, təbiidir ki, o, zəngin deyil, mənəviyyatca
kasıbdır. Həyatın mənası ondan ibarətdir ki, …həyat fəaliyyətinə başlayan
insan cəmiyyətə, millətə, ölkəsinə, vətəninə
layiqli xidmət etsin, fayda versin”.
Ulu öndərin keçdiyi ömür yolu söylədiklərinin
real həyatdakı təcəssümü idi. Azərbaycanın
hər bir vətəndaşının, o cümlədən məhkəmə
hakimiyyətini həyata keçirən şəxslərin vəzifəsi
isə ümummilli lider Heydər Əliyevin ideya və baxışlarının
işıq saldığı yol ilə getmək, cəmiyyətə,
xalqa, vətəninə xidmət etmək, fayda verməkdən
ibarətdir.
Ramiz Rzayev,
Azərbaycan Respublikası
Ali Məhkəməsinin sədri.
Respublika.-2013.-10 may.-S.8;10.