Böyük mütəfəkkir
və Azərbaycan elminin hamisi
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin Milli Elmlər
Akademiyasının 60 illiyinə həsr edilmiş təntənəli
yığıncaqdakı çıxışında
“Bütün dövrlərdə—70–ci illərdə, ondan sonra,
90–cı illərdə Heydər Əliyevin elmə diqqəti və
qayğısı çox yüksək səviyyədə
idi. O, çox gözəl bilirdi ki, hər bir ölkənin,
hər bir xalqın tərəqqisində elmin inkişafı
müstəsna rol oynayır. Müxtəlif ölkələrin
tarixinə, keçmişinə, təcrübəsinə nəzər
salaraq görürük ki, ölkənin inkişafını,
potensialını elmin inkişafı müəyyən edir.
İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə
nəzər salsaq, onu da görəcəyik: Nə təbii
ehtiyatlar, nə coğrafi vəziyyət yox, məhz intellektual
potensial, məhz elminin səviyyəsi o ölkələrin tərəqqisini
müəyyən edir və ölkəni inkişaf etmiş
ölkəyə çevirir … Mən bir daha demək istəyirəm,
bu, qəti fikrimdir ki, hər bir ölkənin normal
inkişafı üçün ilk növbədə bilik,
savad, elmin inkişafı lazımdır”—deməsi onun
sözün əsl mənasında böyük və dahi
şəxsiyyət Heydər Əliyevin layiqli
davamçısı və varisi olduğunu təsdiq edir. Ulu
öndər kimi cənab Prezident də ölkəmizdə
elmin, təhsilin və intellektual insan potensialının və
insan kapitalının inkişafının vacibliyini ön
plana çəkir. Bu da bir həqiqətdir ki, 44 il bundan
öncə – 1969–cu ilin 14 iyununda Azərbaycan Respublikasına rəhbər
təyin edilmiş Heydər Əlirza oğlu Əliyev ilk
gündən ölkəmizdə elmin və təhsilin
inkişafına xüsusi diqqət və qayğı göstərməyə
başlamış və ömrünün sonunadək onun ən
böyük hamisi və qarantı olmuşdur.
Azərbaycan
xalqının bəşəriyyətə bəxş etdiyi
bu böyük şəxsiyyət haqqında söz demək nə
qədər çətin və məsuliyyətli olsa da,
onunla bir dövrdə yaşamış, onun ölkəmizə
rəhbərlik etdiyi illərdə iqtisad elmləri doktoru elmi
dərəcəsi və professor, elmi adı, AMEA–nın
müxbir üzvü rütbəsi almış, kiçik elmi
işçi vəzifəsindən Azərbaycan iqtisad elminin
baş qərargahı sayılan AMEA–nın İqtisadiyyat
İnstitutunun direktoru vəzifəsinədək yüksəlmiş,
dəfələrlə bu böyük şəxsiyyətlə
təmasda olmuş və 1995–ci ilin 24 avqustunda üzvü
olduğum Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinə seçkilər
üzrə Mərkəzi Seçki Komissiyasının
üzvləri ilə görüş zamanı onun dilindən
özü haqqında “bu ədalətli adamdır” sözlərini
eşitmək səadətinə qovuşmuş bir azərbaycanlı
alim kimi bu dahi şəxsiyyətin Azərbaycanda elmin, təhsilin
və insan şəxsiyyətinin inkişafı sahəsindəki
bəzi böyük, əvəzsiz və cahanşümul xidmətləri
haqqında öz fikirlərimi bölüşməyə
ehtiyac duyuram. Özünün böyük həyatı ilə
zamanın çərçivəsinə və sözə
sığmayan bu dahi şəxsiyyəti, dövlət qurucusu
və tarix memarını dünyanın bütün ölkələrinin
rəhbərlərindən fərqləndirən ən
müsbət keyfiyyətlərindən biri də məhz onun
elm adamları ilə sıx bağlılığı, elm
adamlarına olan dərin məhəbbəti və onlara
qayğı ilə yanaşması idi. O, 1998–ci ildə
dünyanın ən qədim və nüfuzlu elm
ocaqlarından biri sayılan Rusiya Elmlər Akademiyasının
tanınmış elm adamları ilə tarixi
görüşündə çıxış edərkən:
“şəxsən mən elm xadimlərinə həmişə
böyük hörmətlə yanaşmışam… ona görə
ki, elm adamları müstəsna adamlardır. Onlar insana əməksevərliklə,
fədakarlıqla və bütün digər keyfiyyətlərlə
yanaşı, cəmiyyətdə bu və ya digər yeri
tutmağa imkan verirlər. Elm adamları istedada, məharətə,
xüsusi bacarığa malik olmalıdır… Bu insanlar ən
böyük hörmətə layiqdirlər”—deməsi onun elmə
və elm adamlarına olan sonsuz hörmətinin parlaq ifadəsidir.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin ölkəmizə rəhbərlik
etdiyi uzun illər ərzində onun fəaliyyətində diqqəti
cəlb edən ən mühüm cəhətlərdən
biri də məhz ondan ibarət olmuşdur ki, o bütün məsələlərin
həllinə – istər xarici və istərsə də daxili
siyasət sahəsində – həmişə elmi cəhətdən
əsaslandırmaqla yanaşmağa üstünlük verirdi.
Təsadüfi deyildir ki, cənab Heydər Əliyev hələ
1969–cu ildə respublikamıza rəhbərliyə
başladığı ilk günlərdən elmin
bütün sahələrinin inkişaf etdirilməsi ilə
bağlı məsələlərə xüsusi həssaslıqla
yanaşır və daim qayğı göstərirdi. O, Azərbaycan
KP MK–nın məşhur avqust (1969–cu il) plenumunda respublika
elminin inkişafında yaranmış ağır vəziyyətdən
narahat olduğunu bildirərək demişdir: “Elmi idarələrimizin
fəaliyyətində hələ ciddi nöqsanlar vardır,
Elmlər Akademiyası, bir sıra sahə elm idarələri
elmi–texniki tərəqqinin sürətləndirilməsi
uğrunda, tamamlanmamış işlərin istehsalata tətbiqi
uğrunda mübarizədə kifayət qədər əzmkarlıq
göstərmirlər… Dissertasiyaların heç də
hamısı lazımı nəzəri səviyyədə
yazılmır. Aspiranturada vəziyyət yaxşı deyildir.
Aspirantların xeyli hissəsi namizədlik
dissertasiyalarını vaxtında hazırlaya bilmir. Alimlik dərəcəsi
alanlar arasında nazirliklərin və digər mərkəzi
idarələrin rəhbər işçiləri də az
deyildir. Onlar özlərinə tapşırılmış
işin zərərinə olaraq dissertasiya yazır, bəzən
bunun üçün hətta öz vəzifələrinin
imkanlarından istifadə edirlər… elə etmək
lazımdır ki, elmə yalnız onu həqiqətən zənginləşdirməyə,
irəlilətməyə qabil olan adamlar gəlsinlər.
Ölkəmizdə elmi işçilərin əməyi şərəflidir,
onlara ehtiram göstərilir, onlar layiqli nüfuz
qazanmışlar… Odur ki, bizim hər bir tədqiqatçı
qarşısında yüksək tələblər qoymağa
haqqımız vardır. Elmi–texniki tərəqqinin sürətləndirilməsi
uğrunda yaradıcı mübarizənin önündə
getmək, tədqiqat nəticələrinin praktikada,
istehsalatda tətbiqi müddətlərinin
qısaldılmasına, mütərəqqi texniki yeniliklərin
öyrənilməsinə öz əsərləri kəşfləri,
ideyaları ilə kömək etmək alimlərin borcudur”. Hələ
o vaxtlar öz rəhbərlik bacarığı və qabiliyyəti,
fitri istedadı və təşkilatçılığı
ilə həm keçmiş İttifaq respublikalarının
başçıları və həm də
bütövlükdə SSRİ rəhbərləri
arasında sayılıb–seçilən, böyük hörmət,
nüfuz qazanmış, gərgin əməyi, tələbkarlığı,
qətiyyəti və prinsipiallığı sayəsində
Azərbaycanı qısa müddətdə nəinki
keçmiş İttifaqda, həmçinin bütün
dünyada tanıtmağa nail olmuş ulu öndər Heydər
Əliyevin alimlərimiz qarşısında qoyduğu proqram
xarakterli vəzifələr onlar tərəfindən birmənalı
şəkildə qəbul edilir və yüksək vətənpərvərlik
hissi ilə yerinə yetirilirdi. Heydər Əliyev Azərbaycana
rəhbərlik etdiyi həm birinci dövrdə (1969–1982–ci illərdə),
həm də ikinci dövrdə (1993–2003–cü illərdə)
Azərbaycanın sosial–iqtisadi və mədəni həyatının
bütün sahələrində olduğu kimi elmin
inkişafını ləngidən, onu geri çəkən
neqativ halların da vaxtında aradan qaldırılması
üçün bir sıra çox böyük və
mühüm tədbirlərin həyata keçirilməsinin
ilk təşəbbüskarı, eləcə də rəhbəri
olmuşdur. Bunu onun Azərbaycana rəhbərlik etdiyi hər
iki dövrdə respublikamızda elmin inkişafı sahəsində
əldə edilmiş nailiyyətlərdən aydın görmək
olar. Bu nailiyyətlərin ilk başlanğıcı Azərbaycanın
tarixinə ən uğurlu beşillik kimi daxil olmuş
1971–1975–ci illərə təsadüf etmişdir.
Heydər
Əliyev şəxsən özü bu nailiyyətləri
yüksək qiymətləndirərək 1975–ci ilin 24
sentyabrında Azərbaycan Elmlər Akademiyasının 30 illik
yubileyində bu elm ocağının “Xalqlar dostluğu” ordeni
ilə təltif edilməsi münasibətilə
keçirilmiş təntənəli ümumrespublika
yığıncağında demişdir: “Qısa müddətdə
akademiyamız müasir elmin ən aktual problemlərini həll
edən iri mərkəzə çevrilmişdir… Azərbaycan
elmi müasir ideyaların, səmərəli
axtarışların və məhsuldar tədqiqatların
güclü generatoruna çevrilmişdir… təkcə
keçən il sovet elminin mühüm nailiyyətləri
sırasında respublikada aparılmış 67 tədqiqat
işi qeydə alınmışdır… bu, Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının mövcud olduğu bütün müddət
ərzində ən yaxşı göstəricidir”. Təvazökarlıqdan
kənar olsa da fəxr edirəm ki, həmin tədqiqatlar
arasında mənim 1974–cü ildə “Elm” nəşriyyatında
çapdan çıxmış “Azərbaycan
Respublikasında qadın əmək ehtiyatlarından istifadənin
sosial–iqtisadi problemləri” adlı monoqrafiyam da vardır. Bu, Azərbaycandan,
iqtisadiyyat elmi sahəsindən həmin nailiyyətlər
sırasına daxil edilmiş ilk monoqrafiyadır.
Ulu
öndər Heydər Əliyev 1971–1975–ci illəri əhatə
edən 9–cu beşillikdə Azərbaycan alimlərinin xidmətlərini
yüksək qiymətləndirərək 1975–ci ilin sentyabr
ayında yuxarıda adı çəkilən həmin təntənəli
yığıncağındakı
çıxışında bir daha demişdir: “Azərbaycan
alimləri fəhlələrlə, mühəndislərlə
və texniklərlə birlikdə əmək və elm sahəsində
əsl hünər göstərmişlər—onlar dünya
praktikasında ilk dəfə olaraq açıq dənizdə
neft çıxarılmasını təşkil etmişlər…
Elmin sürətlə inkişaf etməsi, alimlərin müvəffəqiyyətləri
biliklərin bir çox yeni və əsaslı sahələrinin
təşəkkülünə güclü təkan
vermişlər”. Ümummilli lider Heydər Əliyevin respublika
alimlərinin əməyinə verdiyi bu yüksək qiymət
onları daha böyük elmi nəticələr əldə
etməyə ruhlandırmış və səfərbər
etmişdir.
Dövlət
və cəmiyyət həyatının bütün sahələrində
olduğu kimi, Azərbaycan elminin, təhsilinin
inkişafında da Heydər Əliyevin rolu və
qayğısı misilsizdir. Keçən əsrin 70–ci və
80–ci illərinin əvvəllərində onun rəhbərliyi
və qayğısı sayəsində Azərbaycan elmi öz
qızıl dövrünü yaşamışdır. Ulu
öndər elmin inkişafına dövlət quruculuğunun ən
mühüm bir tərkib hissəsi kimi yanaşırdı. Bu
da onun dövlət quruculuğu sahəsindəki nailiyyətlərinin
başlıca səbəblərindən biri idi. Təsadüfi
deyildir ki, Heydər Əliyevin hələ Azərbaycana rəhbərlik
etdiyi ilk dövrlərdə Elmlər Akademiyası alimlərinin
fəaliyyəti keçmiş SSRİ dövləti və
dünya ictimaiyyəti tərəfindən yüksək qiymətləndirilmişdir.
Çox simvolik haldır ki, elm, iqtisadiyyat və mədəniyyətin
inkişafı, yüksək ixtisaslı elmi kadrların
hazırlanması sahəsində qazandığı nailiyyətlərə
görə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
aldığı ilk yüksək mükafat–”Xalqlar dostluğu”
ordeni də 1975–ci ildə Heydər Əliyevin özü tərəfindən
təqdim edilmişdir. Bu dövrdə Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının nailiyyətləri beynəlxalq
baxışlarda yüksək qiymətləndirilmiş, Leursiq
yarmarkasında iki böyük Qızıl medala, Qahirə beynəlxalq
yarmarkasında yüksək mükafata, neçə–neçə
görkəmli alimlərimiz isə dövlət və
hökumət mükafatlarına, o cümlədən 5 nəfər
Lenin mükafatına, 14 nəfər SSRİ Dövlət
mükafatına layiq görülmüşlər. Fundamental tədqiqatlar
sahəsində əldə edilmiş elmi uğurlarına
görə akademiklərdən R.H.İsmayılov,
M.A.Topçubaşov, M.F.Nağıyev, M.Ə.Hüseynov, M.Ə.İbrahimov
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adı, onlarca alim
Respublika Dövlət mükafatı almışlar.
Bütünlükdə götürüldükdə Heydər
Əliyevin Azərbaycana rəhbərlik etdiyi birinci dövrdə
(1969–1982–ci illərdə) Azərbaycan alimlərinin 540 elmi nəticəsi
SSRİ Elmlər Akademiyası tərəfindən sovet elminin ən
mühüm nailiyyətləri sırasına daxil
edilmişdir ki, bu da Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
SSRİ Elmlər Akademiyasının tərkibində olduğu
46 il ərzində (1945–1991–ci illər) SSRİ EA tərəfindən
Azərbaycan alimlərinin həmin nailiyyətlər
sırasına daxil edilmiş 1100 elmi nəticənin 49 faizini
təşkil etmişdir. Bu uğurlu nəticələrin əldə
edilməsinin mühüm səbəblərindən biri də
Heydər Əliyevin böyük təşkilatçılıq
istedadı, tələbkarlığı və
qayğısı nəticəsində Azərbaycan Elmlər
Akademiyasında güclü kadr potensialının və
texniki arsenalın yaradılması, ən başlıcası
isə həmin dövrdə ölkə
başçısı Heydər Əliyevin bilavasitə nəzarəti,
diqqəti, qayğısı və tələbkarlığı
ilə Azərbaycan Elmlər Akademiyasına, onun elmi bölmələrinə
və institutlarına nəinki ölkəmizdə və
keçmiş İttifaqda, həmçinin xarici ölkələrdə
tanınmış və böyük nüfuz sahibi olan əsl
el adamlarının, ziyalıların və şəxsiyyətlərin
rəhbərlik etməsi olmuşdur.
Bu da təsadüfi
olmayıb ki, Heydər Əliyevin ölkəmizdə rəhbərlik
etdiyi bütün dövrlərdə xalq təsərrüfatının
digər sahələrində olduğu kimi, elm sahəsində
də yüksək intellektual inkişaf səviyyəsinə
malik olan kadrların hazırlanması, seçilməsi, yerləşdirilməsi
və tərbiyə edilməsi ilə bağlı olan
bütün məsələlərin onun hazırlayıb həyata
keçirdiyi təsərrüfat–təşkilatçılıq
və siyasi tədbirlərin arasında əsas yer tutması və
xüsusi dövlət əhəmiyyətli məsələ
kimi daim onun diqqət mərkəzində olması ilə
bağlı idi. Heydər Əliyevin Azərbaycana rəhbərlik
etdiyi ilk dövrdə (1969–1982–ci illərdə) onun təşəbbüsü
və bilavasitə qayğısı ilə keçmiş
SSRİ–nin ən nüfuzlu ali məktəblərində azərbaycanlı
oğlan və qızların təhsil alması
üçün yaratdığı şərait də bunun
bariz nümunəsi idi. Ulu öndərimizin böyük
qayğısı və diqqəti ilə qeyd edilən
dövrdə Moskvanın, Leninqradın və eləcə də
keçmiş SSRİ–nin digər şəhərlərinin
170 aparıcı ali elm və təhsil ocağına 3500 azərbaycanlı
oğlan və qız göndərilmişdir. Hər il ali təhsil
almaqdan ötrü respublikamızdan kənara orta hesabla 800 nəfərdən
artıq tələbə göndərilməsi yaxşı ənənə
şəklini almışdı.
Azərbaycan
xalqının əbədiyaşar böyük oğlu Heydər
Əliyevin xalqımızın düşməni
M.Ş.Qorbaçov və onun erməni nökərlərinin,
habelə bəzi nankor “həmvətənlərimizin” köməkliyi
ilə Sov. İKP MK Siyasi Bürosu üzvlüyündən və
SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci müavini kimi
yüksək partiya və hökumət vəzifələrindən
istefaya göndərilməsi, bütünlükdə Azərbaycan
Respublikasına və onun Elmlər Akademiyasına arxadan vurulan
zərbə oldu və əsl faciə də məhz bundan sonra
başladı. Heydər Əliyev vəzifəsindən
uzaqlaşdırdıqdan sonra ilk zərbə hədəfi
xalqımızın böyük ziyalılar ordusunun
toplandığı Azərbaycan Elmlər Akademiyası oldu.
1988–1992–ci illərdə müxtəlif səbəblər
üzündən respublika “rəhbərliyinin” Elmlər
Akademiyasına və ümumiyyətlə, elmimizin
inkişafına münasibəti son dərəcə pisləşmiş
və ifrat dərəcədə kəskinləşmişdi.
1992–ci ildə və 1993–cü ilin əvvəlində isə hətta
elə vəziyyət yaranmışdır ki, vaxtı ilə
Azərbaycan EA–nın müxtəlif institutlarında işləyib
uzun illər boyu yüksək elmi dərəcə və elmi
adlar almaq arzusunda olub, lakin öz təqsirləri üzündən
buna layiq olmaq qabiliyyətində olmayan bəzi səriştəsiz
siyasətçilər hakimiyyətə yiyələndikdən
sonra sanki Elmlər Akademiyasından qisas almaq və ümumiyyətlə
onu bağlamaq mövqeyi tutmuşlar. Onların əsas məqsədi
Elmlər Akademiyasını və onun çoxminli kollektivini əvvəlcə
ölkə ictimaiyyətinin gözündən salmaq və
sonra onu tamamilə bağlanmaqdan ibarət idi.
Akademiyaya
olan bu ögey münasibətin nəticəsi idi ki, vaxtı
ilə ən yüksək əmək haqqı alan alimlər
üçün ən aşağı səviyyəli əmək
haqqı və rütbə maaşı müəyyən
edilmişdi. Elə bu səbəbdən də həmin illərdə
və sonrakı dövrdə elmi işçilərin bir
çoxu elmdən uzaqlaşaraq ticarət sahəsinə,
özəl qurumlara və xarici ölkələrdə işləməyə
çıxıb getmişlər. Ancaq ağır maddi
çatışmazlıqlar və başqa
sıxıntılar əsl elm adamlarının, vətən elmini
qoruyub saxlamaq arzusunda olan elm fanatlarının iradəsini,
qururunu sındıra bilməmiş və onlar yüksək vətənpərvərlik
və ziyalılıq qeyrəti göstərərək öz
doğma elm ocaqlarını tərk etməmiş və bu
günədək fədakarlıq göstərərək
burada qalıb işləməkdədirlər. Heydər Əliyevin
Azərbaycana rəhbərlik etdiyi və SSRİ miqyasında
böyük vəzifələrdə işlədiyi dövrdə
onun çörəyini yemiş, onun xeyir–duası ilə
Akademiyada və başqa təşkilatlarda mühüm vəzifələr
tutmuş, hətta akademiyanın müxbir üzvü
seçilmiş, Heydər Əliyev vəzifədən getdikdən
sonra isə vəzifələrini itirməmək və yeni
titullar qazanmaq xatirinə öz “əqidələrini” və
“mövqelərini” 180 dərəcə dəyişərək
o dövrün ölkə başçılarının
quluna çevrilmiş və sonralar Heydər Əliyevin
özünün də təkrar–təkrar söylədiyi kimi:
“onun hakimiyyəti vaxtında bir avaz, sonrakı hakimiyyətlər
dövründə isə başqa avaz oxuyan, konyunkturaya xidmət
edən bəzi nankor “alimlər”in özləri də 1989–cu
ildə, həmin ölkə başçılarının
hakimiyyəti dövründə akademiyanın həqiqi və
müxbir üzvlüyünə “seçilmiş” (təyin
edilmiş) və bu elm məbədgahında
çalışmadan, onun heç bir işinə yaramadan,
lakin öz maraqları xatirinə seçkidən–seçkiyə,
bəzi hallarda isə xala–xatirin qalmasın deyə
akademiyanın illik hesabatlarında görünən, bəzən
də heç illərdən bəri bu elm ocağında və
onun keçirdiyi heç bir tədbirdə görünmədən
buradan kifayət qədər yüksək müftə rütbə
maaşı alan bəzi həqiqi və müxbir üzvlərinin
və akademiyanın bəzi rəhbərlərinin təqsiri
üzündən akademiyaya seçkilərin vaxtı süni
surətdə uzadılmaqla özlərindən və yaxın
adamlarından başqa buraya əsl elm adamlarının
seçilməsinə maneçilik törədilmiş,
onların qocaldılmasına, fiziki və mənəvi cəhətdən
sıradan çıxmalarına şərait
yaradılmışlar. Elə bunun nəticəsidir ki, Elmlər
Akademiyasının bir sıra institutlarında və ali məktəblərimizdə
35–40 il bundan öncə 30–32 yaşında elmlər doktoru
alimlik dərəcəsi almış, hər biri 70–75 elmlər
namizədi və elmlər doktoru hazırlamış, neçə–neçə
fundamental tədqiqat əsərlərinin müəllifi olan
onlarca istedadlı və tanınmış alimlərimiz 70–75 və
daha yuxarı yaş həddinə gəlib
çatdığı halda, akademiyanın üzvlüyünə
seçilməmişlər. Son vaxtlaradək akademiyaya
seçkilərin süni surətdə uzadılması
akademiya üzvlərinin bir neçə nəslinin itirilməsinə
səbəb olmuş və bütövlükdə Azərbaycan
elminin inkişafına arxadan vurulan ən böyük zərbə
olmuşdur. Lakin Allaha çox şükürlər olsun ki,
1993–cü ilin 15 iyununda xalqımızın təkidi ilə
böyük humanistlik göstərib yenidən Azərbaycana rəhbərlik
etməyə razılıq verən cənab Heydər Əliyevin
ikinci dəfə hakimiyyətə qayıdışı
bütünlükdə Azərbaycanın qurtuluşu
olduğu kimi, Azərbaycan Elmlər Akademiyasının da
qurtuluşu oldu və onun dağıdılması nə
keçmiş ölkə “rəhbərlərinə”, nə
özləri–özlərini “demokrat” adlandıranlara və nə
də Elmlər Akademiyasının bəzi mövqesiz “rəhbərlərinə”
qismət olmadı.
Azərbaycan xalqının milli fikir və mədəniyyətinin çoxəsrlik inkişaf yollarının aşkarlanmasında. Onun milli–mənəvi və elmi intibahında, elmin əksər sahələrini əks etdirən sistemli məcraya düşməsində, dünyada tanınmış elmi məktəblərin və istiqamətlərin formalaşıb inkişaf etməsində misilsiz rol oynamış Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının 64 illik fəaliyyətinin tam 34 ili ulu öndərimiz Heydər Əliyevin adı ilə bağlı olmuş və onun ölkəmizə bilavasitə və bivasitə rəhbərlik etdiyi dövrə təsadüf etmişdir. 1997–ci ilin 31 yanvarında prezident sarayında Heydər Əliyev Elmlər Akademiyasının rəhbərləri, həqiqi və müxbir üzvləri, aparıcı alimləri ilə görüşündəki çıxışında Elmlər Akademiyasına və onun alimlərinin əməyinə verdiyi yüksək qiymət keçən əsrin 90–cı illərin axırlarında bu elm ocağının bağlanması ilə bağlı şayiələrə və narahatçılıqlara son qoydu və burada çalışan əməkdaşların elmimizin sabahına inamını və ümidini artırdı”. Həmin görüşdəki çıxışında ulu öndərimiz Heydər Əliyev demişdir: “XX əsrdə Azərbaycan xalqının ən böyük nailiyyətlərindən biri ölkəmizdə elmin, təhsilin sürətlə inkişaf etməsidir… Biz bununla fəxr edirik. Bir şeyi bilməlisiniz–Azərbaycan Elmlər Akademiyası respublikamızın ən yüksək elm müəssisəsidir… O, dövlətə məxsusdur. Bu akademiyanın işi və orada işləyənlərin səviyyəsi, şübhəsiz ki, başqalarından yüksəkdir, yüksək də olacaq. Biz bu akademiyanın hörmətini həmişə qoruyub saxlamalıyıq. Heç vaxt imkan vermək olmaz ki, akademiyamız, yüksək səviyyəli elmi–tədqiqat institutlarımız yaranan cürbəcür özəl elmi müəssisələr arasında ərisin, itsin. Buna yol vermək olmaz…”. Təsadüfü deyildir ki, ulu öndərimiz Heydər Əliyevin 15 may 2001–ci il tarixdə imzaladığı “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası haqqında” fərmanı ilə Azərbaycan Elmlər Akademiyasına “Milli Elmlər Akademiyası” kimi ən yüksək ali dövlət elmi təşkilatı statusu verilməsi və nəhayət 1989–cu ildən keçən 12 ildən sonra AMEA–ya seçkilər keçirilməsi barədə göstəriş verməsi böyük alimlər ordusu tərəfindən bilavasitə dövlət başçımızın Azərbaycan elminə əvəzsiz qayğısının parlaq təzahürü kimi qiymətləndirilmiş və minnətdarlıq hissi ilə qarşılanmışdır. Çox təqdirəlayiq haldır ki, Elmlər Akademiyasının tarixində ilk dəfə olaraq ümummilli lider Heydər Əliyevin göstərişi ilə 2001–ci ilin iyun ayında AMEA–ya seçkilər vaxtı akademiyamızın qarşısında qoyulan vəzifələrin uğurla yerinə yetirilməsini təmin etmək və ölkəmizin görkəmli elm adamlarının bu elm ocağının fəaliyyətinə daha geniş surətdə cəlb etmək məqsədilə onun üzvlərinin sayı 141–dən 200–ə (80 həqiqi və 120 müxbir üzvü) qaldırıldı. Heydər Əliyevin respublika elminin inkişafına qayğısının digər bir təzahürü isə 2001–ci il avqustun 7–də AMEA–nın Naxçıvan bölməsinin yaradılması haqqında fərman imzalaması oldu. Blokada şəraitində yaşayan, ölkəmizin ayrılmaz tərkib hissəsi olan doğma Naxçıvanımızda akademiyanın bölməsinin yaradılması həm ölkəmizin sosial–iqtisadi, mədəni inkişafı, elmi tərəqqisi, həm də dövlətçiliyimizin möhkəmləndirilməsi və qorunub saxlanması üçün müstəsna əhəmiyyət kəsb edir. Ulu öndərin akademiyamızın inkişafına qayğısının digər bir çox mühüm təzahürü isə Azərbaycan elminin gələcək inkişafında yeni üfüqlər açan “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının statusu” və “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Nizamnaməsinin təsdiq edilməsi” haqqında 2003–cü il yanvarın 4–də imzaladığı fərmanda öz əksini tapmışdır. Həmin fərmanda deyilir: “Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Azərbaycan Respublikasında elmin inkişafını təşkil və təmin edən, dövlətin elmi və elmi–texniki siyasətini həyata keçirən, Azərbaycan Respublikasındakı bütün elmi müəssisələrin elmi–tədqiqat fəaliyyətini əlaqələndirən və istiqamətləndirən, Azərbaycan Respublikasını xarici ölkələrdə elmi və elmi–texniki fəaliyyət sahəsində təmsil edən ali dövlət elmi təşkilatdır”. Ümummilli liderimizin bu tarixi fərmanı mövcud olduğu dövr ərzində akademiyamızın fəaliyyətinə dövlət başçısı tərəfindən verilən ilk belə yüksək qiymət olub. “Azərbaycanın fundamental elminin əldə etdiyi nailiyyətləri, Azərbaycanın sosial–iqtisadi, mədəni–mənəvi təşəkkülündə elmin rolunu, respublikanın, xalqımızın ictimai–siyasi həyatında nüfuzunu və akademik elmin müstəqil Azərbaycan dövlətinin tərəqqisinin təminatçısı olduğunu bir daha təsdiqləyərək elmimizin salnaməsinə Heydər Əliyev şəhadətnaməsi kimi daxil oldu”. Ulu öndərimiz Heydər Əliyevin yolunu layiqincə davam etdirən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev də akademiyanın və onun üzvlərinin fəaliyyətinə yüksək qiymət verərək Milli Elmlər Akademiyasının 60 illiyinə həsr edilmiş təntənəli yığıncaqdakı çıxışında demişdir: “…Azərbaycan alimləri, ziyalıları ölkəmizin, cəmiyyətimizin elitasıdır. Onların dünyagörüşü, mövqeyi, hərəkətləri, fəaliyyəti Azərbaycanın inkişaf dinamikasını, inkişaf perspektivlərini xeyli dərəcədə müəyyən edir. Azərbaycanda çox güclü elmi potensial vardır. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının üzvləri çox dəyərli şəxslərdir. Həm elm sahəsində, həm də ictimai həyatda xalqın hörmətini qazanmış insanlardır və biz bu insanlarla fəxr edə bilərik. Mən də fəxr edirəm ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası bu gün çox yüksək səviyyədədir. Çalışmalıyıq ki, gələcəkdə öz işimizlə, əməyimizlə akademiyaya kömək göstərək, onun bütün məsələlərini həll edək və Azərbaycanda elmin gələcək inkişafına nail olaq”. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasına, onun bütün əməkdaşlarına və həm də ölkəmizdə elmin inkişafına dövlət qayğısının daha bir təzahürü də Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 4 may 2009–cu il tarixli sərəncamı ilə “Azərbaycan Respublikasında 2009–2015–ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli Strategiya”nın və “Azərbaycan Respublikasında 2009–2015–ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı Dövlət Proqramı”nın təsdiq edilməsidir. Bu mühüm Dövlət Proqramının məqsədi: “Respublikanın alim və mütəxəssislərin təbiət, texnika, humanitar və ictimai elmlərin aparıcı istiqamətlərində fundamental və tətbiqi tədqiqatların inkişafına yönəlmiş yaradıcılıq meyillərini birləşdirmək, sosial–iqtisadi və mənəvi inkişafın mühüm problemləri üzrə tədqiqatları təşkil etmək, elm və texnikanın nailiyyətlərinin praktikada istifadə edilməsi üçün tədbirlər görmək, elmi müasir cəmiyyətimizin qurulmasını təmin edən əsas amilə çevirməkdir”. Bu proqramın əsas vəzifələri isə fundamental elmin, vacib tətbiqi tədqiqatların, araşdırmaların inkişafını və milli istehsalatın yeni texnologiyalara tələbatını ödəmək məqsədi ilə təşkilati və iqtisadi mexanizmlərin yaradılması; elmi; elmi–texnoloji və innovasiya fəaliyyətinin normativ hüquqi bazasının təkmilləşdirilməsi; elm və texnologiyalar sahəsində yüksək ixtisaslı elmi və mühəndis kadrların hazırlanması sisteminin təkmilləşdirilməsi; dünyadakı müasir meyilləri nəzərə alaraq, elmi tədqiqatların və təcrübi işləmələrin prioritet istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi; beynəlxalq elmi–texniki əməkdaşlığın inkişaf etdirilməsi; elm və təhsilin inteqrasiyası; milli innovasiya sisteminin formalaşdırılması; elmi işçilərin statusunun, sosial təminatının və gəlirlərinin artırılmasına yönəlmiş qanunvericilik bazasının yaradılmasının həyata keçirilməsinə yönəldilmişdir. Bu vəzifələrin müvəffəqiyyətlə yerinə yetirilməsi üçün hazırda Milli Elmlər Akademiyasının kifayət qədər elmi–texniki kadr potensialı vardır. 2012–ci ilin məlumatlarına əsasən burada çalışan əməkdaşların ümumi sayı təqribən 15,8 min nəfər olmuşdur. Onların 6971 nəfərini və ya 44,2 faizini elmi işçilər, elmi işçilərin isə 818 nəfərini və ya 11,7 faizini elmlər doktorları, 3314 nəfərini və ya 47,5 faizini fəlsəfə doktorları təşkil etmişdir.
Ölkəmizdə mövcud olan elmlər doktorlarına nisbətən fəlsəfə doktorları arasında “qocalma” səviyyəsi nisbətən aşağıdır və bu gələcəkdə elmlər doktorlarının sayının artırılması üçün hələlik xeyli potensial imkanlarımızın olduğunu göstərir. Buna görə də həmin sahəyə dövlət qayğısının daha da artırılması və bu sahələr üzrə qəbul edilmiş dövlət proqramında qarşıya qoyulmuş vəzifələrin müvəffəqiyyətlə yerinə yetirilməsi gələcəkdə ölkəmizdə indikinə nisbətən daha güclü və yüksək intellektual inkişaf səviyyəsinə malik olan və dövrün tələblərinə cavab verən elmi və elmi–texniki kadr potensialının yaradılmasına və onların əməyindən ölkəmizin sosial–iqtisadi tərəqqisi üçün daha səmərəli və dolğun istifadə edilməsinə imkan verəcəkdir. İndi bütünlükdə ölkəmizin, ilk növbədə də Milli Elmlər Akademiyası alimlərinin qarşısında duran başlıca vəzifə respublikamızın Prezidenti möhtərəm İlham Əliyevin ətrafında daha sıx birləşərək onun rəhbərliyi altında vətənimiz Azərbaycanın və Azərbaycan dövlətinin qüdrətini daha da möhkəmləndirmək üçün bütün imkanları səfərbərliyə alıb elmimizin səviyyəsini və onun dünyaya inteqrasiyasını təmin etməkdən ibarətdir. Yalnız belə olan halda biz ulu öndərimiz Heydər Əliyevin vəsiyyətlərini yerinə yetirməkdə möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyevə, onun həyata keçirdiyi siyasətin davamlılığının təmin edilməsinə öz töhfəmizi vermiş olarıq.
Şahbaz Muradov,
RETTƏŞ–in İqtisadiyyat
üzrə
Problem Şurasının sədri,
AMEA–nın müxbir üzvü,
i.e.d., professor.
Respublika.-2013.-16 may.-S.2.