B Ü T Ö V
L Ü K “şəxsiyyət
və zaman”ın biçimində
Dünya ictimai fikrində Heydərəliyevşünaslıq elmi formalaşmışdır. Bu elm o, xalqın dəvətilə Azərbaycan rəhbərliyinə yenidən gəldikdən sonra yaranmamışdır. Hələ 1969–cu ildə Heydər Əliyev Azərbaycan KP MK–nın birinci katibi seçilərkən və Kremldə yüksək dövlət vəzifəsinə irəli çəkilərkən həm xaricdə, həm də SSRİ daxilində onun haqqında yazılanlar Heydərəliyevşünaslığın birinci mərhələsi kimi qəbul edilə bilər. Müstəqillik dövründəki fəaliyyəti barədə elmi–nəzəri araşdırmaları isə ikinci mərhələ olaraq dəyərləndirmək mümkündür.
Təqdim edilən təsnifatda Azərbaycan ictimai–siyasi reallığı və bu reallıqda yaxın – uzaq müasirlərimizin açıqlamaları mühüm yer tutur. Bu üstünlük bəzən daha çox ümummilli liderin həyat və fəaliyyətinin ayrı–ayrı sosial–siyasi sahələr üzrə öyrənilməsi üzərində qurulsa da, nəticə etibarilə Heydərəliyevşünaslığa xidmət edir və eyni zamanda “Heydər Əliyev… bütövlükdə” formatına ehtiyac olduğunu hiss etdirirdi. Tanınmış yazıçı–publisist, ictimai xadim Elmira Axundovanın “Qeydar Aliev. Liçnostğ i gpoxa” fundamental çoxcildliyinin – yeddi sanballı kitabı başqa cür dəyərləndirmək olmaz.
Elmira xanım çox böyük, geniş və xarizmatik mövzuya çağırış etmişdir!
Pikassonun
belə bir fikri var, deyir: “Dünya necədir? – Hamı bilir. Mən öz düşündüyümü çəkirəm.”
Elmira xanım bu fikirlə özünəməxsus
şəkildə ittifaqdadır. Nəhəng
bir mövzunu əvvəldən axıradək vahid süjet xəttində
görüb, elitar məqamdan sanballı düşüncə
ilə qələmə almaq, şəksiz, müəllifin
uğurudur.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının prezidenti, akademik Akif Əlizadə
bu əsəri belə dəyərləndirmişdir: “Heydər
Əliyev öz şəxsiyyəti və fəaliyyəti ilə
sanki zamanları birləşdirən bir düha təsiri
bağışlayır. Bu cür şəxsiyyətlərdə
etnosun yüz illər boyunca öz ulu məqsədləri
üçün tədarük etdiyi bioloji enerji akumulə
olunur və elə həmin şəxsiyyət vasitəsi ilə
də həmin enerji gələcək nəsillərə
ötürülür… Görkəmli
yazıçı–publisist Elmira Axundovanın “Heydər Əliyev.
Şəxsiyyət və zaman” altıcildliyi də
məhz ulu öndərin öz şəxsiyyəti və fəaliyyətinin
açıqlanması baxımından önəmli bir
araşdırmadır.”
E.Axundova əsərini roman–tədqiqat kimi təqdim edir. Onu qalibiyyətli
ömrün salnaməsi kimi də qəbul edənlər
tapıla bilər. Görkəmli şəxsiyyət
Oljas Suleymenov külliyata (müəllifin
yaradıcılığı mənasında deyil, mövzunun əhatə
olunması baxımından) yazdığı ilk sözdə
həmkarının əsərini qeyri–adi janr kimi dəyərləndirir.
Bu tipli əsərləri ilə dünya miqyasında
tanınan politoloq Roy Medvedevin də bəhs olunan istiqamətdəki
fikri maraqlıdır: “Mən tarixçi və siyasi
bioqrafiyalar üzrə peşəkaram, bütün Sovet və
rus liderlərindən yazmışam, lakin bizim janrda hələ
belə kitab olmamışdır. Çəkinmədən
deyirəm ki, liderlər haqqında kitablar cərgəsində
bu, ən yaxşısıdır”.
Bu
sırada duran fikirlərə həm ədəbiyyat nəzəriyyəsi,
həm də jurnalistika elminin tələbləri
baxımından yanaşıb, müəyyən alternativ
mülahizələr söyləmək mümkündür,
ancaq əmin ola bilərsiniz ki, deyilənlər
subyektiv xarakter daşıyacaq. Çünki
müəllif sanballı yaradıcılıq təcrübəsinə
və istedadına malikdir, zəngin rus dilində ustad qələm
sahibidir. Janrların hüdudlarını
qırmaq onun üçün su içmək kimi bir
şeydir. Mövzu fundamental və
çoxtərəfli olanda isə qabiliyyətli müəllifi
bir janrın içində saxlamaq çox çətindir.
Ona görə də külliyyatın hər
kitabında bu və ya digər dərəcədə müxtəlif
janrların sintezinə rast gəlinir. Buna
səbəb yuxarıda dediklərimiz və bir də fakta
publisist ehtirası ilə yanaşaraq onu canlı və tutumlu ədəbi
dildə ifadə etmək istəyidir. Ona görə də
əsər həm bütün cildlərilə birlikdə
epoxal bədii–publisistik əsər kimi qavranılır və
kitablararası heç bir “qırıqlıq” hiss olunmadan
oxunur, həm də tək–tək ayrıca və müstəqil
kitab kimi də sərbəst qəbul edilir. Epopeyadakı
iştirakçıların daha geniş dairəsini əhatə
etmək istəyi isə müəllifin həm də mükəmməl
yaradıcılıq səbrinə və
işgüzarlığa malik olduğunun göstəricisidir.
Müsahibi danışdıra bilmək, onun nə
demək istədiyinin məntiqini tutmaq və süjet xəttində
öz yerində işlətmək kompozisiyanı
bütövləşdirir. Bütün
bunlar kompleks halda oxucuya imkan verir ki, müəllifi obyektiv
SÖZ ustası kimi yeni ampluada kəşf etsin, müəllifə
isə əsərin qəhrəmanının dolğun və
obyektiv təqdiminə sədaqətli qalmaq naminə ədəbi
kanonlara cəsarətlə və yaradıcı sərbəstliklə
yanaşsın. Bu kontekst üzərində yeganə dəyişməyən
və janr ətrafındakı subyektiv fikirləri arxaya
çəkən ancaq bir xüsusiyyət əlamətdardır:
külliyyat ilk səhifəsindən sonuncuyadək oxunur, həvəslə
və çox sürətlə mütaliə edilir, oxucunun
fikrini əsərin janrını müəyyənləşdirmək
barədəki şərtiliklərlə
qarışdırmır, onu daha maraqlı tale yüklü məsələlər
barədə düşündürür, bir çox hallarda
isə faktların müqayisəli analizini aparmağı,
onları uzlaşdırmağı tələb edir ki,
mütaliəçi şəxsən özü yeganə
obyektiv qənaətini arayıb tapsın. Beləliklə,
enişli–yoxuşlu və qaynar həyat yolu çox
ustalıqla xəlqiləşdirilir.
Kitabın süjet xətti real hadisələr və sənədlər
üzərində qurulmuşdur, amma ona sənədlər
toplusu kimi yanaşmaq səhv olardı. Müəllif
hadisələrin inkişaf xronologiyasına da bəzən sərbəst
yanaşır, ancaq oxucu bunu hiss etmir və kitab bu sərbəstlikdən
heç nə itirmir, çünki həyat həqiqəti bəzən
tarixilik şərtinin özünü də pozmağı tələb
edir. Əvəzində əsərin
maraqlılıq əmsalı yüksəlir, hadisələrin
inkişafının obyektivliyi sənədləşir,
kompozisiya oxucuya sirdaş olur.
Külliyyat müxtəlif yaş kateqoriyalarını və
sosial qrupları cəlb edir. Orada xatırlanan bir
çox faktların və həyat hadisələrinin
iştirakçıları, yaxud da şahidləri arasında
sağ olanlar çoxdur. Əsər onlar
üçün xüsusi maraq doğurur. Onların
bəziləri sətirüstü, bəziləri isə sətiraltı
oz portretlərini də bu kitabda seçə bilərlər.
Gələcəyini siyasətə bağlamaq fikrində
olan gənclər üçün isə bu əsər
möhtəşəm dərslikdir. Necə deyərlər,
Azərbaycan təfəkkürü üçün polad belə
bərkidi universitetidir.
Həmçinin,
Sovet Azərbaycanı və SSRİ rəhbərlərinin
avtobioqrafiyası, qarşılıqlı münasibətləri
əsasında yaşanan kommunist həyatı və məişətini,
istehsalat etikasını, sadəcə, taleyini öyrənmək
baxımından da bu yeddi kitab öz fəlsəfəsində
qiymətli mənbədir.
Əsərin
qəhrəmanının analitik düşüncə qabiliyyəti,
vaxtında strateji qərarlar qəbul etmək istedadı və
iradəsi, Sovet beynəlmiləlçiliyi daxilində Azərbaycan
milliliyinin qorunub saxlanılması və daha da gücləndirilməsi
yönündə fəaliyyətinin çoxşaxəliliyi,
müstəqilliyin bərpasından sonra isə beynəlxalq
düzənə uyğun yeni xarici siyasət konsepsiyası, “Əsrin
müqaviləsi” ilə uzlaşdırılan sosial–siyasi
bağlantılar, güc strukturlarının müasir tələblər
səviyyəsindən qurulması, Ermənistan – Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli istiqamətində
müəyyənləşdirilmiş strategiyaya uyğun
taktiki yollar.., bir sözlə, bütün sahələrdə
reallaşdırılması vacib olan ümummilli
qayğıların nəhəng ömür panoramında
ayrı–ayrı lövhələri kimi dərindən təhlil–təsvirinə
girişmək tələbi birbaşa
yaradıcılığa təsir göstərən
çağırışlardır. Bax, belə
bir sosial–siyasi məslək aurasını ədəbi–bədii
müstəviyə keçirərkən müxtəlif motivli
pressinqlə (sağlam da olsa!) qarşılanılsa da,
mövzu ilə baş–başa daxili dialoq aparmaq
yaradıcılıq üsulu onun məxsusi realizmini təmin
etmişdir.
Müəllif külliyyata çox–çox uzaqlardan
başlayır. Niyə? Nə
üçün? Bu, oxucu
marağını qabaqlamaqdan daha çox məhz müəllifin
məqsədinin məntiqinə söykənir. Başqa sözlə, əsərin qəhrəmanının
nəsil şəcərəsinin açılması bu
gündən daha çox gələcəyə
tuşlanıb; özünü göstərə biləcək
bəzi spekulyasiyalara yol verilməsinin qarşısının
alınması mənasında.
Digər
tərəfdən, Nadir şah Əfşara yaxın olmaq,
müəyyən səbəblər nəticəsində Pənah
xanla birgə Qarabağa gəlmək, sonra isə Qərbi Azərbaycan
ərazisini bəyənib, orada yurd salmaq hərbiləşmiş
həyat tərzi dövründə xüsusi qoçaqlıq
və sədaqət tələb edən xarakter xüsusiyyətləridir.
Müəllif bu yolla həm də onu deyir ki, mənim qəhrəmanım
ot kökü üstündə bitər məntiqindən
formalaşmışdır və genoloji fikirlər coğrafiya
və tarixdən keçərək oxucunu Vətən
anlayışına, onun genişliyinə, yurd salmaq və onu
qorumaq ehtirasına qovuşdurur, beləliklə də, bir nəslin
taleyi “vətəndaşlıq” məqamına yüksəldilir.
Bu fikrə
funksional baxımdan yaxın olan başqa faktlar da kitabda məqsədli
formatda xatırladılır, məsələn, gənc Heydərin
rəssamlıq və heykəltəraşlıq sənətini
sevməsi, teatrla maraqlanması, mütaliyəni sevməsi, hətta
nərd oynayarkən həmişə qalib gəlmək
coşqusu onun həm KQB zabiti, həm də partiya və
dövlət xadimi kimi gələcək fəaliyyətində
lider olmaq istedadını, məhz yaradıcı xarizmə
malik xarakterini realizə etməkdə çox kömək edəcəkdi.
E. Axundova bu portret cizgilərinin ətrafında öz qəhrəmanının
dövrdən gəlmə ilahi gücə sığınmaq
gizlinini də çox incəliklə sezdirə bilmişdir:
ateist cəmiyyətin bütün sərtliyinə baxmayaraq,
Allahı unutmamaq görüləcək bütün işlərin
xeyir–dua yeri olmuşdur. Müəllif bunu da
oxucuya duydura bilmişdir; müasir mütaliyəçi qəhrəmanının
iman duyğusunu sezdikcə, xeyli məmnun qalır.
Bu ədəbi üsul başqa bir detalla da
özünü doğruldur. Əliyevlərin ailə
üzvlərinə qarşı erməni çetələrinin
törətdiyi cinayətlər balaca Heydərin
yaddaşında silinməyən izlər buraxmışdı.
Ona görə də XIX – XX əsr boyu quldur, bolşevik, Sovet
adamı cildinə transfer olunan erməni riyakarlığını,
Azərbaycana qarşı etnik–coğrafi təcavüzlər
edən erməniliyi Heydər Əliyev qədər şəxsi
taleyində yaşayan müasir dövlət xadimimiz
olmamışdır. Bütün bunların tarixçəsi,
həmçinin ictimai–siyasi həyatda
qarşılaşdığı erməni iddialarının
ilğımları da bədnam “erməni məsələsi”
barədə Heydər Əliyevin təfəkküründə
şəxsi qənaətinin formalaşmasında müəyyən
rol oynamaya bilməzdi. Bütün bunlarla
mübarizənin mərkəzində Yerevan – Moskva – Bakı
üçbucağı dururdu. Bir
anlığa Heydər Əliyevə qədərki dövrlərdə
üçbucaqdakı mövqeyimizi xatırlayın. Və bir də Heydər Əliyev rəhbərlikdə
olarkən münasibətləri müqayisəli analiz edin.
Yerevanın dili qurumuşdu, əli də kəsilmişdi.
Külliyyatda bəzilərinə ilk baxışda
xırda görünə bilən xarakterik detallar çoxdur. Müəllif
onlara məqsədli şəkildə yerindəcə
açıqlama vermir. Bu, həmsöhbəti
süni yolla intizarda saxlamaq istəyindən irəli gəlmir;
yaradıcılıq da bir rəngdir – diqqətli oxucu onu hətta
sonrakı səhifədə də deyil, növbəti cildlərin
hansısa birində özü üçün kəşf
edib duyğusundan zövq alır.
Yaxud
başqa bir reallıq: “Ay Qasım, işləyəndə də
gərək Mircəfər Bağırovun iş yeri kimi yerdə
işləyəsən” – dostları ilə çayda çimərkən
sıcaq söhbətlərinin birində edilmiş cəsarətli
və iddialı etirafdır, ilk baxışda gənc dostlar
arasında tez–tez edilən ürək boşaltmalarından
biridir, ancaq çox–çox sonralar – kitabın 1969–cu ilə
aid başqa bir cildində “peyğəmbərcəsinə
uzaqgörənlik” kimi xatırlananda müəllif niyyəti
açılır.
Heydər Əliyev bütün situasiyalarda birləşməyi
bacaran, mütəşəkkil olmaqdan qürur duyan, elm və
təhsilə vurğun, şərqli qəlbi ilə qərbli
müasirliyini özününküləşdirməyi bacaran
bir regiondan böyük həyata yol almışdı. Onun
ömrünün müəyyən bir hissəsini rus
elitasının arasında yüksələn xətlə
keçirə bilməsinin və Sovet hərbi–siyasi rəhbərliyindəki
əlaqələrini özümüzə xidmət etdirməsində
həmin Naxçıvan mentalitetinin də xüsusi rolu
olmuşdur. Ümumiyyətlə, Azərbaycanımızın
bu gözəl diyarı barədə ümummilli lider
çıxışlarında yeri gəldikcə çox səmimi
və istı sözlər söyləmişdir. Mən
ancaq birini xatırlatmaqla kifayətlənirəm:
“NAXÇIVANLILAR ÖZLƏRİNƏ MƏXSUS AD QAZANIBLAR.”
Bu fikirdə regionçuluq qənaətinin
axtarılmasını, sonra da onun kiçik dairəyə
yönəldilərək sıxılmasını istəməzdim. SSRİ
elitası arasında qazandığı nüfuzu
bütünlüklə Azərbaycan istiqamətində səfərbər
etmək, bədxahların şovinizm şərindən
çəkinmədən öncə tarixi Vətən, sonra
beynəlmiləl Vətən seçimi – budur həmin
mentalitet – müdrikliklə cəsarətin bir simada birgə hərəkətinin
təminatçısı. Diqqət edin, müəllif qəhrəmanının
respublikanın müxtəlif idarə və müəssisələrini,
hərbiləşdirilmiş qurumlarını, inzibati
orqanlarını… gəzərkən yerli rəhbərliyə,
lazım gələndə hətta İttifaq rəhbərliyinə
sadə, lakin cəsarətli və koloritli sualla müraciət
edib milli nomenklatur nisbətini dəyişdirəcək
addımlar atdırması belə düşünməyin təsadüfi
olmadığını göstərir: “Burada neçə azərbaycanlı
var?”, yaxud “Burada neçə azərbaycanlı işləyir?”,
sərhəd xidmətidirsə “Neçə azərbaycanlı
qulluq edir?”, yaxud “Axı niyə azərbaycanlı kosmonavt da
olmasın” rahatsızlığı və s. Sov. İKP MK–nın Baş katibi L. İ. Brejnevin Azərbaycan
KP MK–nın birinci katibini nəzərdə tutaraq, 1970–ci ildə
öz cangüdəninə “Görürsən, necə bir kadr
tapmışıq” etirafı qüdrətli Kreml dəhlizlərində
vurnuxan pərdəarxası qüvvələr nisbətini Azərbaycanyönlü
etməyə bilməzdi. Elmira Axundova bu
çox həssas məqamları, elitar simpatiyanı diplomat məharətilə
təqdim edə bilmişdir.
Çoxcildliyin fəlsəfəsi çox güclü əxlaq
kodeksi – dövlət adamının, siyasətçinin,
çekistin – üzərində müəyyənləşdirilmişdir. Özündən
əvvəlki rəhbər işçilərə çox
hörmətlə yanaşmaq – bu, Sovet dönəmində
siyasi əxlaqda ən çatışmayan cəhət idi.
V.İ.Leninin vəfatından sonra heç bir
Sovet dövlət xadimi haqlı/haqsız tənqiddən kənarda
qalmamışdı (etiraf edək ki, hazırda ona da bu tənqiddən
pay düşür); öz fəaliyyətinin əzəmətini
özündən əvvəlkinin sümükləri üzərində
ucaltmaq o dövrün istehsalat mədəniyyətinin tərkib
hissəsinə çevrilmişdi. Heydər
Əliyevin İmam Mustafayev, Mirzə İbrahimov, Vəli
Axundov və b. münasibətdə
xeyirxahlığını məxsusi xüsusiyyət kimi dəyərləndirən
müəllif qəhrəmanının bu stereotipi də
qırdığını sözlə yox, konkret işin
arxasından göstərə bilmişdir. Qəzavü–qədərə
bax ki, yüksək dövlət vəzifələrindən kənarlaşdırıldıqdan
sonra “bolşevik konveyerinin” ona qarşı hərəkətə
keçdiyini görəndə bütün bunlara daxilən
hazır olduğundan ruhdan düşməmiş, əksinə,
ABŞ–da xəstəxanada yatarkən Amerika rəhbərlərinin
onun səhhətilə maraqlanmasını xatırladaraq Sovet
və Amerika iyerarxiyasındakı dövlətçilik əxlaqını
müqayisə edərək hansının siyasi etiket kimi
örnək ola biləcəyini vurğulamış, Siyasi
Büronun mənəvi naqisliyindən ibrət götürməyi
məsləhət görmüşdür. Bütövlükdə
bu mövzu ətrafında müəllif düşüncəsi
belədir ki, yaxşı adam yaxşı
kadr ola bilər, pis adam heç vaxt yaxşı kadr ola bilməz.
Kadra insanlıq kateqoriyaları ilə
yanaşmaq – bu, son ictimai–iqtisadi formasiyalarda aksiomadır;
ictimai mülkiyyət və bazar iqtisadiyyatı
formasiyalarının hər ikisini əhatə edən
külliyyatın ruhunda da isbatsız qəbul edilir.
Özü də uzun–uzadı təfərrüatlarla deyil, uzun
müşahidələrin, gərgin axtarışların hədiyyəsi
olan kompakt bircə cümlə ilə: “Təəssüf ki, o
vaxtlar (Moskvada işləyib yaşadığı illəri nəzərdə
tutaraq. – E.V.) mənim
yanımda öz Oljasım (Oljas Suleymenov. – E.V.)
yox idi.” O illərin əks–sədasına
cavab olaraq sonralar edilmiş bu etirafın geniş oxucu
auditoriyasına çıxarılması həm də müəllif
tərəfindən dövrə verilmış
düşündürücü xarakteristikalardan biridir.
E.Axundova qəhrəmanının xarakterindəki cəmiyyətdə
sosial terapiya aparmaq meylini dəqiq duymuş və müxtəlif
formatlarda görülən işlər fonunda göstərmişdir. “Mixaylo şəhərdədir”,
“… Qoy ədalət zəfər çalsın” və s. o
dövrdə yeni təfəkkür tərzindən qaynaqlanan
işçilik idi.
Deyilənlər
baxımından külliyyatın mənəvi
üstünlüyü də məhz bunlardadır: baş qəhrəman
ətrafında yüksək pafosla imic yaradılmır, əksinə,
onun özünün özünə qarşı tələbkarlıqla
formalaşdırdığı imicin reallıqları göstərilir.
Təkcə “Heç kimin
tanımadığı, onun isə hamını
tanıdığı birisi,” – fikrini keçmişin
yaddaşından “qopardıb” kontekstə uyğun yerdə
oxucuya ötürmək nəyə desəniz dəyər.
Söhbət 1969–cu ildə yenicə
respublikanın birinci katibi seçilmiş Heydər Əliyevin
peşəkarlıqla ifadə olunmuş söz–portretində
imic yaradan elementdən gedir.
Moskvalı həmkarları Heydər Əliyevin o vaxtlar
Macarıstan Xalq Respublikasında aparılan iqtisadi islahatlarla
çox maraqlandığını qeyd edir və imkan daxilində
tez–tez ora işgüzar səfərlərə getdiyini
vurğulayırlar. E.Axundova bu fikrə əlavə olaraq SSRİ–də “Əmək
kollektivləri haqqında” Qanunun işlənib
hazırlanmasının Siyasi Büroda məhz Heydər Əliyevə
tapşırıldığını qeyd etməklə
yanaşı, Yuqoslaviya iqtisadiyyatının təcrübəsindəki
müsbət tərəflərdən yaradıcı istifadəni
də diqqətə çatdırır. Bu məsələlər
keçən əsrin 80–ci illərində baş vermişdi.
Həyatın inkişafı və sonralar müstəqil
Azərbaycanda bazar iqtisadiyyatı konsepsiyasının dəstəklənməsi
və bir çox uyğun qanunların qəbul olunmasında
göstərilən qətiyyətin haradan
qaynaqlandığını Elmira xanım bu məntiqin
davamı kimi təqdim edir. Beləliklə
də, Kremldə islahatçı düşüncə tərzinə
malik Siyasi Büro üzvü epitetinin gəlişigözəl
söz olmadığı, bax, beləcə əsaslandırılır.
Azərbaycan – Rusiya münasibətlərinin tarixi qədimdir. Ona görə
də Rusiya dövlətçiliyi ənənəsində nəzərə
çarpan bəzi cizgiləri duymaqda biz azərbaycanlılar
daha həssasıq. Beləliklə, rus və dünya
tarixçilərinin yazdıqlarına görə bu slavyan
dövlətinin möhtəşəm tarixində slavyan
olmayan millətlərin və xalqların görkəmli rolu
titullu xalqdan heç də az
olmamışdır. alman mənşəli
Çariça II Yekaterina (ona Böyük Yekaterina da deyirlər,
III Pyoturun arvadı, Baltaçı Mehmet Paşa ilə
anlaşma əldə edən. – E V.) hakimiyyətə yiyələnəndən sonra
Rus imperiyasının hüdudlarını beş dəfə
genişləndirmişdir. Gürcü Stalin isə II Dünya
müharibəsindən sonra SSRİ–nin təsir dairəsini
çar Rusiyasının 1905–ci il sərhədləri
həddinə gətirib çıxarmışdır. “Əgər”lərlə
danışmaq istəməzdim, amma politoloqların fikri belədir
ki, Heydər Əliyev Sovet dövlətinin rəhbəri
olsaydı, Sovet İttifaqı dağılmayacaqdı,
Andropovun islahatları (Macarıstan, Yuqoslaviya təcrübələrini
xatırlayırsınız?) isə uğurla həyata
keçirələcəkdi, vəssalam…
Kimin çox itirdiyini tarix və zaman göstərdi.
Çox uzağa getməyək. Heydər Əliyevin
möhtəşəm karyerası və sonra ona olan haqsız
hücumları xatırlatmaq kifayətdir. Maraqlıdır
ki, Moskvaya təyinat alarkən onun görkəmli xadimimiz Nəriman
Nərimanovun aqibətini yaddaşında diriltməsi təsadüfi
deyildi. Təyyarə qəzasında
dünyasını tez dəyişən “Soverşenno sekretno”
(“Tam məxfi”) telelayihəsinin müəllifi, cəsur
telejurnalist Artyom Borovik onunla müsahibədə sovet dövlətinin
başına keçmək şansı yaranarkən
Rusiyanın dövlət adamlarının milli təkəbbürü
və siyasi qısqanclığı səbəbindən Heydər
Əliyevin yolunun kəsilməsini şəxsi deyil, ölkənin
faciəsi kimi dəyərləndirmişdi. Artyom Borovikin
fikrini Elmira xanım daha da arqumentləşdirməklə
siyasiləşmiş rus və adi, sıravi rus arasında fərqli
xüsusiyyətləri də qabarda bilmiş, ümumiyyətlə,
Rusiya cəmiyyətinin Heydər Əliyev şəxsiyyətinə
hörmət və izzətini xarakterik detallarla etik–milli səviyyədə
göstərə bilmişdir. Başqa sözlə,
qeri–slavyan, həm də müsəlman Heydər Əliyevin rus
tarixinin Sovet dövrü bölümündə böyük
yer tutması möhtəşəm faktdır – ölkəmiz
üçün, millətimiz üçün.
Digər bir düşündürücü məqamı
da xatırlatmaq istərdim. Heydər Əliyev haqqında istər
teleradio verilişləri hazırlayanlar, istərsə də mətbu
əsər yazanla (həmin müəlliflər arasında
keçmişdə milli təhlükəsizlik qurumlarında
çalışmışlar çoxdur), onun barəsində
KQB–də hazırlanmış xarakteristikadan bir cümləni
xüsusi vurğulayırlar: “…xoroşo znaet naüionalcnıe
osobennosti.” Bu, kodlaşdırılmış fikir də ola bilir. Amma KQB–dən xəbərsiz
onun öz daxilində Azərbaycan milli–dini dəyərlərini,
mədəniyyət xadimlərini, şair və
yazıçılarını, tələbə–müəllim
heyətini hiss etdirmədən qoruyacaq bir muxtar KQB də onun şəxsində
fəaliyyətdə idi. “Milli xüsusiyyətlərin
yaxşı bilicisi”, necə deyərlər, özümüzə
“işləyirdi”.
Vətənə
övladından bundan başqa heç nə lazım deyil!
Məşhur
kinoçu Andrey Konçalovski Heydər Əliyev fenomenini bircə
ifadəyə belə
sığışdırmışdır: “MÜTLƏQ HADİSƏ”.
Bu yazını həmin fikirlə də
yekunlaşdırmaq olardı. Amma külliyyatı
oxuyub qurtarandan sonra düşüncə duruluğunda “Bu, azərbaycançılığın
mənəvi manifestidir” əminliyini etiraf etməmək olmur.
Mütaliədən qazanılan xüsusi enerji
özünüdərkdən özünəqayıdışa
keçən yollarda milli qürur hissini daha da gur
alovlandırır. Məşhur musiqiçi, Heydər Əliyevin
pərəstişkarı M. Rostropoviç demişkən,
“…Ulu tanrı Azərbaycan xalqının taleyinə çətin,
əzablı günlər yazsa da, bu əzablara sinə gərə
biləcək, bütün düyünləri açmağa
qadir ola biləcək böyük şəxsiyyət
qismət etmişdir.”
…Kitabın
bu yaxınlarda keçirilən təqdimat mərasimində
ziyalılarımız arasında belə bir fikir səslənmişdi:
“Öz həyatının başlıca kitabını yazmaq səadəti
hər yazıçıya nəsib olmur. Elmira
Axundovaya bu qismət olmuşdur.”
Məncə,
bu o demək deyil ki, mövzunun davamına oxucuya tanış imzada rast gəlməyəcəyik.
Deməyə söz var hələ…
Beləliklə,
Heydər Əliyev barədə əldə olan materiallar əsasında,
o cümlədən opponentlərin də mülahizələrini
nəzərə almaqla elə bir OBRAZ
yaradılmışdır ki, gələcək tədqiqatçılar
bu mövzuya müraciət edəndə, bu çoxcildliyi qətiyyən
unutmayacaqlar: Glcmira Axundova. “Qeydar Aliev. Liçnostğ
i gpoxa”.
Elçin VƏLƏDOĞLU
Respublika.-2013.-24 may.-S.5.