BƏSTƏKAR HAQQINDA
DÜŞÜNCƏLƏRİM
FotoSöhbətim pianoçu bəstəkar, respublikanın xalq artisti, professor, “Şöhrət” ordenli, Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının sədri Firəngiz xanım Əlizadə haqqındadır. Mətləbə keçməzdən əvvəl piano sənətinin Azərbaycandakı inkişafından bir qədər söz açmaq istərdim.
Müharibədən sonrakı illərdə musiqi mədəniyyətimizdə, xüsusilə pianoçuluq sənətində ciddi irəliləyiş, uğurlar əldə edilmişdir.1959–cu ildə Moskvada keçirilən dekadada və Azərbaycan bəstəkarlarının I qurultayında ifa edilən əsərlər respublikada fortepiano üzrə yaradıcılıq, ifaçılıq sənəti səviyyəsinin xeyli yüksəldiyini sübut etdi. Qurultayın proqramlarına əsasən Qara Qarayevin prelüdünün 2 dəftəri və Fikrət Əmirovun əsərləri salınmışdı. Bu əsərlər dinləyiciləri məftun etmiş, böyük tamaşaçı alqışı qazanmışdı. Fortepiano üçün kamera əsərləri, Cövdət Hacıyevin “Ballada” və sonatası, Qara Qarayevin prelüdləri Moskvanın musiqi həvəskarlarına unudulmaz təsir bağışlamışdı. Fortepiano musiqisinin zənginləşməsi prosesi ifaçılıq sənətinin nailiyyətləri ilə paralel getmişdir. Azərbaycan fortepiano mədəniyyəti tarixi cəhətdən çox qısa, lakin məzmun və ifaçılıq sənətkarlığı cəhətdən şərəfli bir yol keçmişdir ki, bu da respublika musiqi sənətinə əhəmiyyətli qələbələr qazandırmışdır.
Düzünü deyim ki, pianoçu bəstəkar Firəngiz Əlizadə ilə şəxsi tanışlığım yox idi. Sənət adamlarını, görkəmli şəxsiyyətləri hərtərəfli öyrənmək üçünsə onların sənət yolları ilə yanaşı, zəngin mənəvi dünyası ilə, dostluq, yoldaşlıq münasibətlərilə, daxili aləmləri ilə mütləq tanış olmaq lazımdır.
Firəngiz xanımın şəxsiyyətinə, sənətinə olan sevgim sövqi–təbii olmuşdu. Onun yerişi–duruşu, alicənablığı, xanım–xatınlığı, istedadı məni heyran etmişdi.
Bəzən təsadüfi bir görüşün dalğası səni günlərlə, aylarla tərk etmir. Rast gəldiyin unikal şəxsiyyətin sənə bağışladığı xoş təəssüratları uzun müddət unuda bilmirsən. Çünki o səni sehrləyir, heyrətləndirir. Bir sözlə, elə bil, cazibə orbitinə düşürsən. Bəlkə də bir kəlmə belə kəsmədiyim bu zərif, alicənab, mələk timsallı Firəngiz xanım Əlizadə haqqındakı xəyali düşüncələrimin təzahürüydü məni belə həyəcanlandıran. Haqqında söhbət açdığım, məni valeh edən bu qadınla ilk görüşüm belə baş vermişdi.
1982–ci il may ayının 17–də səhər ən çox sevdiyim bəstəkarlardan olan Qara Qarayevin vəfatı xəbəri məni sarsıtdı. Bütün günü göz yaşlarımı saxlaya bilmirdim. Opera Teatrında xoreoqrafiya sahəsində çalışan dostlarımla bərabər Moskvaya yola düşdüm. Qara Qarayevin cənazəsi Çaykovski adına Moskva Dövlət Konservatoriyasının səhnəsinə yaxın yerdə qoyulmuşdu. Salona Qara Qarayevin həmkarları, tanınmış şəxsiyyətlər toplaşmışdılar. Onların içərisində Aleksandra Paxmutova, xalq artisti Rəfiqə Axundova, Maqsud Məmmədov, görkəmli bəstəkar, pianoçu Firəngiz Əlizadə və başqaları da var idi. O gün mənim üçün əsl matəmə çevrildi, çünki ölüm xalqımızın fəxri, dünya şöhrətli bəstəkar Qara Qarayevi əlimizdən almışdı. Elə oradaca bu şeiri qələmə aldım.
Ax ölüm! İnsanın zalım düşməni,
Oldumu həyatda dadmayan səni?
Hansı sənətkardan olmusan uzaq,
De, hansı könüldə
qalmadın qonaq?
Harda bahar görüb, sən soldurmadın?
Ey xəzan
yelləri, harda əsmədin?
Matəm mərasimdə əvvəldən
axıra kimi gözlərimi Firəngiz
xanımdan çəkə
bilmirdim. Onun üzündəki o həyəcanlı təlatümü
indi də xatırlayıram. Axı o əziz
müəllimi ilə
son görüşə, son vidaya gəlmişdi.
Bir də onun səsini
eşitməyəcək, vüqarlı
qamətini görməyəcəkdi.
Onun gözlərindən axan yaşlar elə bil neçə–neçə
illərin acılı–şirinli
xatirələrini özündə
yaşadırdı. O hisslər mənə də tanış
idi. Vaxtı ilə sevimli müəllimlərimdən olan
Adil İsgəndərovu,
Mehdi Məmmədovu, Müxlis Cənizadəni,
çox yaxından tanıdığım Hökumə
Qurbanovanı son mənzilə
yola salanda mən də o ağrını–acını sinəmdə
daşımalı olmuşdum.
Çünki yaradıcılıqları ilə insanları ovsunlayan sənətkarlar xalqın yaddaşında,
ürəyində əbədiləşir,
könüllərdə taxt–tac
qururlar. Şəxsiyyətlə yaradıcılıq bir–birini
tamamlayanda böyük
simalar yaranır.
Belə simalar da həyatda
nadir hallarda olur.
Dünya
şöhrətli bəstəkar
Qara Qarayevdən bəhrələnən və
onun yetirməsi olan Firəngiz xanım da məni
əbəs yerə özünə cəlb etməmişdi. O mərasimdən
yadımda qalansa böyük bəstəkarımız
Qara Qarayevin yoxluğu, bir də zərif, əsmər bənizli Firəngiz xanımın saralan çöhrəsi,
göz yaşları və üzündəki qəm izləri oldu. Sonralar onu mavi ekranlarda, radio dalğalarında,
qəzet səhifələrində
izləməyə başladım.
Firəngiz xanımın
radio dalğalarındakı çıxışından:
“Xəbərlər” verilişini
çox bəyənirəm,
istər radio olsun, istərsə də televiziya. Televiziyanın istehsalı olan
sənədli filmləri
izləyirəm. İstərdim ki, musiqiyə, əsasən də klassik musiqilərimizə geniş yer ayrılsın və bu verilişlər silsilə şəklində
olsun. Arzu edirəm ki,
mədəniyyətlə bağlı
verilişlər AzTV–də
çoxluq təşkil
etsin. Çox istərdim ki, AzTV bədii filmləri münasib bir vaxtda versin.
Hər həftə müxtəlif
ölkələrin klassik
filmləri göstərilsin”.
Firəngiz xanımın sözlərində
böyük həqiqət
vardı. Televiziya böyük auditoriyadır.
Burda əsas amil insan tərbiyəsi olmalıdı. İnsan tərbiyəsini
isə musiqisiz təsəvvür etmək
olmaz. Televiziyadan söhbət düşdü,
mən ekranında nümayiş etdirilən
“Çarpazlaşma” əsəri
üzərində bir
qədər dayanmaq istərdim. Onun özünün dirijorluq etdiyi bu əsərə nəinki tamaşa edib çox maraqla qulaq asmışam,
əsər məni məftun etdiyindən onu bütövlükdə
diktafonuma da köçürmüşəm. Onu da deyim ki,
bəstəkar bu əsəri Üzeyir bəyin təbirincə desək, insanda coşqunluq və ehtiras hissi oyadan
“Çahargah” muğamı
üzərində qurmuşdur.
Firəngiz xanımın “Çarpazlaşma”
əsərində dinləyicinin
rəğbətini qazanan
xüsusiyyətlər, çalarlar
çoxdur. Burada ən
mühüm cəhət
bəstəkarın yaradıcılığındakı
parlaqlıq, milli folklordan bacarıqla istifadə etmək, böyük nikbinlik, hisslərin ifadəsindəki
təbiilik, bütün
bu cəhətləri
ilə bərabər duyğularını müasir
həyatın tələblərinə
uyğun ifadə edə bilmək bacarığıdır. Firəngiz xanım
klassik incəsənətdən
gələn ənənələri
və milli musiqi xüsusiyyətlərini
ustalıqla bu əsərdə birləşdirmişdir.
Firəngiz xanımın yaradıcılığı
Azərbaycanın mədəni
həyatının bədii
inkişaf axını
ilə bilavasitə bağlıdır. Onun bu əsərində
xalq melodiyalarının
işlənməsi yaradıcılığında
əsas janrların mövcud olmasının başlanğıcını qoymuşdur.
Əsərdə Munis müəllimin
ifasında solo səslənir,
sonra ansambl çalır. Bunlar bütövlükdə
fəlsəfi motivləri
əks etdirir. Firəngiz xanımın bu əsəri Avropada böyük şöhrət
qazanmışdır. Avropa səfərində əsas
məqsəd Azərbaycan
mədəniyyətinin, incəsənətinin
inkişafı işinə
yaradıcılıq köməyi
göstərməkdir. Firəngiz xanım “Çarpazlaşma” əsərinə
yekun vuraraq demək istədiklərini
belə izah etdi: “Əlbəttə, muğamın inkişaf etdirilməsi və simfoniya ilə, yəni simfonik pilləylə birləşdirilməsi
hər bir bəstəkarın yaradıcılığında
aktual rol oynayır, müasir mətn ilə bağlılığı əsərə
əsl yenilikçi keyfiyyətlər aşılayır”.
Firəngiz xanım bu əsərində
nəinki klassik
instrumental formanı bildiyini,
həm də bu formada Azərbaycanın
spesifikliyini yaradıcı
surətdə cəmləşdirmək
qabiliyyətini nümayiş
etdirdi. Əsərdə bəstəkarın musiqi folkloru, klassik musiqimizin ənənələri, musiqi
mədəniyyətimizin nailiyyətləri
əks olunurdu. Yazımı Firəngiz xanıma həsr etdiyim şeirlə bitirmək istəyirəm:
Şirmayi dillərdə gəzir
əllərin,
Adın fərəhlərdə, Firəngiz
xanım.
Açılıb sehrikar nəğmə
güllərin,
Əfsunlu rənglərdə, Firəngiz
xanım.
Verdin sənətinə məhəbbətini,
Sözün, musiqinin məlahətini,
Yazırsan səslərin təravətini,
Şirin ahənglərdə, Firəngiz
xanım.
Qəlbin,
gözəlliyin sevginə
yardır,
İlhamın, istəyin, eşqin
bahardır,
Coşqun
arzuların qatar–qatardır,
Nurlu diləklərdə,
Firəngiz xanım.
Sevdan, gözəlliyin, zövqünlə
təksən,
Sənət gülşənində zərif, qəşəngsən,
Hər vaxt təravətli görünəcəksən
Sənət çələngində, Firəngiz
xanım.
Ey sənət aşiqi sənətkar qadın,
Sən dan ulduzu tək yanıb parladın.
Çal,
yaz, yarat, ucalsın adın
Sevən ürəklərdə, Firəngiz
xanım.
Əminə Abasova (Tuncay),
yazıçı–publisist,
fəlsəfə
elmləri namizədi.
Respublika.-2013.-26 may.-S.7.