“Gözəl musiqi insanı ucaldır”
Görkəmli bəstəkarımız,
Azərbaycanın və Dağıstanın xalq
artisti, respublikanın əməkdar incəsənət
xadimi, Prezident təqaüdçüsü
Elza İbrahimova 1938–ci ildə Hacıqabul şəhərində anadan olub. Bakıdakı 8
nömrəli musiqi məktəbini, 1957–ci ildə A.Zeynallı adına Orta
İxtisas Musiqi Məktəbinin
bəstəkarlıq sinfini, 1964–cü ildə Ü.Hacıbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında Qara Qarayevin kompozisiya sinfini bitirib.
Konservatoriyada ilk müəllimi
görkəmli bəstəkarımız, Azərbaycanın xalq artisti Cövdət
Hacıyev olub. Elza
İbrahimovanın yazdığı bənzərsiz nəğmələrlə
neçə–neçə nəsillər yetişib.
Bu nəğmələr insanları sevməyə,
yaşamağa, yaratmağa
səsləyib. Yaşasaydı, bu gün Elza xanımın
75 yaşı tamam olacaqdı. Amma ömür vəfa etmədi.
Yanvarın 10–u milyonlarla
pərəstişkarları ölməz nəğmələrini
dinləyə–dinləyə onu hörmətlə
yad edirlər.
Bəstəkar Elza İbrahimovanın sağlığında “Bona Mente” jurnalının əməkdaşı ilə olan söhbətini ixtisarla oxucularımıza təqdim edirik.
1969–cu ildə xalq şairimiz Məmməd Rahimin sözlərinə “Yalan ha deyil” adlı birinci mahnını yazdım. Həmin nəğməni Şövkət Ələkbərova ifa etdi. Bu mahnını necə yazdığımı, yəqin ki, heç vaxt izah edə bilməyəcəyəm. Fikirli idim, əyləşib radioda səslənən musiqilərə qulaq asırdım. Birdən beynimdə tamam yeni bir melodiya səslənməyə başladı. Piano arxasına keçib həmin musiqini çaldım. Qardaşım Çingiz kimin musiqisini ifa etdiyimi soruşdu. Öz mahnımdır deyəndə o, mənə musiqiyə uyğun sözlər seçməyi təklif etdi, seçim əsas şərtdir – dedi. Ondan bir gün əvvəl musiqi və poeziya vurğunu olan anam Məmməd Rahimin şeirlər kitabını almışdı. Oradan musiqiyə uyğun gələn “Yalan ha deyil” şeirini seçdim. Yeri gəlmişkən, bəstələdiyim yüzlərlə mahnı arasında bu, əvvəlcə musiqisini yazıb, sonradan sözlərini seçdiyim ilk və sonuncu əsərimdir. Özü də həmin şeir musiqi bəstələmək üçün bir o qədər də münasib olmayan qoşma janrında yazılıb.
Tanqonu uşaqlıqdan sevdim. Argentina tanqosuna qarşı necə biganə qalmaq olar axı? İllər əvvəl mərhum Rəfiq Zəka yenicə yazdığı “Qurban verərdim” şeirini mənə göstərərkən, nə vaxtsa həmin sözlərə tanqo musiqisi bəstələyəcəyim heç ağlıma da gəlməzdi. Üstəlik, tanqonun “burjua” ahənginin sovet ruhuna uyğun gəlmədiyini deyirdilər. Teleradionun bədii şurasında biz müəlliflərə və istedadlı gənc ifaçı Akif İslamzadəyə “kommunizmə doğru addımladığımız bir vaxtda insanları keçmişə qaytarmaq istəyirsiniz!”, deyib irad bildirmişdilər. Təsəvvür edin ki, o zaman “Qurban verərdim” əsərini qəbul etmədilər!
Bundan sonra daha bir neçə tanqo bəstələdim: Şövkət Ələkbərovanın ifa etdiyi “Sən mənə lazımsan” (sözləri Ə.Kürçaylınındır), Gülağa Məmmədov, Leyla Şərifovanın ifasında səslənmiş “Bağçadan keçmisən” (sözləri Ə.Əlibəylinindir) və s. ümumilikdə 10–a yaxın tanqo yazmışam.
Düşünürəm ki, bəstəkarlıq mənə həvalə olunmuş missiya idi. Arzuladığım kimi dərzi də ola bilərdim. Amma hələ uşaqlıqdan musiqiyə, muğama həvəsimi görən anam məni musiqi məktəbinə göndərdi. Bu məşğuliyyət çox xoşuma gəlirdi. Valideynlərimin təkidi ilə əvvəlcə A.Zeynallı adına orta ixtisas musiqi məktəbini, sonra Ü.Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bitirdim. Hələ musiqi məktəbində oxuyarkən kompozisiyadan bizə dərs deyən müəllimim Boris Yermolayev qeyri–adi səssizliyimi və istedadımı görüb bəstəkar olacağımı demişdi. Konservatoriyada isə müəllimim Qara Qarayev olub. Nə o zaman, nə də indi bu peşənin pullu olub–olmamasını fikirləşməmişəm. Bəstəkarlıq mənim üçün müalicə etmək, dərs demək, paltar tikmək kimi adi bir işdir. Nəslimizdə də bu sənətə meyil göstərənlər olub. Anamın anası vaxtilə gözəl qarmonçu kimi ad çıxarıb.
Gözəl musiqi insanı ovsunlamağa qadirdir. Bəzən
musiqi insan qəlbində elə hisslər oyadır ki, sanki Allah dərgahına yüksəlirsən…
Bu gün musiqimizdə
çoxlu sayda cərəyanların yaranmasına
baxmayaraq, klassik və xalq mahnılarımız
yenə də əvvəlki kimi hamı tərəfındən
sevilir, başa düşülür.
Yaradıcılığımda klassikadan və Azərbaycan musiqisinin incisi olan muğamlarımızdan
geniş istifadə edirəm.
İstedadları üzə çıxaran
yeni layihələrə
münasibətim müsbətdir:
Bu, istedadlı gənclərə
yardım etmək deməkdir.
Zirvədə qalmaq həmişə
çətindir! Amma təbii
ki, söhbət Lüdviq van Bethovenin dediyi “insan qəlbindən
od çıxaran” musiqidən gedir. Bu zaman yaş
da heç bir əhəmiyyət kəsb etmir. Məşhur
bəstəkar Verdi, SSRİ Bəstəkarlar İttifaqının
sədri Xrennikov 90 yaşında da öz musiqiləri ilə qəlbləri riqqətə gətirə
bilirdilər.
Cavan olanda yemək bişirməyi xoşlayırdım. Bu işdə
təxəyyül mütləq
lazımdır. Qalan işlər
isə mənə görə deyil.
Belə bir deyim var
ki, dünyanı dəyişdirmək üçün
əvvəlcə özün
dəyişməlisən. Saxtakarlıqdan uzaq olan əsl
musiqi dinə–imana gəlməkdə, pak, mərhəmətli və
şəfqətli olmaqda
insana həmişə
yardım edir. Gözəl musiqi daş ürəkləri yumşaltmağa
qadirdir. Klassik əsərləri,
operanı daha çox dinləmək lazımdır.
Onlardan biri Hüseyn Cavidin “Afət” pyesi əsasında bəstələnmiş
eyniadlı operamdır. İkincisi Ramiz
Heydərin librettosu əsasında lirik tərzdə və vətənpərvər ruhda
bəstələnmiş “Yanan
laylalar” operasıdır.
Mən düz iyirmi ildir ki, bu
operanın xalqa gərəkliyini, səhnədə
qoyulmasının zəruriliyini
sübut edə bilmirəm. Opera uğrunda çox ağır və çətin mübarizə
gedir. Halbuki həmin əsəri Azərbaycanın 30 görkəmli
mədəniyyət xadimi
dəstəkləyib! Operanın ilk dinləyicilərindən olan
mərhum Cahangir Cahangirov onu xalis opera adlandırıb.
Amma sən demə, onu səhnəyə qoymaq heç də bəstələməkdən
asan deyilmiş. “Yanan laylalar”
operasını heç
bir teatr öz repertuarına salmaq istəmir. Səbəb mənə də məlum deyil. 1986 və 1988–ci illərdə
bu opera Baba Mirzəyev,
Firudin Mehdiyev, Gülnarə Əhmədova,
Səfurə Əzimi,
Elxan Əhədzadə
kimi məşhur sənətçilərin ifasında
dinlənməyə təqdim
edilib. Mərhum Baba Mirzəyev bizim
evdəki məşq zamanı muğam ariyasını ifa etdikdən sonra qarşımda diz çöküb, əlimi
öpdü. Bütün müğənnilər
səbirsizliklə bazar
gününü gözləyərdilər
ki, bizə gəlsinlər. Onlar öz
şəxsi işlərini
atıb, məşqə
qaçırdılar. Hamı həmin operanın Verdinin əsərləri səviyyəsində olduğunu
açıq–aşkar etiraf
edirdi. Özü də bunu
opera ifaçıları və
rejissorlar, yəni əsl sənətkarlar söyləyirdilər. Xormeyster Eduard Novruzov da əsəri
dinləyib onun xor hissəsinin gözəl olduğunu vurğulamışdı. Bunlar hamısı həqiqətdir, uydurma yox! İndi biz neyləməliyik? Mən bu opera uğrunda dava edim, yoxsa
yaradıcılıqla məşğul
olum. Yaxşı ki, qardaşım
Çingiz mənə
kömək edir.
Bəstəkarın kiməsə görə
əziyyət çəkməsi,
onu əhatə edən mühitə nifrət etməsi nə dərəcədə
düzgündür?
Ən böyük
arzum “Yanan laylalar” operasını vətənimdə — Opera və
Balet Teatrının səhnəsində görməkdir. Qoy bu musiqini xalq
dinləsin, axı mən onu xalqda
ruh yüksəkliyi yaratmaq üçün yazmışam! Bu opera Qarabağ faciəsinə həsr olunub. Bəzən mənə elə gəlir ki, zəhmətim hədərə
gedib. O zaman mənə ilham gələndə hardan bilərdim ki, iyirmi il
bu əsər uğrunda mübarizə aparmalı, onun səhnəyə qoyulmasını
gözləməli olacağam.
Məmurların sənətə bu cür münasibətini
gördükdən sonra
heç bir bəstəkar opera kimi ciddi və çətin
janr üzərində
işləmək istəməz.
1964–cü ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bitirdim. Q.Qarayev, O.Taktakişvili və Q.Dombayev kimi professorların rəhbərlik etdikləri komissiya tərəfindən Dağıstana göndərildim. Orada bir müddət çalışdıqdan sonra ailə vəziyyətimlə əlaqədar vətənə döndüm. 50 ildən artıqdır ki, Azərbaycan musiqisinə qulluq edirəm.
İstərdim ki, sənət
adamlarına həmişə qayğı göstərsinlər
və onların qəlblərini sındırmasınlar.
Yaradıcı insanlar çox
həssas və kövrək olurlar. Fürsət düşmüşkən, mədəniyyət
və incəsənət xadimlərinə göstərdikləri
diqqət və qayğıya görə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevə və xanımı Mehriban Əliyevaya təşəkkürlərimi
çatdırmaq istəyirəm. Mənim
yaradıcılığıma verdikləri yüksək qiymətə
görə sağ olsunlar.
Respublika.- 2013.- 10 yanvar.- S. 5.