Dövlət
büdcəsinin davamlı artımı iqtisadi inkişafın
real göstəricisidir
Son doqquz ildə əldə
olunan möhtəşəm nailiyyətlər fonunda əminliklə
deyə bilərik ki, müstəqil Azərbaycan dövləti
bu illər ərzində dünyada analoqu olmayan
sıçrayışlı inkişaf yolu keçib. Dövlətimizin
başçısı İlham Əliyevin
yürütdüyü uğurlu daxili və xarici siyasət
bir–birini tamamlayaraq Azərbaycanın milli maraqlarının
maksimum dərəcədə təmin olunmasına yönəlib.
Həm ölkə daxilində gedən proseslər,
həm də Azərbaycanın dünya ölkələri ilə
ikitərəfli və çoxformatlı əlaqələrinin
daim genişlənməsi deməyə əsas verir ki, indiyədək
aparılmış və bu gün də dönmədən
davam etdirilən siyasi kurs düzgün istiqamətdədir.
Siyasi, hüquqi və iqtisadi islahatların paralel şəkildə
aparılması ölkəmizə böyük uğurlar gətirib.
Məhz bunun nəticəsidir ki, müstəqil Azərbaycan
dövləti son illər iqtisadi artım tempinə görə
dünyada ön sıralardadır. Dünya iqtisadi
böhranının davam etdiyi şəraitdə belə Azərbaycanın
sürətli inkişafı öz–özlüyündə
çox şey deyir, ölkəmizin güclü iqtisadi
resurslara söykəndiyini əyani şəkildə təsdiqləyir.
Azərbaycanın öz inkişaf kursuna sadiq qalması, sürətli tərəqqiyə nail olması aparılan məqsədyönlü sosial–iqtisadi islahatların bəhrəsidir. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan hazırda öz uğurları ilə, sözün həqiqi mənasında, öyünə bilir. Nəzərdə tutulan dövlət proqramlarının və infrastruktur layihələrinin inamla və qətiyyətlə həyata keçirilməsi çox böyük uğurdur. Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəyliyi Günü münasibətilə xalqa təbrikində Azərbaycanın sürətli inkişafını önə çəkən Prezident İlham Əliyev deyib: “…Biz milli varlığımızın əsası olan Azərbaycan Respublikasının hərtərəfli inkişafının təmin edilməsi, onun qüdrətinin artırılması istiqamətində ardıcıl və məqsədyönlü iş aparırıq. Həyata keçirilən tədbirlər nəticəsində, əvvəlki dövrlərdə olduğu kimi, yola salmağa hazırlaşdığımız 2012–ci ildə də ölkəmizdə sosial–iqtisadi inkişaf prosesləri uğurla davam etmişdir. İqtisadi potensialın güclənməsi sosial, mədəni, hüquqi və digər sahələrə daha çox diqqət yetirilməsinə imkan yaratmış, dövlətimizin beynəlxalq nüfuzunun yüksəlməsinə və xaricdəki dostlarımızın sıralarının genişlənməsinə səbəb olmuşdur. 2015–ci ildə ilk Avropa Olimpiya oyunlarının Bakıda keçirilməsi barədə qərarın qəbul edilməsi Azərbaycanın istər qitə, istərsə də dünya miqyasındakı rolunun və təsir imkanlarının artmasının parlaq göstəricisidir”.
Ötən doqquzillik dinamik inkişaf dövrünün statistikası real həyat həqiqətlərində–dövlət büdcəsinin davamlı artımında, sosial problemlərin həllində, işsizliyin, yoxsulluğun aradan qaldırılmasında, regionların davamlı tərəqqisində, nəhəng infrastruktur və enerji layihələrinin reallaşdırılmasında, cəmiyyətdə işgüzar fəallığın artmasında öz təsdiqini tapır. Zaman etibarilə o qədər də böyük olmayan müddətdə ölkə iqtisadiyyatının üç dəfə, dövlət büdcəsinin isə 16 dəfədən çox artımı, yoxsulluğun minimum həddə enməsi, 1 milyondan artıq yeni iş yerinin açılması, insanların real pul gəlirlərinin dəfələrlə yüksəlməsi dinamik inkişafın real mənzərəsini bir daha nümayiş etdirir. Bu nailiyyətlər dövlət başçısının bölgələrə səfərləri zamanı vəziyyətin təhlili əsasında iqtisadiyyatın inkişafı üçün prioritet istiqamətləri müəyyənləşdirməsinin, tarazlı və davamlı regional tərəqqini təmin edən fundamental dövlət proqramlarının hazırlanmasına dair fərman və sərəncamlarının, eləcə də onların həyata keçirilməsi istiqamətindəki əzmkar zəhmətinin bəhrəsidir.
Dövlət büdcəsi hər bir ölkənin iqtisadi qüdrətinin aynası, təhlükəsizliyinin qarantıdır və strateji məqsədlərin reallaşmasında mühüm rol oynayır. Azərbaycan dövləti son illər ərzində uğurla həyata keçirdiyi genişmiqyaslı iqtisadi və sosial layihələri reallaşdırmaq məqsədilə lazımi miqdarda maliyyə vəsaitini səfərbərliyə alır və düşünülmüş, dəqiq büdcə siyasəti nəticəsində həmin vəsaitlərdən olduqca səmərəli şəkildə istifadə edir. Dövlətimizin büdcə siyasəti Azərbaycanda maliyyə sabitliyinin saxlanılmasını, inflyasiyanın aşağı salınmasını təmin etməklə, genişlənməkdə olan islahatların sürətlənməsinə böyük təkan verir. Bu zaman islahatların ilkin nəticəsi kimi əhalinin aztəminatlı təbəqələrinin sosial müdafiəsinin təmin olunmasına xüsusi diqqət yetirilir. Ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını qoyduğu iqtisadi inkişaf strategiyasının son 9 ildə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi altında uğurla davam etdirilməsi və yeni keyfiyyət mərhələsinə qaldırılması ölkə iqtisadiyyatının potensial imkanlarının daha da yüksəlməsinə imkan verib və nəticədə bu gün Azərbaycanda dayanıqlı və sabit iqtisadi sistem formalaşıb. Xalqın maraqları və tələbatı nəzərə alınmaqla həyata keçirilən və ilbəil yüksələn xətlə öz bəhrəsini verən bu strategiya Azərbaycanın tarixində görünməmiş inkişafı və yüksəlişi ölkə həyatının gündəlik reallığına çevirib. Artıq Azərbaycanın iqtisadi inkişafı dünyanın diqqət mərkəzindədir və respublikamızda gedən inkişaf prosesləri bir çox dövlətlər üçün nümunə modeli kimi qəbul olunur.
İnkişaf proseslərində mühüm əhəmiyyət daşıdığı üçün dövlət büdcəsinin formalaşdırılmasına və icrasına nəzarət də ölkə rəhbərliyinin xüsusi diqqət mərkəzindədir. Son illərdə respublikamızın dövlət büdcəsi də iqtisadi inkişafla mütənasiblik təşkil edərək sürətlə artıb. Hazırda Qafqazda bütün sahələrdə liderlik edən Azərbaycan dövlət büdcəsinin gəlir və xərclərinə görə də birincidir. Azərbaycan dövlət büdcəsi ilə də Cənubi Qafqazda ən güclü iqtisadiyyata malik olduğunu təsdiqləyib. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycanın 2013–cü il üçün dövlət büdcəsi Gürcüstanın bu il üçün proqnozlaşdırılan dövlət büdcəsindən 5,2 dəfə, Ermənistanın dövlət büdcəsindən isə 10 dəfə çoxdur. Müdafiə xərcləri üçün nəzərdə tutulan məbləğ isə təcavüzkar Ermənistanın bütünlükdə dövlət büdcəsindən çoxdur.
Bir faktı xüsusilə qeyd etməliyik ki, ulu öndər Heydər Əliyevin ideyaları əsasında müəyyənləşdirilmiş və Prezident İlham Əliyev tərəfindən uğurla həyata keçirilən iqtisadi kurs nəticəsində Azərbaycanın dövlət büdcəsinin gəlir və xərcləri xeyli artıb. Belə ki, bu məqsədlə büdcə proqnozları iqtisadi cəhətdən tam şəkildə əsaslandırılır, vergilərin real yığılma imkanları düzgün qiymətləndirilir, büdcənin gəlir və xərcləri ən münasib nisbətdə tarazlaşdırılır, qeyri–neft sektorunda iqtisadi inkişafa nail olmaqla, büdcə gəlirlərinin yığım əmsalının artımı davamlı olaraq təmin edilir. Bununla yanaşı, vergi borclarının azaldılması istiqamətində təxirəsalınmaz və ciddi işlər görülür, vergitutma bazasının genişləndirilməsi, vergidən yayınma hallarının qarşısının alınması və vergi nəzarətinin gücləndirilməsi məqsədilə vergi qanunvericiliyi təkmilləşdirilir, bəzi fəaliyyət növlərinə yalnız sadələşdirilmiş vergi tətbiq edilir. Eyni zamanda, büdcə xərclərində əhalinin sosial müdafiəsi və sosial təminata, səhiyyəyə, təhsilə, elmə, tikintiyə və s. sosialyönümlü məqsədlərə ayrılan vəsaitlər ilbəil artırılır.
Azərbaycanın hərtərəfli və davamlı inkişafı fonunda 2013–cü ilin dövlət büdcəsi ölkənin iqtisadi gücünün artması, əhalinin həyat səviyyəsinin daha da yüksəldilməsi istiqamətində keyfiyyətcə yeni mərhələ olacaqdır. “Azərbaycan Respublikasının 2013–cü il dövlət büdcəsi haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiqi barədə Prezident İlham Əliyevin 13 dekabr 2012–ci il tarixli fərmanında öz aydın ifadəsini tapdığı kimi, 2013–ci ildə dövlət büdcəsinin xərcləri dövlətin orta və uzunmüddətli prioritetlərini özündə birləşdirən iqtisadi xəttin həyata keçirilməsinə, sosial–iqtisadi inkişaf sürətinin qorunub saxlanılmasına, iqtisadiyyatın tənzimlənməsinə və stimullaşdırılmasına, milli maraqların beynəlxalq miqyasda təmin edilməsinə, qeyri–neft sektorunun və sahibkarlığın inkişafına, istehsal və sosial infrastrukturun müasir tələblər səviyyəsində qurulmasına, xalqın rifah halının daha da yaxşılaşdırılmasına maliyyə təminatı yaradacaqdır. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin ölkəmizin inkişafı üçün müəyyən etdiyi strateji xəttə və prioritet vəzifələrə uyğun olaraq 2013–cü ilin dövlət büdcəsinin xərcləri ölkənin iqtisadi qüdrətinin daha da artırılmasına, iqtisadiyyatın stimullaşdırılmasına, onun effektliyinin və dayanıqlığının təmin edilməsinə, investisiya mühitinin daha da yaxşılaşdırılmasına, qeyri–neft sektorunun inkişaf etdirilməsinə, istehsal və sosial infrastrukturların müasir tələblər səviyyəsində qurulmasına maliyyə təminatı yaradacaq. 2013–cü ilidövlət büdcəsinin xərclərinin sosial və investisiya yönümlülüyü saxlanılmaqla xərclərin əhəmiyyətli hissəsi dövlətin təhlükəsizliyi və müdafiə potensialının daha da artırılması, iqtisadi, enerji, nəqliyyat, ərzaq və ekoloji təhlükəsizliyin təmin edilməsi, sahibkarlığın və kənd təsərrüfatının intensiv inkişafının stimullaşdırılması, əhalinin gəlirlərinin, pensiyaların və digər dövlət tədbirlərinin maliyyələşdirilməsi üçün yönəldiləcək. Dövlət büdcəsinin gəlirlərinin əhəmiyyətli hissəsini təşkil edən neft gəlirlərinin hesablanmasında bir barel neftin satış qiyməti isə 100 dollar səviyyəsində qəbul edilib.
Bu ilin dövlət büdcəsində səhiyyə müəssisələrinin, o cümlədən xüsusi təyinatlı səhiyyə ocaqlarının maddi–texniki təminatının, dərman və ərzaq təchizatının yaxşılaşdırılması üçün onların xərcləri 3 milyon manat artırılıb. Siyasi partiyalar üçün dövlət büdcəsində maliyyə vəsaiti 2,5 milyon manata çatdırılıb. Dövlət büdcəsindən maliyyələşən bir sıra büdcə təşkilatlarının büdcədənkənar fəaliyyətləri nəticəsində gördükləri işlərə və həyata keçirdikləri xidmətlərə, həmçinin qanunvericiliyin tətbiqi ilə bağlı müxtəlif cərimələrdən nəzərdə tutulan ayırmalara görə bu təşkilatlarda büdcədənkənar gəlirlərin artması gözlənilir. Bunları nəzərə alaraq büdcədənkənar xərclər 35 milyon manat artırılıb.
Beləliklə, edilmiş dəyişikliklər nəticəsində 2013–cü ilin dövlət büdcəsinin gəlirləri 5 milyon manat artırılaraq 19 milyard 159 milyon manata, xərcləri 40 milyon manat artırılaraq 19 milyard 850 milyon manata çatdırılmışdır. Bu dəyişikliklərdən sonra 2013–cü ilin icmal büdcəsinin gəliri 20 milyard 729 milyon manat, xərcləri isə 24 milyard 500 milyon manatdır.
Ölkəmizin inkişaf konsepsiyasının əsas məqsədləri kimi makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması, iqtisadiyyatın diversifikasiyası, regionların dinamik inkişafı, ətraf mühitin qorunması və nəticədə dayanıqlı iqtisadi inkişafın təmin olunması, əhalinin həyat səviyyəsinin daha da yaxşılaşdırılması müəyyənləşdirilib. Konsepsiyada dünya iqtisadiyyatının inkişaf perspektivləri, ayrı–ayrı sektorlar üzrə ölkənin sosial–iqtisadi inkişafının mövcud vəziyyətinin təhlili, ortamüddətli dövrdə iqtisadi və sosial siyasətin prioritet istiqamətləri, habelə gözlənilən əsas nəticələr əks olunub.
Dövlətimizin başçısı İlham Əliyevin ölkəmizin müstəqillik tarixində eldə etdiyi uğurların fonunda imzaladığı “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” İnkişaf Konsepsiyasının hazırlanması barədə sərəncamı da yeni hədəflərin müəyyənləşdirilməsinə xidmət edir. Bu mühüm sənəd Azərbaycanda reallaşdırılan quruculuq siyasətinin təməl prinsiplərini, dünya birliyində ölkəmizin yerini və rolunu, onun hazırda yüksələn xətlə davam edən dinamik inkişafının prioritetlərini özündə ehtiva edəcək. Konsepsiyanın başlıca məqsədi dünyada baş verən maliyyə–iqtisadi böhran və mürəkkəb qlobal dəyişikliklər fonunda Azərbaycanın milli maraqlarının hərtərəfli qorunmasına nail olmaq, dövlətimizin və xalqımızın etibarlı gələcəyini təmin etməkdir. Prezident İlham Əliyev indiyədək əldə olunmuş uğurları yüksək dəyərləndirməklə yanaşı, qarşıda duran məqsəd və vəzifələrə də toxunub: “Bizim ümumi məqsədimiz ondan ibarətdir ki, Azərbaycanı hərtərəfli şəkildə inkişaf etdirək, müasir dövlətə çevirək, dünyada mövcud olan bütün mütərəqqi təcrübəni tətbiq edək, insanların bütün azadlıqlarını təmin edək, hüquqi dövlət quruculuğu işində daha da böyük addımlar ataq. Ancaq bu halda Azərbaycan uzunmüddətli və dayanıqlı inkişaf imkanlarını tam şəkildə ortaya qoya bilər”.
Prezident kimi fəaliyyətə başladığı gündən dinamik inkişafın konturlarını “Azərbaycan Respublikasında sosial–iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri haqqında” fərmanı ilə müəyyənləşdirən cənab İlham Əliyev bununla ölkənin təbii ehtiyatları və resurslarından səmərəli, xalqın mənafeyinə uyğun istifadəyə əsaslanan davamlı inkişafın təməlini qoydu. “Azərbaycanın hərtərəfli inkişafına nail olmaq üçün islahatlar regionlar üzrə, proqramlar əsasında həyata keçirilməlidir. Gələcək planlarımızı həyata keçirmək üçün Azərbaycanda, ilk növbədə, maliyyə intizamı olmalıdır” – söyləyən Prezident İlham Əliyev eyni zamanda bildirmişdir ki, ən ucqar kəndlər də iqtisadi inkişafı öz həyat tərzində hiss etməlidir.
Bazar iqtisadiyyatının tam bərqərar
olması Azərbaycanın siyasi kursunda, sosial–iqtisadi
inkişafında yeni, keyfiyyətcə daha yüksək mərhələnin
təməlini qoyub. Keçid dövrünə
xas olan problemlərin tamamilə aradan qaldırılması
iqtisadiyyatımızın hərtərəfli və
çoxşaxəli tərəqqisinə,
xalqımızın rifah halının yüksəldilməsinə,
sosial tələbatlarının daha dolğun ödənilməsinə
münbit şərait yaratmaqla, Azərbaycanın siyasi və
iqtisadi qüdrətini daha da yüksəldib. Nazirlər
Kabinetinin 2012–ci ilin 9 ayının sosial–iqtisadi
inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə
həsr olunmuş iclasındakı proqram xarakterli nitqində
Prezident İlham Əliyev ölkəmizin davamlı tərəqqisi
yolunda sosial proqramların həllinin böyük əhəmiyyətini
önə çəkərək bu istiqamətdə əldə
olunmuş nailliyyətləri yüksək dəyərləndirib:
“Sosial məsələlərin həllində də
böyük nəticələr vardır. Bildiyiniz kimi, sovet
vaxtından qalmış əmanətlərə kompensasiya
verilməsi prosesi başlanmışdır və bütün
MDB məkanında ən qısa müddət ərzində və
ən yüksək əmsalla bu vəsait məhz Azərbaycanda
veriləcəkdir. Bu da sosial siyasətimizin nə qədər
geniş olduğunu göstərir. Orta aylıq əməkhaqqı,
orta aylıq pensiya artıb və MDB məkanında bu göstərici
ən yüksək göstəricilər arasındadır… Belə ki, Azərbaycanda orta
maaş 500 dollara bərabərdir, orta pensiya 190 dollara bərabərdir.
Artım sürətlidir, ancaq bu, bizi qane edə
bilməz. Baxmayaraq ki, müqayisə aparmaq
və uğurlarla öyünmək üçün imkan var,
hesab edirəm ki, gələcək illərdə bu sahədə
daha da böyük uğurlar əldə ediləcəkdir.
Bu, davamlı bir prosesdir, pensiyalar, əməkhaqları
ildən–ilə qaldırılır. Hazırda
Azərbaycanda pensiyalar əməkhaqlarının 40 faizini təşkil
edir ki, bu da Avropanın inkişaf etmiş ölkələrinin
kriteriyaları səviyyəsindədir”.
Azərbaycan Respublikasının makroiqtisadi proqnoz
göstəriciləri beynəlxalq maliyyə və digər
nüfuzlu təşkilatların dünya və Azərbaycan
iqtisadiyyatına dair proqnozları təhlil edilməklə
hazırlanıb. Hazırda dünyanın bir çox
ölkələrinin iqtisadiyyatında artım templərinin zəifləməsi,
yüksək işsizlik səviyyəsi, borc probleminin əhatəsinin
genişlənməsi və kəskinləşməsi, milli
iqtisadiyyatlar üçün xarici iqtisadi mühitin pisləşməsi,
qlobal maliyyə bazarlarında risklərin əhəmiyyətli
dərəcədə artması kimi problemlər mövcuddur.
Dünya iqtisadiyyatında qeyd olunan problemlərə
baxmayaraq, Azərbaycanın dayanıqlı iqtisadi
inkişafı davam edib, əldə olunmuş nailiyyətlər
nüfuzlu beynəlxalq iqtisadi qurumlar tərəfindən
yüksək qiymətləndirilib. Beynəlxalq
reytinq agentlikləri tərəfindən regionda investisiya
reytinqi verilmiş ilk və yeganə ölkə Azərbaycandır.
“Qlobal rəqabət qabiliyyət indeksi”nə
görə Azərbaycan artıq üç ildir ki, MDB ölkələri
arasında birinciliyi qoruyub saxlayıb, cari ildə dünya
ölkələri arasında isə 55–ci yerdən 46–cı yerə
yüksəlib. Azərbaycan müsbət iqtisadi artım
tempi, inflyasiyanın idarə olunan səviyyəsi, manatın məzənnəsinin
sabitliyi, büdcə kəsirinin və onun ümumi daxili məhsula
nisbətinin minimal həcmi, tədiyyə balansında gözlənilən
əhəmiyyətli müsbət saldo, strateji valyuta ehtiyatlarının
həcmi və dinamikası, əhalinin həyat səviyyəsinin
göstəricilərinə dair proqnozlar onu göstərir ki,
belə mürəkkəb qlobal iqtisadi mühitdə
iqtisadiyyatımızın gələcək illərdə də
makroiqtisadi sabitliyi davam edəcəkdir.
Proqnozlara
əsasən, 2013–2016–cı illər ərzində əhalinin
gəlirlərinin orta hesabla illik 6,6 faiz
artımı, eyni zamanda, əsas kapitala qoyulan böyük həcmli
investisiyalar və ixrac ÜDM–in artımına müsbət təsir
edəcək. Gələn il ÜDM–in həcmi
56 milyard manat təşkil edəcəkdir ki, bu da 2003–cü ilə
nisbətən 8 dəfə çoxdur. Qarşıdakı
üç–dörd ildə orta illik iqtisadi artım 5,3 faiz həcmində
proqnozlaşdırılır ki, bunu da əsasən daha dinamik
qeyri–neft sektoru təmin edəcək. Belə ki, qeyri–neft
sektorunun 2013–cü ildə 11,7 faiz
artacağı gözlənilir. Nəticədə yaxın illərdə
qeyri–neft sektorunun ÜDM–də payı 47,6
faizdən 70,6 faizə qədər yüksələcəkdir.
Xatırladaq ki, ötən əsrin 90–cı illərinin
ortalarından etibarən ölkəmiz ulu öndərimiz Heydər
Əliyevin rəhbərliyi altında tədricən dirçəlməyə
və taleyüklü problemlərin həlli istiqamətində
inamlı addımlar atmağa başlamışdı. Bu dövrdə,
ilk növbədə, bərpa olunmuş dövlət müstəqilliyimizin
dayanıqlığı təmin edilmiş, ölkə
daxilində siyasi sabitliyə nail olunmuş, makroiqtisadi
tarazlığın köklənməsi və o vaxt mövcud olan
hiperinflyasiyanın qarşısının alınması
istiqamətində təsirli tədbirlər
görülmüş, sosial məsələlərin həllinə
başlanmışdı. Azərbaycanın karbohidrogen
ehtiyatlarının ölkənin və xalqın maraqlarına
sərf olunmasının əsası məhz bu dövrdə “Əsrin
müqaviləsi”nin bağlanılması
ilə qoyulmuş, eyni zamanda, düşünülmüş
şəkildə genişmiqyaslı iqtisadi islahatların həyata
keçirilməsinə başlanmışdı.
2003–2012–ci illərdə Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında ölkəmizdə aparılan genişmiqyaslı
islahatların daha da dərinləşdirilməsi sürətli
tərəqqinin təmin olunmasına əlverişli imkanlar
açmış, cəmiyyətimizin daha önəmli
sosial–iqtisadi inkişaf pilləsinə yüksəlməsinə
şərait yaratmışdır. Ölkədə
investisiya mühitinin yaxşılaşdırılmasında
mühüm addımlar atılmış, dövlət idarəçiliyi
sistemi müasir meyarlara uyğun yenidən qurulmuşdur.
Bu illərdə sosial problemlərin səmərəli həllində
dönüşlü irəliləyişə nail
olunduğunu, əhalinin sosial müdafiəsi sisteminin
qabaqcıl beynəlxalq standartlara uyğun yenidən
qurulduğunu əhali xatırlayır, məhz bu illərdə
yeni pensiya sistemi fəaliyyətə başlamış,
ünvanlı yardım, sosial müavinətlər sistemi təsbit
olunmuş və inkişaf etdirilmişdir.
Bununla
yanaşı, qeyri–neft sektorunda yeni istehsal sahələrinin
açılması və yeni iş yerlərinin
yaradılması, istehsal, nəqliyyat və kommunal
infrastrukturun misli görünməmiş miqyasda inkişaf
etdirilməsi, müasir sosial infrastruktur müəssisələrinin
yaradılması, o cümlədən yeni təhsil, səhiyyə,
idman müəssisələrinin inşası həmin
dövrdə bütövlükdə ölkəmizin dinamik və
dayanıqlı yüksəlişinin əsasını təşkil
etmişdir.
Qeyd etmək lazımdır ki, beynəlxalq təşkilatlar
tərəfindən tətbiq olunan ən ciddi
meyarlar–adambaşına düşən ümumi daxili məhsulun
məbləği və İnsan İnkişafı İndeksi
baxımından ölkəmiz artıq orta inkişaf səviyyəsində
olan ölkələr sırasındadır. Bütün
bunlar düşünülmüş və məqsədyönlü
siyasətin ardıcıl surətdə həyata keçirilməsinin
nəticəsində mümkün olmuşdur. Ölkə rəhbərliyi səviyyəsində qəbul
olunan dövlət proqramları, konsepsiya və strategiya
xarakterli sənədlər, onların əməli surətdə
icra olunması bu siyasətin reallaşdırılması
mexanizmi kimi vacib əhəmiyyət kəsb edir. Təkcə onu demək kifayətdir ki, hazırda
ölkəmizdə çoxlu sayda dövlət proqramı,
strategiya və konsepsiya fəaliyyətdədir.
“Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış”
İnkişaf Konsepsiyasının hazırlanması da məhz
ölkəmizin yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoyması ilə bağlıdır. Yeni inkişaf mərhələsinin
əsas xüsusiyyəti qarşımızda duran məqsədlərin
daha yüksək səviyyəli, çoxşaxəli
olması və zamanın
çağırışlarınınəzərə alınması
ilə bağlıdır. Bu məqsədlərə nail
olmaq üçün ciddi elmi əsaslara söykənən ən
müasir idarəetmə üsullarının tətbiqi tələb
edilir, strateji yanaşmaların daha uzunmüddətli
dövrü əhatə etməsi zərurəti yaranır. Əsas məqsəd Azərbaycanda yaxın on illikdə
inkişaf səviyyəsini daha üç dəfə
artırmaqdır.
Bu baxımdan, ölkə iqtisadiyyatında mühüm
maliyyə təminatı rolunu oynayan dövlət və icmal
büdcələrdə risklərin qarşısının
alınması, aparılan iqtisadi islahatların nəticəsi
olaraq qeyri–neft sektorundan daxilolmaların artırılması
istiqamətində tədbirlərin görülməsi
2013–cü ildə qarşıda duran vəzifələrdəndir. 2013–cü il dövlət
büdcəsinin gəlirlərinin 11 milyad 350 milyon
manatını və ya ümumi büdcə
daxilolmalarının 59,3 faizini Dövlət
Neft Fondundan transferlər, 6,4 milyard manatını və ya 33,4
faizini Vergilər Nazirliyi, 1,4 milyard manatını və ya 7,2
faizini Gömrük Komitəsinin xətti ilə, 0,1 faizini isə
digər daxilolmalar təşkil edəcək.
Neft Fondundan dövlət büdcəsinə yönəldiləcək
vəsaitlər mərkəzləşdirilmiş gəlirlərin
təmin edilməsi üçün əsas mənbələrdən
biri kimi çıxış edəcək. Davamlı
inkişaf sosial proqramların daha səmərəli həlli
naminə bu gün Neft Fondundan transferlərin belə yüksək
artması obyektiv zərurətdir. Fondda
toplanmış vəsaitlərin bir qisminin dövlətin vacib
ehtiyaclarının ödənilməsinə sərf edilməsi,
ilk növbədə, ölkənin iqtisadi təhlükəsizliyini
gücləndirməyə, davamlı inkişafın əsaslarını
möhkəmləndirməyə hesablanıb.
Ümumiyyətlə, yeni yüzilliyin əvvəlindən
ÜDM–in yüksək sürətlə artması ölkəmizin
maliyyə imkanlarının genişlənməsini, büdcə
gəlirlərinin daha da sürətlə artmasını təmin
edib.
Xatırladaq ki, 2003–cü ildə dövlət büdcəsinin
gəlirlərinin ÜDM–də xüsusi çəkisi 17 faiz
idi, 2013–cü ildə isə 34,2 faiz olacaq.
Hər nəfərə düşən büdcə gəlirləri
147 manat idi, 2013–cü il üçün
bu rəqəm 2037 manat nəzərdə tutulub. Yeni əsrin əvvəlində Azərbaycanın
dövlət büdcəsi 1 milyard dollar idi. 2013–cü
ildə büdcənin gəlir və xərcləri 24,4–25,2 milyard dollar civarında müəyyən
edilib. Bu da müstəqil Azərbaycan dövlətinin
çox mühüm tarixi nailiyyətlərindən biridir.
Belə bir büdcə siyasətinin
reallaşması nəticəsində ölkəmiz
qarşıdakı onilliklərdə bu göstəriciyə
görə qabaqcıl ölkələrə yaxınlaşmaq
imkanlarını reallaşdıracaq.
Ölkə
əhalisinin rifahının
yaxşılaşdırılması və sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi istiqamətində məqsədyönlü
kursun 2013–cü ildə də davam etdirilməsi qarşıda
duran prioritet vəzifələrdəndir..
Həmin vəzifələrə uyğun olaraq 2013–cü ildə
dövlət büdcəsindən maliyyələşən və
maliyyə yardımı alan elm və elmi–tədqiqat, təhsil,
səhiyyə, sosial təminat, mədəniyyət, gənclər
və idman, kənd təsərrüfatı, meşə təsərrüfatı,
meliorasiya və su təsərrüfatı, müdafiə və
hüquq–mühafizə orqanlarında
çalışanların və dövlət
qulluqçularının aylıq əməkhaqları və
minimum əməkhaqqının həddi artırılacaq.
2013–cü il dövlət büdcəsində elm, təhsil, səhiyyə,
sosial müdafiə və sosial təminat, mədəniyyət,
incəsənət, informasiya, bədən tərbiyəsi və
digər kateqoriyalara aid edilməyən xərcləri
üçün 4 milyard 427,4 milyon manat vəsait nəzərdə
tutulub ki, bu da 2012–ci illə müqayisədə 2,1 faiz
çoxdur. Bütövlükdə bu sahələr üzrə
nəzərdə tutulmuş xərclərin dövlət
büdcəsi xərclərinin tərkibində xüsusi
çəkisi 22,3 faiz təşkil edəcək.
Hər il əhalinin rifahını səciyyələndirən
göstəricilərdə artım dinamikası müşahidə
edilir. Artan gəlirləri hər bir ölkə vətəndaşının
gündəlik həyatında hiss etməsi Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin həyata keçirdiyi
sosial–iqtisadi kursun əsas mahiyyətini təşkil edir. Bunun nəticəsidir ki, əhalinin nominal pul gəlirləri,
adambaşına düşən pul gəlirləri, ölkə
iqtisadiyyatında çalışan işçilərin orta
aylıq əməkhaqqı davamlı olaraq artır.
Prezident
İlham Əliyev əldə olunan uğurları yüksək
dəyərləndirərək deyib: “Bunun başlıca səbəbi
bizim siyasətimizdir, aparılan islahatlardır, sosial siyasətdir,
infrastruktur layihələrdir və müstəqil siyasətdir.
Biz nəyi hesab edirik ki, düzdür, ölkə
üçün lazımdır, onu da edirik… Biz
tam əminik ki, bizim siyasətimiz Azərbaycan xalqının mənafeyinə
xidmət göstərir”.
Müşfiq ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri doktoru,
professor.
Respublika.- 2013.- 10
yanvar.- S. 4.