Cənubi Azərbaycanın
qərb bölgəsində erməni cinayəti
Ermənilər
“dənizdən dənizə” dövlət qurmaq
xülyası ilə yüz ildən
artıq bir dövrdə əllərinə
fürsət düşdükcə Azərbaycan türklərinə
qarşı soyqırım həyata keçirmişlər. Bu proses 1918–ci ildə Şimali Azərbaycanla
yanaşı Cənubi Azərbaycanda da həyata
keçirilmişdir. Lakin
ermənilər Azərbaycanın və Şərqi Anadolunun heç bir yerində əksəriyyətdə deyildi. Onlar yalnız kiçik dini və etnik azlıq olaraq
dağınıq şəkildə Azərbaycanın bəzi
bölgələrinə köçüb
yaşayırdılar. Ona görə də
erməni dövləti qurmaq üçün yerli türk əhalini qırıb, onların ərazisi
hesabına “böyük Ermənistan” yaratmaq xülyasında idilər. Azərbaycan
türklərinin ermənilər tərəfindən
soyqırıma məruz qalmasının əsas səbəblərindən
biri bu idi.
Lakin dağınıq şəkildə olan bu kiçik
azlıq Azərbaycan türklərinə qarşı təklikdə,
yəqin ki, soyqırım törətmə
gücünə malik ola
bilməzdi.
Təbii
ki, ermənilər tərəfindən kütləvi qətliamın
həyata keçirilməsində Rusiya və xristian təəssübü
çəkən imperialist Qərb dövlətləri, o
cümlədən İngiltərə, Fransa və
ABŞ–ın da xüsusi rolu olmuşdur. Həmin dövlətlərin
nümayəndələri, eləcə də onlara
bağlı olan missioner təşkilatlarının köməyi
ilə müsəlman türk dövlətlərinin,
xüsusilə Osmanlı imperatorluğunun qonşuluğunda həm
də özlərinə dayaq yeri kimi xristian dövlətinin
qurulması üçün erməni və aysorları təşkilatlandırmağı
nəzərdən keçirirdilər. Onlar hələ XVIII
yüzilliyin birinci yarısında Rusiyanın Azərbaycanı
ikiyə parçalamasından sonra, Cənubi Azərbaycanın
qərb bölgəsinə, Urmiyaya dini missiyalarını
göndərib, din pərdəsi altında dini və etnik
azlıq olaraq bəzi kəndlərdə səpələnmiş
şəkildə yaşayan erməni və aysorları təşkilatlandırmağa
başladılar. Xristianlar, xüsusilə ermənilər
rusları görən kimi aborigen türk əhalinin
yaxşılıqlarını unudub, istər Azərbaycanda,
istərsə də Osmanlı ərazisində onlara xəyanət
edib, açıq və gizli şəkildə rusları dəstəklədilər.
Belə ki, bütün regionda Azərbaycan və Osmanlı əleyhinə
əsgər kimi rus bayrağı altına keçib
döyüşən ermənilərin sayı 250 min nəfərdən
çox idi [T. Məlikzadə. Azərbaycan I Dünya
müharibəsi illərində ya ciloluq faciələri, s.
17].
Birinci
Dünya müharibəsi başlayarkən Cənubi Azərbaycanın
qərb bölgəsi xristian dövlətlərindən Rusiya,
İngiltərə, Fransa və daha sonra ABŞ
üçün münasib fəaliyyət zonasına
çevrilmişdir. Hələ ondan əvvəl də
adıçəkilən dövlətlər, törədəcəkləri
fitnəkarlıq üçün hazırlıq
görmüşdülər. Buna sübut olaraq
İstanbuldakı səfir M. Girsə ünvanlanan teleqramı
xatırlatmaq yerinə düşərdi. “N 298, III Siyasi
şöbənin məsləhətçisi İstanbuldakı
səfir M.Girsə, Teleqram N 2851, 23/10 sentyabr 1914–cü il, Ali
Baş komandan və Qafqaz canişini ilə razılığa
əsasən Türkiyə ilə müharibə
olacağı təqdirdə ermənilərin, aysorların və
kürdlərin üsyanını vaxtında hazırlamaq qəbul
edilmişdir. Dəstələr Azərbaycandakı (Güney
Azərbaycan nəzərdə tutulur –M.Q.) bizim konsulların və
bizim oradakı dəstə rəislərinin nəzarəti
altında fars administrasiyasından tamamilə gizli
hazırlanmışdır. Tüfənglər
hazırlanmışdır, lakin onlar yalnız lazım olduqda
veriləcəkdir. Pulla maliyyələşdirməkdən
ötrü kredit də vardır. Dəstələr fəal hərəkətə
yalnız bizim icazəmizlə başlayacaqlar [M.
Qasımlı, "Birinci Dünya müharibəsi illərində
böyük dövlətlərin Azərbaycan siyasəti. III
hissə", s. 13].
Sizin
admiral Edqarda olan teleqramınıza istinad edən nazir bu
gün baş qərargahın rəisinə teleqram
vurmuşdur. O, belə hesab edir ki, vəziyyət mürəkkəbləşdikdə
vaxt itirmədən yuxarıda göstərilən tədbirləri
hazırlamağa başlamaq lazımdır, lakin hələ vəziyyəti
üsyan dərəcəsinə çatdırmağı məqsədəuyğun
sayır.”
Qeyd
edilən dövlətlərin xristian və müttəfiq
olmaları onların fəaliyyətlərinin də bir–birinə
uyğun olmasına gətirib çıxarırdı. Həmin
dövrdə adıçəkilən xristian dövlətləri
tərəfindən Osmanlı əleyhinə qaldırılan
cilo adlanan aysorlar da məğlub olub, başçıları
ilə birlikdə 40 min nəfərə qədəri Urmiya,
Salmas və Xoy bölgəsinə
sığınmışdılar. [Bax Həsən Ənzəli,
Urmiya zaman keçidində, s. 343]. Güney Azərbaycanın
qərb bölgəsinə sığınan 40 min aysordan əlavə
Urmiyanın ətraf kəndlərində və Urmiyada azlıqda
dağınıq şəkildə yaşayan erməni və
aysorlar da səfərbər edilmişdilər. Eyni zamanda Azərbaycanın
şimal hissəsində qırğın törədib,
Güneydə həmin prosesin davamına yardım
üçün Qafqaz ərazisindən gələn qaçaq
adlanan ermənilər də regiona gəldilər. Ona görə
də regionda xristian ordusunun formalaşdırılması
üçün canlı qüvvə məsələsinin
müəyyən dərəcədə
reallaşdığını görən adıçəkilən
xristian dövlətləri mənfur niyyətlərinin
reallaşdırması istiqamətində fəaliyyətlərini
stimullaşdırdılar. Lakin həmin dövrdə Rusiyada
1917–ci il Oktyabr çevrilişi baş verdi. Rusiya regiondan geri
çəkilməli oldu, onların silah–sursatı ermənilərə
verildi. Eyni zamanda, Rusiya konsulu Nikitin və bir çox rus zabiti
xristian ordusunun təşkilatlandırılması
üçün regionda qalmışdı. Onların birbaşa
iştirakı və Fransa, İngiltərə və
ABŞ–ın maddi və s. yardımı ilə erməni–aysor
silahlı qoşunu təşkil edildi.
Təşkil
edilən “xristian ordusu 20 minə yaxın çevik erməni–aysor,
800 rus sərkərdəsi və 72 fransız sərkərdəsindən
ibarət idi. Ordu 25 topa və 100 ədəd pulemyot, minlərlə
tüfəng, tapança və aidiyyəti silaha malik idi. Məsələnin
siyasi tərəfı və yönəldilməsi rus konsulu
Nikitin, ABŞ konsulu mister Şed, Fransa xəstəxanasının
(Urmiyadakı) rəisi müsyö Qujulun əlində idi” [Əhməd
Kavianpur. Urmiya tarixi, s. 309].
Xristian
ordusu yaradılandan sonra 1918–ci ildə Şimali Azərbaycanla
eyni vaxtda Urmiya, Salmas, Xoy, Sulduz və digər Azərbaycan
şəhər və kəndlərində Azərbaycan
türklərinə divan tutuldu. Əhali vəhşicəsinə
qətlə yetirildi. Məqsəd əhalini qırmaq və dağınıq
şəkildə azlıqda yaşayan xristianlara dövlət
yaratmaq olduğu üçün əllərinə keçən
uşaq, qadın, qocaya baxmır, hamını qətlə
yetirirdilər. Hücuma keçən erməni
silahlıları, hətta öz ailələri ilə gəlmişdilər
ki, əhalini qırıb qurtardıqdan sonra, bu yerlərdə
öz ailələrini yerləşdirib erməni dövləti
yaratsınlar. Belə ki, Andronik silahlı dəstəsi ilə
Araz boyu əhaliyə divan tutduqdan sonra, erməni ailələri
ilə birgə Xoya hücuma keçir. Məqsədi Xoyu tutub
əhalini qətliam etdikdən sonra həmin erməni ailələrini
oraya yerləşdirmək idi.
Bu
gün Türkiyəni etmədiyi soyqırımda
günahlandıran Qərb dövlətlərinin nümayəndəlikləri
və göndərdiyi missioner təşkilatları, eləcə
də həmin dövlətlərin birbaşa yardımı ilə
Azərbaycanın qərb bölgəsində yaradılan erməni–aysorlardan
ibarət xristian ordusu, Azərbaycan xalqını tam qətliam
edib bir xalq kimi yer üzündən silməyi qarşıya məqsəd
qoymuşdu. Lakin bu məqsədə onların tam şəkildə
nail olmasına Osmanlı ordusu mane oldu. Belə ki, 1918–ci il
fevral ayından başlayan qətliam “Osmanlı qoşununun
Urmiyaya daxil olması və xristianların qaçması ilə
1 avqust 1918–ci il tarixədək yəni 159 gün davam
etmişdir” [Həsən Ənzəli. Urmiya zaman keçidində,
s. 379].
Məsələnin
canlı şahidi olmasa da, müəyyən sənədlər
əsasında Güney Azərbaycanın qərb bölgəsində
baş verən soyqırımda can itkisinin sayı haqqında
fıkrini bildiriən Əhməd Kəsrəvi, ABŞ–ın
Urmiyadakı konsulu doktor Şedin istər xristian ordusunun
yaradılmasında, istərsə azərbaycanlı əhalinin
qətliam edilməsində rolunu nəzərə alaraq
yazırdı: “Beləliklə, doktor Şed və onunla əlbir
olanların fitnəkarlığı, eləcə də erməni
və ciloların vəhşiliyi və törətdiyi
qırğın nəticəsində Urmiya və Salmasda 130
min Azərbaycan türkü qətlə yetirildi” [Seyid Əhməd
Kəsrəvi. Azərbaycanın 18 illik tarixi, s. 763]. Lakin qeyd
edildiyi kimi onun 130 min rəqəmini qeyd etməsi heç bir
fakta əsaslanmır. Daha dəqiq və inandırıcı rəqəm
can və mal itkisini hesablayan komissiyanın hesabatında öz əksini
tapmışdır.
Urmiyada
Xarici İşlər Nazirliyinin nümayəndəliyində
çalışan və rəsmi məmur kimi həm
müzakirələrdə iştirak edən, həm də
canlı şahid olaraq nazirliyə gündəlik raport yazan
şəxs kimi Rəhmətullah xan Mötəmidəlmüzarə,
hadisələrdən sonra Xarici İşlər Nazirliyi tərəfindən
Urmiya nümayəndəliyində can və mal itkisini müəyyənləşdirməyə
dair yaradılmış komissiyanın tərkibində olur.
Müəyyən səbəblərə görə
komissiyanın digər üzvləri sona qədər
iştirak edə bilmir və o, özü təkbaşına
iki ay müddətinə gecə–gündüz can və mal
itkisini siyahıya alır. O yazır: “Can və mal itkisinin bəzi
məhəllə və kəndlərdə hələ müəyyənləşdirilməməsinə
baxmayaraq, xəsarət vərəqələri üzərindən
hesablamalara görə I Dünya müharibəsinin
başlanğıcından öldürülmə, xəstəlik
və vəfatla bağlı can itkisinin sayı yüz
altmış min nəfər, maliyyə xəsarəti isə
səksən milyon yüz altmış krur–tümən məbləğində
oldu. Təcavüz hallarının əhalidən həya edib
yazılmadığına baxmayaraq, təcavüz
faktlarının sayı bir neçə mindən çox
idi. Əlbəttə, xəsarət və can itkisi hesablanmayan
bir sıra yerləri də bura əlavə etsək, yəqin
ki, maliyyə itkisi yüz milyon iki yüz krur–tümən, can
itkisi isə 200 min nəfərə çatırdı.” [Rəhmətullah
xan Mötəmidəlmüzarə. Urmiya dünyanı
yanğına bürüyən müharibədə, s. 230]
Qeyd
etmək lazımdır ki, bu yaxınlarda Urmiyada əvvəllər
Qarasandıq qəbiristanlığı adlanan məzarın
üstündə Pəhləvi hakimiyyəti dövründə
tikilmiş hazırda “15 Xordad” adlanan məktəbdə yenidənqurma
işləri aparılarkən Azərbaycan türklərinin
erməni–aysor dəstələri tərəfindən
öldürülməsi və orada kütləvi şəkildə
basdırılmasını və hətta
yandırılmasını əks etdirən kütləvi məzarlıq
aşkarlanmışdır. Lakin təəssüflər olsun
ki, antiazərbaycan mövqeyinə malik olan İran dövləti
həmin kütləvi məzarlığı qəsdən
yerlə–yeksan edib, yerində təzədən məktəb
tikməklə erməni və aysorların Azərbaycan
xalqına qarşı törətdiyi soyqırımın əyani
izlərini məhv etmişdir.
Bütün
bunlar göstərir ki, Azərbaycan türklərinə
qarşı ermənilər tərəfindən törədilən
soyqırım həm Şimalda, həm də Cənubda həyata
keçirilmişdir. Yəni azərbaycanlılara qarşı
hazırlanan və həyata keçirilən həmin mənfur
plan bir–birindən ayrı deyil, eyni dövrdə eyni millətə
qarşı həyata keçirilmişdir.
Belə
ki, ermənilərin xaincəsinə həyata keçirdikləri
soyqırım nəticəsində təkcə Urmiya, Salmas və
ətraf kəndlərində 200 min nəfərə yaxın
azərbaycanlı qətlə yetirildi. Göründüyü
kimi, həm quzey, həm də güney azərbaycanlılarına
qarşı törədilən soyqırım vahid bir
planın tərkib hissəsi olmuşdur.
Bütün
bu hadisələri bütövlükdə dərindən tədqiq
etməyə böyük ehtiyac vardır.
Həsən Səfəri,
AMEA akad.
Z.M.Bünyadov adına Şərqşünaslıq
İnstitutunun Cənubi Azərbaycan
Elmi Araşdırmalar şöbəsinin
əməkdaşı.
Respublika.- 2013.- 10 yanvar.- S. 3.