Kitab mütaliəsinə ehtiyac zamanın tələbidir
Kitabın insan taleyinə bənzəri var:
doğulur, yaşayır, qocalır, amma ölmür, dəyərini,
təlqinedici “təravətini” əbədi özündə
saxlayır. Bu mənada kitab
bəşəri sərvət və özünəməxsus
mirasdır. İnsanlar onun
varisləridir. Zənnimcə, xoşbəxt o
adamdır ki, kiçik
yaşlarından kitaba aludə olur, ömrü boyu kitabı özünə həmsöhbət,
dost bilir.
Mütəfəkkir
elm xadimləri kitabı etibarlı həmsöhbət,
ruhun məlhəmi, həqiqətin
aynası, mənəvi körpü, elm xəzinəsi, tükənməz bulaq, əfsanəvi çıraq
adlandırmışlar. Fransız filosofu Rene Dekart deyir:
“Neçə əsr əvvəl dünyadan
köçmüş dahilərlə siz kitablar sayəsində
görüşə bilərsiniz”. Kitabın köməyi ilə
insan “dünyanın ən böyük
alimlərinin ömrü boyu
əldə etdikləri təcrübəni” qazana
bilər (Şarl Lui Monteskyö).
Kitab sirlərin, əlçatmaz xəzinələrin
sehrli açarıdır. Kitab çənli,
dumanlı zaman axarında mayakdır. Kitab fikir karvanıdır–daş
kitabələrdən başlayıb
sonsuzluğa doğru səfərdə bəşəriyyətə
bələdçilik edir.
Kitab hər bir ölkənin, xalqın mədəniyyətində, ümumiyyətlə,
mənəvi–ictimai həyatında
böyük təsirə
malikdir. Ümummilli lider Heydər Əliyev öz çıxışlarının birində demişdir: “Hər birimiz, ilk növbədə, kitab vasitəsilə təhsil,
elm almışıq. Həyatda
fəaliyyət göstərməyə
hazırlaşmışıq, ona görə də hər birimiz kitablara borcluyuq”.
İnsan yeniyetmə çağından
hər şeyə maraq göstərir, onu əhatə edən aləmdə hər şeyi bilmək istəyir. Ona görə ata və ya anasına
ara vermədən
sual verir, maraqlandığı, gördüyü
hər nə varsa öyrənməyə
çalışır. Uşaq bağçasında,
məktəbəqədər tədris ocaqlarında tərbiyəçilər uşağın
bələdçisi, onun
zehni inkişafına yardımçı olurlar.
Məhz bu vaxtdan körpə
uşağın kitabla
tanışlığı başlayır. Valideyn
və tərbiyəçi
ona kitabı sevməyi, kitabla dostluq etməyi təlqin edir. İbtidai məktəbdə
müəllim kitabın
möcüzəsi ilə
yeniyetməni “ovsunlayır”.
Yaxşı yadımdadır. İrəvan
şəhərində Məşədi
Əzizbəyov adına
orta məktəbin ibtidai sinfində təhsil aldığım
illərdə şəhər
mərkəzindəki Xnqo
Aper uşaq kitabxanasına tez–tez gedərdim. Oradakı Azərbaycan uşaq kitabları şöbəsinin
üzvü idim. Mənə evdə oxumağa maraqlı şəkilli kitablar verərdilər. Bu kitabların
qəlbimdə doğurduğu
sevinci indi də xatırlayıram.
Yay tətilində İrəvanın
Dəlmə bağlarında
istirahət vaxtları
kitab əlimizdən düşməzdi, imkan tapan kimi ağacların
kölgəsində oxuduğumuz
kitabların sehrinə
düşərdik. Bağda
axşamçağı Fatma
nənəm hay–küy
salar, uşaqları yatmağa göndərərdi.
Mən dayım uşaqları ilə gündüz kol–kosun budaqlarından topladığımız
işılda böcəklərini
yatağımızda başımızın
üst tərəfində
taxçaya düzər,
onların yaşıl,
parlaq işığında
maraqlı bədii kitablar oxuya–oxuya gecə, yarı şirin yuxuya dalardıq. Səhəri günü yuxudan gec ayılardıq.
İnsanın qəlbində kitaba
həqiqi sevgi yanırsa, bu duyğu onu qəbir evinədək tərk etmir. Çünki kitab kompas kimi insanı
axtardığı yola
yönəldir. Onun məfkurəvi inkişafına,
biliyinin zənginləşməsinə,
dünyagörüşünə güclü təsir edir, onu yetkinləşdirir,
həqiqəti dərk
etməyə kömək
edir. Başqa sözlə desək, insan zəngin xəzinənin qüdrəti
ilə açılmayan
düyünləri açır,
pillə–pillə öz
arzuladığı zirvəyə
çatır. Qədim
yunan filosofu Sokrat insanın kitabla ünsiyyətinin möcüzəsini, onun bəşəri əhəmiyyətini
yüksək qiymətləndirirdi:
“Mütaliə bu cəmiyyətin gündəlik
vərdişinə çevrilsə,
həmin cəmiyyət
xoşbəxt olar”.
Kitabın qəsəbə, şəhər
və kəndlərdə
əhali arasında yayılmasına dövlət
qayğısına böyük
ehtiyac duyulur. Müstəqillik dövründə
kitab mağazalarının,
kitab ticarət müəssisələrinin yaradılması
zamanın tələbidir.
Ölkə Prezidentinin sərəncamı
ilə Azərbaycan və dünya bədii ədəbiyyatının
yüz min tirajlarla yüksək poliqrafik nəşri, kitabxanalara paylanması latın əlifbasına keçidlə
bağlıdır. Bu, yaranmış
boşluğu aradan qaldırdı. Orta məktəb dərsliklərinin
keyfiyyətli çap
olunub məktəblərə
pulsuz yayılması sevindirici haldır. Ancaq ali məktəblər
üçün orijinal
dərsliklərin dövlət
dəstəyi ilə nəşrinə də ehtiyac duyulur.
Möhtərəm Prezidentin “Azərbaycan
Respublikasında kitabxana–informasiya
sahəsinin 2008–2013–cü illərdə
inkişafı üzrə
Dövlət Proqramı”ndan
sonra kitabxanaların latın əlifbası ilə nəşr olunan kitablarla təmin olunması, informasiya texnologiyaları ilə təchizi, beynəlxalq əlaqələrin
güclənməsi və
bir sıra aktual tədbirlərin görülməsi istiqamətində,
həqiqətən, ürəkaçan
faydalı işlər
görülmüşdür. İndi ölkəmizdə
10 minə yaxın kitabxana fəaliyyət göstərir. Buna baxmayaraq,
ölkəmizdə kitab
oxumaq mədəniyyətinin
xeyli aşağı düşməsi müşahidə
olunur. Bunu internetin çox geniş yayılması ilə izah edənlər
yanılırlar. Ekspert
və mütəxəssislərin
fikrinə görə,
kitabı heç bir şey əvəz
edə bilməz.
Azərbaycanda son iyirmi ildə
müasir dünya poliqrafiya sənayesinin ən yeni texnologiyaları
olan mətbəələr
yaranmışdır. Özəl
nəşriyyatların müasir
texnologiya ilə çap etdikləri kitablar Beynəlxalq Kitab Sənəti müsabiqələrində iştirak
edir, hətta yüksək mükafatlara
layiq görülür.
Onların köməyi
ilə Azərbaycan kitabı dünya arenasında özünə
layiq yer tutur. Lakin nəşriyyatların
sayı çoxalsa da, onların əksəriyyəti “nəşriyyat”
statusunu həyata keçirə bilmədiklərinə,
professionallıqdan uzaq
olduqlarına görə
istənilən səviyyədə
fəaliyyət göstərə
bilmir.
Kitab oxumaq mədəniyyətini
yüksəltmək üçün
ən başlıcası
oxucunun tələbini,
yüksək zövqünü
oxşayan, dəyərli
kitablar nəşr etmək, kitab təbliğatını, kitab
reklamını gücləndirmək,
kitab mağazaları açmaq lazımdır. Bütün bu işlərin uğurlu olması üçün
mükəmməl kitab
təchizatı və
satışı sistemi
yaradılmalıdır. M.F.Axundzadə
adına Azərbaycan Milli Kitabxanasının direktoru, tarixçi alim Kərim Tahirov ömrünü kitab işinə həsr edən mütəxəssis kimi qəti bir inamla
tövsiyə edir ki, Azərbaycan kitabı gərək bu gün yüksək
səviyyədə nəşr
edilib yayılsın, oxunsun, vətəndaşların
mənəvi–estetik və
məfkurəvi inkişafında
mühüm rol oynasın. “…Biz kitabla tərbiyə olunmuşuq,
kitab oxuya–oxuya kitab qəhrəmanlarının
ruhunda tərbiyə olunmuşuq, onlara bənzəməyə çalışmışıq.
Amma təəssüf
edirəm ki, bu gün bizim
gənclərimiz, uşaqlarımız
kitab qəhrəmanlarına
oxşamaq haqqında fikirləşmirlər. Bu, məni
çox narahat edir, düşünürəm
ki, bəlkə də günah biz valideynlərdə, böyüklərdədir
ki, öz övladlarımızı, nəvə–nəticələrimizi
kitab ruhunda, kitab qəhrəmanlarının
əqidəsi ruhunda tərbiyə etmirik. Və təbii ki, burada da
kitabın nəşrindən
də başqa, kitabın yayımı, oxuculara, öz ünvanına çatdırılması
mühüm rol oynayır”.
Azərbaycanda vaxtilə kitabsevərlər
cəmiyyəti fəaliyyət
göstərirdi. Onun üzvləri cəmiyyətin
köməyi ilə klassik və müasir bədii ədəbiyyat incilərini
əldə edir, oxuyur, şəxsi kitabxanalarını zənginləşdirirdilər.
Stasionar və səyyar kitab köşkləri vardı.
Yaddan çıxarmaq olmaz ki, Bakıda fəaliyyət göstərən
bukinist mağazaları
kitabsevərlərin ən
çox baş vurduqları yer idi. Həkim, mühəndis, inşaatçı,
bağban, tələbə,
müəllim–müxtəlif peşə sahibləri onlar üçün vacib olan, tapılmayan
kitabları orada tapıb alır, istifadə edirdilər.
Bu gün də kitabsevərlərin yadındadır.
İbtidai məktəb
şagirdlərinə kitab
bağlamaları hədiyyə
verilirdi.
Kitaba sevgi oyatmaq nəcib
ənənəyə çevrilmişdi.
İnsan
kitaba çörək
kimi ehtiyac duymalıdır, onun müqəddəsliyini dərk
etməlidir. Əks halda, nadanlıqdan xilas ola bilməz.
Mütəfəkkir yazıçıların,
maarifpərvər ictimai
xadimlərin zaman–zaman
elmi biliklərinin və təhsilin təbliği, məktəblərin
açılması uğrunda
mübarizə aparmaları
xalqın qəflətdən
ayılmasına, cəhalət
və nadanlıq əsarətindən xilas olmasına xidmət edirdi.
Məlum
olduğu kimi, müstəqillik dövrü
mətbuat, söz azadlığı, senzuranın
aradan qaldırılması
özəl nəşriyyatlara
təqdim olunan kitabların heç bir maneçilik olmadan çapına geniş imkan yaratdı. Bu da aşağı səviyyəli
xaltura, hətta plagiat kitabların ortaya çıxmasına
meydan açdı, oxucu zövqünün korlanmasına, kitaba olan az–çox marağın azalmasına
təsirsiz qalmadı.
Bakı
Dövlət Universitetinin
dosenti Mahmud Mahmudov haqlı olaraq yazır: “Yaradıcılıq
sahəsi elədir ki, ilahi vergi
olmadan, qabiliyyət olmadan bu sahəyə
gəlmək olmaz. O zaman ki senzura
aradan qaldırıldı,
mətbuat, söz azadlığı tamamilə
bərpa olundu, hər kəsin yazıb nəşr etdirmək imkanı oldu, hamı qoşuldu qələmə.
Orta səviyyəli jurnalist cild–cild romanlar yazır ki, bunları da oxuyan yoxdur”.
İnkar
etmək olmaz ki, bütün dünyada kompyuter
texnologiyaları, internetin inkişafı, elektron kitab,
ümumiyyətlə, kitab oxucusunun azalmasına təsirsiz
qalmır. Lakin bu vəziyyət nə dərəcədə
vüsət alsa da, kitab nəşrini
sıxışdırıb aradan çıxara bilməz.
Ölkəmizin
şəhər, qəsəbə və kəndlərində
kitab mağazaları ləğv edilib özəlləşdirilmişdir.
Kitab mağazalarının bərpasının vacibliyindən
söhbət düşəndə, onu bazar iqtisadiyyatı ilə
əlaqələndirib iddia edirlər ki, “əgər bazar tələb
edirsə, onda kitab mağazaları öz–özlüyündə
açılacaq”. Dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinə
çatmaq arzusunda olduğumuz bir zamanda, sözdə
avropalaşmaq siyasəti təmənnasında olan bu fikir
sahiblərinə, işbazlara Bakı Dövlət
Universitetinin kitabşünaslıq və nəşriyyat
kafedrasının müdiri, dosent K.İlyasoğlunun sözlərini
xatırlatmaq istərdim: “…dünyanın bütün
inkişaf etmiş ölkələrində kitab nəşri,
yayımı və təbliği bazarda gedən proseslərlə
yanaşı, həm də dövlət qurumlarının nəzarətində
olan ciddi sosial və mədəni bir fəaliyyət sahəsidir.
Almaniyada alman elminin nailiyyətlərinin çapı dövlət
tərəfindən dəstəklənir və təşviq
olunur. ABŞ Konqresi hər il milyonlarla dollar pulu ingilisdilli ədəbiyyatı
alaraq üçüncü dünya ölkələrinə
paylamağa sərf edir. Fransa dövləti “Fransanın
dostları” cəmiyyəti vasitəsilə keçmiş
müstəmləkələrində fransızdilli ədəbiyyatın
yayımını dövlət əhəmiyyətli bir iş
hesab edir. Rusiyada son 20 ildə MDB ölkələrində və
digər rusdilli əhatədə rusdilli çap məhsullarının
yayılması üçün konkret işlər
görülür: mağazalar açılır, fondlar
yaradılır, sərgilər keçirilir və s.”.
Bu gün
Azərbaycanda kitab nəşri, kitab yayımı və
mütaliə probleminin diqqəti cəlb etməsi təsadüfi
deyildir. Dediyimiz kimi, kitab nəşrində qanun–qayda yoxdur.
Kitabın təbliğatına və kütləvi
yayımına diqqət yetirilmir. Bütün bunlarla
yanaşı, bir sıra səbəblər üzündən əhalinin
kitab mütaliəsi istənilən səviyyədə
deyildir. Halbuki əhalinin kitab mütaliəsinin yüksək və
əhatəli olması zamanın tələbidir.
Müasir
oxucuların mənəvi–estetik zövqünü, zehni
inkişafını formalaşdıran ədəbi–bədii və
elmi–kütləvi kitabların ideoloji, elmi və sosial təsir
gücü diqqət mərkəzində olmalıdır. Azərbaycanda
kitab nəşri, kitab yayımı və mütaliəsi,
ölkəmizin yüksək templə inkişafına layiq səviyyədə
qurulması cəmiyyətimizin xoşbəxtliyi olardı.
Teymur Əhmədov.
Respublika.- 2013.- 12 yanvar.- S. 4.