Yazıçının
arxivindən: BƏNZƏRSİZ ÖMÜR YOLU
“Respublika” qəzeti redaksiyasına.
Müasir milli ədəbiyyatın yaradılmasında görkəmli ədib Qılman İlkinin (Musayevin) xidmətləri danılmazdır. O, yaradıcılıq aləminə XX əsrin 30-cu illərində gəlmişdir. Qılman İlkin müasir nəsrin müxtəlif janrlarında yazıb yaratmış sənətkardır. Yazıçının “Küləkqıran”, “Yolquzad”, “Bir parça səma”, “Fırtına”, “İnsan və vaxt”, “Qatil” hekayələri və eləcə də “Bakı və bakılılar”, “Qalada üsyan”, “Şimal küləyi” romanları geniş oxucu auditoriyasının rəğbətini qazanmışdır.
Milli ədəbiyyatın inkişafında Qılman İlkinin xidmətləri təqdirəlayiqdir. Əsrin yaşıdı olan yazıçı ömrünün sonunadək əsərlərini yazıb kitab şəklində nəşr etdirmişdir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sərəncamı ilə yazıçının 100 illiyi təntənəli keçiriləcəkdir. Bu münasibətlə Qılman İlkinin həyatı və yaradıcılığı haqqında mətbuatda silsilə məqalələrin dərc olunması nəzərdə tutulmuşdur.
Görkəmli yazıçı, naşir və redaktor Qılman İlkin haqqında 2005-ci ildə çəkilmiş sənədli filmin ssenarisini yazmışdım. Eyni zamanda onunla apardığım, indiyədək dərc olunmamış müsahibəni də hazırlamışdım. Güman edirəm ki, bu müsahibənin “Respublika”da bu gün dərc olunması yazıçının xatirəsinin yad edilməsi baxımından düşərli olardı.
—Mən istərdim ki, elə söhbətimizin əvvəlində bir qədər Qılman müəllimin gənclik illərinə qayıdaq. Necə keçdi o gənclik illəri? Nələr qaldı yadda?
—Mənim gəncliyim çox ağır keçib. Atamı erkən itirmişəm. İbtidai təhsilimi Mərdəkanda Zeynalabdin Tağıyevin Bağbançılıq məktəbində almışam. Sonra da 1925-ci ildə gəlmişəm şəhərə, Bakıda “Ruşdiyyə” məktəbi adlandırılan 18 saylı məktəbdə oxumuşam. Hər gün mən Mərdəkandan Bakıya gəlirdim. Təsəvvür edirsiz, yay aylarında mən Mərdəkandan Suraxanıya piyada gəlirdim. Oradan da şəhərə gəlməli olurdum. Maddi cəhətdən çox çətin idi. Qış aylarında isə şəhərdə, zirzəmi kimi yerdə kirayə qalırdım. Gəncliyim mənim çox ağrılı, əzablı, üzüntülü keçib. Ona görə mən gənclərimizə üzümü tutub deyirəm ki, yaşadıqları bu həyatın, firavanlığın qədrini bilsinlər.
—Qılman müəllim, yazıçılıqda ilk dəfə qələminizi harada sınadınız? Yəqin ki, yüzlərlə qələm əhli olmaq istəyənlərə himayədar olan Qılman müəllimin özünə də bir himayədar tapıldı.
—Mən həyatda nəyə nail olmuşamsa,
öz sayəmdə olmuşam. Mənim heç bir himayədarım
olmayıb. Nəcəf bəy Vəzirovun gəncliyi, uşaqlığı
haqqında kitabım da çıxıb. Onun
həyatı ilə maraqlananda öz həyatımı
gördüm. İlk kitabım 1938-ci ildə
çap olunub.
—Qılman
müəllim, sizin həyatınızda, eləcə də gənclərin
həyatında çox mühüm bir rol oynayan əsəriniz
var. “Şimal küləyi” bir məktəbli üçün
həyat dərsliyidir desək, bəlkə də
yanılmarıq.
—Mənə
yaşlı nəslin nümayəndəsi olan bir kişi yaxınlaşıb dedi ki, Qılman
müəllim, mən sizin əsərinizi cavanlıqda
oxumuşam. Bəziləri isə mənə deyirdi: Siz gərək
bu əsərdən imtina edərdiniz. Mən
cavab verdim ki, niyə imtina etməliydim? Dedi ki, siz əsərdə
Müsavat hökumətini tənqid eləmisiniz. Mən o əsəri yenidən yazsaydım, yenə də
o cür yazardım. Hökumətin
özündə xalqa xəyanət edən adamlar da var idi.
Müsavat hökuməti demokratik hökumət
idi. Lakin mən
ayrı-ayrı şəxslər haqqında
danışırdım. Bir də mənim
vəzifəm o deyildi, mənim vəzifəm iki gəncin
inqilab hərəkatı içərisində necə
yetişmələri, necə tərbiyə tapmaları, necə
mübariz olmaları haqqında yazmaq idi. Mən
başqa heç bir siyasi məqsəd güdməmişəm. Mənim “Şimal
küləyi” əsərim hamının xoşuna gələn
əsərlərdən biridir.
—Bir məsələ
də var, indi bu gənclər bir necə illər əvvəl
yaranmış ədəbiyyata bəzən görürsən
barmaqarası baxmağa başlayıblar. Ümumiyyətlə,
ədəbiyyatda atalar-oğullar problemi həmişə olub.
Bax siz buna necə baxırsınız?
—Çox
pis baxıram, əvvəla, deyim sizə ki, cavanlar var ki, onlar
biz yaşlıları bəyənmirlər. Hətta
onlar deyirlər ki, öz əsərlərinizdə siz, ruslara
qulluq eləmisiniz. Rus tərkibində
olmusunuz. Azərbaycan millətini
satmısınız. Əlbəttə, bu
boş-boş söhbətdir. Məsələn: Cahan
müharibəsində iştirak edən qəhrəmanlar var.
Onları da inkar edirlər ki, siz rusları müdafiə
etmisiniz. Axı rus torpağını qorumaqla
biz Azərbaycanı qorumuşuq. Rusları
da qoymamışıq Azərbaycana gəlsin. Biz öz vətənimizi, həm də Azərbaycanı
qorumuşuq. Bunu başa düşmək lazımdır
ki, bu belə
deyil. İndiki gənclərdə o da
yaxşıdır ki, bir məğrurluq var, bir qürurluq var.
Bəzən elə də olur ki, ərizəbazlıq edilir. Onunla ədəbiyyata
gəlmək mümkün deyil. Ədəbiyyata
yalnız öz qabiliyyəti, istedadı ilə gəlmək
mümkündür.
—Qılman
müəllim, siz gözəl bədii əsərlərdən
savayı həm də tarixi materialların, tarixi
yazıların da müəllifisiniz. Bu tarixi
materialları tapmaq üçün, yəqin ki, çox vaxt
sərf etməli olmusunuz.
—Əlbəttə,
mən arxivlərimizdə, eləcə də Tiflis arxivində
də çox işləməli olmuşam. Bakının
tarixi kitabını 10 ilə işləmişəm. Ədəbi yaradıcılıqla yanaşı, eyni
zamanda Bakının tarixi ilə maraqlanmışam. Bakıda elə bir nöqtə yoxdur ki, mən onu
öyrənməmiş olum. Məsələn,
elə şeylər var ki, hamı təəccüblənir.
Bakının qulaqları varmı? Mən
deyirəm var! Salyan rayonundan Bakıya
yaxınlaşanda 2 təpə var, bir-birinə yaxın o təpələr
Bakının qulaqları adlanırdı. Tarixçilərin
bəyənmədiyi, nəzərdən
qaçırdıqları mövzuları mən axtarıb
tapmışam. Bizim bir tarixçi alimimiz
var idi. Professor Mahmud İsmayılov.
O, bir məqaləsində yazırdı ki, mən Qılman
İlkinin Bakının tarixindən verdiyi tarixi materialları
indiyədək bilmirdim. İndi bilirəm.
Bilirsiz, bu alimlər böyük mövzudan
yapışırlar, mən ancaq onların bir süfrədən
yerə tökülənləri (məcazı mənada desək)
onları araşdırıb tapmışam və onlarda bir məna
axtarmışam. Kiçik hadisələrdə
böyük mənanı mən həmişə
axtarmışam və tapmışam.
—Qılman
müəllim siz uzun müddət redaktor kimi fəaliyyət
göstərmisiniz. Yəni redaktor olmağın
özü də böyük məsuliyyət tələb edən
bir işdir. Redaktora müraciət edən
hər bir kəsə onun dilində cavab vermək. Sizin
xarakterdə olan bir insan üçün bu iş nə dərəcədə
çətin, nə dərəcədə asan olub?
—Mən
deyim ki, redaktorun qəribə taleyi var, məsələn, bir
müəllif əsərlərini çapa verir. Müəllif təzə bir əsər gətirəndə
əgər əsər zəifdirsə, xoşuna gəlmirsə,
redaktor əsəri çapa buraxmır. Müəllif
başlayır küsür, dava edir. Ona
görə redaktor çox səbirli, savadlı
olmalıdır, dözməlidir hər şeyə. “Azərbaycan”
jurnalında mən işlədiyim zaman məndən heç kim inciməyib. Məni işləyənlərdən
soruşsanız onlar deyərlər, mən çox təmkinli,
hər şeyə dözümlü bir adam
olmuşam. Bir haşiyə çıxım. Bir dəfə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının Prezidiumunda məsələ
qaldırdılar ki, Qılman müəllim bizim əsərlərimizi
jurnalda çapa buraxmır. Mən də
müraciət edənlərin əsərlərini
götürüb Prezidiumun geniş iclasında oxudum.
Dedim ki, kim bu əsəri çapa buraxa
bilər? Mirzə İbrahimov dedi—heç kəs. Mən onda
dedim bəs nə istəyir məndən bu adam?
Belə hallar da olur. Ümumiyyətlə,
redaktor səbirli, təmkinli olmalıdır. Öz tutduğu sakit yolu ilə getməlidir. “Azərbaycan” jurnalında mən
İlyas Əfəndiyevin “Dağlar arxasında üç
dost” adlı
bir əsərinə rast gəldim. Oxudum,
çox gözəl bir əsərdir. Xoşuma gəldi.
Məsul katibi çağırdım, şair
Əliağa Kürçaylı jurnalın katibi idi). Soruşdum ki, bu əsər nə üçün
qalıb burada? Mənə dedi ki, Əbülhəsən
deyib əsəri buraxmaq olmaz. Əbülhəsənin sözünə görə
əsər 3 ay donub qalmışdı redaksiyada. Mən oxudum əsəri və göstəriş
verdim ki, əsər elə bu nömrədə çapa
buraxılmalıdır. Elə oldu ki, İlyas da gəldi
redaksiyaya, dedi ki, mənim bu əsərimi niyə
buraxmırsınız? Əbülhəsən mane olurdu, indi kim istəmir? Mən dedim ki, İlyas, bu nömrədə əsərin çapa
buraxılıb.
Yenə bir haişəyə çıxım. Mən “Azərnəşr”ə
yeni təyin olunmuşdum, orada arxiv materiallarını
araşdırmalı oldum. Bir əsərə rast gəldim:
“Yeraltı çaylar dənizə axır”, Mehdi Hüseyn. Oxudum, gördüm çox gözəl əsərdi.
Bunu da yenə çapa buraxdım. Yenə soruşdum, bu əsərin taleyi niyə belə
olub? Dedilər Mərkəzi Komitədən
göstəriş olub ki, bu əsəri buraxmaq olmaz. Lakin mən artıq əsəri çapa
buraxmışdım. Mən həmişə
yaxşı əsərlərə qiymət vermişəm.
Müəllifi kim olur-olsun, yazılan
yaxşı əsərə mən həmişə qiymət
vermişəm və çalışmışam onu çap
edim.
—Qılman
müəllim çox sağ olun ki, belə
əsərlərin yolunda siz yaşıl işıq
yandırmısınız. Siz ictimai xadim kimi də
fəaliyyət göstərmisiniz. Azərbaycanın
düzdür, dövr başqa idi, ictimai-iqtisadi informasiya
başqa idi, hansı yaddaqalan işləriniz olub?
—Mən
sizə deyim ki, mənim yaradıcılığım iki
istiqamətdə olub, bir yazıçılıq, bir də
jurnalistika. Mən indiyə qədər
jurnalistikanı davam etdirirəm. Oxuduğumuz
qəzetlərdə — “Xalq qəzeti”, “Respublika” qəzetində
fəaliyyətim olub. Heç vaxt
müxalifət qəzetində çıxış etməmişəm.
Bu iki istiqamətdə paralel olaraq işləyirəm.
Bədii-ədəbi yaradıcılıqla məşğul
oluram, o zaman ki yoruluram, onda keçirəm jurnalistikaya. Dövlət qəzetlərində tarixi materiallardan,
eləcə də bizim keçmiş klassik
yazıçılarımızın əsərləri
haqqında məqalələrlə çıxışlar
etmişəm. Bu günlərdə mənim
yenə bir məqaləm çıxacaq “Respublika” qəzetində,
qəhrəman şəhərlər haqqında —Leninqrad,
Stalinqrad və s. Lakin Bakının adı yoxdur, niyə?
Hansı ki, Bakı birinci növbədə qəhrəman
şəhər olmalı idi. Jukovun tarixdən
bir sözünü tapmışam. Jukov deyib ki, “Əgər
Bakı nefti olmasaydı, mən qələbə çala bilməyəcəkdim”.
Bütün generallar belə deyib. Ancaq Bakının adı yoxdur. Mən bu barədə
məsələ qaldırmışam. Məqaləm
də “Respublika” qəzetində çıxacaq. Mən hətta rəhbərliyə də zəng eləmişəm
bu barədə. Dövlət özü bu
işi qaldırmalı idi, qaldırmayıb vaxtında. İndi qələbənin 60 illiyi ilə
bağlı əlimizə yaxşı fürsət
düşüb. Bunu qaldırmaq
lazımdır. Deyirlər ki, sovet hökuməti dağılıb,
bunu heç kəs həll edə bilməz. Deyirəm sovet hökuməti
dağılıb, SNQ
var. Onların iştirakı ilə məsələni
qaldırın, həll edin. Rəhbərlərin
köməyi ilə mən çox istərdim ki, Bakıya qəhrəman
şəhər adı verilsin.
—Bəs Qılman müəllimin özü müharibə
illərini neçə xatırlayır?
—Mən hərbi
komissarlığın xətti ilə getməmişəm
müharibəyə. Mən getmişəm Mərkəzi
Komitənin tapşırığı ilə. Əvvəla,
müharibə başlayandan 3 ay sonra, 1941-ci ilin oktyabr
ayında bizi—bir qrup ziyalıları, mütəxəssisləri
yığdılar Mərkəzi Komitəyə—Mir Cəfər
Bağırovun yanına, orda bizə dedilər: “Siz İrana
gedirsiniz. Orda sizin
görəcəyiniz iş namus işidir, şərəf
işidir. Orada
özünüzü doğrultmalısınız”. Orada jurnalistlər vardı, yazıçılar
vardı. Neftçi,
aqronom, ümumiyyətlə, müxtəlif sahələrdən
ziyalılar vardı. İranın 3 şəhərində biz qəzet
çıxarmalı idik—Təbriz, Maku, Xorasanın Məşəd
şəhərində. Bizim redaksiyada qəzetin
redaktoru Mirzə İbrahimov təyin olunmuşdu. Qəzetin adı “Vətən yolunda” adlı qəzet
idi. Mənimlə
bir yerdə işləmək üçün
düşmüşdü Osman Sarıvəlli, Məmməd
Rahim, Süleyman Rüstəm, Ənvər Məmmədxanlı
və başqaları. Biz Təbriz şəhərində
qəzet çıxarırdıq. Ancaq belə
oldu ki, qəzetimizi 4 aydan sonra bağladılar. Biz qayıtdıq gəldik.
Bu zaman Mərkəzi Komitə bizi göndərdi
əsl cəbhəyə. Döyüş
cəbhəsinə. Orada da getdik, bir cənub
cəbhəsində qəzet çıxarırdıq. “Vətən uğrunda” qəzeti
çıxarırdıq. O da çox pis vaxta
düşmüşdü. Bizim müvəqqəti
olaraq qoşunlarımız geri çəkilirdi, biz Xarkovun
altında idik. Geri çəkilə-çəkilə
gəldik Rostova. Rostovdan da iki qol
ayrıldı, cənub cəbhəsi biri getdi Stalinqrad tərəfə,
o birisi isə Çernomorskaya qrupu adlanırdı. Qara dəniz sahilində idik. Orada qəzet
çıxarırdıq.
Bir müddət keçdi, bizi Bakıya
çağırdılar. Bu da Mir Cəfər
Bağırovun əmri idi. Təzədən
bizi göndərdilər İrana. Müharibə
qurtarana qədər biz İranda olduq. İranın
ümumi hərəkatının inkişafında bizim qəzet
çox böyük rol oynadı. İranlılar fars
dilində yazırdı, biz Azərbaycan dilində. Ədəbiyyatda onlar əruz vəznində
yazırdı, biz də heca vəznində yazırdıq.
İran yazıçıları deyirdi ki, qəzetin
köməyilə bizim ədəbiyyatımızda
böyük bir inkişaf dövrü başlayır. Cəbhədə bu cür xidmət eləmişəm.
Ancaq bu hadisələrdə mən üç dəfə
ölümdən qurtarmışam. Əhvalat belə
olmuşdur: Cəfər Xəndan bizim qəzetin redaktoru idi. Mən də ədəbi işçi idim. Cəbhədə döyüş
bir az səngimişdi. Biz də
getmişdik səngərlərə,
döyüşçülərlə söhbət etməyə,
onlardan yazmağa. İşimizi qurtarıb
qayıdanda birdən başımızın üstündə
qırıcılar göründü. Cəfər
Xəndan məndən qabaqda idi. O dedi ki, gəl günəbaxanların
arasına girək, görünməyək. Bir
də qara rəngli çəkmələrimiz var idi. Biz onları çıxarmalı olduq. Çünki
başımızın üstündən
ayağımızdakı qara çəkmələri nişan alıb bizi vura bilərdilər. Biz gördük ki, güllələr bizə tərəf
yox, çəkmələrimizi atdığımız yeri hədəfə
almışdı. Sonra biz getdik çəkmələrimizi
götürək, gördük çəkmələrimiz dəlik-dəlik
olmuşdur. Birinci
ölümdən belə qurtardım.
Onu da deyim, mən pedaqoji məktəbi 1930-cu ildə
bitirməli idim. Rayonlarda, kəndlərdə müəllim
çatışmazlığı olduğundan biz pedaqoji məktəbi
bir il qabaq, yəni 1929-cu ildə bitirməli
olduq. Hərəmizi bir tərəfə
saldılar, mən də düşdüm Xaçmaz rayonunun
Əhmədoba kəndinə. Onda mənim
14 yaşım var idi. Mən həm müəllimlik
etdim, həm də məktəb direktoru oldum. O vaxtı
da məktəb bir balaca tövlə kimi yer idi. Məktəbdə
də çox uşaq yox idi. 2-3 cərgə
oturacaqlar var idi. O zaman kollektivləşmə
dövrü idi. Xaçmazın
ətrafı da dağlıq, meşəlik idi. Həmin illər sinfi
mübarizə illəri idi. Sovet hakimiyyəti
qurulandan sonra kəndin varlıları dağlara, meşələrə
çəkilmişdilər. Hərdən
də kəndə hücumlar edirdilər. Mən də evləri
gəzirdim qızları, oğlanları məktəbə cəlb
edim. Qaçaqlardan
mənə xəbər çatmışdı ki, onunla
varıq – ki, o bizim qızlarımızı güclə məktəbə
cəlb edir. Mən də əhəmiyyət
vermirdim. Orada
bir cavan oğlan var idi, komsomolçu idi, həm də kənd
sovetinin sədri idi. Mən onun evində
qalırdım. Belə oldu ki, mən Maarif
Nazirliyindən çağırıldım Bakıya. Məktəbə əşyalar almaq
üçün xeyli işlər görməli idim. Mən artıq kəndə qayıdanda gördüm
ki, kənd əhalisi matəm içindədir. Soruşdum ki, nə olub? Sən
demə, mənim otaq yoldaşım Şəmistanı gecə
yatağında pəncərədən girib qaçaqlar
öldürüblər. Mən bildim ki,
onlar mənə görə gəlibmişlər ki, məni
öldürsünlər. Bu da ikinci dəfə
ölümdən qurtarmağım idi.
Üçüncü ölümdən
qurtulmağım da oldu İranda. Biz Təbrizdə işləyirdik,
ancaq başqa şəhərlərlə də əlaqələrimiz
var idi. Ərdəbilə, Marağaya
gedirdik. Həm material yığıb gətirirdik,
həm də qəzeti yayırdıq. Bir dəfə
də yolda maşınımız xarab oldu, baş redaktor da mənə
tapşırıq verib ki, mən gərək Ərdəbilə
gedim. Qəzet məsələsini həll
edim. Mən də məcbur oldum bir
iranlı yol maşını ilə Ərdəbilə gedim.
Gecə çatdıq Ərdəbilin 15
kilometrliyində bir meşənin içində
sürücünün təkidi ilə çayxanada çay
içməli olduq. Gördüm içəridə
papiros çəkirlər, tiryək çəkirlər. Elə oturmuşduq mən baxdım
gördüm ki, pəncərədən qara saqqalı bir kişi mənə diqqətlə baxır. Bir an keçdi, gördüm o keçdi, indi
başqa birisi mənə diqqətlə baxır. Mən istər-istəməz vahiməyə
düşdüm. Tapançanı
yavaş-yavaş aşağıdan çıxarıb qoydum
şinelimin cibinə. Sonra gördüm ki,
çayçını bayıra çağırdılar.
Çayçı bir 10 dəqiqədən
sonra pəjmürdə halda qayıtdı. Mən bildim
ki, mənim başımda bir hadisə var. Mən hərbçi
bir adam idim, orada isə hamısı yerli
adamlar idi. Mən sürücüyə dedim ki, olar, mənimlə
çıxaq bayıra, mən buraları tanımıram. O da
mənimlə çıxdı. Sürücünün
böyrünə tapançanı çəkdim və dedim
ki, səsini çıxarma, otur maşına. Dedi bəs
çayçının pulu? Mən dedim,
onun pulunu sonra verərik. Maşını
sürdürdüm Təbrizə. Gecə
saat 2 idi, getdim komendantın yanına əhvalatı ona danışdım.
Mənə dedi ki, sənin sağ qalmağın
üçün çox böyük qoçaqlıq eləmisən.
Beləliklə, müharibə dövründə
3 dəfə ölümdən qurtarmışam.
—Qılman
müəllim, siz canlı ensiklopediyasınız, Azərbaycanda
baş verən bütün hadisələrin şahidisiniz. Bu memuarları yazmaq fikriniz varmı? Bəlkə yazmısınız?
—Mənim
İran haqqında xatirələrim çıxıb. Təbriz
xatirələri haqqında beş çap
listi, onu mən daha da geniş hazırlamışam. Hazırlaşıram ki, onu çap etdirim. Onların hamısını çap etdirməyə,
sadəcə olaraq, vaxt tapa bilməmişəm. Çünki o qədər jurnalistika ilə məşğul
idim ki. Ancaq onları mütləq
yazmalıyam.
—Mütləq
yazmaq lazımdır. Çünki bunlar gələcək
nəsillərə də ərməğandır. O qədər
maraqlı hadisələr var ki sizin həyatınızda,
müəyyən məqamlar var. Həyat yolunuzda maraqlı
insanlar olub. Tarixi şəxsiyyətlər olub.
Onların arasında ən yaxın
dostlarınız kimlər olub? Onlarla
ünsiyyətdə siz özünüz də zövq
almısınızmı?
—Yazıçıların
içərisində bir dostum olub—Ənvər Məmmədxanlı.
Yaradıcılığımız da elə
bir-birinə oxşayırdı. O, dünyasını dəyişəndə
inanın, mən uşaq kimi ağlayırdım. O, çox bədbəxt
bir adam idi. Mən belə
bilirəm. Ölənə kimi o insan evlənmədi.
Onu gözəl-gözəl qızlar istəyirdi.
Onunla ailə qurmaq istəyən qızlar
çox idi. Ənvər isə ölənə
kimi heç kimə inanıb ailə qura bilmədi. Tək-tənha yaşayırdı. Çox əziyyət çəkirdi. Tənhalıq çox pis şeydir. Mənim bir hekayəm var, orada tənhalığın
dəhşətlərini göstərmişəm.
—Bəs Qılman müəllim özünə həyat
yoldaşı kimi seçdi? Qısa tarixçəsi
necə oldu?
—Qısa
tarixi belə oldu ki, mənim bacım Tibb İnstitutunda
oxuyurdu. Onun bir rəfiqəsi var idi. Tez-tez bizə gəlib gedirdilər. Belə oldu ki, mən bu qızla maraqlandım. İlk sevgim o oldu, elə onunla da evləndim. İki oğlum var, iki qızım. Beş nəvəm var, altı nəticəm. Nəticələrimdən biri Səudiyyə Ərəbistanında
çalışır. Böyük
oğlum Ayaz Musayev Bakı Dövlət Universitetində
jurnalistikadan həm rus, həm Azərbaycan bölməsində
dərs deyir.
—Qılman
müəllim, soyadınız Musayev, əsərlərdə
gedir Qılman İlkin. Bu nə ilə
bağlıdır?
—Mənə
bu sualı çox veriblər. Mənim
böyük qardaşım var. Qurban Musayev. O da hərdən
əsər yazırdı. Pyesləri vardı.
O da Q.Musayev yazırdı. Mən
də Q.Musayev yazırdım. Qonorarlarımız
da mənimki ona gedirdi, onunku da mənə gəlirdi. Elə
olurdu ki, mənim əsərim onun adına
yazılırdı. Onun əsəri mənim
adıma yazılırdı. Fikirləşdim
ki, mən dəyişiklik etməliyəm, etdim. Qılman İlkin. Niyə
İlkin oldum? Çünki bizim kənddən
ilk yazıçı mən olmuşam. Ona
görə də İlkin qoydum. Mənim
ilk İlkin adı ilə çıxan əsərim
Şıxlinski haqqında yazdığım “General” əsəridir. Mənim 8 televiziya
filmim var. Filmlərimin rejissoru Kazımovski olub.
—Bir ənənəvi
sualımız var. Bu gün görkəmli
yazıçımız hansı mövzular üzərində
işləyir?
—Mən
hazırda bir əsər üzərində işləyirəm.
Keçən il mən Kürdəmir
rayonuna getmişdim. Orada bir xəstəxana
açılmışdı. Ayaqlarımdan
əziyyət çəkirdim. Orada
müalicəvi sularla müalicə alırdım. Orada rayonu gəzdim, rayondakı şərait və
oranın insanları məndə qəribə bir təsəvvür
yaratdı. O rayonun həyatından bir roman üzərində
işləyirəm, bu yaxınlarda romanı başa
çatdıracağam.
—Qılman
müəllim, sizə uzun ömür,
cansağlığı, yaradıcılıq uğurları
arzulayıram. Söhbətimizin sonunda gənclərimizə
arzularınızı bildirmənizi istərdim.
—Gənclərimizə
paklıq və təmizlik. Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin bir diplomu var. O idarənin
mükafatını, yəni birinci “Paklıq” diplomunu ilk dəfə
mən almışam. Mən deyim ki, ən
böyük naqislik paxıllıqdır. Paxıllıq
insanı daxilən çürüdür. Ona görə mənim ömrüm boyu prinsipim olub həyatda.
Mənim başqalarına etdiyim
yaxşılıqları, başqalarının mənə
etdiyi pislikləri dərhal unudum. Çünki
unutmasam, o mənim ürəyimdə kök salacaq. Bir
prinsipim olub: yaxşılıqları da unudum, pislikləri də
unudum.
—Çox
yaxşı tövsiyədir. Axı hər
adamın cavabı müxtəlifdir. Əsl
yazıçı cavabı verdiniz. Əsl
insan cavabı verdiniz. Ömrü boyu
etdiyin yaxşılığı və sənə
qarşı olunan pisliyi unut. Biz də gənclərimizə
bu tövsiyələrinizlə sizdən ayrılırıq.
Müsahibə üçün səmimi təşəkkürümüzü
bildiririk.
Rəfiqə MƏSUD,
kinossenarist, publisist, Əməkdar mədəniyyət
işçisi.
Aprel 2005-ci il.
Respublika.-2014.- 21 avqust.- S.4.