İrəvan
müsəlman sakinli vilayət olmuşdur*
Oxuculara təqdim
olunan “İrəvan müsəlman sakinli vilayət olmuşdur”
kitabı (İbrahim Quliyev fars dilindən tərcümə
etmişdir) Güney Azərbaycanın tanınmış
tarixçisi, mərhum doktor Səməd Sərdariniyanın
çoxsaylı əsərlərindən biridir. Müasir
Güney Azərbaycan tarixşünaslığında az müəllif tapılar ki, onun kimi yorulmaq
bilmədən faktları, mənbələri və arxiv sənədlərini
tədqiq edərək, tarixi həqiqətləri üzə
çıxarmaq sahəsində zəngin irs qoyub getmiş
olsun. “Azərbaycan mədəni dünyada”, “Təbriz əvvəlinci
şəhərdir”, “Təbrizin Mərkəzi qeybi”, “Əli
Müsyo”, “Təbriz Universiteti”, “Azərbaycan mətbuat tarixi”,
“Təbriz teatrı”, “Bağır xan Salari-Milli”, “Molla Nəsrəddin
Təbrizdə”, “Arazın hər iki sahilində
soyqırım”, “Azərbaycan məşhurları” (3 cilddə)
əsərləri müəllifin elmi axtarışlarının
və yaradıcılığının bir hissəsidir. Onun şəxsi arxivində daha yeddi kitab, onlarca
sanballı elmi məqalə oxuculara təqdim olunacağı
günü gözləyir.
XIX əsrin sonunda Daşnaksütyun partiyasının
yaranması və erməni qatillərinin bu partiya
sıralarında cəmləşməsi dənizdən-dənizə
böyük Ermənistan haqda xülyanı
formalaşdırdı və onu müsəlmanlara qarşı
mübarizədə ideoloji hədəfə çevirdi. Daşnaksütyun
partiyasının yaranması ilə Qərbi Azərbaycan
torpaqları, o cümlədən İrəvan və onun ətrafındakı
bölgələr erməni əsarətinə
düşdü.
Doktor Səməd Sərdariniyanın kitabını vərəqlədikcə
son yüz ildən artıq bir müddətdə erməni cəlladlarının
azərbaycanlılara qarşı törətdikləri
çoxsaylı qətllərin, talan və
zorakılıqların geniş panoraması göz
önündə canlanır. Müəllifin kitabındakı
çoxsaylı tarixi faktlar bu gün İrəvanı
özünə paytaxt etmiş ermənilərin tarixi
keçmişi bilərəkdən təhrif edib
saxtalaşdırmalarına tutarlı elmi cavabdır.
Doktor S.Sərdariniyanın
kitabı 1999-cu ildə (1379) İranda fars
dilində nəşr edilmişdir. İranda qondarma
erməni soyqırımına aid onlarca yazı dərc
olunduğu halda, ermənilərin azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri cinayətlərlə əlaqədar
çıxan əsərləri barmaqla saymaq olar. Bu baxımdan, ictimaiyyətimizin diqqətinə təqdim
edilən bu kitab xüsusi əhəmiyyətə malikdir.
Təbii ki, bizim oxucumuz əsərin hansı
şəraitdə qələmə
alındığını və hansı auditoriyaya
ünvanlandığını nəzərə
almalıdır. Eyni zamanda, qeyd etməliyik
ki, əsərdə işlənən bəzi ifadələr və
terminlərdə kiçik dəqiqləşdirmələr
aparılmışdır.
Əkrəm
Rəhimli (Bije)
Həmin bölgələrdə
türk tayfalarını məskunlaşdırmağa
başladı.
Gənc
hökmdar qısa müddətdə mərkəzi hakimiyyəti
möhkəmləndirdikdən və daxili asayişi bərpa
etdikdən sonra işğal olunmuş torpaqların azad edilməsi
uğrunda mübarizəyə qərar verdi.
O, Xorasanı özbəklərin işğalından azad etməklə
(hicri-qəməri tarixi ilə 1007-ci, miladi tarixi ilə 1598-ci
il) Səfəvilərin nüfuz dairəsini
Ceyhuna qədər genişləndirdi. Növbə
osmanlılar tərəfindən işğal olunmuş
torpaqlara çatdı. Məlum olduğu kimi, Tiflis,
Çuxursəd, Qarabağ, Şirvan, Təbriz, Nəhavənd
hicri-qəməri tarixi ilə 998-ci ildə (miladi tarixi ilə
1590-cı il) bağlanmış müqavilə
əsasında osmanlıların əlinə keçmişdi.
Osmanlı dövləti digər əyalətlərdə
olduğu kimi, bu yerlərdə də hərbi-inzibati strukturlar
yaratmışdı.
Bu
dövrdə Osmanlıların Avstriyaya hərbi yürüşü
gözlənildiyinin əksinə olaraq illərlə
uzanmış və uğursuzluqla nəticələnmişdi.
Digər tərəfdən, Osmanlı dövlətini
əsgərlə təmin edən əsas mərkəzlərdə,
o cümlədən Anadoluda iğtişaşlar baş
vermişdi. Sərhəd bölgələrində
yerləşən bəylərbəyliklər də bu zaman
xeyli zəifləmiş və qızılbaşların
hücumlarının qarşısını almaq
gücündə deyildilər. Şah Abbas
hicri-qəməri tarixi ilə 1012-ci ildə (miladi tarixi ilə
1603-cü ildə) Qazi adlı qüdrətli hakimlərdən
birinin dəstəyi ilə Osmanlı ordusu ilə müharibəyə
başladı və onu uğurla başa çatdırdı.
O, bütün itirilmiş əyalətləri geri aldıqdan
sonra Bağdadı fəth etdi”.
Şah Abbas Təbrizi osmanlılılardan azad etdikdən
sonra Naxçıvan uğrunda mübarizəyə
başladı.
O, eyni vaxtda diqqətini İrəvana yönəltdi. Ordu şəhərin bir fərsəngliyində
dayanmışdı. Nəsrullah Fəlsəfi yazır:
“Bu zaman İrəvanda üç qala var idi: biri, hicri-qəməri
tarixi ilə 991-ci ildə türk sərdarı Fərhad
paşa tərəfindən tikilmişdi. O, Şah Abbasın atası
Sultan Məhəmməd Xudabəndə ilə müharibə
apardığı zaman qalanın inşa edilməsi barədə
fərman vermişdi. Ona “Köhnə qala”
deyirdilər. Həmin qalanın cənub-qərbində
böyük bir təpənin üstündə
ucaldılmış kiçik qalaya isə “Kuzəçi
qalası” adı verilmişdi. üçüncü
qala isə Şərif paşanın fərmanı ilə
ucaldılmış “Yeni qala” idi. Bu üç
qalada və onların ətrafında 12 min türk əsgəri
cəmlənmişdi. Onlar müdafiə və
müharibəyə hazır vəziyyətdə idilər.
Şah Abbas öz qoşunlarını bir neçə dəstəyə
böldü: O, Azərbaycan ordusunun rəhbəri
Zülfüqar xana “Kuzəçi qalası”nı ələ
keçirməyi tapşırdı, digər məşhur sərkərdə
Qırçığai bəyi isə öz xüsusi
mühafizəçiləri ilə birgə “Köhnə
qala”nın qarşısında qoydu. Bu zaman
Osmanlı topçuları qala divarlarının üstündən
Şah Abbasın əsgərlərini mərmi
yağışına tutdular. Bir neçə
sərkərdə və xeyli sayda qızılbaş əsgəri
həlak oldu. Vəziyyətin gərginləşdiyini
görən Şah Abbas topçubaşı Bərxurdar bəy
Ənisə əmr etdi ki, İrəvan şəhərində
top töksün və
osmanlılardan alınmış bir neçə
topu təcili olaraq Təbrizdən
İrəvana gətirsinlər.
Bərxurdar bəy əvvəldən düzəldilmiş
topları işə salmaqla bərabər, qısa zamanda “Fəth
topu” adlanan yeni bir top da tökdü. Bir aydan sonra isə (həmin ilin
şəvval ayının 22-də) “Nüsrət” adlı
başqa bir topu orduya təhvil verdi. Şah
Abbasın əmri ilə birinci top “Kuzəçi
qalası”nı nişan almaq üçün Zülfüqar
xana verildi. Həmin vaxta qədər nə səngər
qazmaq, nə də “Köhnə qala”ya yaxınlaşmaq
mümkün olmuşdu. Zülfüqar xan top əldə
etdikdən sonra qısa müddət ərzində “Kuzəçi
qalası”nı ələ keçirə
bildi. Bundan sonra qoşun səngər düzəldib,
digər iki qalaya doğru hərəkətə keçdi.
...“Kuzəçi
qalası” ələ keçiriləndən sonra Şah Abbas
Qırçığai bəyə “Yeni qala”nı
tutmağı əmr etdi. O, Xorasan tüfəngçilərinin
bir dəstəsini və öz xüsusi mühafizəçilərini
də onun komandanlığına verdi.
Zülfüqar xan Fərmanlını isə “Köhnə
qala”nı mühasirəyə almağa
göndərdi və yeni düzəldilmiş toplardan birini
onun ixtiyarına verdi. Şah, eyni zamanda, “Köhnə qala”nın qarşısında hündür bir təpə
qurulması haqqında da fərman verdi. Məqsəd həm ordunu
düşmən gülləsindən qorumaq, həm də təpənin
üstündən qala müdafiəçilərini nişan almaq idi. Həmin dövrdə Səfəvilər
dövlətində olmuş xarici səfirlərdən biri
bu barədə yazır: “İrəvan qalasının
mühasirəsi zamanı Şah Abbas sərkərdə və
əsgərlərinə göstəriş verdi ki, qala ilə
ordu arasında hündür təpədən istifadə etsinlər.
Məqsəd şahın ordusuna tuşlanmış
düşmən toplarının atəşlərinin
qarşısını almaq idi. Bu işi görmək
üçün həmin vilayətdən 13-14 min adam toplandı. Onları sərkərdə
və əsgərlər arasında böldülər.
Adamlar sürətlə və intizamlı şəkildə
işləyir, heç kim başqasına
mane olmurdu. Şahın əmrinə görə
kimsə dəstədən qabağa keçə bilməzdi.
Çünki qaladan atılan top və tüfənglərin səsindən
heç kəs heç kəsin səsini eşitmirdi. Həlak olanları yerindəcə torpağa
tapşırırdılar. Təpənin qurulması gecə-gündüz
davam etdi... Osmanlı əsgərləri bir
neçə dəfə qaladan çıxıb, torpaq
daşıyanların üzərinə hücuma keçdilər.
Xeyli insan həlak oldu. Lakin
işçilər çox olduğundan və şahın fərmanı
ilə yaxın qəsəbələrdən hər gün
yeni insanlar gətirildiyindən onların sayı
azalmırdı”.
Nəhayət, hicri-qəməri tarixi ilə 1012-ci ilin
zilhiccə ayının 28-də (cümə günü) “Yeni
qala” Qorçığay bəyin tüfəngçilərinin
əlinə keçdi. Bundan sonra “Köhnə qala” da
qızılbaş əsgərləri tərəfindən
mühasirəyə alındı. Türk
sərkərdəsi Şərif paşa məğlub
olduqlarını görüb sülh müqaviləsi
bağlamağı təklif etdi. O, təslim olmazdan
öncə şahdan qala sakinlərinə və əsgərlərə
aman verilməsini istədi. Şah təkliflə
razılaşaraq amannaməni (Əfv fərmanı)
imzalayıb qalaya göndərdi. Lakin elə
həmin vaxt qala müdafiəçilərinə xəbər
gəldi ki, Osmanlı sultanı onlara kömək məqsədilə
qoşun göndərib. Ağ bayraq
qaldırılandan bir neçə gün sonra qalanın
müdafiəçiləri fikirlərini dəyişdiklərini
bəyan etdilər. Belə olan təqdirdə, Şah Abbas yenidən
qalaya hücum etmək əmri verdi.
“...Bu
hadisə hicri-qəməri tarixi ilə 1013-cü ilin məhərrəm
ayının əvvəllərində baş verdi.
Müharibə getməsinə baxmayaraq, həmin
günlərdə də şiələr Kərbəla
müsibətini unutmamışdılar. Aşura
gecəsində əzadarlıq mərasimi keçirən
qızılbaş ordusundan elə bir fəryad və nalə
ucaldı ki, “Köhnə qala”dakı adamlar qorxuya
düşdülər. Onlar elə
güman etdilər ki, şah qəfil hücum əmri verib.
Buna görə də qaladakılar dərhal təslim
olmağı qərara aldılar. Şərif paşa
ikinci dəfə sülh təklif etdi və ordu komandirlərindən
birini üzr istəmək üçün şahın qərargahına
göndərdi... Elçi məsələdən
hali olduqdan sonra Kərbəla faciəsinə acıyaraq imam
Hüseyn müsibətindən şəfaət dilədi.
Şah onun xahişini qəbul edib qala əhlinin
malına və canına toxunmadı”.
“Çuxursəd əyalətində yaşayan sədlular
bu döyüşlərdə iştirak etmək məqsədilə
şahın yanına gəlib, ona öz xidmətlərini təklif
etdilər. Şah onları hörmətlə qəbul edib,
arzularını yerinə yetirdi. Onlar
qalalara hücumlarda əsl şücaət və qəhrəmanlıq
göstərdilər. Şah Abbas da onların bu xidmətlərini
xüsusi dəyərləndirərək Qağəzamanı
Sultan Sədlunun ixtiyarına verdi. Həmin qəbilənin başqa bir əmiri
Əliqulu Soltan isə Osmanlılara xidmət etməyə
getmişdi. Lakin onun oğlu Mehdiqulu bəy
atasından üz döndərərək İrəvanda
şahın hüzuruna gəldi”.
O
dövrdə baş verən mühüm hadisələrdən
biri də cəlalilərin bu şəhərə (İrəvana)
sığınmasıdır. Nəsrullah Fəlsəfi
yazır: “... Bu dövrdə Osmanlı dövləti
həm daxildən, həm də xaricdən basqılar
altında idi. Tədbirli və təcrübəli
böyük vəzir, adlı-sanlı türk sərkərdələrindən
biri olan Murad paşanın başı ölkənin qərb sərhədlərində
xristianlarla müharibəyə qarışmışdı.
Fürsətdən istifadə edən cəlalilər
Osmanlı dövlətinə qarşı qiyama qalxdılar.
Osmanlı sultanı Murad paşaya dərhal cəlalilərin
fitnəsini dəf etməyi tapşırdı. Xristianlarla müharibəni dayandırmağa məcbur
olan Murad paşa ordunu Hələbə doğru çəkdi.
O, tezliklə
siyasi yolla Canpolad oğlunu və Təvili aradan
götürdü. Murad paşanın
qoşunları hicri-qəməri tarixi ilə 1017-ci ildə Təvilin
qardaşı Məhəmmədlə ittifaqa girdi və 20 minə
yaxın süvari döyüşçüsü olan Qələndəroğlunu
da məhv etdi. Cəlalilər Ərzuruma
qaçmağa məcbur oldular. Oradan isə
bir nəfəri İrəvan hakimi Əmirgunə xanın
yanına göndərib, ondan sığınacaq istədilər.
Əmirgunə xan da razılıq verdikdən
sonra onlar bu vilayətə sığındılar. Bununla bərabər, cəlalilər Şah
Abbasın sarayına elçi yolladılar. Həmin elçi vasitəsilə göndərdikləri
məktubda şahı sevdiklərini bildirir, onun xidmətində
dayanmağa hazır olduqlarını bəyan edirdilər.
Məktubda daha sonra qeyd olunurdu ki, əgər şah Osmanlı
sultanına qarşı müharibəyə qalxsa, onlar
cani-dildən qızılbaş hökmdarına xidmət edəcəklər...
Cəlalilər İrəvana yaxınlaşanda
Əmirgunə xan qızılbaş rəhbərlərindən
və əyanlarından ibarət bir heyət düzəldib
onları qarşılamağa göndərdi. Qonaqpərvərliklə
qarşılanan, müxtəlif tayfalardan ibarət təxminən
10 min nəfərlik dəstə İrəvanın
üç fərsəngliyində Üçkilsə adlanan ərazidə
yerləşdirildi. Sonra onların hamısı Təbrizə
göndərildi...”.
Bu hadisədən
bir neçə il sonra Osmanlılar İrəvana
və bütövlükdə Azərbaycana hücum etmək qərarına
gəldilər. Hətta bu məqsədlə
mütəşəkkil bir ordu da yaratdılar. Lakin məqsədlərini həyata keçirə
bilmədilər. “I Şah Abbasın həyatı”
kitabında oxuyuruq: “Hicri-qəməri tarixi ilə 1025-ci ilin
şaban ayında Osmanlı dövlətinin baş vəziri Məhəmməd
paşa çoxsaylı ordu ilə İrəvana doğru hərəkət
etdi. O, bundan bir il əvvəl Osmanlı
sultanı Əhməd xanın fərmanı ilə Azərbaycana
hücum etmək tapşırığı almış və
qoşun toplamaq üçün Diyarbəkr şəhərində
iqamətgah yaratmışdı. Qoşun Misirdən,
Şamdan, Anadoludan, Trablisdən, Beyn-ül nəhrdən və
digər Osmanlı müstəmləkələrindən
toplanmışdı. Bu xəbər Şah Abbasa çatan
kimi o, İsfahan tüfəngçilərinin
başçısı Mirfəttahın,
qızılbaşın tanınmış sərkərdələrindən
olan Əmirgunə xan Qacarın komandanlığı ilə
odlu silahla silahlanmış bir hərbi bölüyü İrəvan qalasını
müdafiə etməyə göndərdi. Şah tüfəngçilərinin
komandiri və artilleriya rəisi Qırçığai bəyə,
fars bəylərbəyi İmamqulu xan kimi
digər adlı-sanlı sərkərdələrə isə
Osmanlı qoşununu izləməyi, onları şərqdən
və qərbdən mühasirəyə almağı
tapşırdı. Onlar qoşuna azuqə gələn
yolu bağlamalı, gözlənilməz hücum və həmlələrlə
Osmanlı ordusunun İrəvan qalasını ələ
keçirməsinin qarşısını almalı idilər.
Həmin ilin şəvval ayının axırına qədər
Məhəmməd paşa İrəvan qalasını
mühasirədə saxladı, amma qalanın müdafiəçilərinin
iradəsini qıra bilmədi. Osmanlılar top atəşləri ilə
bir neçə dəfə qala divarlarını
dağıtsalar da, onu ələ keçirə bilmədilər.
Eyni zamanda, Qırçığai bəyin və
İmamqulu xanın dəstəsi də qəfil həmlələrlə,
ərzaq gətirilən yolu bağlamaqla Osmanlı ordusuna
böyük ziyan vurdu. Ərzaq
çatışmazlığı, soyuq hava şəraiti,
ağır xəstəliklər mühasirəni davam etdirməyə
imkan vermədiyindən, türk sərkərdəsi məcbur
olub Şah Abbasın yanına elçi göndərdi və
ona sülh bağlamağı təklif etdi. Lakin sülh
şərtlərinin tez-tez pozulması Nüsuh paşanı və
Qazi xanı qoşunların ön hissəsini geri çəkməyə
vadar etdi... Məhəmməd paşa İrəvanın
mühasirəsindən əl çəkib, Qazi xanla birlikdə
Ərzuruma qayıtdı. Tərəflər arasında
sülh şərtləri tam
razılaşdırıldıqdan sonra o, Qazi xanı yenidən
şahın yanına göndərdi, özü isə digər
türk sərkərdələri ilə birlikdə İstanbula yola duşdü”.
İskəndər bəy Türkmən “Tarixi-aləmaraye-Abbasi”də
şah qoşunlarının İrəvanı müdafiə
etməsini təfsilatı ilə şərh etmişdir.
Rum (Osmanlı) ordusu çıxıb gedəndən
sonra, yəni hicri-qəməri tarixi ilə 1015-ci ildə
qoşun başçıları və əsgərlər
möhtəşəm bir qələbə paradı düzənlədilər. Şah
Əğrəqin ordusunu Bərgüşada tərəf
göndərib, özü yaxın adamları ilə birgə
həmin şənliyə qatıldı. O, şənlikdən
sonra “Yeni qala”nı bir daha nəzərdən
keçirdi, Əmirgunə xana və digər sərkərdələrə
şahanə bir nəvaziş göstərdi. Əmirgunə
xan döyüşlərdə göstərdiyi şücaət
və qəhrəmanlığa görə “Sarı Aslan”
adına layiq görüldü”.
Şah Abbasın xüsusi ehtiramla
yanaşdığı Əmirgunə xan qacarlar
tayfasının ən məşhur şəxslərindən
idi. O,
Çuxursədin azad edilməsində göstərdiyi xidmətlərə görə
həmin yerin bəylərbəyi oldu. Əmirgunə xan hicri-qəməri
tarixi ilə 1035-ci ildə (miladi tarixi ilə 1623-cü ildə)
vəfat etdi. O, ömrünün sonunadək həmin vəzifəni
daşıdı”.
Şah
Abbasın xüsusi münəccimi Cəlaləddin Məhəmməd
Yəzdi “Tarixe-Abbasi” adlı əsərində yazır:
“Çuxursəd hakimi Əmirgunə xan Qacar davada kürəyindən
aldığı güllə və ayağından
aldığı ox yarasını özü müalicə
etdi. Deyilənə görə, o, gülləni
öz əliylə kürəyindən çıxararaq, yerinə
məlhəm qoyub tikmişdi”.
Hicri-qəməri tarixi ilə 1032-ci ildə Əmirgunə
xan I Şah Abbas tərəfindən əmr aldı ki,
Gürcüstana məxsus Axısqa bölgəsini tutsun və
qiyama qalxmış gürcüləri sakitləşdirsin. Hicri-qəməri
tarixi ilə 1035-ci ildə gürcülərlə aparılan
digər bir müharibədə Əmirgunə xan yaralandı
və müalicə olunmaq üçün İrəvana
yollandı. O, İrəvanda həmin yaradan vəfat etdi və Şah
Abbas onun vəzifəsini oğlu Təhmasibqulu xana
tapşırdı.
Oleari (A.Oleari) hicri-qəməri
tarixi ilə 1049-cu ildə (miladi tarixi ilə 1639-cu ildə)
tamamladığı və 1656-cı ildə yenidən
çap etdirdiyi əsərinin 668-670-ci səhifələrində
Səfəvilər dövlətinin maliyyə vəziyyətinə
toxunur. O, şah sarayının vergilərdən gəlirinin 8
milyon rayeştaler (yəni, bəzi mənbələrin
göstərdiyi kimi, 640 min tümən yox, 160 min tümən)
olduğunu yazır. Onun bildirdiyinə görə, həmin məbləğin bir milyondan çoxu Qəndəhardan,
təxminən, bir o qədəri də İrəvan və
Babildən (Bağdaddan) toplanırdı.
İrəvan sonuncu Səfəvi
şahları dövründə
Hicri-qəməri tarixi ilə 1038-ci ildə I Şah
Abbas vəfat etdi. Həmin ilin cəmadiüs-sani ayında
onun nəvəsi Əbu Nəsir Sam Mirzə I Şah Səfi
adı ilə İsfahanda hakimiyyətə gəldi. O,
hicri-qəməri tarixi ilə 1041-ci ildə İrəvanda
hakimlik, Çuxursəddə bəylərbəyilik edən Təhmasibqulu
xana Azərbaycana basqın edənləri cəzalandırmağı
əmr etdi. Təhmasibqulu xan da basqınçıları
darmadığın edərək onları Diyarbəkrə qədər
qovub, qələbəylə geri qayıtdı.
Osmanlı sultanı IV Murad Şah Abbasın
ölümündən sonra Səfəvilər dövlətinin
daxilində baş verən qarşıdurmalardan istifadə etmək
qərarına gəldi. O, Bağdadı, Azərbaycanı
işğal etməklə Şah Abbas dövründəki məğlubiyyətlərin
əvəzini çıxmaq istədi. Osmanlılar
Səfəvi dövlətinə qarşı hücuma
başlasalar da, onların qarşısı alındı.
Belə olan halda, Sultan Murad şəxsən
özü orduya rəhbərlik etmək qərarına gəldi.
O, hicri-qəməri tarixi ilə 1045-ci ildə İrəvana
hücum etdi. Şəhər Əmirgunə
xanın oğlu Təhmasibqulu xan tərəfindən
Osmanlılara təslim edildi. Bu hadisəyə
Osmanlı tarixçiləri müfəssəl şəkildə
toxunmuşlar. Onlar yazırlar ki, IV Sultan
Murad Əmirgunənin oğlunun bu addımından sonra ona
xüsusi diqqət yetirdi. O, Boğaz adlı məhəlləyə
köçdü və həmin məhəllə bu gün də
Əmirgunənin oğlunun adı ilə “Əmirqan”
adlanır. Osmanlılar İrəvanı
tutduqdan sonra Təbrizə doğru hərəkət etdilər.
Lakin Sultan Murad Təbrizi işğal edə bilmədi,
ətraf kəndlərdə və qəsəbələrdə
dağıntılar törətdikdən sonra İstanbula
qayıtdı.
əvvəli, ardı var
Respublika.-2014.- 10
iyul.- S.7.