“Tanrı ölkəsi” tərəqqi
yolunda
Mərakeş əhalisi hər il iyulun 30-da Krallığın başlıca milli bayramı olan Taxt-tac gününü təntənə ilə qeyd edir. Onunla birlikdə kral VI Məhəmmədin taxta çıxmasının 15-ci ildönümünü də bayram edir. Əsas rəsmi tədbirlər ölkənin şimalında, Tanjer şəhərində kralın, hökumət üzvlərinin, xarici diplomatların və ictimaiyyət nümayəndələrinin iştirakı ilə qeyd olunur. Ölkədə XVI əsrdən bəri hakimiyyətdə olan Ələvilər sülaləsinin nümayəndəsi kral VI Məhəmmədə 1999-cu ilin iyulunda atası II Həsənin vəfatından sonra monarx titulu miras qalmışdı.
Kral Mərakeş tarixində xüsusi şəxsiyyətdir, ölkənin ictimai-siyasi sisteminin başlıca təsisatıdır, böyük nüfuza və hörmətə malikdir. Məhəmməd peyğəmbərin bilavasitə nəslindən olan Mərakeş kralı dünyəvi hakimiyyətlə yanaşı, həm də ali dini hakimiyyətə də malikdir və “Əmir əl-Möminin” titulunu daşıyır. Bundan əlavə, konstitusiyaya görə, kral ölkənin müstəqilliyinin və bütövlüyünün, həmçinin öz vətəndaşlarının şəxsi azadlığının təminatçısı kimi çıxış edir.
Afrikanın şimal-qərbində yerləşən Mərakeş Krallığı özünəməxsus tarixə malik olmaqla yanaşı, beynəlxalq münasibətlər sistemində də mühüm strateji əhəmiyyət kəsb edir. Ölkənin adı ərəbcə “Tanrı ölkəsi” mənasını verir. Əhali isə öz ölkəsini “Əl-Məğrib” adlandırır. Son əsrlər ərzində böyük dövlətlərin hərbi müdaxilələrinə məruz qalan Mərakeş 1901-ci ildə Fransa tərəfindən işğal edilsə də, 1956-cı ildə öz istiqlaliyyətini bərpa etmişdir. 1976-cı ildə isə Qərbi Saxaranı İspaniyadan geri almışdır.
Son 15 il sosial-iqtisadi sahədə Mərakeş üçün islahatlar və tərəqqi dövrü olmuşdur. Ərazisinə görə Misir və Sudandan sonra üçüncü böyük ərəb dövləti olan Mərakeş xalq təsərrüfatının inkişaf etdirilməsi üçün əlverişli şəraitə malikdir. Ölkədə tədrici iqtisadi artımla müşayiət olunan xalq təsərrüfatı nisbi makroiqtisadi sabitliklə xarakterizə olunur. Maraqlıdır ki, bütün dünya iqtisadiyyatı qlobal böhranın təsirinə məruz qaldığı bir dövrdə bu cür artım kənd təsərrüfatı sahəsində 26 faizə bərabər idi. Əlverişli hava şəraiti ilə əldə edilmiş bu yüksəliş xalq təsərrüfatının bir sıra digər sahələrindəki tənəzzülün yerini doldurmuşdu.
Kənd təsərrüfatı ölkənin ümumi təsərrüfat şəraitinin inkişafında mühüm rol oynayır. Torpaqları münbit, təbiəti gözəl olduğundan kənd təsərrüfatı yüksək inkişaf edib. Ümummilli məhsulun ümumi həcmində onun payı 15 faizə çatır. Ölkə əhalisinin 40 faizi kənd təsərrüfatı sahəsində çalışır.
Ölkə həyatında mühüm
əhəmiyyət kəsb edən sənaye və xidmət
sahələrində də tədrici canlanma
müşahidə olunur. Bu
cür meyillər sabit
bazar şəraitindən və onun inkişafının geniş
perspektivlərindən xəbər verir.
Ölkədə dağ-mədən sənayesi başlıca olaraq fosfat emalı ilə
təmsil olunur. Dünyada mövcud olan 50 milyard ton fosfat ehtiyatının 21 milyard tonu Mərakeşin payına düşür. Fosfat xammalı,
fosfor turşusu və gübrə ixracı ölkənin mühüm gəlir mənbələridir. Son illər
fosfat emalının ikiqat artması kimya sənayesinin inkişafına müsbət
təkan verdi.
Mərakeşin bank bölməsinin dünya maliyyə sistemi ilə zəif əlaqəsi üzündən
qlobal proseslərin mənfi nəticələrindən
yayına bilmişdi.
Mərakeşin iqtisadi inkişafı hökumətin 2006-cı ildə
işləyib hazırladığı
plana əsasən müəyyən olunmuşdur. Buna görə,
artıq 2015-ci ilin sonunadək 550 min yeni iş yeri yaradılacaqdır.
Bu plana uyğun
olaraq ölkə sənaye bazasının inkişafı və həm ənənəvi sənaye sahələrində
(kimya, toxuculuq, yeyinti), həm də ölkə üçün yeni (avtomobilqayırma, elektrik malları və aviasiya texnikası üçün ehtiyat hissələri, tullantıların
yığılaraq təmizlənməsi,
telekommunikasiya və informasiya texnologiyaları)
sahələrində rəqabət
qabiliyyətinin yüksəldilməsi
kursunu götürmüşdür.
Bu məqsədlərə yetişmək üçün
dövlət fəal investisiya siyasəti həyata keçirir.
Ölkədə xalq təsərrüfatının
ən perspektivli sahələrindən biri maşınqayırmadır. Hökumət bu sahədə məşğul olan müəssisələrə vergi
güzəştləri etmək
vasitəsilə dəstək
verir, bürokratik maneələri aradan qaldırır, həmçinin
ölkə ərazisində
xarici kampaniya zavodlarının tikintisi üçün əlverişli
şərait yaradır.
Mərakeş hökuməti tullantıların
utilizasiyasına və
çirkab suların təmizlənməsinə xeyli
vəsait sərf edir. Eyni zamanda hökumət
xərclərinin əhəmiyyətli
hissəsi ölkənin
içməli su ilə təmin edilməsi ilə əlaqədar işlərə
ayrılır. Afrikada külək
enerjisindən daha çox Mərakeşdə
istifadə olunur.
Tanjer şəhəri yaxınlığında
yaradılmış qurğular
ildə 140 mvt. gücündə elektrik enerjisi istehsal etməyə imkan verir.
Son illər Mərakeş
də Afrikanın bir sıra ölkələri
kimi yüksək inkişaf mərhələsinə
qədəm qoymuşdur. İnfrastruktur sahələrdə xeyli sayda iri layihələrin
həyata keçirilməsi
tikinti sahəsində
canlanma yaratmışdır.
Ölkədə sement istehsalının
artması da tikinti işlərinin yüksəlişini göstərir.
Mənzil fondu obyektlərinin
tikintisi daha sürətlə gedir.
Xarici ticarət
Mərakeş üçün
son dərəcə mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir. Ümummilli məhsulda xarici
ticarətin payı 43
faizdir. Bu da ölkə iqtisadiyyatının xarici
bazara meyillənmə
dərəcəsini əks
etdirir.
Son illər Mərakeşin
daxili-siyasi həyatında
ölkə rəhbərliyinin
həyata keçirdiyi
silsilə tədbirlər
əhalinin müxtəlif
təbəqələri tərəfindən
müsbət qarşılanmışdır. Ölkədə çoxpartiyalı sistem fəaliyyət göstərir.
Hələ 1962-ci ildə
qəbul edilmiş konstitusiyaya əsasən parlamentin səlahiyyətləri
müəyyən dərəcə
genişləndirildi və
seçicilərə ölkənin
siyasi həyatında daha geniş iştirak etmək imkanı verdi.
Mövcud qanunlara əsasən kral ölkənin dini və siyasi
lideridir, həmçinin
dövlətin möhkəmliyinin
və fəaliyyətinin
təminatçısıdır. Xarici siyasətin
bütün əsas məsələləri kral
tərəfindən müəyyən
olunur. Mərakeşin
xarici siyasətinin əsas istiqamətləri
aşağıdakı amillərlə
əlaqədardır: Qərbi
Saxara ərazisi məsələsi, Mərakeşi
Avropa bazarına çıxarmaq səyləri
və Avropa İttifaqına üzvlük
vasitəsilə öz
mövqelərini möhkəmləndirmək
istəyi, qarşılıqlı
ittihamlar və ərazi iddiaları səbəbindən Məğrib
ölkələri ilə
(Mərakeşlə yanaşı
Mavritaniya, Qərbi Saxara, Əlcəzair, Tunis
və Liviyanın daxil olduğu Şimali Afrika dövlətləri birliyi)
yaşanan mürəkkəb
qarşılıqlı münasibətlər,
ölkənin strateji cəhətdən mühüm
ərazilərinin hərbi
bazalara verilməsi yolu ilə ABŞ ilə davamlı əməkdaşlıq və
NATO hərbi blokuna dəstək verilməsi, avropalı qonşularla — Fransa və İspaniya ilə əlverişli ticarət-sənaye
və qarşılıqlı
investisiya münasibətlərinin
saxlanılması.
Mərakeş Krallığı BMT, Ərəb Dövlətləri
Liqası, İKT və
Ərəb Məğribi
İttifaqının üzvüdür.
Qərbi
Saxaranın Afrika Birliyi Təşkilatının
tərkibinə üzv
qəbulundan sonra Mərakeş bu təşkilatda özünün
nominal üzvlüyünü qoruyub saxlayır.
Mərakeşin xarici siyasətində Azərbaycanla münasibətlər
xüsusi yer tutur. Bu Krallıq Azərbaycan
Respublikasının müstəqilliyini
1991-ci il dekabrın 30-da tanımışdır.
İki dövlət arasında diplomatik əlaqələr isə
1992-ci il avqustun 25-də yaradılmışdır.
İki dövlət arasında yüksək səviyyəli
əlaqələrin əsası
1994-cü ildə qoyulmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti Heydər Əliyev həmin il dekabrın
13-15-də Kasablankada keçirilən
İKT-yə üzv ölkələrin dövlət
və hökumət başçılarının 7-ci zirvə görüşündə
iştirak edən zaman kral II Həsənlə
görüşmüşdü.
2006-cı ildə Azərbaycan
Respublikasının Rabatda,
2009-cu ildə isə Mərakeş Krallığının
Bakıda səfirlikləri
fəaliyyət göstərməyə
başlamışdır. 2006-cı ildən etibarən hökumət üzvlərinin
qarşılıqlı səfərləri
müntəzəm xarakter
aldı. Buna parlament nümayəndələrinin
qarşılıqlı səfərlərini
də əlavə etmək olar. Artıq Azərbaycan-Mərakeş parlamentlərarası
əlaqələr üzrə
işçi qrupu da fəaliyyət göstərir. Qarşılıqlı münasibətlər ədliyyə,
fövqəladə hallar,
təhsil və digər sahələri də əhatə edir.
Mərakeş Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü BMT səviyyəsində dəstəkləyir. Beynəlxalq
təşkilatların, forumların
iş prosesində əlaqələr qurulması,
bir-birinə qarşılıqlı
dəstək verilməsi
iki ölkə arasında münasibətləri
daha da yaxşılaşdırmışdır.
İki ölkə hökumətləri
arasında ikitərəfli
əməkdaşlıq üzrə
birgə komissiya fəaliyyət göstərir.
Amma iki ölkə arasında iqtisadi əlaqələrin müasir
səviyyəsi mövcud
potensiala uyğun deyil.
2007-ci ildə vizasız
gediş-gəliş haqqında
sazişin imzalanması
mədəni əlaqələrin
inkişafına müsbət
təsir göstərmişdir. Bu, özünü xüsusilə
incəsənət, turizm,
idman sahələrində
bariz təzahür etdirmişdir. Mərakeş
Krallığının ölkəmizdəki
səfiri Həsən
Hami qeyd etmişdi ki, ötən il
10 milyon turist qəbul etmiş Mərakeşin bu sahədəki təcrübəsindən
Azərbaycan yararlana bilər.
Son 15 il sosial-iqtisadi
sahədə Mərakeş
üçün islahatlar
və tərəqqi dövrü olmuşdur. Ölkə yüksələn xətlə
inkişaf yolu ilə inamla irəliləyir. Bu zaman ərzində ölkədə tədrici
liberallaşdırma və
demokratikləşdirmə xətti
davam etdirilir. İnanmaq olar ki, tərəqqi
yolu ilə addımlayan Mərakeş
xalqı yaxın gələcəkdə daha
böyük uğurlara
imza atacaqdır.
Atamoğlan MƏMMƏDLİ,
BDU-nun dosenti.
Respublika.-2014.- 20 iyul.-
S.2.