İrəvan
müsəlman sakinli vilayət olmuşdur*
Oxuculara təqdim
olunan “İrəvan müsəlman sakinli vilayət olmuşdur”
kitabı (İbrahim Quliyev fars dilindən tərcümə
etmişdir) Güney Azərbaycanın tanınmış
tarixçisi, mərhum doktor Səməd Sərdariniyanın
çoxsaylı əsərlərindən biridir. Müasir
Güney Azərbaycan tarixşünaslığında az müəllif tapılar ki, onun kimi yorulmaq
bilmədən faktları, mənbələri və arxiv sənədlərini
tədqiq edərək, tarixi həqiqətləri üzə
çıxarmaq sahəsində zəngin irs qoyub getmiş
olsun. “Azərbaycan mədəni dünyada”, “Təbriz əvvəlinci
şəhərdir”, “Təbrizin Mərkəzi qeybi”, “Əli
Müsyo”, “Təbriz Universiteti”, “Azərbaycan mətbuat tarixi”,
“Təbriz teatrı”, “Bağır xan Salari-Milli”, “Molla Nəsrəddin
Təbrizdə”, “Arazın hər iki sahilində
soyqırım”, “Azərbaycan məşhurları” (3 cilddə)
əsərləri müəllifin elmi axtarışlarının
və yaradıcılığının bir hissəsidir. Onun şəxsi arxivində daha yeddi kitab, onlarca
sanballı elmi məqalə oxuculara təqdim olunacağı
günü gözləyir.
XIX əsrin sonunda Daşnaksütyun partiyasının
yaranması və erməni qatillərinin bu partiya
sıralarında cəmləşməsi dənizdən-dənizə
böyük Ermənistan haqda xülyanı
formalaşdırdı və onu müsəlmanlara qarşı
mübarizədə ideoloji hədəfə çevirdi. Daşnaksütyun
partiyasının yaranması ilə Qərbi Azərbaycan
torpaqları, o cümlədən İrəvan və onun ətrafındakı
bölgələr erməni əsarətinə
düşdü.
Doktor Səməd Sərdariniyanın kitabını vərəqlədikcə
son yüz ildən artıq bir müddətdə erməni cəlladlarının
azərbaycanlılara qarşı törətdikləri
çoxsaylı qətllərin, talan və
zorakılıqların geniş panoraması göz
önündə canlanır. Müəllifin kitabındakı
çoxsaylı tarixi faktlar bu gün İrəvanı
özünə paytaxt etmiş ermənilərin tarixi
keçmişi bilərəkdən təhrif edib
saxtalaşdırmalarına tutarlı elmi cavabdır.
Doktor S.Sərdariniyanın
kitabı 1999-cu ildə (1379) İranda fars
dilində nəşr edilmişdir. İranda qondarma
erməni soyqırımına aid onlarca yazı dərc
olunduğu halda, ermənilərin azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri cinayətlərlə əlaqədar
çıxan əsərləri barmaqla saymaq olar. Bu baxımdan, ictimaiyyətimizin diqqətinə təqdim
edilən bu kitab xüsusi əhəmiyyətə malikdir.
Təbii ki, bizim oxucumuz əsərin hansı
şəraitdə qələmə
alındığını və hansı auditoriyaya
ünvanlandığını nəzərə
almalıdır. Eyni zamanda, qeyd etməliyik
ki, əsərdə işlənən bəzi ifadələr və
terminlərdə kiçik dəqiqləşdirmələr
aparılmışdır.
Əkrəm
Rəhimli (Bije)
1905-ci il 31 may
tarixində çap olunan bir qəzetdə deyilir: “May
ayının 31-də erməni və müsəlmanların
ali qonaqlarından ibarət barışıq heyətinin gəlişi
münasibətilə şəhər bəzədildi. Yüksək rütbəli şəxslər və
yerli böyüklər tərəfindən qarşılanan
qonaqlar Abbasqulu ağa İrəvanskinin evinə yollandılar.
Bu məhəllədə müsəlmanlar az
idi, onların əksəriyyəti şəhərin digər
hissələrinə köçmüşdü. Bazarın böyük hissəsi erməni məhəlləsində
yerləşdiyindən, burada alış-veriş
dayanmış və müsəlmanlar bir nəfər kimi həmin
bazardan üz döndərmişdilər.
1905-ci ilin iyun ayının əvvəllində
şeyxülislam və yepiskop bulvara çıxaraq
camaatın qarşısında moizə oxuyub nəsihət
verməyə başladı. Yalnız bundan sonra,
daha doğrusu, müvəqqəti sülh bağlanandan sonra əhali
bazara çıxıb alış-veriş etməyə
başladı. Bağda qalan bir neçə
bağban da şəhərə qayıtdı.
Amma bu barışıq uzun çəkmədi. Bir neçə
gündən sonra yenidən bazar və dükanlar
bağlandı, gediş-gəliş kəsildi. Sanki bütün şəhər donmuşdu. Hamı qorxu və həyəcan içində idi.
Müsəlmanların məhəlləsində
ermənilərin bir neçə anbarı
çapılmış, erməni məhəlləsində isə
müsəlmanların evləri yağmalanmışdı.
Üstəlik, erməni komitəsi tərəfindən
azərbaycanlıların yaşadıqları kəndlərə
hücum etmək əmri verilmişdi.
Son xəbərlər - İrəvan ətrafında
iğtişaş yaratmaq üçün ermənilər
Baş Qərargah yaratdı. İğtişaş
planı hazırlandı. Bölük
komandirləri təyin olundu və hansı dəstənin
hansı məntəqəyə hücum edəcəyi müəyyənləşdi.
İrəvan müsəlmanları yenə qorxu
və vahimə içindəydi. Qırğının
baş verəcəyi anı gözləyirdilər. Arabir şəhərin ayrı-ayrı nöqtələrindən
güllə səsi eşidilirdi (İrəvandan gələn
xəbərlərdən və İrəvan əyanlarının
hərbi bilgilərindən məlum olur ki, ermənilər
müsəlmanları aldadıblar. Onlar
müsəlmanların başını qatıb, nəzərdə
tutulmuş hücuma keçmək üçün müxtəlif
nöqtələrdən tüfənglərlə atəş
açıblar ki, müsəlmanlar çaşbaş
düşsünlər. Bu, müharibələrdə
sınaqdan keçmiş üsuldur; əgər komandir
düşmənin bir cinahından hücuma keçmək istəyirsə,
düşmənin digər cinahından seyrək atəşlərə
başlayır ki, onu başqa tədbirlərə əl
atmaqdan çəkindirsin).
Buna görə də müsəlmanlar həmin atəşlərə
fikir vermədən öz işləri ilə məşğul
idilər. Digər tərəfdən, müsəlmanlar bir-biri
ilə dil tapa bilmir və onların arasında ciddi ixtilaflar
hökm sürürdü. Bu zaman İrəvan
əyan-əşrəfi də xalqı firqələrə
parçalayır, hər kəs özü başçı
olmaq istəyirdi. Onların arasında gedən
şiddətli mübarizə hadisələri
proqnozlaşdırmaq imkanı vermir, camaatı işindən-gücündən
ayırırdı. Buna görə də
şeyxülislam xanlara və əyanlara xitabla oxuduğu moizəsini
lənətlə tamamlamalı olmuşdu: “Cəmaat, biz bu
şəhərə gəldik ki, bir-birinə kin bəsləyən
iki milləti barışdıraq, lakin əyanlar rəhbərlik
və firqəbazlıq xatirinə münaqişənin
qarşısını almağa imkan vermirlər. Lənət
olsun İrəvan əyanlarına! Lənət!”
(Tarixi məlumatlardan aydın olur ki, öz
ata-babalarından təkəbbür xəstəliyini miras
almış İrəvan əyanları indi də o
cürdürlər. Ermənilər
onları aradan götürmək fikrində idilər, onlar isə
bəylik, xanlıq iddiası ilə baş qatırdılar.
Ar olsun, o şəxslərə ki,
atalarının səhvlərini təkrarlayır və
qurumuş ağacları göyərtmək istəyirlər).
Həmin
günlərdə milli məsələləri həll etmək
məqsədi ilə fərmandarın yanına getmək
üçün rəhbər seçilirdi... Məclisdə
iştirak edənlərin hər biri öz namizədliyini irəli
sürür və xalqın rəhbəri olmağa
çalışırdı. Layiqli bir iş görməyənlər
dəridən-qabıqdan çıxır, ağzı
köpüklənə-köpüklənə millətdən,
xalqdan danışırdı. Xalqa ağalıq
etmək kimi xam xəyala düşən bu insanlar əməl
paltarı geyinmək istəyirdilər. Onların
hər biri özünü tayfasının böyüyü
kimi tanıdaraq, layiq olmadığı surətdə,
xalqın da böyüyü olmaq fikrindəydi (Əziz
müxbirim! İrəvanda hər kəsin
özünü rəhbər gördüyü
üçün xalqa rəhbər olmaq fikrinə düşməsindən
darılma. Çünki islam
dünyasının harasına baxsan, bu cür insanları
görəcəksən. Bu da bəzi müsəlmanlarda
hümmət, insanpərvərlik olmamasından irəli gəlir.
Bizim bu xüsusiyyətlərimiz XI əsrdə
baş verən pisliklərin oxşarıdır. Bunlardan darılma. Bizim kiçik
şəhərimiz Ordubad da bu dərdə mübtəladır).
Bir tərəfdən, vətən və millətin
mühafizəsi fikri, digər tərəfdən xalqın əyanların
ətəyindən yapışması və onların
oyunbazlığı, mənasız işlərə görə
ədavət toxumu səpmələri ziyalıları
çox ciddi şəkildə narahat edirdi. Həmin
günlərdə İrəvana xəbər çatdı ki,
ermənilər müsəlmanları mühasirəyə
alıb və onları qırırlar. Müsəlmanlar
bu xəbəri eşidən kimi bərk həyəcana
düşüb, məyusluq və ümidsizliyə
qapıldılar. Onlar özlərini düşmən
mühasirəsində hiss edirdilər. Ətraf
erməni kəndləri ilə əhatə olunduğundan təklənmək
qorxusu var idi.
Bu zaman İrəvana təkcə cənub yolu ilə
gediş-gəliş davam edirdi. Ancaq qırğın
başlayan kimi o da kəsildi. Müsəlman
kəndlilərinin vəziyyəti son dərəcə
ağırlaşdı. Kəndlər təkcə
İrəvandan deyil, həm də bir-birlərindən təcrid
olundular. Müharibə görmüş və
savadlı on minlərlə erməninin müqabilində,
müharibə görməmiş və savadsız müsəlman
kəndlisinin bircə yumruğu var idi (Ermənilər şəhərdə
hər gün kiçik çaplı tüfənglərlə
müsəlmanların evlərini dağıdırdılar.
Silahsız-sursatsız müsəlmanlar isə
öz ölüm saatlarını gözləyirdilər.
Buna görə də hamının sifətində
əcəl kölgəsi vardı. Onlar bunu Allahdan gəlmiş
bəla hesab edir və əksər halda nəzir-niyaz verməklə
canlarını xilas edəcəklərinə ümid edirdilər
(Doğrudur, nəzir-niyaz bəlanı dəf edir, ancaq bu məsələdə
onun bir faydası ola bilməzdi. Fikrimcə, yersiz təvəkkül və vaxtsız
ümid axmaqlıqdır). İmkanı
olan şəxslər istəyirdilər ki, bacardıqca tez
başqa bir yerə köçsünlər. Onlar canlarını və mallarını vətənlərindən
çox istəyirdilər. Bu şəxslər
təkcə öz arvad, uşaqlarını təhlükədən
xilas etmək barədə düşünürdülər.
İmkanı olmayanların düşmən əlində
əsir qalıb-qalmaması onları
maraqlandırmırdı. Üstəlik, bu
biqeyrətlər özlərinə insan və müsəlman
deməkdən çəkinmirdilər. Bəli! İrəvanda rəhbərlər arasında bu
intriqalar gedəndə bölgədə qan su yerinə
axır, günahsız başlar kəsilir, müsəlmanlar
qan gölündə üzürdülər.
İrəvanda müqəddəs kitablar
yandırılanda özünü Quran əhli kimi təqdim edənlər
təfriqəçiliklə məşğul idilər. İslam arxivlərinə od vurulanda onlar rəhbərlik davası
döyürdülər. Köməksiz, kimsəsiz
insanların fəryadı şəhəri bürüyəndə
İrəvanın əyan-əşrəfi iclas keçirib,
tayfabazlıq edirdilər. Xülasə, İrəvan
şəhəri bir atəş ocağına
çevrilmiş, nəcib müsəlman milləti od və tüstü içində yanıb
külə dönürdü. İrəvanın
şərq tərəfindəki Qırxbulaq adlanan yerdə
yaşayan əhalinin dörddə üçünü ermənilər,
dörddə birini isə yazıq və məzlum müsəlmanlar
təşkil edirdilər.
İyun ayının ilk günündə 20 evdən ibarət
olan Kuzəcik kəndində baş verən faciə ilə
yeni fırtına və qırğınlar başladı. Tirjabat adlı qonşu erməni
kəndində hazırlanan və həyata keçirilən həmin
hücumu ardıcıllıqla sizə təqdim edirik:
Məşum
Güzəcik faciəsi - 1905-ci il iyunun 1-də
günortadan sonra ermənilər Güzəcik kəndini
mühasirəyə alaraq onu şiddətli atəşə
tutdular. Kənd əhli silahsız olduğundan,
hər kəs öz əhli-əyalını
götürüb yarım verstlikdə yerləşən Mənkus
müsəlman kəndinə doğru qaçmağa
başladı. Onları təqib edən
ermənilərin Mənkus kəndinə də hücum etmək
planı var idi. Kəndin ağsaqqalı Hümmət bəy
Hüseynzadə şəhərə köçdüyündən,
əlli yaşlı bir kişi
ağsaqqallıq vəzifəsini öz üzərinə
götürdü. Onun adı Novruz idi. Mənbələr onu Novruz Kazım oğlu kimi təqdim
edir. Novruz KİŞİ azərbaycanlıların ermənilərin
qabağında qaçdığını görüb,
hündür bir yerə çıxaraq
qışqıra-qışqıra onlara müraciət edir:
“Ey oğullar, hara qaçırsınız? Siz
öz fərariliyinizlə biz Qafqaz müsəlmanlarını
başqa millətlərin yanında
başıaşağı eləmək istəyirsiniz? Məgər qaçmaqla ermənilərin əlindən
qurtara biləcəksiniz? Onlar sizdən əl
çəkəcək? Yox! Yox! Əgər
ermənilərin qabağından qaçsanız, onlar daha da
cəsarətlənəcək, bizi və ailəmizi
görünməmiş təhqirlərə məruz qoyacaqlar.
Məgər
onlar həmin ermənilər deyillərmi ki, bir il
əvvəl mən bir barmağımı tərpədən
kimi az qalırdılar Qırxbulaq mahalından baş
götürüb qaçsınlar. Bəs indi
sizə nə olub? Niyə qadınlara
qoşulub onların qarşısından qoyun
sürüsü kimi qaçırsınız? Qaçırsınızsa, qaçın, amma mən
tək-tənha qalsam da, onların qarşısında təslim
olmayacağam, ölənəcən öz kəndimi, elimi,
evimi qoruyacağam.
Ey müsəlmanlar!
Hər bir millət gərək öz şəxsiyyətinə
və heysiyyətinə hörmət etsin. İslam şəriətinə, peyğəmbəri
əkrəm həzrəti Məhəmmədin (s) buyruğuna
və Allah-taalanın hökmünə görə,
düşmən qarşısında fərarilik edərək
ölmək pis əməl və günah işdir.
Bilirsinizmi, bu qəbiristanda yatan əcdadlarımızın
sümükləri qəbirlərdən
çıxarılandan və qonşu kəndə od vurulandan sonra bu məzarların yerində Ermənistan
yaradılacaq. Mən axirət məsuliyyətini
gözümün önünə alaraq son nəfəsədək
cihad edəcəyəm. Sizi də cihada
çağırıram”.
O, nitqini
başa çatdırır, əhali bu qeyrətli və vətənpərvər
insanın - Novruz Kişinin dediklərinə əhəmiyyət
vermədən qaçmağına davam edir (Müəllifin
qeydi: Bağışla məni, ey ustad! Sənin
sözlərinin qarşısında özümü saxlaya
bilmirəm. Əgər o günlərdə
ağalarımız ağa, bəylərimiz bəy
olsaydılar, özlərini satmasaydılar, xalqı
başçısız qoymasaydılar, bir çox məsələlər
elə o zaman həll olunar və bu günə qalmazdı.
Xalq yaxşı deyib: “Mərd, namuslu ağanın həyətinə
daş atmazlar, bağ-bostanına inək və qoyun
buraxmazlar”. Buna görə mən bilə-bilə Kazımı
Novruz ağa əvəzinə Novruz kişi
yazıram. Həm də “KİŞİ” kəlməsini
böyük hərflərlə yazıram.
Ey xalqımızın
comərd oğlu, sən torpağının və vətəninin
yolunda şəhidlik camını başına çəkdin.
Allah sənə qəni-qəni rəhmət etsin! Qoy sənin
itkin düşən məzarın nurla dolsun! Amin!).
Novruz Kişi sonadək kəndi tərk etmir və sonra
ermənilərin mühasirəsinə düşür. Qohumları
onu azad etmək üçün səy göstərsələr
də, düşmən sayca qat-qat çox olduğundan, bu,
mümkün olmur. Novruz Kişi öz qoşalülə
tüfəngi ilə evinə yaxınlaşan ermənilərdən
birini vurur, digərləri qorxub geri çəkilirlər...
Bütün bu rəvayətləri bir erməni
danışıb. Bir az keçəndən sonra ermənilər
yenidən evin üzərinə hücuma keçiblər. Novruz Kişi yenə də onlardan birini öldürüb,
digərləri qaçmağa məcbur olub. Həyəcanlı Novruz Kişinin gülləsi
qurtarandan sonra o, tüfəngini seçmə ilə dolduraraq
düşmən tərəfə yüyürüb. Düşmənlər çətinliklə də
olsa, onu əsir götürə biliblər. Onlar kəndin
bütün evlərinə, o cümlədən məscidə,
minbərə, müqəddəs kitablara od
vuraraq, Novruz Kişini qolubağlı Tirjabat kəndinə gətiriblər.
Burada ona uzun müddət işgəncələr
verdikdən sonra başını kəsiblər. Həmin erməninin dediyinə görə, Novruz
Kişinin başını Ayrapet adlı kənd keşişi
kəsib. Çünki Kuzəcikdə Novruz
Kişinin evinə hücum edənlərdən biri həmin
keşişin oğlu olub. Novruz Kişi bir
güllə ilə onu qanına qəltan eləmişdi.
Beləliklə, Novruz Kişinin başı “1500 müsəlmanın
sərkərdəsi” adı ilə əvvəlcə
Aleksandropola, sonra isə Bakıya göndərilib.
İyunun 2-nə aid məlumatlar - İyunun ikisində
ermənilər həmin günə qədər müsəlmanların
pənahgahı olan Məkus kəndinə hücum edirlər. Bu dəfə
erməni dəstələrindəki silahlıların sayı
10 min nəfərə qədər olub. Hər dəfə
də kəndin üzərinə beş
min tüfəngdən atəş açılırdı. Kəndin müsəlmanlarının çoxunun
silahı olmadığından, onlar fürsət tapan kimi
arvad-uşağını götürüb aradan
çıxırdılar. Bütün kənd
boşalandan sonra hərəkət etməyə taqəti
olmayan səksən yaşlı şikəst bir qoca ermənilərin
əlinə keçir. Deyilənə
görə, ermənilər onun gözlərinə, qarnına
təndir şişi soxmaqla qətlə yetiriblər.
Kuzəcik
qırğını zamanı müsəlmanlar ətrafdan
kömək diləyəndə, həmin kəndin 15 fərsəngində
yerləşən Qaladibi kəndinin ağsaqqalı
Cahanbaxş bəy iki atlı ilə birgə
Xunqus kəndində idi. Onlar bu fəryadı
eşidən kimi, tüfənglərini götürüb, kəndin
şimal-şərqində yerləşən dağın zirvəsinə
qalxaraq qadınları təqib edən erməniləri atəşə
tutublar. Nəticədə iki ermənini məhv
ediblər. Beləliklə də
qadınlar və uşaqlar qaçaraq 15 fərsəngdə
yerləşən Təzəkənd kəndinə gəlib
çıxa biliblər. Həmin vaxt
yaxınlıqdakı 12 kəndin didərgin
düşmüş müsəlman əhalisi bu kəndə
yığışmışdı.
1905-ci
ilin 3 iyunu - İyunun üçündə ermənilər mərkəzdə
yerləşən və 150 evi olan Güllücə kəndinə
hücuma başlayırlar...
Qırğının başlanması - İyunun 3-də
sübh vaxtı Güllücə kəndinin şimalında
yerləşən və hər birində dörd yüz ailə
olan 12 kəndə 10 min erməni könüllüsü
toplaşır. Onlar cənub tərəfdə - dağın
arxasında yerləşən və beş
yüz ailəsi olan Başkən erməni kəndindən
Güllücəni atəşə tuturlar. Ermənilərin
məqsədi müsəlmanları ya öz hakimiyyətləri
altına almaq, ya da onları məhv etmək idi. İstəyirdilər ki, bu yolla uzun müddətdən
bəri beyinlərində dolaşdırdıqları
ideyanı gerçəkləşdirsinlər. Buna görə də bütün ermənilər
silahlanıb, müsəlmanlar əleyhinə müharibəyə
başlamışdılar.
Beləliklə,
camaat qaçandan sonra 15 nəfər nüfuzlu şəxs, o
cümlədən Məşədi Qəmbər, Mahmud,
Hacı Hüseyn və başqaları öz var-dövlətlərini
qorumaq üçün kənddə qaldılar. Onlar silaha sarılaraq ermənilərə müqavimət
göstərməyə başladılar. İlk
qarşılaşmadaca 8 ermənini məhv etdilər. Ancaq ardı-arası kəsilməyən erməni
hücumları nəticəsində Mahmud
öldürüldü. Onun kənddə
sahibsiz qalmış arvadını bir erməni əsgəri 8
güllə ilə qətlə yetirdi. Qalan müsəlman
silahlıları birtəhər aradan çıxıb, 1,5 fərsəngdə yerləşən Tutiya,
Damagirməz və Kamal kəndlərinə
sığındılar. Bu qırğında
hamıdan sonra kəndi tərk edən Seyid Mustafanın
oğlu Mirsüleymanın atını ermənilər güllə
ilə vurub öldürdülər. Ancaq
o, bir ermənini öldürərək canını qurtara
bildi.
1905-ci il
4 iyun - Düz ortada yerləşən 150 evlik Kamal kəndinin
sakinləri yaşadıqları yerin təhlükəli
olduğunu görüb, arvad-uşaqlarını götürərək,
hücumdan qabaq cənub səmtdə yerləşən
Damagirməz kəndinə qaçdılar. Sonra
bu kəndin də adamları onlara qoşulub, yuxarıda
adı çəkilən iyirmi verstlikdə yerləşən
Təzəkənd kəndinə üz tutdular.
Bu hadisələrdən 18 gün sonra İrəvanda
sülh bağlandı. Hökumət ətraf kəndlərə
qoşun göndərdi. Bir qrup əsgər
də Güllücədə yerləşdirildi. Bundan sonra müsəlmanlar öz yerlərinə
qayıtdılar.
İrəvan
müsəlmanlarının
soyqırımı
“Böyük Ermənistan” röyası ilə yaşayan
ermənilər 1918-ci ilə qədər Qafqazın heç
bir bölgəsində əksəriyyət təşkil
etmirdilər.
Ter Minasyan yazır: “Tiflis konfransının əsas
nigarançılıqlarından biri Qafqazda erməni əhalisinin
sayca az olması idi. Onlar muxtariyyət əldə
etmək istəyir və belə bir xahişlə konfransa
müraciət etmişdilər. Pərakəndə
erməni cəmiyyətlərini əhatə etmək
üçün əyalət vahidlərindən məhdud bir
miqyasda zemstvolar təsis etmək planı ətrafında fikirlər
səsləndi”.
Respublika.-2014.- 24 iyul.- S.7.