Xəzər dənizi
sahillərinin turizm, kurort
zonalarına çevrilməsi
Ümummilli lider Heydər Əliyev xalqın təkidli xahişi ilə ikinci dəfə respublikada ali hakimiyyətə gələndə biz bir qrup alim (Azərbaycanın əməkdar memarı, memarlıq namizədi İ.Əliyev, coğrafiya elmləri doktoru, professor Ə.Əyyubov və mən) ümummilli liderə məktubla müraciət etdik. Müraciətdə deyilirdi ki, respublikada gedən köklü sosial-iqtisadi, siyasi dəyişikliklər və bazar iqtisadiyyatına tədricən keçidlə əlaqədar müstəqil Azərbaycanın sürətli inkişafı və onun zəngin təbii potensialının sənaye və kənd təsərrüfatında optimal istifadəsi üçün yollar axtarılması xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bu barədə çox yazılır, çox sözlər deyilir, təsərrüfatın müxtəlif sahələrinin inkişafı üçün sərmayə qoyuluşu üçün mənbələr axtarılır və s. Bununla bərabər, respublikanın daha bir sərvəti—onun tükənməz kurort və rekreasiya ehtiyatlarına lazımi diqqət verilmir. Halbuki bir sıra xarici ölkələrdə olduğu kimi, bu sahə qısa müddətdə respublika büdcəsinə böyük gəlir gətirə bilər. Bu, hörmətli Heydər Əlirza oğlu, Sizə başqalarından daha çox məlumdur. Sizin təşəbbüsünüzlə 1980-ci illərin əvvəllərində Sov. İKP MK-nın “Azərbaycan SSR-nin Xəzər sahillərində ümumittifaq əhəmiyyətli kurort zonası yaradılması tədbirləri haqqında” çıxardığı qərar Sizin Azərbaycan kurortlarının Xəzər dənizi sahillərinin rekreasiya, turizm mənbələrinə çevrilməsinin inkişafına etdiyiniz əvəzsiz xidmətin təcəssümüdür.
Məlumdur ki, həmin qərarla əlaqədar müxtəlif elm sahələrinin mütəxəssisləri— coğrafiya, səhiyyə, geologiya, memarlıq və s.sahələrdə çalışan alimlər böyük həcmli elmi və təcrübi iş yerinə yetirmişlər. Bu tədqiqatların əsasında Abşeronun şimal sahilləri (burada qısamüddətli istirahətə üstünlük verməklə) və Xudat sahillərinin planlaşdırılması və tikintisi, o cümlədən ayrı-ayrı kurort rekreasiya bina və tikililəri üzrə layihələr hazırlanmışdır.
Müraciətdə deyilirdi ki, Abşeron və Xudat sahillərində kurort-turizm, rekreasiya şəbəkəsinin inkişaf etdirilməsi və istiqamətləndirilməsi məsələləri ilə əlaqədar eyni zamanda bütün Azərbaycan üçün kurort rekreasiya sisteminin kompleks inkişafının baş planı hazırlanmalıdır. Bıı planda problemin bütün aspektləri, o ciimlədən gələcək inkişaf, sanitar-epidemioloji salamatlıq qanunlarına riayət edilməsi, xüsusilə kurort-rekreasiya ərazilərinin qorunub saxlanılması məsələləri öz əksini tapa bilərdi. Özəlləşdirmə, torpaqdan xüsusi mülkiyyət kimi istifadə etmək ərəfəsində kurort-rekreasiya məqsədləri üçün ayrılmış ərazilərin dövlət mülkiyyəti kimi saxlanılması məqsədəuyğun olardı. Bu, o ərazilərdir ki, özünün təbii iqlim, balneoloji, landşaft keyfiyyətlərinə görə unikaldır və burada ekoloji cəhətdən zərərli təsərrüfat fəaliyyətinə yol verilməməlidir.
Biz başa düşürük ki, müharibə gedən bir vaxtda, respublikanın ağır iqtisadi vəziyyətində kurort və istirahət yerlərinin inkişafı haqqında bizim mülahizələrimiz yersiz görünə bilər. Lakin şübhə etmirik ki, müharibəyə tezliklə son qoyulacaq, haqq-ədalət öz yerini tapacaq. Vətənimizdə əmin-amamlıq yaranacaq və buna görə də sabahkı gün barədə biz indi fikirləşməliyik.
Keçən əsrin axırlarında respublika Nazirlər Kabinetinin (554, 4 noyabr 1993-cü il) Azərbaycanda turizmin inkişafına dair çıxardığı qərarı biz vaxtında görülən bir mühüm tədbir kimi qiymətləndiririk. Lakin yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, turizmin inkişafına kütləvi istirahət və kurort müalicəsindən ayrı bir məsələ kimi baxılmasını düzgün hesab etmirik. İstər xarici, istərsə də adi respublika vətəndaşlarına xidmət edən turizm məfhumu müvafıq istirahət müəssisələrini (mehmanxanalar, istirahət evləri, motellər, kempinqlər, ov bazaları və s.), sanatoriya və pansionatlarda kurort müalicəsini özündə əks etdirir. Bu müəssisələrin hamısı müvafiq infrastrukturlarla ölkənin ümumi kurort-rekreasiya sisteminə daxildir. Xarici və ya ölkədaxili turistlər, istirahətçilər üçün ayrıca nəqliyyat, müalicə yaxud digər əlahiddə əlaqələr sistemi olması düzgün deyil.
Bu problemin daha bir vacib cəhəti
var. Əgər “sosialist”
quruluşunda xarici turizmin inkişafı özünün müstəqil
“yüksək” qulluq sistemi ilə fərqlənirdisə, ölkə
vətəndaşları üçün
turizm, istirahət və müalicə sistemi lazımi səviyyədə deyildi.
İndi isə bazar iqtisadiyyatı münasibətləri
ilə əlaqədar
vəziyyət dəyişilməlidir.
Yüksək komfort səviyyəsi
müvafiq qulluq xərclərini ödəyə
bilən hamı üçün eyni olmalı, xarici və daxili turistlərə olan xidmət fərqi aradan çıxmalıdır.
Cənab Heydər Əliyevə ünvanlanmış müraciətdə
deyilirdi ki, xarici turistlərə ekskursiya xidmətinə gəlincə, o, əlbəttə,
bir qədər fərqlənməlidir. Bu, ölkə
ilə daha geniş tanışlıq,
onun tarixi, mədəniyyət abidələri,
milli xörəkləri,
sənətkarlıq və
suvenir satışı
və s. ilə əlaqədar ola
bilər. Deməli, həm turizmin,
həm də kütləvi istirahət və müalicə işlərinin ən düzgün inkişaf yolu problemin kompleks şəkildə, vahid sistem daxilində
olan həllindədir.
Bizim təkliflərimiz belə
idi:
—indiyə qədər respublikada kurort-rekreasiya sahəsində yerinə yetirilmiş bütün işləri təhlil edən və sistemləşdirə bilən,
müxtəlif bilik sahələri üzrə
mütəxəssisləri özündə cəmləşdirən
müəyyən orqan
yaratmaq və kurort-rekreasiya sistemi yaratmaq üçün həmin materiallar əsasında konkret təkliflər və tədbirlər hazırlanmasını
ona tapşırmaq;
—respublikada kurort-rekreasiya sahəsində tərtib olunan layihələrin müxtəlif təşkilatlarda
(o cümlədən keçmiş
SSRİ-nin bir sıra şəhərlərində)
yerinə yetirilməsini
nəzərə alaraq
bu layihə materiallarının “Kurortlayihə”
İnstitutunda və yüksək ixtisaslı memar mütəxəssisləri
olan Şərq ölkələrinin Beynəlxalq
Memarlıq Akademiyasında
(ŞÖB-MA) cəmləşdirmək.
Hörmətli Heydər Əlirza
oğlu! İndiki vaxt üçün
münasib olmayan müraciətimizə görə
sizdən üzr istəyirik. Amma güman
edirik ki, bizi başa düşərsiniz. Respublika üçün
çox vacib olan sahə üzrə bu gün əsası qoyulan inkişaf konsepsiyası ilk növbədə
elmi əsaslandırılmalı
və müstəqil Azərbaycanın yeni iqtisadi sistemi ilə vahid və harmonik şəkildə inkişaf
etməlidir. Qoyduğumuz məsələ
ilə əlaqədar
bizim daha önəmli və elmi surətdə əsaslandırılmış fikir və təkliflərimiz
var. Biz onları istənilən
vaxt aidi orqanlara təqdim edə bilərik.
1994-cü ilin əvvəlləri
idi. Müraciət baxılması üçün
respublika baş nazirinin müavininə göndərildi. Amma o vaxt
respublikamızın iqtisadi
və maliyyə vəziyyəti elə idi ki, belə
böyük layihələrin
həyata keçirilməsinə
imkan yox idi. Ölkənin yeni, imkansız olmasına rəğmən
Heydər Əliyev Bakının və Xəzər dənizi sahillərinin yaşıllığa,
kurort sanatoriyaya çevrilməsi üçün
olduqca çox iş gördü. Məsələn, onun 29 dekabr 1998-ci il
tarixli sərəncamı
ilə dənizkənarı
bulvara Milli Park statusu verildi. Şəhərdə yaşıllıq sahələri artırıldı,
yeni parklar salındı, kurort düşərgələri yaradıldı.
Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, Xəzər dənizi sahillərinin turizm, kurort və rekreasiya çevrilməsi məsələləri
xarici investorlara da diqqətini cəlb edir. Bu baxımdan Böyük Britaniya Lordlar Palatasının üzvü
Lord Nyelin 1998-ci ilin dekabrında Azərbaycan Respublikasısının Prezidenti
cənab Heydər Əliyevə müraciət
maraqlıdır. Lord Nyel
ümummilli liderimizə
müraciətində professor Maqsud Qasımovun Xəzər dənizi sahillərinin kurort və turizm imkanları barədə əsərləri ilə tanış olduğunu, bu layihənin onu və bir qrup
ingilis lordlarını
(həmçinin iş
adamları) cəlb etdiyi qeyd edir.
İngilis lordu özü
və həmkarları
adından bu layihəyə qoşulmaq və investisiya yatırmaq arzusunda olduqlarını bildirir.
Amma ötən
əsrin sonlarında Azərbaycanın problemləri
çox, iqtisadiyyatı
zəif idi və ölkə belə layihələrə
hələ hazır deyildi.
Ümummilli liderin başladığı
bu möhtəşəm
işlər onun siyasi varisi, ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam və inkişaf etdirilir. Onun 28 sentyabr
2006-cı il tarixli sərəncamı ilə “Azərbaycan Respublikasında ekoloji vəziyyətin yaxşılaşdınlmasına
dair 2006-2010-cu illər
üçün kompleks
tədbirlər planı”
təsdiq edildi. 20 aprel 2009-cu ildə
Prezident İlham Əliyevin sədrliyi ilə keçirilən müşavirədə Bakıda
yaşıllığın artırılması, xüsusilə
uzunömürlü ağacların
əkilməsi, Milli Parkın genişləndirilməsi
məsələləri diqqət
mərkəzində idi.
2009-cu ilin dekabnnda ağac əkininə həsr edilmiş iməcilikdə dövlət
başçısı şəxsən
iştirak edərək
ağac əkdi və on minlərlə ağacın əkilməsi
barədə tapşırıq
verdi. Bu,
siyasi bir varislik idi. Çünki 70-ci illərin əvvəllərində
Bakının yaşıllaşdırılması
ideyası irəli sürüləndə Şıxov
çimərliyinin yuxarısında
park salınarkən də
ilk ağacı məhz
umummiili lider əkmişdi.
Dövlət başçısı cənab
İlham Əliyev Bakıətrafı qəsəbələrin
sosial-iqtisadi inkişafına
xüsusi diqqət yetirir və bununla bağlı sərəncam imzalamışdır. Dövlət
başçısının bu istiqamətdə imzaladığı daha bir sərəncam (20 iyun 2007-ci il
tarixli) “Xəzər dənizinin çirklənmədən
qorunması üzrə
bəzi tədbirlər
haqqında” adlanır
ki, bu da
bizim mövzuya çox böyük dəxli var.
Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin
yaradılması da cənab İlham Əliyevin bu sahəyə diqqətinin bariz nümunəsidir. İrəliyə
atılmış digər
bir addım 6 avqust 2008-ci il tarixli sərəncamla təsdiqlənən “Bakı
şəhərində məişət
tullantıları ilə
bağlı idarəetmənin
təkmilləşdirilməsi haqqında” sərəncamdır
ki, “Təmiz şəhər” SC məhz
bıı sərəncamla
fəaliyyətə başlamışdır.
Bakının və bütövlükdə
götürdükdə Xəzər
sahillərinin, paytaxtətrafı
qəsəbələrin yaşıllaşdırılmasında,
ekoloji sağlamlığında
ölkənin birinci xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın da xidmətləri böyükdür. Onun “Hərəmiz bir
ağac əkək” təşəbbüsü nəticəsində
ölkədə yaşıllaşdırma
tədbirləri geniş
miqyas alıb və bu işlər
uğurla davam etdirilir.
Maqsud QASIMOV,
tibb elmləri doktoru,
professor.
Respublika.-2014.- 21
may.- S.6.