AZƏRBAYCAN XALQ
CÜMHURİYYƏTİ PARLAMENTİNİN
TƏŞKİLİ VƏ FƏALİYYƏTİ
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
kimi onun parlamenti də özünəməxsus tarixi
bir yol keçmişdir
Şərqdə ilk parlamentli respublika — Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 28 may 1918-ci il tarixdə Tiflisdə Azərbaycan Milli İslam Şurasının qərarı ilə yaradılmasına baxmayaraq, həmin dövrdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti təşkil olunmamış və təbii ki, fəaliyyət də göstərməmişdir. Lakin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti 16 iyun 1918-ci ildə Tiflisdən Gəncə şəhərinə köçdükdən sonra həmin vaxt Gəncədə real hakimiyyətə malik Qafqaz İslam Ordusunun komandanlığının təklifi ilə Azərbaycan Milli İslam Şurası buraxılır və yalnız 20 noyabr 1918-ci ildə Bakı şəhərində yenidən fəaliyyətini davam etdirir.
Tarix elmləri doktoru, Azərbaycan Respublikası Milli Arxiv İdarəsinin rəisi A.Paşayev “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlament təcrübəsindən” adlı məqaləsində göstərir: “1918-ci il noyabrın 16-da Bakıda yenidən fəaliyyətə başlamış Azərbaycan Milli İslam Şurası həmin il noyabrın 19-da respublikada ali hakimiyyət orqanı kimi 120 nəfərdən ibarət Azərbaycan Cümhuriyyəti Parlamentini yaratmaq haqqında qanun qəbul edir. Həmin qanunla dekabrın 3-də parlamentin ilk iclasını çağırmaq qərara alınır”.
Azərbaycan Milli İslam Şurası Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin sədrliyi ilə Bakıda fəaliyyətini bərpa edərək 20 noyabr 1918-ci ildə “Azərbaycan Parlamentinin təsisi haqqında” Qanun qəbul edir. Həmin Qanuna görə Azərbaycan Parlamenti 120 əzadan (üzvdən-İ.A.) ibarət müəyyən edilir. Qanunun 2-ci maddəsində göstərilirdi ki, Azərbaycan parlemanı (parlamenti-İ.A.) Azərbaycan Məclisi- Müəssisanı dəvət oluncaya qədər 44 nəfər Rusiya Məclisi-Müəssisasının üzvləri Parlamentin deputatları hesab edilirlər.
1918-ci ilin mart-aprel aylarında daşnak S.Şaumyan başda olmaqla ermənilər tərəfindən azərbaycanlılara qarşı Bakıda əsl soyqırımı törədilməsinə baxmayaraq Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti rəhbərliyi beynəlmiləlçilik və tolerantlıq prinsiplərinə sadiq qalaraq parlamentə 21 nəfər erməni millətindən olan deputatın, o cümlədən 8-i Gəncə erməni əhali komitəsindən, 8-i Şuşa erməni komitəsindən, 5-i də Bakı erməni komitəsindən seçilməsi də nəzərdə tutulmuşdu.
Çox təəssüflər olsun ki, parlamentin 1920-ci il 15, 22, 26 və 27 aprel tarixli iclas protokolları və onların stenoqrafik hesabatları arxivdə qalmayıbdır... Parlamentin hakimiyyətin bolşeviklərə təhvil verilməsinə həsr olunmuş son – 1920-ci il 27 aprel tarixli iclasının protokolu və stenoqrafik hesabatı da arxivdə saxlanılmadığı üçün mərhum akademik Ziya Bünyadovun Respublika Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsinin Arxivindən götürərək “Elm” qəzetində nəşr etdirdiyi stenoqrafik hesabatın mətni də bu nəşrə daxil edilməmişdir.
Dərc edilən protokol və stenoqrafik hesabatların əsilləri ərəb əlifbasındadır.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin açılışı 7 dekabr 1918-ci ildə keçirilir. Parlamentin ilk iclasını Azərbaycan Milli İslam Şurasının sədri Məmməd Əmin Rəsulzadə açır. M.Ə.Rəsulzadə çıxışını bu sözlərlə başlayır: “Möhtərəm məbuslar! Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk Məclisi-Məbusanını açmaq yomi-səadəti, siz möhtərəm məbusları təbrik etmək şərəfinin öhdəmə düşməsilə müftəxirəm” (Alqışlar).
Parlamentin ilk tədbirlərindən birini Paris sülh konfransına səlahiyyətli nümayəndə heyəti göndərməsi təşkil edir. Bu nümayəndə heyəti qarşısında Azərbaycan istiqlaliyyətinin Avropa ölkələri tərəfindən tanıdılması kimi tarixi vəzifə dururdu. Nümayəndə heyətinə parlamentin sədri və üzvləri Ə.M. Topçubaşov (bitərəf), M.H.Hacınski (Müsavat), Ə.Ağaoğlu (bitərəf), Ə.Şeyxülislamzadə (Hummət), eləcə də müşavirlər M.Məhərrəmov (sosialist), M.Y.Mirmehdiyev (İttihad), Ç.Hacıbəyli (Müsavat), əməkdaşlar Ə.Hüseyn- zadə (bitərəf), V.Marçevski (bitərəf) və başqaları daxil idi.
Parlamentin 1919-cu il 3 yanvar tarixli iclasının qərarı ilə qanunverici və icraedici hakimiyyətin bölünməsi prinsipinə uyğun olaraq parlament üzvünün dövlət orqanlarında işləməsi məqbul sayılmadı. Yalnız nazirlərin eyni zamanda parlament üzvü olmasına icazə verilirdi. Dövlət qulluğunda işləyən parlament üzvü bir neçə gün ərzində iki vəzifədən birini seçib parlamentin rəyasət heyətinə bildirməli idi.
Parlamentin istifadə etdiyi dil dövlət dili statusuna malik Azərbaycan türkcəsi idi. Qeyri-yerli əhali
nümayəndələri çıxışlarınını
rus dilində olmasını təklif etdikdə parlamentin iclaslarından birində bu məsələ xüsusi müzakirə olunmuş və bu xüsusda qərar qəbul edilmişdi. Qərara əsasən
parlamentin rəsmi dili Azərbaycan dili elan olunmuş,
digər millətlərin
nümayəndələrinin öz çıxışlarını
rus dilində etmələri məqbul hesab edilmişdi.
Hüquqi dövlət quruculuğu məqsədi ilə Xalq Cümhuriyyətində
hakimiyyətin bölgüsü
prinsipinə də riayət edilirdi. Parlament o dövrdə
ölkə qarşısında
duran əsas vəzifələrin həyata
keçirilməsi və
qanunvericilik bazasının
yaradılması baxımından
əhəmiyyətli işlər
görür, gənc Azərbaycan dövlətinin
dünya dövlətləri
tərəfindən tanınması
üçün var qüvvəsini sərf edirdi.
Ümumiyyətlə, parlament cəmi 17 ay fəaliyyət
göstərmiş, bu
müddətdə parlamentin
145 iclası keçirilmişdir,
ilk iclas 7 dekabr 1918-ci il tarixdə, son iclas isə 27 aprel 1920-ci ildə olmuşdur.
Öz fəaliyyəti
dövründə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
Parlamentinin müzakirəsinə
270-dən yuxarı qanun
layihəsi çıxarılmışdır
ki, onların da 230-a yaxını təsdiq edilmişdir.
Əlbəttə, Azərbaycan Parlamentinin qəbul etdiyi qanun və qərarların
hamısı müstəqil
ölkənin ilk qanun
və qərarları
olduğu üçün
çox əhəmiyyətli
idi. Lakin onların arasında
elə qanunlar vardı ki, ölkə üçün
onların əhəmiyyətini
xüsusilə qeyd etmək lazımdır.
Çünki bunların cümhuriyyətin
fəaliyyətini, strateji
istiqamətlərini müəyyən
etməkdə mühüm
rolu olmuşdur. Bunlardan vətəndaşlıq
haqqında, ümumi hərbi mükəlləfiyyət
haqqında, mətbuat
haqqında, Milli Bankın təsisi haqqında, Bakı Dövlət Universitetinin yaradılması haqqında,
gömrük və poçt-teleqraf xidmətinin
təkmilləşdirilməsi haqqında, məhkəmə
qanunvericiliyi haqqında
və digər qanunları göstərmək
olar.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ali qanununu
— Konstitusiyasını qəbul
etmək isə mümkün olmamışdır.
Ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikasının
yeni Konstitusiya layihəsini hazırlayan komissiyanın iyunun 5-də
(1995-ci il - İ.A.) keçirilən
ilk iclasındakı nitqində
demişdir: “Biz birinci
növbədə tariximizə
nəzər salmalıyıq.
Azərbaycan Konstitusiya
quruculuğunun tarixi
var. Azərbaycan Respublikasının
ilk demokratik dövlətinin,
1918-ci il mayın 28-də yaranmış
demokratik respublikasının
Konstitusiyası olmayıb.
Ancaq bu hökumət, bu dövlət fəaliyyət göstərdiyi
dövrdə Konstitusiya
xarakteri daşıyan
bir neçə aktlar, qərarlar qəbul etmiş və onların əsasında işləmişdir.
Ona görə də onları demək olar ki, müəyyən
qədər Konstitusiya
quruculuğunun başlanğıcı
kimi qiymətləndirmək
olar”.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin protokollarının
öyrənilməsi göstərir
ki, bir çox
hallarda kvorum olmadığı üçün
parlament iclası baş tutmamışdır. Məsələn, 1919-cu ilin sonuna qədərki
dövrdə olmuş
110 iclasın 13-ü kvorum
olmadığından baş
tutmamışdır.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ən böyük nailiyyətlərindən biri
də Paris Sülh Konfransının iştirakçısı
olan dövlətlər
tərəfindən Azərbaycanın
müstəqilliyinin tanınması
idi. Bu məqsədlə parlamentin sədri Əlimərdan bəy Topçubaşovun rəhbərliyi
ilə Fransaya nümayəndə heyəti
göndərildi. Nümayəndə
heyətinin gərgin fəaliyyəti sayəsində
1920-ci il yanvarın 12-də Paris Sülh
Konfransında iştirak
edən əsas ölkələr Azərbaycanın
müstəqilliyini tanıdılar.
Həmin il
aprelin 22-də parlament
İngiltərə, Fransa,
İtaliya, İsveçrə,
Polşa və
ABŞ-da diplomatik nümayəndəliklər açmaq
haqqında Qanun qəbul etdi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin sonuncu — 145-ci iclası 27 aprel 1920-ci ildə keçirilir. Parlamentin
təcili fövqəladə
axşam iclası saat 20:45-də başlayır.
Parlamentin iclasına Məmməd
Yusif Cəfərov sədrlik edir, katib isə Rza bəy Qaraşadlı
olur. Parlamentin həmin iclasının
açıq və ya bağlı olması iclasın əvvəlində müzakirə
edilir. Həmin iclasda M.Ə.Rəsulzadə
söz alaraq çıxışında deyir:
“Cənablar! Çıxardığımız tarixi qərarı
millətdən bixəbər
çıxarmayaq. Ölkə parlamentinin
qapısını açıq
qoyaq ki, hər kəs nə cür təhlükəli vəziyyət
içində olduğumuzu,
nə cür qərar qəbul edəcəyimizi bilsin.
Ona görə də təklif edirəm ki, məclisimizin qapılarını millət
üzünə bağlamayaq
və millətdən
bixəbər qərar
qəbul etməyək”.
Parlamentin
üzvi M.X.Hacınski
isə çıxışında
demişdir: “Cənablar!
Vəziyyət hamıya məlumdur
və bu barədə danışmaq
istəmərəm. Bir komissiya
təşkil olunmuşdur
və mən onun sədriyəm. Arxadaşlarla bərabər biz yerli kommunist firqəsi nümayəndələri
ilə müzakirəyə
girişdik. Burada olan
“Azərbaycan Kommunist”
firqəsindən bir məktub gəlib. Bu məktubun məzmununu
hamı bilir. Lakin onu təkrarən oxuyuram (rusca oxuyur). Tərcümə etmək lazımdır
ki, müxtəcər
tərcümə edirəm.
Mərkəzi Azərbaycan
Kommunist firqəsi bizə təklif edir ki, axşam
saat 7-yə qədər
(28 aprel 1920-ci il saat 19-dək-
İ.A.) hökuməti onlara
təslim edək”.
Parlament “Azərbaycan Kommunist” firqəsinin bu ultimatumunu müzakirə edərək 7 şərtdən
ibarət qərar qəbul edir, lakin faktiki olaraq
bu şərtlərdən
yalnız birinə — bolşevik Rusiyası qoşunlarının — Qızıl
Ordunun Bakı şəhərinə döyüşsüz
daxil olması şərtinə əməl
edilir. Belə ki, Müvəqqəti
Hökumət təzyiq
altında hakimiyyəti
təhvil verir, ona görə də şəhər döyüşsüz, başqa
sözlə, qan tökülmədən təhvil
verilir. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
Parlamentinin son iclası
saat 23:25-də bağlanır.
Ümummulli lider Heydər Əliyev demişdir: “Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti gərgin
və mürəkkəb
ictimai-siyasi şəraitdə
cəmi 23 ay fəaliyyət
göstərsə də,
sonrakı nəsillərin
yaddaşında xalqımızın
tarixinin ən parlaq səhifələrindən
biri kimi həmişə qalacaqdır.
O, demokratik dövlət
quruculuğu, iqtisadiyyat,
mədəniyyət, təhsil,
səhiyyə, hərbi
quruculuq sahələrində
atdığı mühüm
addımları başa
çatdıra bilməsə
də, onun qısa müddətdə
həyata keçirdiyi
tədbirlər xalqımızın
tarixində silinməz
iz buraxmış, milli dövlətçilik
ənənələrimizin bərpası işində
böyük rol oynamışdır.
Əsrin sonunda öz müstəqilliyini bərpa
edən Azərbaycan Respublikası Xalq Cümhuriyyətininin varisi
olaraq Üzeyir Hacıbəyovun və Əhməd Cavadın yaratdıqları dövlət
himnini, Xalq Cümhuriyyətinin üçrəngli
bayrağını və
gerbini bərpa elədi. Bu dövlətçilik
atributları bu gün də hər bir Azərbaycan
vətəndaşı üçün
olduqca əzizdir”.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti özünün siyasi quruluşuna, həyata keçirdiyi demokratik dövlət quruculuğu tədbirlərinə, həmçinin
qarşısına qoyduğu
məqsəd və vəzifələrə görə
də Avropanın ənənəvi demokratik
respublikalarından heç
də geri qalmırdı.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
kimi onun parlamenti də nisbətən az
müddət fəaliyyət
göstərməsinə baxmayaraq,
Şərqdə ilk demokratik
respublika kimi fəaliyyəti və həyata keçirdiyi tədbirlər Azərbaycan
xalqının hafizəsində
həmişəlik qalacaqdır.
İlham ABBASOV,
Ədliyyə Akademiyasının
baş müəllimi.
Respublika.-2014.- 28
may.- S.7.