Mir Cəlal. “Seçilmiş əsərləri”
Azərbaycanın sevimli ədibi, pedaqoqu, tənqidçisi, mötəbər ədəbiyyatşünas alimi Mir Cəlalın “Seçilmiş əsərləri” beş cilddə, gözəl poliqrafik icrada “Adiloğlu” nəşriyyatında çapdan çıxmışdır. Çoxcildliyin tərtibçiləri Nərgiz Paşayeva və T.Mütəllimovdur.
Ədibin möhtəşəm yaradıcılığında mühüm yer tutan hekayə, şeir, felyeton, oçerk, xatirə, tərcümə əsərlərindən seçmələrin yer aldığı beşcildlik Nərgiz Paşayevanın “Müasir nəsrimizin hekayə ustadı” ön sözü ilə açılır. O, kiçik janrlarda tipik qəhrəmanlar ustadının yaradıcılığını nəzərdə tutaraq yazır: “Həqiqi sənətin möcüzəsi ondadır ki, o, həyatın böyük həqiqətlərindən xəbər verir, necə yaşamağın müdrik fəlsəfəsini insan talelərində, insan xarakterlərində, həyati lövhələrdə bədii sözün qüdrətilə canlandırır, nəticələr söyləyir, uca ideallara səsləyir...”.
Ümumiyyətlə, ön söz üzərində bir qədər ətraflı dayanmaq istərdik, çünki çoxcildliyin əhatə dairəsini ədəbi-nəzəri, eləcə də yazıldıqları dövrün sosial-siyasi fonunda qavramaq, “Mir Cəlal yaradıcılığı və Azərbaycan ədəbiyyatı”, “Mir Cəlal və müasirləri”, “milli pedaqoq və milli yazıçı” və s. yaradıcılıq özəllikləri kontekstində müasir oxucunu Mir Cəlal ilə yeni bir ünsiyyətə hazırlamaq baxımından çox faydalı və zəruri girişdir. Bugünkü oxucu – yeni nəsil Azərbaycan ədəbiyyatı həvəskarı üçün yığcam ədəbiyyat tarixi kursu formatında qələmə alınmış ön söz, sözün həqiqi mənasında, kiçik janrların böyük ustadına mehr salmaqda sanballı elmi-kütləvi istiqamət təsiri bağışlayır.
Mir Cəlal həyat həqiqətlərinin böyük səmimiyyətlə təsvirinə üstünlük verən bədii söz sənətkarıdır. Onun oxucu ilə səmimi və dürüst ünsiyyəti yazıçı məsləki məsələsinə çevrilmişdir. O, ədəbiyyatımızda “Müəllim – Ədib” anlayışını yeni tipli bədii-didaktik elementlərlə zənginləşdirən müasir realist maarifçilərdəndir. Buna görə də onun yaradıcılığında, ümumiyyətlə, psixologiyasında dövrünün ideoloji pərdəsi qabarıq nəzərə çarpmır, arxa qatdan boylanan təsiri bağışlayır.
Onun tənqidçiliyi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi fənninin tədrisində qazandığı pedaqoji təcrübə və şəxsi məsuliyyət hissi bədii yaradıcılığa xüsusi tələblərlə yanaşmağı aşılamış və bu kriteriyaları şəxsi yaradıcılıq kredosu səviyyəsinə qaldırmışdır. Buna görə də hazırlıqlı oxucuda qəribə bir assosiativ durum baş qaldırır: sanki yazıçı Mir Cəlal tənqidçi, ədəbiyyatşünas və pedaqoq Mir Cəlalın zövqünə uyğunlaşmaq həvəsi və şərtilə bədii yaradıcılıqla məşğul olmuşdur.
Bir dəfə auditoriyada mənəvi saflıq məsələsindən danışarkən qeyd etdi ki, Rac Kapurun məşhur “Avara” və “Cənab-420” filmlərini dəfələrlə seyr edib. İri bir rəqəm dedi (20, 30, bəlkə də 50 dəfə, çünki çox böyük rəqəmi vurğulamışdı), təəssüf ki, bu detalı unutmuşam, amma əsas fikri həmin hind filmlərindəki mənəvi ucalığa heyranlıqdan, tərbiyədən, cəmiyyətdə insan amili, yaradıcı şəxsiyyət kimi ədalətin təntənəsinə vurğunluqdan gedirdi. Mir Cəlal müəllim bu aliliklərdən doymadığı üçün həmin filmlərə dönə-dönə baxmışdı... Burada onu özünə çəkən yaradıcılığın ən uca məqamı idi.
Mir Cəlal güldürən ədib deyil, ağladan ədibdir, həm də için-için ağladan ədibdir! Onun kiçik sosial həyat tablosu olan hekayələrini oxuyub qüdrətindən, sadəcə, gülürsünüzsə, əmin olun, müəllifin niyyətini aça bilməmisiniz, yenidən oxuyun. Bax, hiss etsəniz ki, millət dərdi qəlbinizi sıxdı, vicdan əzabı yarım damcı da olsa, göz yaşlarına çevrilib, açıq kitabın bəyaz səhifəsinə süzüldüsə, deməli, satirik gülüşün kamalına qovuşdunuz. Düz 84 il əvvəl yazılmış “Mirzə” hekayəsinin müəllim qəhrəmanına gülmək azdır, prototipləri bu gün də yaşayan Mirzə Şəfilərin varlığına ancaq ağlamaq mümkündür.
Məhz bu cür qələm mahiranəliyi Nərgiz Paşayevanın incə təəssüfünü böyük ədəbiyyata peşəkar tələblə yanaşan zövq kimi xarakterizə edir: “Mir Cəlal bu sahələrin (elmi, pedaqoji, jurnalistlik və s. sahələrdəki aktivlik nəzərdə tutulur – E.V.) yalnız biri üzrə fəaliyyətini məhdudlaşdırsa idi, şübhəsiz, orada daha böyük uğurlar qazanmış olardı. Mir Cəlal elmi və pedaqoji sahələrdə ardıcıl fəaliyyət göstərməsəydi, otuzuncu illərin bədii vüsəti onun yaradıcılığında, yəqin ki, daha qüdrətli davamını tapmış olardı”.
1930-cu ildə qələmə alınmış “Hacının xəyalı” hekayəsi iki səhifəyarımlıq balaca bir əsərdir, lakin burada iki quruluş: bəy, kənddə yüzbaşı, molla, pioner, komsomol, ispolkom, kasıb kəndli, varlı kəndli, qolçomaq, rüşvət verib vəzifəyə gələn tülüngü və daha nələr, nələr... bu qədər geniş motivi, ideoloji bazaları bir-birinə vuraraq yaramazlıqları böyük demokratcasına və milli koloritlə tənqid etmək, realist düşüncə ilə qabartmaq, həqiqətən, yaradıcılıq uğurudur. Ədibin böyük yaradıcılığını mərhələ-mərhələ izlədikcə, onun belə bir nəzəri fikrinin nədən qaynaqlandığını anlamaq daha da asanlaşır: “...mövzu seçmək yazan üçün yaradıcılığın ilk şərtidir”.
Mir Cəlalın yaradıcılığını həmişəyaşar edən başlıca xüsusiyyət dövrün partiyalılıq prinsipinin, sosialist ideologiyasının incə yolla, əsl ustad məharətilə gizlində saxlamaq qabiliyyətindən irəli gəlir: nə pedant oxucu, nə də zalım senzor ona irad tuta bilir, əksinə, həyat həqiqəti, millilik güclü olduğundan həmin əsərlər bu gün də oxunur, sabah da oxunacaq. Diqqət edək, ideoloji dayaqlar Mir Cəlal qələmilə necə sivişib aradan çıxır: “Çöldən qayıdıb doqqazlarda görüşən adamların səsi dağlara düşür, sularda əriyirdi. Lampalar yanırdı. Uzuntuman və iribədənli kənd qadınlarının çıraq qabağından o tərəf-bu tərəfə keçməsindən anlaşılırdı ki, evlərdə axşam yeməyinə hazırlıq gedir. Doqqazın başında kimsə uca səslə oxuyurdu:
Biz sinəsi qovğalarla, alovlarla doluyuq,
Komsomoluq,
pionerik, biz Leninin oğluyuq...
Bir az sonra kənd kiridi... Uzaqdan dərə
sularının xəlvət pıçıltılara bənzəyən
səsi gəlirdi. Qurbağalar
ağız-ağıza verib vaqqıldaşırdı”.
(“İlk günlər”, 1931)
“Matişgə”
(1934) hekayəsində isə müəllifin siyasətdən
yayınma priyomu tamam fərqlidir: “Məşədi Hənifə
“matişgənin” dalınca gedirdi. Matişgə
cavan, həm də gözəldi. Rusa
oxşamırdı...”.
Novellavarı üslubda yazılmış bu hekayədə
müəllifin təqdimatında “rusa oxşamırdı”
mövqeyi, surətin isə rusca danışığı
siyasi sayıqlığın və bədii həqiqətin qələbəsi
kimi səciyyələnə bilir. Mir Cəlal, necə deyərlər,
senzorla bu cür oynamağı bacaran ədib olduğundan, həmişə
sevilə-sevilə oxunacaqdır...
Mir Cəlal yaradıcılığının ən fərqli
xüsusiyyətlərindən biri ondakı “ilk cümlə” və
“sonluq” amilidir.
“İlk cümlə” effekti Mir Cəlalın bütün
yaradıcılığı üçün nümunəvidir,
əslində müəllifin sənətdə bədii fərdiliyidir. Mir Cəlalın hekayələri
“giriş”sizdir, oxucu ilk cümlədən birbaşa əsas
mövzunun açılışı istiqamətinə yol
alır; daha doğrusu, “giriş” elə bir gözlənilməz
formada oxucunu qarşılayır ki, bundan əsas hissəyə
keçidi tuta bilmirsən, onların sərhədləri
itib-batır, bir anda təhkiyənin dərinliklərinə
düzəlirsən, süjet birinci cümlədən
açılmağa doğru inkişaf edir: “Kənddə,
tanışlarımın birinin evində Mirzə Qulamla
tanış oldum” (“Dostumun qonaqlığı”), “Hələlik
darıxmayın, mən Əkbərin cavanlığından
danışmaq istəyirəm” (“Ayaz”), “Əntiqəfüruş
Hacı Qılman Daşlı küçədən
keçirdi” (“Qələmdan”), yaxud “Rəna, qəbir evində
kimi sevəcəksən?!” və s.
“Sonluq” məsələsi də, həmçinin. Ədib əsərlərinə
sonluq verməkdə də qibtəediləcək
yaradıcılıq nümunəsi nümayiş etdirir.
Mir Cəlal süjetin canına yığcam
yekun verə bilən bədiyyat ustasıdır. Son
cümlələrin də bəzilərinə diqqət yetirək:
“O, vətəndaşlarının qəlbində fərəhlə,
iftixarla yaşamağa başladı” (“Atlı”, 1942) Yaxud: “Xəyalımda
deyirdim: Belə arxa üçün, arxanın belə pak qəlbli
insanları üçün vuruşmaq da, yaralanmaq da, ölmək
də şərəflidir!” (“Arxa əsgəri”,
1942).
Misalların sayını xeyli çoxaltmaq
mümkündür, amma oxucu bu fikirləri açmaq
üçün ədibin yaradıcılığına yenidən
diqqət yetirsə, müttəfiq olacağımıza əminəm.
Xronoloji
ardıcıllıqla tərtib olunmuş beşcildlik
yazıçının bütün
yaradıcılığını tam əhatə etməsə
də, ədibin yazıçılıq üslubunu,
yazıçı texnikasını, süjet qurmaq, tipikləşdirmək,
dost-düşmən obrazının ədəbi-bədii
portretini cızmağı, sözə qənaətlə, ədəbiyyat
və jurnalistika elmlərinin kanonları ilə
bacardığını yenidən kəşf etməyə
tam material verir.
Keçən əsrin 30-40-cı illəri sovet tarixinin ən
amansız sosial-siyasi illəri kimi xatırlanır. Azərbaycan milli-mənəvi
dəyərlərinə yeni yaşam tərzinin tələbləri ilə
yanaşmaq bədii ədəbiyyatın qarşısında
forma və məzmunca yeni tələblər qoymuşdu. Yeni insan tərbiyəsi, yeni cəmiyyət qurmaq yeni
ədəbiyyatın predmetinə çevrilmişdi. Digər tərəfdən, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
müəllif sırası da getdikcə seyrəlirdi. Belə bir situasiyada Mir Cəlalın kiçik
janrlarla gülə-gülə düşündürərək
ədəbiyyata gəlişi keçid dövrü ədəbiyyatımız
üçün çox vacib idi. Bu təəssüratı
birinci cildi vərəqləyərkən aydın duymaq olur.
Məsələ burasındadır ki, oxucu bu cilddəki ədəbi
nümunələri mütaliə etdikcə, Mir Cəlalın
yazıçılığa yenicə
başladığını hiss etmir, çünki onların
hər biri ustadcasına qələmə
alınmışdır, janrın ədəbi-bədii tələbləri
ilə müasirlik, həmsöhbət oxucunun mənəvi tələbatı
üst-üstə düşdüyündən, hekayələr
uğurludur.
Müəllifin
sənətkarlığı məsələsi ilə
bağlı bir incəliyə də toxunmaq istərdik: məlumdur
ki, ədib, orta məktəb illərində dəqiq elmlər
üzrə predmetlərə xüsusi maraq göstərmiş,
hətta “Riyaziyyatçı” imzası ilə “...məişət
məsələlərinə və beynəlxalq problemlərə
aid, satirik pafoslu” şeirlər yazıb çap etdirmişdir.
Mir Cəlalın ədəbi-bədii
yaradıcılığında sözə qənaət,
lakoniklik, güclü məntiq, dilin qrammatik qaydalarına sədaqət
onun həm də məhz dəqiq elm nümayəndələrinə
məxsus düşüncə tərzinə məxsusluğundan
irəli gəlir.
Azərbaycan
satirik nəsr ənənəsinin Mir Cəlal
dövrünün başlanğıcını əhatə
edən I cilddəki əsərlərin mövzusu
sosial-psixoloji qüsurlar və ictimai
çaxnaşmalardan qaynaqlanır; yeri gəlmişkən,
görkəmli ədibin repressiya illəri ərəfəsində
çox təhlükəli, əslində riskli
mövzuların siyasi təzyiqindən müdrikcəsinə
qurtulmaq istedadı günü bu gün də heyrət
doğurur. I cilddəki əsərlərin forma
və məzmunu, ideya istiqamətləri, tərbiyəvi tərəfləri
humanizm və sosial ədalət prinsiplərinə söykəndiyindən
ən qəddar senzor belə onlarda heç bir irad tapa bilməzdi.
Mir Cəlal güclü realizmi, ezopvarı dili,
kinayəli, rişxənd dolu təbəssümü ilə
repressiyalar dövrünə qalib gəlmişdi. Məhz bunun sayəsində XXI əsrin oxucusu
keçən əsrin 30-40-cı illərinin koloritini I cilddə
duya bilir, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
mövzu mənzərəsini təsəvvür edir.
Mir Cəlal təmsil etdiyi xalqın milli-mənəvi
xarakterini 1940-1954-cü illəri əhatə edən hekayə
yaradıcılığında tamam başqa kontekstdə
yaratmağı bacarmışdır. Oxucu bu hekayələrdə kədərlənən
və başqasının nisgilini duyub ona şərik
olmağı bacaran, yolu dəhşətdən keçən
mənəvi təmizliyi, cəsurluğu özünə məslək
seçənlər nəslini formalaşdırmağa
ünvanlanan kiçik janr qəhrəmanları ilə tanış ola bilir. Burada belə bir müqayisə
aparaq, əgər I cilddə oxucu güldürərək
düşündürən Mir Cəlal istedadı ilə tanış olurdusa, II cilddə ağır
müharibə mövzularının ciddi ritmləri ilə, fəciliyi
açan leksika ilə qarşılaşır: “Meşəni
ölçən bir beşaçılan gülləsi
Mustafinin qönçə kimi zərif qəlbini
parçaladı. Müntəzir nəzərlərini
söndürdü. Uşaq
ağzını quş kimi açıb-yumdu. Kəsilən
son nəfəsi ilə “Ana” dedi. Bu söz onun
qısa ömrünün ilk və son qisməti oldu” (“Odlu
mahnılar”, 1942).
“Azərbaycan
və Böyük Vətən müharibəsi”, “Azərbaycanlılar
və müharibə” motivindən istifadə edərək
xalqın dar ayaqda birləşmək, min bir əzab-əziyyətə
qatlaşmaq, ruhdan düşməmək eşqini
döyüşən, zəhmət çəkən, ac-susuz
qalsa da, milli vicdan və şərəf kodeksinə ləkə
gətirməyən silsilə obrazlarla yaddaşlara
bağışlayır. Bu əsərlərdəki Ana, Ata,
Oğul, Gəlin, Müəllim... obrazları bizimkilərdən
biridir və onların hər biri xarakterinə,
danışığına, həyatdakı mövqeyinə və
digər yaşam elementlərinə görə müasirlərimizə
çox bənzəyirlər.
Burada qəlbi incidən motivlər çoxluq təşkil
edir, çünki dövrün tələbi sərt şərtlər
üzərində təşəkkül tapmışdı,
lakin həmin tragikliyin daxilindəki yaşar
işığı da duymaq olur, əsas, vacib olan budur!
Sovet ədəbiyyatşünaslığında
60-cı illər nəsli deyilən bir anlayış var.
Qapalı cəmiyyətdə yaşayıb-yaratmalarına
baxmayaraq, həmin nəsli ölüm soyuqluğu yayan Stalin
dövründən sonra ədəbiyyat və incəsənətə
ilıq nəfəs gətirən nəsil kimi xarakterizə
edirlər. Həmin ilıqlıq Mir Cəlalın da qəhrəmanlarından
duyulur. Müəllif artıq görkəmli
filoloq-alimdir, kifayət qədər pedaqoji təcrübə
qazanıb, müharibədən sonra dinc illərin həyatının
bütün sahələrində hiss olunan qələbə
eyforiyasını yaşayan nəslin müasiridir, lakin onun
yazıçı müşahidələri cəmiyyətdə
yaranmağa başlayan dinc illərin kefini çıxarmaq barədəki
əyri-üyrü psixoloji duruma yazıçı müdaxiləsini
yeni mövzulara kökləyirdi. Uzun illərin bədii
yaradıcılıq təcrübəsi isə sanballı
üslubu qoruyub saxlamış, hətta daha da
cilalamışdı. Artıq yeni nəsil surətlər
qalereyası yaranırdı, onların adlarında da yenilik
hiss olunur, hacı, məşədi, mirzə, usta və s. təyinli
qoşaadlılığa artıq çox seyrək rast gəlinir,
onların yerinə Şəfiqə, Ziyafət, Nazlı,
Gülər, Eteli, Leyli, Yarpızlı kəndi və b. meydan
verilib. Artıq bürokrat, tənbəl kadr xəstəliyi
(“Hava bürosu”, 1958), əsl insan obrazının
böyüklüyü (“Lirika”, 1958) satirik pərdəli
lirik-psixoloji lövhələr fonunda təsvir olunmağa
başlanılıb (“Əl xətti”, 1958). Ailə-məişət,
yaltaqlığın ələ salınması (“Neçə
cür salam var?”, 1960), övlad məhəbbətinin
yaratdığı səmimilik (“İki hakim”, 1958), hətta
Bakı üçün yeni olan çinar ağacının əkilib
boya-başa çatması (“Mən də bakılıyam”,
1958) kimi xırda görünə biləcək liriklik, ərəb
dünyasının uğurlarına sevinmək (“Arxa əsgəri”,
1942), Yaxın Şərq xalqlarının azad gələcəyi
üçün uğur toxumu səpmək (“Ərəb
qardaş”, 1960) səmimiyyəti həssas müəllifin bədii
stixiyasına çevrilib. O dövrün təbirincə desək,
hətta beynəlmiləlçilk mövzusu da Mir Cəlal qələmində
İnsana xidmət edir, Qardaş köməyi tərbiyəsinə
çevrilir, bir sözlə, burada təbliğat humanist
xarakter daşıyır, İnqilaba, Silaha
çağırış yoxdur. Beynəlmiləlçilik
vətənpərvərliyin tərkibində boy ataraq
yayılır. Mir Cəlalın
1954-1963-cü illəri əhatə edən
yaradıcılığı məhz bu baxımdan xarakterikdir,
III cild bu qənaətin formalaşmasında yaxşı mənbədir.
Bu əsərlərdə yaxınını sevmək,
ətrafı sevmək özünü sevməyin kamertonudur,
keçilmiş əzablı yollar həyat eşqini,
yaşamaq sevdasını gözəllik üzərində
qurmağa səsləyir.
Sovet ədəbiyyatının inkişaf tarixinin mərhələlərini
izləyən oxuculara məlumdur ki, keçən əsrin
60-70-ci illəri ədəbiyyat və incəsənət sahəsində
ədalətli tənqidin çatışmazlığı
ilə bağlı müxtəlif rəsmi sənədlərin
qəbulu ilə də yadda qalmışdır. Mərkəzi
mətbuat orqanlarında bu barədə istiqamətverici
materiallar çap olunmuşdur. Bir sözlə,
sovet dövlət aparatı yaradıcı insanların cəmiyyətdəki
mənfiliklərə qarşı tərbiyəedici tənqid
ruhunda əsərlərə, forma və məzmuna yenidən,
təzə tələblərlə qoşulmağa
çağırış etmişdi. Satirik tənqid Mir Cəlalın
həm yazıçı, həm də ədəbiyyatşünas
ruhuna tam doğma olduğundan həmin dövrdə müəllifin
qələmə aldığı yazılarda satirik üslub,
kinayəli təhkiyə manerası daha püxtə hekayəçi
mövqeyindən canlandırılmışdır. Buna görə də cəmiyyətin tərbiyəsi
işi, sağlam, fəal həyat mövqeyi, daxili zənginlik
müəllifin 1963-1978-ci illər nəsrinin əsas
leytmotivini təşkil edir. “Deyirlər, rüşvətlə
bərk mübarizə aparılır”, — cümləsilə
başlanan “Ay İsmayıl, başa sal” (1963) hekayəsindəki
rüşvətxor qohumlar, qorxaq ticarət işçisi
münasibətlərində kinayəli üslub hələ
çox-çox zamanları gülə-gülə yola
salacaq. Həmin cümləni bu cildə tipik
ithaf kimi də qəbul etmək olar.
Didaktik
niyyətin üstünlük təşkil etdiyi, ailə
qurmağın, nişan getməyin, öncə ali təhsil
almaq, sonra ərə getmək, yaxud evlənmək (“Mən də
bir elçi kimi”, 1964) barədə düşünmək kimi
o dövr üçün xarakterik mövzuların da yer
aldığı bu dövr yaradıcılığında yeni
istəklər arxasında gizlənərək hərdəmxəyallıq
nümayiş etdirmək (“Məhəbbət, yaxud qəlp
pul”, 1963), istedadsız insanların uğur qazanmaq
üçün hər cür riyakarlığa əl
atmaları (“İmzasız hekayə”, 1964), həmçinin,
digər məişət xırdalıqları fonunda
(“Yoldaşlıq məhkəməsi”, 1975) müdriklik göstərmək
müəllifin sosial mühit üzərində qələbəsi
kimi dəyərləndirilə bilər.
Çoxcildliyin sonuncu — V cildi tərtibçilərin
xronologiyasını pozsa da, ədibin yaradıcılıq
portretinə yekun rəng çalarları qatmışdır. Buraya müəllifin
yaradıcılığa
başladığı ilk illərdən — 1926-cı ildən
üzü bəri müxtəlif illərdə qələmə
aldığı mənzum felyetonlar, şeirlər, oçerklər,
tərcümələr və xatirələri daxildir. Bu əsərlər müəllifin
yaradıcılıq istedadından, satirik üslubundan, məzmuna
uyğun bədii forma seçmək və süjeti obrazlı
qurmaq istedadının təkamül prosesini yaxından izləmək
üçün, bəzi avtobioqrafik elementlərin ictimailəşdirilməsi
səbəbindən də ayrıca maraq doğurur. Həmçinin, qeyd edək ki, bu cild orijinal
yazıçılıq istedadı ilə jurnalist fəallığı
və sənətkarlığının üzvi
bağlılığını görmək baxımından
da çox faydalıdır.
Ümumiyyətlə,
“Yazıçı Mir Cəlal” və “Jurnalist Mir Cəlal”
arasında çox səmimi və
işgüzar, jurnalist dili ilə desək, publisistik
dostluq var. Məlumdur ki, görkəmli ədibimiz jurnalistikada
müəyyən təcrübə qazandıqdan sonra nəsr
sahəsinə keçmişdir. Bizcə, onun gənc
jurnalistlər üçün “Kommunist”də iki, “Gənc
işçi” də dörd illik həvəsli işim
müasir, canlı, operativ, ayıq mühakiməyə
hazırlaşmaqda mənə mühüm təsir göstərirdi.
Mətbuatın bu gözəl tərbiyə məktəbini
mən heç vaxt unutmaram”, —qənaətini xatırlatmaq
yerinə düşərdi. Bu istiqamətdə fikri bir qədər
də inkişaf etdirək: Mir Cəlal çox-çox
sonralar gənc jurnalist Mir Cəlal barədə
yazmışdır: “Aşqabadda çıxan “Zəhmət”
qəzetində, Tiflisdə çıxan “Yeni fikir” qəzetində
Gəncənin mədəni-təsərrüfat həyatını
əks etdirən yazılarım nəşr olunurdu. Bunlar yalnız müxbir məktubları, adi xəbərlər
xarakterində yox, mühərrir yazıları mahiyyətində
idi... yeni əlifba, dərsliklər, maarif məsələləri
haqqında yazdıqlarımın çoxu təbəddülatsız
nəşr olunurdu”. Və yaxud: “Qışın
qarlı-çovğunlu günlərində bizi bu kənddən
o biri kəndə qoşur, hesabdarların bütün
kağız-kuğuzlarını yoxlayıb qiymət verirdik. Həmin səfərlərdən
topladığım təəssürat əsasında mən
oçerklər kitabımın mühüm bir hissəsini
yazıb çapa verdim”. Yazının istiqaməti elə
gətirdi ki, hörmətli ədibin 1967-ci ildə
yazdığı və bu külliyyata daxil edilmiş “Bakı
görüşləri” xatirəsinin (bizcə,
jurnalistikamız üçün yeni olan “avtooçerk”
janrının ilk nümunəsidir — E.V.) bəzi detalları
söhbətimizi qabaqladı, lakin bu da qəti faktdır ki,
çoxcildlikdəki bir çox maraqlı mətləblərin
açılmasında, bəzi əsərlərin mahiyyətindəki
gizlinləri başa düşməkdə “Bakı
görüşləri”ni mütləq mütaliə etməyə
dəyər. Tərtibçilər onu çoxcildliyə daxil
etməkdə, həqiqətən, çox dürüst
iş görüblər.
Bu əsərdə “Hüseyn Cavid və Mir Cəlal”
münasibətlərinə də tam aydınlıq gəlir. Mir Cəlal
“...Cavid romantik şairdir. Mənim realistik zövqümdən,
həyat və hadisələrə münasibətimdən
çox fərqli bir sənətkardır”, — deyir və dahi sənətkarımıza
münasibətini ədəbiyyat müstəvisində belə
səciyyələndirir. Şəxsiyyət olaraq isə onu
başqa cür portretləşdirir: “Kənardan baxanlar, onu
ancaq əsərləri ilə tanıyanlar hörmətli ədibin
məhrəm, duzlu, mənalı yumorundan xəbərsiz idilər.
Halbuki, onun söhbətləri bu cəhətdən
çox mənalı, maraqlı, unudulmaz idi... zarafatı, hətta
lətifəni çox xoşlayırdı”.
Mir Cəlalın
ədəbi-tənqidi zövqünün formalaşmasında
bəlkə də həlledici rol oynayan Hüseyn Cavid gənc
dostuna seyid nəslindən olduğunu və şəxsi
simpatiyasını nəzərə çarpdırmaq
üçün “Ağa Mir Cəlal” deyə müraciət
etməsi, tez-tez evinə qonaq gəlməsi faktı da hər
iki sənətkar arasında səmimi münasibətlərdən
xəbər verir. Lakin sağlam tənqidçi
mövqeyi Mir Cəlala “Cavid yaradıcılıq məsələlərində
çox ciddi və tələbkar idi. Realistlərin,
o cümlədən Mirzə Cəlilin dili, sadə üslubu
ilə razı deyildi. Hər yerdə
şeiriyyət axtarırdı. Sadə
yazıb, danışmağı loru dil adlandırırdı”
— deməyi də unutdurmurdu.
Oçerklər
silsiləsindən olan materiallar təsdiq edir ki, Mir Cəlalın
publisistikasında da süjet dinamikliyi var. Dialoqların
ardıcıllığı, düzümü mövzunun
publisistik həllinə ruh yüksəkliyi, həyəcan və
hətta rəğbətlə ictimai həyat həqiqətinin
təsvirinə xidmət edir. “Birinci beşillik planın təbliği
və həyata keçirilməsində Azərbaycan fəhlələrinin
qəhrəmanlıq və rəşadətini bədii
söz ilə əks və ifadə etməyi bizə dönə-dönə...”
tapşırırdılar fikri nisbətən yaşlı nəslin
nümayəndələrinə tanışdır, ancaq
müasir oxucu “tapşırıqla” yazılmış həmin
oçerk və məqalələrdə “partiyanın həlledici
rolunu” deyil, Azərbaycan insanının həyat və fəaliyyətini,
qurub-yaratmaq eşqini, yaxşı işləyib yaxşı
da məvacib almaq arzusunu, klub, məktəb, xəstəxana
tikmək, kitab almaq həvəsini duyur, ictimai həyatda məşhurlaşmaq
duyğusunu oxuyub bəyənir.
Jurnalist Mir Cəlal hansı sosial təbəqə
üçün nədən yazmağı da ustalıqla
seçir. Bu element süjet quruluşunda, dialoqların
düzümündə, surətlərin
danışığında daha aydın sezilir. Bu tipli
yazılarda leksik tərkib də maraqlıdır, revolyusion,
rekonstruksiya, kultur, internasional, qiqant, pansion, plotin, kiosk və
s. kimi o dövrün neoligizimləri müəyyən kolorit
yaratmaqda maraqlıdır, lakin burada insan amili önə
keçdiyindən inqilabi təbliğat hiss olunmur.
“Parisdə
görüş” (1950) səyahət oçerkində oxucu, hər
şeydən öncə, savadlı, dünya ədəbiyyatı
və mədəniyyəti, dövrün siyasətinə
yaxından bələd olan əla zövqlü azərbaycanlı
ilə tanış olur.
Yazıçının təqdimatı da maraqlıdır,
kinayəsi də ləzzət verir, fikirləri də tipiklik
yaradır, fikir verin: “Paris gözəl şəhərdir,
ancaq biz boğuluruq. Burada hər şey, quş
südü də var, ancaq quş qədər nəfəs
almaq imkanımız yoxdur”.
Yaxud: “Qəribədir, burada reklamın nə dərəcədə
həqiqətə uyğun olduğunu yoxlayan da olmur”; “Burada
oğurluq yoxdur... ancaq xırda oğurluq yoxdur”; müəllifin şah cümləsi
isə , əminəm ki, mənimlə
razılaşacaqsınız, bax, budur: “Ancaq Parisin
bütün gözəllikləri, dəbdəbə,
parıltılarına rəğmən, mənə elə gəldi
ki, indi bu, geriyə baxan, keçmişi ilə daha çox fəxr
edən bir şəhərdir”.
64 il əvvəl
müdrik
yazıçı qənaəti, savadlı jurnalist
səriştəsi ilə ifadə olunmuş strateji bir fikirdən
sizin də məmnun qalacağınıza şübhə
yoxdur.
Mir Cəlal
çox böyük ədibdir!
Elçin Vələdoğlu,
Respublika.-2014.- 31 may.- S.6.