MULTİKULTURALİZMİN
TƏBLİĞİNDƏ ELEKTRON KİTABXANALARIN ROLU
Müasir dövr dünyada
qloballaşmabir tərəfdən mədəniyyətlərin,
dillərin, dinlərin bir-biri ilə təması, digər tərəfdən
isə bəzən onların toqquşması, bəzən isə
inteqrasiyası proseslərinin getməsi ilə xarakterizə
olunur.
Təsadüfi deyildir ki, bu gün dünyanın qarşılaşdığı ən mühüm problemlərdən biri məhz qloballaşma proseslərinin getdiyi bir şəraitdə milli identikliyin qorunması məsələsidir. Odur ki, ayrı-ayrı xalqların min illər boyu formalaşan, özlərinə məxsus adət və ənənələrini yaşatması, gələcək nəsillərə ötürməsi, bütövlükdə isə böyük bir axını xatırladan bu prosesdə mövcudluğunu qoruyub saxlaması qarşıda duran ən mühüm vəzifələrdən biridir. Çünki hər bir xalqın dünya xəritəsində mövcudluğunun ən mühüm şərtlərindən biri ona məxsus mədəniyyəti saxlaması, ümumi kompozisiya daxilində mədəni fərqliliyi yaşatmasıdır. Bu baxımdan ənənəvi mədəniyyətlərin məhv olma, yoxa çıxma təhlükəsi bu gün mədəniyyətlərarası dialoqların, sivilizasiyalararası alyansların meydana gəlməsini zəruri etmişdir. Çünki bir mədəniyyətin başqa bir mədəniyyətlə təmasının, qarşılaşmasının, yəni “akkulturasiya” prosesinin bir neçə yolu var. Belə ki: 1) Assimilyasiya - insan başqa mədəniyyətdəyərlərini qəbul edir və öz mədəni dəyərlərindən imtina edir; 2) Separasiya - bu zaman insan özgə mədəniyyətdən imtina edir və doğma mədəniyyəti qəbul edir; 3) Marginalizasiya- həm doğma mədəniyyət sistemi ilə vidalaşır, həm də mövcud olan çoxluğun mədəniyyət dəyərlərindən imtina edir, 4) İnteqrasiya- həm doğma, həm də özgə mədəni sistemi ilə uyğunlaşma. Bunun nəticəsi olaraq insan özgə mədəniyyət sistemində uzun dövr yaşamağa qadir olur” (Abdiyeva A. Mədəniyyətlərarası diffuziya mədəniyyət dialoqunun spesifik mexanizmi kimi).
Belə bir şəraitdə, qloballaşma proseslərinin getdiyi, yəni mədəniyyətlərin, sivilizasiyaların təmasının, toqquşmasının baş verdiyi bir dövrdə, bir tərəfdən milli identikliyin, mənəvi dəyərlərin ümumdünya, daha çox Qərb təmayüllü təsirlərə məruz qalması ilə özünü göstərirsə, bu eyni zamanda multikultural çalarlılığın, çoxmədəniyyətliliyin aradan qalxmasına səbəb olur. Odur ki, bu gün Azərbaycan Respublikası Prezidenti tərəfindən ölkədə “Multikulturalizm ili”nin elan olunması və bununla bağlı bir sıra mühüm tədbirlərin həyata keçirilməsini nəzərdə tutan Tədbirlər Planının hazırlanması dünyada gedən bu proseslərə vaxtında və adekvat münasibətin nəticəsi kimi xarakterizə oluna bilər. Nəzərə almaq lazımdır ki, Azərbaycan Respublikası bir sıra dillərə, dinlərə məxsus xalqların vətənidir. Və həmin xalqlar əsrlər boyu öz mədəniyyətlərini yaşatmış, din və dil özünəməxsusluqlarını bu günə qədər gətirib çıxara bilmişlər. Multikulturalizmin elmi-nəzəri əsaslarını təhlil edən akademik Kamal Abdullanın da vurğuladığı kimi, bu gün Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev 2016-cı ili Azərbaycanda “Multikulturalizm ili” elan edərkən məhz xalqımızın tarixi kökündə formalaşan və bu gün də yaşayan möhtəşəm mənəvi, elmi və siyasi qaynaqlara əsaslanır. Bu qaynaqlar xalqımızın daxili aləmini, ruhunu, mənəvi zənginliyini adekvat göstərən zəngin mənbədir” (Abdulla K. Azərbaycan multikulturalizminin ədəbi-bədii qaynaqları. I kitab.- Bakı: “Mütərcim”, 2016.- s. 8). Təbii ki, alimin “xalqın tarixi kökündə formalaşan və bu gün də yaşayan möhtəşəm mənəvi, elmi və siyasi qaynaqlar” deyəndə, əslində minillər boyu bu ərazilərdə yan-yana yaşayan və vahid Azərbaycan mədəniyyətinin formalaşmasına gətirib çıxaran proseslərə işarə edir. Dinindən, irqindən, etnik mənşəyindən asılı olmayaraq bu regionda yaşayan xalqlar mehriban qonşuluq şəraitində, müsbət mənada bir-birinə təsir etməklə mövcud olmuşlar.
Bu gün ölkə
başçısı tərəfindən dövlət siyasəti
kimi elan olunan və xalqımızın çoxəsrlik mədəni
yaşam şərtlərindən doğan multikulturalizmin təbliği
və onunla bağlı maarifləndirmə işlərinin
aparılması bir tərəfdən dövlətin
çağırışlarına adekvat cavabdırsa,
digər tərəfdən xalqımızın yüzillər
boyu formalaşmış mənəvi mədəniyyət xəzinəsinin,
sərvətinin qorunması və gələcək nəsillərə
çatdırılmasıdır. Təbii ki, bu iş kompleks xarakterli, sistemli və
universal olmalıdır. Bir tərəfdən
multikulturalizmin araşdırılması, onunla bağlı
elmi-tədqiqat əsərlərinin meydana çıxması ən
mühüm şərtlərdəndirsə, digər tərəfdən
bu biliklərin tədrisi, eləcə də təbliği
çox vacib məsələlərdəndir. Odur ki, multikulturalizmlə bağlı maarifləndirmə
işlərinin aparılması, əhalidə, insanlar
arasında bu anlayış barədə fikirlərin
formalaşdırılması üçün kitabların,
xüsusən kitabxanaların üzərinə çox
böyük məsuliyyət düşür. “Azərbaycanda multikulturalizm ənənələrinin
qorunub saxlanması, daha da inkişaf etdirilməsi və təbliğ
olunmasında kitabxanaların da özünəməxsus rolu
vardır. Kitabxanalar həmişə milliyyətinə,
dininə, dilinə fərq qoymadan çoxsaylı oxucu ordusuna
xidmət göstərir, müxtəlif xalqların
etiqadını, mədəniyyətini, düşüncə
tərzini, məişət və əxlaqını dünya ədəbiyyatının
ən gözəl nümunələri vasitəsilə təbliğ
edirlər”(Multikulturalizm Azərbaycanın
həyat tərzidir: Metodik tövsiyələr /Tərt. ed.:
M.Hacıyeva, N.Alışova; Red. və burax. məsul:
K.Tahirov; Bakı: M.F.Axundov adına Azərbaycan Milli
Kitabxanası, 2016.- s. 12). Təbii ki, kitabxanaların malik
olduğu bu potensial, yəni müxtəlif mədəniyyətlərə
və dinlərə dair bilik və məlumatları ehtiva edən
kitabların, toplu və məqalələrin bir yerdə cəm
olması, eyni zamanda müxtəlif
dünyagörüşü və etnik, milli, dini mənşəyə
malik olan insanların bir araya gəlməsi onların rolunu daha
da artırmış olur. Çünki həm
müxtəlif mədəniyyətlərə dair kitab və məlumatların,
həm də onlarla maraqlanan oxucuların bir araya gəlməsi
özlüyündə təbii bir multikultural mühit
yaradır ki, bu mühitin potensialından bu və ya digər
istiqamətdə yararlanmaq artıq kitabxanaların üzərinə
düşür. Məhz belə bir şəraitdə
müxtəlif kitab sərgiləri və təqdimatları, eləcə
də müxtəlif mövzularla (məsələn,
“Multikulturalizm və dil”, “Multikulturalizm və adət-ənənələr”
və s.) bağlı müzakirələrin təşkil
olunması, hesab edirik ki, multikulturalizmin təbliği işində
çox səmərəli ola bilər. Nəzərə
almaq lazımdır ki, kitabxana mühiti müxtəlif
dünyagörüşlü insanların, şəxslərin
sosiallaşdığı, ünsiyyət və təmasda
olduğu mühit kimi çox qiymətlidir. Odur ki, müasir dövrdə ölkəmizin əldə
etdiyi nailiyyət və uğurların, eləcə də beynəlxalq
aləmdə artan nüfuz və təsir imkanlarının, həmçinin
milli dövlət siyasətinin - multikulturalizmin təbliğində
kitabxanaların malik olduğu potensialdan geniş şəkildə
istifadə etmək lazımdır.
2016-cı
ilin Azərbaycan Respublikasında “Multikulturalizm ili” elan edilməsinə
dair Tədbirlər Planının 21-ci bəndində “Azərbaycan
Milli Kitabxanasında multikulturalizm üzrə kitab fondunun
yaradılması və “Multikulturalizm və kitab” mövzusunda
konfransın keçirilməsi” nəzərdə
tutulmuşdur. Bu bəndin icrasından irəli gələn
ən mühüm vəzifələrdən biri də
kitabxanalarda multikulturalizmin təbliği və təşviqinin
təmin edilməsi üçün bir sıra işlərin
görülməsidir. Tədbirlər
Planında da qeyd olunduğu kimi, ilk növbədə
kitabxanalarda multikulturalizm üzrə kitab fondunun
yaradılması, başqa sözlə desək, multikulturalizmlə
bağlı müxtəlif nəşrlərdən ibarət
(tezis, məqalə, monoqrafiya, kitab-albom və s.) resursların
bir yerdə cəmləşdirilməsidir. Həmçinin
ölkənin müxtəlif kitabxanalarında “Multikulturalizm və
kitab” mövzusunda toplantıların, konfrans və
seminarların, eləcə də kitab sərgilərinin təşkili
multikulturalizmin təbliği və təşviqi işində
mühüm addım ola bilər.
Məlumdur ki, XXI əsr elmin, texnologiyanın
inkişafı əsri olmaqla bərabər, həm də
informasiya əsridir. Müasir informasiya texnologiyalarının
hesabına dünyada qloballaşma prosesləri ilə
yanaşı, virtuallaşma prosesləri də gedir. Bu gün dünyada informasiya texnologiyaları
çox sürətlə inkişaf edir. Həyatımızın
və ya fəaliyyətimizin elə bir sahəsi yoxdur ki, orada
infromasiya texnologiyaları vasitələrindən - kompüter,
mobil telefon, planşet və s.-lərdən istifadə
olunmasın. Başqa sözlə desək,
müasir dünyanı informasiya-kommunikasiya texnologiyalarından
(İKT) kənarda təsəvvür etmək mümkün
deyil. Odur ki, multikulturalizmin də təbliği
və təşviqi işində, eləcə də əhali
arasında maarifləndirmə tədbirlərinin
miqyasının genişləndirilməsində elektron
resurslardan, virtual imkanlardan geniş istifadə etmək
mümkündür. Hazırkı şəraitdə
real aləm bütövlükdə virtual mühitə
transformasiya olunmaqdadır. Gerçəklikdə
olan hər bir reallıq artıq virtual inikasını da
tapmaqdadır. Odur ki, belə bir şəraitdə
multikulturalizmin təbliği, bu sahədə görülən
işlərin mobil və operativ şəkildə həyata
keçirilməsi, ən əsası isə etibarlı
saxlanılması istiqamətində elektron kitabxanaların
potensialı çox böyükdür.
M.Hacıyeva və N.Alışova multikulturalizm və
tolerantlığın təbliğində kitabxanaların rolu
mövzusunu təhlil edərkən yazır ki, “Kitabxanalar
xalqımızın zəngin multikulturalizm və tolerantlıq
ənənələrini tədbirlər vasitəsilə oxucu
kütləsinə çatdırmalı, kütləvi
informasiya vasitələrindən heç də geridə
qalmamalıdırlar. Son illərdə din pərdəsi
altında baş verən müxtəlif təxribatlara
qarşı mübarizə məqsədi ilə İnternetdə
yerli və xarici müəlliflərin dəyərli əsərləri
barədə geniş məlumatların, dini mövzuda elmi əsərlər
və məqalələrdən ibarət elektron topluların
hazırlanması və elektron kitabxanada, sosial şəbəkələrdə
yayımını təşkil etmək məqsədəuyğundur.
Elektron nəşrləri, elektron kitabları internetdə yerləşdirməklə,
eləcə də sosial şəbəkələrdə bu barədə
geniş məlumatlar yaymaqla zəngin dini-elmi, ədəbi-mədəni
dəyərlərimizin ölkədaxili və dünyada
tanıdılmasına, virtual təbliğinə
çalışmaq lazımdır” (Multikulturalizm Azərbaycanın
həyat tərzidir: metodik tövsiyələr /Tərt. ed.:
M.Hacıyeva, N.Alışova; Red. və burax. məsul:
K.Tahirov; Bakı: M.F.Axundov adına Azərbaycan Milli
Kitabxanası, 2016.- s. 13).
Təbii ki, multikulturalizm və tolerantlığın təbliğində
elektron resurslardan istifadə, eləcə də elektron
kitabxanaların potensialından bəhrələnmək, bu
istiqamətə xüsusi diqqətin ayrılması müasir
dövrdə sürətlə inkişaf edən texnoloji
imkanların tələbidir. Bu sahədəki
işlər kompleks şəkildə olmalı və mərhələli
şəkildə həyata keçirilməlidir. İlk növbədə multikulturalizmə dair
bütün növ materialların (kitab, albom, məqalə,
tezis və s.) elektron bazasını formalaşdırmaq
qarşıda duran ən mühüm məsələlərdən
biridir. Həmçinin həm
materialları mövzu və məzmuna uyğun olaraq
qruplaşdırmaq və virtual mühitdə, internetdə
axtarışını və əldə olunmasını təmin
etmək üçün müəyyən açar sözlərlə
işarələmək lazımdır. Həmçinin
elektron kitabxana daxilində multikulturalizm və
tolerantlığa dair müəyyən mövzu panelləri və
başlıqlar yaratmaq olar ki, bunun əsasında da müzakirələr
təşkil etmək olar. Eyni zamanda audio,
video və multimedia resurslarını da elektron kitabxana
mühitinə yerləşdirmək və bunlardan da maarifləndirmə,
təbliğat vasitəsi kimi istifadə mümkündür.
Elektron kitabxanaların verdiyi ən mühüm
imkanlardan biri də fotomaterialların yerləşdirilməsi,
başqa sözlə desək, virtual sərgilərin təşkil
olunmasıdır. Azərbaycanın
multikultural bölgələrinin həyat tərzinə, adət-ənənə
və etnoqrafiyasına dair fotomateriallardan elektron resurs kimi
geniş şəkildə istifadə etmək olar.
Elektron kitabxanaların ən mühüm özəlliklərindən biri də elektron baza ilə istifadəçi arasında əks-əlaqənin, kommunikasiyanın qurulmasıdır. Elektron kitabxana daxilində onlayn-virtual müzakirə şəraiti yaratmaq olar ki, bununla da həm oxucu və kitabxana, həm də oxucuların öz aralarında diskussiya imkanları mövcud olar.
Təbii ki, multikulturalizmin təbliği işində müasir texnoloji inkişafın verdiyi imkanlardan istifadə etmək və elektron kitabxanaların potensialından yararlanmaq bu sahədə görülən işlərin səmərəliliyinin və keyfiyyətinin artırılmasında çox mühüm rol oynaya bilər.
Arzu
MƏMMƏDOVA,
Azərbaycan
Dövlət İqtisad
Universiteti,
baş biblioqraf.
Respublika.-2016.- 13 iyul.- S.6.