Üzeyir Hacıbəylinin
“Leyli və Məcnun” operası Ankarada
Görkəmli Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəylinin
1908-ci ildə səhnə
üzü görmüş
məşhur “Leyli və Məcnun” operası bu günə kimi öz səhnə təcəssümü və
estetik təravətini
davam etdirməkdədir. Təxminən
yüz səkkiz ildir ki, M.F.Axundov
adına Azərbaycan Dövlət Opera və Balet teatrında 600-dən
çox səhnədə
yer almış bu əsər bu gün də
tamaşaçı-dinləyicilərə
mənəvi-estetik həzz
verir, opera Teatrının
salonu hər zaman ağzına qədər doludur. Əsərə olan belə
bir sevgi və rəğbət hissi heç də təsadüfi deyil. Bunun səbəbini hər
şeydən öncə
əsərin müəllifi
Füzulinin eyniadlı
poemasının yüksək
bədii-estetik məzmunu
və onun səhnə təcəssümünü
yaradan Üzeyir bəyin dərin emosional musiqisində axtarmaq lazımdır.
Təsadüfi deyil ki, Üzeyir bəy opera əsəri yazmaq üçün ilk dəfə
bu mövzuya müraciət etmişdir.
Füzulinin əsərinin qəzəl,
şeir formasında olması da bəstəkara görə
muğam sənəti
və muğam operası üçün
daha münasib idi. Üzeyir bəy ümumiyyətlə,
Şərq dünyasında
ölməz sevgi dastanı kimi geniş coğrafi ərazidə tanınan, sevilən bir mövzuya müraciət etməklə və Şərq insanları üçün yeni bir bədii hadisə olan opera vasitəsilə xalqın marağını çəkməyə
çalışmışdır. Eyni zamanda o, bu məqsədlə
geniş tamaşaçı-dinləyici
kütləsinin xalq musiqisinə, xüsusilə
də klassik muğam yaradıcılığına
dərindən bağlılığını
nəzərə alaraq
Şərq dünyasında
geniş vüsət tapmış bu musiqi növündən yaradıcılığında istifadə etməyi lazımlı bilmişdir.
Üzeyir bəy operada
ümumiyyətlə, sintetik
bir janr olan operaya xas
bütün musiqi janrlarından məqsədəuyğun
bir şəkildə və məntiqi olaraq istifadə edə bilmişdir. Türk dünyasında ilk opera olaraq
tarixə keçən
bu əsərin bir əhəmiyyəti də ondadır ki, bu əsər
artıq Türk dünyasında da çoxsəsli (professional) musiqinin
meydana gəlməsinin
yüz ildən çox bir tarixi olduğunu sübut etməkdədir.
Xatırladaq ki, operada xor parçaları,
inkişaf etmiş orkestr səslənmələri,
bu sırada ariya, duet kimi çoxsəsli musiqi janrları, xüsusilə
də opera sənəti
üçün son dərəcə
əhəmiyyətli olan
vokal-instrumental janrlardan
da istifadə edən bəstəkar ilk dəfə olaraq orkestrdə klassik muğamlarımızın canlı
olaraq səsləndirilməsini
də reallaşdıra
bilib. Operanın ilk premyerasında bu vəzifəni məşhur tarzən Qurban Pirimov görmüşdür. Bəstəkarın
əsərdə operanın
əsas qəhrəmanları
olan Leyli və Məcnunun surətlərini də ilk
dəfə olaraq klassik muğamlarımızın
usta icraçılarına
həvalə etməsi,
klassik opera solistlərindən
deyil, xalq musiqiçilərinə, xüsusi
təhsil görmüş
muğam sənətkarlarına
həvalə etməsi
kimi yaradıcılıq
üsulları Üzeyir
bəyin ilk operası
üzərində nə
qədər ürəklə
və dərindən çalışdığını, klassik Qərb musiqi üsulları ilə Şərq musiqi təfəkkürünün
yaradıcı sintezini
yaratmaq yolundakı yorulmaz səylərini sübut edir. Maraqlıdır ki, Üzeyir bəyin bu operasında reallaşdırdığı belə
bir uzlaşdırma, inteqrasiya, metod günümüzə qədər
davam etməkdədir və əsərin Türkiyə Cümhuriyyəti
Ankara Dövlət Opera və
Balet Teatrında keçirilən son premyerasında
(14 may 2016) biz Məcnun rolunda
tanınmış müğənni,
Azərbaycanın Xalq
Artisti, professor Mənsum
İbrahimovun ifaçılıq
məharətinin şahidi
ola bildik. Bu nadir tamaşada M.İbrahimov böyük aktyorluq istedadı nümayiş etdirdi.
Eyni zamanda əməkdar artistlər Elçin Haşımovun (tar) və
Elnur Əhmədovun (kamança) xüsusi olaraq Ankaraya dəvət olunmaları və orkestrdə yer almaları da heç şübhəsiz,
əsərin emossionallığına
və estetik təsir gücünün
artırılmasına xidmət
edə bilmişdir.
Əvvəlcə Leyli rolunda
Ankara Operası şan
(vokal) ifaçısı
Selva Erdener yüksək yaradıcılıq
məharəti sərgilədi.
Zərif
hərəkətləriylə uçan qaranquşlar kimi roluna rəng
qatdı və sevimli Leyli rolunu
məharətlə ifa
etdi. Bakı tamaşalarında vərdiş etdiyimiz Leylinin tamamilə fərqli, təzə rejissorluq şərhiylə
qarşılaşmış olduq. Fərqli yorum anlayışı
çərçivəsində yeni bir Leyli
rolunu ilk dəfə görmüş olduq.
Muğamları da özünəxas
gözəl səsiylə
müvəffəqiyyətlə oxudu. Doğrusu, bu baxımdan
Selvanı yalnız alqışlamaq lazımdır.
Xatırlatmaq lazımdır ki, muğam ifaçıları
Bakıdakı opera tamaşalarında
dəfələrlə səhnəyə
çıxmış və
təbiidir ki, Ankarada tamamilə fərqli məkan və rejissorluq anlayışı ilə rastlaşmışlar. Lakin buna
baxmayaraq, onlar elmlər doktoru, professor Əflatun bəyin bu yeni estetik
səhnə prinsiplərinə
dərhal uyğunlaşa
bilmişlər. Və tamaşanın
professional bir səviyyəyə
çatmasında təcrübələrini
müvəffəqiyyətlə ifadə edə bildilər. Operanın bir musiqili səhnə əsəri olaraq milli intonasiyalara
təməllənən orijinal
musiqisini Azərbaycanın
tanınmış dirijoru,
Xalq Artisti Fəxrəddin Kərimov idarə etməkdə idi. Əsərin ifası zamanı
Fəxrəddin bəy
də digər azərbaycanlı musiqiçilər
kimi yeni, daha fərqli rejissor şərhiylə rastlaşmasına baxmayaraq,
öz məharətini
göstərə bilmişdir.
Əvvəlcə orijinal rejisorluq
şərhi haqqında
... Üzeyir bəy sənətinin dərin bilicisi və pərəstişkarı, bəstəkarın
demək olar ki, bütün operetta və operalarını səhnələşdirən tanınmış
rejissor, Azərbaycanın
əməkdar incəsənət
xadimi, Prof. Dr. Əflatun
Nemətzadə, yazıldığı
gündən günümüzə
qədər davam edən tamaşaların hamısından fərqli bir rejissor anlayışı
ilə qarşımıza
çıxır. İlk premyerada
Ankara tamaşaçıları sanki ovsunlandı və onların necə heyran olduqlarının şahidi
olduq. Yazıldığı gündən günümüzə
qədər ilk dəfə
operaya gətirmiş olduğu yeniliklər bəstəkarın məqsədinə
tam olaraq cavab verir. Proloq və epiloqda “Şəbi Hicran ...”la səslənən xor parçasını səhnədə
və kulis arxasında hiss etmək mümkün olurdu. Lakin musiqinin ruhunda ilahi bir eşqin
yüksəlişi olduğunu
da duymamaq olmurdu. Rejissor həyatda eşqlərinə
qovuşmayan Leyli ilə Məcnunun cənnətdə birlikdə
xoşbəxt olduqlarını
cəsarətlə göstərir.
Bu yorum indiyə
qədər heç bir vaxt həyata
keçirilməmişdir. Finalda, epiloqda bir-birilərini sevən iki aşiqin qovuşduqlarının,
xoşbəxtliklərinin şahidi
oluruq. Onlar cənnət mələklərinin
müşayiətilə yüksəklərdə,
buludların və cənnət çiçəklərinin
arasında yox olurlar, əbədiyyətə
qovuşurlar. Əflatun bəy,
daha əvvəl məşhur “Koroğlu” operasına da gətirmiş olduğu yeni rejissor anlayışı
ilə beynəlxalq miqyaslı bir rejissor olduğunu sübut etmişdir. Bu möhtəşəm tamaşa I Beynəlxalq İstanbul Festivalında Haliç Konqres səhnəsində nümayiş
etdirilmişdir (23 iyul
2009). Daha sonra Samsun operasında
səhnələşdirdiyi Qazax operasının yaradıcısı Mukan Tulebayevin “Birjan və Sara” operasında da orijinal rejissorluq
şərhi ilə beynəlxalq layihəyə
uyğun olaraq yeni orijinal üslubuna
sadiqliyi haqqında
Prof. Dr. İlham Rəhimlinin
əsərlə əlaqədar
yazdığı məqaləsini
də oxudum. Onun yeni kəşfləri ilə tamaşaçıları
sevindirən istəyini
burada da görmüş oldum.
Bu tamaşa ilə də Əflatunun öz estetik prinsipləri üfüqündə operanın əsas fəlsəfi məzmun və bəstəkar düşüncəsinə layiq müvəffəqiyyətli tamaşası ilə Ankara opera səhnəsini bəzədiyinin də şahidi olduq. Tamaşada Ankara operasının gənc nəslə mənsub sənətçiləri də ulduz kimi parladılar. Leylinin anasının ibrətamiz surətini yaradan Zeliha Köksek müdrik bir şərq qadınının zəhmli, sərt, eyni zamanda səmimi ürəyi qızının ağrılarını bir ana olaraq təbiiliyi ilə paylaşan bir qadın surətini müvəffəqiyyətlə ifa etdi. Leylinin atası rolunda Kamil Kaplan, Məcnunun atası rolunda Haser Tek və anası Nuriyə Apaydın təbiiliyi və səmimiliyilə seçilirdi. Nofəl rolunda Tuncer Tercan isə səhra qəhrəmanının obrazını ustalıqla yaratdı və bir daha təcrübəli səhnə adamı oldugunu isbat etdi. İbn-Salam rolunda oynayan Əmrah Sözərin çox təbii, saf və şərəfli bir insan olduğunu gördük. Məcnunun məktəb yoldaşı, vəfa dostu Zeyd rolunda isə Burak Perktaş təbiiliyi ilə seçilirdi. Tamaşada I Ərəb və II Ərəb rolunda Raşit Görkem Aytimur və Yağmur Bayraqtarlar da kiçik rollarında səmimiliyi ilə xoşa gəlirdilər. Rejissorun iradəsinin, təcrübəsinin rollarını ifa edən sənətçilərin bütün davranış və hərəkətlərində hiss olunurdu. Operada xorun fəaliyyəti, səhnə hərəkətləri, gəliş və gedişləri opera dramaturgiyasının quruluşu daxilində inkişaf edir. Lakin tamaşada bütün gəliş və gedişlər hadisələrin, dramatik məzmunun zəruriliyindən irəli gəlir. Xüsusilə I şəkildə Leyli ilə Məcnunun ilk eşq səhnəsində qadınların və kişilərin üzlərindəki sərt ifadə sonradan yerini nilfrətə, hirsə verir. Onların Məcnunun üzərinə hücum etmələri, dönəmin adət-ənənələrə uyğun gəlməyən davranışlara görə Leyliyə qarşı olan hiddət, nifrət hissləri sanki qiyam kimi idi. Bu dəhşətli xəbəri analarına aparan qadınlarda belə bu hiddət, qəzəb dayanmır, az qala Leylini məhv etmək belə istəyirlər. Kişi və qadınların xor səhnəsində onlar çoxhərəkətli və hadisələrin dramatik, zirvə nöqtələrində bu hadisələri təbii bir şəkildə canlandıra bilirlər.
(davamı növbəti saylarımızda)
Prof. Dr. Babək Qurbanov.
Respublika.-2016.- 17 iyul.- S.4.