“İslamda”da fiziki mədəniyyət və
sağlamlıq motivləri
Həzrəti-Əlinin yenilməzliyi, qeyri-adi pəhləvanlığı
və hərb təlimindəki təkrarsız məharəti
onun həm də tarixdə məşhur “Xeybər müharibəsi”ndəki
göstərdiyi misilsiz fədakarlıqlarla dəyərləndirilir.
Mənbələrdə göstərilir ki, Həzrəti-Məhəmməd
əleyhissalam on dörd min qoşunla mühafizə olunan Xeybər
qalasını almaq üçün onu Həzrəti-Ömərlə,
Həzrəti-Əbubəkrə tapşırır. Nizami
ordularla müdafiə olunan düşmənlərlə
döyüşdə heç nə hasil olmur. Uca peyğəmbərimiz
bir vacib əməliyyatı hünər və fərasətinə
yaxşıca bələd olduğundan yalnız Həzrəti-Əliyə
həvalə edir. Həzrəti-Əli (ə.s.) dərhal
İslam bayrağını götürüb Xeybər
qalasına yetişir və əlindəki bayrağı yerə
sancır. Peyğəmbərimiz
düşmən səflərini öz qoşunu ilə darmadağın
edir.
Burada diqqəti çəkən əsas məqam
Həzrəti-Əlinin düşmənin ən cəsur, ən
güclü, ən azğın döyüşçüləri
ilə qarşı-qarşıya cəng etmə səhnəsidir.
Bu döyüşdə Həzrəti-Əlinin
ilk rəqibi həmin qalanın rəisi Haris adlı birisi idi.
Peyğəmbərimizin qalaya daxil olmasına mane olan Haris əlində
qılınc onun qabağına çıxır. Həzrəti-Əli
(ə.s.) bir qılınc zərbəsinə onu həlak edir.
Elə bu vaxt qaladan çox adlı-sanlı pəhləvan,
bütün döyüşlərdə əfsanəvi igidlik
və qəhrəmanlıqlar göstərmiş Harisin
qardaşı Mərhəb adlı yenilməz sərkərdə
çıxır.
Məxəzlərdə göstərilir
ki, Mərhəb çox qəribə geyinərmiş və həm
də iki şəmşir bağlarmış.
Başını zərbədən qorumaq üçün dəmir
papaq qoyarmış. Həmin papağın ətrafına
daşlar düzərmiş ki, qılınc zərbəsinin
qabağını alıb başına xətər dəyməsin.
Mənbələrin məlumatına görə, Həzrəti-Əli (ə.s.) Mərhəblə
üzləşəndə ona elə sarsıdıcı zərbə
endirir ki, bu həmlə onun qalxanını iki yerə
bölüb, dəmir papağını və daşları
sındırıb, əmmaməsini dağıdır. Beləliklə,
peyğəmbərimizin Zülfüqarı onun
başını və bədənini iki yerə
bölür. Cəhənnəmə
vasil olan düşmənin qanlı meyitini görən müsəlman
qoşunlarının Allahu Əkbər sədaları göyə
ucalır.
Həzrəti-Əli (ə.s.) da növbəti
rəqibi Harisin üçüncü qardaşı Yasər
olur. O da qardaşları kimi, peyğəmbərimizin
Zülfüqarına tuş gəlir.
Nəhayət, Həzrəti-Əli (ə.s.) xariqüladə
bir qüvvə ilə Xeybər qalasının
qapısından yapışıb onu bir əllə
qopardıb neçə metr kənara tullayır. Düşmən
ordusu həmin qanlı savaşda məğlub olur və beləliklə,
Xeybər qalası fəth olunur.
Allahın aslanı, övliyalar sultanı, din
uğrunda vuruşların cahanşümul sərkərdəsi
Həzrəti-Əli (ə.s.) həmin məslək və amal
uğrunda apardığı 29
qəzavatın rəhbəri, qəhrəman
döyüşçüsü olmuşdur. O, İslam
üçün ən ağır və fəlakətli
müharibələrdən hesab olunan Xəndək davasında
iştirak edəndə 28 yaşı vardı.
İslam peyğəmbərlərinin
qeyri-adi fiziki keyfiyyətlərə, fövqəlbəşər
hərbi səriştəyə, habelə onların cəngavər-döyüşçü
kimi mühüm əlamətlərinə yüksək dəyər
verən məşhur fransız tarixçisi Baron Kardova “Həzrəti-Əli
(ə.s.) qeyri-müsəlman alimlərinin gözü
ilə” adlı məcmuədə yazır ki, Əli (ə.s.)
— o necə bir bənzərsiz şücaət sahibi, tayı-bərabəri
olmayan qəhrəman və cəsur insan İslam peyğəmbəri
ilə çiyin-çiyinə vuruşur, fəaliyyət
göstərir və möcüzəsayağı qiyam edirdi.
Uca peyğəmbərin (ə.s.) ona bağlandığından
danışan müəllif qeyd edir ki, bunlar tarixdə
şan-şöhrət və əzəmətlə
xatırlanır.
Böyük şairimiz öz həmdillisi olan
türk oğlunun uca şəhidlik zirvəsinə yüksəlməsini,
onun pəhləvanlıq və bahadırlıq şücaətinin
heyrətli anlarını dərin poetik məna çaları
ilə nəzmə çəkmişdir: “Andan sonra
Müslimi-Azərbaycani saqiyi-bəzmi-rəzm olub, nə nəreyi-məstanə
ilə Günbədi-Gərdunə sədalar bıraxub
çox bixəbərləri cami-fənadan sərməst etdi.
Gah şəmşiri-atəşbarla rəzm edib, gah tiri tizrəftarla
müharibə qılurkən kəsrəti-cərahətdən
zəf olub mərkəbindən düşdü... Andan sonra
anın nəqdi-pakı və xələfi-salehi meydanə
girib, babayi-büzürgvarının intiqamını alıb
bir şəqi zərbətiylə bəzmi-gahi-bəqayə
intiqil etdi”. Şair həmin kədərli
səhnəni dərin qüssə ilə belə anladır:
Xoş ol arif ki, bildi
mülki-dünyanın sərəncamın,
Həyatından təməttə bulmayıb
içdi əcəl camın.
Mənbə və məxəzlərdə
istər əqli hünəri, istərsə də fiziki məharəti
ilə bağlı bu günümüzə qədər irqindən,
dinindən asılı olmayaraq dünyanın bir çox
tarixi şəxsiyyətlərini heyrətə gətirən
müqəddəs imamlarımızdan biri olan Həzrəti-Abbas
barədə də maraqlı bilgilərə rast gəlinir. Həmin qaynaqlarda göstərilir ki, o, (Həzrəti-Abbas)
ucaboylu, gözəl surətli bir kişi idi ki, ata minəndə
ayaqları yerə çatardı. Onun künyəsi
Əbülfəzil, ləqəbləri Səqqa, Qəməri
bəni Haşim idi və Kərbəla bayraqdarı hesab
olunurdu. Qəməri bəni-Haşim şücaət
nümunəsi, həmlə və döyüş aslanı
idi...
Qaynaqlarda Davud peyğəmbərin
də inadkarlığı, təkidliyi, qətiyyətliliyi ilə
yanaşı, fiziki hazırlıq səviyyəsi və hərbi
təlim işlərində fəal və
işgüzarlığı, fəhm-fərasəti, habelə
bir sıra fiziki tapşırıqların ustalıqla icra
edilməsində fərqləndiyi göstərilir. Qeyd etməliyik ki, Həzrəti-Davud peyğəmbər
öz dərin zəkası, geniş təfəkkürü və
humanist keyfiyyətləri ilə yanaşı, həm də
yüksək fiziki ustalığı və hərəki
bacarığı sayəsində cismani cəhətdən
qüdrətli bir bahadır kimi məşhur idi. Bu əzəmətli,
hünərli igid fiziki təmrinlərə çox
sıxı bağlılığı sayəsində idmanda
heyrətamiz nəticələr göstərmişdir. Mənbələrin
məlumatına görə o, dövrünün ən
güclü sapand daşı atanı olmuşdur.
1400 il bundan əqdəm qələmə
alınmış müqəddəs “Qurani-Kərim”də insan sağlamlığına qənim
kəsilən (siqaret, içki, narkotik maddələr və
s.) zərərli adətlərdən uzaqda olmaq, fiziki tərbiyə
nişanələri—idman, oyun, turizm, gimnastika,
üzgüçülük, habelə yardımçı-gigiyenik
amillərə—yuxu, qida, rejim, həm də təbii amillərə—hava,
su, günəş, təbiət və i.a. xüsusi diqqət yetirmək məsləhət
görülür. Bu mənada müsəlmanlığın əsas
şərtlərindən olan namaz qılma gigiyenik amilləri
özündə əks etdirən atributlardandır.
Namaz qılma prosesində adətən
sağlam və gümrahlığa xidmət edən spesifik
xüsusiyyətlər—qüsul olunaraq əl-üzü, qol və
ayaqları, bir sözlə, bütün bədən üzvlərini
pak saxlamaq kimi gigiyenik cəhətlərlə yanaşı, həm
də bir sıra gimnastika prosedurları və bəzi
fiziki çalışmaları da kompleks şəkildə
yerinə yetirilir. İbadət zamanı xüsusi xalı
üzərində Məkkə qibləsi səmtində duran
şəxs əvvəlcə ayaq üstə durur, əllərini
başından xeyli yuxarı qaldıraraq aşağı
endirir. Sonra dizləri və ayaq barmaqları
üstə əyləşərək (diz çökərək)
hər iki əlini gövdəyə dayaq verməklə
başını ayağa əyərək, alnını yerə
qoyub müqəddəs yerlərin torpağından
bişirilmiş möhür daşına toxundurur. Namaz zamanı əllərin, qolların, gövdə
və qıçların, bir sözlə, müxtəlif
pozalarda vəziyyətlərin ardıcıl və sistemli dəyişməsi,
bədən üzvlərinin hərəkiliyini təmin edən
kompleks idman tapşırıqları icra edilir.
Beləliklə, on yaşından
başlayaraq gündə beş dəfə mütəmadi və
sistemli şəkildə icra olunan namaz, onun dini xüsusiyyətlərindən
əlavə, lazımi mühüm hərəki keyfiyyətlər
tələb edən fəaliyyət növü olaraq insandan
güclü iradi səy, məsuliyyətlilik, dönməz
xarakter və s. kimi şüurlu intizam tərbiyəsi
formalaşdırmaqla bərabər, onların həm də
fiziki-cismani cəhətdən yetkin, qıvraq, davamlı və
uzunömürlü olmalarına da zəmin yaradır.
Gigiyenik amillərə ən çox namaz
zamanı riayət olunur. “Qurani-Kərim”dən
müəyyən surələr oxumaqla insanda bir sıra mənəvi,
əxlaqi-etik xüsusiyyətlərin tərbiyə olunub
möhkəmləndirilməsinə, habelə mərdlik,
humanist hisslər, bəşəri duyğular
formalaşdırmasına zəmin yaradan və həmin
sadalanan amillərin onun məslək, amal, inam və əqidəsinə
çevirməkdə namazın misilsiz əhəmiyyəti
vardır. Namazdan əvvəl dəstəmaz (abdəst) və
yaxud qüsul alınması, təmizliyə riayət
olunmasının, paklığa xidmətin ən bariz nümunəsidir.
Vaxtaşırı dəriyə, tükə,
dırnağa, paltara, bir sözlə, bədənin
bütün üzvlərinə ciddi qulluq etmək
İslamın ən nəcib əməllərindəndir.
İslamın tələb etdiyi ayrı-ayrı hallarda biz
müsəlmanların dini mərasimlərdə müxtəlif
üsullarla paklıq məqsədi ilə icra etdiyi
qüsul təkcə bu dinin ənənələri
üçün deyil, bütün dinlər üçün
mütərəqqi hal sayıla bilər.
Səhhətin mühafizəsi və onun möhkəmləndirilməsi
işində təmizliyin əlahiddə yer tutduğu müqəddəs
peyğəmbərlərimiz tərəfindən dönə-dönə
vurğulanır: “Vücudu təmiz olaraq yatan adam, ibadətlə
məşğul olan oruc tutana bənzər”. Müqəddəslərimizin
fikrincə, “təmiz olmayan şeylər günahdır, haramdır”.
İnsan səhhətinə namazın
sağlamlaşdırıcı rolu və funksiyası barədə
çox ciddi və maraqlı fikirlər mövcuddur. Namazdan əvvəl
dəstəmazın alınması onun gigiyenik əhəmiyyətindən
savayı, qəbul olunan soyuq su proseduru əsəb üzvlərinin
bərpasına kömək göstərir, onun sistemini tənzimləyir.
Namaz qılarkən tələb olunan müxtəlif
bədən hərəkətləri, eyni zamanda
hipodinamiyanın qarşısını alır, oynaqlar, vətər,
bağlar və s. arasında elastikliyin artması, qan
dövranının fəallaşması və s. kimi bir
sıra müsbət hallar yaranır. Bu barədə
Əl-Maidə surəsinin 6-cı ayəsində deyilir:
“...Namaza durduğunuz zaman üzünüzü və dirsəklərlə
birlikdə əllərinizi yuyun. (Yaş əlinizlə)
başınızı və hər iki bəndə (oynağa)
qədər ayaqlarınızı məsh edin (və ya:
başınızı məsh edin, ayaqlarınızı isə
hər iki topuğa qədər yuyun)”.
Sağlamlığın təmin edilməsinə
zəmin yaradan əsas amillərdən biri də pəhrizin
gözlənilməsidir. Bütün bunlara isə hər il adətə
görə oruc tutmaq, onun əməllərinə ciddi əməl
etmək insanda sağlam və gümrahlığa təminat
verən başlıca vasitələrdəndir. Böyük
mənəvi sərvətlərimiz olan dini ədəbiyyatlarımızda
bəşər övladlarını xeyirxahlığa,
qayğıkeşliyə, mərdliyə, bir sözlə,
insanlığa xas olan bütün nəcib və pak əlamətləri
özündə ehtiva edən, İslam
işığının nuruna durmadan üz tutan, onda ruhən
və cismən sağlamlığın təmin edilməsi
göstərilir. “Qurani-Kərim”də insanın
sağlamlığının təmin olunmasında,
qidanın qəbul olunması işində
tarazlığın pozulmaması, daha doğrusu yeyib-içməkdə
etidalın gözlənilməsinə çox ciddi münasibət
bildirilir. “Süfrə surəsi”nin 8-ci ayəsində buyrulur
ki, Allahın sizə halal buyurduğu pak nemətləri haram
etməyin və həddi də aşmayın. Allah həddi
aşanları sevməz.
Mobil
Aslanlı Huntürk. Pedaqoji elmlər doktoru.
Respublika.- 2017.- 14 aprel.- S.4