İstedad və zəhmətin bəhrəsi
Dekorativ-tətbiqi
sənət ən qədim və geniş yayılmış
sahələrdəndir. Bu sahənin xüsusi bir növü də
ağacoyma sənətidir və öz qədimliyi, mürəkkəbliyi
ilə seçilir. Uzaq keçmişə qayıtsaq,
oymaçı ustad sənətkarlarımızın
ağacdan yonaraq düzəltdikləri qaşıq, kasa,
nimçə və müxtəlif qab-qacaqları, əşyaları
şəxsən mən uşaq ikən evlərdə istifadə
olunmasının şahidiyəm. Baba-nənələrimiz
onlardan istifadə edirdilər. O vaxtlar çox evdə taxta və
saxsı qablardan, əşyalardan istifadə olunurdu. Hazırda
onlardan istifadə olunmasa da, respublikamızın bəzi muzeylərində
gözəl bir sənət əsəri kimi qorunub
saxlanmaqdadır.
Bundan əlavə, müxtəlif görünüşlü bəzəkli, naxışlı sütunlar, rəhillər, saray materialları, avadanlıqlar, sandıqçalar (mücrülər) və digər tarixi əşyaları da bura əlavə etmək olar.
İndi də istifadə olunan musiqi alətlərindən tar, kamança, qoşa nağara və s. ecazkar musiqilərimizi, mahnı və muğamlarımızı canlandırır.
Ağacoyma elə bir sənətdir ki, bunu düzəldib ərsəyə gətirmək mürəkkəbdir. Bunun üçün gərək yaxşı xəttat, nəqqaş, rəssam olasan. Çünki bu sənət həmin sahələrlə çox bağlıdır. Burada bacarıq, zövq, güclü yaddaş, yaradıcı qabiliyyət, səbir, diqqət lazımdır, zövq və duyğu gərəkdir.
Bütün bunları özündə həkk etdirən ağacoyma sənəti ilə məşğul olan möcüzəli xətt ustalığına malik sənətkarlardan biri də Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü, Əməkdar Mədəniyyət işçisi Hacı Seyfəddin Mənsimoğludur. Bu sənət haqqında özü vurğulayır ki, hər bir sənətin əsasında zövq və duyğu dayanır, sadəcə onları hərəkətə gətirmək və istiqamətləndirmək lazımdır.
Məişətimizlə bağlı olan ağacoyma sənətini inkişaf etdirən azərbaycanlı sənətkarlarımız çoxdur. Lakin Seyfəddin Mənsimoğlunu onlardan fərqləndirən əsas cəhətlərdən biri onun gözəl xəttat, möcüzəli xətti olmasıdır. O, düzəltdiyi dekorativ-sənət əsərlərində ərəb əlifbası ilə gözəl yazılar həkk edir. Sənətkar özü yazır ki, Allahın verdiyi səbir və qabiliyyət sayəsində canımda olan hiss və duyğularımı ağac üzərində ərəb xəttinin möcüzəli naxışları vasitəsilə üzə çıxarmışam.
Seyfəddin Mənsimoğlu yiyələndiyi sənətin kamil bilicisidir. O, buna nail olmaq üçün korifey şairimiz Nizami Gəncəvinin aşağıdakı kəlamını həmişə xatırlamışdı:
Bir elm öyrənmək istədikdə sən
Çalış ki, o elmi kamil biləsən.
Kamil bir
palançı olsa da insan
Yaxşıdır
yarımçıq papaqçılıqdan.
Kamil bir sənətkar
olmaq üçün həmin sənətə həvəs,
maraq olmalıdır, həmin sənətdə əsl sənətkar
özünü tapmalıdır. Seyfəddin Mənsimoğlu
özü haqqında demişkən: “Əzim Əzimzadə
adına rəssamlıq məktəbini, Mirzağa Əliyev
adına İncəsənət İnstitutunu bitirmişəm.
Bunların heç birində özümü tapa bilməmişəm.
Taleyin qismətinə baxın, quru ağac parçalarında
gördüyüm işlər üçün
yarandığıma sevinmişəm. Deməli, hər kəsin
canında görmək, götürmək, yaratmaq hissləri
varsa, bunun üçün zaman, məkan və şərait hər
şeyi həll edirmiş”.
Bəli,
Seyfəddin Mənsimoğlu Nizami Gəncəvinin
arzuladığı kamil bir sənətkar —həm
oymaçı, həm də xəttat kimi yetişmiş, sərbəst
olaraq ağacoyma işinə yiyələnmişdir. Onun
püxtələşməsində əlyazmaların rolu da az
olmamışdır. Sənətkar özü etiraf edir ki,
ağac üzərində xətqoyma işində heç bir
ustam, ustadım olmayıb. Yeganə müəllimim əlyazmalardır.
Ərəb xəttinin sənət möcüzəsi məni
bu yola gətirib.
Bu sənət
möcüzəsini 2016-cı ildə “Şərq-Qərb” nəşriyyatı
tərəfindən nəfis şəkildə çap olunan
“Xəttin sənət möcüzəsi” kitabından görmək
olur. Kitab olduqca maraqlı, həm də oyma sənətinin ən
gözəl nümunəsidir. Sanki kompozisiyalar dil
açıb danışır. Yüksək təxəyyülün
məhsulu olan bu oymalar o qədər dəqiq, o qədər
gözəl və heyranedicidir ki, birinə diqqətlə
baxmadan, o birinə keçmək istəmirsən. Bir-birindən
gözəl təsvirlərə baxdıqca, sanki
özünü nağıllar aləmində hiss edirsən:
sehr, möcüzə xariqələr və s. Doğrudan da,
onlar haqqında yazmaqda çətinlik çəkirsən; oyma
işləri, naxışlar, yazılar elə diqqətlə,
elə düşüncə ilə işlənmişdir ki,
orada bir nöqsan belə tapmaq olmur. Müəllif hər bir sənət
üzərində, yəqin ki, günlərlə, həftələrlə
gecə və gündüz fikirləşib, yüz dəfə
ölçüb-biçib, nəisə bir şey yaratmaq
üçün orijinal fikirlər axtarıb:”necə etmək
lazımdır ki, istədiyi gözəlliyi yaratsın və
tamaşaçı zövqünü oxşasın”. Və sənətkar
da bunu hiss edib duya bilmiş, rəngarəng kompozisiyalar
yaratmışdır.
Onun ilk əl
işi müqəddəs kitabımız Qurani-Kərimdən
götürdüyü, “Allah hər şeydən xəbərdardır”
kəlamını ağac üzərində həkk etməsidir.
Sənətkarın kitabı da tünd qoz ağacı üzərində
Allahın adı işlənmiş əsəri ilə
başlanır, Qurani-Kərimdən yazılmış ayələrlə
bitir. İlk lövhədə həmçinin əl-Mülk
surəsinin 1-ci ayəsi yazılmışdır. “Hökm (hər
şeyin ixtiyarı) əlində olan Allah nə qədər
ucadır (nə qədər uludur). O hər şeyə
qadirdir”.
Kitabda
Seyfəddin Mənsimoğlunun 56 işi verilmişdir. Üzərində
dini sözlər yazılmış ilahiyyatla bağlı 16,
dünyaşöhrətli klassiklərdən Mövlana Cəlaləddin
Rumi ilə bağlı 3, Nizami Gəncəvi ilə
bağlı 2, Məhəmməd Füzuliyə aid 5,
Hüseyn Cavidə aid 6, Şah İsmayıl Xətaiyə aid
2, qalanları —Məhsəti Gəncəvi, Əlişir Nəvai,
Nəsirəddin Tusi, Xaqani Şirvani, İmadəddin Nəsimi,
Əcəmi Naxçıvani və s. Adları çəkilən
bu əsərlərdə müəllif yalnız onların
adlarını deyil, müdrik sözlərini də
vermişdir. Bunlar da üç dildə —Azərbaycan, ərəb
və ingilis dilində əksini tapmışdır.
Seyfəddin
Mənsimoğlu əl işlərinin əksəriyyətini
qoz ağacı üzərində işləmişdir.
Kompozisiyalar gah aypara, gah dairəvi, gah ellips, gah da güzgü
formasındadır. Müəllif hər bir kompozisiyaya gözəl
seçimlər edərək maraqlı yazılar vermişdir:
Bismillahi-r-Rəhmani-r-Rəhim, Allah kəlamı, Allah və
s. sözləri kufi xətlə yazmışdır.
Allahın adı ilə bağlı ellips formada qoz ağacı
üzərində “Allah” sözü yazılmış iki
lövhə hazırlamışdır.
Allah
sözü aydın görünsün deyə fonu müxtəlif
xətlərlə kəsilmişdir.
Müəllifin
diqqəti cəlb edən ən gözəl əsərlərindən
biri də ellips formada olan qoz ağacı üzərində
Heydər Əliyevin “Müstəqilliyimiz əbədidir”
sözü yazılmış, orta hissədə isə Azərbaycanın
xəritəsi həkk olunmuş və “Azərbaycan”
sözü yazılmış əl işidir. Ulu rəhbərin
sözünün aşağı hissəsində isə
“H.Əliyev” yazılmış, ellipsin sağ və sol tərəfi
dəfnə yarpaqları ilə əhatə olunmuşdur.
Atatürk
sözü yazılmış lövhədə isə onun ərəb
əlifbası ilə “Milli müstəqillik elə bir nurdur
ki, onun qarşısında zəncirlər əriyər,
taxt-tac yanıb kül olar” —cümləsi verilmişdir.
“La
hövlə vəla qüvvətə illa billahil əliyyül-əzim”
duası dörd minarəli məscid formasında işlənmişdir.
Çox qəribə bir əl işidir.
Müəllifin
XII əsr türk dünyasının böyük şəxsiyyətləri
—Mövlanə Cəlaləddin Rumi və Mövlanə Şəmsi
Təbrizi —əsərində hər iki dahinin bir-birlərinə
olan bağlılığı və yaradıcılıq səmimiyyəti
göstərilmişdir. Çevrə şəklində olan
lövhənin kənar hissələrində onların hikmətli
sözləri yazılmışdır. Əsər istedadla,
böyük ustalıqla işlənmişdir.
“Aşıq
Qurbani” lövhəsində Xudafərin körpüsü, saz,
o taylı-bu taylı Azərbaycan təsvir olunmuşdur.
Qoz üzərində
çevrə formasında verilmiş “Kitabi-Dədə Qorqud”
adlı kompozisiyada yazı ortasında qədim musiqi aləti
olan qopuz yerləşdirilmiş, kənar hissələrdə
isə 12 medalyonun içərisində dastanın 12 boyunun qəhrəmanlarının
şəkilləri işlənmişdir. İşlənmiş
fon obrazları daha qabarıq göstərir.
Bu
lövhəyə baxdıqca müəllifin necə ecazkar bir
istedada malik olmasını təsəvvür edə bilmirsən.
“Məhsəti
Gəncəvi” adlanan lövhədə sol tərəfdə
şairənin özünün, sağ tərəfdə isə
onun həyat yoldaşı Əmir Əhmədin portreti
verilmişdir. Ellipsin kənarında isə Məhsətinin
bir rübaisi yazılmışdır.
Bu
dünya bir qızıl kuzəyə bənzər,
Suyu gah
şirindir, gah da ki, zəhər.
Çox
da öyünmə ki, ömrüm uzundur,
Əcəl
köhlənində hazırdır yəhər.
Nizami Gəncəviyə
həsr etmiş güzgü formalı lövhənin üst tərəfində
şairin şəkili və adı işlənmiş,
aşağı hissəsində isə açıq şəkildə
kitab və ortasında qələm qoyulmuşdur. Ellipsin kənarında
şairin hər bir əsərinə iki medalyon kəsilib dərinə
salınmaqla miniatürlərindən fraqmentlər döymə
üsulu ilə işlənmişdir.
“Üzeyir
Hacıbəyov” adlı lövhədə dahi bəstəkarın
adı və soyadı yazılmış, yuxarı tərəfdə
isə musiqi açarı yonulmuşdur.
Seyfəddin
Mənsimoğlunun ən gözəl əl işlərindən
biri də dahi Füzuliyə həsr etdiyi lövhələrdir:
Məhəmməd Füzuli “Türlə”, Məhəmməd
Füzuli “Şəbi-hicran”, Məhəmməd Füzuli “Leyli
və Məcnun”, “Məhəmməd Füzuli” (iki lövhə).
Bunlar hamısı bir-birindən gözəl, bir-birinə bənzərsiz
ecazkar əl işləridir. Bu əl işlərində
M.Füzulinin bütün dərdləri müəyyən
cizgilərdə təsvir olunmuşdur.
Sənətkar
M.Füzulinin oymaları üzərində 7 ay işləmiş
və bəhrəsini də görmüşdür.
Ustadın
Hüseyn Cavid haqqında işlədiyi əl işləri də
çox maraqlıdır.
Ümumiyyətlə, Seyfəddin Mənsimoğlunun hazırladığı ağacoyma işləri, onların üzərində gözəl xətlə yazılan yazılar ayrı-ayrılıqda öz orijinallığı ilə, fəlsəfi dünyagörüşü ilə seçilir. Hər biri bir təsviri poeamıdır.
Kitabda verilmiş hər bir plaketin ölçüləri də göstərilmişdir.
Seyfəddin Mənsimoğlunun əsərləri (əl işləri) dəfələrlə sərgilərdə nümayiş etdirilir, böyük rəğbət qazanır, sənəti mütəxəssislər tərəfindən yüksək dəyərləndirilir.
Onun Türkiyəyə aid ilk əl işi hazırda Türkiyə muzeyində, yaratdığı rəhillərdən biri Almaniya Federativ Respublikasının paytaxtı Berlin şəhərindəki İslam Muzeyinin Azərbaycan bölməsində, biri isə Azərbaycan Əlyazmaları İnstitutunda saxlanılır. Bəziləri isə şəxsi kolleksiyalarda saxlanılır.
Seyfəddin Mənsimoğlunun bir neçə əl işləri oğlu Firudinlə müştərəkdir. Bu sahədə dostlarına təşəkkür etməyi unutmur. O etiraf edərək yazır ki, gördüyüm bir neçə işimdə dostum Bəxtiyarın da əməyi var. Eyni zamanda “Heydər Əliyev”, “Müstəqilliyimiz əbədidir”, “Şah İsmayıl Xətai”, “Qardaşım! Vətən, ailə, qonşu, yoxsa biz kimik”, “Mövlanə Rumi”, “Elm öyrənmək ən böyük savabdır”, “Rəhil”, “Hüseyn Cavid” və bir neçə dini yazıları oğlum Firudinlə müştərək işləmişik...
Bəli, ustad, siz həmişəyaşar və xoşbəxt bir sənətkarsınız. Ona görə ki, möcüzəli sənət əsərlərini məhəbbətlə, istedadla yaratmısınız. Öz sənətinizi də yaşatmaq üçün övladınıza öyrətmisiniz. Beyniniz iti, alətləriniz kəsərli, əlləriniz var olsun. Neçə-neçə gözəl əsərlər yaradın.
Bu, milli sənətimizin yeni səhifəsidir.
Nəriman
SEYİDƏLİYEV,
filologiya üzrə
elmlər doktoru.
Respublika.- 2017.- 12 avqust.- S.3.