Şairi düşünərkən...
Şair Atif Zeynallı...
Azərbaycan poeziyasının, Azərbaycan şeirinin yüksəliş mərhələsi olan 70-80-ci illərdə bu ad şeir-sənət həvəskarlarının ürəyində, hafizəsində özünə möhkəm yer tutmuşdu.
Atif Zeynallı XX əsrin ikinci yarısı Azərbaycan poeziyasında öz dəst-xətti ilə seçilən, böyük poeziya ümmanında özünə yer tutan şairlərimizdəndir. Zaman bizi addım-addım o dövrün çoxsaylı adlarla təmsil olunmuş ədəbi mühitindən uzaqlaşdırdıqca, biz sanki o mühitin mənəvi inkişafımızdakı rolunu daha dərindən duyaraq qiymətləndirmək imkanı əldə edirik.
O illərdə daha çox orta nəsil kimi tanınan, sevilən, seçilən istedadlı şairlər nəsli yetişib püxtələşmişdi. Mayasında Vətən torpağının füsunkarlığının, dağ vüqarlı Kəpəzin, doğma Bakının, dəli xəzrinin coşdurduğu Xəzərin vəsfi dayanan milli poeziyanı yeni inkişaf səviyyəsinə elə onlar qaldırmışdılar. Zeynal Xəlil, Hüseyn Arif, Fikrət Sadıq, İlyas Tapdıq, Əli Vəkil, Famil Mehdi, Tofiq Bayram, Əliağa Kürçaylı, Gülhüseyn Hüseynoğlu, Məmməd Aslan, Qaçay Köçərli, Vaqif Nəsib, Gəray Fəzli, Davud Ordubadlı, Aslan Kəmərli, Kələntər Kələntərli, Oqtay Rza kimi şairlər... Onların içində Atif Zeynallı da (1927-1991) vardı.
Atif Zeynallı haqqında söz açmazdan əvvəl onun yetişdiyi ədəbi mühitə nəzər salmaq lazım gəlir. Çünki o, öz mühitinin, öz dövrünün yetirməsi idi, Hələ yeniyetməlik illərindən ürəyində şeirə məhəbbət oyanan şairin ilk poeziya nümunələri ötən əsrin 40-50-ci illərinə təsadüf etsə də, onun bir şair kimi tanındığı, sevildiyi dövr məhz 60-70-ci illər olmuşdu. Bu, o dövr idi ki, şairlər Vətənin dünəni və bu günü haqqında daha cəsarətli fikirlər səsləndirir, şeirlərində bəzi məqamları “örtüksüz” dilə gətirməkdən çəkinmirdilər. Şübhəsiz ki, sovet ideologiyasının ən qatı çağlarında Azərbaycan kimi respublikada yaradıcı insanlara, ilk növbədə şairlərə verilən bu imkanlar öz-özünə yaranmamışdı. Bu imkanı onlara bəxş edən, hələ o illərdən milli mədəniyyətin qeyrətini çəkən, şeir-sənət adamlarını təqiblərdən qoruyan, sonralar Azərbaycan xalqının milli dövlətçilik, qürur simvoluna çevriləcək ulu öndər Heydər Əliyev idi. Təsadüfi deyildi ki, o illərdə şairlərin başından, necə deyərlər, bir tük belə əskik olmadı, baxmayaraq ki, şeirlərindəki bir çox misralar açıqdan-açığa milli özünüdərkə, azərbaycançılıq ahənginə kökləmişdi. Bu imkandan, bu qayğıdan Atif Zeynallı da yetərincə bəhrələnirdi. Onun şeirlərindəki vətən yanğısı, əzəmətli keçmişimiz, eləcə də füsunkar təbiət lövhələrinin vəsfi 70-ci illər Azərbaycan poeziyasının sevilən, oxunan nümunələrindən idi. Azərbaycanın Cənub bölgəsinə yaradıcılıq ezamiyyəti zamanı İran sərhədi yaxınlığında yolda şlaqbaum görən şair “Şlaqbaum” adlı cəmi iki bəndlik şeir yazmışdı. Birinci bənddə avtomobillərin, qatarların toqquşmaması üçün yolu kəsən şlaqbaumdan danışan şair, ikinci bənddə yazırdı:
Şlaqbaum da var,
Qolu kəsir.
Bir bədənin iki əli,
Çatmasın bir-birinə...
Bu, sadəcə o dövrdə
dəbdə olan Təbriz mövzusu, Cənub həsrəti
deyildi. Bu, Azərbaycan torpaqlarını iki hissəyə
bölmüş əski Çar Rusiyasının, o dövrdə
isə rəsmi Moskva siyasətinin
açıqdan-açığa tənqidi, təhdidi idi.
Tale elə gətirib ki, məni
şair Atif Zeynallı ilə bir yox, bir neçə paralel
bağlayıb. Mən onu hələ gənclik illərimdən
tanımışdım və bu tanışlıq, həm də
dostluq şairin həyatının sonuna qədər davam etdi.
Bakının mərkəzində, hələ bu günə qədər
Baksovet deyilən ərazidən iki tin yuxarıda, o zaman milli poeziyamızın,
xüsusən heca vəzninin inkişafında böyük xidmətləri
olmuş şair Vaqifin adını daşıyan küçədəki
məşhur bir binada Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrinin xeyli qismi
yaşayırdı. Vaxtilə bu binada Əli Tudə, İslam
Səfərli, Əli Kərim, Cəlal Məmmədov, Qulu Xəlilov,
İslam İbrahimov, Əfqan Əsgərov kimi şairlər,
tənqidçilər, publisistlər və digər nüfuzlu
qələm sahibləri yaşayırdı. Bu
bina, bu həyət, bu mühit əsl sənət məkanı
“milli poeziya mətbəxi” idi. Atif
Zeynallının da bir şair kimi yetişməsində,
püxtələşməsində bu məkanın, bu
mühitin böyük təsiri olub. Zeynal Cabbarzadə,
Zeynal Xəlil, Əli Kərim, Zeynal Vəfa, Ənvər
Yusifoğlu və başqalarının bəzən az qala hər
axşam toplaşdığı bu mühitdə Atif
Zeynallı ən doğma, ən məhrəm kəslərdən
idi. Yazdığı bir çox şeirləri
də ilk dəfə burada səslənər, müzakirə
olunardı.
O zaman hələ cavan olan, şair
Atif Zeynallıya da həmin binada mənzil verilmişdi. 60-cı illərin sonunda biz də bir müddət həmin
binada yaşamışdıq. Üstəlik
Atifgillə yaxın qonşu idik. Mən
onun yaradıcı ömrünün ən məhsuldar
çağlarının necə gəlib keçməsinin
şahidi olmuşam. Tale elə gətirdi
ki, o həyətdən köçəndən sonra biz yenə
də qonşu olduq, Hökumət evinin
qonşuluğundakı binada yaşadıq. Bu, artıq 80-ci illərin sonu, 90-cı illərin əvvəlləri
idi. Həmin vaxtlarda gənclik illərimin artıq arxada
qalmasına baxmayaraq, böyük ruh yüksəkliyi ilə
çalışır, illər boyu baş müəllim,
dosent, dekan işlədiyim, o zamankı Azərbaycan Dövlət
İncəsənət İnstitutunun rektoru vəzifəsində
özümü doğrultmağa çalışır, yeniliklərə,
tədrisin səmərəsinin yüksəldilməsinə
can atırdım. Şairsə artıq
qocalırdı, bəlkə də elə
qocalmışdı. Əslində o, qoca deyildi,
yaşı 60-ı yenicə haqlamışdı...
Atif Zeynallı ilə
münasibətlərimiz təkcə qonşuluqla məhdudlaşmayıb. Məni
yetişdirən mühit, mənsub olduğum ailə bizi
tez-tez görüşdürərdi. Ədəbi
mühit, vaxtaşırı gedib-gəldiyim Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi mənə yaxın, doğma idi.
Atif Zeynallı da bu mühitin, bu ədəbi aləmin
bir parçası, zərrəsi idi. Daşlarına,
divarlarına şeir, sənət hopmuş, pilləkənlərində
Səməd Vurğunun, Mehdi Hüseynin, Osman Sarıvəllinin,
Əbülhəsənin, Əli Vəliyevin ayaq izləri
qalmış bu müqəddəs ocaq hər ikimiz
üçün də eyni dərəcədə doğma idi.
Mən dəfələrlə Atif
Zeynallını Yazıçılar İttifaqında, şəhərin
mərkəzində, Sahil bağı ətrafindakı parkda gəzişən,
qələm yoldaşları ilə söhbətləşən,
hətta bəzən coşaraq mübahisə edən
görmüşəm. Biz, həm də iş
yoldaşı olmuşuq. Ən vacibi
respublikamızın baş elm məbədgahı Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasında birgə
çalışmışdıq.
Atif Zeynallı Moskvada, SSRİ Elmlər
Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunda aspirantura təhsilini başa vurub Bakıya
qayıdandan dünyasını dəyişən günə
kimi Elmlər Akademiyasının Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda işləyib.
O məkanda ki, orada Mirzağa Quluzadə, Məmməd Arif, Məmməd
Cəfər, Əziz Mirəhmədov, Kamal Talıbzadə kimi
təfəkkür, düşüncə nəhəngləri
çalışıb. Atif Zeynallı o zaman “Azərbaycan
sovet ədəbiyyatı” adlanan şöbədə
çalışırdı. Şöbə
müdiri öz yaxın dostu, istedadlı alim və şair
Qasım Qasımzadə idi. İş elə
gətirmişdi ki, mən özüm də aspiranturanı
bitirdikdən sonra xeyli müddət Ədəbiyyat
İnstitutunda işlədim. Mövzum
Hüseyn Cavid yaradıcılığında ideyalar aləminə
həsr olunmuşdu. Dissertasiyanı müvəffəqiyyətlə
müdafiə edib, elmlər namizədi adını alandan bir
müddət sonra məni İnstitutda elmi katib vəzifəsinə
təyin etdilər. O illərdə Atif müəllimlə
münasibətlərimiz daha da doğmalaşdı.
Atif müəllim qəlbən həssas,
kövrək insan olmasına baxmayaraq, zahirən səsli-küylü,
danışdıqca coşan bir adam idi. Onun işə gəlişi ilə institutun dəhlizlərində
sanki bir canlanma baş verirdi. Şöbəyə
çatana qədər o, yolüstü, demək olar ki,
bütün otaqlara baş çəkir, əməkdaşlarla
görüşür, dostluq etdiyi insanlarla zarafatından
qalmırdı. Alim kimi o, çox
prinsipial, ədalətli idi. İnstitutun elmi
katibi olduğum üçün müdafiələrin,
müzakirələrin əksəriyyətində iştirak
edirdim. Atif Zeynallının da
prinsipiallığını, kimlərinsə, nələrinsə
xatirinə haqqa nahaq deməyə cəhd edənlərin
qarşısına kişi kimi
çıxmağını, istedadlı, lakin arxasız
aspirantlara, gənclərə dəstək olduğunu dəfələrlə
görmüşdüm. Eyni zamanda çətinliklərdən,
özünün qarşılaşdığı
haqsızlıqlardan danışıb şikayətlənməyi
xoşlamazdı. “Xasiyyətnaməm” şeiri də elə
bu fikirlərlə tamamlanırdı:
Budur yolum, budur andım
Mən bu yolda alışsam da,
Söyləmərəm,
Niyə yandım, necə yandım!
Atif Zeynallı həm də
geniş dünyagörüşünə malik, nəzəri
cəhətdən savadlı, hazırlıqlı tənqidçi
idi. Mən
onun ədəbiyyat nəzəriyyəsi və ədəbi tənqid
sahəsindəki elmi fəaliyyətini şairliyindən az əhəmiyyətli hesab etmirəm. Ədəbiyyat İnstitutunda bir yerdə
çalışdığımız illərdə onun elmi
görüşlərinin mükəmməlliyinin şahidi
olmuşam. Müasir Azərbaycan
poeziyasının müxtəlif problemlərindən, xüsusən
orta və gənc nəsil şairlərinin
yaradıcılığından saatlarla söz aça
bilirdi. O, belə söhbətlərdən yorulmurdu, əksinə,
zövq alır, sanki ruhən dincəlirdi. Səməd
Vurğunu çox sevirdi. 60-70-ci illərdə
qələmə aldığı şeirlərinə sanki Səməd
Vurğunun ruhu çökmüşdü. Həmin illərdə yazdığı, doğma
torpağın gözəlliklərini əks etdirən
şeirlərində şair təbiətə sanki onun
gözü ilə tamaşa edirdi. Böyük
Səməd Vurğunu Azərbaycan məfhumunun bir növ
sinonimi, prototipi, bəlkə də elə portreti
sanırdı. Onun nəzərində Vurğun da Azərbaycan
kimi böyüklük, əzəmət simvolu idi:
Vurğun dedim, Vurğunlaşdım
özüm də,
Azərbaycan dünya qədər nəhəngləşdi
gözümdə!
O, XX əsrin əvvəllərində
mövcud olmuş klassik ədəbi irsə də bələd
idi. Xüsusən Cavid, Hadi və S.Mənsur romantizmini yüksək
qiymətləndirirdi. Cavid barəsində
söhbətlərimiz də olurdu. Bu, elmi
mövzum olduğundan məni çox
maraqlandırırdı. Qəribədir
ki, bir şair kimi bütün yaradıcılığı
boyu təsviredici xarakterli, realist ruhlu, oynaq, əlvan təbiət
lövhələri yaradan, Vətəni və onun gözəlliklərini
vəsf edən sənətkar ömrünün son illərində
özünün də hörmət etdiyi, lakin yaxın getmədiyi
romantizmə meyil etməyə başlamışdı. Həm də bu romantizm, əksər hallarda olduğu
kimi, məhz bədbin ruhlu bir romantizm təsiri
bağışlayırdı.
Şair müasir nəsrin inkişafında Mehdi Hüseyn, Hüseyn Abbaszadə, İsmayıl Şıxlı, Fərman Eyvazlı və başqalarının rolunu yüksək qiymətləndirir, İlyas Əfəndiyev dramaturgiyasını teatr sənətinin inkişafında mühüm mərhələ hesab edirdi. Xüsusən də “Atayevlər ailəsi” onu çox təsirləndirmişdi.
Atif Zeynallı poeziyasının əsas simvollarından biri Xəzər idi. Uşaqlıqdan çılğın Xəzərin qayalı, qumsal sahillərində böyüyən şair üçün dəniz bir növ Vətənin, Azərbaycanın simvolu idi. Uzaq gənclik illərində nəşr olunmuş ilk kitabının adını “Sahildə” qoymuşdu. Bundan bir qədər sonra ikinci kitabı çapa hazırlananda onun da adını “Yenə o sahildə” qoydu. Beləliklə, dəniz mövzusu şairin yaradıcılığının əsas istiqamətlərindən oldu.
O, hətta öz övladının da adını Xəzər qoymuşdu. Bu məqam məni şairlə, onun ailəsi ilə, övladı ilə birləşdirən paralellərdən biridir və bu gün də davam edir. Mən Xəzərin oxuduğu ozamankı İncəsənət İnstitutunda onun müəllimi, dekanı olmuşam. Sonralar rektor işləyəndə qabiliyyətli bir gənc olduğunu görüb təhsilini başa vuran kimi onu institutda müəllim saxladım. O, etimadı tamamilə doğrultdu. Xəzər bu gün də rəhbərlik etdiyim kollektivdə müəllim işləyir, mədəniyyət təhsilinin inkişafına öz töhfəsini verir. Hər dəfə onu görəndə atasını xatırlayıram, nostaljilər məni çəkib o illərə aparır.
Bu günlərdə şair Atif Zeynallının 90 illiyi əməkdaşı olduğu Ədəbiyyat İnstitutunda geniş qeyd edildi. Şairin xatirəsi uzun illər çalışdığı kollektivdə böyük ehtiramla anıldı.
Zaman dəyişsə də, vaxtilə milli poeziyaya yeni nəfəs gətirən 60-80-ci illər lirikası, bu lirikanı özlərinin zəngin yaradıcılığı ilə cilalamış adlar, imzalar bu gün də xatirələrdə yaşayır. Biz onları unutmamalıyıq, çünki o ədəbi irs bizim bu gün inkişaf etmiş, sayca artmış, texnogen zəmanənin imkanlarından yararlanaraq özünə daha çevik təqdim, reklam imkanları əldə etmiş müasir şeirimizin yaxın keçmişdən boylanan, hələ köhnəlməyə macal tapmayan sələfidir. Bu şeirlərin bir çoxunda özünü büruzə verən düşüncə ziyası, fikir işartıları bu gün üçün də aktualdır. Və nə qədər ki, yaxın keçmişin zəngin poetik irs qoyub getmiş poeziya təmsilçiləri unudulmayıb, istedadlı şair, tanınmış ədəbiyyatşünas-alim Atif Zeynallı da onların arasında daim xatırlanacaq.
Timuçin
ƏFƏNDİYEV,
Əməkdar elm
xadimi, professor.
Respublika.- 2017.-15 iyun.- S.14.