Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti-100
Fətəli
xan Xoyski
Azərbaycan Cümhuriyyətinin
liderlərindən və qurucularından, tanınmış
dövlət xadimi Fətəli Xan Xoyski Cənubi Azərbaycanın
Xoy şəhərindən olub, sonralar Şimali Azərbaycana
- Şəkiyə köç etmiş məşhur xoyskilər
nəslindəndir. 1890-cı illərdə Moskva Universitetinin
hüquq fakültəsini bitirən Xoyski Gəncə,
Kutaisi və Yekaterinodar (Krasnodar) dairə məhkəmələrində
çalışmışdır. O, hüquqşünas kimi
fəaliyət göstərdiyi dövrdə milli əməlləri
ilə Qafqaz-Azərbaycan türklərinin böyük
etimadını qazanmışdır. Bu
etimadın nəticəsi də olaraq Fətəli xan 1907-ci
ildə Gəncə Quberniyasından 2-ci Dövlət
Dumasına deputat seçilmişdir.O, Dövlət
Dumasının iclaslarında «Müsəlman fraksiyası»
adından dəfələrlə çıxış edərək
çar Rusiyası əsarəti altında yaşayan müsəlmanların-türklərin
milli haqq və hüquqlarını müdafiə etmişdir.
Xüsusilə, Xoyski çar hökümətinin
ucqarlardakı milli və dini ayrı-seçkilik
ideologiyasına qarşı çıxmışdır. Bu mənada o, Rusiyada milli və dini
ayrı-seçkiliklərə görə vətəndaşların
siyasi və mülki hüquqlarını məhdudlaşdıran
qanunların ləğvinə dair Dövlət Dumasına təqdim
edilmiş qanun layihəsini imzalayanlar arasında olmuşdur.
2-ci Dövlət Duması buraxıldıqdan sonra (1907)
Xoyski bir müddət Gəncədə andlı
iclasçı kimi işləmiş, 1913-cü ildən etibarən
isə eyni vəzifəni Bakıda həyata
keçirmişdir.Şübhəsiz, Xoyskinin həyatında
1917-1920-ci illər çox mühüm və önəmli yer
tutur. Belə ki, 1917-ci ilin fevralında Rusiyada başlayan
inqilab bütün imperiyada, o cümlədən Şimali Azərbaycanda
da böyük bir dəyişikliklərə gətirib
çıxartmışdır. Bu baxımdan Azərbaycan
xalqının taleyini müəyyənləşdirmək
yalnız çar Rusiyasının süqutu ilə
mümkün deyildi. Bu zamanlarda ən vacib məsələlərdən
biri də Azərbaycan türklərinin aydınlarının
irəli çıxması və xalqı öz arxasınca
apara bilməsi idi. Şübhəsiz, belə liderlərdən
biri də Fətəli xan olmuşdu. Fevral
inqilabından sonra aktiv siyasi fəaliyyətə başlayan
Xoyski Milli Müsəlman Şurasının müvəqqəti
İcraiyyə Komitəsinin üzvü seçilmiş,
Ümumqafqaz müsəlmanların qurultayında iştirak
etmişdir.Məlum olduğu kimi, çar Rusiyası tamamilə
süquta uğradıqdan sonra 1917-ci ilin noybarında Zaqafqaziya
komissarlığı, 1918-ci ilin fevralında isə
Zaşafqaziya seymi yaranmışdır. Həmin seymin tərkibinə
seçilən 44 müsəlman-türk fraksiyasının
üzvülərindən biri də Fətəli xan idi. Seym
Zaqafqaziyanın müstəqilliyini elan etdikdən sonra onun ədliyyə
naziri olan Xoyski daima Qafqaz birliyinin tərəfdarı
olmuşdu. Gürcüstan Seymdən çıxmaq arzusunu bəyan
edəndə bu məsələyə münasibət bildirən
Xoyski demişdir: «Zaqafqaziya xalqları ümumi mənafelərinə
görə bir-birləri ilə elə sıx
bağlıdırlar ki, onların ayrılması asan
olmayacaqdır. Əgər ayrılmaq gürcü
xalqının iradəsidirsə, bizim ona mane olmağa
heç bir haqqımız yoxdur. Əlbəttə, belə bir
şəraitdə Azərbaycan türklərinə də müvafiq
qərar qəbul etməkdən başqa yol qalmır».Zaqafqaziya
seymi dağıldıqdan sonra mayın mayın 27-də
müsəlman-türk fraksiyası Tiflisdə bir araya gələrək
Azərbaycan Milli Şurasını yaratdılar ki, onların
sıralarında Fətəli Xan da var idi. Həmin iclasda Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə Milli Şuranın sədri, Xoyski isə
İcraiyyə Komitəsinin rəhbəri seçilmişdir. Mayın 28-də Milli Şuranın ilk iclasında Azərbaycan
Cümhuriyyətinin müstəqidiyiyi bəyan olunmuş və
müstəqil dövlətin ilk baş naziri vəzifəsinə
bütün şura üzvlərinin yekdil səsi ilə Fətəli
xan gətirilmişdir.Xoyski Azərbaycan Cümhuriyyətinin
baş naziri olduğu illərdə onu ləyaqət və
şərəflə təmsil etmişdir. Doğrudur, onun
dövründə Azərbaycan üçün xoşagəlməz
bir neçə hadisə də baş vermişdir. Həmin
hadisələrdən biri də İrəvanın ermənilərə
güzəştə gedilməsidir. Belə ki,
1918-ci il mayın 29-da Tiflisdə
keçirilən Azərbaycan Milli Şurasının növbəti
iclasında Xoyski şura üzvlərinin Azərbaycan və
Erməni federasiyası ərazilərinin sərhədləri
məsələsinə dair erməni milli şurası ilə
apardıqları danışıqlar barədə məlumat
vermişdi. Tarixi
mənbələ görə,
Xoyski məruzəsini Erməni federasiyasının
yaradılması üçün onlara siyasi mərkəz
lazım olduğunu,
Aleksandropolun (Gümrü) Türkiyəyə keçməsindən
sonra belə mərkəzin yalnız İrəvan ola biləcəyi
haqqında məlumat verdikdən sonra İrəvanın
ermənilərə güzəştə gedilməsinin zəruri
olduğunu bildirmişdir. Həmin iclasda Azərbacan Milli
Şurası İrəvanın Ermənistana güzəştə
gedilməsi haqqında qərar qəbul etmişdir. Elə həmin
gün (1918, 29 may) baş nazir Xoyski xarici işlər naziri
M.H.Hacınskiyə rus dilində ünvanladığı məktubunda
İrəvanın Ermənistana güzəştə gedilməsi
ilə bağlı qismində yazırdı: «Biz ermənilərlə
bütün mübahisələrə son qoyduq, onlar ultimatumu qəbul
edəcək və müharibəni qurtaracaqlar. Biz İrəvanı
onalara güzəştə getdik».Fikrimizcə, İrəvanın
ermənilərə güzəştə gedilməsi indiki
şəraitdə ciddi siyasi səhv sayılsa da, həmin
dövrdə Azərbaycan Cümhuriyyətinin liderlərinin, o
cümlədən Xoyskinin bunu etməmək üçün
böyük imkanları olmamışdır. Onlar
bu addımı atdıqları dövrdə Azərbaycan
Cümhuriyyətinin bir əsgəri belə yox idi. Üstəlik,
Azərbaycanın Bakı kimi mühüm sənaye və
siyasi mərkəzi də başda olmaqla şərq hissəsi
rus-erməni birləşmələrinin nəzarəti
altında olduğu bir dövrdə, Azərbaycan Milli
Şurasının erməni milli şurasının bu təklifi
qarşısında dirənməsi vəziyyəti daha da gərginləşdirə
bilərdi. Bunu, arxalarında bir sıra beynləxlaq qüvvələrlə
yanaşı Sovet Rusiyasının dayandığı erməni
milli şurası da yaxşı anlamış, məhz Azərbaycan
üçün son dərəcə əlverişsiz bir şəraitdə
İrəvanı onlardan istəmişdilər. Bunu, Fətəli
xan parlamentdəki ilk çıxışında da
dolayısıyla etiraf etmişdi: «Hökumətimiz öylə
bir zamada təşəkkül etmişdi ki, bir kənddən
o biri kəndə getmək qorxulu idi. Gecə yatanda sabaha
çıxmaq ümidi yox idi. Heç kəsin irzi, namusu,
canı, mali əmniyyətdə deyildi… İdarələrin
adı var isə də, özü yox idi. Hərə
başına beş-on addam yığıb bir hökumət,
bir qanun düzəltmiş idi. Güclü olanlar
özünü ağa hesab edirlərdi».
Hər halda, heç bir əskəri
qüvvətə malik olmayan Milli Şura ondan fərqli durumda
olan, yəni bir tərəfdə Azərbaycaın şərq
hissəsində faktiki hakimiyyətə malik olan
S.Şaumyanın başçılıq etdiyi bolşevik-daşnaklara,
digər tərəfdən Azərbaycanın qərb hissəsində
İrəvan, Naxçıvan və ona yaxın ərazilərdə
işğalçılıqla məşğul olan Andranikin
quldur qüvvələrinə qarşı çıxmaq
üçün ciddi əsgəri qüvvəyə
ehtiyacı var idi. Belə bir yeganə ümid yeri isə
Türkiyə idi. Xoyski də bunu etiraf edirdi: «Daxili işlər
böylə ikən Azərbaycan istiqlalı elan edilmişsə
də, heç bir hökumət tərəfindən təsdiq
edilməmişdi. O zaman bütün Azərbaycan tərəfindən
seçilmiş Milli Komitə bu hökuməti təyin edib
idarə işlərini ona tapşırdı. Məni rəis
seçərək idarəyə başladıq. Türkiyə
ilə sülh əhdinaməsi tezliklə bağlandı.
Bununla bərabər hökumət qanun və qayda barəsində
aciz idi. Zira heç bir tədbir qüvvəmiz və
silahımız yox idi. Aşkar hökumət təşkil etməyə
məcbur idik, lakin bunu da edə bilməzdik. Ona
görə bir qüvvəyə lüzum görürdük,
sülh müzakirəsi vaxtı türklərdən bir qədər
əsgər almaq iltizam edildi… Bu təklif ilə
başqasına müraciət etmək mümkün deyil idi.
İstəsək də bir fayda olmaz idi. Türkiyə həm
dindaşımız, həm də millətdaşımız
idi».
Fikrimizcə, bəlkə Azərbaycan və
Osmanlı imperiyası arasında hərbi əməkdaşlıqla
bağlı Batum müqaviləsi iyunun 4-dən öncə
imzalansaydı, məsələ bir qədər fərqli ola
bilərdi. Ancaq bu da, faktiki mümkün deyildi. Belə
ki, Gürcüstanın Zaqafqaziya seymindən
çıxıb müstəqilliyini elan etməsi (26 may),
bunun ardınca erməni milli şurasının İrəvanı
Azərbaycan Milli Şurasından istəməsi (28 may) müəyyən
qədər də olsa, onlar üçün bir tərəfdən
gözlənilməz olmuş və hazırlıqsız
vəziyyətdə yaxalanmış, digər tərəfdən
Xoyskinin təbrincə desək: «Bu xüsusda çox sözlər
ola bilər. Fəqət vaxta baxıb tərəziyə
qoyulmalıdır ki, bu işləri hansı hökumət və
nə vaxt etmişdir? Tarixi, sabiqəsi, əskər və xəzinəsi
olan hökumətmi? Yoxsa iki gündə təşkil
olunmuş pulsuz və əskərsiz hökumətmi?».Bu mənada Milli Şuranın o cümlədən,
Fətəli xanın rəhbərlik etdiyi ilk hökumətin
böyük uğurları ilə yanaşı, onların iradəsinin
zidd olan, ancaq məcburiyyət qarşısında «İrəvanın
ermənilərə güzəştə gedilməsi» kimi bəzi
uğursuzluqları da olmuşdur. Ancaq bu məsələ
də o da nəzərə alınmalıdır ki, Milli
Şura üzvləri müəyyən şərtlərlə
- ermənilərin İrəvan, Naxçıvan və digər
ərazilərmizdən iddialarını əl çəkməsi
və müharibəni dayandırması halında belə bir
güzəştə getmişdir. Ermənilərin buna əməl etməyəcəyi
təqdirdə isə Milli Şuranın həmin qərarı
qüvvədən düşmüş hesab olunacaqdı.
Hər halda, Fətəli xan
Xoyski və onun silahdaşları (M.Ə.Rəsulzadə,
N.Yusifbəyli və b.) həmin dövrdə Azərbaycan
xalqı, Azərbaycan dövləti üçün
mümkün olan nə var idisə, onu da etdilər. Bununla da onlar müəyyən uğursuzluqlara
baxmayaraq adlarını tarixin qızıl səhifəsinə
yazdılar. Şübhəsiz, bunların arasında ən
alisi Azərbaycan Cümhuriyyyətinin istiqlalı idi. 1918-ci il
dekabrın 7-də Azərbaycan parlamentinin ilk təsis
iclasında Fətəli Xan Xoyski bununla bağlı
çıxışında deyirdi: «Bugünkü
gün Azərbaycan üçün böyük əziz
mübarək gündür ki, yuxumuzda görməzdik, əqlimizə
gəlməzdi». Xoyskinin çıxışının ana məzmunu
o idi ki, Azərbaycan xalqı artıq milli bayrağı, milli
ordusu, milli dili, milli demokratiyası və sair olan müstəqil
bir dövlətdir: «Qüvvəmiz qədər vəzifəmizi
ifa etdik. Hələ çox şey edə bilməmişik,
amma bunu cürətlə deyə bilərəm ki, hökumətin
nöqsanları ilə bərabər yol göstərən
işıqlı ulduzu bu şüar olmuşdur: Millətin
Hüququ, İstiqlalı, Hürriyyəti».Xoyski parlamentdəki
çıxışlarında Azərbaycanda milli-dini ayrı-seçkiliyin
olmamasını dəfələrlə bəyan etmişdir. O
deyirdi ki, Azərbaycandakı müsəlman türk milləti
heç bir zaman bu Vətənə özlərini tək
övlad kimi görməyiblər. Yəni Azərbaycan
Cümhuriyyəti bütün millətlər, etnoslar
üçün Vətəndir və onların bütün
hüquqları və azadlıqları qorunur. Ona görə də,
Azərbaycanın əsas sütunu olan türklər deyil,
bütün etnoslar Milli İstiqlalı daima qorumalı və
müdafiə etməlidirlər: «Hökumətin
qabağında mühüm bir məsələ var isə də,
o da istiqlaliyyət məsələsidir. Bizim birinci məsələmiz budur.
Buna diqqət edəcəyiz. Sizlərdə buraya hər bir yerdən gəlmiş
olduğunuz onu göstərir ki, bu istiqlaliyyət tək
adamların dediyi olmayıb, bütün millətin
xahişidir. Bir yerdə millətin xahişi olsa və o yerdə
çalışsa, o millət azad olsa öz məqsədinə
çatacaqdır».Qeyd edək ki, bu qeyrətli
Azərbaycan türk oğlu 1920-ci il yanvarın 11-də Azərbaycan
Cümhuriyyətinin Paris sülh konfransının
iştirakçı dövlətləri (Fransa, İngiltərə,
ABŞ və b.) tanınmasını böyük sevinclə
qarşılamış və bununla bağlı parlamentdəki
çıxışında demişdir: «Bu yalnız
bizim üçün deyil, ümum türk miləlti və
türk aləmi üçün böyük bir bayramdır.
Böylə bir günü dərk etmək üçün
qeyri-millətlər on illərlə
çalışmışlar. Biz isə onu az müddətdə
bir il yarım içərisində qazandıq. Böylə az
müddətdə istiqlaliyyətini alan bir millətin onu
möhkəm saxlaycağına əminəm».
Fətəli xan
Azərbaycan Cümhuriyyəti Sovet Rusiyası tərəfindən
işğal edildikdən sonra Gürcüstana-Tiflisə
getmişdir. Tiflisdə isə o, erməni daşnakları tərəfindən
şəhid edilmişdi. Azərbaycan türk millətinin, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin böyük şəhid
oğullarından biri olan Xoyskinin məzarı Tiflisdədir.
O, yalnız Azərbaycan Cümhuriyyətinin ilk baş naziri
kimi deyil, həm də şəhid baş naziri kimi də tarixə
adını yazdırmışdır. Bu mənada hesab edirik ki, onun bu
gün Azərbaycanın ən böyük şəhərlərində
(Bakı, Gəncə, Şəki və b.)
Emin Sərdarov
E
Respublika.-
2018.- 16 fevral.- S.6.