Bakının ən böyük kəndi
Jurnalist-publisist Kamal Novruzun “Qədim Məştağa” kitabı
işıq üzü görüb
İndi intellektual yarışlar, breyn-rinqlər tez-tez təşkil olunur. Xüsusən də telekanallarda, tədris ocaqlarında.
Adları müxtəlif
olsa da, məramları, təxminən
eyni olur: böyüməkdə olan
nəslin intellektini inkişaf etdirmək, məlumatlılıq səviyyəsini
yüksəltmək. Rəngarəng mövzuları əhatə
edən belə yarışmalarda iştirakçılara
insan fəaliyyətinin
bütün növlərinə,
tarixə, coğrafiyaya
və digər bilik sahələrinə
aid suallar təqdim olunur. Sırf bir sahəyə
həsr olunan bilik yarışları da var. Bu baxımdan, hər həftənin bazar günü AzTV-də yayımlanan “Azərbaycanı tanıyaq
və tanıdaq” adlı yarışmanı
qeyd etmək olar. Oyunun diqqətəlayiq cəhəti məhz məktəblilərin vətənpərvərlik
tərbiyəsinə hədəflənməsidir.
Aksiomdur ki, güclü vətənpərvər olmaq
üçün öncə
vətəni yaxşı
tanımaq gərəkdir.
Müntəzəm izlədiyim
həmin yarışda
bir dəfə belə bir sual
səsləndirildi: “Bakının
ən böyük kəndi hansıdır?” İştirakçılardan sualı düzgün
cavablandıra bilən
olmadı. Uzun müddət
Bakıda yaşasam, onu yaxşı tanıdığımı güman
etsəm də, sualın cavabını mən də bilmirdim. Apardığım araşdırmalardan da bir qənaət
hasil edə bilmədim. Yalnız
bu günlərdə,
keçmiş iş yoldaşım, son illər
müxtəlif dini, elmi-populyar kitabların tərtibi və çapı ilə məşğul olan Kamal Novruzun ikinci nəşri ötən ilin sonlarında çapdan çıxmış “Qədim
Məştağa” kitabını
mənə verəndən
sonra sualın cavabını öyrənə
bildim. Demə, bu, Məştağa
kəndi imiş.
Amma böyük zəhmətin,
ciddi tədqiqatın məhsulu olaraq hasilə gələn 580 səhifəlik kitabdan öyrəndiyim təkcə
bu olmadı. Maştağanın tarixi,
burada keçmişdən
məskən salmış
nəsillər (tayfalar),
əhalisinin məşğuliyyəti,
kəndin tarixən formalaşmış məhəllələri,
tanınmış simaları,
təlim-tərbiyə ənənələri
və s. haqqında da mükəmməl məlumat və təsəvvür aldım.
Kitab ilk baxışda ixtisasca jurnalist olan müəllifin gördüklərini,
bildiklərini, eşitdiklərini
publisistik dillə qələmə alması
təsiri bağışlasa
da əslində belə deyil. K.Novruz bir çox məsələlərə yanaşmada
əsl tədqiqatçı
səriştəsi nümayiş
etdirərək kənd
haqqındakı mövcud
ədəbiyyatla, sənədlərlə
dərindən tanış olmuş,
onları yeri gəldikcə təhlilə
çəkərək öz
münasibətini bildirmişdir.
K.Novruzun doğma kəndi Məştağaya
sonsuz sevgisi də elə kitabın ilk səhifələrindən
hiss olunur. Müəllif nədən söz
açırsa-açsın, orada yurd təəssübü
ön planda görünür. Kitab bütövlükdə
Məştağanın salnaməsi
kimi dəyər daşısa da, onun bu qədim
kəndi tanıtmaq hədəfi də hiss olunandır və bunu əsərin mündəricatı və
strukturu da aydın göstərməkdədir.
K.Novruz bütün dini məkanlar üçün
keçərli saymaq mümkün olan sübh azanını, namazdan sonra yavaş-yavaş canlanan kənd həyatını
ön söz yerində təsvir etdikdən sonra kəndin tarixinə qısa ekskurs edir. Faktlara söykənərək göstərir ki, Məştağa Bakı şəhəri yaxınlığında
və şəhər
ətrafında yerləşən
kəndlər içərisində
həm ərazisinə,
həm də əhalisinin sayına görə ən böyüyüdür. Müəllif bu qənaətini müxtəlif mənbələrdən
gətirdiyi faktlar, fikirlərlə möhkəmləndirir.
Kamal Novruz “Məştağa” sözünün etimologiyasını
da araşdıraraq mənasına aydınlıq
gətirir. İndiyədək bu ada verilən
şərhləri diqqətdən
keçirən müəllif
bu qənaətə gəlir ki, Məştağa sözü
Azərbaycan türklərinin
soykökünün formalaşmasında
böyük rol oynamış massagetlərin
adı ilə bağlıdır. Onun sözlərinə
görə, massagetlər
müxtəlif tarixi mənbələrdə maskut,
malaxaun, məsqət,
masqat adlandırılır.
Görünür, kəndin adı
da buradan götürülmüş, zaman-zaman
deformasiyaya uğrayaraq
Maştağa (Məştağa)
kimi formalaşmışdır.
Qədim Maştağanın müxtəsər
coğrafiyası da yeni nəşrdə öz əksini tapıb. Bu məqsədlə oxucuları yüz il bundan
qabaqkı qədim Məştağaya səyahətə
aparan K.Novruz müxtəlif coğrafi cəhətlərdən baxış
bucağı altında
yanaşma ilə onları kəndin coğrafiyası ilə tanış edir. Bunun davamı olaraq Məştağanın məhəllələri
haqqında söz açılır. Müəllif
kəndin əsas məhəllələri olan
Keçəl məhəlləsi,
Xunxar məhəlləsi,
Seyidlər məhəlləsinin
hər biri, həmin məhəllələri
təmsil edən etnik qruplar, bu qrupların bir nümayəndəsi kimi seyidlərin Məştağaya gəlməsi
və burada məskunlaşması, məhəllələrin
tanınmış simalarından
ətraflı bəhs
edir. Məştağanın yolları, bağları,
əkin yerləri, meydanları, ovdanları, bulaqları, quyuları, hamam və dəyirmanları
haqqında tarixi-təsviri
materiallara da kitabda geniş yer ayrılıb. K.Novruz onların hər birindən yurdsevər bir tədqiqatçı kimi söz açır.
Bakı kəndləri arasında öz dindarlığı
ilə seçilən
Məştağada, kitabda
göstərildiyinə görə,
36 məscid, 4 pir olub. Müəllif məscidlərin sayını mübahisəli
hesab etdiyindən onlardan daha böyükləri
və tanınanları
haqqında məlumat verir. Hər məscid barədə verilən məlumatda onun tikilmə tarixi, məscidi tikdirən və burada axundluq edən din xadimləri, hazırkı axundları ilə də oxucular tanış
edilir.
Ensiklopedik nəşr təsiri bağışlayan kitabda
qədim Məştağa
əhalisinin məşğuliyyətinə
də toxunulub. Müəllif qeyd edir ki,
Məştağa əhalisinin
əsas məşğuliyyəti
bağçılıq, əkinçilik
və heyvandarlıq idi. Bunlarla yanaşı kəndin
əhalisi arasında zəfərançılıq da
geniş yayılmışdı.
Vurğulanır ki, ötən
əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda, o cümlədən
də Abşeronda ən çox və ən keyfiyyətli zəfəran
məhz Məştağada
istehsal olunardı.
Əhalinin əsas məşğuliyyətlərindən
biri də üzümçülük imiş.
Kəndin bağlarında 25-dək üzüm növü yetişdirilərmiş. Buna
görə də Məştağa həm də öz yüksəkkeyfiyyətli kişmişi
ilə tanınırmış.
Kitabda yazılanlardan məlum olur ki, xalqımız
arasında populyar olan, sevilən bir çox bayram və mərasimlər qədim Məştağada da təntənə ilə qeyd olunurmuş. K.Novruz bunlardan
Novruz, Orucluq, Qurban, Qədr bayramları haqqında ayrıca və geniş söz açır, onların tarixi, keçirilmə qaydaları barədə məlumatları təqdim
edir. Qədim Məştağada uşaqların təlim-tərbiyəsinə
xüsusi diqqət yetirilirmiş. Bir sıra dini qaydalar, davranış, etiket qaydaları, islam əxlaqının
əsasları uşaqlara
ailədə aşılanırmış.
Uşaqlar məktəb yaşına
çatdıqda valideynlər
onları məktəbdarlıq
edən mollaların yanına göndərərmişlər.
Mollaxanada uşaqlara əvvəlcə
əlifba - “əbcəd”,
sonra isə Quran oxumağı öyrədirdilər.
Quranı çıxdıqdan
sonra molla uşaqlara Sədinin “Gülüstan” kitabından
dərs deyərmiş...
Bu barədə kitabda verilən geniş məlumatda, habelə, məktəbdarlıqla
məşğul olan mollalardan da söz açılır.
Müəllif qeyd edir ki, Məştağa
Abşeronda Bakı şəhərindən sonra
ən böyük yaşayış məskəni
olduğu kimi, burada yetişib ərsəyə gələn
alimlər, din xadimləri
də başqa kəndlərə nisbətən
çoxdur. O, kitabında
həmin alim və din xadimlərindən
50-dən çoxu haqqında
müxtəsər məlumat
verir. Kəndin tanınan, nüfuzlu,
yaradıcı şəxsiyyətlərindən
bir qismini şairlər təşkil
edir. Həmkarımız kitabını yazarkən
onları da unutmayıb və ora tanınmış Məştağa şairləri,
hazırcavab insanları
haqqında geniş araşdırma yazısını
da daxil edib. Həm də yaradıcılıqlarından
nümunələrlə birlikdə.
Kitabın “Qədim
Məştağa sənətkarları
və nəqliyyat vasitələri”, “Məştağada
ləqəblər”, “Qədim
maştağalılar” “Tarixin
yaddaşından” adlı
bölmələrində də
maraqlı, oxucunun Məştağa haqqında
biliklərini, təsəvvürlərini
genişləndirən məlumatlar
yer alıb. Faktoloji materiallarla zəngin, dərin müşahidə,
təhlil və müqayisələr, mövcud
ədəbiyyatlara, ciddi
tarixi faktlara istinadən yazılmış
kitabın dili də öz axıcılığı, rəvan
təhkiyəsi ilə
diqqəti cəlb edir. Kitab geniş oxucu auditoriyası üçün
nəzərdə tutulsa
da, fikrimizcə, o, bu istiqamətdə araşdırmalar aparan tədqiqatçılar üçün
də qiymətli mənbə ola
bilər.
Yusif ƏLİYEV,
Əməkdar jurnalist
Respublika.- 2018.- 13 iyul.- S. 7.