Üzeyir Hacıbəylinin əsərlərində
qadın mövzusu
Görkəmli Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəylinin çoxyönlü və zəngin
yaradıcılığında, heç təsadüfi deyil
ki, qadın mövzusu da önəmli yer tutur. Onun ortaya
qoyduğu qadın surətləri geniş bir qalereya təşkil
edir. Leyla, Minnət xanım, Gülpəri,
Gülçöhrə, Asya, Nigar və digər surətlər
bəstəkarın operalarında, operettalarında önəmli
dramaturji rola malik olmaqla birlikdə, eyni zamanda
xalqımızın müxtəlif tarixi inkişaf
aşamalarında qadınlarımızın toplumsal
yaşamımızda oynadığı rolu, öz
hüquq bərabərliyi uğrunda cəsarətlə
mücadilə verə bilməsi, yeri gəldikdə kişilərlə
birlikdə yabancı işğalçılara qarşı
amansız olması və s. bədii boyalarla öz ifadəsini
tapmışdır. Böyük sənətkar
qadın surətlərinin yaradılmasında, hər şeydən
öncə, dönəmin mütərəqqi ictimai-siyasi baxışlarından
çıxış edir və qadın azadlığı məsələlərini
heç də xalqın ümumi sosial-siyasi və hüquqi
azadlığından ayrı təsəvvür etmirdi.
Əsrlərdən bəri davam
edən sosial bərabərsizlikdən, yerli feodal-patriarxal
münasibətlərin mürtəce qayda-qanunları, yasaqları
qadınlarımızın ləyaqətinin, şərəfinin,
istək-arzularının, saf əməllərinin uzun bir zaman
çeynənməsinə səbəb olmuşdur. XX əsrin
əvvəllərində belə bu son dərəcə
mürtəce meyillərin yaşaması və fasiləsiz
olaraq ona himayəçilik edənlər hələ də az
deyildir. Mürtəce burjua-mülkədar zümrələr,
dini istismar edən sosial qruplar hər vasitə ilə
qadınların çadra örtməsinə, ərlərinin
bütün şıltaqlıqlarına, haqlı-haqsız təhqirlərinə
dözmələrinə haqq qazandırır. Bu
qaranlıq güclər onları həqiqi azadlıqdan, eyni
zamanda hürr olaraq sevib-sevilmək iqtidarından, maarif və
mədəniyyətdən ayrı görürdü.
Böyük bəstəkarımız
qadınlarımızın ləyaqətinin, şərəfinin
ayaq altına atılması, onlara qarşı
çevrilmiş sınırsız haqsızlıqlara
qarşı öz barışmaz səsini ucaltmış və
bədii yaradıcılığında bu qəbildən olan
mürtəce meyilləri tənqid etmiş, gülüş hədəfinə
almışdır. Xüsusilə XX əsrin əvvəllərində
toplumsal yaşamımızda baş verən keyfiyyət dəyişikliklərini,
tədricən milli şüurun formalaşması sürəcini
gözəl duyan bəstəkar, öz əsərlərində
yerli mühitdən, sadə insanların istək-arzularından,
onların bu və ya digər hadisələrə olan tələbatından
çıxış edir. Bu dönəmlər
fəaliyyət göstərən müxtəlif sosial təbəqələrin
təmsilçilərindən olan bəylərin,
qoçuların, milliyəytçi ruhlu jurnalistlərin,
antidemokratik zehniyyətli aydınların və s. prototiplərini
meydana gətirir. Təsadüfi deyil ki,
qadın azadlığı məsələsi bütün
hallarda ön plana çəkilmiş olurdu. Üzeyir Hacıbəyli
ölməz “O olmasın, bu olsun” musiqili komediyasında XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycanda mürəkkəb
ictimai şərait haqqında, paranın oynadığı həlledici
rolu haqqında gözəl təsəvvür yaradır.
Əsasən o dönəmin Azərbaycan mühiti
üçün xarakterik olan mövzuya əl atan müəllif
onu bədii gülüş səviyyəsinə qaldıra
bilir. Kasıblaşmış Rüstəm bəy
paranın xətrinə ağlını itirərək 15
yaşlı qızı Gülnazı 50 yaşlı Məşədi
İbada ərə verməyə çalışır.
İfrat dərəcəsinə ulaşmış bu qərar
hətta dönəmin köhnə qayda-qanunlarından qida
almış Rüstəm bəyin tanışlarına
da təəccüblü gəlir. Bununla belə, Rüstəm
bəyin arzusuna qarşı yalnız Sənəm
açıq-aydın etiraz edir. O, sadə xalq təmsilçisidir,
sağlam düşüncəli, cəsarətlidir.
Gülnaz isə təmiz qəlblidir, öz məhəbbətinə,
sevgilisinə sona qədər sədaqətlidir. Təsadüfi
deyildir ki, o, Sərvərə cavabında kəskin olaraq
atası Rüstəm bəyin qərarını heç bir
zaman qəbul etməyəcəyini söyləyir və
sevgilisinə müraciətlə: “Yox yox, mən səndən
başqa kimsəyə getməyəcəyəm. Qoy məni
öldürsün, mən səni sevirəm, sənə də
gələcəyəm” - deyir. “Arşın mal alan” əsərinin
qəhrəmanı Gülçöhrə də eynilə
düşünür. Görmədən, sevmədən, bəxtə-bəxt
ərə getməyin əleyhinə çıxır.
Gülnaz sevgi azadlığını zənginlikdən
üstün tutur, atası Sultan bəyin bütün hədə-qorxusuna
baxmayaraq sıradan bir arşınmalçı olan Əsgəri
sevir. Bəstəkar burada zahirən sadə süjet xətti
kimi görünən sevgi motivində dərin sosial məna
olduğunu açıq bir şəkildə göstərə
bilir. Sultan bəyin sözlərindən bəlli olur ki, o
qızının mutluluğunu onun ancaq zəngin, imkanlı
adama ərə getməsində görür, çünki bu,
onun şəxsi, sosial mənsubiyyətinə uyğundur. “Mən
bir bəyəm ki, bütün tanışlarım
adımı əzbər bilir. Əşi hamı ilə aş
yemirəm ki, bığım yağa batar, bir
uşağın birisi mənə eniştə olmaq istəyir”.
Ü.Hacıbəyli ilk komediyası olan “Ər
və arvad”da da qadın azadlığının, onun ləyaqətinin,
şərəfinin tapdanmağı əleyhinə
çıxır. Maraqlıdır ki, əsərin gerçək
qəhrəmanı Minnət xanım öz ağlı, zəkası,
namus və qeyrətilə bütün
iştirakçılardan yüksəkdə durur. Sinifli cəmiyyətin,
insanların müxtəlif inanclarının, toplumun meydana gətirdiyi
əxlaq normalarının qurbanı olan Mərcan bəyin pis
niyyətlərini, düşgünlüyünü bilə-bilə
eşini doğru yola gətirməyə
çalışır. Nəhayət, Minnət
xanımın xoş bir niyyətlə işlətdiyi hiylədən
sonra Mərcan bəy elə bir gülünc vəziyyətə
düşür ki, bu, eyni zamanda bütün müsəlman aləmində
geniş yayılmış çox arvadlılıq, kəbin
kəsmə və s. kimi zamanını
ötürmüş və gerçək ailə əxlaq
normaları ilə bir araya sığmayan adət-ənənələrin
öz-özlüyündə lazımsız olduğunu
göstərir. Təsadüfi deyil ki, Üzeyir Hacıbəylinin
opererttaları tez bir zamanda bütün Şərq ölkələrində
geniş yayılmış və bu gün də bir çox
teatrların repertuarlarında səslənməkdədir. Zənnimizcə, bu böyük marağn səbəblərindən
birisini də bəstəkarın əsərlərində
qaldırılmış qadın və sevgi
azadlığı məsələlərinin eynilə Şərq
ölkələrinin bir çoxunda hələ də həll
olunmamış, müasir ictimaiyyəti dərindən
düşündürməsi ilə izah etmək
mümkündür. Təsadüfi deyil ki,
“Arşın mal alan” musiqili komediyasının İran
seyirçiləri arasında qazandığı böyük
uğurun səbəbini mədəniyyət xadimləri
yalnız əsərin dərin ideya-məzmunu, incə yumoru ilə
bərabər, eyni zamanda əsərdə ifadə olunan ailə-kəbin
problemlərinin müasir İran həyatı
ilə olduqca yaxın olmasında görürlər. Əsərin
iştirakçılarından olan D.Makaddam “Keyhan” qəzetinin
Məşhəd müxbiri ilə olan müsahibəsində
söyləyirdi ki, əsərin ifası zamanı
seyirçilər iki saat televiziya ekranlarından
uzaqlaşmışlar və bu, tamamilə təbiidir,
çünki komediya ruhən iranlılara çox
yaxındır, burada meydana gətirilmiş obrazları xalq hər
gün görür. D.Makaddanın söylədiyinə görə,
günümüzdəki İranda hələ də elə ailələr
var ki, burada gənclər evlənmək istədiklərini
öz ana və atalarına, hətta xalalarına belə
söyləyə bilmirlər.
Ü.Hacıbəylinin bütün Şərq
ölkələrində yayılmış “Leyli və Məcnun”a
müraciət etməsi də heç şübhəsiz,
müəyyən mənada qeyd etdiyimiz səbəblərlə
izah edilməkdədir.
1908-ci ildə Füzulinin eyni
adlı faciəsi əsasında bəstələnmuiş ilk
Azərbaycan operasında bəstəkar orta çağın
aşırı dini etiqadlarından, sxolastik
qayda-qanunlarından uzaq olan gənclərin - Leyli və Məcnunun
saf məhəbbətini zəngin xalq musiqimizin,
muğamlarımızın vasitəsilə daha da
ülvləşdirmiş, əbədiləşdirmişdir.
Leylinin faciəsi minlərcə Şərq
qızlarının faciəsinin ümumiləşdirilmiş
ifadəsi kimi verilmişdir. Uzun bir zaman orta
Çağ Şərq dünyasında hökm sürən
sosial-əxlaqi haqsızlıqlar, eyni zamanda qadınların
sosial esitsizligi, istismarı, sosial fəaliyyətsizliyi, sevgi
azadlığından məhrum olması və s. operada zəngin
və emosional musiqi obrazları, xüsusilə də Leylinin
unudulmaz surəti vasitəsilə bütün dolğunluğu
ilə açıqlanır. Təsadüfi deyil ki, opera
günümüzə qədər seyrçilər tərəfindən
ən şox sevilən əsərlərdən sayılır.
Bu operanın səhnə taleyi neçə-neçə
tanınmış müğənnilərimizin adı ilə
bağlı olmuşdur. Bu baxımdan Leyli obrazını
meydana gətirən müğənnilərdən Həqiqət
Rzayevanı, Sara Qədimovanı, Rübabə Muradovanı,
Zeynəb Xanlarovanı, Nəzakət Məmmədovanı və
digərlərini qeyd etmək istərdik.
Üzeyir Hacıbəylinin şah əsəri
sayılan “Koroğlu” operasında yaradılmış Nigar
obrazı öncələr meydana gətirilmiş qadın surətlərindən
ayrılır. Azərbaycan qadınlarına xas olan ən
gözəl xüsusiyyətlər - zəriflik, incəlik, ləyaqət,
sevgilisinə sadiqlik, cəsurluq və s. Nigar surətində
öz musiqili-estetik ifadəsini tapmışdır. Eyni zamanda,
bəstəkar Nigar surəti vasitəsilə
xalqımızın yüksək etik və estetik idealını
əks etdirmişdir. Nigar, Koroğlu kimi məğrur bir xalq qəhrəmanının
sevgilisi olmaqla bərabər, heç də passiv olaraq
qalmır. Xalqın yabançı işğalçılara
qarşı, eyni zamanda öz azadlıqları uğrundakı
mücadilədə yaxından iştirak edir.
Operada Nigarın daxili aləmi, Koroğluya olan
ülvi məhəbbəti, düşmənlərə
qarşı sonsuz nifrəti və s. tədricən professional
çoxsəsli musiqinin ariya və arioza kimi janrları vasitəsilə
açıqlanır. Məsələn, artıq operanın
birinci pərdəsində Nigarın oxuduğu ariozadan bəlli
olur ki, o qəsbkarların zülmkarlığına,
haqsıqlıqlarına qarşı barışmaz olub,
xalqın mutlu gələcəyinə tam olaraq inanır. Bu pərdədə
səslənən ariya isə Nigarın xarakterinin digər tərəfini,
yəni Koroğluya olan saf, nəcib məhəbbətini,
sadiqliyini ifadə edir. Təsadüfi deyil ki, ariyanın musiqi
dili sevgidən doğan lirik əhval-ruhiyyə ilə
bağlıdır. Bununla belə, ariyanın musiqisinin orta
bölümündə müəyyən emosional dəyişiklik
hiss olunur. Musiqinin dili bir qədər kəskinləşir.
Musiqi səslərinin hərəkəti nisbətən tezləşir.
Belə bir bədii metodla bəstəkar Nigarın sona qədər
öz sevgisinə sadiq qalacağına and içməsini ifadə
edə bilmişdir. Nigar surətinin hərtərəfli ifadə
olunmasında eynilə Koroğlunun ariyalarını və
xüsusilə də operanın üçüncü pərdəsində
oxuduğu ariyanı qeyd etmək lazımdır. Qəhrəmanın bu ariyasından bəlli olur ki,
Koroğlu heç də yalnız mücadiləçi bir qəhrəman,
xalqın azadlığı uğrunda mübarizə aparan
barışmaz bir qəhrəman olmayıb, eyni zamanda dərin
bir məhəbbətlə, səmimi qəlblə sevən və
bu sevgidən doğan və zəfərlər
üçün ruhlana bilən bir qəhrəmandır. Hər iki qəhrəmanın musiqi
partiyalarındakı melodik-intonasiya bənzərlikləri,
eyni zamanda kütləvi xor səhnələrində belə,
onların tez-tez orkestrdə səslənməsi, hər
şeydən öncə Koroğlu ilə Nigarın ruhən
bir-birinə yaxın olması, xalqın istək-arzularını
ifadə etmək üçün bəstəkar tərəfindən
istifadə olunan mühüm bədii-estetik vasitələrdəndir.
Məgər incəliyini bəstəkarın
Nizami Gəncəvinin qəzəllərinə əsasən bəstələdiyi
“Sənsiz” və “Sevgili canan” musiqili qəzəlləri də
yüksək poetik bir dillə qadın ləyaqətini, zərifliyini
incəliyini tərənnüm etmirmi? Hər
iki musiqili qəzəl öz yüksək bədiiliyi,
emosionallığı, son dərəcə ifadəli,
axıcı melodiyasına görə vokal lirikasının ən
gözəl nümunələri kimi dinləyicilərimizin
çox sevdiyi əsərlərdən sayılır.
Qadın mövzusu Üzeyir
Hacıbəylinin hər zaman diqqət mərkəzində
olmuşdur. Ömrünün son illəri belə, səhhətinin
ağırlaşmasına baxmayaraq, bəstəkar “Füruzə”
operası üzərində çalışırdı.
Operadan yayınlanmış yeganə parça olan Firuzənin
ariyası bəstəkarın qadın surətinin daxili
aləminə, psixologiyasına nə dərəcə dərindən
nüfuz etməsini açıq bir şəkildə ifadə
edir. Bu ariya bəstəkarın
yaradıcılığında ən parlaq səhifələrdən
biri kimi dəyərləndirilir. Söylənənlər
qadın surətlərinin Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığında
nə qədər geniş bir yer tutduğunu göstərməklə
yanaşı, eyni zamanda bəstəkarın
qadınlarımızın daxili duyğu aləminin,
xarakterinin, istək-arzularının və s. hər
yönlü və geniş bir şəkildə bədii
dillə ifadə etməyə çalışmasını
da unutmamağı təlqin edir. Müxtəlif
məzmunlu və biçimli əsərlərdə
yaradılmış qadın surətləri dahi bəstəkarımızın
gerçəkdən də qadınlarımızın kədəri,
hüquq bərabərsizliyi, müstəqilliyi, ictimai
yaşamda layiqli yer tutması kimi sosial problemlərin həllinə
dərin maraq göstərməsinin bariz nümunəsidir.
Təsadüfi deyil ki, bəstəkar hələ
1926-cı ildə yazdığı “Azərbaycan musiqisinin
inkişafı” məqaləsində operaların və musiqili
komediyaların xalqımızın sosial-mədəni həyatında,
tərbiyələnməsində, eyni zamanda dini fanatizmə
qarşı mücadiləsində oynaya biləcəyi rolu
xüsusilə qeyd edərkən, bu əsərlərin
keçmişdə cahilliyin, dini fanatizmin qurbanı olmuş
qadınlarımızın azadlıqlarını əldə
etməsində, öz hüquq və bərabərliyini
tapmasında oynadığı önəmli rolu da
vurğulamışdı.
Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcılığında
öz bədii ifadəsini tapmış qadın surətləri,
onların əvvəlki cəmiyyətlərdə
acınacaqlı vəziyyəti, dini fanatizmə, sosial
haqsızlıqlara, hüquq bərabərsizliyinə və s.
qarşı mücadiləsi bir daha bu baxımdan demokratikləşmə
yolunu tutmuş cümhuriyyətimizdə meydana gəlmiş
əlverişli sosial-mədəni şəraitin
formalaşmasının bir arada nə qədər önəmli
olduğunu göstərməkdədir. Hazırda
sosial-siyasi və mədəni həyatın müxtəlif sahələrində,
eyni zamanda elm, sənət, təhsil, mədəniyyət,
iqtisadiyyat, idman və s. sahələrdə
qadınlarımızın da kişilərlə bərabər
fəal şəkildə iştirak etdikləri söylədiklərimizi
təsdiqləməkdədir.
Babək Qurbanov.
Respublika.-
2019.- 12 mart.- S.15