Klassik ədəbi irsimizdə mənəvi
və fiziki sağlamlığın təcəssümü
Bu
bir həqiqətdir ki, hər bir bəşər övladı
yüksək mənəviyyata, əməksevər, humanist
keyfiyyətlərə malik vətəndaş olmaqla bərabər,
həm də möhkəm sağlamlığa, lazımi
güc və qüvvətə, habelə bir sıra digər
fiziki keyfiyyətlərə yiyələnməlidir. Qətiyyən
unutmaq olmaz ki, sağlamlıq insanın yalnız şəxsi
firavanlığı üçün deyil, başqa cəhətlər
üçün də əhəmiyyətlidir. Yəni,
adam fiziki cəhətdən sağlam, fəal və davamlı
olarsa, heç şübhəsiz ki, o, quruculuq işlərində,
özünün Vətəninin müdafiəsində,
yaxşı və ağır günlərində bir o qədər
yaxından iştirak edər, yararlı bir varlığa
çevrilər. Bir sözlə, bu cür adam həyatın
insanlara verdiyi nemətlərin hamısından daha səmərəli
şəkildə istifadə edə bilər.
Müasir dövrdə cəmiyyətimizin
üzvü olan hər bir adam təkcə öz ölkəsini
həqiqi məhəbbətlə sevən bir vətəndaş
kimi səciyyələnmir. O, həm də zəngin fiziki, mənəvi
keyfiyyətləri, doğma torpağını, Vətənini
müdafiə etməsi, əmək qüdrətinin
ucalması ilə fərqlənməlidir. Bütün bunlar isə
bilavasitə onun sağlamlığı ilə sıx
bağlıdır. Heç də təsadüfi deyildir ki,
yüksək zəka sahibləri insan
sağlamlığını, hər şeydən əvvəl,
onun mənəvi sərvəti hesab etmişlər.
Yer üzünün əşrəfi insanın
sağlamlığı və onun yaradıcılıq
imkanları müasir ekoloji böhranın çox ciddi
narahatçılıq yaratdığı bir zamanda daha
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Bu
bir həqiqətdir ki, böyük elmi-texniki nailiyyətlər
insanın sağlamlığını bədən tərbiyəsi
və idman qədər möhkəmlədə bilmir. Əksinə,
elmi-texniki nailiyyətlər tədricən fiziki əməyi
sıxışdırıb aradan
çıxardığına görə, təbiətən
mütəhərrik olan insanın fiziki hərəkətlərini
məhdudlaşdırır, bədən üzvlərinin ahəngdar
inkişafına mane olur. Üstəlik ekoloji gərginlik -
havanın, suyun, torpağın çirklənməsi onun vəziyyətini
xeyli çətinləşdirir.
ümumi rəy göstərir ki,
sağlamlığı möhkəmlətmək
üçün ən yaxşı amil bədən tərbiyəsi
və idmandır. Sağlamlıq heç bir xəzinə ilə
müqayisə edilməyəcək dərəcədə dəyərli
bir sərvətdir ki, insan həyatına məna, şənlik
və xoşbəxtlik verir.
Sağlamlıq insanın mənəvi və
fiziki keyfiyyətlərinin məcmusudur. Çünki şəxsiyyətin
ahəngdarlığı elə ümumbəşəri dəyərdir
ki, ona yalnız fiziki və mənəvi kamillik vasitəsilə
nail olmaq mümkündür. Odur ki, insanın mənəvi
və fiziki sağlamlığı uğrunda mübarizəsi
zəmanəmizin ən ümdə vəzifələrindən
biridir. İnsanın uzunömürlüyü, müvəffəqiyyətli
əmək fəaliyyəti, ailə həyatı, sağlam nəsil
yetişdirməsi və onu düzgün tərbiyələndirməsi
sağlamlıqdan çox asılıdır.
Həqiqətən də sağlam olan kəs həyatda
hər şeyə nail ola bilər. Unutmaq olmaz ki,
sağlamlıq birdirsə, xəstəlik minlərlədir.
Sağlam adamlar həyatda çox fəal, nikbin və
xoşxasiyyət olur. İntibah dövrünün məşhur
həkimi Ambruaz Pare haqlı olaraq demişdir ki, şən
adamlar tez sağalırlar. Məhz buna görə də
müasir dövrün adamları təkcə təbiətin
onlara bəxş etdiyi nemətlərlə kifayətlənməyib,
daim özlərinin fiziki təkmilləşməsi və mənəvi
kamilləşməsi qayğısına qalmalıdırlar.
Bunun üçün sağlam həyat tərzinin
yaradılması, hər şeydən əvvəl, kütləvi
bədən tərbiyəsi və idmanın geniş
inkişafı ilə əlaqələnir.
Tarixin inkişaf təcrübəsi
göstərir ki, fiziki tərbiyənin inkişafında hər
hansı xalqın nə qədər çox xidməti olarsa,
həmin xalq kamil və yetkin insan tərbiyə edilməsində
qarşıya qoyduğu məqsədə daha çox
yaxın olar. Cəsarətlə demək olar ki, hər
bir millətin ümumi mədəni səviyyəsi onun idmana,
fiziki kamillik göstəricisinə olan münasibətilə də
qiymətləndirilə bilər.
Təbabətin banisi Hippokrat göstərir ki,
hərəkətsiz müalicə yoxdur. Böyük Roma şairi
Horatsi isə insanların sağlamlığını qorumaq
üçün onlara qaçmağı məsləhət
görürdü. O yazırdı: “Sağlam ikən
qaçmasan, xəstələnəndən sonra
qaçacaqsan”. Onun fikrincə, gimnastika, fiziki hərəkətlər,
idman yerişi öz iş qabiliyyətini,
sağlamlığını, xoşbəxt həyatını
qorumaq istəyən hər kəsin məişətinə
möhkəm daxil olmalıdır. Dünyanın ən
nüfuzlu böyük idman bayramı olan “Olimpiya
oyunları”nın vətəni Yunanıstandakı qədim
Elladanın qayaları üzərində yazılmış
sözlərdə həmin fikir daha qabarıq və müdrikcəsinə,
əzəmətlə səslənir: “Güclü olmaq istəyirsənsə
qaç, sağlam olmaq istəyirsənsə qaç, gözəl
olmaq istəyirsənsə qaç”. Məşhur yunan filosofu,
yazıçı və tarixçisi Plutarx isə belə
yazırdı: “Gimnastika təbabətin şəfaverici hissəsidir”.
Göründüyü kimi, bu
müdrik insanlar, dövrünün görkəmli zəka
sahibləri fiziki tərbiyənin, idmanın müxtəlif
növlərinə istinad edərək insanların onun sayəsində
sağlam, gümrah, gözəl, yaraşıqlı, nikbin
böyüməsi və yaşamasını sübut etməyə çalışırlar.
İnsanın cismən və ruhən sağlam, həm də
gümrahlığı onun bir-birilə vəhdətdə təmin
olunması dünyanın bir çox filosofları kimi dahi
Nizaminin də diqqətindən yayınmamışdır.
Şairin fikrincə, sağlam bədən sağlam fikrin,
sağlam düşüncənin olması
üçün labüd şərtdir. Odur ki, şair
insanın mənəvi, əqli və fiziki yetkinliyini
bütövlükdə götürür:
Bədən
sağlam olsa, saf olar söz də,
Süst adam süst olar bədəndə, sözdə.
Cəmiyyətin təkamülünün bütün mərhələsində
fiziki tərbiyə, fiziki mədəniyyət problemi
özünəməxsus qanunauyğunluqlar əsasında
inkişaf etmiş və ümumi mədəniyyətin tərkib
hissəsi kimi bəşər övladının fiziki
inkişafına xidmət göstərmişdir.
Qədim Yunanıstanda Spartalılar kimi gələcək
nəslin sağlamlığı üçün zəif,
cılız və xəstə doğulan körpələri
Tayget qayasından atmaq kimi sərt və amansız
qanunlarımız olmasa da, müdrik analarımız həmişə
övladlarını sağlam, gümrah, igid böyütmək
üçün çalışıblar. Sağlamlığın zərurəti,
el üçün, millət üçün güclü,
davamlı, dəyanətli övlad böyütməyin məsuliyyəti
qız-gəlinlərimizə keçmişdən miras qalan
gözəl ənənə kimi bu gün və sabah da davam etdirilməlidir.
Türklər tarix boyu övladlarını fiziki
baxımdan yetkin, kamil, gümrah, qıvraq və xoş əhval-ruhiyyədə
görmək arzusu ilə yaşamış, bu yolda
bütün fiziki vasitə və imkanlardan lazımınca
istifadə etmişlər. Onlar hətta
ömür-gün yoldaşı seçərkən də bu əlamətlərə
ciddi diqqət yetirmişlər. El arasında: “Maya budlu
arvad al, nər qollu oğul doğsun” kimi sərrast, məntiqə
uyğun deyilmiş bu aforizm göstərir ki, xalq arasında
sağlam, dözümlü, fəal və zirək qızlarla
ailə qurmaq ehtimalı üstünlük təşkil edərmiş.
Bu da bir həqiqətdir
ki, qızların özü, həm də valideynləri
oğlan seçməzdən əvvəl onun
ağlı-kamalına, nəsil-nəcabətinə, maddi
imkanına və s. görə deyil, ən çox onun igiddir ərənliyinə,
cəsarət və hünərinə, qüvvə və dəyanətinə
diqqət yetirərmişlər. Biz bu fikrin əsasını
türk xalqlarının böyük mənəvi sərvəti
olan “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanlarında Salur Qazan - Burla
xatun, Dirsə xan - Ana xatun, Bamsı Beyrək -
Banıçiçək, Qanturalı - Selcan xatun və b.
obrazların timsalında aydın görürük.
Hələ yaxın keçmişimizdə el adətlərimizə
görə, bəzi hallarda oğlanın fiziki
imkanlarını sınağa çəkmək
üçün bir sıra şərtlər mövcud idi. Belə ki, evlənmək
arzusunda olan gəncin hünər və fərasətini
yoxlamaq məqsədi ilə onu müxtəlif yollarla quru,
düyünlü odun yardırmaq, ağır daş
qaldırmaq, güclü adamla güləşdirmək, habelə
güc, qüvvət, dözüm, cəldlik, sərrastlıq
kimi fiziki, iradi keyfiyyətlər tələb edən at
çapmaq, güləşmək, ox atmaq və s. kimi müxtəlif
növ xalq oyunlarında iştirak etməklə
yoxlayırdılar. Əlbəttə, əgər
oğlan sınaqdan qalib çıxsa, o halda təqdir edilib bəyənilərdi.
Sağlam, gümrah və qıvraq bədən hələ
lap qədim zamanlardan pərəstiş, ehtiram obyekti olmuş,
fiziki məşğələlər, idman bir çox xalqlar
arasında geniş təşviq edilmişdir. Çox maraqlıdır ki,
hələ vaxtilə qədim Yunanıstanda fiziki cəhətdən
zəif olan oğlanların ali təhsil
almağa ixtiyarı yox imiş. Dahi yunan filosofu Platon
oxumağı, yazmağı və üzməyi
bacarmayanları savadsız adam hesab edirdi.
O, həm də qəlbi və bədəni eyni səviyyədə
inkişaf etməmiş insanları “axsaq”
adlandırırdı.
Tarixi məxəzlərdə
qeyd edilir ki, əgər qulağı yaxşı eşitməyən,
bir nəfər ... latın dilini və
qrammatikanı “qəti addımlarla” keçib öyrənməyə
cəhd etsə də qarşıya qoyduğu məqsədə
müvəffəqiyyətlə nail ola bilməz,
çünki, “o, gərgin işləyə bilmir,
qulağı mane olur”. Vaxtilə akademik İ.M.Seçenov əzələlərin
hərəki fəallığının əhəmiyyətini
çox gözəl təsvir etmişdir: “Uşaq
oyuncağı görəndə uçqunursa, Vətəni həddindən
artıq sevdiyinə görə Haribaldini qovduqda gülümsəyirsə,
ilk məhəbbətin hissindən qız ehtizaza gəlirsə,
Nyuton dünya qanunlarını kəşf edib onu kağız
üzərinə köçürürsə - bunların
hamısı əzələ hərəkəti ilə nəticələnir”.
Çoxsaylı fizioloji tədqiqatlar sübut
edir ki, əzələlərin qidası həm də hərəkətdir.
Tibbi araşdırmalar təsdiq edir ki, fiziki hərəkətlər
sayəsində əzələlərin inkişafı və əzələ-sümük
sisteminin elastikliyi yüksəlir, oynaqların hərəkililiyi
yaxşılaşır. Əzələləri məşq etdirmək
insanın ömrünü uzadır, vaxtından əvvəl
qocalmanın qarşısını alır.
Ahıllıq dövründə bir çox adamlarda əmələ
gələn süstlük və zəifliyin səbəbi isə
məhz əzələlərin fəallığının
azalması və az hərəkətlilikdir.
Şübhəsiz, əzələ hərəkəti
insanın emosional vəziyyətinə də təsir edir, ona
ruh yüksəkliyi bağışlayır. Çünki orqanizmin fəallığı fiziki vəziyyətlə
sıx vəhdətdədir.
Yaddaşı möhkəmləndirən ən vacib amillərdən
biri əsəblərin sağlam olmasıdır ki, bunun
üçün də fiziki məşğələlər
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Ona görə
də fiziki hərəkətlərlə mütəmadi məşğul
olmaq olduqca zəruridir. “Hərəkət!
Düşüncə, fəaliyyət, hisslər sahəsində
hərəkət... hərəkət həyat, süstlük
ölümdür!” - deyən məşhur rus pedaqoqu P.F.Lesqaft
yazırdı ki, insanın əqli yüksəlişi
müvafiq fiziki inkişaf tələb edir. Təsadüfi
deyil ki, bir çox tarixi şəxsiyyətlər özlərinin
qiymətli ideya və kəşflərini məhz piyada gəzintilər
zamanı tapıblar. Hələ vaxtilə
böyük alman şairi Göte yazırdı ki, ən qiymətli
fikirlər beynimə hərəkət etdiyim anlarda gəlir.
Hərəkətsiz olarkən mən, demək olar ki, fikirləşə
bilmirəm, “... yeriş və hərəkət beyinin və
düşüncənin fəallığına kömək
edən yardımçıdır”, - deyən dahi fransız
filosofu Jan Jak Russo ən dərin mühakimələrini
yalnız qızmar günəş altında ot
çalarkən yürüdə bilərmiş. Amerika mütəxəssisləri tədqiq etmişlər
ki, alimlərin bir çoxu çətin elmi kəşflərin
həlli yollarına səhərlər işə və
axşamlar işdən evə piyada qayıtdıqları
vaxtda nail olurlar.
Sağlamlıq, uzun ömür üçün fiziki əməyin,
fəaliyyətli həyat tərzinin əhəmiyyəti
çoxdan bəllidir. Hələ Antik dövrün böyük
alimi Aristotel göstərirdi ki, heç bir şey insanı
uzun sürən fəaliyyətsizlik qədər taqətdən
salmır və pozmur. XVIII əsrin
fransız klinisti Tisso isə belə hesab edirdi ki, hərəkət
sağlamlığın başlıca mənbəyidir... hərəkət
dərmanı əvəz edə bilər, halbuki dərmanların
hamısı birlikdə hərəkəti əvəz edə
bilməz.
Bugünkü gəncləri sağlam mənəviyyat
ruhunda tərbiyə etmək ən başlıca məsələlərdəndir. Sağlam mənəviyyatlı
gəncləri həyata elə hazırlamaq lazımdır ki,
onlar zərərli adət və vərdişlərdən, pis
meyillərdən saqınmağı bacara bilsinlər. Xüsusən alkoqolizmə, sərxoşluğa və
narkomaniyaya qarşı mübarizə, cəmiyyətin ən
böyük düşmənlərindən olan bu pis əməllərdən
çəkinə bilmək qüvvəsi xüsusilə
vacibdir. Çünki yaradıcı, qurucu
gənc bu bəlaya düçar olarsa, o
simasızlaşır, əmək fəaliyyətində fəallığını
itirir, bu isə əmək intizamının möhkəmləndirilməsinə,
əmək məhsuldarlığının yüksəldilməsinə
ciddi ziyan vurur.
Danılmaz faktdır ki, spirtli içkilərə aludəlikdən
ilk növbədə əsəb sistemlərinə
sarsıdıcı zərbə dəyir. Xüsusilə
də insanın normal davranışı, hərəkət və
rəftarı, bir sözlə, təfəkkür və
düşüncəsi zəifləyir. Sərxoşluğa
meyil və istəyin artması cəmiyyət
üçün ən yaramaz bəlalardan sayılan alkoqolizmlə
nəticələnir. Zəif iradəli,
xaraktersiz adamların düçar olduğu bu amansız xəstəlik
nəticəsində hüceyrələr, əsasən də
beyin hüceyrələri həssas olduğu üçün
onun təsirinə daha tez məruz qalır. Odur ki, qəbul olunmuş alkoqol qana sorularaq sinir
sistemində dəhşətli pozuntular törədir.
Dahi şairimiz Xaqani insanı həmişə əmək
prosesində, “arı kimi şan toxumaq”da görmək arzusunda
idi. O,
yaşadığı cəmiyyətin xarakterini dərindən
dərk edir və dözülməz vəziyyətə tab gətirə
bilmək üçün sağlam olmağı, əmək
fəaliyyətinə qoşulmağı məsləhət
görürdü. Şairin
yaradıcılığında əmək və
sağlamlıq problemləri bir-birindən təcrid edilmir.
Xaqani “zəfər çalmaq” üçün
bədəncə sağlam olmağı, gümrahlıq əldə
etməyi vacib sayırdı. Onun əsərlərində
insan orqanizminə müsbət təsir göstərən
sübhün təmiz havası, təbiət, günəş,
su kimi fiziki tərbiyə vasitələri də ətraflı
açıqlanmış və onların sağlamlığa
faydası bu misralarda əks olunmuşdur:
Min təsir
alaraq sudan, günəşdən,
Rəngdə
su, istidə bir od oldum mən.
Xaqani günəşsiz həyatın
qeyri-mümkünlüyünü elmi əsaslarla sübut edir
və günəşə xitab edərkən onu “həyatın
mənbəyi” adlandırır.
(davamı növbəti saylarımızda)
Mobil Aslanlı
HUNTÜRK
Pedaqoji elmlər doktoru,
Beynəlxalq dərəcəli
hakim.
Rerspublika.- 2019.- 8
oktyabr.- S.6