Klassik ədəbi
irsimizdə mənəvi və fiziki sağlamlığın
təcəssümü
(əvvəli 8
oktyabr tarixli sayımızda)
Şair suyu da bir
təbiət alimi kimi təsvir edir, onun təbiətdə
dövranını, günəşin istisilə
göylərə çəkilməsini və
canlıların həyatında oynadığı çox
mühüm rolu “Töhfətül-İraqeyn” adlı
poemasında çox parlaq əks etdirərək “Canlıyam
mən, suya möhtacdır
hər anım” - deyir. Bu bir təkzibedilməz faktdır ki,
orqanizmdə susuz heç bir həyati proses getmir və
canlının hər anı suya möhtacdır. Odur ki, Xaqani
dörd ünsürdən biri olan suyu insanın
gigiyenasında, qida məhsulları tərkibində
əvəzsiz nemət kimi qiymətləndirir.
Hələ XII əsrdə
böyük Nizami Gəncəvi şərabın çox
böyük ziyanını dərindən dərk etmiş
və dövrünün müasirlərini, gənclərini bu
pis adətdən çəkinməyə
çağırmışdır. Aparılan çoxsaylı
tibbi və pedaqoji müşahidə və araşdırmalar
sübut etmişdir ki, sərxoş adam cəmiyyət
qanunlarına riayət edə bilmir, tez-tez davranış
normalarını pozur, onun əsəbi və kobudluğu
ətrafındakılara mənfi təsir göstərir. Təkzibedilməz faktdır ki, ailə
dağılmalarının, həmin ailələrdəki
uşaq və yeniyetmələrin yaramaz
ünsürlərə çevrilmələrinin başlıca
səbəblərindən biri də valideynlərin
sərxoşluq çamuruna yuvarlanmasıdır. Şəksiz
demək olar ki, sərxoşluq ictimai və sosial bir
bəla kimi, insanı təkcə fiziki-cismani
cəhətdən deyil, o həm də əqli və
mənəvi cəhətdən məhvə yönəldir.
Böyük
şairimiz Əvhədinin də
yaradıcılığını diqqətlə
izlədikdə onun dönə-dönə bütün
dövrlərin dözülməz bəlası hesab edilən
bu problemə toxunmasının şahidi oluruq. Şair
nəsihətlərində, tövsiyələrində
qüdrətli kəlamları ilə bu ictimai bəlanın inandırıcı
şəkildə mənfi təzahürlərini pisləyir,
badə və bəng düşkünlərinə iradə
və xarakterlərini tərbiyə etməyi
məsləhət görür:
Mey içib ağlını
gəl vermə yelə,
Özünü özgəyə
tapşırma belə.
Şairin
“Aclığın faydası” əsərində
söylədiyi ibrətamiz nəsihətlər
həqiqətən də insanın ruhən və cismən sağlamlığı
üçün böyük məna kəsb edir.
İnsanın gümrah və qıvraq qalmasında onun
əqli və fiziki inkişafı, habelə bədən
əzalarının, daxili orqanların harmoniyasına
bilavasitə köməklik göstərən gigiyenik
amillərə - yuxu, qida, rejim, hava, günəş, su,
təbiət və s. kimi ciddi riayət edilməsi həmin
şeirdə ətraflı inikasını tapır. Şair
insan mənəviyyatının əsas qayəsini onun
iradi-əxlaqi keyfiyyətlərinin durumunda görür. İnsanın pis hərəkət və
vərdişlərdən yayınmaq, özünü
gözləmək, özünü saxlamaq, habelə
təkidliliyi, inadkarlığı insan əxlaqının
əsas meyarı hesab edir. Şair yazırdı ki,
nəfsinə və ehtirasına baş əyməyən insan
igiddir.
Əvhədiyə görə,
nəfsi gizlədib qoruya bilməyən şəxsin
mənəvi kasıblığı ilə yanaşı, onun
iradi cılızlığına, xarakter düşkünlüyünə
şübhə olmamalıdır. Onun fikrincə, mərd,
qoçaq, fiziki cəhətdən yetkin və kamil insan,
həm də qətiyyətli, mətin və mübariz olur.
Bütün bu fiziki və cismani komponentlər isə
insanın mənən kamilləşməsini və əxlaqi
yetkinliyini şərtləndirən başlıca
atributlardır.
Dahi şairimiz Füzuli isə
alleqorik poemalarından olan “Bəngü Badə”
əsərində bu məsələyə öz
münasibətini daha ciddi və kəskin şəkildə
bildirmişdir. Füzulinin Şah
İsmayıl Xətaiyə ithaf etdiyi həmin poemasında
tibbi-bioloji, əxlaqi-etik, xüsusilə də, fiziki tərbiyənin
əsas vasitəsi olan gigiyenik amillər kontekstində
çox qiymətli fikirlərinə rast gəlirik. Şair
poemada göstərir ki, şərabın xəmri zinadan
yoğrulmuşdur. O, şəraba üz tutaraq deyir:
“Sən öz qanuni nəslin ilə deyil, başqa
mənşədən olan canlılarla birləşərək
(zina edərək) əmələ gəlirsən”. Buna görə də şair çox
qəzəblə qeyd edir ki, səni nəsilsiz qoymaq, axtalamaq
lazımdır. Şair həm də şərabın
əsəb sisteminə mənfi təsir göstərib,
əqli başdan çıxarıb huşsuz bir məxluqa
çevirdiyini, ayaqları hərəkətdən saxladığını,
bir sözlə, insanın cismində olan bütün
fiziki və mənəvi imkanları əlindən
aldığını göstərir. Böyük
mütəfəkkir şərabın eyni zamanda dava-dalaşa
səbəb olan, əxlaq normalarını pozan cinayət
mənbəyi olduğunu əsaslandırır, onun hara
ayağı dəysə, o yeri xarabaya döndərdiyini
dönə-dönə göstərir.
Füzuli insanın
şəraba tədricən alışdığını
yada salır, ona aludəçiliyi mənfur bir hal hesab edir
və bunu maraqlı hekayə şəklində oxucuya çatdırır.
Əsərdə nəql edilir ki, bir gün böyük bir
alim xəstələnərkən həkim ona bir dərman
olaraq az miqdarda
şərab içməyi məsləhət görür.
Alim isə get-gedə bu “dərmanı” tədricən
artırır, nəticədə öz vüqarını,
əzəmətini, mənini, dinini, bir sözlə,
insanlıq simasını itirərək səfil
vəziyyətə düşür. Füzuli
əsərdə bundan sonra insan həyatına qənim
kəsilən və özünə bilərəkdən
qəbir qazan Badənin dili ilə digər bir ziyanlı
vərdişin - Bəngin pis xassələrini şərh edir.
Şair habelə təkrarən xatırladır: “Tiryəkə
meyil edən adamın mərdliyi, xarakteri, kişiliyi
qalmır”. O, qorxaq, cılız, mənəviyyatca
şikəst, əfəl, namərd bir varlığa
çevrilir. Şair göstərir ki, bəng insanı ictimai
həyatda simasızlaşdıran, onu şərəfsiz hala
salmaq kimi ən ülvi hissləri itirməyə məcbur
edir. Füzuliyə görə, bəng hətta
ağıllı, ən ağır başları belə
yüngül edir və o, qəti qərara gəlir ki,
bütün xəstəliklər və illətlər məhz
ondan törəyir. Müstəqim mənada bəngin
zərərini göstərən dahi şair onun insan orqanizminə,
xüsusən sinir sisteminə təsirini daha aydın
göstərmək məqsədilə bir sıra
hekayətlər nəql edir. Bu hekayətlərdə göstərilir
ki, bəng qəbul etmiş adama ay işığı
dünyanı bürümüş sel kimi görünür,
o özünü yerə çırpıb məhv edir. Yaxud
yazır ki, bəngdən sərxoş olan bir şəxs
gecə ay işığında evə getdikcə kiçik
su damlalarını sel bilib taxta parçasının
üstünə atılır ki, özünü xilas etsin,
lakin başı daşa dəyib ayılır.
Zəngin
ədəbi irsi və özünəməxsus orijinal
yaradıcılığı ilə seçilən Saib
Təbrizi insanın ahəngdar və hərtərəfli
inkişafı üçün onun ruhən, həm də
cismən vəhdətinin təmin olunmasını əsas
götürür. Şairə görə, kamil insan
bilavasitə özünün fiziki
cəhətdən sağlam və yetkin olmasına
çalışır. Eyni zamanda, fiziki tərbiyənin
əsas amilləri olan gigiyenik və təbii amillərə
meyillənməsi və zərərli adətlərdən
uzaqlaşması onun sağlam düşüncə sahibi
olmasına dəlalət edir. Yaradıcılığında
fiziki cəhətdən yetkinliyi təkcə
zəhmətdə, əməkdə,
mütəhərriklikdə görən, tütün, bəng
və badəni insanın mənəvi-cismani
varlığını iflasa uğradan vasitə hesab edən
şairin II Şah Abbasa xitabən yazdığı
şeirlərində də bu hiss olunur. Saib
Təbrizi Şah Abbasa həsr etdiyi fəxriyyəsində
məmləkətin həyatındakı əcaibliyin əsas
səbəbini onun eyş-işrətə qurşanmasında
görür və hökmdarı bu çirkab
əməldən yaxa qurtarmağa çağırır.
Böyük satirik
şair S.Ə.Şirvani şeir və
nəsihətlərində oğlunun timsalında bütün
xalqa nəsihət edərək millətin
övladlarını, bütövlükdə
xalqımızı şüurlu surətdə sağlam
həyat tərzinə yiyələnmiş, zərərli
adətlərdən uzaq, gümrah və xoşbəxt görmək
istəyirdi. Şairə görə, bu zərərli
adətlərdən çəkinməyin özü
sağlam, normal və rahat həyat yaşamağa zəmin
yaradan şərtlərdəndir. O bu barədə “Oğluma
xitab” adlı şeirində belə yazırdı:
Ey oğul talibi-badə,
Getməsin ta ki izzətin badə.
Badənin zuri əqli zail edər,
Adəmi hər fəsadə mail edər...
S.Ə.Şirvani sərxoşluq əleyhinə
yazdığı “Şərab haqqında”, “İçkidən
çəkin” və başqa şeirlərində
şərabın əxlaq pozğunluğuna səbəb
olduğunu, “evlər yıxdığını”, “xanimanlar
dağıtdığını” özünəməxsus
yüksək sənətkarlıqla açıb
göstərmişdir. Şair
sərxoşluğun zərərindən danışarkən
həmişə buna işarə edirdi ki, meyxanaya meyil
edənlər yalnız dünyanın başqa
ləzzətlərindən həzz almağı bacarmayan,
məqsədsiz və gələcəksiz yaşayan bivec
adamlardır.
XIX əsr Azərbaycan ictimai-pedaqoji fikir
tarixində nadir simalardan biri kimi əlahiddə yer tutan
A.Bakıxanov dövrünün istedadlı alimi kimi sağlam
həyat tərzinin roluna xüsusi toxunmuşdur. İstedadlı
alim, görkəmli şair “Təhzibi-əxlaq”,
(“Əxlaqın təmizliyi”) əsərinin “Etidala riayət”,
“Yaxşı işlərin fəziləti”, “Can
sağlamlığının qazanılması” və s.
fəsillərində, “Mişkatül-ənvar” (“Nurlar mənbəyi”)
kitabında isə “Nəfsin qorunması”
başlığı adı ilə yazdığı
şeirində, habelə “Kitabi-nəsihət”
(“Nəsihətnamə”) və s. monoqrafiyalarında, pedaqogika
və psixologiyaya dair fəlsəfi əsərlərində
gənclərin mənəvi, əxlaqi-etik normalara uyğun
davranış və rəftarları, vicdan təmizliyi,
şəxsiyyət bütövlüyü, ədalət,
mərdlik, humanist keyfiyyətlər, elmə hörmət,
Vətənə məhəbbət, insanlara nəvaziş,
əməyi sevmək və s. vacib
məsələlərlə yanaşı, insanın sağlam
və fəal yaşaması üçün sağlam
həyat tərzinə əməl etməsini zəruri
sayır. Şair göstərir ki,
insanın cəmiyyətdəki yerini
müəyyənləşdirməkdə əsas cəhət
onun öz nəfsinə, iradəsinə, ağıl və
hisslərinə hakim olması əsas
şərtlərdəndir. Onun
fikrincə, alkoqola, şəraba aludəliyin insan nüfuzuna,
onun səhhətinə gətirdiyi ziyanın xələli
şəksiz və ölçüsüzdür.
Şairin həyat və
fəaliyyətinə nəzər saldıqda
görürük ki, o, ömrü boyu peşəkar
hərbçi kimi müəyyən dərəcədə
fiziki tərbiyə məşğələlərinə
bağlı olmuşdur. Şairin
yaratdığı incə ruhlu, dərin məna kəsb
edən poetik misralarında deyil, sözün müstəqim
mənasında özünün əməli
işlərində də bunu aydın görmək olur. O,
bütün ömrü boyu sağlam həyat tərzi
keçirmiş, Yaxın və Orta Şərqin, habelə
Avropa və Asiyanın bir çox ölkələrini
səyahət etmiş və həmin səyahətlərin
böyük bir qismini gözəl minici kimi atla
gəzintidə keçirmişdir. Həyatının
böyük bir hissəsini əsl turist kimi turizm,
səyahət və ekskursiyalara həsr edən A.Bakıxanov
bütün bunların sayəsində olduqca sağlam,
qıvraq, həyatsevər bir insan kimi mənalı
ömür yaşamışdır. Zəmanəsinin
həm də görkəmli coğrafiyaşünası və
səyyahı kimi tanınan ədibin zərərli
adətlərə heç zaman meyil
göstərməməsinin başlıca səbəbi müdrik,
səbatlı və qətiyyətli xarakteri idi. Qaynaqlarda göstərilir ki, hərb generalı
Abbasqulu ağa Peterburqda olduğu vaxt birinci Nikolayın
qonaqlıq məclisinə dəvət olunur. Nikolaya və arvadına çatdırırlar ki,
Qafqazdan gələn qonağın ömründə dilinə
içki dəyməyib. Nikolayın
arvadı çox qürrəli halda söyləyir ki, mən
Abbasqulu ağaya ilk dəfə şərab
içirdərəm. O, bir qədəh
şərabı qızıl podnosa qoyub özü gətirib
Bakıxanova təqdim edir. Padşahın
arvadının şərab təqdim etməsi qonaq
üçün ən yüksək hörmət
sayılarmış. Abbasqulu ağa ayağa qalxaraq
podnosdan qədəhi götürür və üzünü
çar birinci Nikolaya tutaraq deyir:
- Ey mənim həşəmətli hökmdarım, siz
deyirsiniz bu şərabı için, Allahım deyir
içmə. Hansınızın
sözünə baxım?
Çox dindar olan çar Nikolay bir anın içində:
- Əlbəttə, Allahın! - söyləyir.
Abbasqulu ağa əlindəki şərab
qədəhini təzədən qaytarıb padşah
arvadının əlindəki podnosa qoyur. Padşah arvadı peşman halda qayıdıb
yerində oturur.
Yaradıcılığında fiziki tərbiyə və
sağlamlıq probleminə geniş yer ayıran məşhur
filosof, şair, publisist və böyük maarifçi M.T.Sidqi
göstərirdi ki, məktəbdə tədris olunan fiziki
tərbiyə məşğələləri
şagirdlərin bədəncə ahəngdar
inkişafını təmin etmək, sağlamlığını
möhkəmlətmək, habelə onlarda mənəvi-iradi
keyfiyyətləri formalaşdırmaqla yanaşı,
onların cəsur, dəyanətli, mübariz vətəndaş
kimi öz əxlaq vəzifələrini yerinə
yetirmələri üçün (məsələn, xalq
üçün çalışmaq, vətəni
müdafiə etməyə hazır olmaq və s.) imkan
yaradır.
Uzunillik maarifçilik
fəaliyyətində apardığı çoxşaxəli
pedaqoji müşahidə və təcrübələrdən
fiziki tərbiyə motivləri ilə bağlı dəyərli
qənaətlərə gələn böyük pedaqoq insan
sağlamlığının qorunub
möhkəmlənməsində təbii və gigiyenik
amillərin roluna yüksək əhəmiyyət verirdi. O bu
məsələdə qida rejiminə xüsusi diqqət
yetirilməsinin vacibliyini qeyd edərək, nəfsi
saxlamağın sağlamlıq üçün vacib
səbəblərdən biri kimi səciyyələndirirdi.
Sidqinin fikrincə, yeyib-içmək işində daim orta
həddi, qədəri gözləmək vacib işdir:
“İnsan nəfsinin səlamətliyi bədənin
səlamətliyinə dəlildir. Nəfsi səlamət
şəxsin əqli kamil, fikri sabit, xəyalı
vüsətli və zehni salim olur...”.
Məlum həqiqətdir ki, insan səhhətini möhkəmləndirən əsas faktorlardan biri təbiətin sağlamlaşdırıcı qüvvəsi olan hava, su, günəş şüası və s. vasitələrdən lazımi qaydada istifadə etməkdir. Çünki təmiz və açıq havada olmaq, vaxtaşırı çimmək, mütəmadi surətdə bədəni yaş dəsmalla silmək, göy
çəməndə və bol ağac olan yerdə gəzintiyə çıxmaq, günəş vannası qəbul etmək və s. kimi gigiyenik, təbii amillərdən lazımınca bəhrələnmək insan sağlamlığı
üçün vacib şərtlərdəndir. İnsan həyatının xoşbətxtiyini onun sağlamlığında axtaran pedaqoq, həmin qiymətsiz sərvətə yiyələnməyin köklərini hər bir kəsin öz əqlində, fəhm və fərasətində görür: “... səhhət və afiyət, yəni bədənini salimliyi gözəl nemətlərin ən ümdəsidir. Vücudun səlamətliyini dünya dolusu
sərvətə bərabər tutmaq olmaz. Bir adamın bədəni salamat olmasa, çox
şeylərin zövq və şövqündən məhrum
qalar. Xülasə, səhhəti yerində olan adam bir qiymətsiz xəzinə sahibi və
bir böyük nemətə malikdir. İnsan
bədənin səlamətliyindən savayı
qüvvəyi-hafizə və qüvvəyi-zehniyyə və fikriyyəsinin
mühafizəsinə də diqqət etməlidir. Çünki
səhhəti-zehniyyənin mühafizəsi
səhhəti-bədəniyyənin mühafizəsindən
artıq dərəcədə lazımdır... İnsanın zehni sağlam, fikri salamat, vücudu
pürqüvvə, ixtiyarı öz əlində
olmalıdır”.
(davamı növbəti saylarımızda)
Mobil Aslanlı Huntürk , Pedaqoji elmlər
doktoru,
Beynəlxalq dərəcəli hakim.
Respublika.- 2019.- 13 oktyabr.- S.7