Məşhur “Əsrin müqaviləsi”
sazişin danışıqlarının
iştirakçısının gözü ilə
Xəzər
dənizində neft hasilatının artırılması hələ
ötən əsrin 80-ci illərinin sonlarında aktual məsələyə
çevrilmişdi. Bunun əsas səbəbi o idi ki,
1979-cu ildə kəşf olunmuş “Günəşli”
yatağının dərinsulu hissəsində, 1985-ci ildə
kəşf edilmiş “Çıraq” və 1987-ci ildə kəşf
olunmuş “Azəri” yataqlarında işləmək
mümkün deyildi. O vaxtkı texnika və
texnologiya ilə “Günəşli” yatağının suyun dərinliyi
yalnız 200 metrədək olan hissəsində
çalışmaq olardı. Belə bir vaxtda Xəzər dənizinin
Azərbaycan sektorundakı zəngin neft yataqlarının
xarici neft şirkətləri ilə birgə işlənilməsi
istisna edilmirdi. Xarici neft şirkətləri Azərbaycan
hökuməti ilə danışıqlara artıq 1990-cı
ildən başlamışdılar. Məşhur xarici şirkətlərin
Xəzərdəki neft yataqlarına marağını nəzərə
alan SSRİ hökuməti o vaxt belə qərara gəldi ki, həmin
şirkətlərlə birgə işlənilmək
üçün müəyyən bir yataq ayrılsın. “Xəzərdənizneftqaz”
İstehsalat Birliyinin təklifi ilə Azərbaycan hökuməti
xarici şirkətlərlə birgə işlənilmək
üçün “Azəri” yatağının seçildiyini
bildirdi .
Azərbaycan SSR Nazirlər
Sovetinin və SSRİ Neft və Qaz Sənayesi Nazirliyinin 18
yanvar 1991-ci il tarixli 25/25 nömrəli qərarına əsasən
“Xəzərdənizneftqaz” İstehsalat Birliyi xarici firmalarla
birgə müəssisə yaratmalı və bu BM “Azəri”
yatağının birgə kəşfiyyatı və işlənilməsini
həyata keçirməli idi. Birgə
müəssisənin yaradılması məqsədi ilə
tender keçirmək üçün SSRİ Neft və Qaz Sənayesi
nazirinin birinci müavini Boris Aleksandroviç Nikitinin və Azərbaycan
Respublikası Dövlət Plan Komitəsi sədrinin
müavini Rafiq Mirzəyevin rəhbərliyi altında 27
mütəxəssisdən ibarət təşkilat komitəsi
yaradıldı. Bu mütəxəssislər arasında
SSRİ Neft və Qaz Sənayesi Nazirliyinin, “Xəzərdənizneftqazsənaye”
İstehsalat Birliyinin məsul işçiləri, Azərbaycanın
elmi-tədqiqat institutlarının alimləri var idi. Tenderdə
iştirak etmək üçün “Azəri” yatağı barəsində
məlumatlar paketi 16 xarici şirkətə, o cümlədən
Amerikanın 7 şirkətinə göndərildi. Buna cəmi
6 şirkət cavab verdi. Tender komissiyası bu şirkətlərin
təkliflərini təhlil etdi və 1991-ci ilin iyun ayında
tenderə yekun vuruldu. ABŞ-ın “AMOKO” şirkəti qalib
elan edildi.
Elə həmin il Azərbaycan
Respublikasının nümayəndə heyəti tenderdə
qalib gəldiyini “AMOKO” şirkətinə bildirmək, onun rəhbərliyi
və fəaliyyəti ilə, eləcə də ABŞ-ın
neft sənayesi, ələlxüsus da bu ölkədə dəniz
neftinin axtarışı və hasilatı ilə yaxından
tanış olmaq üçün Amerikaya səfər
etdi. O vaxt Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
katibi Fuad Musayevin başçılıq etdiyi nümayəndə
heyətinin üzvlərindən biri də mən idim. Səfər
yoldaşlarım isə o vaxt Azərbaycan KP MK-da məsul vəzifələrdə
çalışan Natiq Əliyevlə Rauf Bayramov idi.
Bu, mənim okeanın o tayına ilk səfərim
idi. ABŞ-da biz iyunun 23-dən iyulun 5-dək olduq.
İyunun 24-də Hyustona gələn kimi,
“AMOKO” şirkətinin tenderin qalibi hesab olunması barədə
müsabiqə komissiyasının protokolunu şirkətin
vitse-prezidenti Robert Blantona təqdim etdik. Təqdimat mərasimində
“MakDermott”, “Yunokal”, “Britiş Petroleum” və digər şirkətlər
barəsində Azərbaycan Respublikasının mövqeyini də
şərh etdik. Sonra “AMOKO” şirkətinin digər
nüfuzlu şəxsləri ilə görüşdük.
Hyustonda bizim şərəfimizə təşkil olunmuş qəbulda
dünyanın ən müxtəlif profilli çox məşhur
70 firmasının, o cümlədən 40 neft şirkətinin
nümayəndələri iştirak edirdilər.
Amerikada bizə istehsalat və elmi-tədqiqat
strukturları ilə bilavasitə yerindəcə tanış
olmaq imkanı verilirdi. Bu strukturlarda bizi elmi-tədqiqat işlərinin
təşkili ilə, həmçinin qazmada, dəniz
özüllərinin tikintisində yeniliklərlə
tanış etdilər. “AMOKO” şirkətinin Meksika körfəzindəki
platformasında da olduq. Burada platformalar sahildən 40-50 kilometr
aralıdır. ABŞ-da biz “MakDermott “ şirkətinin
gördüyü işlərlə də tanış olduq.
İkinci dəfə ABŞ-da 1992-ci ilin mart ayında oldum.
“Azəri” yatağı ilə bağlı
tender və bu tenderdə “AMOKO”nun qələbəsi artıq
tarixə çevrilmişdi. Tender komissiyası
özünün yekun sənədində “AMOKO” şirkətinə
belə bir səlahiyyət də vermişdi ki, tenderin qalibi
kimi bu şirkət Azərbaycan hökumətinin
razılığı ilə, lazım gələrsə, “Azəri”
yatağında birgə işləmək üçün
başqa şirkətləri də cəlb edə bilər.
Buna görə də “AMOKO” şirkəti tenderdə
iştirak etmiş “Yunokal” (ABŞ), “Britiş Petroleum”
(Böyük Britaniya), “Statoyl” (Norveç), “MakDermott” (ABŞ)
şirkətlərini respublika rəhbərliyinin
razılığı ilə birgə işləməyə dəvət
etdi.
“AMOKO” şirkəti
yatağın öyrənilməsinə və
Texniki-İqtisadi Əsaslandırmanın (TİƏ) layihəsi
üzrə işlərə 1991-ci ilin axırından
başlamışdı. “Azəri” yatağına dair məlumat
və sənədləri toplamaq məqsədilə şirkətin
mütəxəssisləri (geoloqlar, geofiziklər,
qazmaçılar, inşaatçılar, istismarçılar,
ekoloqlar və s.) bir neçə dəfə Bakıda oldular.
Lakin bu prosesin gedişində bizim mütəxəssislərin
Hyustonda olmaması işlərin ləngiməsinə gətirib
çıxarırdı. Buna görə də 1992-ci ilin mart
ayında rəhbərlik etdiyim Azərbaycan mütəxəssislərinin
qrupu “AMOKO” şirkətinin Hyuston şəhərindəki mərkəzi
ofisinə göndərildi. Biz “AMOKO”
şirkətinin və onunla birgə işlər görən
Qərb şirkətləri mütəxəssislərinin
apardıqları prosesə qoşulduq və “Azəri”
yatağının birgə işlənilməsinin texniki-iqtisadi
əsaslandırılması layihəsinin üzərində
çalışmağa başladıq. üç həftə
davam edən bu birgə iş öz müsbət nəticəsini
verdi. TİƏ layihəsinin 80 faizinə əməl edildi.
Texniki qrupun bu sahədə fəaliyyəti xüsusi qeyd
olundu.
Hyustonda əlbir işin gedişində kommersiya
məsələlərini də həll etmək lazım gəlirdi.
Bu sahədə bizim üçün qaranlıq yerlər
çox idi. Kommersiya məsələlərində təcrübəmiz,
səriştəmiz lazımi dərəcədə deyildi. Lakin gündən-günə bu sahədə də
irəliləyiş gözə çarpırdı. Səfərimizin
son günlərində isə bizim mütəxəssislər
də kommersiya məsələlərindən, demək olar ki,
kifayət qədər hazırlıqlı peşəkarlar
kimi baş çıxarırdılar. Qrupların birgə
fəaliyyəti nəticəsində “Azəri”
yatağının ümumi konsepsiyası işlənib
hazırlandı.
Hyustondan qayıtdıqdan sonra rəhbərlik
etdiyim qrup TİƏ-nin layihəsi üzərində işi
davam etdirdi. Paralel olaraq TİƏ üzərində
amerikalılar da işləyirdilər. Onlar bu işi 1992-ci
ilin iyul ayında başa çatdırdılar. Sonra Bakıya
gəlib, layihəni baxılmaq üçün bizə təqdim
etdilər. Bizim qrup bir ay ərzində layihəni dərindən
öyrəndi, rəy və təkliflərini bildirdi. Bir
müddətdən sonra bizi yenidən Hyustona dəvət etdilər.
“Azəri” yatağının texniki-iqtisadi əsaslandırılması
layihəsini başa çatdırmaq lazım idi. 1992-ci il
sentyabrın 12-də Azərbaycan Dövlət Neft Şirkəti
mütəxəssislərinin bir qrupu Hyuston şəhərinə
yola düşdü. Rəhbərlik etdiyim bu qrup “AMOKO”nun və
qərbin başqa şirkətlərinin mütəxəssisləri
ilə birlikdə “Azəri” yatağının texniki-iqtisadi əsaslandırılmasının
layihəsi üzərində işi tamamladı. Həmin il
sentyabr ayının 28-də layihənin qəbul protokolu
imzalandı. Amma belə təsəvvür yaranmasın ki, guya
bütün işlər rəvan gedirdi. Yox, bir çox
məsələlər yalnız böyük mübahisələrdən
sonra öz həllini tapırdı. Bu dəfə kommersiya məsələlərində
də böyük irəliləyiş oldu. Kontrakt
bağlanana qədər yatağa sərf ediləcək vəsaitin,
ümumi kapital qoyuluşunun həcmi təxmini də olsa dəqiqləşdirildi,
digər iqtisadi məsələlər, o cümlədən gəlirin
bölünməsi prinsipi ümumən
razılaşdırıldı.
Lakin 1992-ci ildə Azərbaycanda
hakimiyyətin dəyişməsi “Azəri” yatağı
üzrə xarici şirkətlərlə müqavilənin
imzalanmasını təxirə saldı. Həmin ilin
sentyabrında Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft
Şirkəti (ARDNŞ, 2015-ci ildən - SOCAR) yaradıldı
və xarici şirkətlərlə danışıqlar davam
etdirildi. 1992-ci ilin sonlarında “Azəri” yatağı
üzrə danışıqlara Xəzərin Azərbaycan
sektorundakı “Çıraq” yatağı da cəlb edildi .
“Amoko”, “Penzoyl” və BP şirkətləri ilə
yanaşı layihəyə Türkiyənin “Türk
Petrolları Anonim Ortaq” şirkəti də (“TPAO”) cəlb
edildi. Lakin 1993-cü ilin iyun ayında imzalanması nəzərdə
tutulan müqavilə yenə təxirə salındı.
1993-cü il iyunun 15-də
xalqın tələbi ilə Azərbaycanda yenidən hakimiyyətə
gəlmiş ulu öndər Heydər Əliyev ağır
iqtisadi və siyasi vəziyyətə düşmüş
respublikanı fəlakətdən xilas etmək
üçün neft sənayesinin bərpası və
inkişafı ilə yaxından məşğul olmağa
başladı.
O vaxt “Azəri”, “Çıraq”,
“Günəşli” (dərinsulu hissə) yataqları
ehtiyatlarının mənimsənilməsi üçün
iki variantdan birini seçmək lazım idi: ya ölkəmizin
maliyyə-iqtisadi vəziyyətinin düzəlməsi
üçün 30-40 il gözləmək, ya da xarici neft
şirkətlərini dəvət etmək! Bizim uzun illər
gözləməyə daha nə vaxtımız, nə də
imkanımız var idi. Respublikanın sosial-iqtisadi vəziyyəti
çox gərginləşmişdi. Ölkənin neft-qaz sənayesi
də dərin böhran içində idi. Buna görə də
təcili tədbirlər görülməliydi. Digər tərəfdən,
xarici neft şirkətləri ilə işbirliyinin qurulması
zamanın tələbi idi və beynəlxalq praktika bunun
üstünlüklərini geniş şəkildə
nümayiş etdirirdi. Məsələ ondadır ki, dənizdə
neft hasilatı riskli və böyük sərmayə
qoyuluşunu tələb edən işdir. Buna
görə də dünyanın hətta ABŞ, Böyük
Britaniya, Fransa kimi qüdrətli dövlətləri də bu
məsələdə hasilatın pay bölgüsü prinsipi
əsasında əlbir işləməyə, beləliklə
də riskləri mümkün qədər azaltmağa
çalışırlar. Azərbaycan da bu praktikadan səmərəli
şəkildə istifadə edə bilərdi və etməli
idi. Lakin xarici neft şirkətlərinin ölkəmizə sərmayə
qoymasına qarşı çıxan qüvvələr də
mövcud idi. Bu qüvvələr həm respublikanın
özündə, həm də xaricdə fəaliyyət
göstərirdilər. Buna görə də Azərbaycan
Prezidenti neftçi mütəxəssisləri ətrafına
toplayıb, onlarla məsləhətləşdi. Prezidentin və neftçilərin fikirləri
üst-üstə düşdü. Xarici neft şirkətlərini
ölkəmizə dəvət etmək qərara
alındı. Beləliklə də ulu öndər Heydər
Əliyev tərəfindən işlənib
hazırlanmış Azərbaycanın neft strategiyasına
start verildi. Xarici şirkətlərlə
danışıqlar bərpa olundu.
Danışıqlar 1994-cü ilin martında
Bakıda başlandı, sonra Türkiyənin İstanbul şəhərində
davam etdirildi. Danışıqların həlledici mərhələsi
Amerikanın Hyuston şəhərində keçirildi. Buradakı danışıqlarda “Azəri” və
“Çıraq” yataqları ilə yanaşı layihəyə
“Günəşli” yatağının dərinsulu hissəsini
də qoşmaq qərara alındı. Hyustonda 1994-cü il
iyulun 21-dən sentyabrın 4-dək 45 gün ərzində
aparılan danışıqlarda kəskin dramatik məqamlar az
olmadı. Danışıqlar ağır gedirdi. Tərəflərin
hər biri öz mövqeyini, öz mənafeyini qoruyurdu. Bəzən iş o yerə çatırdı ki, ya
qarşı tərəf, ya da Azərbaycan tərəfi
danışıqları tamamilə dayandırmaq fikrinə
düşürdü. Bir dəfə qarşı tərəf
şərt qoydu ki, Azərbaycan Rusiya ilə
danışıb, Xəzər dənizinin hüquqi statusunu həll
etməsə, danışıqlar davam etdirilməyəcək.
Təsəvvür edirsinizmi, bu nə demək idi? Məlum
olduğu kimi, Rusiya ilə bu məsələ Prezident Heydər
Əliyevin səyi nəticəsində yalnız 2002-ci ildə
həll edildi. Deməli, 1994-cü ildə Amerikanın Hyuston
şəhərində danışıqlar
dayandırılsaydı, biz yeddi-səkkiz il gözləməli
olacaqdıq. Nümayəndə heyətimizin
üzvü, o vaxt Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft
Şirkətinin xarici əlaqələr üzrə
vitse-prezidenti vəzifəsində çalışan cənab
İlham Əliyev qarşımıza qoyulmuş şərt
barədə ulu öndərimizə məlumat verdi, onun
göstərişi ilə Vaşinqtona uçdu, orada çox
faydalı görüşlər keçirib, məsələni
yoluna qoydu.
Nəzərə almaq lazımdır ki, o vaxt
müstəqillik yoluna təzəcə qədəm qoymuş
Azərbaycanda neftçi mütəxəssislərin xarici
şirkətlərlə danışıqlarda kifayət qədər
təcrübəsi yox idi. Lakin Moskvada Beynəlxalq
Münasibətlər İnstitutunu bitirib, alimlik elmi dərəcəsi
almış və sonra da həmin institutda dərs demiş cənab
İlham Əliyevin ingilis dilini və beynəlxalq hüquq məsələlərini
gözəl bilməsi, tərəfdaşlarımızla
birbaşa ünsiyyət qurub, mürəkkəb vəziyyətlərdən
çıxış yollarını tapmaq və gərginliyi
aradan qaldırmaq məharəti Vaşinqtonda səlahiyyətli
şəxslərlə görüşlərdə də
özünü göstərdi. Nəhayət, tərəflərin
birgə işləmək, Xəzərin Azərbaycan
sektorundakı zəngin neft və qaz yataqlarından ədalətlə
bəhrələnmək istəyi üstün gəldi.
1994-cü il sentyabrın 14-də Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyevin “Xəzərin
Azərbaycan sektorunda neft yataqlarının birgə
işlənməsi haqqında xarici neft şirkətləri
konsorsiumu ilə danışıqların yekunları barəsində”
Fərmanı elan edildi.
1994-cü il sentyabrın 20-də
isə Bakıda dünyanın 7 ölkəsinin 11 məşhur
neft şirkəti ilə Xəzər dənizinin Azərbaycan
sektorundakı “Azəri”, “Çıraq” yataqlarının və
“Günəşli” yatağının dərinsulu hissəsinin
birgə işlənməsinə və Hasilatın Pay
Bölgüsünə dair sonralar “Əsrin müqaviləsi”
kimi tanınan məşhur Saziş imzalandı. Saziş Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin 15 noyabr 1994-cü il tarixli 924
nömrəli qərarı ilə təsdiq olundu.
İmzalanmasının 25 illiyini qeyd etdiyimiz
“Əsrin müqaviləsi”nin Azərbaycan üçün
çox böyük əhəmiyyəti oldu. Mən yalnız
bir neçə əsas məsələni qeyd etmək istəyirəm.
Siyasi cəhətdən müqavilənin əhəmiyyəti
ondadır ki, dünyanın aparıcı dövlət və
şirkətləri bir daha əmin oldular ki, Azərbaycan
müstəqil dövlət və etibarlı tərəfdaşdır,
burada işləmək və bu ölkəyə sərmayə
qoymaq olar. Heç təsadüfi deyil ki, bu saziş
imzalandıqdan sonra xarici şirkətlərlə daha 35
saziş bağlandı.
Müqavilənin iqtisadi əhəmiyyəti
isə odur ki, neft hasilatı Azərbaycanın tarixində ən
aşağı səviyyədən - 1997-ci ildəki 9 milyon
tondan 2010-cu ildə 51 milyon tona çatdı. Beləliklə,
neft hasilatı 5,6 dəfə artdı. Hazırda respublikada
hasil edilən neftin və qazın əsas hissəsi “Azəri-Çıraq-Günəşli”
yataqları hesabına əldə edilir. İşlənmənin
əvvəlindən “Azəri-Çıraq-Günəşli”
yataqlarından 492 milyon tona qədər neft və 161 milyard
kubmetrədək qaz hasil edilmişdir.
Artıq 20-ci ildir ki, “Azəri-Çıraq-Günəşli”
yataqları layihəsinin iştirakçıları “mənfəət
nefti”ndən gəlir əldə edirlər. 1999-cu ilədək
neftin satışından əldə edilən gəlir sərmayə
qoyuluşunun ödənilməsinə sərf olunurdusa, həmin
ilin dekabrından Azərbaycanın “mənfəət nefti” xarici bazarlara çıxarılır. 2019-cu il
sentyabrın 1-dək dünya bazarlarında Azərbaycanın
payına düşən 287 milyon tona qədər “mənfəət
nefti” satılmışdır ki, bu da AÇG üzrə
indiyədək hasil edilmiş bütün neftin 58 faizi qədərdir.
Mənfəət neftinin həcmi ilbəil artır. Bu ilin 8
ayında “Azəri-Çıraq-Günəşli”
yataqlarından hasil edilmiş 18 milyon tona qədər neftin 13
milyon 664 min tonu, yəni 77 faizi Azərbaycanın payına
düşən mənfəət nefti olmuşdur.
“Əsrin müqaviləsi”nin ən
böyük nailiyyətlərindən biri də odur ki, bu
müqavilə yalnız AÇG yataqlarının işlənməsi
ilə məhdudlaşmadı. Bu böyük layihənin
törəmələri meydana gəldi ki, onların da birincisi
Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft kəməri oldu.
Xatırlatmaq istəyirəm ki,
Azərbaycan nefti Avropaya və dünya bazarlarına 1997-ci ildən
“Şimal istiqaməti” (Bakı-Novorossiysk), 1999-cu ildən “Qərb
marşrutu” (Bakı-Supsa) və 2006-cı ilin mayından Heydər
Əliyev adına unikal Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas ixrac neft kəməri
ilə çıxarılır. “Əsrin müqaviləsi”nin
övladı olan bu kəmər 2005-ci il may ayının 28-də
istismara verildi, 2006-cı il iyulun 13-də isə onun rəsmi
açılışı oldu.
İstəyirəm biləsiniz ki, əgər
“Əsrin müqaviləsi” ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin birinci şah əsəri idisə,
Bakı-Tbilisi-Ceyhan ixrac neft kəməri onun ikinci şah əsəri
oldu.
Mən bir məsələni də
qeyd etmək istəyirəm: vaxtilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan
ixrac neft kəməri layihəsinin də əleyhdarları
vardı. Amma indi baxın: 2019-cu il sentyabrın 1-dək
dünya bazarlarına 554 milyon tona qədər Azərbaycan nefti
çıxarılmışdır ki, bunun da 158 milyon tonu
Bakı-Supsa, Bakı-Batum, Bakı-Novorossiysk kəmərləri
və dəmiryolu ilə, 396 milyon tonu isə
Bakı-Tbilisi-Ceyhan kəməri ilə nəql edilmişdir.
Əgər bu kəmər olmasaydı, bu qədər nefti
dünya bazarlarına biz necə aparıb çıxara bilərdik?!
“Əsrin müqaviləsi” öz
missiyasını uğurla yerinə yetirmişdir və yetirir.
30 il müddətinə imzalanmış “Əsrin müqaviləsi”
2024-cü ildə başa çatacaq. Bəs sonra?! Bu sual həm
bizi, həm də xarici tərəfdaşlarımızı
düşündürürdü. Qarşımızda bir neçə
variant var idi.
Birinci variant BP şirkətinin
operatorluq etdiyi Azərbaycan Beynəlxalq Əməliyyat
Şirkəti ilə əməkdaşlığı davam
etdirmək idi. İkinci fikir o idi ki, bəlkə biz başqa
xarici şirkətlərlə əməkdaşlığa gedək,
onlarla müqavilə bağlayaq. üçüncüsü də
o idi ki, 2024-cü ildən sonra AÇG-ni
özümüz işlədək.
Bu variantların hər biri dönə-dönə
təhlil edildi. Axırda biz BP şirkəti və onun tərəfdaşları
ilə işin təklif etdiyimiz kommersiya şərtləri əsasında
davam etdirilməsini üstün tutduq. Ona görə ki, 1994-cü
ildən AÇG-də işləyən BP və onun tərəfdaşları
bu yataqlara, onların xüsusiyyətlərinə dərindən
bələd olmuşlar. BP ilə məsləhətləşmələr,
danışıqlar aparıldı. Onlar da əməkdaşlığı
davam etdirməkdə maraqlı olduqlarını bildirdilər.
Danışıqlarımız 2017-ci il
sentyabrın 14-də Bakının Heydər Əliyev Mərkəzində
“Azəri-Çıraq-Günəşli” yataqlarının
birgə işlənməsi haqqında düzəliş
edilmiş və yenidən tərtib olunmuş müqavilənin
imzalanması ilə nəticələndi. Bu
kontrakt “Əsrin müqaviləsi”nin ömrünü 2050-ci ilə
qədər uzatdı. Prezident İlham Əliyev sənədin
imzalanması mərasimindəki nitqində “Əsrin müqaviləsi”
çərçivəsində görülmüş işləri
yüksək qiymətləndirdi, yeni müqavilənin şərtləri
barəsində danışdı.
Yeni müqavilədə Azərbaycan
üçün olduqca sərfəli şərtlər müəyyən
edilib. Mənfəət karbohidrogenlərinin bölgüsü
bu günədək mövcud olan nisbətdə qalır. Yəni
Azərbaycana 75 faiz, podratçı tərəflərə 25
faiz. Podratçı qismində çıxış edən
Azərbaycan AÇG şirkətinin mövcud layihə
üzrə payı 11,6 faizdən 25 faizə, yəni 2 dəfədən
də çox artırılır. Müqavilə çərçivəsində
yataqlardan hasil edilən səmt qazı əvvəlki tək
bütünlüklə Azərbaycana qalacaq. Müqavilə
çərçivəsində tərəfdaş şirkətlər
Azərbaycan hökumətinə 3,6 milyard dollar həcmində
bonus ödəyirlər. 2050-ci
ilədək AÇG-dən daha 500 milyon tona qədər neft
hasil ediləcək. Bu vaxta qədər
AÇG-yə 43 milyard dollardan çox sərmayə qoyulub,
bundan sonra da bir o qədər sərmayə qoyulacaq.
“Əsrin
müqaviləsi”nin yubileyi və
neftçilərin peşə bayramı günündə biz
“Şahdəniz” epopeyasından da danışmaya bilmərik. Çünki “Əsrin müqaviləsi” olmasaydı,
“Şahdəniz” də olmayacaqdı. “Şahdəniz”
ulu öndərimiz Heydər Əliyevin 3-cü şah əsəridir.
“Əsrin
müqaviləsi” Azərbaycanı dünyaya yenidən neft
ölkəsi kimi tanıtdısa, 1999-cu ilin iyununda
ehtiyatları bu günə 1,2 trilyon kubmetr qazdan və 240
milyon ton kondensatdan ibarət olan nəhəng “Şahdəniz”
yatağının kəşf edilməsi və “Şahdəniz”
qaz layihəsinin müvəffəqiyyətlə həyata
keçirilməsi Azərbaycanı dünyaya böyük
miqdarda qaz ixrac edən bir ölkə kimi tanıtdırdı.
İşlənmənin əvvəlindən “Şahdəniz”
yatağından 110 milyard kubmetrdən çox qaz və 27
milyon tona qədər kondensat hasil edilmişdir. 2019-cu il sentyabrın 1-dək
“Şahdəniz-1” layihəsi üzrə Cənubi-Qafqaz Boru Kəməri
ilə Gürcüstana 8,7 milyard kubmetr və Türkiyəyə
63 milyard kubmetr qaz verilib.
2007-ci ilin iyul ayında istifadəyə
verilmiş Cənubi-Qafqaz Boru Kəməri Bakı
yaxınlığındakı Səngəçal
terminalından başlanır, Azərbaycan və
Gürcüstan ərazilərindən keçərək
Türkiyənin Ərzurum şəhərinə
(Bakı-Tbilisi-Ərzurum) çatır və burada Türkiyənin
BOTAŞ şirkətinin kəmərlər sisteminə
qovuşur. Kəmərin ümumi uzunluğu 971 kilometr,
ötürücülük gücü isə ildə 20
milyard kubmetrə qədərdir.
“Şahdəniz-2” layihəsi çərçivəsində
Azərbaycan qazının Avropaya nəql edilməsi və bu məqsəd
üçün “Cənub” Qaz Dəhlizinin çəkilməsi
bizim müasir qaz epopeyamızın ən parlaq fəslidir.
“Cənub” Qaz Dəhlizinin
açılışı 2018-ci il mayın 29-da Səngəçal
terminalında oldu. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev bu münasibətlə
keçirilən təntənəli mərasimdəki nitqində
dedi ki, “Cənub” Qaz Dəhlizı layihəsinin uğurlu
icrası sayəsində ölkəmizin həyatında,
neft-qaz sənayesinin inkişafında yeni dövr
başlanır.
2018-ci il iyunun 12-də isə
Türkiyənin Əskişəhər şəhərində
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin, Türkiyə Prezidenti
Rəcəb Tayyip Ərdoğanın, Ukrayna, Serbiya, Şimali
Kipr respublikaları rəhbərlərinin iştirakı ilə
“Cənub” Qaz Dəhlizinin 2000 kilometrlik hissəsinin - TANAP
adı ilə məşhur olan Trans-Anadolu Təbii Qaz Boru
Kəmərinin təntənəli açılışı
oldu. Beləliklə də “Şahdəniz” qazının Cənubi
Qafqaz ixrac boru kəməri və TANAP vasitəsilə
Türkiyəyə nəqlinə başlandı. İndiyədək
TANAP kəmərinə 2 milyard kubmetrdən çox “Şahdəniz”
qazı vurulmuşdur.
2019-cu il iyulun 1-də isə TANAP Azərbaycan
qazının Avropaya nəql edilməsi üçün tam
hazır vəziyyətə gətirilmişdir.
“Cənub” Qaz Dəhlizinin növbəti
mərhələsinin - TAP adı ilə tanınan Trans-Adriatik
boru kəmərinin tikintisi də demək olar ki,
tamamlanmışdır. 878 kilometr uzunluğunda kəmər
Yunanıstan və Albaniyadan, Adriatik dənizinin altından
keçəcək və İtaliya torpağında yenidən
quruya çıxacaq, bu ölkələrə qaz nəql
etməyə başlayacaq.
Bir sözlə, Azərbaycan
Respublikası və onun neft-qaz sənayesi “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasından keçən 25 ildə əsrə bərabər
bir inkişaf yolu keçib. Əminəm ki, bu böyük tərəqqi
yolunda biz hələ çox qələbənin, yeni parlaq
nailiyyətlərin şahidi olacağıq.
Xoşbəxt Yusifzadə,
Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkətinin
birinci vitse-prezidenti, Azərbaycan
Milli Elmlər
Akademiyasının akademiki.
Respublika.-
2019.- 19 sentyabr.- S.3