NƏRİMAN NƏRİMANOV - 150
(əvvəli 16, 18, 19, 20, 22, 23, 25, 28, 29 fevral,
1, 3, 5, 7,
8, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 mart,
7, 8 və
9 aprel tarixli saylarımızda)
N.Nərimanovun
“Məktəb” jurnalının 29 noyabr 1911-ci il
tarixli ilk nömrəsində dərc olunan məqaləsi də
Bakının ictimai-mədəni həyatı ilə onun
sıx əlaqə saxladığını sübut edir. Azərbaycan müəllimləri “Məktəb”
jurnalının çıxmasını böyük səbirsizliklə
gözləyirdilər. “Dəbistan”
bağlandıqdan sonra çıxan “Məktəb”in nəşri
maarifpərvər ziyalıları sevindirmişdi. N.Nərimanov
A.Səhhət, F.Köçərli, S.Axundov, A.Şaiq, Divanbəyoğlu
və b. “Məktəb”in nəşrinə yaxından kömək
edirdilər. Bu jurnal (1911-1920) Azərbaycanda
rus-tatar məktəblərinin artması ilə əlaqədar
gənc nəslin təlim-tərbiyəsi sahəsində
yaranan böyük ehtiyacın nəticəsi idi. “Məktəb”in birinci nömrəsində valideynlərə,
müəllimlərə müraciətlə deyilirdi ki,
uşaq jurnalının nəşrində məqsəd
şagirdlərin biliyinin, dünyagörüşünün
artmasına kömək etməkdir. Odur ki,
hamı uşaqları məktəbdə oxumağa həvəsləndirdiyi
kimi, “Məktəb” jurnalını oxumağa da həvəsləndirməlidir.
“Uşaqların əxlaqına, biliyinə
kömək edən, onların əhval və həyatından
bəhs edən, irəliləmələrinə səbəb
olan hər cür mənfəətli yazılara “Məktəb”in
səhifələri açıqdır”.
Redaksiya məlumatından sonra doktor Nəriman bəy Nərimanovun
məktəbli uşaqlara müraciəti verilmişdir. Burada
inqilabçı-demokrat öz həmyaşıdları ilə
məktəblilərin dövrünü, mühitini müqayisə
edir. Əziz balalar!.. Biz həyat
mübarizəsinin “ən dəhşətlisinə rast gəldik”
- deyə maarifpərvər gənclərin keçdikləri həyat
yolunun nə qədər ağır, məşəqqətli
olmasını xatırladır - “Dərin uçurum dərələri
keçib uca dağları aşarkən həyatımız hər
gün, hər saat və hər dəqiqə təhlükədə
bulunub məqsudumuza çatmamış həlak
olmağımızı düşünürdük... Biz gedən yol qayət qaranlıq, daşlı,
torpaqlı, iti tikanlarla “səpilmiş” bir yol idi. “...Mində
birimizin üzünə xoşbəxtlik günü doğub
min-min bəlalardan xilas olub da hazırkı dərəcəyə
çatdıq, yəni bir nöqtəyə, bir məqama
yetişdik ki, özümüzlə heyvanın fərqini
anladıq; düşündük ki, biz insanıq, bizə yemək-içməkdən
başqa ruhumuzu təmizləmək, əqlimizə “seyqəl”
vermək lazımdır... Yenə düşündük ki,
ruhumuzun təmiz olmağı və təhsil etdiyimiz elmlər
məxsusi bir bizim üçün deyil, bəlkə ümum
insan üçündür, yəni məktəb vasitəsi
ilə öyrəndiyimiz elmləri, fənləri insanlar
arasında intişar etmək fikrində
bulunduq”.
N.Nərimanov
mindəbir adama qismət olan bu “məqamın” çox
böyük zəhmət və ağır məşəqqətlərə
başa gəlməsini söyləyir: Savadsız - ata və
analar uşaqları “qaranlıqdan işıqlığa
çıxmağa”, təhsil almağa qoymurdular; mədrəsələrdə
on il, iyirmi il dizi üstə ömürlərini
“boş-boş kitablar” arasında çürüdənlər
axırda bir işə yaramırdı; milli qəzetlərə,
milli ədəbiyyata həsrət qalmışdıq. “Nəinki balalar, hətta böyüklər
üçün rüznamələr yox idi. Ağızlarımız bağlı, fikirlərimiz
dağınıq, halımız qayət pərişan idi.
Tərbiyə görməyən, avam və dindar analar
uşaqlarını gümrah, sağlam böyüdə
bilmirdilər.
Bu dəhşətli mühitdə “mində birimiz
ruzigarın sədəmlərindən yarımcan xilas olduq”.
Nəriman Nərimanov burjua-demokratik inqilabından sonra
ictimai fikrin oyandığı bir şəraitdə
“qaranlıq, məşəqqətli yolların”
işıqlanmasını görür, ona sevinirdi. O görürdü ki, zəhmətkeş
kütlələrdə “məktəbə az da olsa bir rəğbət,
bir ehtiyac hissi oyanır”. Ata-analar doğma
balalarını oxutmaqda, “gələcək analarımız tərbiyə
almaqda, üsuli-cədid məktəblərimiz günbəgün
artmaqda, milli qəzetlərimiz tərəqqidə”.
N.Nərimanov
məktəbli uşaqlara üz tutub deyirdi: “Sizin öhdənizə
qalan bircə oxumaq, elm təhsil etmək deyilmi?”.
O, doğma vətənin gələcək səadəti
üçün gənc nəslin dünyəvi elmlərə
dərindən yiyələnməsini istəyirdi. O bilirdi ki,
maarif və mədəni tərəqqi olmadan, zəhmətkeş
kütlələrin ictimai zülmə, haqsızlığa və
dini fanatizmə qarşı mübarizəsini təşkil etmək
çətindir.
Peterburq, Moskva və Bakı qəzetləri öz səhifələrində
Həştərxan hadisələrinə yer verirdilər. 1913-cü il mart
ayının 8-də Həştərxanda “Came” məscidində
N.Nərimanovun Novruz bayramı münasibətilə söylədiyi
nitqinin qısa məzmununun “İqbal” (Bakı) qəzetində
və “Mir islama” (Peterburq) məcmuəsində verilməsi bu cəhətdən
maraqlıdır.
“İqbal”
qəzetinin 1913-cü il 19 mart tarixli
nömrəsində “Müxbiri-səyyar” imzası ilə
“Hacıtərxan xəbərləri” sərlövhəli
kiçik bir məqalə dərc edilmişdi. Burada
deyilir ki, Həştərxanda olan İran səfiri Cavad
xanın təşəbbüsü ilə Qafqaz müsəlmanları
“Came” məscidində Novruz bayramı şənliyi
keçirmişlər. Şənlik Axund
Molla Əbdürrəhimin çıxışı və ərəbcə
bir xütbə oxuması ilə
açılmışdır. Sonra doktor Nəriman
bəy Nərimanov müfəssəl bir nitq söyləyir.
O, Novruz bayramının “möhtərəm
tutulmağını vacibatı-şəriətlə”
bağlayan din xadimi Axund Molla Əbdürrəhimin əksinə
olaraq bu bayramın mahiyyətcə islam
dini qayda-qanunlarına zidd olduğunu göstərir. O deyir:
“...ərz edirəm ki, bu Novruz günü və bayramı
islamiyyətdən əqdəm atəşpərəstlərdən
yadigar qalma bir milli bayramdır... Həm də bu
cür atəşpərəstlikdən qalma bayram başqa millətlərdə
də vardır”. N.Nərimanov qədim əcdadlarımızın
yadigarı olan Novruz bayramını ümumxalq şənliyi
kimi təqdir edir, ona həmrəylik, birlik mərasimi kimi
baxır, bu mərasimin zəhmətkeş kütlələrin
əxlaqi-etik və bədii-estetik inkişafına müsbət
təsirini yüksək qiymətləndirirdi.
N.Nərimanov xalq bayramlarında geniş kütlələr
üçün faydalı bir sıra mədəni tədbirlərin
həyata keçirilməsini daha əlverişli, zəruri
hesab edirdi. N.Nərimanov deyirdi ki, bayram şənliyi “günlərində
ümum bir mübadileyi-əfkar əmələ gəlib
ittifaq həm hasil olur, əlavə bir-birisinin dərdindən,
fikrindən xəbərdar olub cəmaət faydası
üçün xeyirli bir müəssisə və sairə
kimi şeylər təsisinə qərar verə bilər.
Təəssüflər olsun ki, hər yerdə müsəlmanlar
bu ictimaların (yığıncaqların - T.Ə.) mənasını
anlamayıb istifadə edə bilməyirlər. Bir-birisinin
halından xəbər tutub yardım etməyirlər”.
Həştərxanda Qafqaz və İran müsəlmanlarının
əksəriyyəti yoxsul, acınacaqlı həyat şəraitində
yaşayırdılar. N.Nərimanov əziz bayram günündə varlı
müsəlman evlərində “cürbəcür şirniyyat”
olduğu halda, çoxlarının “quru çörəyə”
möhtac qaldığını xatırladır, Həştərxan
əhalisinin ehtiyac içərisində əzab çəkən
yoxsullara etinasızlığını və soyuq münasibətini
hiddətlə damğalayırdı. O, insanların bir-birinə
qayğı və kömək göstərməsinə hər
kəsin vətəndaşlıq borcu kimi baxırdı. N.Nərimanov
öz nitqinin bir yerində bu münasibətlə deyirdi: “Fağırlara
kömək hər kəsin vəzifeyi-insaniyyəsindən
olduğu üçün biz də millətimizin fəqiri-bicizlərini,
yetim balalarını xatirə gətirib beqədri-imkan
onları heç olmasa bu gün şad edələr. Taki onlar da görsünlər ki, onları yad edib
qeydlərinə qalan həmmillətləri vardır”.
N.Nərimanov millət, vətən dərdi çəkməyən
adamların adi insanlıq heysiyyətindən məhrum
olduğunu bilirdi. Onun müraciəti şəxsi mənafeyini
ümumxalq mənafeyindən üstün tutan varlılara
deyil, bayram şənliyinə toplaşan kütlələrə
idi. Çünki o, xalqın bir ittifaqda
birləşməsi üçün ayrı-ayrı fərdlərin
bir-birinə münasibətini əsas şərt hesab edirdi.
Xüsusən o yerdə ki, səfalət, dilənçilik
və epidemiya hökm sürürdü. Varlılar
yoxsul həmvətənlərinin əzab-əziyyətinə,
məşəqqətli həyatına etinasız idilər.
“Hacıtərxan xəbərləri”nin bir
yerində deyilirdi: “...Burada sərvətdar olan və rəis
sayılan bir zat məclisə daxil olduqda cəmaət ümumən
ayaq üstə qalxıb təzim etdilər. Amma
pul yığıldıqda “xozeyin cənabları” fəqir
yolunda bir qəpik də olsun vermədi”. N.Nərimanov
özlərini millətin havadarı, himayəçisi kimi qələmə
verən “xozeyin cənabları”nın və
burjua ziyalılarının simasızlığını,
ikiüzlü siyasətini xalq qarşısında ifşa etməyi
zəruri sayırdı.
N.Nərimanov
Bakıda, həmçinin Həştərxanda mətbuat vasitəsilə
də başabəla ictimai xadimlərin iç
üzünü açır, onların
riyakarlığını xalq qarşısında rüsvay
edirdi. İnqilabçı-demokrat ədibin “Astraxanski kray” qəzetinin
24 iyul 1911-ci il tarixli nömrəsində
“Özünüzü biabır etməyiniz yetər” məqaləsi
ilə çıxışı bu cəhətdən
maraqlıdır. Bakı burjua
ziyalılarının xalqa xəyanəti,
riyakarlığı və mənəvi
düşkünlüyü məqalədə kəsərli
publisistik dillə ifşa olunmuşdur.
Məlumdur ki, 1911-ci ilin yayında Bakı mətbuatı
Tağıyev - Behbudov münaqişəsi ətrafında
geniş mübahisə açmışdı. Burjua
ziyalıları milyonçu Tağıyevin böyük
nüfuzunu, xeyirxahlığını ağızdolusu tərifləyir,
rüsvayçı əməllərini isə
ört-basdır etməyə çalışırdılar.
Onlar milyonçu Tağıyevin xasiyyətində olan eqoizmi,
tündməcazlığı “Baku” qəzetində (21 iyul
1911) açıq, səmimi şəkildə tənqid edən
Rəhimbəy Məlikova qarşı hücumlar edir, onun
çıxışını “boş söz, cəfəngiyyat”
adlandırırdılar. N.Nərimanov “Özünüzü
biabır etməyiniz yetər” məqaləsində R.Məlikovun
cəsarətli fikirlərini təqdir edir, vicdan və əqidələrini
pula satan ziyalıların xalq adından
danışmağa haqlı olmadıqlarını söyləyir
və göstərirdi ki, mənəviyyatca yoxsul, əqidəcə
qeyri-sadiq olan burjua ziyalıları heç vaxt xalqın
arzu-istəklərinin tərcümanı, ictimai həyatın
mübariz əsgəri ola bilməzlər.
N.Nərimanov
birinci müəllimlər qurultayında (1906) olan hadisəni
xatırladaraq yazırdı: “Mən yoxsul tələbə ilə
milyonçu hacı arasında münaqişə ideya
mübarizəsi idi. Bu, xalqın mədəni tərbiyəsi
və mənəvi inkişafı üstündə baş
vermişdi. Lakin o vaxt gələcək nəsil
üçün ictimai və tərbiyəvi əhəmiyyəti
olan bu məsələni heç kəs müdafiə etmədi.
Bakı mətbuatı Zaqafqaziya müsəlmanlarının
“ictimai fikrin başçısı” kimi
tanıdığı ziyalıların simasında bu
faktın üstündən sükutla keçdi, beləliklə
də özünü bədnam etdi. Çünki
etiraz etmək, qışqırmaq lazım gələn yerdə
susmaq, şəxsi ləyaqət hissini itirmək, mənəviyyatsız
olmaq, ictimai xadim mövqeyini biabırcasına tərk etmək
demək idi.
Burjua ziyalıları Tağıyev - Behbudov ailə
münaqişəsində isə susmaq və ya həqiqəti
cəsarətlə söyləmək əvəzinə, yenə
də alçaq yol tutdular. N.Nərimanov deyirdi ki,
“ictimai xadimi” - qolçomağı xeyirxah əməllərinə
görə şirnikləndirmək üçün tərifləmək
zəruridir. Lakin ictimai həyatın
inkişafında millətin taleyini özünəməxsus
yanlış baxışlı qolçomağa
tapşırmaq ən azı axmaqlıqdır. N.Nərimanov
namuslu, şüurlu müsəlman ziyalıları adından
“xozeyin cənablarını” müdafiəyə qalxan
satqın burjua ziyalılarına müraciətlə
yazırdı: “Yox, yalandır” - Müsəlmanların
şüurlu hissəsi gərək belə desin; yoxsulların
müstəqil şəxsi rəyə gəlmək hüququ
yoxdur deyə daim iddia edən xeyriyyəçi - iri
qolçomaq əsla müsəlmanları birləşdirən
qüvvə ola bilməz. Bəşəriyyətin
inkişafı tarixini öyrənmiş, şüurlu ictimai
işin yükünü çiynində
daşımış, öz qədrini bilən, mənliyini
güdən, dinə, var-dövlətə fərq qoymadan
bütün bəşəriyyəti birləşdirmək
kimi ülvi bir ideala can atan elm adamı belə mühakimə
yeridə bilməz”.
Göründüyü kimi, N.Nərimanovun sürgün
dövründə fəaliyyəti çoxcəhətli və
zəngin olmuşdur. O, Həştərxanda yaşadığı müddət
ərzində xalq həkimi, aktyor, rejissor, jurnalist, ictimaiyyətçi
kimi öz şüurlu həyatını zəhmətkeş
kütlələrin mədəni tərəqqisi və məfkurəvi
inkişafı yolunda mübarizəyə həsr etmişdir.
1913-cü
il iyul ayının 15-də Həştərxan
ictimaiyyəti N.Nərimanovu qardaşı və bacısı
uşaqları ilə birlikdə “Samolyot” gəmisində
böyük təntənə ilə Bakıya yola
salmışdır. “İqbal”, “Kaspi”, “İdel” və s. qəzetlərin
verdiyi məlumatdan aydın olur ki, yerli ziyalılar -
yazıçılar, jurnalistlər, teatr xadimləri, həkimlər
N.Nərimanovun şərəfinə böyük vida ziyafəti
təşkil etmiş, onun ictimai xadimliyini və həkimliyini
yüksək qiymətləndirmişlər. Onlar
N.Nərimanovu xalq adından təbrik etmiş, ona Həştərxanlıların
minnətdarlığını və ehtiramını
bildirmiş, hədiyyələr vermişlər. Hədiyyələrdən
birində - gümüş naxışlı böyük
albom üzərində yazılmışdır:
“Əziz həkimimiz və fədakar ictimai xadim Nəriman
bəy Nərimanova minnətdarlıq əlaməti olaraq Həştərxan
şəhəri müsəlmanları. 14 iyul 1913-cü il”.
N.Nərimanov təntənə ilə yola salınan
gün Həştərxanın qabaqcıl ziyalıları
onunla fotoşəkil də çəkdirmişlər.
Tatar dövri mətbuatı N.Nərimanovu uzun müddət
xatırlamışdır (“İdel” qəzeti N.Nərimanovun
Bakıya köçüb getdiyi ərəfədə, istərsə
də sonralar onun həyatı, ədəbi-ictimai və
publisist fəaliyyəti haqqında müntəzəm məlumat
verirdi. Hətta N.Nərimanovun Bakıda
yaşadığı ünvan da qəzetdə dərc
olunmuşdu. Bir az sonra “İdel” qəzeti
yazırdı: “N.Nərimanov həzrətlərinin Həştərxandan
getməsi Həştərxan müsəlmanlarını
çox məhzun etmişdir”. 1913-cü ilin
noyabr-dekabr aylarında isə qəzet N.Nərimanovun guya Həştərxana
qayıtmaq niyyətində olması xəbərini alar-almaz
yoxlamadan oxucularını sevindirmək qəsdi ilə dərc
etmişdi. Lakin Bakı mətbuatı bu
faktı təkzib etmiş, N.Nərimanovun Bakıda “daimi sakin”
olacağını və həkimlik edəcəyini
bildirmişdir). “İdel” qəzeti “Nəriman bəy əfəndidən
salam” sərlövhəli xəbərində
N.Nərimanovun sağ-salamat Bakıya çatmasını
bildirir, eyni zamanda yazırdı: “Nəriman bəy əfəndi
idarəmizə göndərdiyi 19 iyul tarixli teleqramında
bütün həştərxanlılara salam göndərir”.
Yerli mətbuatın N.Nərimanovu ara-sıra xatırlaması,
hətta bəzən onun redaksiyaya göndərdiyi məktubun
məzmunu dərc etməsi ümumxalq məhəbbətinin
ifadəsi idi.
Həştərxan
ictimaiyyəti N.Nərimanovun şəxsində milli tərkibi
müxtəlif olan yerli zəhmətkeşlərin
“böyük əmniyyətlərini qazanmış mötəbər
bir doktoru”, tibb elminə dair xalqa istər şifahi, istərsə
də mətbuat vasitəsilə xidmətlər göstərmiş
vətəndaş-həkimi, “ədəbiyyatı-nəfisə,
həm də teatr və səhnəni sevən gənclərə
yorulmadan” kömək edən, “teatr sənətinə
xalqın ehtiram və məhəbbətini” qazandıran
görkəmli ədibi və ictimai xadimi görürdülər.
Məhz
ona görə də N.Nərimanovu sonralar da Volqaboyuna səyahətə
dəvət edir, öz rəsmi məktublarında onun gəlişini
sevinclə gözlədiklərini bildirirdilər (Bu məktubların
birində ehtiramla yazılmışdı: “Belə bir zamanda Həştərxanımız
Sizin kimi fəal bir şəxsin gəlməsini
şadlıqla qarşılayacaqdır”.).
1917-ci il
iyun ayının 17-də Həştərxan “Müsəlman
bürosu” və “Oxucular cəmiyyəti” adından göndərilən
həmin rəsmi məktubda N.Nərimanovun mühazirəsini
eşitmək arzusu ilə ondan “bir neçə mövzu
hazırlayıb gəlmək” xahiş olunurdu. Eyni zamanda
deyilirdi: “Səfərə çıxmağınızı
müsəlman bayramı günlərinə salsanız, daha
yaxşı olardı. Buna görə də Siz
hörmətli cənabdan xahiş edirik ki, gəlməyinizi təxirə
salmayasınız. Nə vaxt Bakıdan
çıxacağınızı Büroya xəbər verməyinizi
təkrar xahiş edirik. Biz burada leksiyalar
üçün yer hazırlayırıq. Büro bu işləri “Oxucular cəmiyyəti” ilə
birlikdə görəcəkdir. Azuqə məsələsi
Həştərxanda, Allaha şükür,
yaxşıdır. Bunun üçün
heç bir nigarançılığa səbəb yoxdur.
Cənab həqdən Sizin səlamət
olmağınızı istəyirik”.
Dövri mətbuat da N.Nərimanovun bu dəvətə
görə Həştərxana getmək fikrində
olmasını xəbər vermişdi. Lakin səyahət
baş tutmamışdı. Çünki
N.Nərimanovun inqilabi və siyasi-ictimai fəaliyyəti ona
Zaqafqaziyadan uzaqlaşmağa imkan vermirdi. Buna
baxmayaraq, mübariz inqilabçı-demokrat Volqaboyu müsəlmanları
ilə əlaqəsini kəsməmişdi. O, Bakı
neft mədənlərində işləyən tatar fəhlələrinə
“Rusiyada inqilab və onun tədricən tərəqqi etməsi”,
“Siyasi firqələr və məramnamələri” və s.
mövzularda mühazirələr oxuyur, onlara gələcək
azadlıq və xoşbəxtlik uğrunda inqilabi mübarizə
yolunu göstərirdi. Yüzlərlə tatar fəhləsi
öz doğma dilində eşitdiyi mühazirədən məmnun
qalır, qüdrətli, təsirli sözləri ilə
hamını sehrləyən, həmrəyliyə ruhlandıran,
birliyin gücünə inam yaradan natiqi alqışlayır,
qolları üstündə atıb-tutur, ona öz
etimadını bildirirdi.
MÜBARİZƏLƏR
QAYNAĞINDA
(1913-1916-cı
İLLƏR)
1. Yenidən
Bakıda. “Qara şəhər” fəhlə
müalicəxanasında həkimliyi. “Xalq
evi”, “Mayak”, “El”, “Qənaət” xeyriyyə cəmiyyətlərində
leqal siyasi kütləvi fəaliyyəti.
Nərimanov
1913-cü il iyul ayının
axırlarında Bakıya qayıdır. Havalar çox isti
keçdiyindən qardaşı və bacısı
uşaqlarını Şamaxıya göndərir, özü
isə şəhərin mərkəzində - Nikolayev
küçəsində (indiki Kommunist küçəsində
- T.Ə.) ikinci kişi gimnaziyasının qarşısında
yerləşən 17 nömrəli evdə - Babayevin
mülkündə mənzil kirayə edir (Həmin evdə N. Nərimanovun
xatirə muzeyi açılmışdır - Red.). (N.Nərimanov 1914-cü ildə gec də olsa, evlənməyi
qərara alır. Onun 44 yaşına kimi ailə qura bilməməsinin
səbəbini Abdulla Şaiqin “Xatirələrim” əsərində
yazdığı sözlərdən aydın təsəvvür
etmək olar: “N.Nərimanov ailəsinə və
qohum-qardaşına olduqca bağlı, qəlbi geniş,
dostluqda sadiq və xeyirxah bir insan idi. Hələ
evlənməmiş olduğu halda böyük bir ailə
sahibi idi. Qoca anasını, xalasını,
iki dul bacısı və onların uşaqlarını,
qardaşı uşaqlarını öz himayəsi altına
almışdı. O, gecə-gündüz
çalışır, çapalayır, on iki nəfərdən
ibarət olan böyük ailəsini çətinliklə idarə
edirdi. Gəncliyin bütün zövq və nəşəsini
yalnız onlara fəda edərək bacısı və
qardaşı uşaqlarını oxudub bir yana
çıxartmaq istəyirdi”).
Çünki bu vaxt onun qardaşı və
bacısı uşaqları artıq
böyümüşdülər. Salman Nərimanovun qızı Asya
xanım bir il idi ki,
H.Zərdabinin arvadı Hənifə xanımın
müdir olduğu rus-tatar qız məktəbində dərs
deyirdi. N.Nərimanovun vəziyyəti xeyli yüngülləşmişdi.
Onun ailə qurmaq haqqında düşünməsi
dostlarını da sevindirmişdi. Abdulla Şaiq
1914-cü ilin mart ayının 8-də N.Nərimanova təbrik
məktubunda yazmışdı:
“Möhtərəm Nəriman bəy Nərimanov cənablarına!
Nişan
qoymuşsan, eşitdim xeyir olsun!
Dan yıldızı kimi bəxtin durulsun.
Yaşa,
yeni yoldaşınla vur başa:
Fırtına
tufanlardan sonra əlbət
Gözəl olur sakitlik, istirahət.
Yox, sən
rahatlıq sevməyən atəşsən,
Əriyəcək qəhrinlə müdhiş
düşmən.
Şaiq
Bakı,
8 mart 1914”.
N.Nərimanov
təxminən bir il sonra - 1915-ci ilin
yayında Gülsüm xanımla evləndi. İltifat
xanım yazır ki, əmim arvadı Gülsüm xanım ev təhsili almışdı, rus dilini
yaxşı bilirdi; açıq fikirli, mehriban bir qadın idi.
Gülsüm xanım “rahatlıq bilməyən”
inqilab əsgərinin mübarizələrlə dolu həyat
yolunda ona ləyaqətli ömür-gün yoldaşı, həmkar
oldu.
Çox çəkmir ki, N.Nərimanov Bakının
Qara şəhər rayonunda xəstəxana müdiri vəzifəsinə
işə düzəlir (“Runo” cəmiyyəti binasında yerləşən
xəstəxanaya yaxın kəndlərin, o cümlədən
Keşlə kəndinin camaatı da müalicəyə gəlirdilər). Qara şəhərin
neft mədənlərində, fabrik və zavodlarında
işləyən xəstə fəhlələr doktor N.Nərimanova
tez-tez müraciət edir, onun şəfalı əlləri ilə
cismən sağalırsa, sözləri ilə ruhən pərvəriş
tapır, ürəklərində gələcəyə inam
hissi yaranırdı.
Ermənistan SSR Əməkdar elm xadimi, tibb elmləri doktoru, professor T.S.Mnatsakanovun xatirəsi də bu mülahizəni təsbit edir. O yazır: “Mən Keşlədə anadan olmuşam. Bu fəhlə qəsəbəsindən 3-4 kilometrlikdə - Qara şəhərdə bir müalicəxana yerləşirdi. Sıxıntılı və qüssəli müalicəxanada nədənsə həkimlər tez-tez dəyişilirdi. Onlardan heç birini xatırlamıram. Bir gün (ili yaxşı yadımda deyil, ya 1913-cü il idi, ya da 1912-ci il) xəbər yayıldı ki, yoxsulların ambulatoriyasına təzə həkim gəlib. Çox bilikli həkimdir, başlıcası isə nəzakətli, mərifətli, diqqətli və həssasdır, sənin yalnız xəstəliyinlə yox, güzəranınla da, külfətinlə də maraqlanır, ehtiyacını soruşur. Ehtiyacı olan xəstələrə maddi cəhətdən kömək də edir. Onun sorağı təkcə fəhlə qəsəbəmizə deyil, tezliklə bütün fəhlə rayonuna da yayıldı. Bu həkim Nəriman Nərimanov idi.
Bir dəfə oynayanda əlimə sancaq batırmışdım, lakin ağrısına məhəl qoymamışdım. Bir azdan qolum şişmiş, qızdırmam qalxmış, halım ağırlaşmışdı. Biz adı dillərdə gəzən həkimə müraciət etməli olduq. N.Nərimanovun yanına anamla getmişdim. Anam əhvalatı ona Azərbaycan dilində danışmağa başladı. Mənim 13- 14 yaşım olardı. Deməliyəm ki, doktor çox xoşuma gəldi. Əvvəla, bu böyük insanın (o zaman doktorlar sadə adamların nəzərində böyük, az qala əlçatmaz adamlar sayılırdılar) bizimlə bir ata kimi, sadə danışması, məsləhət verməsi, bir də gəlməyimizi xahiş etməsi məni heyran qoydu. Həkim Nərimanov anama dedi: “Oğlunuz tamam sağalanadək gəlin”.
Tezliklə sağaldım, lakin o həkimi, ən əvvəl o insanı unuda bilmədim. Xalq arasında onun şöhrəti getdikcə artırdı... Deyirdilər demokratdır, inqilabçıdır, əməkçi xalqın səadəti uğrunda mübarizə aparır”.
(davamı növbəti saylarımızda)
Respublika.- 2020.- 10 aprel.- S.3.