NƏRİMAN
NƏRİMANOV - 150
Nəriman Nərimanovun bədii yaradıcılığı ilə ictimai və siyasi fəaliyyəti arasında üzvi bağlılıq vardır. Onun ömrünün mühüm hissəsi qəlbən inandığı və həyatının başlıca vəzifəsi sayaraq müqəddəs amala çevirdiyi xalq işi uğrunda ardıcıl mübarizələrdə keçmişdir. Siyasi çarpışmaların daha da gərginləşdirdiyi son dərəcə mürəkkəb şəraitə baxmayaraq, Nəriman Nərimanov milli maraqları daim üstün tutan rəhbər kimi taleyüklü problemlərə münasibətdə xalqımızın mənafeyini imkanlarının ən son həddinədək müdafiə etmişdir. O, keçmişimizin mədəni sərvətlərinin mühafizəsinə, ana dilinin saflığı məsələlərinə xüsusi diqqət yetirmiş, elmin, maarifin və mədəniyyətin inkişafı yolunda var qüvvəsi ilə çalışmış, dövrün milli məfkurə daşıyıcısı olan şəxsiyyətlərinə ehtiram və qayğı ilə yanaşmışdır.
Nəriman Nərimanovun XX əsr Azərbaycan tarixində əhəmiyyətli iz qoymuş ictimai-siyasi fəaliyyəti məhz ulu öndər Heydər Əliyevin nüfuzu və qətiyyəti sayəsində layiqli qiymətini alaraq bütöv şəkildə doğma xalqa çatdırılmışdır. Nəriman Nərimanovun 100 və 125 illik yubileylərinin təntənə ilə qeyd edilməsinin, Bakıda əzəmətli abidəsinin ucaldılmasının və ev-muzeyinin yaradılmasının, həmçinin ölkəmizin hüdudlarından kənarda xatirəsinin əbədiləşdirilməsinin təşəbbüskarı ümummilli lider Heydər Əliyev olmuşdur.
İlham
ƏLİYEV,
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti.
(“Nəriman
Nərimanovun 150 illik yubileyinin qeyd edilməsi haqqında” 14
fevral 2020-ci il tarixli Sərəncamından)
(əvvəli 16, 18, 19, 20, 22, 23, 25, 28, 29 fevral,
1, 3, 5, 7,
8, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 mart və
7 aprel
tarixli saylarımızda)
N.Nərimanov “Bürhani-tərəqqi” qəzeti ilə əməkdaşlıq
etdiyi dövrdə M.Xocetlaşenin fitnə-fəsadla dolu
düşmənçilik ədalarına qarşı
çıxış etmişdi. Lakin o vaxt fitnəkarı
tam ifşa etmək üçün əldə kifayət qədər
material yox idi.
N.Nərimanov
1912-ci il yanvarın 21-də Həştərxandan Bakıya
“Kaspi” qəzeti redaktoruna göndərdiyi “Redaksiyaya məktub”unda
yazırdı: “Müsəlman ictimai xadimlərinin (İbrahim
bəy Heydərovun, Həsən Girey Cabagiyevin, Mustafa bəy
Hacıqasımovun, Şakif Məhəmmədyarovun, Cəmo bəy
Hacinskinin) “Kaspi” qəzetinə uzun, ətraflı məktubundan
sonra aydın olmuşdur ki, iki müsəlman orqanının -
“Müsəlman” jurnalının və “Müsəlman aləmində”
qəzetinin redaktoru Məhəmməd bəy Xocetlaşe
araqarışdıran bir alçaqdır”.
N.Nərimanov
mürtəce məsləkli mətbuatı Həştərxan
müsəlmanları arasında yayan yerli müvəkkillərin,
eyni zamanda zərərli və fitnəkar ruhlu məqalələri
şüurlu surətdə, qəsdən götürüb
öz səhifələrində xüsusi səylə dərc
edən tatar qəzetlərinin hərəkətlərini pisləyir,
ümidvar olduğunu bildirirdi ki, tərəqqipərvər
ziyalılar öz səsini M.Xocetlaşenin iç
üzünü açıb göstərən adamların səsinə
qatacaq, onun düşmənçilik fəaliyyətinə
qarşı öz hiddətlərini bildirəcəklər.
N.Nərimanovun nüfuzlu, səfərbəredici sözləri
hamının qəlbinə yol tapır, onları haqq-ədalət
və azadlıq uğrunda mübarizəyə
ruhlandırırdı. Şair Saqit Rəmiyev, yazıçı Xosni Kərim,
həvəskar aktyor Zəyni Sultanov, müəllimlərdən
Abubəkr və Mazin tatar gənclərini öz ətrafına
toplayır, onların çar hakimiyyətinə qarşı
mübarizəsinə istiqamət verirdilər. Bu
gənclər hərəkatının başında N.Nərimanov
dururdu.
İctimai-siyasi hadisələrin gedişi göstərdi
ki, N.Nərimanovun inqilabi ruhda tərbiyə etdiyi ziyalı gənclik
Həştərxanda fəhlə-kəndli hakimiyyəti
uğrunda mübarizə günləri sədaqətli əsgər
oldular.
***
N.Nərimanovun Həştərxan dövrü
(1909-1913-cü illər) publisistikası onun əməli fəaliyyəti
ilə üzvi surətdə bağlı olmuşdur. O, Həştərxanda həkimliyə
başladığı ilk günlərdən təbabətə
və sağlamlığa - hifzüssəhhəyə dair
mühazirələr oxuyur, yerli mətbuatda, xüsusən
“Bürhani-tərəqqi” qəzetində tibbi-publisist və
siyasi səciyyəli məqalələrini çap etdirirdi.
Məlumdur
ki, N.Nərimanov “Bürhani-tərəqqfi”də “Xolera- vəba”,
“Aləmi-nisvan”, “Tibb və islam” kimi
elmi-publisistik məqalələri ilə əməkdaşlığa
başlamışdır. 1910-cu ildə səkkiz aylıq fasilədən
sonra çıxan “Bürhani-tərəqqi” 14 noyabr tarixli ilk
nömrəsində öz oxucularına bildirirdi ki, doktor Nəriman
bəy Nərimanov cənabları qəzetin “elmi və fənni
qismlərini” fəxri olaraq öz öhdəsinə
götürmüşdür. O, məqalələrini “sadə
türk (Azərbaycan şivəsində) lisanında”
yazacaqdır. “Doktor cənabları Qafqazda
bulunduğu vaxt “Həyat”da bəzi elmi, fənni məqalələr
yazardı. “Tibb və islam” xüsusunda müfəssəl
bir surətdə “Bürhani-tərəqqi”də
yazmasını bir çox əhli maarif rica etdiklərindən
bu nömrədən etibarən qəzetimizin “təfriqeyi- məxsusə”sində
“Tibb və islam” ünvanı altında yazmağa
başladı. ümidvariz möhtərəm
qarelərimiz istifadə bulunarlar”.
Əlbəttə,
N.Nərimanovun “Bürhani-tərəqqi”nin
“elmi və fənni qismlərini” öz öhdəsinə
götürməsi onun qəzetə maddi və mənəvi
köməyi ilə bağlı idi (N.Nərimanov yeni
kitabçalarının gəlirinin yarısını xeyriyyə
yolu ilə “Darül-ədəb” məktəbinə və
“Bürhani-tərəqqi” qəzeti redaksiyasına verirdi).
“Bürhani-tərəqqi” qəzeti abunəçiləri
cəlb etmək üçün öz səhifələrində
doktor N.Nərimanovun elmi-fənni məqalələrini verəcəyini
və onlara həkimin “Tibb və islam”, “Aləmi-nisvan” risalələrini
hədiyyə göndərəcəyini vəd etməsi də
bu baxımdan maraqlıdır. Odur ki, Mustafa Lütfi
N.Nərimanovun qəzetlə əməkdaşlığına
böyük əhəmiyyət verirdi. Məxfi polis sənədlərinin
birində deyilir ki, “Bürhani-tərəqqi”nin
redaktoru Mustafa Lütfi gecə-gündüz işləyir. Redaksiyasının əməkdaşları
azdır. Onlar arasında görkəmli
şəxslərdən biri Həştərxanda yaşayan həkim
Nəriman bəy Nərimanovdur. N.Nərimanov
zəhmətkeş kütlələrin
sağlamlığını qorumaq arzusu ilə xəstəliklər
haqqında elmi-publisist məqalələr yazırdısa, bu xəstəliklərin
mənbəyi olan ictimai həyat onu daha çox
düşündürürdü. N.Nərimanov
ictimai xaosun əsl səbəblərini bilirdi. Lakin mətbuatda çar mütləqiyyətini və
onun bürokrat məmurlarını ifşa edən kəskin,
ittihamedici siyasi məqalələr yazmaq mümkün deyildi.
Acınacaqlı hal idi ki, geniş zəhmətkeş
kütlələri inqilabi ideyaları dərk etmək, onu mənalı
həyat uğrunda mübarizə vasitəsinə çevirmək
səviyyəsinə çatmamışdılar. Onları mənəvi cəhətdən
hazırlamaq ən zəruri məsələ idi.
N.Nərimanov öz iti, odlu qələmini xalqın
maariflənməsi və mədəni inkişafı yolunda
mane olanlara qarşı çevirmişdi. Məlumdur ki,
inqilabçı həkim Həştərxanda olduğu ilk aylardan
xeyriyyə cəmiyyətləri ilə sıx əlaqə
saxlamış, onların xeyirxah fəaliyyətinə kömək
göstərmişdir. Bu dövrdən
yerli mətbuatda onun bir sıra ictimai məzmunlu, maraqlı
felyetonları və məqalələri çap olunmuşdur.
N.Nərimanov 1910-cu ilin dekabr ayında “Bürhani-tərəqqi”də
“Telefon” sərlövhəli kiçik felyetonlarını dərc
etdirir. Elmi-publisist məqalələrini açıq imza ilə
verdiyi halda, burada N.Nərimanov “Arı bəy” gizli
imzasını işlətməli olur. “Telefon” Arı bəyin
“Bürhani-tərəqqi” redaksiyasına zəng vurub dediyi xəbərlərdən
ibarətdir:
“ - ... ...
...
-Hə,
kimsən?
-”Bürhani-tərəqqi”nin
idarəsimi?..
-Bəli,
özüdür. Siz kim?..
-Arı bəy.
-Aha,
buyurunuz.
-Təzə
xəbər istəyirsinizmi?
-Buyurunuz
baxalım.
-Deyirlər...”
“Arı bəy”
öz telefon zənglərinin birində redaksiya əməkdaşlarına
“Müzəffəri məktəbi”nin
böhranlı vəziyyətdən “çıxmasını”
bildirirdi. Həştərxanda yaşayan
iranlıların məktəbə etinasız, soyuq münasibəti
burada istehza, satira yolu ilə kəskin tənqid edilirdi. İranda təbii fəlakətdən zərər
çəkənlərə maddi yardımın təşkili
məsələsini düzgün başa düşməyən
bürokrat məmurları da “Arı bəy”i iti qələmi
ilə sancırdı.
N.Nərimanovun “Telefon” sərlövhəli kiçik
felyetonları Azərbaycan publisistikası tarixində istər
forma, istərsə də məzmunca yeni idi. Bu satirik
miniatürlərdə yazıçı günün ən
aktual, təxirəsalınmaz məsələlərinə
toxunurdu. Onun “Prikaspiyski kray” qəzeti səhifələrində
çap etdirdiyi məqalələr bu baxımdan diqqəti cəlb
edir.
1910-cu il noyabrın 7-də Həştərxanda
çıxan “Prikaspiyski kray” özünü bitərəf,
mütərəqqi mətbuat orqanı elan etsə də, əslində
burjua təmayüllü gündəlik ictimai-siyasi qəzet
idi (“Prikaspiyski kray”ın redaksiyası Axmatovskaya küçəsində
Sergeyevin evində yerləşirdi. Onun redaktoru
V.K.Musatov idi). Lakin buna baxmayaraq, N.Nərimanov
“Prikaspiyski kray”da əməkdaşlıq edirdi. O,
yalnız bu yolla Həştərxan quberniyasının milli tərkibi
müxtəlif olan zəhmətkeş kütlələrinə
öz fikirlərini çatdıracağına ümid bəsləyir
(“Prikaspiyski kray” 25 dekabr 1910-cu il tarixli
nömrəsində qəzetin redaksiyasında iki yeni
şöbə - erməni həyatı və müsəlman həyatı
şöbəsi açılacağını xəbər
vermişdir. Məlumatda deyilirdi ki, müsəlman
həyatı şöbəsinin işində bu həyatı
yaxşı bilən ədəbiyyatçı həkim Nəriman
bəy Nərimanov yaxından iştirak edəcəkdir).
N.Nərimanov “Prikaspiyski kray” qəzetində “Nər”,
“Ner” kimi gizli imzalarla müxtəlif mövzularda məqalələr
yazırdı.
Bu dövrdə onu ən çox düşündürən
məsələlərdən biri Şərq
qadınlarının taleyi məsələsi idi. N.Nərimanov
“Müsəlmanlar arasında qadın təhsili” sərlövhəli
məqaləsində möhkəm, saf ailə həyatı
qurmaq üçün müsəlman qadınlarının təhsil
almasını ən vacib şərt kimi irəli
sürür, eyni zamanda, qaragüruhçu mollaların xalqa xəyanətini
açıb göstərirdi. Həmin məqalənin
yazılması Zaqafqaziya müsəlmanlarının ruhani
başçısı Şeyxülislam axund Pişnamazzadənin
tatar qəzeti “Qonaş”da dərc olunmuş bir izahatı ilə
əlaqədardır. Axund Pişnamazzadə
öz izahatında ən mühüm və vaxtı
çatmış həyati bir məsələyə
toxunmuşdu. Müsəlman
ziyalıları ilə təhsilsiz müsəlman
qadınlarının xarakter, tərbiyə və mədəni
inkişaf cəhətdən fərqi, ailə münasibətlərində
yaranmış uçurum din xadimini narahat etmişdi. Axund Pişnamazzadə məsələnin əməli
cəhətinə diqqət yetirir, ziyalı müsəlmanları
təhsilsiz müsəlman qadınlarından özlərinə
həyat yoldaşını son zamanlar könülsüz
seçdiklərini söyləyirdi. Evlənən
ziyalıları isə belə ailə həyatı təmin
etmirdi, onlar evdən kənar əyləncə axtarır,
ayrı bir qadınla əlaqə saxlayır, ailəyə
soyuyur. Bədbəxt müsəlman qadınları bəzən
öz ərlərini həftələrlə görmürlər,
əsəbiləşir, ağlayırlar ki, bu da
uşaqların tərbiyəsinə pis təsir edir...
Şeyxülislam axund Pişnamazzadə “bütün ailə
həyatının zəhərlənməsinin” səbəbini
onda görürdü ki, “...müasir gənclərimiz get-gedə
Avropa ruhunda inkişaf edir və tərbiyə olunurlar;
onların qadına münasibəti dəyişilir. Digər tərəfdən
isə biz müsəlman qızlarının tərbiyəsinə
əsla fikir vermirik. Beləliklə,
xarakterdə, tərbiyədə və inkişafda iki əks
qütb yaranır. Ailə ixtilafları da,
ziyalılarımızın savadsız müsəlman
qızlarına evlənmək istəməməsi də
buradan irəli gəlir”.
Odur ki,
axund Pişnamazzadə peyğəmbər və imamların kəlamlarına
istinadən sübut etməyə çalışırdı
ki, islam qadın təhsilinə, ümumiyyətlə,
zidd deyildir.
N.Nərimanov yazırdı ki, müsəlman aləmində
ən vacib və vaxtı çatmış qadın təhsili
məsələsi “Qafqaz” qəzeti səhifələrində
dəfələrlə müzakirə olunmuş, müsəlman
ziyalıları ilə qaragüruhçu mollalar arasında
qızğın mübarizə getmişdi. Lakin din xadimləri tərəfindən
qadın təhsilinin vacib olması xeyrinə nüfuzlu bir
söz deyilməmişdir. Şeyxülislamın
müsəlman qadınlarının havadarı kimi
çıxış etməklə, köhnə ənənəni
pozması həyatın tələbi ilə bağlı idi.
N.Nərimanov
qadın təhsilinə bədxah nəzərlə baxan Həştərxanın
yerli, qaragüruhçu mollasının əsl simasını
oxuculara tanıdır, yazırdı ki, əgər o öz rəisi
axund Pişnamazzadə kimi şəriət bilicisinin
izahatını öyrənsə, ola bilsin
“qadın insandırmı? - sualı üzərində
baş sındırmağına ehtiyac qalmaz”. Məqalənin
sonunda deyilir: “Biz bu məsələyə yenə
qayıdacayıq, ancaq hələlik qadın təhsilinin
düşmənləri olan bu qaragüruhçu mollalara deyək:
siz şəriətə böhtan atırsınız. Sizin şəriətdən xəbəriniz yoxdur.
Əgər şəxsi mənafeyinizdən
ötrü xalqı aldatmağı lazım bilirsinizsə
aldadın. Ancaq hər şeyin həddi
var”.
N.Nərimanov bir aydan sonra “Yenə müsəlmanlar
arasında qadın məsələsinə dair” məqaləsini
dərc etdirir.
O, burada mahir publisist ustalığı ilə mühafizəkar
ictimai xadimləri ifşa edir, onların şəriət
qayda-qanunlarından sui-istifadə yolu ilə ictimai tərəqqiyə,
maarifə, elmə, şəxsiyyət azadlığına
mane olduqlarını açıb göstərir. N.Nərimanov
qadın azadlığı probleminə ictimai münasibəti
sadəcə şərh etmir, əksinə, hələ cahil,
dindar kütlələri öz güclü təsiri
altında əsarətdə saxlayan riyakar din xadimlərinə
olan inamı öz inandırıcı, təsirli və məntiqli
mühakimələri ilə yox etməyə
çalışır, beləliklə, dini fanatizmə -
ictimai tiryəkə qarşı çıxırdı.
Məqalədə
deyilir ki, iyirmi il əvvəl nəinki
qadın təhsilinin lüzumu, hətta kişinin təhsil
alması barədə söhbət açmaq günah
sayılır, etiraz və qəzəblə
qarşılanardı. İndi isə zəmanə
dəyişmişdir. Şeyxülislam və
müftitək nüfuzlu din xadimləri hər bir müsəlman
üçün təhsilin vacibliyindən bəhs edirlər.
Bir vaxt qadın azadlığını tələb edən,
bu məsələni mətbuatda geniş müzakirəyə
qoyan ziyalılara qaragüruhçu mollalar sarsıdıcı
qarğışla hücum edir, lənət
yağdırırdılar. İndi isə
müfti özü müsəlman qadınlarının
çadrasız, üzüaçıq gəzməsini Məhəmməd
peyğəmbərdən gətirdiyi kəlamlarla sübut etməyə
çalışır. N.Nərimanov yazırdı: “Deməli,
indi aydındır ki, şəriət müsəlman
qadınlarının dünyəvi elmlər öyrənmələrinə
yol verirmiş və şəriətə görə, müsəlman
kişiləri kimi, müsəlman qadınları da
azaddırlar, onlar qul deyillər, ailənin və cəmiyyətin
bərabərhüquqlu üzvləridirlər.
Qoy bunu qaragüruhçu mollalar, “ruhani atalar”
yaxşı bilsinlər, məhz o adamlar ki, əsrlər boyu
şəriətə böhtan atmış, vicdanlarını
satmış, müsəlman kişilərini də, müsəlman
qadınlarını da qəsdən cəhalətdə
saxlamışlar. Qoy bunu qəddar, zalım ərlər
yaxşı bilsinlər, o ərlər ki, qadına qul kimi
baxır, onu döyür, söyür, qıfıl altında
saxlayır, yalnız hərdən, öz şəhvətlərini
söndürmək xatirinə ona kobud tərzdə nəvaziş
göstərirlər.
Nəhayət,
qoy yuxarıda adları çəkilən mötəbər
şəxslərin bu izahatını əsrlər uzunu köləlik
zülmü altında inləyən, zalım ərləri tərəfindən
adam yerinə qoyulmayan, yəqin ki, cana
doyduqda Quranın qərəzkar təfsirçilərini
dönə-dönə lənətləyən bütün
müsəlman qadınları da yaxşı bilsinlər”.
Bir müfti qaragüruhçu molla ilə müsahibəsində
qadın azadlığı məsələsinə şəriətin
münasibətini şərh etdiyi zaman Quran təfsirçilərinin
“avam xalqın arzusunu” nəzərə alıb şəriətin
həqiqi mənasını tamamilə ayrı cür izah
etdiklərini söyləmişdi.
N.Nərimanov bu fikri təkzib edib deyirdi ki, əgər
müfti Quran təfsirçilərinin “sadə, avam xalqın”
xatirinə görə deyil, öz cibləri xatirinə şəriətə
böhtan atdıqlarını desəydi, həqiqətə
yaxın və doğru olardı. Çünki dinə
etiqad edən sadə, avam kütlə eşitməyə, inanmağa
və tabe olmağa qadirdir. N.Nərimanov yazırdı:
“Sadə xalq elə münbit torpaqdır ki, bu torpaqda nə əksən,
onu da biçərsən. Elə məsum
uşaqdır ki, hansı səmtə istəsən, yönəldə
bilərsən. Sadə avam xalq zəngin
bilik sahibi deyil ki, tənqidi təfəkkürə malik olsun,
nəyi isə tələb etsin, nəyə isə zidd
çıxsın. Sadə, avam xalq onun
mühitində yetişən, mənəvi, əqli cəhətdən
ondan yüksəkdə duran fərdlərin ardınca
getmiş, özü də həmişə, hər yerdə
dinməz-söyləməz, kor-koranə getmişdir. Bütün cismini, ruhunu, qəlbini, bütün səadətini
bu fərdlərə etibar etmişdir.
İslam dininə etiqad edən sadə, avam xalq da belə
olmuşdur”.
İslam və xristian dininə etiqad edən xalqların ictimai
və mənəvi inkişafında olan fərqlərdən bəhs
edən N.Nərimanov xristian aləmində dünyəvi
hakimiyyətlə ruhani hakimiyyət arasında daim mübarizə
getdiyini, müsəlman aləmində isə əksinə, həmrəylik
olduğunu, hətta ruhani hakimiyyətin dünyəvi hakimiyyət
üzərində himayəçilik etdiyini söyləyirdi. N.Nərimanova görə, ictimai və mənəvi
inkişaf tarixində müsəlmanın bütün taleyi
tamamilə ruhanilərin əlində olmuşdur; onlar heç
bir müqavimətə rast gəlmədən sadə, avam
camaat arasında öz nüfuzlarını artırmaq
üçün əllərindən gələni əsirgəməmiş,
heç bir şeydən çəkinməmişlər.
Xalqın psixologiyası onlara yaxşı məlum
idi. Onlar bilirdilər ki, camaat nə qədər
avam, savadsız olsa, onu o qədər asan və daha
yaxşı istismar etmək olar.
Odur ki, “ruhani atalar” Quranın məzmununu camaatdan gizli
saxlamağa çalışmışlar. N.Nərimanov yazırdı:
“Quranla xalq arasında keçilməz divar
hörülmüşdü ki, daşı-kərpici müctəhidlər,
şeyxülislamlar və müftilər,
palçığı isə mollalar və mərsiyəxanlar
idi.
Xalq nə
Quranı başa düşür, nə də hər gün
qıldığı beş rükət
namazın mənasını anlayırdı.
O, diz
çöküb əllərini göyə qaldırır,
anlaşılmaz sözləri təkrar edirdi. Allaha
müraciət etdiyini bilir, amma Allaha nə dediyini, ondan nə
istədiyini qətiyyən bilmirdi”.
Ərəb sözlərinin düzgün tələffüzünü
təkid edən mollalar, eyni zamanda, dindar müsəlmandan onun
mənasını inadla gizlətmişlər. “Ruhani atalar”
öz hərəkətlərində ardıcıl, mühakimələrində
kifayət qədər məntiqli olmuşlar. Onlar
möhkəm əmin idilər və yaxşı bilirdilər
ki, əgər bu gün ibadətin mənası
açılsa, sözləri tərcümə edilsə, sabah xalq nə isə ayrı bir şeylə, nəhayət,
bütün Quranın məzmunu ilə maraqlanar. Ən yaxşısı
əvvəldən deyəsən: nəinki Quranı, hətta
ibadəti belə tərcümə etmək olmaz,
günahdır. Ərəb dili qeyri-adi dərəcədə
mürəkkəbdir, onun tərcümə edilməsi ibadətin
mənasını kiçildər.
N.Nərimanov Quranda olan şeirlərdə və Məhəmməd
peyğəmbərin kəlamlarında ümumbəşəri
ideyaları, qardaşlığı, azadlığı, inam və
fikir azadlığını, elmi, maarifi vəz edən yerləri
qəsdən misal gətirməklə onların mollalar tərəfindən
gizlədildiyini və ya mənaca təhrif edildiyini dəlillərlə
inandırıcı şəkildə sübuta yetirirdi.
O deyirdi ki,
şəriətin mənaca təhrif olunmasını “avam
xalq” tələb etməmiş, əksinə, ruhanilər onu
öz mənafeləri naminə dəyişdirmişlər. İndi elə bir vaxt çatmışdır ki,
ruhanilərin Qurana iftira atmağa, onu xalqdan keçilməz
qala kimi saxlamağa daha imkanları yoxdur. Çünki
müsəlman həyatında və
dünyagörüşündə güclü
dönüş yaranmışdır: “...ruhanilər indi
müsəlmanların həyatında böyük rol
oynamırlar. Yalnız orta sinif içərisində
deyil, avam camaat arasında da ruhanilərin hörməti
gündən-günə azalır, onlar tərəqqinin və
həqiqət carçısı mətbuatın zərbələri
altında zəifləyirlər; ruhanilər ümumbəşəri
ideyalar uğrunda çarpışan mübarizlərin təzyiqinə
davam gətirməyib pərən-pərən
düşür, cılızlaşır, camaat arasında əriyib
itirlər. Lakin elələri də var ki,
indi boğazdan yuxarı da olsa qadın azadlığına tərəfdar
çıxırlar və nə üçün belə bir
mövqe tutduqlarını yaxşı dərk edirlər.
Gözəl bilirlər ki, çoxdan unudulmuş, müvəqqəti
dəfn olunmuş bir həqiqəti: Müsəlman
qadını da insandır - həqiqətini təkrar etməkdən
savayı çarələri yoxdur...”.
N.Nərimanov
geniş zəhmətkeş kütlələri ayıq salmaq,
onların diqqətini böyük ictimai hadisələrə cəlb
etmək üçün öz fikrini
üstüörtülü, ancaq məqalə ilə sıx
bağlı, həmahəng olan obrazlı bir cümlə ilə
belə ifadə etmişdir: “Günəş doğdu: onun
şüaları ibtidai orqanizmləri - mikrobları
qırır, davamlılar isə uyğunlaşırlar”.
N.Nərimanov inqilabi hərəkatı günəşə,
ictimai həyatda güclənməkdə olan mütərəqqi
meyli, kütlələrin şüurunda və münasibətində
hiss edilən dəyişikliyi günəş
şüasına, qaragüruhçu mollaları isə mikroblara
bənzətmişdir.
O, əsası,
mahiyyəti uydurma olan dünyagörüşlərin zaman
keçdikcə öz təsirini itirəcəyinə
inanırdı. Mütərəqqi qüvvələr
artdıqca, dini fanatizmin həyatdan
sıxışdırılıb çıxarılması
prosesinin qanunauyğun, təbii hal olduğunu söyləyirdi.
O deyirdi: “Dini təsir ümumbəşəri ideya uğrunda
çarpışan mübarizlərin hücumu
qarşısında davam gətirmir, dağılır, məhv
olur, hiss edilmədən itib gedir”.
İctimai həyatda mütərəqqi meyillərin
güclənməsi cahil din xadimlərinin əsl
simasını açıb göstərirdi. Odur ki, zaman
keçdikcə, ruhanilər zəhmətkeş kütlə
içərisində öz əvvəlki nüfuzunu itirirdilər.
Lakin avam dindarları hələ də dini əfsanələrlə
sehrləyən, huri-qılman, cənnət-cəhənnəm
xülyası ilə məst edən din xadimləri xalqın
ümumi mədəni inkişafına imkan vermirdilər.
Buna görə də N.Nərimanov onların
cinayətkar fəaliyyətlərini ifşa etməyi vacib
bilirdi. O, “Günəş” qəzetində Zaqafqaziya
şeyxülislamının mərhum erməni katolikosu
İzmirlyana müraciətini məqalələrinin birində
misal gətirir. Burada dindar ermənilərin “fəxri
başçısı”, “səmimi atası” katolikos
İzmirlyanın fəaliyyəti dövründə kilsələrin,
xalq məktəblərinin, Eçmiadzin akademiya və
seminariyasının gündən-günə çiçəklənməsi
qeyd edilir. Onun vaxtsız ölməsi öz
xalqının əmin-amanlığı və səadəti
yolunda canı-dildən çalışması ilə izah
olunur. N.Nərimanov şeyxülislamın müraciətinə
istinadən deyirdi ki, ancaq mərhum katolikos İzmirlyan
ömrü boyu erməni xalqının rifahı, xoşbəxtliyi
üçün çalışan sınanmış,
vicdanlı, mübariz din xadimi kimi öləndə
arxayınca və qürurla deyə bilərdi: “Mənə
Allah tərəfindən vəsiyyət edilmiş vəzifə
yerinə yetirilmişdir”.
(davamı növbəti saylarımızda)
Respublika.- 2020.- 8 aprel.- S.2.