Ədəbi-nəzəri fikir məcrasında
qiymətli monoqrafiya
AMEA -nın birinci vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik İsa Həbibbəyli 2019-cu ildə Moskvanın “Xudojestvennaya literatura” nəşriyyatında rus dilində “Ədəbiyyat. Zaman. Müasirlik” adlı qiymətli monoqrafiya çap etdirib. (M., İzdatelğstvo, “Xudojestvennaə literatura”, 2020, 417 s.) Nəşrin elmi redaktoru AMEA-nın müxbir üzvü Tehran Mustafayev, məsul redaktoru filologiya elmləri doktoru, professor Abuzər Bağırovdur.
Kitab görkəmli ədəbiyyatşünas-alimin çoxəsrlik Azərbaycan ədəbiyyatının aktual problemlərinə həsr edilmiş əsərlər külliyatıdır. Monoqrafiya on dörd bölmə və müəllifin tərcümeyi-halından ibarətdir. Tədqiqatın geniş sahəsini ədəbiyyat nəzəriyyəsi və ədəbiyyat tarixi məsələləri əhatə edir.
Akademik İsa Həbibbəyli kitabın “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” bölməsində nəzəriyyə məsələlərinin çağdaş problemlərinə geniş yer verib. Bu bölmədə azərbaycançılıq konsepsiyası, ədəbiyyat və zaman, ədəbiyyatımızın dövrləşdirmə konsepsiyası və mərhələləri nəzəri cəhətdən geniş və ətraflı şərh olunub. Akademik İsa Həbibbəyli Azərbaycan ədəbiyyatında ədəbi cərəyan probleminə kompleks baxışlarını sistemli şəkildə diqqətə çatdırıb. Kitabda ilk dəfə olaraq XVIII əsrdən - XXI əsrə qədər Azərbaycan ədəbiyyatında mövcud olmuş ədəbi cərəyanların formalaşmasını şərtləndirən ədəbi-tarixi proseslər və ayrı-ayrılıqda ədəbi cərəyanlardan hər birinin estetikası və poetikası nəzəri cəhətdən təqdim edilib. Beləliklə, rusdilli oxucuya Azərbaycan ədəbiyyatında erkən realizm, maarifçi realizm, tənqidi realizm, romantizm və sosialist realizmi yaradıcılıq metodları, sovet dövrü ədəbi prosesi və tendensiyaları, habelə, altmışıncılar hərəkatı və modernizm haqqında konseptual elmi-nəzəri fikir çatdırılıb. Eyni zamanda müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında çoxmetodlu və çoxüslublu ədəbi prosesin təzahürləri izah və çərhini tapıb. İsa Həbibbəyli ədəbi növ və janrların təsnifatına da yenidən baxıb və satiradan ədəbi növ kimi konkret bəhs edib.
Alim problemlərin elmi-nəzəri qoyuluşunu monoqrafiyanın sonrakı bölmələrində praktik cəhətdən əsaslandırıb. Yəni müəllifin milli ədəbi dövrləşdirmə konsepsiyasına uyğun olaraq kitabda “Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin ədəbi şəxsiyyətləri haqqında portret-oçerklər verilib, onların ədəbi-tarixi xidmətlərinin yenilikləri səciyyələndirilib. Akademik İsa Həbibbəyli çoxəsrlik Azərbaycan ədəbiyyatının mövcud tarixi ənənələrinə müasirlik işığında baxış ifadə edib, geniş ümumiləşdirmələrdən sonra qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatının etnos-epos (folklor) çağlarına, onun ən qədim dövrdən VII əsrə qədərki mərhələsinə, Şərq-Azərbaycan intibahı (XI-XII əsrlər) və Orta əsrlər (XIII-XVI əsrlər) dövrünə dair yeni və mühüm elmi müddəalar irəli sürüb. Alim hesab edib ki, qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı milli ədəbiyyatın ilkin və zəngin mərhələsi, etnosdan-eposa qədərki inkişaf proseslərində şifahi yaradıcıcılığın salnaməsi, özündən sonrakı dövrlərin ədəbi inkişafında hərəkətverici qüvvəsi olub. Dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi qədim dövrün deyil, XI-XII əsrlər intibahının zirvəsidir. XI-XII əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı türk-müsəlman intibahının mühüm hadisəsi olub, Şərq ədəbiyyatına, o cümlədən Azərbaycan ədəbi fikrinə epik poema, mənzum roman janrlarını, süjetli lirika və məsnəvi formalarını bəxş edib. Orta əsrlər (XIII-XVI əsrlər) ədəbi fikrimizin tarixinə anadilli ədəbiyyat mərhələsi kimi daxil olub, bu dövrdə anadilli ədəbiyyatımız hakim mövqe qazanıb, xalq həyatı və poeziyası yazılı ədəbiyyatın əsas mövzusuna, üslub məziyyətinə çevrilib. Akademik dahi Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvini ümummilli intibahın böyük mütəfəkkir şəxsiyyəti, sufi-hürufi şair İmadəddin Nəsimini isə Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının cahana sığmayan şairi-ədəbi məktəb yaratmaq hadisəsi kimi təqdim edib.
Nüfuzlu alim xalq-aşıq şeiri, xəlqilik, sadəlik və erkən realizmə doğru ədəbi inkişafın obyektiv və subyektiv səbəblərini aydınlaşdırıb, klassik poeziyanın yeniləşmə proseslərində Saib Təbrizi poeziyasının üstün mövqeyinə əhəmiyyət verib. Molla Pənah Vaqifin yaradıcılığını isə Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında xüsusi mərhələ hesab edib, onu romantik şeirdən realist üsluba, gerçəkçi təsvir və tərənnümə keçidin banisi kimi dəyərləndirib.
XIX əsr Azərbaycanda maarifçilik əsridir. Dövrün mühüm ideyası maarifçilik, inkişaf istiqaməti isə maarifçi realizm olub. Maarifçi realizm ölkəmizdə ədəbi cərəyan səviyyəsinə yüksəlib. Yaradıcısı yazıçı-dramaturq, tənqidçi və ictimai xadim Mirzə Fətəli Axundzadə olub. Onun ədəbi məktəbi əsasında realizmin (həm də maarifçiliyin!) təmsilçiləri yetişib. Bu barədə akademik İsa Həbibbəyli “Maarifçi realizm” bölməsində bildirib ki, XIX əsrin maarifçi ideyaları XX əsrin əvvəllərində inkişaf etdirilərək milli-demokratik hərəkat səviyyəsinə çatdırılıb, bu isə müstəqil dövlətçilik təfəkkürünün formalaşmasında xüsusi rol oynayıb. XX əsr ədəbiyyatının başlıca məramı milli istiqlal idealını hazırlamaq olub.
Azərbaycançılıq ideyası - ümummilli ideala çevrilib. Maarifçilik hərəkatı realizmi doğurub, bu ədəbi cərəyan isə yeni tarixi şəraitdə tənqidi realizmə çevrilib. Cəlil Məmmədquluzadə və Mirzə Ələkbər Sabir onun yaradıcıları, ədəbi cəbhəsi isə Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Məmməd Səid Ordubadi, Üzeyir Hacıbəyov, Məhəmməd ağa Şahtaxtlı, Əli Nəzmi Məmmədzadə, Əliqulu Nəcəfzadə Qəmküsar, Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Eynəli bəy Sultanov, Ömər Faiq Nemanzadə, Əliabbas Müznib, Mirzəli Möcüz Şəbüstəri, Bayraməli Abbaszadə, Marağalı Zeynalabdin və başqaları olub.
İsa Həbibbəyliyə görə, tənqidi
realizm ədəbi cərəyanı və “Molla Nəsrəddin”
ədəbi məktəbi eyni cür məqsəd və vəzifə
daşıyıb. Tənqidi
realizm yeni janrlar doğurub: tragikomediya, tarixi dram (masal-dram),
lüğət, teleqram, poçt qutusu, felyeton, atalar
sözü. Satira isə tənqidi realizmin əsas
yaradıcılıq istiqamətinə-ədəbi növə
çevrilib,-monoqrafiya müəllifi bu fikirdədir. Mühüm bir tezisi də belədir ki, XX əsrin əvvəlləri
maarifçi realizmlə tənqidi realizmin qovuşduğu
tarixi şəraitdir.
Cəlilməmmədquluzadəşünas-alim
İsa Həbibbəyli “Cəlil Məmmədquluzadə:
mühiti və müasirləri” mövzusunda doktorluq
dissertasiyasını yazarkən Bakı, Moskva, Təbriz, Kiyev,
Tbilisi, Ərzurum, Odessa, İrəvan, Naxçıvan, Qori,
Yasnaya Polyana arxivlərində, muzey və kitabxanalarında
olub, nadir sənədləri üzə çıxarıb,
onlardan geniş istifadə edib. O,”Füyuzat” - “Molla Nəsrəddin”
və “Əli bəy Hüseynzadə - Cəlil Məmməduluzadə”
şəxsi-ədəbi münasibətlərinə elmi-nəzəri
və faktoloji aydınlıq gətirib. Onların
arasında qarşıdurma yox, üslub,
dünyabaxışı fərqlərinin olduğunu əsaslandırıb.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas “Tənqidi realizm” bölməsində
milli maarifçilik hərəkatının tarixi-müqəddəm
şərtlərini, onun mərhələlərini, təmsilçilərini
göstərib, “Molla Nəsrəddin” - Cəlil Məmmədquluzadə
ideyalarının tənqidi realizmin ədəbi-nəzəri əsaslarına
çevrildiyini şərh edib. O, yalnız Azərbaycanın
yox, həm də Qafqaz, Orta Asiya, İran və Türkiyə
xalqlarının reallıqlarını diqqətə
çatdırıb. Müəllif aydınlaşdırıb
ki, İran, Türkiyə, Orta Asiya və Qafqazda nəşr
edilən jurnalların forma və ideya-məzmununa, dil və
üslub xüsusiyyətlərinə “Molla Nəsrəddin”in
güclü bədii təsiri olub.
Akademik İsa Həbibbəyli monoqrafiyanın “Romantizm”
bölməsində onun estetik təzahürünə
yaradıcılıq metodu və ədəbi cərəyan səviyyəsindən
münasibət bildirib, romantik metodla romantik üslubun sərhədlərini
aydınlaşdırıb. Romantizmin
yarandığı tarixi şəraiti və ideya-estetik
prinsipləri öyrənib, onun tədqiqat tarixinə nəzər
yetirib. Romantik lirikanın vətən, tale, qadın
azadlığı, inqilab, sosial-fəlsəfi, əxlaqi-tərbiyəvi
və məhəbbət mövzularını - bu bədii-estetik
inkişaf istiqamətlərini görkəmli romantiklər
Abbas Səhhət, Məhəmməd Hadi, Hüseyn Cavid və
Abdulla Şaiqin lirikası əsasında izləyib. Aydınlaşdırıb ki, romantik lirikada inqilabi-demokratik
ideyalar mücərrəd, simvolik və ümumi xarakterdə
olub. XX əsr romantizmi 1905-1917-ci illər
faktı olub, klassik romantik ənənələrin davam və
inkişafına zəmin yaradıb. Romantik
fərdi üslub lirik-fəlsəfi düşüncələrə,
poetik monoloq və dialoqlara, qüvvətli romantik pafosa,
obrazlı-məcazi sözə geniş yol açıb.
Görkəmli alimə belə qənaətdə
olmağa həm də Hüseyn Cavid
yaradıcılığı geniş faktlar verib.
Monoqrafiya
müəllifinin “Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı”
bölməsində əldə etdiyi mühüm qənaət
budur ki, Səməd Vurğun xalqının və zəmanəsinin
güclü milli şairi olub, yaradıcılığı Azərbaycançılıq
məfkurəsini daha parlaq ifadə edib. Onun
tribun şəxsiyyəti milli poeziyası ilə elmiliyin vəhdətində
təzahür olunub. Səməd Vurğun ədəbi
məktəbinin üslub xüsusiyyətləri ənənə
və müasirlik mövqeyindən daha artıq dəyərləndirilib.
Akademik
İsa Həbibbəyli monoqrafiyanın “Müstəqillik
andı” hissəsində tanınmış şair-publisist,
“525-ci qəzet”in baş redaktoru, Ədəbiyyat İnstitutunun
yaxın təəssübkeşi Rəşad Məcidin sosial
şəbəkə ədəbiyyatındakı təşəbbüslərinə
yüksək elmi dəyər verib.
Tədqiqatın “Folklorşünaslıq və mədəniyyət”
bölməsində mühüm elmi tezislər irəli
sürən alim dəyərləndirib ki, “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanları geniş təbliğ edilməkdə,
Qorqudşünaslıq elminin imkanları genişlənməkdə,
onun milli dövlətçilik əhəmiyyəti daha
artıq məna və mahiyyət kəsb etməkdədir. Alim “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanlarında Təpəgöz motivi və onun epik ənənəsi”
məqaləsində motivin daha qədim tarixi ilə
bağlı fikir və mülahizələrini bildirib.
İsa Həbibbəylinin fikrincə, Təpəgöz
obrazı dastançılıqdan çox, mifoloji
düşüncə ilə bağlı olub, qədim yunan
eposu “Odisseya”dan əvvəl formalaşıb. Professor
Əli Sultanlı da Təpəgöz boyunun “Odisseya”dakı
Polifem obrazından əvvəl meydana gəldiyini bildirib.
Təpəgözün Azərbaycan mifləri və
nağıllarında sələfləri olduğunu səsləndirən
akademik İsa Həbibbəyli mülahizə edib ki,
“Basatın Təpəgözü öldürdüyü
boy”dakı Uzun bulaq toponimi Naxçıvan ərazisindəki
Altuntaxt-Salaxana-Günortac bölgəsində olan Xan bulaq,
Qoşa bulaq və ya Salaxan bulaqlarından biri olub.
Akademik “Gəmiqaya - Qobustan mədəniyyətindən
Orxon abidələrinədək” və “Qayaüstü mədəniyyət:
əfsanə və reallıqlar” məqalələrində
qeyd edib ki, Azərbayanda milli dövlət müstəqilliyindən
sonra Nuh peyğəmbər, Dünya tufanı və Gəmiqaya
mövzusu gündəmə gəlib. Təqdimatdan aydın
olur ki, Gəmiqayadakı iki minə yaxın qayaüstü rəsmin
əksəriyyəti Qaranquş yaylağındadır. Xəzər obası toponimi Nuh peyğəmbərlə
bağlıdır. Haçadağ
(İlandağ) isə Nuh gəmisinin yarıb keçdiyi
dağın adıdır. Nuhdaban - peyğəmbərin
yaylaq, oba həyatından oturaq həyata keçdiyi insan məskənidir.
Nuhdaban Naxçıvan şəhərinin ilkin
salındığı yer, Nuh peyğəmbərin məskunlaşdığı
məkandır.
Kitab
müəllifi xülasə edib ki, Gəmiqaya - Ordubad ərazisində
ilkin çağlara aid təbiət abidəsi olub, Qobustan
qayaüstü yazılarından qədimdir. Gəmiqayadakı
2 mindən çox qayaüstü rəsm naturadan (əşya
və heyvanların rəsmləri), süjetli rəsmlərdən
(ov səhnələri, heyvandarlıq və əkinçiliklə
bağlı təbiət hadisələrinin rəsmləri)
ibarət olub, astral səciyyəlidir.
Monoqrafiyanın bir əhəmiyyətli bölməsi də
“Rusiya ədəbi-ictimai mühiti”nə aiddir. Ədəbiyyatşünas-alim
bu bölmədə “Mixail Şoloxov və Azərbaycan ədəbiyyatı”,
“Ölümsüz mübariz haqqında roman-tədqiqat”,
“Dostluq və əməkdaşlıq”, “Nobel mükafatı
laureatı, akademik J.İ.Alfyorov ilə müsahibə” və
“Xəzərdən Qafqaz Rusiyası Stavropolunadək” məqalələrini
çap etdirib.
“Mixail
Şoloxov yaradıcılığının öyrənilməsi
müasir mərhələdə: problemlər, konsepsiyalar və
yanaşmalar” mövzusunda görkəmli rus yazıçısı,
Nobel mükafatı laureatı Mixail Şoloxovun vətənində
- Rusiyanın Rostov vilayətinin Vyoşenskaya qəsəbəsində
keçirilmiş beynəlxalq elmi-praktik konfransda (10-12 sentyabr
2014-cü il) Rusiya, Çin, Azərbaycan,
Polşa, Belarus, İndoneziya və İran alimlərinin məruzələri
dinlənilib.
Akademik İsa Həbibbəyli plenar iclasda “Mixail
Şoloxov və Azərbaycan” mövzusunda məruzə edib. Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri, görkəmli dövlət
xadimi Heydər Əliyevin böyük rus
yazıçısının zəngin irsinə verdiyi
yüksək qiymət, ümummilli liderin gerçək ədəbiyyat
siyasəti tədbir iştirakçılarının diqqətinə
çatdırılıb.
“Ölümsüz
mübariz haqqında roman-tədqiqat” məqaləsində
müəllif eyni zamanda yazıçı-publisist Rudolf
Nikolayeviç İvanovun görkəmli ədib və dövlət
xadimi Nəriman Nərimanov barəsində yazdığı
“Ölməz mübariz” romanının məziyyətlərini
qiymətləndirib.
“Dostluq və
əməkdaşlıq”, “Xəzərdən Qafqaz Rusiyası
Stavropolunadək” məqalələri Moskva Dövlət
Pedaqoji İnstitutunun Stavropol filialı ilə AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
dostluq və elmi əməkdaşlığı məsələlərinə
həsr edilib. “Nobel mükafatı laureatı,
akademik Jores. İ. Alfyorov ilə müsahibə”də
isə AMEA-nın birinci vitse-prezidenti ilə REA Sankt-Peterburq
Elmi-Tədqiqat Mərkəzinin direktoru arasında elm və ədəbiyyat
sahəsində aktual müsahibəsi verilib.
Alimin
kitaba “Dünya ədəbiyyatı” bölməsindən
aşağıdakı məqaləsi daxil edilib: “Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikrində Çin mövzusu və onun
perspektivləri”. Məqalədə Azərbaycanla Çin Xalq
Respublikası arasında ədəbi-mədəni əlaqələrin
tarixi, tədqiqi, təbliğı və tərcümə məsələləri,
habelə, müstəqillik dövründə iqtisadi, siyasi və
elmi-mədəni sahədə əməkdaşlıq
müqavilələri, ədəbi əlaqələrin vəzifə
və pespektivləri, ikitərəfli görüşlər,
bu sahədə keçirilmiş konfranslar və mədəniyyət
mərkəzlərinin rolu ifadəsini tapıb. Qeyd edilib ki, 4
fevral 2015-ci ildə AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunda Çin Xalq Respublikasının
nümayəndələri ilə görüş olub,
akademiyada Konfutsi İnstitutu ilə əməkdaşlıq
müqaviləsi imzalanıb və Çin Mədəniyyət
Mərkəzi açılıb. Akademik İsa
Həbibbəyli açılış mərasimində
giriş sözü söyləyib, Azərbaycan-Çin
münasibətlərindən danışıb.
Alim 10
mart 2017-ci ildə Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunda keçirilmiş “Azərbaycan-Çin ədəbi
əlaqələri müasir mərhələdə”
mövzusunda tədbiri yada salıb, Azərbaycan Respublikası
ilə Çin Xalq Respublikası arasında dil və ədəbiyyat
sahəsində əməkdaşlığın perspektivlərindən
və əhəmiyyətindən söz açıb. 2015-ci ildə Ədəbiyyat İnstitutu və
Çin Konfutsi İnstitutu arasında elmi-ədəbi əlaqələrin
inkişafı barəsində imzalanmış müqavilələri
xatırladıb, Ədəbiyyat İnstitutunda Çin Mədəniyyət
Mərkəzinin fəaliyyətini diqqətə
çatdırıb.
2 oktyabr 2017-ci ildə Çin İctimai Elmlər
Akademiyasının nümayəndə heyəti ilə
görüş keçirilib. AMEA-nın birinci vitse-prezidenti,
akademik İsa Həbibbəyli ölkəmizdə səfərdə
olan Çin İctimai Elmlər Akademiyasının
(ÇİEA) nümayəndə heyəti ilə
görüşüb, bu zaman akademik Azərbaycan-Çin elmi əlaqələrinin
çağdaş inkişaf istiqamətlərindən
danışıb. Çindən Azərbaycana
tez-tez müxtəlif elm sahələri nümayəndələrinin
səfərləri olduğunu qeyd edib, elmi əməkdaşlığın
genişləndiyini diqqətə çatdırıb. Akademik İsa Həbibbəyli noyabrda ÇİEA
prezidentinin rəhbərliyi ilə böyük nümayəndə
heyətinin AMEA-nın qonağı olduğunu, birgə tədbirlərin
keçirildiyini və hərtərəfli müzakirələrin
aparıldığını xatırladıb, ölkələrimiz
arasında elmi münasibətlərin perspektivindən söz
açıb.
Akademik İsa Həbibbəyli milli və bəşəri
əlaqələr sahəsinə böyük diqqət
göstərir. O, bunu həm birinci vitse-prezident, həm də institut
direktoru kimi ardıcıl olaraq həyata keçirir. “Müqayisəli ədəbiyyatşünaslıq”
jurnalının baş redaktorudur. Hazırda
bu sahədə daha böyük əlaqələr yaratmaqda,
uğurlar qazanmaqdadır. Belə ki, institutda “Türk
xalqları ədəbiyyatı”, “Azərbaycan - Türkmənistan
- Özbəkistan ədəbi əlaqələri”, “Azərbaycan-Asiya
ədəbi əlaqələri”, habelə, “Dünya ədəbiyyatı
və komparativistika” şöbələrinin elmi-təşklati
fəaliyyəti mədəni əlaqələrin
coğrafiyasını xeyli genişləndirib və gücləndirib.
Tədqiqatın “Oxşar ədəbi talelər” bölməsində
akademik İsa Həbibbəyli türkçülük məfkurəsi
məcrasında qövmlərin elmi-mədəni birliyi,
onların ədəbi dövrləşdirmə
konsepsiyası, Şərq intibahının formalaşması
və inkişafında elmin və ədəbiyyatın rolunu
şərh edib. Bu problem-mövzu ilə əlaqədar kitabda alimin
“Türk ədəbi tarixinin dövrləşdirmə
konsepsiyası və onun inkişaf mərhələləri”,
“Türk xalqlarının elmi-mədəni birliyinin
reallıqları və strategiyası”, “Məşhur Şərq
sivilizasiya renessansının formalaşması və
inkişafında elm və ədəbiyyat faktoru”, “Azərbaycan-türkmən
ədəbi əlaqələri: ümumi dəyərlər və
böyük elmi-mədəni irs”, “Əbədi ədəbiyyat
mogikanı Çingiz Aytmatov”, “Məşhur qırğız ədəbiyyatşünas
alimi Abdıldajan Axmataliyev” və “Dostluğun ədəbi
körpüsü (Razilp Baleyev, Tatarıstan)” məqalələrinə
geniş yer verilib.
Görkəmli
elm xadimi kitabda Azərbaycan-türkmən ədəbi əlaqələrinə
dair antologiyaların hazırlanması, dissertasıya,
monoqrafiya və məqalələrin yazılması, türkmən
şair və yazıçılarının, habelə, Məhtimqulu
Fəraqinin əsərlərinin nəşri, elmi
konfransların keçirilməsi, yubiley materiallarının
çapı və təbliği məsələlərindən
geniş bəhs edib.
Alim məqaləsində Heydər Əliyev-Çingiz
Aytmatov, Çingiz Aytmatov-Heydər Əliyev münasibətlərindən
yazıb. Ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin onu
“Dostluq” ordeni ilə təltif etdiyini (2008) nəzərə
çatdırıb. Akademik İsa Həbibbəyli
yazıçının 90 illik yubileyi münasibətilə
yazıb, üç dildə çap etdirdiyi “Çingiz
Aytmatov haqqında söz” monoqrafiyasını yada salıb,
yazıçının dünya ədəbi-ictimai prosesləri
və qırğız ədəbiyyatındakı yerini,
mövqeyini dəyərləndirib. Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda 13 iyul
2018-ci ildə “Çingiz Aytmatov: milliliklə bəşəriliyi
birləşdirən fenomen” mövzusunda beynəlxalq simpozium
keçirdiyini, yazıçı və ictimai xadimin yaradıcılıq
ideallarını bir daha yada salıb. Beynəlxalq simpoziumda
AMEA-nın birinci vitse-prezidenti, akademik İsa Həbibbəyli
Beynəlxalq Türk Mədəniyyəti Təşkilatı
TÜRKSOY-un Baş katibi, professor Düsen Kaseyinov, Türk
Dövlətləri Parlament Assambleyasının Baş katibi
Altınbek Mamayusubov, Türkiyə Cümhuriyyəti Yunus
Əmrə İnstitutunun Azərbaycan təmsilçiliyinin
müdiri Cihan Özdəmir və başqaları məruzə
etdiyini qeyd edib.
Alimin
türk təfəkkürü məcrasında məqalələrinin
məğzini ümumiləşdiririk ki, hazırda Azərbaycanın
həm Türk, həm də Asiya ədəbi əlaqələri,
habelə, dünya ədəbiyyatı yönlərində
elmi tədqiqat fəaliyyəti, problem-mövzular Azərbaycan,
Türkiyə, Özbəkistan, Qazaxstan, Türkmənistan,
Qırğızıstan, habelə, Gürcüstan, İran,
İraq, Rusiya, Çin, Yaponiya, İngiltərə, Fransa,
ABŞ, Almaniya, Cənubi Koreya, İspaniya, Hindistan, Polşa,
Bolqarıstan, Moldova, Avstriya, Misir Ərəb
Respublikası,Tunis, Ukrayna, Pakistan, Macarıstan və başqa
ölkə xalqlarının ədəbiyyatı üzrə
müəyyənləşdirilməkdə, mövcud
konspesiyalar siyasi-ideoloji, elmi-nəzəri və ədəbi-estetik
yanaşmalara söykənməkdə və kadr
hazırlığı həyata keçirilməkdədir.
Monoqrafiyanın “Elmin üfüqləri” adlı sonuncu
bölməsində akademikin “Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının yaranma tarixi və onun ilkin şöbələri”,
“Böyük elmin əsas kriteriyaları: dialoq və əməkdaşlıq”,
“Fizika və lirika: dünya təcrübəsi və ölkə
reallıqları”, “Multikulturalizm yollarında: tarixi ədəbi
ənənələr və müasir epoxa” mövzusunda məqalələri
verilib.
İndiyə qədər akademik İsa Həbibbəylinin
rəhbərliyi və ideya müəllifliyi ilə altı dəfə
“Fizika və lirika” konfransı keçirilib. İlk “Fizika
və lirika” konfransı (seminarı) 11 noyabr 2014-cü ildə
institutun elektron akt zalında olub. Akademik İsa Həbibbəyli
“Fizika və lirika: elmi düşüncədə bədii
fantaziya və lirikada kainat” mövzusunda giriş sözü
söyləyib.
27 mart
2017-ci ildə AMEA-nın təşkilatçılığı
ilə N.Tusi adına Şamaxı
Astrofizika Rəsədxanasında Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutu və Alimlər Evinin təşkilatçılığı
ilə “Nizami təqvimi: lirikada və astrofizikada” mövzusunda
ikinci “Fizika və lirika” konfransı
çağırılıb. Tədbiri giriş
sözü ilə AMEA-nın birinci vitse-prezidenti, akademik
İsa Həbibbəyli açıb.
Üçüncü elmi konfrans 17 iyul 2017-ci ildə
AMEA-nın Dendrologiya İnstitutunda keçirilib. Akademik İsa
Həbibbəyli konfransın açılış mərasimində
giriş sözü söyləyib, növbəti konfransın
MDB ölkələri səviyyəsində, beynəlxalq
miqyasda keçiriləcəyini bildirib.
Dördüncü “Fizika və lirika” konfransı
“Qoşa qanad: elmi idrakla bədii
yaradıcılığın sintezi” adlandırılıb,
Azad Həmkarlar İttifaqı və Ədəbiyyat
İnstitutunun iştirakı ilə 17 iyul 2018-ci ildə
AMEA-nın Botanika İnstitutunda və Mərkəzi Nəbatat
Bağında keçirilib. Akademik İsa Həbibbəyli və
AMEA Azad Həmkarlar İttifaqının sədri, professor Habil Qurbanov giriş sözü söyləyib.
Elm və
sənət dekadası - “Fizika və lirika: dünya təcrübəsi
və ölkə reallıqları” mövzusunda növbəti
beynəlxalq konfrans Bakıda, Şamaxı Astrofizika Rəsədxanasında
və Moskva yaxınlığındakı Dubna şəhərində
keçirilib (14-24 noyabr 2018-ci il). Akademik
İsa Həbibbəyli “Fizika və lirika” mövzusunda məruzə
söyləyib, konfransın əhəmiyyətini - elmi-bədii
proseslərin daha geniş ərazidə inkişaf etdiriləcəyinə
inamını ifadə edib...
Hörmətli
oxucularımız monoqrafiyanın sonunda müəllifin
yığcam bioqrafiyası ilə də tanış
ola bilərlər.
Nüfuzlu
elm təşkilatçısı iş üslubu sadəlik və
səmimiyyətə, zəhmət və fədakarlığa
əsaslanan parlaq zəka sahibi, yaradıcı və qurucu
şəxsiyyətdir. İdealı elmə və
ziyalılığa, dövlətə və millətə
xidmət nümunəsi olan, kübar və elit insan akademik
İsa Həbibbəyli hazırda milli ədəbiyyat tarixi və
nəzəriyyəsini sistemə salmaq və çap etdirmək
sahəsində əzmkarlıqla çalışmaqda,
böyük uğurlar qazanmaqdadır. Görkəmli
ədəbiyyatşünas alimin “Ədəbiyyat. Zaman. Müasirlik” adlı
monoqrafiyası bu baxımdan kifayət qədər aktual olub,
müasir zaman kəsiyində ədəbiyyat tarixi, nəzəriyyəsi
və ədəbi əlaqələr məcrasını
yönləndirməkdə, qarşılıqlı tədqiqatların
aparılması problemləri və perspektivlərini müəyyənləşdirməkdə
qiymətli elmi mənbədir. Biz monoqrafiya müəllifini
ürəkdən təbrik edir, kitabın rus dilində Moskvada
nəşrini yüksək qiymətləndirir və zəmanəmizin
nüfuzlu ziyalısına möhkəm can
sağlığı, yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq.
Əlizadə
ƏSGƏRLİ,
AMEA Nizami
Gəncəvi adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun elmi işlər üzrə
direktor
müavini, filologiya elmləri
doktoru, professor.
Respublika.- 2020.- 17 aprel.- S.6.